ကိုယ္တိုင္ေရးအတၳဳပၸတၱိ
သစၥာနီ" ဆိုတဲ့ နာမည္တစ္ခုကို ၾကားလိုက္တာနဲ႕ ဒါဟာ ကဗ်ာေတြ ၀တၳဳေတြ ေဆာင္းပါးေတြကို စိတ္ကူးကုန္ၾကမ္းမွ စာေပကုန္ေခ်ာမ်ား ထြက္သလို ေရးသားေနတဲ့ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္ေၾကာင္း သိၾကမွာပဲျဖစ္ပါတယ္... ဆရာသစၥာနီဆိုတာ ၁၉၆၆ ခုနစ္ ၊ ဇူလိုင္လ ၀န္းက်င္ကေန ဒီေန႕ေခတ္ေတြအထိ ႏွစ္ေလးဆယ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေအာင္ျမင္ေ
ကိုယ္တိုင္ေရးအတၳဳပၸတၱိ
ေမြး - (၃၀.၁၀.၁၉၄၆)
ရန္ကုန္ဇာတိ
ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ
ျမန္မာလို ေရးတတ္ ဖတ္တတ္၊
အဂၤလိပ္လို သိပ္မတတ္၊
မေတာ္တဆ အသည္းကြဲရာမွ
ေျခေခ်ာ္ လက္ေခ်ာ္ ကဗ်ာဆရာျဖစ္လာသူ၊
အိမ္ေထာင္မရွိ ၊ ဘဏ္ေငြစာရင္းမရွိ၊ ဆရာ မရွိသူ..။
တျခား ၀ါသနာ…
အမဲလိုက္ျခင္းႏွင့္ ဖဲရိုက္ျခင္း။
ဆရာနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ပထမဆံုးအေနနဲ႕ဆိုရင္ေတာ့ ပရိသတ္ေတြစိတ္၀င္စားတယ္ဆိုတဲ့
၁၉၆၆ခုနစ္တြင္ ရုပ္ရွင္သစ္မဂၢဇင္းတြင္ ပထမဆံုးအၾကိမ္ ေဖာ္ျပျခင္းခံရသည့္ "မပြင့္မီက ေၾကြႏွင့္သည္" ၀တၳဳတိုတြင္ သစၥာနီ (ဥကၠလာ)ျဖင့္ ေရးသားခဲ့ျပီး ၁၉၇၈ ခုနစ္တြင္ (ဥကၠလာ) ကိုထည့္သြင္းျခင္းမရွိေတာ့ေၾကာ
စာေပေလာက ၊ စာေရးျခင္း စတဲ့အတတ္ပညာ အသိပညာဆိုတာ ဆံုးခန္းတိုင္တယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး..။ ဒါေတြဟာ လက္ေတြ႕စာေရးေနတဲ့သူေတြ စာဖတ္ေနတဲ့သူေတြ ေတြးေန ေရးေနတဲ့သူေတြအတြက္ လက္ေတြ႕က်င့္သံုးေနရတဲ့အရာေတြပါ
ေအာင္ျမင္တဲ့ စာေရးဆရာျဖစ္ခ်င္တဲ့ သူေတြ၊ စာေရးဖို႔ ၀ါသနာပါသူေတြ အတြက္ မ်ားမ်ားဖတ္၊ မ်ားမ်ားေရးပါ... အဲဒါက အဓိကက်ပါတယ္။ ေလ့က်င့္မႈလည္းျဖစ္ပါတယ္... ။မ်ားမ်ား ေရးရင္ မ်ားမ်ား တိုးတက္လာမယ္။ မ်ားမ်ားေရးဖို႔ ဆိုတာလည္း မ်ားမ်ား ၀မ္းစာျပည့္ဖို႔ လိုတယ္။ ၀မ္းစာျပည့္ဖို႔ ဆိုတာ စာမ်ားမ်ား ဖတ္ၿပီး မ်ားမ်ား ေရးၾကည့္ပါလို႔ ဆရာက လမ္းျပေပးခဲ့ပါတယ္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာကဗ်ာေလ႔လာခ်က္
ျမန္မာကဗ်ာအေၾကာင္း ေျပာၾကရေအာင္။
အဓိပၸါယ္က ျမန္မာေတြေရးတဲ႔ကဗ်ာအေၾကာင္းေပါ
အဲသလို ေျပာမယ္ဆိုေတာ႔ "ကဗ်ာဆိုတာ ဘာလဲ" လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုသတ္မွတ္ဖို႔ စတင္လိုအပ္လာပါတယ္။ အဲဒါကလည္း က်ယ္၀န္းလြန္းလွတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ႔ ကဗ်ာဆိုတာ အခ်ိန္တိုင္းမွာ ေနရာတိုင္းမွာ အသြင္သ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ႐ွိေနတတ္တဲ႔အရာလို႔ ကၽြန္ေတာ္က လက္ခံထားလို႔ပဲ။ ဒီေတာ႔ ဒီေနရာမွာ ဒီေလာက္က်ယ္ က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔မဟုတ္ဘဲ ကဗ်ာဆိုတာ စာနဲ႔ေရးသားတင္ျပထားတဲ႔(ဒါမွမဟု
ကဗ်ာဆိုတာ ဘာလဲ။
ဒီေမးခြန္းကိုေျဖတဲ႔ ကၽြန္ေတာ္႔ရဲ႕အေျဖက ႁခြင္းခ်က္မဲ႔ၿပီး ျပည့္စံုတဲ႔အေျဖ မျဖစ္ႏိုင္ေလာက္ဘူးဆိုတာကိုလည္း ႀကိဳတင္အသိေပးထားလိုပါတယ္။ ကဗ်ာကို ကိုယ္႔အျမင္နဲ႔ကိုယ္၊ ကိုယ္႔႐ႈေထာင့္နဲ႔ကိုယ္ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုေနၾက တဲ႔အထဲက သမုတိသေဘာတစ္ခုလို႔သာ သေဘာထားၾကေစခ်င္ပါတယ္။
ကဗ်ာဆိုတာ ဘာလဲ။
ကဗ်ာဆိုတာ-
၁။ ကဗ်ာမဆန္ရဘူး။
(ကဗ်ာမဆန္ ဆန္ေအာင္ ဇြတ္လုပ္ေနၾကတယ္။)
၂။ ေ၀ါဟာရ ဖက္႐ွင္႐ိႈး မဟုတ္ဘူး။
(စကားလံုးႏြံထဲ နစ္ေနၾကတယ္။)
၃။ နက္႐ိႈင္းရမယ္။
(အႏွစ္မပါဘဲ အဆံေခ်ာင္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။)
၄။ ၾကည္လင္ရမယ္၊ သန္႔စင္ရမယ္။
(ဖန္တီးမႈမဟုတ္ဘဲ ၀ိုးတိုး၀ါးတား ျဖစ္ေနတယ္။)
၅။ ႐ိုးသားရမယ္။
(ဟန္ေဆာင္တာေတြ၊ ဟန္လုပ္တာေတြ မ်ားေနတယ္။)
၆။ သစ္လြင္ရမယ္။
(မဲျပာပုဆိုး မျဖစ္ရဘူး။)
၇။ ဣေႁႏၵ႐ွိရမယ္။
(ကလက္တက္တက္နဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကင္းမဲ႔ေနတယ္။)
၈။ ခြန္အား႐ွိရမယ္။
(ေပ်ာ႔ညံ့ခ်ည့္နဲ႔မေနဘူး။)
၉။ တီထြင္မႈ႐ွိရမယ္။
(စတန္႔လုပ္တာနဲ႔ မခြဲတတ္ၾကဘူး။)
၁၀။ ကိုယ္ပိုင္ဟန္႐ွိရမယ္၊ ဆန္ရဲရမယ္။
(နာမည္ႀကီးတဲ႔လူေနာက္၊ ေရစီးေၾကာင္းေနာက္ ေလွ်ာက္လိုက္ေနၾကတယ္။)
၁၁။ အျပည့္အ၀ လြတ္လပ္မႈ႐ွိရမယ္။
(ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေငြေၾကးေမွ်ာင္လင့္ခ်က္ထားသူအင္
၁၂။ အထက္တန္းက်တဲ႔ အလွတရားနဲ႔ ျပည့္စံုရမယ္။
၁၃။ ကာလနဲ႔ ေဒသသေဘာက ကင္းလြတ္ေနရမယ္။
