Saturday, September 3, 2011

ႏိုင္ငံေရးပညာမိတ္ဆက္ [ ၃ ]

by The River Club on Saturday, September 3, 2011 at 3:31pm


လူငယ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အစိုးရႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ -  ဘုန္းသက္ပိုင္


ဥေရာပမွာ ေျမရွင္ေခတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရာမွာ အေၾကာင္းအခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာ ေပါင္းဆံျဖစ္ပ်က္ခဲ့ရတာပါ။ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေတြထဲက လုပ္ရည္ကိုင္ရည္းလည္းရွိ၊ က်ဴးေက်ာ္ရန္လိုတဲ့ စိတ္လည္းရွိတဲ့ မင္းေတြဟာ က်ယ္ျပန္႔လွတဲ့ နယ္ေျမေတြကို ပိုင္ဆိုင္လာခဲ့ၾကၿပီး ဒီေျမေတြရဲ႕ အႂကြင္းမဲ့အရွင္သခင္ေတြအျဖစ္ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ မွတ္ယူခဲ့ၾကတယ္။ ဒါယာႏိုင္ငံေတာ္၊ အင္ပါယာဆိုတဲ့ အသိအျမင္၊ အဓိပၸာယ္မ်ိဳးဆိုတာထက္၊ နယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈအေပၚမွာ အေျခခံျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္ရဲ႕ အသိအျမင္၊ အဓိပၸာယ္မ်ိဳးနဲ႔ပါပဲ။
သူတို႔ဟာ သူတို႔နဲ႔ အၿပိဳင္ တျခားေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေတြကို ေအာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေျမရွင္အရွင္သခင္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ မိခင္၊ ဖခင္ဘက္က ပိုင္ဆိုင္မႈေတြ၊ ေျမရွင္အ႐ိုက္အရာေတြကို အေမြဆက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ က်ယ္ျပန္႔လာတဲ့ နယ္ေျမပိုင္နက္ေတြအတြက္ ဝန္ေဆာင္ျဖည့္ဆည္းမႈေတြ၊ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။ တျခားက ေျမရွင္မ်ိဳး႐ိုးေတြနဲ႔ လက္ဆက္တာမ်ိဳးေတြကိုလဲ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ထဲက အနည္းစုေလးကေတာ့ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ဘုရင္ေတြအျဖစ္ ခံယူႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အရည္အခ်င္းရွိသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစပိုင္းမွာေတာ့ သူတို႔ဟာႏိုင္ငံေရးအရ အုပ္စိုးသူဆိုတဲ့ အသိမ်ိဳးထက္ ေျမရွင္ေခတ္ရာတူးအဆင့္ဆင့္ထဲက ထိပ္ဆံုးမွာရွိေနတယ္ဆိုတဲ့ အသိမ်ိဳးနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း အဲဒီေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေတြ၊ နယ္စားပယ္စားေတြဆီ ခိုလံႈလာခဲ့ၾကတဲ့ တိုင္းသူျပည္သားေတြအတြင္းမွာ ဘံုဘာသာစကားတစ္ရပ္၊ ဘံုယဥ္ေက်းမႈ၊ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈနဲ႔ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈေတြကေန ဘံုအက်ိဳးစီးပြားေတြဟာ ေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ‘ဘံုအစိုးရ’ ဆိုတဲ့ လိုအင္ဆႏၵတစ္ရပ္ဟာလည္း စတင္ေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္။

