ဇာဇင္ ~ Zazen
ဇာဇင္ အေၾကာင္း မေျပာခင္ ဇင္ကို အရင္ ေျပာပါမယ္။
Zen ဆိုတဲ့ စကား ဟာ သႆၤကရိုက္ စကား dhyan က လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဟာ သႆကၤရိုက္ ဘာသာ ကို အသံုးမျပဳ ခဲ့ဘူး ။ ဒါဟာ သူ႕ရဲ႕ ေတာ္လွန္ ေျပာင္းလဲမႈ စင္စစ္ ျဖစ္ပါတယ္ ။ သႆၤကရိုက္ ဘာသာဟာ အဲ့သည္ ေခတ္ အခါ အတြက္ ပညာတတ္၊ ပညာရွိ မ်ားသာ သံုးစြဲေလ့ ရွိတယ္။ အမ်ားျပည္သူ သံုး ဘာသာစကား မဟုတ္ဘူး ။ အဲ့ဒီ အစဥ္အလာ ကို ဗုဒၶက ခ်ိဳးဖ်က္ခဲ့တယ္။ ဓမၼကို အမ်ားျပည္သူ သံုး စကားနဲ႔သာ သံုးစြဲတယ္။ ျမင့္ျမတ္သူလို႔ ကင္ပြန္း တပ္ေလ့ ရွိတဲ့ အမ်ိဳးဇာတ္ ကို ေခ်ဖ်က္တယ္။
က်မ္းစာသံေတြ သာ ျပည့္လ်ွမ္းေန တဲ့ ပညာတတ္ ပညာရွိ အသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ အေလ့အထကို ဆန္႔က်င္ ေတာ္လွန္ တယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶဟာ အမ်ားျပည္သူ သံုး ပါဠိစကားနဲ႔ စတင္ ေဟာၾကားပါတယ္။ ပါဠိ ဘာသာမွာ dyan ဟာ အသြင္ နည္းနည္း ေျပာင္းတယ္ ။ jhan စ်ာန္ လို႔ ျဖစ္လာတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံကို ရွင္ေဗာဓိ ဓမၼ ေရာက္လာတဲ့ အခါ စ်ာန္ကို တရုတ္ဘာသာနဲ႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚဆိုတယ္။ Ch’an ျဖစ္လာ ပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ ကေန ဂ်ပန္ကို ဇင္ဆရာ Rinzai ေရာက္လာတဲ့ အခါ Ch’an ဟာ ပါဠိစကား စ်ာန္နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ နီးစပ္ တဲ့ “ဇင္” အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဇင္ ကို ျမန္မာလို တိုက္ရိုက္ ဖလွယ္ႏိုင္မယ့္ စကားလံုး ရွားပါလိမ့္မယ္။ သမာဓိ ( concentration ) ဒါမွမဟုတ္ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈ လို႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚရ ခက္ခဲ တယ္။ စိတ္စူးစိုက္မႈ ၊ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈ စတာေတြ ဟာ စိတ္ရဲ႕ အရာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇင္ က စိတ္အလြန္ကို ရည္ညႊန္းတယ္။ စူးစိုက္မႈ လည္း မဟုတ္သလို၊ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈလည္း မဟုတ္ဘူး။ သူ႕အလုပ္က စိတ္ အေတြး အၾကံ၊ ခံစားခ်က္ အျမင္၊ အထင္ အားလံုးကို မိမိ အျဖစ္က ခြာထားတယ္။ အခုလက္ငင္း ၊ လက္ရွိ ျဖစ္တည္ေနသမ်ွ ကို တိုက္ရိုက္ ရွဳျမင္ တယ္ ၊ ခင္ဗ်ား ျဖစ္တည္မႈ သက္သက္ ကို အရွင္းသား ရည္ညႊန္းတယ္။ ေဝဖန္ ခြဲျခားမႈ ရွိမေနဘူးရယ္။