ဒါေတြက လတ္တေလာစိတ္ထဲ႐ွိတာေလာက္ ေျပာလိုက္တဲ႔ ကဗ်ာရဲ႕ ေယဘုယ်လကၡဏာ(ဒါမွမဟုတ္) ကဗ်ာ ဂုဏ္ရည္တခ်ဳိ႕ေပါ႔။ ဒီအခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ ျပည့္စံုတယ္ဆိုရင္ပဲ ကၽြန္ေတာ္႔အေနနဲ႔ အဲဒီအရာကို ကဗ်ာလို႔ လက္ ခံဖို႔ ၀န္မေလးေတာ႔ဘူး။
ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ယာယီသေဘာတူညီမႈရရင္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာကဗ်ာအေျခအေနကို သံုးသပ္ၾကည့္ ရေအာင္။
ဒီေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ထြက္ေနတဲ႔ မဂၢဇင္းေတြရဲ႕ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ ကဗ်ာကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီကဗ်ာေတြကို အမ်ိဳးအစား ခြဲၾကည့္လိုက္ေတာ႔ -
(က) ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔ခင္းခဲ႔တဲ႔ ေခတ္စမ္းကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေလွ်ာက္ေနဆဲျဖစ္တဲ႔ က ဗ်ာမ်ား။ အခုေခတ္မွာေတာ႔ ေခတ္စမ္းသစ္လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ျမ၀တီ၊ ေငြတာရီ အစ႐ွိတဲ႔ မဂၢဇင္းေတြထဲမွာ ပါ တတ္တဲ႔ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
(ခ) စာေပသစ္ေခါင္းေဆာင္ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ၊ ျပည္သူ႔ကဗ်ာ၀ါဒ ေခါင္းေဆာင္ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြတို႔ ခင္းခဲ႔ တဲ႔လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကဆဲ ကဗ်ာမ်ား။ ခုေခတ္မွာ ေတာ္လွန္ကဗ်ာဆိုတဲ႔အမည္နဲ႔ အဲဒီ အ ေမြကို ဆက္ခံခဲ႔ၾကပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ အႏုပညာသည္ ျပည္သူ႔အတြက္ဆိုတဲ႔ မူ၀ါဒနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးစံကို ကိုင္ ဆြဲဖြဲ႕ဆိုတဲ႔ ကဗ်ာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
(ဂ) ေနာက္အမ်ဳိးအစားကေတာ႔ ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္တစ္၀ိုက္ လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြ စုစည္းႀကိဳးပမ္းထူေထာင္ခဲ႔ ၾကတဲ႔ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းျဖစ္ပါ
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ျမန္မာကဗ်ာကို ေလ႔လာလိုက္ရင္ အဲသလို သိသာ ထင္သာတဲ႔ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြ ေထြးေရာယွက္တင္ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ ေရးဖြဲ႔ျဖစ္ထြန္းေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒိေန႔ ကဗ်ာေရစီးဟာ ဗဟုကဗ်ာေရစီး လို႔ ေျပာရရင္ လြဲႏိုင္စရာမ႐ွိပါဘူး။ အဲဒီေရစီးထဲမွာ အထင္႐ွားဆံုး အင္အားအေကာင္းဆံုး ေတြ႔ျမင္ရတာက ေတာ႔ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆိုတဲ႔ ၀ဲကေတာ႔ႀကီးပါပဲ။ (ေ႐ွး႐ိုးအစဥ္ ျမန္မာကဗ်ာအမ်ိဳးအစား ေလးခ်ိဳး၊ ရတု၊ ေတးထပ္ ဆိုတာေတြလဲ လံုး၀ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေသးပါဘူး။ ေက်းလက္အလွဴအတန္းေတြ၊ ဇာတ္အၿငိမ္႔ပြဲေတြနဲ႔ မင္းခမ္း မင္းနားေတြမွာ ေတြ႔ေနရေပမဲ႔ အားမေကာင္းလွတာရယ္၊ ဒီေခတ္ဖြံ႔ၿဖိဳးလာစရာအေၾကာင္းမ႐
ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕ လကၡဏာကို ေမာ္ဒန္လကၡဏာလို႔ အကဲျဖတ္သူေတြက အကဲျဖတ္ပါတယ္။ အဲဒီ မွာလဲ ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္အတိုင္း ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြဟာ အေရာေရာ အေထြးေထြး ျဖစ္ေနပါတယ္။ မူလအယူ၀ါဒကို အစြန္႔ဘဲ အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ ေမာ္ဒန္အလံေအာက္ ခို၀င္လာတဲ႔သူေတြ ႐ွိတယ္။ အဲဒီမွာ ေခတ္စမ္းေမာ္ ဒန္တို႔၊ ေတာ္လွန္ေမာ္ဒန္တို႔ ျဖစ္လာတာပါပဲ။ ေမာ္ဒန္မွ ေမာ္ဒန္ဆိုတဲ႔ေနရာမွာလည္း အစ္ဇင္အမ်ိဳးမ်ဳိး၊ အယူ အဆအမ်ိဳးအမ်ိဳး၊ ထင္ရာျမင္ရာ ကြဲျပားေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ အဓိကကေတာ႔ ေမာ္ဒန္သေဘာတရားေရးရာ အားနည္းတဲ႔ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ေၾကာင့္ပါပဲ။
ဒီေန႔ေခတ္ လူငယ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ အလုပ္(တာ၀န္)ဟာ ၾကန္အင္လကၡဏာ၊ ကဗ်ာဂုဏ္ရည္ျပည့္၀တဲ႔ ကဗ်ာေတြနဲ႔ စစ္မွန္တဲ႔ ေမာ္ဒန္သေဘာတရားေရးကို ေပါင္းစပ္ေပးေရးပဲလို႔ ယူဆပါတယ္ခင္ဗ်ား။ ဆက္လက္ ေလ႔လာႏိုင္ၾကပါေစ။
