ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား အခန္း (၃) ၊ အပိုင္း(၃)
နိုင္ငံေတာ္နွင့္
လူမႈအဖြဲ႔အစည္း
ဤအခန္းကို
နိဂံုးမခ်ဳပ္မီ နိုင္ငံေတာ္နွင့္ (နိုင္ငံေတာ္အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ) လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတို႔ အၾကားရွိ
ဆက္ႏြယ္မႈကို ေဆြးေႏြးလိုပါသည္။ ဆိုခဲ့ျပီးသည့္အတိုင္း နိုင္ငံေတာ္ကို ပဓာနထား၍ အာရံုစိုက္သည့္
“နိုင္ငံေရး” သည္ စင္စစ္အားျဖင့္ လူအခ်င္းခ်င္းအၾကား၌ တည္ရွိသည့္ ဆက္ဆံေရး ပံု႑ာန္မ်ားစြာတို႔အနက္
တစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။ နိုင္ငံေတာ္နွင့္ ၄င္း၏လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားမွာ နိုင္ငံေတာ္က
အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာ လူ႔အသိုက္အ၀န္းတစ္ရပ္လံုး၏ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ နိုင္ငံေတာ္နွင့္
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတို႔အၾကား ဆက္ႏြယ္မႈသည္ နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ရွိ အျခားအရာမ်ားကဲ့သို႔ပင္ အဂၤါရပ္မ်ားစြာတို႔
တစ္ခုနွင့္တစ္ခု ကူးယွက္ ပတ္သက္လ်က္ရွိျပီး အဓိပၸါယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေကာက္ယူနိုင္ပါသည္။
နိုင္ငံေတာ္သည္ စင္စစ္အားျဖင့္ လူ႔အသိုက္ အ၀န္း၏ ဗဟိုတဲ့တဲ့တြင္ အထီးတည္ တည္ရွိေနေသာ
ထူျခားသည့္ သီးသန္႔အရာတစ္ခုမဟုတ္ပါ။ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းအတြင္းရွိ နိုင္ငံေတာ္နွင့္ မပတ္သက္ေသာ္လည္း
နိုင္ငံေတာ္အေပၚ၌္ နက္ရိႈင္းစြာ ၾသဇာသက္ေရာက္္၍ ပဲ့ထိန္းလ်က္ရွိသည့္ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္၊
နိုင္ငံေတာ္၏ လႈပ္ရွားသက္၀င္မႈသည္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ေနရာအနွံ႕ တြင္ ျဖန္႔က်က္ တည္ရွိလ်က္ရွိျပီး၊
ယင္းအား တစ္စုတစ္စည္းတည္းျဖစ္ေအာင္ လႊမ္းျခံဳ ေနွာင္တည္းထားေလ သည္။
နိုင္ငံေတာ္ႏွင့္
လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတို႔အၾကားရွိ ဆက္ႏြယ္မႈကို ေလ့လာလွ်င္ နိုင္ငံေရးနွင့္ ထူးကဲစြာပတ္ သက္လ်က္ရွိသည့္
ရႈေထာင့္အျမင္ နွစ္ရပ္ရွိပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ နိုင္ငံေတာ္အား-
(၁) လူအဖြဲ႕အစည္းကို အသြင္ေျပာင္းေပးသည့္ နိုင္ငံေတာ္နွင့္
(၂) အကန္႔အသတ္ရွိေသာနိုင္ငံေတာ္-ဟူ၍ ရႈျမင္ယူဆေသာ အျမင္နွစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။
ပထမအျမင္ျဖစေသာ
နိုင္ငံေတာ္အား လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ဖန္တီးသည့္ သို႔မဟုတ္ အသြင္ေျပာင္းေပး သည့္ ဌာနအျဖစ္
ရႈျမင္ျခင္းမ်ိဳးအား ကမၻာအနွံ႕တြင္လည္ေကာင္း၊ သမိုင္းတြင္ေသာ ကာလမ်ားစြာတို႔တြင္လည္
ေကာင္း ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရဖူးသည္။ အရည္အခ်င္း ျပည့္၀ေသာ မင္းသည္ သူ၏စိတ္ဓါတ္ ျမင့္မားမႈကို
စံႏႈန္းျပဳလ်က္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးအား အသြင္ေျပာင္းပစ္ နိုင္သည္ဟု ကြန္ျဖဴးရွပ္၏
အေတြးအေခၚနွင့္ ကိုက္ညီေသာ နိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္သည္ ပညာေရး၊ စိတ္ဓါတ္ျမင့္မားေရး၊ ျပည္သူအခ်င္းခ်င္းအၾကား
