"ဒီမိုကေရစီနည္းအရ စနစ္က်ဖို႔ လိုပါတယ္"
Rozoner King created the doc:
[By Ramanya Ravika]
ဓမၼာ႐ုံကို ေဆာက္ေနပါၿပီ။ ေအာက္တိုဘာလလယ္မွာ ၿပီးစီးမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားတဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းက အခု စက္တင္ဘာလပထမပတ္မွာပဲ တဝက္ေက်ာ္ ၿပီးစီးေနပါၿပီ။ ဘုရားခန္းနဲ႔ဘုံဆင့္အတြက္ အားကိုးမိတဲ့ ပန္းခ်ီပန္းပု ႏိုင္ေအာင္စိန္ကလည္း ဆရာေတာ္ဦးဉာဏိႆရ ဦးစီးတည္ေဆာက္ေနတဲ့ တကၠဆက္ေရႊစည္းခုံမွာ အကူအညီေပးဖို႔ တကၠဆက္ျပည္နယ္ကို ထြက္သြားခဲ့ၿပီ။
ဓမၼာ႐ုံတစ္ခု ျဖစ္ေျမာက္ဖို႔ ဒို႔တေတြ လေပါင္းမ်ားစြာ ညွိႏႈိင္းတိုင္ပင္ရတယ္။ အင္ဂ်င္နီးယားနဲ႔ ပဏာမတိုင္ပင္ရတယ္။ ဓမၼာရုံပုံစံကို ဆြဲရတယ္။ အကုန္အက်ကို ခန္႔မွန္းရတယ္။ အဖြဲ႕အစည္းအဆင့္ဆင့္နဲ႔ တိုင္ပင္ရတယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၼဏီကို ေလလံတင္ရတယ္။ အဆိုျပဳတဲ့ကုမၸဏီေတြထဲက တစ္ခုကို ေရြးရတယ္။ ၿပီးစီးမယ့္အခ်ိန္နဲ႔ ကုန္က်မယ့္စရိတ္စကကို ၾကည့္ၿပီး Strebeg ကုမၸဏီကို ေရြးလိုက္တယ္။
ေဆာက္လည္း ေဆာက္ေရာ သူတို႔က သက္ေတာင့္သက္သာနဲ႔ပဲ ေဆာက္သြားၾကတယ္။ ေျမကို အရင္တိုင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ညွိတယ္။ ပႏႈက္ေလာင္းတယ္။ ေက်ာက္ခင္းတယ္။ ကြန္ကရစ္ေလာင္းတယ္။ တိုင္ထူတယ္။ သူတို႔က 6+2 ကို သုံးတယ္။ လႈပ္ၾကည့္ေတာ့ မခိုင္မွန္းသိတယ္။ ဒီအတိုင္းဆို ေရွ႕ဆက္ ဘယ္လုိလုပ္ရပါ့။
ဒါေပမယ့္ တကယ္လည္း အရွိန္ရလာေရာ အင္မတန္ခိုင္ခန္႔တဲ့ အေဆာက္အဦးပုံစံ ထြက္လာတယ္။ နံရံကို ကာတယ္၊ အမိုးကို မိုးတယ္၊ ဘုံဆင့္ကို တင္တယ္၊ ေရမီးသြယ္တယ္....အားလုံးက သူ႔ေနရာနဲ႔သူ ဝင္သြားၾကတယ္။ ေျမတူးေျမညွိတာက တစ္ဖြဲ႕၊ ကြန္ကရစ္ေလာင္းတာက တစ္ဖြဲ႕၊ ေရမီးသြယ္တာက တစ္ဖြဲ႕၊ အရံအမိုးကာတာက တစ္ဖြဲ႔....တစ္ဖြဲ႕နဲ႔တစ္ဖြ႕ဲ လာလုပ္သြားၾကတယ္။ သူတို႔လုပ္ငန္းေတြက သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အဖုအထစ္မရွိပါ။
အထူးသျဖင့္ ဘုံဆင့္ကို မျမင္ဖူးတဲ့ ဒီလူေတြ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ တို႔လူေတြ စိတ္ဝင္စားၾကတယ္။ သူတို႔က ေအးေဆးပါပဲ။ စနစ္တက်နဲ႔ အပိုင္းပိုင္းတင္ၿပီး လြယ္လြယ္ကေလးနဲ႔ ၿပီးသြားၾကတယ္။ ဒို႔ဒကာေတြ လုပ္သလိုမ်ိဳး အလုပ္က သိပ္မမ်ားလွပါ။
ဓမၼာ႐ုံ႐ုပ္လုံး ေပၚလာေတာ့ ဝမ္းေျမာက္တဲ့လူေတြက မ်ားလာတယ္။ အရင္တုန္းက သေဘာမေတြ႕ခဲ့တဲ့လူေတြ သေဘာက်လာၾကတယ္။ အရင္က အျငင္းသန္လာၾကတဲ့လူေတြ ႏႈတ္ဆိတ္သြားၾကတယ္။ အရင္က အျပစ္ေျပာတဲ့လူေတြက ခ်ီးမြမ္းစကား ေျပာလာၾကတယ္။ အရင္ကလည္း ကဲ့ရဲ႕တယ္၊ အခုလည္း ကဲ့ရဲ႕ေနၾကတဲ့လူေတြလည္း ရွိေသးတယ္။