သစၥာနီသမိုင္း
သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က `ငါ့မွာရာဇ၀င္ရွိတယ္´ ဟုဆိုဖူးသည္။ `ဘာရာဇ၀င္ရွိတာလဲ´ေမးေတာ့ `ဦးဘသန္းရဲ႕ ျမန္မာရာဇ၀င္´ဟုေျပာ၏။ က်န္တစ္ေယာက္က `ဒါဆိုရင္ င့ါရာဇ၀င္က မင္းရာဇ၀င္ထက္ ပိုျပီးႀကီးက်ယ္တယ္´ ဟုဆို၏။ ဟုတ္လည္းဟုတ္သည္။ သူ႔မွာက `မွန္နန္းရာဇ၀င္´ သံုးအုပ္တြဲ ရွိေန၏။ လူဆိုတာ ကိုယ့္ရာဇ၀င္ႏွင့္ကိုယ္ဟု ေျပာႀက၏။ ဆရာစံမွာလည္း ရာဇ၀င္ရွိ၏။ လမ္းမေတာ္ဖိုးတုတ္မွာလည္း ရာဇ၀င္ရွိ၏။ အမွန္ေတာ့ ရာဇ၀င္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရမွာ ရာဇႏွင့္၀င္ ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္၍ (ရာဇ=မင္း၊ ၀င္= အျဖစ္အပ်က္) မင္းတို႔အေႀကာင္းဟုအဓိပၸာယ္ရ၏။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရာဇ၀င္ထက္ သမိုင္းဟူေသာ စကားလံုးက အသံုးပို၍ တြင္က်ယ္လာသည္။
ရာဇ၀င္က မင္းတို႔၏ အျဖစ္အပ်က္မ်ား (ဥပမာ ထိုမင္းသည္ မည္ကဲ့သို႔ နန္းတက္ခဲ့သည္၊ ဟင္းခြက္ မည္မွ်စားသည္၊ မိဖုရားမည္မွ်ရွိသည္။ သူ႔လက္နက္ႏုိင္ငံေတာ္ မည္မွ် က်ယ္သည္၊ ဆည္၊ ေျမာင္း၊ ကန္၊ ေခ်ာင္း မည္မွ်ေဆာက္သည္၊ သာသနာ မည္သို႔ျပဳသည္၊ ကေလး မည္မွ်ေမြးသည္၊ မည္ကဲ့့့့့့သို႔ ကံေတာ္ကုန္သည္ စသျဖင့္) ကို အဓိကထား မွတ္တမ္း တင္ေသာ္လည္း သမိုင္းဟူမူကား လူ႔အဖဲြ႔အစည္း၏ အျဖစ္အပ်က္(ထိုေခတ္က လူမ်ား မည္သို႔ေနထိုင္စားေသာက္သည္၊ မည္သို႔စီးပြားရွာသည္၊ မည္သည့္ အယူ၀ါဒကို ယံုႀကည္ႀကသည္၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာ မည္သို႔ ထြန္းကားသည္ စသျဖင့္)ကို မွတ္တမ္းတင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေႀကာင့္ပင္ ေနာက္ပိုင္း၌ History ကို သမိုင္းဟူေသာစကားျဖင့္ အစားထိုးသံုးစြဲလာႀကသည္။
မႀကာခင္က စာေပေလာကထဲမွ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က `ခင္ဗ်ားအသက္ ၆၀ လည္းေက်ာ္ လာျပီ။ စာေရးသက္လည္း အႏွစ္ ၄၀ ေက်ာ္ျပီ။ ဒီေတာ့ ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳ မွတ္တမ္းတင္ ေဆာင္းပါးေလး၊ ဘာေလးေရးပါလား။ ကိုယ့္အတၳဳပၸတိသေဘာလည္းပါတာေပါ့
ထိုဆရာႀကီးတို႔ကား ထင္ရွားေသာ သမိုင္းဆိုင္ရာေခတ္အဆက္အဆက္ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ဖူးသူမ်ား ျဖစ္၏။ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ထူးျခားေသာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားလည္းရွိ၏။ အသိဥာဏ္ပညာလည္း ရင့္သန္ႀက၏။ အေရးအသားကလည္း ေျပာစရာမရိွ။ ကၽြန္ေတာ္က သူတို႔ႏွင့္ႏိႈင္း၍ မျဖစ္။ ဘာေကာင္မွလည္း မဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေမြးစဥ္က ဥကၠာ မပ်ံ၊ ေတာ္လည္းသံ မႀကား၊ ေကာင္းကင္က ပန္းမိုး မရြာ၊ လႏွင့္ႀကယ္မဆြတ္၊ တူရိယာငါးပါး မတီးဘဲ မျမည္။ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေလးဖက္တြားသြားခါစျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံေရးခရီး လိႈင္းႀကီးေလထန္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီဆယ္ႏွစ္ ဆယ္မိုးေခတ္က ေခြလွိမ့္ေကာင္းတုန္္း။ ဆိုရွယ္လစ္လက္ေအာက္ေခတ္ကာလႀကီး
(ကၽြန္ေတာ့္ကို ၁၉၄၆ တြင္ေမြးဖြားလာခဲ့သည္။ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး လူသားတစ္ေယာက္ကဲ့သို႔ ေနထိုင္ႏိုင္ရန္ ႀကိိိဳးပမ္းခဲ့သည္။ ဒီေလာက္ပါပဲ) ဒါေႀကာင့္ အဆင္းကို ဘီးတပ္ေပးသည့္ကိစၥအား ေရွာင္ရွားႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထက္ ငယ္ရြယ္သူမ်ားပင္ ဘာမဟုတ္သည့္ ကိစၥမ်ားကို ေရးႀကီးခြင္က်ယ္လုပ္၍ ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳလိုလို၊ စာေပမွတ္တမ္းလိုလို၊ ့ အတၳဳပၸတိၱ လိုလို ခပ္တည္တည္ ေရးေနတာေတြ႔ရ၏။ အမွန္အတိုင္းလည္း မဟုတ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္စံျပပုဂၢိဳလ္ကဲ
ကၽြန္ေတာ့္ကို ေရးရန္တိုက္တြန္းသူမ်ားအား` ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀က စိတ္၀င္စားစရာ မရွိေလာက္ပါဘူးဗ်ာ´ ဟုသာ တုံ႔ျပန္ေျပာဆိုခဲ့သည္။ ဤလိုလူစားက တစ္ရက္တြင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၌ လူစံုေနခိုက္..