မွန္ကန္ေသာ ဆက္ဆံေရး တို႔ကို ျမွင့္တင္ရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ ထားရွိသည့္အျပင္ ရလာအပ္ေသာ အက်ိဳးအျမတ္တို႔ကို
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ထိပ္ဆံုးမွ ေအာက္ဆံုးအထိ ရယူခံစားၾကရမည္ ဟုဆိုသည္။ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္နိုင္ငံမ်ား
ဟု တခါတရံ ေခၚေ၀ၚၾကသည့္ ေတာ္လွန္ေရးအသြင္ေဆာင္ေသာ နိုင္ငံေတာ္မ်ားတြင္လည္း အဆိုပါအယူအဆမ်ိဳး
ရွိၾက သည္။ ယခင္ ဆိုဗီယက္ယနီယံနွင့္ တရုတ္ျပည္တို႔တြင္ တပ္ဦးပါတီ (ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ)
သည္ “ပစၥည္းမဲ့ အာဏာ ရွင္စနစ္” ကို ထူေထာင္ရန္နွင့္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးအား ဆိုရွယ္လစ္နွင့္
ကြန္ျမဴနစ္ပန္းတိုင္မ်ားဆီသို႔ အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္ေရာက္ရွိသြားေစနိုင္ရန္အတြက္ နိုင္ငံေတာ္အာဏာကို
အသံုးခ်ခဲ့သည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ ဆိုရွယ္လစ္နိုင္ငံမ်ားတြင္ လူေနမႈဘ၀တစ္ခုလံုးအား နိုင္ငံေတာ္က
တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္းျဖင့္ လႊမ္းမိုး ထိန္းခ်ဳပ္ထားၾကသည္။
လူမႈအသိုက္အ၀န္းတခုလံုးအား
အသြင္ေျပာင္းေစတတ္ေသာ နုိင္ငံေတာ္နွင့္ပတ္သက္သည့္ အျခား ဥပမာတစ္ခုမွာ ဂ်ပန္နိုင္ငံ၏
ေမရဂ်ီအစိုးရေခတ္ (၁၈၆၈-၁၉၁၂) ျဖစ္သည္။ ေမဂ်ီေခတ္ ဂ်ပန္ေခါင္းေဆာင္မ်ား သည္ ဥေရာပမွ
လူမႈေရးနွင့္ နိုင္ငံေရးဌာနမ်ား၊ ဥပေဒ၊ ယဥ္ေက်းမႈနွင့္ နည္းပညာရပ္မ်ားကို မတုယူ က်င့္သံုးခဲ့
ျခင္းအားျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္၏ ေရွးရိုးစဥ္လာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို အသြင္ေျပာင္းရန္ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။
နွစ္ဆယ္ရာ စုနွစ္ အစပိုင္းအေရာက္တြင္မူ ဂ်ပန္နိုင္ငံသည္ ဥေရာပပံုစံ “အင္အားၾကီးနိုင္ငံ”
တစ္ခုျဖစ္လာသည့္အထိ သူ႔တို႔၏ၾကိဳးပမ္းခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ခဲ့ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ေမဂ်ီေခတ္
နိုင္ငံေတာ္တြင္ ဒီမိုကေရစီမထြန္းကား သည့္အျပင္ ဗဟိုအစိုးရ၏ အရာရွိၾကီးမ်ားနွင့္ စစ္တပ္တို႔ထံတြင္
အလြန္အကၽြံ အာဏာရွိခဲ့သည္။ လူ႔အဖြဲ႕အ စည္းကို အသြင္ေျပာင္းနိုင္စြမ္းရွိေသာ ထိေရာက္သည့္ ဤနိုင္ငံေတာ္မ်ိဳးသည္ သူတို႔က သို႔မဟုတ္ ယုတ္စြ အဆံုး လံုး၀အစြမ္းသတၱိ မရွိသည့္အသြင္
ထင္ျမင္ယူဆတတ္ၾကသည္။ ျပည္သူတို႔သည္ နိုင္ငံေတာ္၏ ဦးေဆာင္မႈအတိုင္း အေမးအျမန္းမရွိ
အတိုက္အခံမရွိပဲ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ၾကေလ့ရွိသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ဤပံုစံ သည္ စီမိုကေရစီနိုင္ငံေတာ္ တစ္ရပ္၏ သေဘာသဘာ၀နွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြးမရွိလွပါ။
ကၽြန္ုပ္တို႔ေခတ္အ တြင္း ေတြ႔ရွိရေသာ ေဖာ္ျပပါပံုစံမ်ိဳးနွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အဆိုး၀ါးဆံုး
ဥပမာတစ္ခုမွာ “ဒီမိုကရက္တစ္ ကမ္းပူးခ်ား” အစိုးရျဖစ္သည္။ ကေမၻာဒီယားကြန္ျမဴနစ္မ်ားသည္
ေထာင္းေသာင္းခ်ီေသာ ပညာတတ္မ်ား၊ ကေမၻာဒီးယား နိုင္ငံ၏ ယခင္စနစ္ေဟာင္းနွင့္ ဆက္ႏြယ္မႈရွိခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားူအား သတ္ျဖတ္ျခင္း၊