အဲဒီလို တိုင္းသူျပည္သားေတြ ေနထိုင္ၾကတဲ့ နယ္ေျမအသီးသီးက ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ျပည္သူေတြရဲ႕ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈ အမွီခိုကင္းလြတ္လပ္လိုမႈကို ေတြ႕ျမင္ခဲ့ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အေျခအေန အရပ္ရပ္ဟလည္း ေျမရွင္စနစ္မူေဘာင္၊ ေျမရွင္အသိမ်ိဳးေလာက္နဲ႔ လုပ္လို႔မရတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး၊ ေျမရွင္အေခါင္အခ်ဳပ္ေလာက္နဲ႔ မလံုေလာက္ေတာ့တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးကို ႀကံဳေတြ႕လာၾကၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံေရးအရ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေစမယ့္ လူမႈအရိပ္အၿမံဳအျဖစ္ကို သူတို႔ရဲ႕ တိုင္းသူျပည္သားေတါ လိုခ်င္ေနၾကတယ္ဆိုတာကိုလည္း သိျမင္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီနယ္ေျမေတြမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းသူျပည္သားေတါက သူတို႔ဟာ ျပည္သူတစ္ရပ္၊ အမ်ိဳးတူအႏြယ္တူ ေသြးရင္းသားရင္း ညီအစ္ကိုျပည္သူတစ္ရပ္ျဖစ္တယ္။ သူတို႔ေနထိုင္ၾကတဲ့ နယ္ေျမေဒသဟာလည္း သူတို႔ရဲ႕ အမိေျမျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အသိေတြဝင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ေျမနဲ႔တိုင္းသူျပည္သားေတြ (အဲဒီေျမမွာ ေနထိုင္ၾကသူေတြ) ဟာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ အတူတကြ ေပါင္းစည္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ တိက်ခိုင္မာတဲ့ ဇာတိေျမ၊ တူညီတဲ့ဘဝေနဟန္ေတြ၊ အက်ိဳးစီးပြားတူ လူမႈအရိပ္အၿမံဳတစ္ခု၊ ၿပီးေတာ့ တျခားနယ္ေျမေတြ၊ ေဒသေတြက လူေတြနဲ႔ ငါတို႔ကြဲျပားတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြ၊ ဘံုလက္ခံယံုၾကည္မႈေတြ၊ တန္ဖိုးေတြ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ၊ ကံၾကမၼာကို မွ်ေဝခံစားမႈေတြ စတဲ့အရာေတြ ဆက္စပ္ဖြဲ႕တည္လိုက္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလို လူမႈအဖြဲ႕အစည္းထဲမွာ ဘံုအစိုးရတစ္ရပ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈတစ္ရပ္ တည္ေထာင္မႈနဲ႔ တျခားျပင္ပလႊမ္းမိုးသက္ေရာက္မႈေတြကေန လြတ္ကင္း လြတ္လပ္မႈဟာ ကေန႔ေခၚေဝၚသံုးစြဲေနၾကတဲ့ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ထြန္းမႈတစ္ရပ္ကို ေပၚေပါက္လာေစခဲ့ပါတယ္။
ေရွ႕မွာျပဆိုခဲ့တဲ့ လူသားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးဖြဲ႕စည္းမႈျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ဒီလိုအမ်ိဳးသားႏိုင္ငံပံုစံလိုမ်ိဳး လံုးဝမေပၚထြန္းဖူးခဲ့ေသးဘူးလို႔ ဆိုရမွာပါ။ ေရွးေခတ္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီအမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အရည္အေသြးတခ်ိဳ႕တဝက္ကို ပိုင္ဆိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အားလံုးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံဆိုတာ အေျခခံအားျဖင့္ ေဒသႏၲရႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္နယ္နိမိတ္ေတြကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး ႀကီးမားတဲ့ အင္ပါယာႀကီးကို ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီက်ယ္ဝန္းတဲ့နယ္ေျမဧရိယာေတြနဲ႔ တိုင္းသူျပည္သားေတြအတြက္ စည္းလံုးညီၫြတ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးဖြဲ႕စည္းမႈေတြ ဖြဲ႕စည္းတာမ်ိဳးမရွိပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕တစ္ခုထဲရဲ႕ ေအာက္မွာတစ္ခုတည္းေသာ အေဆာက္အဦးအျဖစ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေထြေထြရွိတဲ့ ျပည္သူေတြအမ်ားႀကီးကို အတူတကြေပါင္းစည္းထားတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအတြက္ နမူနာထုတ္ျပဖို႔ အေကာင္းဆံုးကေတာ့ ေရာမအင္ပါယာပါပဲ။ ေရာမအစိုးရဟာ ေရာမမွာပဲ အေျခစိုက္ပါတယ္။ တျခားေနရာေတြမွာေတာ့ ေရာမကို နာခံရတဲ့ မင္းအစိုးရ(လက္ေအာက္ခံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး) ေတြရွိၿပီး ေရာမက တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေဒသအလိုက္ လက္ေအာက္ခံ မင္းေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြဟာ ေရာမၿမိဳ႕က ေရာမအစိုးရရဲ႕ တစိတ္တပိုင္း မျဖစ္ခဲ့ၾကပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ အင္ပါယာႀကီးရဲ႕ လက္ေအာက္ခံအစိတ္အပိုင္းေတြအတြက္ ဘံုအုပ္ခ်ဳပ္သူ တစ္ဦးလည္း မရွိခဲ့ပါဘူး။

အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ အရြယ္အစားႀကီးသည္ ျဖစ္ေစ၊ ငယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ လူဦးေရနည္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မ်ားသည္ျဖစ္ေစ ျပည္သူတစ္ရပ္၊ အားလံုးအတြက္ အစိုးရ(အုပ္ခ်ဳပ္သူ) တစ္ဖြဲ႕တည္းပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါတင္မက အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံသားေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ လူမႈေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး စည္းလံုးညီၫြတ္မႈနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ အသိစိတ္ေတြလည္း ျမင့္ျမင့္မားမားရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီကေန႔ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္လို႔ ေခၚေဝၚၾကတဲ့ ျပင္းထန္တဲ့ သစၥာေစာင့္သိမႈ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ႏိုင္ငံသားေတြဟာ တစ္သားတည္းျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ဒီလိုႏိုင္ငံေရး လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ ေပၚထြန္းေရးအတြက္ အထူးတလည္ ေဇာကပ္ျပင္းထန္မႈမ်ိဳးဟာ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ေတြ မေပၚထြန္းမီအရင္က မရွိခဲ့ဖူးဘူးလို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။
ဥေရာပမွာ ပထမဆံုးေပၚထြန္းလာတဲ့ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြကေတာ့ အဂၤလန္၊ ျပင္သစ္နဲ႔ စပိန္ဘုရင့္ႏိုင္ငံေတာ္ေတြပါပဲ။ တျခားႏိုင္ငံေတာ္ေတြဟာလည္း အလ်င္အျမန္ပဲ ဆက္တိုက္ေပၚထြန္းလာခဲ့ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ငါးရာအတြင္း ကမာၻ႕ႏိုင္ငံေရး သမိုင္းဟာ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြ ေပၚထြန္းလာၾကတာနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ဇာတ္လမ္းရွည္ႀကီး တစ္ပုဒ္ပဲလို႔ ေျပာရင္ရပါတယ္။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ေနာက္ပိုင္း အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြ ေပၚထြန္းလာမႈတို႔အျပင္ ဒီေန႔အထိလည္း ေဒသအလိုက္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေပၚထြန္းေရး ႀကိဳးပမ္းမႈေတြ ေတြ႕ျမင္ေနရဆဲပါ။ အဲဒီႏွစ္ငါးရာ ဇာတ္လမ္းရွည္ႀကီးထဲ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြကို ခ်ဲ႕ထြင္မႈေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ၊ စစ္ပြဲေတြနဲ႔ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ အသြင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ အေတာမသတ္ ပါဝင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ပထမဆံုး ေပၚထြန္းလာတဲ့ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံကေတာ့ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္ပါ။ အဲဒီဘုရင္ဟာ ေျမရွင္ေခတ္ရဲ႕ သေကၤတေျမအားလံုး ပိုင္ဆိုင္သူရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအရ အထြက္အထိပ္အျဖစ္ဆံုး အခြင့္အာဏာကို ပိုင္ဆိုင္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အႂကြင္းမဲ့ အာဏာအရပ္ရပ္ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဘုရင္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ၾသဇာအာဏာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို ခိုင္မာေတာင့္တင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကိုလည္း ဘုရားေပးတဲ့အာဏာ (divine right) လို႔ အၿမဲလိုလို ဆိုေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၁၈ ရာစုနဲ႔ ၁၉ ရာစုအတြင္းမွာေတာ့ မႀကံဳစဖူးႀကီးမားလွတဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေအာင္ပြဲေတြ ေပၚထြန္းလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ အမ်ားစုမွာ ဘုရင္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ အႂကြင္းမဲ့ အာဏာပိုင္ဆိုင္မႈကို လက္လႊတ္ဆံုး႐ံႈးခဲ့ၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ျဖစ္ရပ္ေတြမွာေတာ့ သူတို႔ဟာ ပလႅင္ေပၚက ျပဳတ္က်ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ေတြဟာ စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ က်င့္သံုးတဲ့ႏိုင္ငံ ဒါမွမဟုတ္ သမၼတႏိုင္ငံေတာ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံေျပာင္းလဲမႈေတြ ျဖစ္ေပၚခဲ့ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ၾကရေပမယ့္ အားလံုးဟာ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ေတြ အျဖစ္ဆက္လက္တည္ရွိေနခဲ့ၾကပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒဟာ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေပၚေပါက္လာတက္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးကာလေတြအတြင္း နစ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ဆံုးမသြားခဲ့ေတာ့ပါဘူး။