``သစၥာနီ သမိုင္းကိုေတာ့ ရွင္းမွ ျဖစ္ေတာ့မယ္´´ ဟု ေႀကြးေႀကာ္ လိုက္ေသာအခါ ႀကားရသူေတြ မ်က္ကလဲဆန္ပ်ာျဖစ္ကုန္၏။
``က်ဳပ္တို႔ေျပာသားပဲ။ အေစာႀကီးကတည္းက ေရးသင့္တယ္လို႔´´ ဟုေျပာသူကေျပာေသာ္လည္း
``သမိုင္းနဲ႔ခ်ီျပီးရွင္းရေအာင္ မင္းက ဘာေကာင္မို႔လဲ´´ မ်က္ေစာင္းထိုးသူက ထိုး၏။
``သစၥာနီမွာ သမိုင္း မရွိေပမဲ့ သမိုင္းမွာ သစၥာနီ ရွိတယ္ကြ´´
``ေျပာေလကဲေလပါလား ေဆးစားမွားလာတာျဖစ္မယ္´´
``ေနႀကဦးေလ၊ ငါေျပာတာေသေသခ်ာခ်ာ နားေထာင္ႀကပါဦး။ အခု သစၥာနီ ကေလာင္ နာမည္တူေပၚေနလို႔။ သူက သစၥာနီ(သမိုင္း)တဲ့။ သမိုင္းမွာေနတဲ့သူ လို႔ေျပာတာပဲ။ အဲဒါ ဒီလူနဲ႔ေတြ႔ျပီး ရွင္းမွျဖစ္ေတာ့မယ္လို႔ ေျပာေနတာ´´
``အဲလိုရွင္းေအာင္ ေျပပါလား´´
``ငါက ရွင္းရွင္းေျပတာပဲ။ မင္းတို႔က ရွဳပ္တာ´´
ကၽြန္ေတာ္ စာေရးျပီး အေတာ္ ႀကာေသာအခါ သစၥာနီ(ခ်င္းတြင္း) ဆိုတာ ေပၚခဲ့ေသးသည္။ ေနာက္ေတာ့ သူ႔ဘာသာသူေပ်ာက္၍ သြားသည္။ ဒါေႀကာင့္…
``သစၥာနီ(သမိုင္း) ကိုေတာ့ ရွင္းမွျဖစ္လိမ့္မယ္´´
ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာရျခင္း ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေႀကာင့္ဆိုေသာ္ သစၥာနီတြင္သမိုင္းမရွိေသာ္လည္း သမိုင္းတြင္ သစၥာနီရွိေနေသာေႀကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။
ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္းနွင့္ ျမန္မာကဗ်ာျဖစ္ေပၚတိုးတက္မွဳ
၂၀၀၃ မတ္လက ဟန္သစ္မဂၢဇင္းမွာ “ဗဟုကဗ်ာေရစီးနွင့္ ေမာ္ဒန္ဝဲ” ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးလိုက္မိတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေဆာင္းပါးအျဖစ္ ေဖာ္ျပဖို႔ ရည္ရြယ္ခဲ့တာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီကာလတစ္ဝိုက္က ရန္ကုန္မွာ ကဗ်ာဝပ္ေရွာ့ကေလးေတြ လစဥ္ေလာက္လုပ္ျဖစ္ေနတဲ့ အုပ္စုရွိတယ္။ မင္းထက္ေမာင္၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ ေဇယ်ာလင္း၊ စန္းဦး၊ ၿငိဏ္းေဝ စသျဖင့္ေပါ့ေလ။ အဲဒီလူေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ မ်ိဳးဆက္တစ္ဆက္ (ဆယ္စုနွစ္တစ္ခု)ျခားတဲ့ လူငယ္ေတြ။ ကဗ်ာကို စြဲၿမဲယံုၾကည္ၿပီး၊ ထဲထဲဝင္ဝင္ ရွိသင့္သေလာက္ရွိတဲ့သူေတြ။ အဲဒါနဲ႔ အဲဒီမွာဖတ္ဖို႔ ခုနစာတမ္းကို ေရးေပးလိုက္တာပဲ။ အဲဒီတုန္းက ဘာျပႆနာမွ မရွိခဲ့ဘူး။ စာတမ္းပါ အခ်က္အလက္ေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္ (ဘာ)ဆိုခ်င္တယ္ဆိုတာ ရွင္းျပစရာမလိုဘဲ သေဘာေပါက္နိုင္တဲ့ ဓါတ္ခံရိွတဲ့ လူေတြခ်ည္းကိုး။
ဒါေပမယ့္ ဟန္သစ္က်မွ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္အေနနဲ႔ ထည္႕လိုက္ေတာ့ ျပႆာနာရွိလာတယ္။ ပထမကဗ်ာသမား ကြက္ကြက္ေလး(တစ္ခု)အတြက္ ရည္ရြယ္ထားတာက မရည္ရြယ္ဘဲနဲ႔ ဒီထက္က်ယ္ျပန္႕တဲ့ ကဗ်ာသမားေတြဆီ ေရာက္သြားတာကိုး။ ဒီေတာ့ စာတမ္းဖတ္ၿပီး သူတို႔လည္း သူတို႔ အျမင္နဲ႔ ေဆြးေႏြးလာတာေတြ ရိွတယ္။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ေတြ႕လို႔ အျပင္မွာ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးတာေတြလည္း ရွိတယ္။ အခုတစ္ခါ အဲဒီေဆာင္းပါးကိုပဲ (ကဗ်ာအထူးျမႇင့္တင္ေရး ရက္သတၱပတ္အစီအစဥ္အျဖစ္နဲ႔) com.mmm Book မွာ အင္တာနက္တင္လိုက္ေတာ့၊ က်ယ္ျပန္႕သထက္ က်ယ္ျပန္႕မယ့္သေဘာ ေဆာင္လာတယ္။ ဒီေတာ့ ေဆာင္းပါးပါ အဓိကအခ်က္အခ်ိဳ႕ကို စာဖတ္သူ (ကဗ်ာဝါသနာပါသူ) အမ်ားစု ဒီထက္လြယ္ကူ ရွင္းလင္းေအာင္ ေျဖရွင္းမယ့္တာဝန္ ရွိလာတယ္လို႔ ယူဆမိတာနဲ႔ ဒီေနာက္ဆက္တြဲ ေဆာင္းပါးကို ေရးမိတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာဆိုတာ ဒါမွမဟုတ္ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့အရာဆိုတာ သာမန္စာဖတ္သူ မဆိုထားနဲ႔ ကဗ်ာဆရာအခ်င္းခ်င္းေတာင္ အဆင့္ဆင့္အေနအထားအရ ကြဲကြဲျပားျပားသေဘာေပါက္နားလည္ေ
၁။ ကဗ်ာမဆန္ရဘူး
(ကဗ်ာမဆန္ဆန္ေအာင္ ဇြတ္လုပ္ေနၾကတယ္)
ကဗ်ာဟာ ကဗ်ာမဆန္ရဘူးေျပာလိုက္တာကို ႐ုတ္တရက္ သေဘာမေပါက္တာထက္၊ ဘဝင္မက်ျဖစ္သြားတာက ပိုတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ (anti-poetic)လို႔ သံုးလိုက္ရင္ ႐ွဳပ္ကုန္မွာစိုးလို႔ လြယ္လြယ္ေျပာလိုက္တာပါပဲ။ တျခားနိုင္ငံေတြမွာ ကဗ်ာဆန္႔က်င္ေရးဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ကဗ်ာဂိုဏ္းေတြ ျဖစ္ထြန္းၿပီးခဲ့တာ ၾကာပါၿပီ။ ဒါဟာ ကဗ်ာျဖစ္ထြန္းမွဳ သမိုင္းမွာ ကာလရဲ႕ ေတာင္းဆိုမွဳ အေလ်ာက္၊ ကဗ်ာသန္႕စင္ေရး လုပ္ခဲ့ၾကတာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီမွာ ကဗ်ာဆိုတာ နုရ ႏြဲ႕ရမယ္၊ ကြန္႕ရ ညြန္႔ရမယ္ဆိုတဲ့ အစြဲေဟာင္းက ေတာ္ေတာ္အျမစ္တြယ္ေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ႐ိုးရာအစဥ္အလာ (ဂႏ ၱဝင္)ထဲက ရတုမ်ိဳး လကၤာအသံုးအနွဳန္း (ေပါရာဏ)ေတြ သံုးနိုင္မွ ဟုတ္တယ္ ထင္ေနတဲ့သူေတြ အခုထိရွိေသးတယ္။ အမွန္ေတာ့ ဒီကိစၥကို ေခတ္ေပၚကဗ်ာက သူ႕ရဲ႕ အဓိကလကၡဏာတစ္ရပ္အေနနဲ႔ (စာဟန္မပါတဲ့ စာမဆန္တဲ့) အရပ္သံုးသာဘာစကားကို အစားထိုးသံုးစြဲျခင္းနဲ႔ ေတာ္လွန္ပစ္ခဲ့ၿပီးၿပီ။ ေတာ္ေတာ္အျမစ္တြယ္ေနတယ္လို႔ ေျပရတာက ေခတ္ေပၚဗ်ာတခ်ိဳ႕မွာ ဒီလို အသံုးအနွဳန္းေတြ ဆက္ေတြ႕ေနရလို႔ပဲ။
ေနာက္ ဒီလိုကဗ်ာဆန္ရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္က အျခားတစ္ဘက္စြန္းမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာတခ်ိဳ႕ကို (အေနာက္တိုင္းမွာ ေခတ္ကုန္ေနၿပီျဖစ္တဲ့) အမွန္လြန္ဝါဒ၊ သေကၤတဝါဒဆိုတာေတြေနာက္ ေကာက္ေကာက္ပါေအာင္ ေထြးေထြးေလွ်ာက္ေရးမွ ကဗ်ာျဖစ္တယ္၊ တန္ဖိုးရွိတယ္လို႔ အထင္ေရာက္ေနၾကတာ ေတြ႕ရျပန္တယ္။ ေမာင္သာနိုးက ခက္လြန္းတဲ့ ေခ်ာက္ကမ္းပါးနဲ႔ လြယ္လြန္းတဲ့ ေခ်ာက္ကမ္းဆိုတဲ့ အစြန္းနွစ္ဖက္ကို ေရွာင္ရွားၾကဖို႕ သတိေပးဖူးတယ္။ ခ်က္က ကဗ်ာဆရာဟိုးလဗ္ကေတာ့.. ကဗ်ာကို ေကာက္ဖတ္လိုက္ရင္ သတင္းစာဖတ္သလို၊ ေဘာလံုးပဲြသြားရသလို ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ရွိရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ေအာင္ခ်ိမ့္ရဲ႕ မၾကာခင္က ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ျပဇာတ္မင္းသားကဗ်ာစာအုပ္ အမွာစာမွာလည္း (ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာဖတ္တဲ့အခါ၊ ကဗ်ာဖတ္သူမ်ား ေပါ့ပါးလြယ္ကူပါေစ)လို႔ ေလးေလးနက္နက္ ဆႏၵျပဳထားတာ ေတြ႕ရတယ္။ ကဗ်ာကို လြယ္ေအာင္ ေရးရတာခက္ၿပီး၊ ခက္ေအာင္ေရးရတာ လြယ္ေတာ့၊ ကဗ်ာေရတဲ့သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အဲဒါကိုပဲ ခံတြင္းေတြ႕ေနၾကဟန္ တူပါတယ္။
၂။ ေဝါဟာရဖက္ရွင္႐ွဳိး မဟုတ္ဘူး။
(စကားလံုးႏြံထဲ နစ္ေနၾကတယ္)လို႔ ေျပာခဲ့တာလည္း ဒီသေဘာပဲ။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္မွာ အသံုးျပဳထားတဲ့ စကားလံုးဆိုတာ၊ အဲဒီကဗ်ာရဲ႕ ရည္ရြယ္ရင္းပန္းတိုင္ကို ပို႕ေဆာင္ေပးမယ့္ ယာဥ္ပဲ.. ။ ဒါေၾကာင့္ စကားလံုးတိုင္းကို သံုးရင္း အဓိကထားရမွာက ဘယ္ေလာက္ခရီးတြင္မလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ပဲ။ လိုရာမေရာက္တဲ့ စကားလံုးဟာ ကဗ်ာတန္ဖိုးကို ယုတ္ေလ်ာ့ေစတဲ့ အနွစ္သာရမဲ့ ေဖာင္းပြဲမွဳပဲ ျဖစ္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြက ပန္းေပါင္းစံုကို ေဝေနေအာင္ပန္ထားတဲ့ အ႐ူးမရဲ႕ ေခါင္းနဲ႔ ဥပမာေပးဖူးတယ္။ အဲဒီေခါင္းက ထြက္လာတဲ့ (အ႐ူးမပါးစပ္) စကားလံုးေတြကေတာ့၊ ကေပါက္တိ ကေပါက္ခ်ာ ခ်ည္႕နဲ႕နဲ႕။ ကဗ်ာဆိုတာ ကန္႕သတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္အတြင္း၊ ကန္႕သတ္ထားတဲ့ ပမာဏအတြင္း၊ ကန္႕သတ္ထားတဲ့ စကားလံုးေတြကို အသံုးျပဳထားတဲ့၊ တိက်တဲ့ ေဝါဟာရအစုအေဝးပါပဲ။
၃။ နက္႐ွိဳင္းရမယ္။
(အနွစ္မပါဘဲ အဆန္ေခ်ာင္ေနတာေတြ႕ရတယ္)