လက္ေတြ႕ စမ္းၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ႏွင္းဆီပန္း တစ္ပြင့္ကို ၾကည့္မယ္ ဆိုပါစို႔။ ခင္ဗ်ား အဲ့ ႏွင္းဆီပန္းေလးကို စိတ္အတြင္းက ဘာမွ ေဝဖန္ မေနဘဲ ၾကည့္မိဖူးပါသလား။ လွလွခ်ည္လား၊ အရင္ပန္း ေတြေလာက္လည္း မလွပါလား စသျဖင့္ စိတ္ အေတြး စကား နဲ႔ ေျပာမေနဘူး။ အရင့္အရင္ ေတြ႕ခဲ့ဖူးတဲ့ ႏွင္းဆီ ပန္းေတြ နဲ႔ ယွဥ္ထိုး မေနဘူး။ စိတ္အေတြး ထဲ ဘယ္တစ္စံု တစ္ရာ မွ ေျပာမေနဘဲ ရိုးရိုး စင္းစင္း ၾကည့္ရံု မ်ွေလး ၾကည့္ေန ဖူးပါ သလား။ အဲ့လို ၾကည့္ေနႏိုင္ဖူးမယ္ ဆိုရင္ ~ အဲ့ ခဏတာ ေလးဟာ Dhyan, ဇင္ ျဖစ္ပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ အေက်ာ္က ျမင့္ျမတ္တဲ့ တိုက္ဆုိင္မႈ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အံ့အားသင့္ စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဂရိမွာ ေဆာ့ခရတၱိ ၊ အိႏၵိယ မွာ ဗုဒၶေဂါတမ နဲ႔ မဟာဝီရ။ တရုတ္ ျပည္မွာ ေလာင္ဇူ နဲ႔ ေခ်ာင္ဇူ။ ဒီပုဂၢိဳလ္ေတြ ဟာ ေရွ႕ေနာက္ ဆိုသလို ေပၚထြန္း လာခဲ့တယ္။ တနည္း ေျပာရင္ ~ နယ္ပယ္ ေဒသ အသီးသီးမွာ အသိဥာဏ္ လင္းပြင့္ ၾကသူ ပုဂၢိဳလ္ ေျခာက္ဦး ကမၻာ ေလာက အတြင္း အခ်ိန္ ညီတူ နီးပါး ေမြးဖြား လာခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ အားလံုး ဟာ လစႏၵာ ဆီ လက္ညွိဳး ကိုယ္စီ အသီးသီး ညႊန္ျပ ခဲ့ၾကတယ္။ လက္ညွိဳး ပံုစံ ကြဲျပားေကာင္း ကြဲျပား ေနပါ လိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ညႊန္ျပေနတဲ့ ေနရာ ကေတာ့ အတူတူပဲရယ္။
Dhyan ရဲ႕ အနက္ဟာ “ၾကည့္ျခင္း” ျဖစ္ပါတယ္။ အျပင္ ဗဟိဒၶ၊ အတြင္း အဇၥ်တၱ ဘယ္အရာကို ရွဳၾကည့္ပါေစ ၊ ေတြးေခၚမႈ စိတ္ကူး အယူအဆ ဝါဒ မပါဘဲ အျဖဴထည္သား ၾကည့္ျခင္း သက္သက္ ကို ဆိုလို တယ္။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ အတြက္ ခင္ဗ်ား မ်က္လံုးဟာ မွန္ တစ္ခ်ပ္ ျဖစ္ေန ပါလိမ့္မယ္။ မွန္ ဟာ သူ႕ အေပၚမွာ အရိပ္ထင္သမ်ွ ဘာမွ ၊ ဘယ္စကားမွ ေျပာမေနဘူး မဟုတ္လား။ အရုပ္ဆိုး ထင္ဟပ္ ေန ရင္ လည္း အျပစ္မတင္ သလို၊ ရုပ္အလွ ျမင္လို႔လည္း ခ်စ္ခင္ မေနဘူး မဟုတ္လား။ ~ သူ႕အတြက္ ေရာင္ျပန္ ပံုရိပ္ ထင္ေပးျခင္း သက္သက္သာ ျဖစ္ျပီး ေဝဖန္ ဆံုးျဖတ္မႈ ကင္းတဲ့ အျဖစ္သာ ရိုးရိုးရွင္းရွင္း တည္ရွိေနပါတယ္။