ဒီေန႔ ဓမၼရကၡိတေက်ာင္းက ဦးေတေဇာဘာသ ေရာက္ေတာ့ ပဝါရဏာအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။ ေဖာ့ဝိန္းၿမိဳ႕မွာ ျမန္မာေလးေက်ာင္းရွိလို႔ အခ်င္းခ်င္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ မႈ အေရးႀကီးပုံ ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။
ပဝါရဏာဆိုတာ ဒီမိုကေရစီက်ပုံကိုလည္း ေျပာျဖစ္တယ္။ ျပည္ပမွာ
သာသနာျပဳေနၾကတဲ့ ျမန္မာရဟန္းေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာထက္
အေနအထိုင္အစားအေသာက္အသြားအလာ ေသေသသပ္သပ္နဲ႔ ရွိဖို႔ လိုသလို
ကိုယ္က်င့္တရားလည္း ပိုမိုျမင့္မားဖို႔လိုေၾကာင္း ေျပာျဖစ္ၾကတယ္။
ျပည္ပမွာ ဘုန္းႀကီးေတြက ထင္သလို လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ေက်ာင္းအေတာ္မ်ားမ်ားက ဒကာေတြ ပိုင္ၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ဆို အဖြဲ႕အစည္းေတြ ပိုင္ၾကပါတယ္။ တစ္ခုခုလုပ္စရာရွိယင္ ဒကာေတြ မသိဘဲ လုပ္ေလ့မရသလို ဘုန္းႀကီးေတြ လုံးဝမႀကိဳက္ယင္လည္း ဒကာေတြ လႈပ္လို႔ မရပါဘူး။ ရဟန္းနဲ႔ဒကာၾကားမွာ Check & Balance ရွိတယ္။ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ ရွိတယ္။ တစ္ခါတေလ ဘုန္းႀကီးဆိုးနဲ႔ေတြ႔တာ ရွိသလို အဆင္မေျပတဲ့ဒကာေတြလည္း ေနရာရလာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါလည္း ေရရွည္ဆိုးလို႔ မရပါဘူး။
ဒါဟာ သာသနာျပဳဘုန္းႀကီးတစ္ပါးအေနနဲ႔ ၿငီးၿငဴစရာမရွိပါ။ သာသနာေတာ္အတြက္ ေက်းဇူးမ်ားဖို႔ပဲ အစဥ္ႀကိဳးစားေနရမွာပါ။ တစ္ခါတေလ ဘုန္းႀကီးေတြေျပာသမွ် ဒကာေတြက ပယ္ခ်ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ဝမ္းနည္းစရာမဟုတ္ပါ။ အခ်ိဳ႕ဘုန္းႀကီးေတြက ဒကာေတြကို ေၾကာက္ရေၾကာင္း သိရပါတယ္။
တိုရြန္တိုၿမိဳ႕ ဓမၼိကာရာမျမန္မာေက်ာင္းကို ေရာက္ေတာ့ သိမ္ေဆာက္ဖို႔ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ဒကာ ျငင္းေနတုန္းပဲ။ ေဆာက္ခ်င္တဲ့လူက တစ္ဖက္၊ မေဆာက္ခ်င္တဲ့လူကတစ္ဖက္ေပါ့။ ဆရာေတာ္ကလည္း ဒို႔ကကြာ (၈၈)တုန္းကလည္း ေသနတ္ကိုင္တဲ့မဆလစစ္သားေတြကို မေၾကာက္ဘဲ ဆႏၵျပရဲၾကတယ္၊ အခု ဒီႏိုင္ငံေရာက္မွ ဒီက ဒကာေတြကို လာေၾကာက္ေနရပါလားတဲ့ အရႊန္းေဖာက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္က မမွန္ဘူးဆိုယင္ ေသနတ္နဲ႕ၿခိမ္းေျခာက္လည္း ေၾကာက္စရာမလိုဘူး၊ ဒီမိုကေရစီအမွန္တရားအရဆိုယင္ ႏႈတ္ေရးအရလည္း ေၾကာက္သင့္က ေၾကာက္ရမွာပဲလို႔ ဆိုလိုရာေရာက္သလိုပါပဲ။