ဒုတိယအခ်က္နဲ႔လည္း ပတ္သတ္တယ္။ စကားလံုးေတြနဲ႕ ဟန္ေရးျပ၊ ၿဖဲေျခာက္ထားတဲ့ ကဗ်ာအေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရတယ္။ အတြင္းနွိဳက္ ရွာေဖြလိုက္ေတာ့၊ ေလးေလးနက္နက္ ဆိုလိုခ်င္တာ မေတြ႔ရဘူး။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ.. အဲဒီကဗ်ာဆရာက ေလာကကို ဘယ္ေလာက္ နက္နက္႐ွဳိင္း႐ွိဳင္း ဆင္ျခင္သံုးသပ္နိုင္သလဲ ဆိုတဲ့ အေပၚမွာ တည္မွီေနတာ အမွန္ပါပဲ။ ကဗ်ာေတြဟာ အေပၚယံ ပုဂၢလိကေဝဒနာေလာက္ကို ဇာခ်ဲ႕ၿပီး ေပါေလာေမ်ာေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီေဝဒနာကို အရင္ခံၿပီး ေလာကအျမင္တစ္ခု အဆင့္ေရာက္ေအာင္ တြန္းတင္နိုင္တာ မေတြ႔ရဘူး။ ခံစားမွဳ (ေဝဒနာ)ကို အေျခခံတဲ့ “ထုတ္ယူဆင္ျခင္ ယုတၱိေဗဒ” သေဘာလကၡဏာကို အဆင့္ျမင့္ကဗ်ာတစ္ခ်ိဳ႕မွာ ရွာေတြ႔နိုင္ပါတယ္။
၄။ ၾကည္လင္ရမယ္၊ သန္႔စင္ရမယ္။
(ဖန္တီးမွဳ မဟုတ္ဘဲ၊ ဝိုးတိုးဝါးတား ျဖစ္ေနတာေတြ႔ရတယ္)
အနုပညာရပ္တိုင္းမွာ မရွိမျဖစ္တဲ့ အၾကည္ဓါတ္ (Purity)ကို ေျပာလိုက္တာပဲ။ အဲဒါဟာ အနုပညာရဲ႕ အတြင္းအနွစ္လည္း ျဖစ္တယ္။ ေရေဆးအၾကည္ကားတစ္ခ်ပ္ကို တိုးလ်ွိဳေပါက္ (အလင္းေပါက္) Transparent ျဖစ္ေနသလိုေပါ့။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွာ ဝိုးတဝါးေအာင္ တမင္လုပ္ယူရတာမ်ိဳး ရွိေပမဲ့၊ အဲဒါက အၾကည္ဓါတ္ မပ်က္ရဘူး။ ဖန္တီးတာ မဟုတ္ဘဲ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ မရည္ရြယ္ဘဲ ဝိုးတဝါး ႐ွဳပ္ေထြးေနတာမ်ိဳးနဲ႔ ကြဲျပားသိသာတယ္။
၅။ ႐ိုးသားရမယ္
(ဟန္ေဆာင္တာေတြ၊ ဟန္လုပ္တာေတြ မ်ားေနတယ္)
ကဗ်ာဆရာဟာ ကဗ်ာမေရးခင္ေရာ၊ ေရးေနခိုက္မွာပါ ႐ိုးသားတဲ့ စိတ္ရွိထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ မေရးခင္ကတည္းက လူအထင္ႀကီးေစခ်င္၊ လူတတ္ႀကီးလုပ္ျပခ်င္စိတ္နဲ႔ ဟန္ျဒပ္ထုတ္ဖို႔ ေရးလိုက္တဲ့ ကဗ်ာဟာ၊ ဘယ္လိုမွ ေကာင္းလာနိုင္စရာ မရွိပါဘူး။ ဒီစိတ္ဓါတ္က လူစည္စည္ ပြဲေစ်းတန္းမွာ ေဗ်ာက္အိုးေဖာက္တဲ့ ကေလးစိတ္ေလာက္ပဲ အဆင့္ရွိပါတယ္။ ကဗ်ာေရးေနတဲ့ အခိုက္မွာေတာ့ ပို႐ိုးသားဖို႔ လိုတယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သစၥာရွိဖို႔ေပါ့။ ေအာင္ခ်ိမ့္ရဲ႕ ျပဇာတ္မင္းသား ကဗ်ာစာအုပ္ထဲက “ဓါတ္တိုင္”ဆိုတဲ့ ကဗ်ာကိုဖတ္ၾကည္႕ပါ။ အင္မတန္ ႐ိုးပါတယ္။ (လူငယ္ကဗ်ာေရးသူတစ္ေယာက္ကလည္း အဲဒီလိုပဲ အတိအလင္းေျပာတယ္တဲ့) သူက အဲဒီလို႐ိုးေအာင္ေတာ္ေတာ္ႀကိဳး
ဥပမာ သူ႕ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ထဲမွာ ပါတယ္။ အေမစိုက္ထားတဲ့ “ဗုဒၶံသရဏံပန္းမ်ား” ၿခံ႐ိုးမွာ လန္းဆန္းလ်က္။
ခ်ိမ့္ႀကီး ငယ္ငယ္က ေနခဲ့တဲ့အိမ္မွာ ၿခံ႐ိုးရွိမရွိ။ သူ႔အေမကလည္း တကယ္ဗုဒၶံသရဏံပန္းပင္ေတြ စိုက္ မစိုက္၊ ကၽြန္ေတာ္ မသိ။ သိဖုိ႔လည္း မလို၊ ကဗ်ာေရးသူ တကယ္သိေစခ်င္တာက (ကၽြန္ေတာ္ သိတာကေတာ့) ၿခံ႐ိုးနဲ႔ ဗုဒၶံသရဏံပန္းမ်ားရဲ႕ ဆင့္ပြား အဓိပၸါယ္ပဲ။
၆။ သစ္လြင္ရမယ္
(မဲျပာပုဆိုး မျဖစ္ရဘူး)
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ထဲကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ သူနွစ္သက္စရာ စကားလံုးကို ကဗ်ာတိုင္းလိုလိုမွာ ဆီသည္မ လက္သုတ္ဖတ္ျဖစ္ေအာင္ ထပ္ခါတလဲလဲ သံုးစြဲၾကတာမ်ိဳးရွိတယ္။ ေနာက္ႀကိဳက္တာ တစ္ခုေတြ႔ရင္ အျပန္အလွန္ အခ်င္းခ်င္းလည္း ယူငင္သံုးစြဲၾကတယ္။ အဲဒီ ဓေလ့ဟာ မေကာင္းဘူး။
၇။ ဣေႁႏၵရိွရမယ္
(ကလက္တက္တက္နဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာ ကင္းမဲ့ေနတယ္)
အခုေခတ္မွာ ဒါမ်ိဳးရွားသြားၿပီဆိုေပမယ့္၊ တခ်ိဳ႕ရွိေနေသးတယ္။ တစ္ခါကေတာ့ ကဗ်ာကို ေျပာင္ေခ်ာ္ေခ်ာ္ ေနာက္ေတာက္ေတာက္သာ ေရးတတ္တဲ့ အုပ္စုရွိခဲ့ဖူးတယ္။ (ဟာသဂ်ာနယ္ မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ရေလ့ရွိေတသာ ဟာသကဗ်ာမ်ားနွင့္ မသက္ဆိုင္ပါ)
၈။ ခြန္အားရွိရမယ္