အခုတင္ျပခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒအရ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးဟာ သီးျခားကြဲျပားတဲ့ လူမႈေရးဥပဓိ႐ုပ္ကို ပိုင္ဆိုင္လိုတဲ့ ဆႏၵေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လြတ္လပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ တည္ေထာင္ၿပီး အဲဒီဆႏၵကို လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေပၚလာေစဖို႔ ႀကိဳးပမ္းလိုစိတ္ေတြကို ေစ့ေဆာ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ရာအတြင္း (ဒီကေန႔ ဂလိုဘယ္ေခတ္အထိ) အမ်ိဳးသားေရးဝါဒဟာ တကယ္လက္ရွိတည္ရွိေနတဲ့ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတြထက္ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေရး လႈပ္ရွားမႈေတြဟာလည္း ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ၾကၿပီး တခ်ိဳ႕ကေတာ့ လြတ္လပ္တဲ့ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ေတြအျဖစ္ ေပၚထြန္းလာခဲ့ၾကပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အေျခခံ လကၡဏာရပ္မ်ား

ဒီေန႔အထိ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ေတြ ေပၚထြန္းလာပံုကို သေဘာေပၚ႐ံုေလာက္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတြက္ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ေတြ အျခားလိုအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္အေသးစိတ္ကို ၿခံဳငံုၿပီး ေယဘုယ်သေဘာပဲ ေျပာခဲ့ရပါတယ္။ ဥေရာပမွာ ခရစ္ယာန္ဘာသာစိမ့္ဝင္ပ်ံႏွံ႔တာနဲ႔ တၿပိဳင္နယ္ထဲ ေျမထဲပင္လယ္တစ္ေလွ်ာက္မွာ အစၥလာမ္ဘာသာယဥ္ေက်းမႈဟာ ေအဒီ ၇ ရာစုမွာ ထြန္းကားလာတာ ေနာက္သီးျခားေျပာရမယ့္ အေရွ႕တိုင္းကတ႐ုတ္၊ အိႏၵိယအင္ပါယာႀကီးေတြဟာ သီးျခားပံုစံေတြနဲ႔ (အတြင္းပိုင္း ပဋိပကၡေတြမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေပမယ့္) အခိုင္အခန္႔တည္ရွိခဲ့ၾကတာ၊ တ႐ုတ္ဆိုလွ်င္၂၀ ရာစုဆန္းတဲ့အထိ ႏွစ္ ၄၀၀၀ ေလာက္ ရပ္တည္ခဲ့တာ၊ ေနာက္ ဥေရာပမွာဆိုရင္ ႏွစ္ ၂၀၀ ေလာက္ျဖစ္ခဲ့ၾကတဲ့ ခ႐ူးဆိတ္စစ္ပြဲေတြ ႏွစ္တစ္ရာႏွင္းဆီစစ္ပြဲ၊ ေနာက္ႏွစ္သံုးဆယ္စစ္ပြဲနဲ႔ ဒီကေန႔အထိ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးမွာ ၾသဇာႀကီးေနဆဲ ဝက္စေဖးလီးယား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္၊ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ေပၚမႈမွာ အေရးႀကီးတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္နဲ႔ ဘုရင္ရဲ႕ အာဏာလြန္ဆြဲမႈ၊ ေလာကီေရးသက္သက္အျမင္ေတြ ၾသဇာႀကီလာတာ၊ ပ႐ိုတက္စတင္းဘာသာေပၚထြန္းလာတာ၊ နည္းပညာတိုးတက္မႈနဲ႔အတူ ကုန္ထုတ္အတတ္ေတြ၊ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈေတြ၊ ကူးလူးဆက္ဆံမႈေတြ ေျပာင္းလဲကုန္ၾကတာ၊ ေနာက္စစ္ပြဲနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ အတက္ေတြလည္း လိုက္ပါ ေျပာင္းလဲလာၾကတာ စတာေတြကို ေယဘုယ်သေဘာပဲ ၿခံဳငံုေျပာႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