အခုလည္း စာေရသူတို႔ေက်ာင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာမြန္ေက်ာင္းကို သာသနာေရးဌာနလက္ေအာက္မွာ ထားတယ္၊ အဲဒီသာသနာေရးဌာနက MRC ေအာက္မွာ ထားတယ္ဆိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြက ဘယ္အဆင့္မွာ ရွိေနသလဲ ေမးစရာရွိပါတယ္။ စာေရးသူတို႔က ကမၻာေအးမွာ ေနဖူးေတာ့ ဒီလိုအေနအထားမ်ိဳးက သိပ္ၿပီးေတာ့ မထူးဆန္းပါဘူး။
ကမၻာေအးမွာ ေနတုန္းက အေဆာင္မႉးေပါ့။ ဟိုက အေဆာင္မႉးက သင္တန္းသားေတြ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လို႔ မဟုတ္ဘဲ အေပၚက ႀကိဳက္လို႔ ေရြးၿပီး ေကာက္လိုက္တာပါ။ ဗဟိုစနစ္အရ မွားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေဆာင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ လူႀကီးေတြ သိပ္ၿပီးေတာ့ ဝင္မစြက္ပါဘူး။ သင္တန္းသားေတြကိ ႏိုင္နင္းေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ယင္ ရၿပီ။ လူႀကီးေတြကို ကလန္ကဆန္မလုပ္ယင္ ေက်နပ္ၿပီ။
လက္ရွိစာေရးသူတို႔ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးမရွိပါ။ နာယကဆရာေတာ္ပဲ ထားပါတယ္။ အဲဒီနာယကဆရာေတာ္ကိုလည္း ဒကာေတြနဲ႔ ေက်ာင္းေနသံဃာေတြက မဲစနစ္နဲ႔ ေရြးခ်ယ္ၾကတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ စာေရးသူက မဲအမ်ားဆုံးရလို႔ နာယကဆရာေတာ္ လုပ္ပါတယ္။ ေနာင္လာမယ့္ႏွစ္မွာ မဲရဦးမလား မေသခ်ာပါဘူး။
တစ္ႏွစ္တာ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာလည္း စိတ္ႀကိဳက္အုပ္ခ်ဳပ္ရတာမဟုတ္ပါ ဘူး။
ေထာက္ခံအားေပးတ့ဲလူေတြ ရွိသလို အေႏွာင့္အယွက္ေပးမယ့္လူေတြလည္း
ဒုနဲ႔ေဒးပါပဲ။ အားလုံးနဲ႔အဆင္ေျပေအာင္ ေပါင္းတတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားသင္ယူရတယ္။
ဒါေတာင္ အဆင္ေျပလွတာမဟုတ္ပါဘူး။
ဦးေတေဇာဘာသနဲ႔ ေဆြးေႏြးၾကည့္ေတာ့ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရပဲဆိုတာ သေဘာတူၾကပါတယ္။ မတူကြဲျပားမႈေတြကို သည္းခံၿပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တတ္ေအာင္ ေလ့လာဆည္းပူးျခင္းမွာ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္တစ္ခုပါပဲလို ႔
သေဘာေပါက္ၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္အစိုးရနဲ႔ အေမရိကန္အစိုးရတို႔ မတူညီပါ။
တ႐ုတ္အစိုးရက ေကာင္းတယ္ဆိုယင္ ခ်က္ခ်င္းထလုပ္လို႔ ရပါတယ္။ အေမရိကန္အစိုးရက
ခ်က္ခ်င္းလုပ္လို႔မရပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္မွာ ျငင္းၾကရပါဦးမယ္။