ဗုဒၶဘာသာ ဘုရားေက်ာင္းကန္မ်ားကို ဖ်က္ဆီး၍ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သတ္ျဖတ္ျခင္း စာသင္ေက်ာင္းမ်ားကို
ပိတ္ပစ္ျခင္း မိသားစုမ်ားကို တကြဲတျပားစီျဖစ္ေစျခင္း ၊ ျမိဳ႕ေနလူထုကို ေက်းရြာမ်ားသုိ႔
အတင္းအက်ပ္ေရြ႕ေျပာင္းေစျခင္း၊ ေထာင္ေသာင္းမကေသာ ျမိဳ႕ေနလူထုကို ေခၽြးတပ္ဆြဲ၍ အလုပ္ၾကမ္းလုပ္ေစျခင္း
စသည္တုိ႔ျပဳလုပ္ကာ ကေမၻာ ဒီးယား နိုင္ငံကို “လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသစ္” တစ္ခုအျဖစ္သို႔ အသြင္ေျပာင္းရန္
ၾကိဳစားခဲ့ၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္ ဤ “လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသစ္” ဆိုသည္မွာ ကမၻာေပၚရွိ ငရဲျပည္သာ
ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ နိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ျပန္လည္ဖန္တီးနိုင္ရမည္
သို႔မဟုတ္ အသြင္ေျပာင္းပစ္နိုင္ရမည္ ဆိုေသာ အယူအဆမ်ိဳးကို လက္မခံနိုင္ေလာက္သည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား
ကၽြန္ုပ္တို႔ထံတြင္ ရွိေနျပီျဖစ္သည္။
ဒုတိယအျမင္ျဖစ္သည့္
အကန္႔အသတ္ရွိေသာ နိုင္ငံေတာ္ကမူ၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသည္ နုိုင္ငံေတာ္နွင့္ ယွဥ္လ်င္ ဦးစားေပးအဆင့္တြင္ရွိျပီး၊
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္ ပါ၀င္ၾကသူမ်ားက သူတို႔၏ အက်ိိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရန္အတြက္
နိုင္ငံေတာ္ကို ဖန္တီးၾကသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ နိုင္ငံေတာ္သည္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ထက္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္ျခင္းလည္းမရွိ၊
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို အသြင္ေျပာင္းပစ္ျခင္းလည္းမရွိပဲ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ တာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရန္သာ
ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ရင္ဆိုင္ေနၾကရ သည့္ အဓိကျပႆနာမွာ ထိေရာက္စြာ
ကန္႔သတ္ခံထားရေသာ နိုင္ငံေတာ္အာဏာ၏ သေဘာသဘာ၀အား တစ္ေန႔တျခား တိုးပြားေနသည့္ က်န္းမာေရး၊
ပညာေရးနွင့္ ပတ္၀န္းက်င္္ထိန္းသိမ္းေရး အစရွိသည့္ နိုင္ငံေတာ္ ၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားနွင့္
လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိလာေစရန္ ညိွႏိႈင္းရသည့္ ျပႆနာ ျဖစ္ပါသည္။ “အကန္႔ အသတ္ရွိေသာ နိုင္ငံေတာ္”
ဟူသည့္ အယူအဆရွိသည္ လူမႈေရးက႑အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံေရး သီအိုရီ၏ အေရးပါေသာ
အယူအဆျဖစ္ပါသည္။ ဤကိစၥရပ္ကို ေရွ႕လာမည့္ အခန္းတစ္ခုတြင္ ပိုမိုစံုလင္စြာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါမည္။
ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
ကက္နက္ေအ မက္ေကးေရးသား၍
ေဒါင္းညိုဘာသာျပန္ဆိုေသာ
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား စာအုုပ္မွ ကူးယူတင္ျပပါသည္။
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား စာအုုပ္မွ ကူးယူတင္ျပပါသည္။
ၾကိုက္တယ္။၂ ခါေလာက္ၿပန္ဖတ္ၿဖစ္တယ္။ က်ြန္ေတာ္ ပိုင္းဦးေဆြ ရယ္ပါ။အားလံုးကို ဖတ္ၿဖစ္တယ္။အစဥ္အားေပးလွ်က္......
ReplyDelete