တိတိပပ ဆိုရရင္ Dhyan ဟာ အဲ့ဒီ မွန္တစ္ခ်ပ္လို ျဖစ္ေနတဲ့ သိမႈ သက္သက္ပဲ။ ပိုင္းျဖတ္ခြဲျခား မေနတဲ့ အျဖစ္ အေျခအေန ကိုသာ ဆိုလို တယ္။ ျမင္ရင္ ျမင္ရံုက လြဲလို႔၊ ဘာမွ သီးျခား ထပ္ဆို မေနဘူး။ ျမင္ျခင္း မွာတင္ ျပီးျပည့္ဝျပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျမင္ရံု မ်ွေလး အတြင္း မွာတင္ သစၥာ တရား လည္း ရွိတယ္။ ကုသိုလ္တရား လို႔ ေခၚမလား- ေကာင္းျမတ္မႈ လည္း ရွိတယ္။ အလွတရား လည္း ရွိေန ပါတယ္။ ဒီ ျဖစ္စဥ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရ ေၾကာင့္ အေရွ႕တိုင္းမွာ “ဒႆနိက၊ Philosophy” ဆိုတဲ့ စကား သံုးဖို႔ စင္စစ္ အတိအက် ညႊန္းႏိုင္မယ့္ လံုးေကာက္ စကားလံုး ေျပာင္းလဲ ရွာရ ခက္တယ္။ အေရွ႕တိုင္း ၊ သႆၤကရိုက္ ဘာသာမွာ - ဒီလို အေျခအေန ကို အနီးစပ္ဆံုး အေနနဲ႔ - Darshan လို႔ ေခၚပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပတဲ့ အဲ့ စကား ဟာလည္း ဆိုလိုခ်င္တဲ့ စကားလံုး - ဒႆနိက (Philosophy) - နဲ႔ ထပ္တူ ညီ မေနဘူး ရယ္။
အမ်ား လက္ခံၾကတဲ့ Philosophy ရဲ႕ အနက္ဟာ အသိဥာဏ္ပညာ ကို ျမတ္ႏိုုးျခင္း (Love of Wisdom) လည္း ျဖစ္တယ္။ အသိဥာဏ္ သညာ (ဗဟုသုတ) ကို ျမတ္ႏိုးျခင္း (Love of Knowledge) လည္း ျဖစ္တယ္။ Darshan ရဲ႕ အနက္က Philosophy နဲ႔ မတူဘူး။ မတူရံု တင္ မက ဆန္႔က်င္ဘက္ နီးနီး ကို ကြဲတယ္။ Darshan ဟာ အသိဥာဏ္ ပညာကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးျခင္း မဟုတ္ဘူး။ အသိသညာ နဲ႔လည္း မဆိုင္ဘူး။ “ျမင္ျခင္း” နဲ႔သာ တိုက္ရိုက္သက္ ဆိုင္ပါတယ္။ “ျမင္ျခင္းကို ျမတ္ႏိုးျခင္း” လို႔ ဆိုမယ္။ Dhyan ဟာ လမ္းဆိုရင္ Darshan ဟာ သစၥာ ကို မိမိ ကိုယ္ပိုင္ မ်က္လံုးနဲ႔ မိမိ ျမင္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ အေရွ႕တိုင္း ဘာသာအားလံုးရဲ႕ ဦးတည္ရာဟာ အဲ့ဒါပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဆို ဇာဇင္ (Zazen) ဆိုတာ ဘာလဲ။
...................