ခံစားမွဳေဝဒနာသက္သက္သာ မဟုတ္ဘဲ၊ ကဗ်ာကို အေထာက္အကူျဖစ္နိုင္တဲ့၊ အားေကာင္းထက္ျမက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ကဗ်ာဆရာက စုစည္းထုတ္ေဖာ္တင္ျပနိုင္မွ ကဗ်ာဟာ ခြန္အားျပည္႔ဝလာမယ္။ အဲဒီတြက္ ကဗ်ာဆရာဟာ အရပ္ရပ္နယ္ပယ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ အသိဥာဏ္ဗဟုသုတေတြ ႂကြယ္ဝဖို႔လိုတယ္။ တစ္စပ္တည္းမွာပဲ ကဗ်ာကို အခ်က္အလက္ေတြ ဖံုးလႊမ္းလို႔ ေသြ႕ေျခာက္နိုင္တဲ့ အႏၱရာယ္ကိုလည္း ဂ႐ုထားရမယ္။
၉။ တီထြင္မွဳ ရွိရမယ္
(စတန္႔လုပ္တာနဲ႔ မခြဲတတ္ၾကဘူး)
ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ေဆာင္းပါးကို ေဝဖန္တဲ့လူေတြက ဖတ္တဲ့သူ သိသာထင္ရွားေအာင္ ကဗ်ာဥပမာေတြ ထုတ္ျပသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကိုေထာက္ၾကတယ္။ အမွန္ေတာ့ အဲဒီလို ထုတ္ျပဖို႔က အင္မတန္လြယ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို အျပစ္ထုတ္ျပရင္ သူသူကိုယ္ကိုယ္ ကာယကံရွင္ကေတာ့ အျမင္ၾကည္လင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဆူးလွည္းႀကီး မျဖစ္ခ်င္ဘူး။ အခု ဒီေဆာင္းပါးမွာခ်ိမ့္ႀကီး ကဗ်ာတစ္ခ်ိဳကို ထုတ္ျပရတာ၊ သူနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္က အေကာင္းေျပာေျပာ မေကာင္းေျပာေျပာ ျပႆနာမရွိဘူး။ ၿပီးေတာ့ “ျပဇာတ္ မင္းသား”က ပူပူေႏြးေႏြး ကဗ်ာစာအုပ္၊ အလြယ္တကူ လက္လွမ္းတမီလည္း ရွိေနတာမို႔ ထည္႔ေျပာေနတာပါပဲ။ ဒီတစ္ခါေတာ့ စတန္႔နဲ႔ တီထြင္မွဳ ကြဲျပားေအာင္ျပဖို႔ ထင္ရွားတဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ဥပမာထုတ္ျပခ်င္တယ္။ အဲဒါဟာ ေအာင္ေဝးရဲ႕ “ဒိုင္ယာရီ”ဆိုတဲ့ ကဗ်ာပါပဲ။ ဒီကဗ်ာဟာ တီထြင္မွဳ မဟုတ္ပါဘူး။ စတန္႔သက္သက္ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ဒီလိုေျပာရဲတာက (အမွတ္မမွားရင္) ဒီကိစၥကို သူကိုယ္တိုင္လည္း စာနဲ႔ေပနဲ႔ ဝန္ခံဖူးတယ္ ထင္တယ္။ ၿပီးေတာ့ သူဟာ အင္မတန္အေရထူတဲ့သူမို႔ ထုတ္ျပလိုက္ရတာပါ။ ဒီကဗ်ာကေတာ့ ျပန္ရြတ္ျပဖို႔ မလိုေလာက္ေအာင္ကို ျပႆနာျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာမို႔ ေျပာလိုက္တာလည္း ပါတယ္။
၁၀။ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ ရွိရမယ္၊ ဆန္ရဲရမယ္
(နာမည္ႀကီးတဲ့ေနာက္၊ ေရစီးေၾကာင္းေနာက္ ေမွ်ာလိုက္ေနၾကတယ္။)
ဘယ္အနုပညာသမားမဆို ကိုယ္ပိုင္ဟန္ေတာ့ ရွိဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါလီနဲ႔ ပီကာဆို ကြဲသလိုေပါ့။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကဗ်ာေတြဟာ ကဗ်ာအဖတ္နာသူအတြက္ ေအာက္က ကေလာင္နာမည္ကို မၾကည္႕ဘဲနဲ႔ေတာင္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ေရးတယ္ဆိုတာ သိသာနိုင္သလိုေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာေရးသူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သူလိုလိုက္ေရးတာေတာ့ မေကာင္းဘူး။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ယိမ္း ကသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ေအာင္ခ်ိမ့္လို တခ်ိဳ႕က လိုက္ေရးၾကတယ္။ ေရစီးေၾကာင္းေနာက္ ေမွ်ာလိုက္တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ငါးပြက္ရာ ငါးစာခ်တဲ့ ဝသီလိုေပါ့။ ဗီဒီယိုေစ်းကြက္ေကာင္းရင္ ဗီဒီယိုဝိုင္း႐ုိက္ၾကတယ္။ ေျမေစ်းကြက္၊ ကာေစ်းကြက္ေကာင္းတယ္ဆိုရင္ အားလံုး၊ ေျမ၊ ကား ေရာင္းဝယ္လုပ္ကိုင္ၾကေရာ။ ေရစီးေၾကာင္းကို ဆန္ၿပီး ကိုယ့္မူကိုယ့္ဟန္ကို ထူးေထာင္နိုင္မွ ထာဝရရွင္သန္သူျဖစ္တယ္။
၁၁။ အျပည္႕အဝ လြတ္လပ္မွဳရွိရမယ္ (ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ေငြေၾကး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားသူ အင္မတန္ နည္းေပမယ့္၊ ကဗ်ာေရးသူ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ နာမည္ႀကီးခ်င္မွဳ၊ အမ်ားႀကိဳက္ခံခ်င္မွဳ စတဲ့အေနွာင္အတည္းေတြနဲ႔ ရည္ရည္ရြယ္ရြယ္ ၿငိတြယ္ေနတတ္ၾကတယ္)လို႔ ေျပာခဲ့ေတာ့ အေတာ္အသင့္ ျပည္႔စံုမယ္ ထင္ပါတယ္။