ဒီမိုကေရစီအေလ့အက်င့္မွာ ေနသားက်လာေတာ့ လူ႔တန္ဖိုးကိုလည္း သိတတ္လာတယ္။ စာတတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ စာမတတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ အေတြ႕အၾကဳံရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ မရွိသည္ျဖစ္ေစ လူတစ္ေယာက္က စကားေျပာယင္ နားေထာင္ေပးနိင္ယင္ ဒါက အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္ပါတယ္။ အနည္းဆုံး ကိုယ့္ကို တိုက္ခိုက္လာမယ့္ လူတစ္ေယာက္ကို ခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးႏိုင္ယင္ နားလည္ေပးသူက ျမင့္ျမတ္သလို နားလည္ေပးခံရသူအတြက္လည္း မနစ္နာေတာ့ဘူး။
ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ခုမွာ စည္းကမ္းတက် ေနတတ္လာၿပီဆိုယင္ ဓမၼာ႐ုံကို တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ တည္ေဆာက္ေနသလိုပဲ စာတတ္မတတ္ အေတြ႕အၾကဳံရွိမရွိ ကိုယ္လက္အဂၤါစုံမစုံ အားလုံးေသာျပည္သူအေပါင္းတို႔ဆီက contribution ရေအာင္ပဲ ယူသင့္တာပဲမဟုတ္လား။ အဲဒီလို ယူသင့္ယူခဲ့လို႔ ဒီလို ဓမၼာ႐ုံႀကီးတစ္ေဆာင္ ႐ုပ္လုံးေပၚလာၿပီမဟုတ္လား။ ၾကည့္တတ္ယင္ ပညာရပါတယ္။ မၾကည့္တတ္ယင္ ေနရာတိုင္းမွာ အကုသိုလ္ခ်ည္းပါပဲ။
လက္ရွိျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ ဟာ တိုင္တစ္လုံးအိမ္နဲ႔ တူေနတယ္။
အဆင့္ဆင့္ တည္ေဆာက္ထားတာမဟုတ္ဘူး။ တိုင္တစ္လုံးကိုပဲ အားကိုးတဲ့
အိမ္ႀကီးရခိုင္ဟာ ၾကာရွည္မခိုင္ၿမဲပါဘူး။ ဓမၼာ႐ုံကို တည္ေဆာက္ေတာ့
ေျမတူးသမား၊ ကြန္ကရစ္ေလာင္းသမား၊ အရံအမိုးကာသမား အစရွိသူတို႔က
ကုမၸဏီအသီးသီးကေန လာေရာက္ၿပီး တည္ေဆာက္ရပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုမွာလည္း
ထိိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။ ျပည္နယ္အသီးသီးက အတတ္ပညာရွင္အသိပညာရွင္အသီးသီးတိ ု႔က ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို တည္ေဆာက္ရမွာပါ။ ကခ်င္ျပည္နယ္ကို ငါဖမ္းလုပ္ငန္းလုပ္ခိုင္းလို႔ မရသလို မြန္ျပည္နယ္ကိုလည္း ခါရာဘိုရာဇီခရီးသြားလုပ္ငန္းဝန္ ေဆာင္မႈေပးခိုင္းလို႔ မရပါဘူး။
ေနာက္ၿပီး ဓမၼာ႐ုံတည္ေဆာက္ဖို႔ ဓမၼာ႐ုံပုံစံက အဓိကက်တယ္။ ဒီဓမၼာ႐ုံပုံစံကို အေခ်အတင္ေဆြးေႏြးရတယ္။ ဒီဓမၼာ႐ုံပုံစံကို တစ္ေယာက္ေယာက္က စိတ္ႀကိဳက္ေရးဆြဲၿပီး က်န္တဲ့လူေတြကို ဒီမိုကေရစီနည္းအရ ငါေဆာက္ခြင့္ျပဳတယ္လို႔ သြားေျပာလို႔ မရပါဘူး။ အခရာက်တာက ဒီပုံစံပဲ။ ဒီပုံစံကို တစ္ဖက္သတ္ေရးဆြဲထားယင္ ဒီဓမၼာ႐ုံက အမ်ားသေဘာတူဓမၼာ႐ုံမဟုတ္ဘူး။
ဓမၼာ႐ုံပုံစံေရးဆြဲတုန္းက ပါဝင္သူေတြက အားလုံး ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းအေတြ႕အႀကဳံ ရွိၾကသူေတြ
မဟုတ္ဘူး။ အခ်ိဳ႕က အၾကံေပးဖို႔ ႀကိဳးစားရင္း ပြဲပ်က္သလိုမ်ိဳး