March 9th 2012 at 9:05 PM
...................
http://zayya.blog.com/
http://zayya.wordpress.com/
http://zayyablogspot.com/
Zen ဆိုတဲ့ စကား ဟာ သႆၤကရိုက္ စကား dhyan က လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဟာ သႆကၤရိုက္ ဘာသာ ကို အသံုးမျပဳ ခဲ့ဘူး ။ ဒါဟာ သူ႕ရဲ႕ ေတာ္လွန္ ေျပာင္းလဲမႈ စင္စစ္ ျဖစ္ပါတယ္ ။ သႆၤကရိုက္ ဘာသာဟာ အဲ့သည္ ေခတ္ အခါ အတြက္ ပညာတတ္၊ ပညာရွိ မ်ားသာ သံုးစြဲေလ့ ရွိတယ္။ အမ်ားျပည္သူ သံုး ဘာသာစကား မဟုတ္ဘူး ။ အဲ့ဒီ အစဥ္အလာ ကို ဗုဒၶက ခ်ိဳးဖ်က္ခဲ့တယ္။ ဓမၼကို အမ်ားျပည္သူ သံုး စကားနဲ႔သာ သံုးစြဲတယ္။ ျမင့္ျမတ္သူလို႔ ကင္ပြန္း တပ္ေလ့ ရွိတဲ့ အမ်ိဳးဇာတ္ ကို ေခ်ဖ်က္တယ္။
က်မ္းစာသံေတြ သာ ျပည့္လ်ွမ္းေန တဲ့ ပညာတတ္ ပညာရွိ အသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ အေလ့အထကို ဆန္႔က်င္ ေတာ္လွန္ တယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶဟာ အမ်ားျပည္သူ သံုး ပါဠိစကားနဲ႔ စတင္ ေဟာၾကားပါတယ္။ ပါဠိ ဘာသာမွာ dyan ဟာ အသြင္ နည္းနည္း ေျပာင္းတယ္ ။ jhan စ်ာန္ လို႔ ျဖစ္လာတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံကို ရွင္ေဗာဓိ ဓမၼ ေရာက္လာတဲ့ အခါ စ်ာန္ကို တရုတ္ဘာသာနဲ႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚဆိုတယ္။ Ch’an ျဖစ္လာ ပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ ကေန ဂ်ပန္ကို ဇင္ဆရာ Rinzai ေရာက္လာတဲ့ အခါ Ch’an ဟာ ပါဠိစကား စ်ာန္နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ နီးစပ္ တဲ့ “ဇင္” အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဇင္ ကို ျမန္မာလို တိုက္ရိုက္ ဖလွယ္ႏိုင္မယ့္ စကားလံုး ရွားပါလိမ့္မယ္။ သမာဓိ ( concentration ) ဒါမွမဟုတ္ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈ လို႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚရ ခက္ခဲ တယ္။ စိတ္စူးစိုက္မႈ ၊ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈ စတာေတြ ဟာ စိတ္ရဲ႕ အရာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇင္ က စိတ္အလြန္ကို ရည္ညႊန္းတယ္။ စူးစိုက္မႈ လည္း မဟုတ္သလို၊ ဆင္ျခင္ ေတြးဆမႈလည္း မဟုတ္ဘူး။ သူ႕အလုပ္က စိတ္ အေတြး အၾကံ၊ ခံစားခ်က္ အျမင္၊ အထင္ အားလံုးကို မိမိ အျဖစ္က ခြာထားတယ္။ အခုလက္ငင္း ၊ လက္ရွိ ျဖစ္တည္ေနသမ်ွ ကို တိုက္ရိုက္ ရွဳျမင္ တယ္ ၊ ခင္ဗ်ား ျဖစ္တည္မႈ သက္သက္ ကို အရွင္းသား ရည္ညႊန္းတယ္။ ေဝဖန္ ခြဲျခားမႈ ရွိမေနဘူးရယ္။