၁၂။ အထက္တန္းက်တဲ့ အလွတရားနဲ႔ ျပည္႔စံုရမယ္ ကဗ်ာေကာင္းတစ္ပုဒ္ရဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳမွာ ပါဝင္ေလ့ရွိတဲ့ ဂုဏ္ရည္ပါပဲ။ တျခားကိစၥေတြမွာလို ကဗ်ာမွ ေအာက္လမ္းနည္းသံုးရင္ ေရရွည္မခံပါဘူး။
၁၃။ ကာလနဲ႔ ေဒသသေဘာဟာ ကင္းလြတ္ေနရမယ္ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခ်ိန္မဆို၊ ဘယ္ေနရာမဆို၊ ပထဝီအပိုင္းအျခား၊ ကာလအပိုင္းအျခားကို ေက်ာ္လႊားၿပီး၊ ကဗ်ာေကာင္းတစ္ပုဒ္ရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ ခုိင္မာေနတတ္ပါတယ္။ ျမန္မာကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို အာရွ၊ အာဖရိကကပဲ ဖတ္ဖတ္၊ ဥေရာပကပဲ ဖတ္ဖတ္ အရသာရွိေနနိုင္တာမ်ိဳးေပါ့။ စံေတာ္ဝင္ အနုပညာ (Classic) ျဖစ္တယ္ဆိုရမယ္။ ေျပာစရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အရွည္ႀကီး ေျပာရမယ္။ အခုေတာ့ ထိုက္သင့္သေလာက္ပဲ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ထုိက္သင့္သေလာက္ ေက်နပ္ၾကလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
ဆရာသစၥာနီ ထုတ္ေ၀ျပီး စာအုပ္မ်ား
၁။ အျခားေသာအရာမ်ားႏွင့္လူ (ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္)
၂။ ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္း (ေဆာင္းပါး)
၃။ ျမန္မာကဗ်ာျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈ (ေဆာင္းပါး)
၄။ စကၠဴေပၚက သစ္ပင္(ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္)
၅။ ကၽြန္ဳပ္ႏွင့္ ေတာသံုးေတာင္၏ သစ္ရြက္မ်ား (ေဆာင္းပါး)
၆။ အပိုင္းအစမ်ား (ဘာသာျပန္)
၇။ သႏၱရသလြင္ျပင္ - ၁ (ဘာသာေရး)
၈။ သႏၱရသလြင္ျပင္ - ၂ (ဘာသာေရး)
၉။ ဗုဒၶ၀င္မွတ္တမ္း
၁၀။ ဗႏၶတ္(ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္)
၁၁။ အျခားအရာမ်ားႏွင့္ လူ (ဒုတိယအၾကိမ္)
၁၂။ မိမိအရည္ျပားမွ လမ္းေလွ်ာက္ထြက္ျခင္း (ကဗ်ာ)
၁၃။ သကၠရာဇ္မ်ဥ္းမ်ား
၁၄။ စကားလံုးမ်ားႏွင့္ ေဆာ့ကစားျခင္း (ေဆာင္းပါး)
၁၅။ လက္ေရြးစင္ ေမာ္ဒန္၀တၳဳတိုမ်ား
၁၆။ စက္ နဲ႕မ်က္ရည္ (သိပၸံ၀တၳဳ)
၁၇။ ဂ်ပန္ေခတ္ေပၚကဗ်ာ (ဘာသာျပန္)
၁၈။ မူယာပံုေျပာမယ္
၁၉။ သက္တန္႕ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္း
၂၀။ သမိုင္းကြန္အနာဂတၱေဗဒ
၂၁။ လူႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း
၂၂။ ျပက္လံုးမ်ားရဲ႕ ရာဇ၀င္
၂၃။ ျပာျဖစ္သြားေသာ ပန္းသီး(ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္)
၂၄။ အျခားေသာအရာမ်ားႏွင့္လူ (တတိယအၾကိမ္)
၂၅။ စကၠဴေပၚက သစ္ပင္ (ဒုတိယအၾကိမ္)
၂၆။ ျဗဳတ္စဗ်င္းေတာင္း ရီျဗဴးႏွင့္ စကားေျပာေသာ အက္ေဆး
၂၇။ ၀တၳဳတို ၆၀(ဝတၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္)
၂၈။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး အေတြးအျမင္သမိုင္း (ရာစုသစ္)
၂၉။ ေညာင္ညိဳရိပ္၀ယ္ (သရုပ္မွန္ဝတၳဳတိုမ်ား စုစည္းမႈ)
၃၀။ ေကာင္းကင္ဘံုႏွင့္ ထိုက္တန္သူ (ဘာသာျပန္)
၃၁။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး အဘိဓာန္
၃၂။ ေပၚလိုကိုးဟို၏ ဒသနစာစုမ်ား (ဘာသာျပန္)
၃၃။ သံလြင္ပင္ကိုခုတ္လွဲျခင္း
၃၄။ ဤ၀တၳဳသည္ ကၽြန္ေတာ္မေရးျဖစ္ေသာ ဝတၳဳျဖစ္သည္
၃၅။ ဘုရားစကား
၃၆။ ပိုလွ်ံေနေသာ ၀ါက်မ်ား (ကဗ်ာ)
ေနာက္ဆက္တြဲထုတ္ေ၀ထားေသာ စာအုပ္မ်ားလည္းရွိႏိုင္ပါတယ္… ဒါေတြကေတာ့ စာဖတ္ပရိသတ္တစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ဆရာ့ရဲ႕ အေၾကာင္း ၊ အေတြးအျမင္၊ အေရးအသားေတြနဲ႕ပတ္သက္သမွ်တို႕အာ
စုစည္းေရးသားတင္ဆက္သူ - htd
လြမ္းေနသူ (Google of Group)
0 comments:
Post a Comment