ျဖစ္ရေသးတယ္။ ဒီဓမၼာ႐ုံမွာ သူက တစ္စိတ္တပိုင္းပါတယ္ဆိုေတာ့ သူ႔ကို
ပယ္လို႔မရပါဘူး။ သူ ပါမွ အားလုံးရဲ႕ဓမၼာ႐ုံျဖစ္မွာကိုး။
ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲတဲ့အခါ ဇြတ္မေရးသင့္ပါ။ အမ်ားသေဘာတူနႎုင္တဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံျဖစ္ဖို႔ အေရးႀကီးတယ္။ ဒါမွ အမ်ားဆႏၵနဲ႔ နီးစပ္မယ္။ အဲဒီပုံစံကို ရေတာ့ ျပည္နယ္ေတြက သူ႔အပိုင္းနဲ႔သူ ျပည္ေထာင္စုႀကီးျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကေပါ့။
စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ စနစ္တစ္ခုပဲ လိုတာပါ။ အဲဒီစနစ္မွာ လူအားလုံးက သေဘာတူဖို႔ လိုပါတယ္။ မိသားစုတစ္စုမွာ မိဘဆိုတဲ့ျပည္ေထာင္စုလက္ေအာက္မွ ာ ညီအကိုဆိုတဲ့ ျပည္နယ္ေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီျပည္နယ္ေတြက အမ်ားသေဘာတူထားတဲ့ အေျခခံဥပေဒအရ မိမိသက္ဆိုင္ရာျပည္နယ္ဖြံၿဖိဳးေ ရးအတြက္
လုပ္ရတယ္။ ဥပမာ ဓမၼာ႐ုံေဆာက္လုပ္ေရးမွာ ကြန္ကရစ္ကုမၸဏီက
အမိုးမိုးေပးမွာမဟုတ္သလိုပဲ ကရင္ျပည္နယ္အေရးက ရခိုင္ျပည္နယ္နဲ႔
မဆိုင္ပါဘူး။ တစ္ခုခု ေဆြးေႏြးစရာရွိယင္ မူရင္းပုံစံကိုပဲ ျပန္ၾကည့္ရတယ္။
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကပဲ ေျဖရွင္းေပးရသလိုမ်ိဳးေပါ့။
ကိုင္း...ေရးရင္းနဲ႔ ညနက္ၿပီ။ ဒီမွ်ပါပဲ။ ေနာက္မွ ဆက္ေရးၾကတာေပါ့။
ဓမၼာ႐ုံကို ေဆာက္ေနပါၿပီ။ ေအာက္တိုဘာလလယ္မွာ ၿပီးစီးမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားတဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းက အခု စက္တင္ဘာလပထမပတ္မွာပဲ တဝက္ေက်ာ္ ၿပီးစီးေနပါၿပီ။ ဘုရားခန္းနဲ႔ဘုံဆင့္အတြက္ အားကိုးမိတဲ့ ပန္းခ်ီပန္းပု ႏိုင္ေအာင္စိန္ကလည္း ဆရာေတာ္ဦးဉာဏိႆရ ဦးစီးတည္ေဆာက္ေနတဲ့ တကၠဆက္ေရႊစည္းခုံမွာ အကူအညီေပးဖို႔ တကၠဆက္ျပည္နယ္ကို ထြက္သြားခဲ့ၿပီ။
ဓမၼာ႐ုံတစ္ခု ျဖစ္ေျမာက္ဖို႔ ဒို႔တေတြ လေပါင္းမ်ားစြာ ညွိႏႈိင္းတိုင္ပင္ရတယ္။ အင္ဂ်င္နီးယားနဲ႔ ပဏာမတိုင္ပင္ရတယ္။ ဓမၼာရုံပုံစံကို ဆြဲရတယ္။ အကုန္အက်ကို ခန္႔မွန္းရတယ္။ အဖြဲ႕အစည္းအဆင့္ဆင့္နဲ႔ တိုင္ပင္ရတယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၼဏီကို ေလလံတင္ရတယ္။ အဆိုျပဳတဲ့ကုမၸဏီေတြထဲက တစ္ခုကို ေရြးရတယ္။ ၿပီးစီးမယ့္အခ်ိန္နဲ႔ ကုန္က်မယ့္စရိတ္စကကို ၾကည့္ၿပီး Strebeg ကုမၸဏီကို ေရြးလိုက္တယ္။
ေဆာက္လည္း ေဆာက္ေရာ သူတို႔က သက္ေတာင့္သက္သာနဲ႔ပဲ ေဆာက္သြားၾကတယ္။ ေျမကို အရင္တိုင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ညွိတယ္။ ပႏႈက္ေလာင္းတယ္။ ေက်ာက္ခင္းတယ္။ ကြန္ကရစ္ေလာင္းတယ္။ တိုင္ထူတယ္။ သူတို႔က 6+2 ကို သုံးတယ္။ လႈပ္ၾကည့္ေတာ့ မခိုင္မွန္းသိတယ္။ ဒီအတိုင္းဆို ေရွ႕ဆက္ ဘယ္လုိလုပ္ရပါ့။