လက္ေတြ႕ စမ္းၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ႏွင္းဆီပန္း တစ္ပြင့္ကို ၾကည့္မယ္ ဆိုပါစို႔။ ခင္ဗ်ား အဲ့ ႏွင္းဆီပန္းေလးကို စိတ္အတြင္းက ဘာမွ ေဝဖန္ မေနဘဲ ၾကည့္မိဖူးပါသလား။ လွလွခ်ည္လား၊ အရင္ပန္း ေတြေလာက္လည္း မလွပါလား စသျဖင့္ စိတ္ အေတြး စကား နဲ႔ ေျပာမေနဘူး။ အရင့္အရင္ ေတြ႕ခဲ့ဖူးတဲ့ ႏွင္းဆီ ပန္းေတြ နဲ႔ ယွဥ္ထိုး မေနဘူး။ စိတ္အေတြး ထဲ ဘယ္တစ္စံု တစ္ရာ မွ ေျပာမေနဘဲ ရိုးရိုး စင္းစင္း ၾကည့္ရံု မ်ွေလး ၾကည့္ေန ဖူးပါ သလား။ အဲ့လို ၾကည့္ေနႏိုင္ဖူးမယ္ ဆိုရင္ ~ အဲ့ ခဏတာ ေလးဟာ Dhyan, ဇင္ ျဖစ္ပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ အေက်ာ္က ျမင့္ျမတ္တဲ့ တိုက္ဆုိင္မႈ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အံ့အားသင့္ စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဂရိမွာ ေဆာ့ခရတၱိ ၊ အိႏၵိယ မွာ ဗုဒၶေဂါတမ နဲ႔ မဟာဝီရ။ တရုတ္ ျပည္မွာ ေလာင္ဇူ နဲ႔ ေခ်ာင္ဇူ။ ဒီပုဂၢိဳလ္ေတြ ဟာ ေရွ႕ေနာက္ ဆိုသလို ေပၚထြန္း လာခဲ့တယ္။ တနည္း ေျပာရင္ ~ နယ္ပယ္ ေဒသ အသီးသီးမွာ အသိဥာဏ္ လင္းပြင့္ ၾကသူ ပုဂၢိဳလ္ ေျခာက္ဦး ကမၻာ ေလာက အတြင္း အခ်ိန္ ညီတူ နီးပါး ေမြးဖြား လာခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ အားလံုး ဟာ လစႏၵာ ဆီ လက္ညွိဳး ကိုယ္စီ အသီးသီး ညႊန္ျပ ခဲ့ၾကတယ္။ လက္ညွိဳး ပံုစံ ကြဲျပားေကာင္း ကြဲျပား ေနပါ လိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ညႊန္ျပေနတဲ့ ေနရာ ကေတာ့ အတူတူပဲရယ္။
Dhyan ရဲ႕ အနက္ဟာ “ၾကည့္ျခင္း” ျဖစ္ပါတယ္။ အျပင္ ဗဟိဒၶ၊ အတြင္း အဇၥ်တၱ ဘယ္အရာကို ရွဳၾကည့္ပါေစ ၊ ေတြးေခၚမႈ စိတ္ကူး အယူအဆ ဝါဒ မပါဘဲ အျဖဴထည္သား ၾကည့္ျခင္း သက္သက္ ကို ဆိုလို တယ္။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ အတြက္ ခင္ဗ်ား မ်က္လံုးဟာ မွန္ တစ္ခ်ပ္ ျဖစ္ေန ပါလိမ့္မယ္။ မွန္ ဟာ သူ႕ အေပၚမွာ အရိပ္ထင္သမ်ွ ဘာမွ ၊ ဘယ္စကားမွ ေျပာမေနဘူး မဟုတ္လား။ အရုပ္ဆိုး ထင္ဟပ္ ေန ရင္ လည္း အျပစ္မတင္ သလို၊ ရုပ္အလွ ျမင္လို႔လည္း ခ်စ္ခင္ မေနဘူး မဟုတ္လား။ ~ သူ႕အတြက္ ေရာင္ျပန္ ပံုရိပ္ ထင္ေပးျခင္း သက္သက္သာ ျဖစ္ျပီး ေဝဖန္ ဆံုးျဖတ္မႈ ကင္းတဲ့ အျဖစ္သာ ရိုးရိုးရွင္းရွင္း တည္ရွိေနပါတယ္။
တိတိပပ ဆိုရရင္ Dhyan ဟာ အဲ့ဒီ မွန္တစ္ခ်ပ္လို ျဖစ္ေနတဲ့ သိမႈ သက္သက္ပဲ။ ပိုင္းျဖတ္ခြဲျခား မေနတဲ့ အျဖစ္ အေျခအေန ကိုသာ ဆိုလို တယ္။ ျမင္ရင္ ျမင္ရံုက လြဲလို႔၊ ဘာမွ သီးျခား ထပ္ဆို မေနဘူး။ ျမင္ျခင္း မွာတင္ ျပီးျပည့္ဝျပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျမင္ရံု မ်ွေလး အတြင္း မွာတင္ သစၥာ တရား လည္း ရွိတယ္။ ကုသိုလ္တရား လို႔ ေခၚမလား- ေကာင္းျမတ္မႈ လည္း ရွိတယ္။ အလွတရား လည္း ရွိေန ပါတယ္။ ဒီ ျဖစ္စဥ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရ ေၾကာင့္ အေရွ႕တိုင္းမွာ “ဒႆနိက၊ Philosophy” ဆိုတဲ့ စကား သံုးဖို႔ စင္စစ္ အတိအက် ညႊန္းႏိုင္မယ့္ လံုးေကာက္ စကားလံုး ေျပာင္းလဲ ရွာရ ခက္တယ္။ အေရွ႕တိုင္း ၊ သႆၤကရိုက္ ဘာသာမွာ - ဒီလို အေျခအေန ကို အနီးစပ္ဆံုး အေနနဲ႔ - Darshan လို႔ ေခၚပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပတဲ့ အဲ့ စကား ဟာလည္း ဆိုလိုခ်င္တဲ့ စကားလံုး - ဒႆနိက (Philosophy) - နဲ႔ ထပ္တူ ညီ မေနဘူး ရယ္။
အမ်ား လက္ခံၾကတဲ့ Philosophy ရဲ႕ အနက္ဟာ အသိဥာဏ္ပညာ ကို ျမတ္ႏိုုးျခင္း (Love of Wisdom) လည္း ျဖစ္တယ္။ အသိဥာဏ္ သညာ (ဗဟုသုတ) ကို ျမတ္ႏိုးျခင္း (Love of Knowledge) လည္း ျဖစ္တယ္။ Darshan ရဲ႕ အနက္က Philosophy နဲ႔ မတူဘူး။ မတူရံု တင္ မက ဆန္႔က်င္ဘက္ နီးနီး ကို ကြဲတယ္။ Darshan ဟာ အသိဥာဏ္ ပညာကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးျခင္း မဟုတ္ဘူး။ အသိသညာ နဲ႔လည္း မဆိုင္ဘူး။ “ျမင္ျခင္း” နဲ႔သာ တိုက္ရိုက္သက္ ဆိုင္ပါတယ္။ “ျမင္ျခင္းကို ျမတ္ႏိုးျခင္း” လို႔ ဆိုမယ္။ Dhyan ဟာ လမ္းဆိုရင္ Darshan ဟာ သစၥာ ကို မိမိ ကိုယ္ပိုင္ မ်က္လံုးနဲ႔ မိမိ ျမင္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ အေရွ႕တိုင္း ဘာသာအားလံုးရဲ႕ ဦးတည္ရာဟာ အဲ့ဒါပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဆို ဇာဇင္ (Zazen) ဆိုတာ ဘာလဲ။