ဒါေပမယ့္ တကယ္လည္း အရွိန္ရလာေရာ အင္မတန္ခိုင္ခန္႔တဲ့ အေဆာက္အဦးပုံစံ ထြက္လာတယ္။ နံရံကို ကာတယ္၊ အမိုးကို မိုးတယ္၊ ဘုံဆင့္ကို တင္တယ္၊ ေရမီးသြယ္တယ္....အားလုံးက သူ႔ေနရာနဲ႔သူ ဝင္သြားၾကတယ္။ ေျမတူးေျမညွိတာက တစ္ဖြဲ႕၊ ကြန္ကရစ္ေလာင္းတာက တစ္ဖြဲ႕၊ ေရမီးသြယ္တာက တစ္ဖြဲ႕၊ အရံအမိုးကာတာက တစ္ဖြဲ႔....တစ္ဖြဲ႕နဲ႔တစ္ဖြ႕ဲ လာလုပ္သြားၾကတယ္။ သူတို႔လုပ္ငန္းေတြက သူ႔ေနရာနဲ႔သူ အဖုအထစ္မရွိပါ။
အထူးသျဖင့္ ဘုံဆင့္ကို မျမင္ဖူးတဲ့ ဒီလူေတြ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ တို႔လူေတြ စိတ္ဝင္စားၾကတယ္။ သူတို႔က ေအးေဆးပါပဲ။ စနစ္တက်နဲ႔ အပိုင္းပိုင္းတင္ၿပီး လြယ္လြယ္ကေလးနဲ႔ ၿပီးသြားၾကတယ္။ ဒို႔ဒကာေတြ လုပ္သလိုမ်ိဳး အလုပ္က သိပ္မမ်ားလွပါ။
ဓမၼာ႐ုံ႐ုပ္လုံး ေပၚလာေတာ့ ဝမ္းေျမာက္တဲ့လူေတြက မ်ားလာတယ္။ အရင္တုန္းက သေဘာမေတြ႕ခဲ့တဲ့လူေတြ သေဘာက်လာၾကတယ္။ အရင္က အျငင္းသန္လာၾကတဲ့လူေတြ ႏႈတ္ဆိတ္သြားၾကတယ္။ အရင္က အျပစ္ေျပာတဲ့လူေတြက ခ်ီးမြမ္းစကား ေျပာလာၾကတယ္။ အရင္ကလည္း ကဲ့ရဲ႕တယ္၊ အခုလည္း ကဲ့ရဲ႕ေနၾကတဲ့လူေတြလည္း ရွိေသးတယ္။
ဒီေန႔ ဓမၼရကၡိတေက်ာင္းက ဦးေတေဇာဘာသ ေရာက္ေတာ့ ပဝါရဏာအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။ ေဖာ့ဝိန္းၿမိဳ႕မွာ ျမန္မာေလးေက်ာင္းရွိလို႔ အခ်င္းခ်င္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္
ျပည္ပမွာ ဘုန္းႀကီးေတြက ထင္သလို လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ေက်ာင္းအေတာ္မ်ားမ်ားက ဒကာေတြ ပိုင္ၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ဆို အဖြဲ႕အစည္းေတြ ပိုင္ၾကပါတယ္။ တစ္ခုခုလုပ္စရာရွိယင္ ဒကာေတြ မသိဘဲ လုပ္ေလ့မရသလို ဘုန္းႀကီးေတြ လုံးဝမႀကိဳက္ယင္လည္း ဒကာေတြ လႈပ္လို႔ မရပါဘူး။ ရဟန္းနဲ႔ဒကာၾကားမွာ Check & Balance ရွိတယ္။ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြ ရွိတယ္။ တစ္ခါတေလ ဘုန္းႀကီးဆိုးနဲ႔ေတြ႔တာ ရွိသလို အဆင္မေျပတဲ့ဒကာေတြလည္း ေနရာရလာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါလည္း ေရရွည္ဆိုးလို႔ မရပါဘူး။
ဒါဟာ သာသနာျပဳဘုန္းႀကီးတစ္ပါးအေနနဲ႔ ၿငီးၿငဴစရာမရွိပါ။ သာသနာေတာ္အတြက္ ေက်းဇူးမ်ားဖို႔ပဲ အစဥ္ႀကိဳးစားေနရမွာပါ။ တစ္ခါတေလ ဘုန္းႀကီးေတြေျပာသမွ် ဒကာေတြက ပယ္ခ်ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ဝမ္းနည္းစရာမဟုတ္ပါ။ အခ်ိဳ႕ဘုန္းႀကီးေတြက ဒကာေတြကို ေၾကာက္ရေၾကာင္း သိရပါတယ္။
တိုရြန္တိုၿမိဳ႕ ဓမၼိကာရာမျမန္မာေက်ာင္းကို ေရာက္ေတာ့ သိမ္ေဆာက္ဖို႔ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ဒကာ ျငင္းေနတုန္းပဲ။ ေဆာက္ခ်င္တဲ့လူက တစ္ဖက္၊ မေဆာက္ခ်င္တဲ့လူကတစ္ဖက္ေပါ့။ ဆရာေတာ္ကလည္း ဒို႔ကကြာ (၈၈)တုန္းကလည္း ေသနတ္ကိုင္တဲ့မဆလစစ္သားေတြကို မေၾကာက္ဘဲ ဆႏၵျပရဲၾကတယ္၊ အခု ဒီႏိုင္ငံေရာက္မွ ဒီက ဒကာေတြကို လာေၾကာက္ေနရပါလားတဲ့ အရႊန္းေဖာက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္က မမွန္ဘူးဆိုယင္ ေသနတ္နဲ႕ၿခိမ္းေျခာက္လည္း ေၾကာက္စရာမလိုဘူး၊ ဒီမိုကေရစီအမွန္တရားအရဆိုယင္ ႏႈတ္ေရးအရလည္း ေၾကာက္သင့္က ေၾကာက္ရမွာပဲလို႔ ဆိုလိုရာေရာက္သလိုပါပဲ။
အခုလည္း စာေရသူတို႔ေက်ာင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာမြန္ေက်ာင္းကို သာသနာေရးဌာနလက္ေအာက္မွာ ထားတယ္၊ အဲဒီသာသနာေရးဌာနက MRC ေအာက္မွာ ထားတယ္ဆိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြက ဘယ္အဆင့္မွာ ရွိေနသလဲ ေမးစရာရွိပါတယ္။ စာေရးသူတို႔က ကမၻာေအးမွာ ေနဖူးေတာ့ ဒီလိုအေနအထားမ်ိဳးက သိပ္ၿပီးေတာ့ မထူးဆန္းပါဘူး။
ကမၻာေအးမွာ ေနတုန္းက အေဆာင္မႉးေပါ့။ ဟိုက အေဆာင္မႉးက သင္တန္းသားေတြ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လို႔ မဟုတ္ဘဲ အေပၚက ႀကိဳက္လို႔ ေရြးၿပီး ေကာက္လိုက္တာပါ။ ဗဟိုစနစ္အရ မွားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေဆာင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ လူႀကီးေတြ သိပ္ၿပီးေတာ့ ဝင္မစြက္ပါဘူး။ သင္တန္းသားေတြကိ ႏိုင္နင္းေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ယင္ ရၿပီ။ လူႀကီးေတြကို ကလန္ကဆန္မလုပ္ယင္ ေက်နပ္ၿပီ။
လက္ရွိစာေရးသူတို႔ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးမရွိပါ။ နာယကဆရာေတာ္ပဲ ထားပါတယ္။ အဲဒီနာယကဆရာေတာ္ကိုလည္း ဒကာေတြနဲ႔ ေက်ာင္းေနသံဃာေတြက မဲစနစ္နဲ႔ ေရြးခ်ယ္ၾကတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ စာေရးသူက မဲအမ်ားဆုံးရလို႔ နာယကဆရာေတာ္ လုပ္ပါတယ္။ ေနာင္လာမယ့္ႏွစ္မွာ မဲရဦးမလား မေသခ်ာပါဘူး။
တစ္ႏွစ္တာ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာလည္း စိတ္ႀကိဳက္အုပ္ခ်ဳပ္ရတာမဟုတ္ပါ
ဦးေတေဇာဘာသနဲ႔ ေဆြးေႏြးၾကည့္ေတာ့ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရပဲဆိုတာ သေဘာတူၾကပါတယ္။ မတူကြဲျပားမႈေတြကို သည္းခံၿပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တတ္ေအာင္ ေလ့လာဆည္းပူးျခင္းမွာ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္တစ္ခုပါပဲလို