Zen မွာ ညႊန္ေလ့ရွိတဲ့ ကမၼ႒ာန္းအတြက္ တစ္ရက္ကို ႏွစ္ၾကိမ္၊ သံုးၾကိမ္ စသျဖင့္ ခင္ဗ်ား က်င့္ၾကံ ႏိုင္ပါတယ္။ မနက္ အေစာ ပိုင္း ေနျခည္ ျပဴ ထြက္ စ ခဏ ၊ ေက်းငွက္ေတြ သီဆိုေနခ်ိန္မွာ ခင္ဗ်ား အထီးတည္း ျငိမ္သက္ ေနေအာင္ ထိုင္ေနႏိုင္ တယ္။ ျမစ္ တစ္ျမစ္ ရဲ႕ ေဘး မွာ၊ ဒါမွ မဟုတ္ ပင္လယ္ ရဲ႕ ကမ္းစပ္ တစ္ခု မွာ ခင္ဗ်ား ရွိေနႏိုင္ တယ္။ ဒါေပတဲ့ ဒီအတိုင္းေတာ့ ခင္ဗ်ား ဘဝ တစ္ေလ်ာက္ လံုး ရွိ မေနႏိုင္ဘူး မဟုတ္လား။ ဒီလို ကမၼ႒ာန္းျပဳ ထိုင္ေနတာဟာ ခင္ဗ်ား ဘဝ အျပဳအမူေတြ ထဲက တစ္ခု မ်ွသာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ခင္ဗ်ား ေရခ်ိဳး သန္႔စင္ သလိုမ်ိဳး အျပဳအမူ တစ္ခု ျဖစ္မယ္။ ေရခ်ိဳး ရတာ ေကာင္းလွ ခ်ည္ရဲ႕ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ - တစ္ရက္ လံုးလံုး (ႏွစ္ဆယ့္ေလး နာရီလံုး) ခင္ဗ်ား ခ်ိဳး မေနႏိုင္ဘူး ရယ္။
Zazen ရဲ႕ အနက္ အဓိပၸာယ္က ~ အဲ့ဒီ ေရ ကို ႏွစ္ဆယ့္ေလး နာရီလံုး ခ်ိဳးေနတာ ကို ဆိုလိုတယ္။ ဒီအျဖစ္ ကို ခင္ဗ်ား ဘဝ မွာ တစ္ရံ မလပ္ ရွိေနျခင္း ကို ေခၚဆိုတာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ဇင္ဟာ သစၥာကို ျမင္ႏိုင္ဖို႔ တခဏတာ အခ်ိန္ပိုင္း ကို အသံုးျပဳ တယ္။ ဇာဇင္ က ႏွစ္ဆယ့္ေလး နာရီလံုး အသံုးျပဳ ပါတယ္။ နာရီ လက္တံ သြားေန သမ်ွ ခင္ဗ်ား အသိ၊ သတိ ရွိေနတယ္။ ႏိုးၾကား သက္ဝင္ေန တယ္။ စိတ္ကူး အေတြး အၾကံေတြ ထဲ ေမ်ာလြင့္ မေနဘဲ၊ စိတ္ အလြန္ ရဲ႕ အျဖစ္မွာ တည္ရွိ ေနတယ္။ ခင္ဗ်ား အျပဳအမူ တိုင္း၊ ခင္ဗ်ား ေျပာ ဆိုေန တဲ့ စကားလံုး တိုင္း မိမိ သိမွတ္မႈ သတိမွာ ထင္ဟပ္ေန တယ္။ အဲ့ဒီ အခါ ခင္ဗ်ား လမ္းေလ်ာက္ေနတဲ့ ေျခလွမ္း တစ္ခဏေလး မွာတင္ ခ်မ္းေျမ့မႈ၊ လွပမႈ၊ သစၥာ နဲ႔ ခိုင္ျမဲ တည္ၾကည္ တဲ့ ၾကည္လင္ေနမႈ ရွိေနတယ္။ အဲ့ဒီ အျဖစ္နဲ႔ ခင္ဗ်ား ကိုယ္တိုင္ ခင္ဗ်ား ရဲ႕ စကၠန္႔တိုင္း အခ်ိန္တိုင္း မိမိရရ (ဝါ) အျပည့္အဝ ရွင္သန္ ေနတယ္။
...................
March 9th 2012 at 9:05 PM
...................
http://zayya.blog.com/
http://zayya.wordpress.com/
http://zayyablogspot.com/
0 comments:
Post a Comment