ဒီမိုကေရစီအေလ့အက်င့္မွာ ေနသားက်လာေတာ့ လူ႔တန္ဖိုးကိုလည္း သိတတ္လာတယ္။ စာတတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ စာမတတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ အေတြ႕အၾကဳံရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ မရွိသည္ျဖစ္ေစ လူတစ္ေယာက္က စကားေျပာယင္ နားေထာင္ေပးနိင္ယင္ ဒါက အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္ပါတယ္။ အနည္းဆုံး ကိုယ့္ကို တိုက္ခိုက္လာမယ့္ လူတစ္ေယာက္ကို ခြင့္လႊတ္နားလည္ေပးႏိုင္ယင္ နားလည္ေပးသူက ျမင့္ျမတ္သလို နားလည္ေပးခံရသူအတြက္လည္း မနစ္နာေတာ့ဘူး။
ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ခုမွာ စည္းကမ္းတက် ေနတတ္လာၿပီဆိုယင္ ဓမၼာ႐ုံကို တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ တည္ေဆာက္ေနသလိုပဲ စာတတ္မတတ္ အေတြ႕အၾကဳံရွိမရွိ ကိုယ္လက္အဂၤါစုံမစုံ အားလုံးေသာျပည္သူအေပါင္းတို႔ဆီက contribution ရေအာင္ပဲ ယူသင့္တာပဲမဟုတ္လား။ အဲဒီလို ယူသင့္ယူခဲ့လို႔ ဒီလို ဓမၼာ႐ုံႀကီးတစ္ေဆာင္ ႐ုပ္လုံးေပၚလာၿပီမဟုတ္လား။ ၾကည့္တတ္ယင္ ပညာရပါတယ္။ မၾကည့္တတ္ယင္ ေနရာတိုင္းမွာ အကုသိုလ္ခ်ည္းပါပဲ။
လက္ရွိျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ
ေနာက္ၿပီး ဓမၼာ႐ုံတည္ေဆာက္ဖို႔ ဓမၼာ႐ုံပုံစံက အဓိကက်တယ္။ ဒီဓမၼာ႐ုံပုံစံကို အေခ်အတင္ေဆြးေႏြးရတယ္။ ဒီဓမၼာ႐ုံပုံစံကို တစ္ေယာက္ေယာက္က စိတ္ႀကိဳက္ေရးဆြဲၿပီး က်န္တဲ့လူေတြကို ဒီမိုကေရစီနည္းအရ ငါေဆာက္ခြင့္ျပဳတယ္လို႔ သြားေျပာလို႔ မရပါဘူး။ အခရာက်တာက ဒီပုံစံပဲ။ ဒီပုံစံကို တစ္ဖက္သတ္ေရးဆြဲထားယင္ ဒီဓမၼာ႐ုံက အမ်ားသေဘာတူဓမၼာ႐ုံမဟုတ္ဘူး။
ဓမၼာ႐ုံပုံစံေရးဆြဲတုန္းက ပါဝင္သူေတြက အားလုံး ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းအေတြ႕အႀကဳံ
ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲတဲ့အခါ ဇြတ္မေရးသင့္ပါ။ အမ်ားသေဘာတူနႎုင္တဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံျဖစ္ဖို႔ အေရးႀကီးတယ္။ ဒါမွ အမ်ားဆႏၵနဲ႔ နီးစပ္မယ္။ အဲဒီပုံစံကို ရေတာ့ ျပည္နယ္ေတြက သူ႔အပိုင္းနဲ႔သူ ျပည္ေထာင္စုႀကီးျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၾကေပါ့။
စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ စနစ္တစ္ခုပဲ လိုတာပါ။ အဲဒီစနစ္မွာ လူအားလုံးက သေဘာတူဖို႔ လိုပါတယ္။ မိသားစုတစ္စုမွာ မိဘဆိုတဲ့ျပည္ေထာင္စုလက္ေအာက္မွ
ကိုင္း...ေရးရင္းနဲ႔ ညနက္ၿပီ။ ဒီမွ်ပါပဲ။ ေနာက္မွ ဆက္ေရးၾကတာေပါ့။
0 comments:
Post a Comment