အခုေတာ့ အဲဒီလို ေပၚထြန္းလာတဲ့ ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေတာ္ေတြရဲ႕ အေျခခံလကၡဏာရပ္ေတြကို တင္ျပလိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္ဟာ ပိုက္နက္နယ္ေျမ၊ တိုင္းသူျပည္သားေတြ၊ စနစ္တက်ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း (အစိုးရ)နဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္စိုးမႈေတြနဲ႔ ျပည့္စံုရပါမယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးအရ စနစ္တက်ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ယူနစ္တစ္ခုပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္ဟာ တျခားႏိုင္ငံတစ္ခုခုရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းမျဖစ္ရ၊ မျဖစ္ႏိုင္သလို၊ မိမိႏိုင္ငံရဲ႕ တစ္စိတ္တပိုင္းဟာလည္း တစ္ျခားႏိုင္ငံတစ္ခုခုရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈမရွိရ၊ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ဒီႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အေျခခံလကၡဏာရပ္ေတြဟာ ဘယ္လိုမတူကြဲျပားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေတြကိုပဲ က်င့္သံုးက်င့္သံုး ေယဘုယ်ရွိရမယ့္ လကၡဏာရပ္ေတြပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ လကၡဏာရပ္ေတြကို အနည္းငယ္ အက်ယ္ခ်ဲ႕ရွင္းျပလိုပါတယ္။ ပထမဆံုးလကၡဏာရပ္က ပိုင္နက္နယ္ေျမပါ။ ေျပာရရင္ နယ္နိမိတ္ေပါ့။

ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဟာ တိက်ခိုင္မာတဲ့ တည္ေနရာရွိရပါမယ္။ ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေတာ္ေတြရဲ႕ နယ္နိမိတ္ေတြဟာ စတုရန္းမိုင္ နည္းနည္းေလးကေန မိုင္သန္းခ်ီတဲ့အထိ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္ပါတယ္။ ေရွးေခတ္နဲ႔ အလယ္ေခတ္ကာလေတြမွာလည္း ေသးငယ္တဲ့ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြဟာ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔တဲ့ ႏိုင္ငံေတြ၊ အင္ပါယာေတြနဲ႔ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ရပ္တည္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပိုင္နက္နယ္ေျမဆိုရာမွာ ေျမမ်က္ႏွာသြင္ျပင္တင္မက ပင္လယ္ေရပိုင္နက္နဲ႔ ေဝဟင္ပိုင္နက္ေတြပါ ၿခံဳငံုအက်ံဳးဝင္ပါတယ္။
ေနာက္လကၡဏာတစ္ခုကေတာ့ အဲဒီနယ္ေျမပိုင္နက္မွာ အေျခခ်ေနထိုင္ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံသား (တိုင္းသူျပည္သား)ေတြရွိရမယ္ဆိုတာပါပဲ။ ႏိုင္ငံသားဆိုတာ မရွိရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာလည္း မရွိႏိုင္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ နယ္ေျမပိုင္နက္တစ္ခုမွာ လူတစ္စုေလာက္ေလး အတူတူ စုေဝးေနထိုင္တာမ်ိဳးကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္လို႔ မဆိုေလာက္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံမွာ လူအမ်ားအတူတူ စုေပါင္းေနထိုင္ ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အဲဒီလူေတါၾကား လူမႈဆက္ဆံေရး အရည္အေသြးေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတည္ရွိရပါမယ္။ ဒါဆိုႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလို႔ သတ္မွတ္ခံရဖို႔ လူဦးေရဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ားေနထိုင္ရမွာလဲလို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။

ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတည္ေထာင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ႏိုင္ငံသား(တိုင္းသူျပည္သား) အရြယ္အစားရဲ႕ အျမင့္ဆံုး၊ အနိမ့္ဆံုး အကန္႔အသတ္ကို သတ္မွတ္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အိႏၵိယ၊ တ႐ုတ္လို လူဦးေရ ဘီလ်ံခ်ီၿပီးရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတြရွိသလို၊ ႏိုင္ငံသား ေထာင္ဂဏန္း၊ ေသာင္းဂဏန္းေလာက္သာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို လူဦးေရ အနည္းအမ်ားအေရအတြက္ သက္သက္ကိုပဲ ၾကည့္႐ႈေလ့ မရွိၾကပါဘူး။ အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံသားရဲ႕စိတ္ပိုင္း၊ အက်င့္စာရိတၱပိုင္း၊ ႐ုပ္ပိုင္းလကၡဏာရပ္ေတြဟာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ႀကီးမားတဲ့ အတိုင္းအတာနဲ႔ ျပဌာန္းေနပါတယ္။
တတိယအခ်က္ကေတာ့ အဲဒီပိုင္နက္နယ္ေျမရဲ႕ ျပည္သူျပည္သားေတြ ကိုယ္စားႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အေရးကိစၥကို ေဆာင္ရြက္မယ့္ စနစ္တက်ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းရွိရပါမယ္။ ဒါဟာႏိုင္ငံတစ္ရပ္အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ မရွိမျဖစ္အရာတစ္ခုပါ။ ဒါကို အစိုးရလို႔ သတ္မွတ္ေခၚေဝၚေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ အစိုးရဟာ သူ႕ရဲ႕ၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြကို ေလးစားလိုက္နာၾကဖို႔ အမိန္႔ေပးႏိုင္တာမ်ိဳး လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိရပါမယ္။ အစိုးရဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္က အက်ိဳးတစံုတရာရွိေစလိုတဲ့ ေပၚလစီေတြကို ကိုယ္စားေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ယႏၲရားတစ္ခုပါ။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ကေန ဆင္းသက္လာတာပါ။ တကယ္ေတာ့ အစိုးရကို လူမႈရိပ္ၿမံဳရဲ႕ သာယာဝေျပာေရးကို အာမခံခ်က္ရွိေစဖို႔ တည္ေထာင္ၿပီး လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို အပ္ႏွင္းထားတာပါ။ အစိုးရတစ္ခုဟာ သူ႕သဘာဝအရ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျပာင္းအလဲေတြရဲ႕ ရလာဒ္အျဖစ္ ဒါမွမဟုတ္ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ရဲ႕ ရလာဒ္အျဖစ္နဲ႔ တျခားတစ္ခုနဲ႔ အစားထိုးပစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က တည္ၿမဲေပမယ့္ အစိုးရကေတာ့ ေျပာင္းလဲေနေလ့ ရွိပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္ကေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္စိုးမႈပါ။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ အထူးျခားဆံုး အရည္အေသြးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္ဟာ သူ႕နယ္နိမိတ္အတြင္း ေနထိုင္ၾကသူေတြ အားလံုးအေပၚ ၫႊန္းၾကားခ်က္ေတြ ထုတ္ျပန္ႏိုင္ၿပီး လိုက္နာက်င့္သံုးေစႏိုင္တာပါ။ ဒါကိုအခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္စိုးမႈလို႔ ေခၚပါတယ္။ လူသားေတြရဲ႕ အမ်ိဳးမ်ိဳးေထြေထြေသာ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို ထိန္းေၾကာင္းေပးႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အာဏာတစ္ရပ္ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး အျပဳအမႈေတြနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြကို ျပဌာန္းတဲ့ လိုက္နာက်င့္သံုးေစတဲ့ အခြင့္အာဏာဟာ ႏိုင္ငံတစ္ရပ္ရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဆက္ဆံရာမွာေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ျပင္ပက ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးနဲ႔မဆို ထိန္းခ်ဳပ္မႈကေန လြတ္ကင္းတာကို ရည္ၫြန္းပါတယ္။ ျပင္ပထိန္းခ်ဳပ္မႈ တစ္ခုခုကေန လြတ္လပ္မႈအရသာ ဒီႏိုင္ငံ၊ ဒီလူ႔အဖြဲ႕အစည္းဟာ တကယ့္လြတ္လပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္ျဖစ္ေနသလား၊ မျဖစ္ေနဘူးလားဆိုတာကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္မွာပါ။ ဒါဟာ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္မွာ ဒီေန႔အထိ အေလးထားေျပာေနၾကဆဲရွိတဲ့ အခ်က္တစ္ခုပါ။
ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္မွာေတာ့ ဒီအခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မႈအေပၚ အျမင္သစ္ေတြနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္မႈေတြ ရွိလာၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအေပၚ ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ေလးစားရမယ္၊ ဘယ္အတိုင္းအတာမွာေတာ့ ေလးစားစရာမလိုဘူးဆိုတာေတြအေပၚ ပညာရွင္ေတြ အျငင္းအခုန္ျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဟာ ယဥ္ေက်းတဲ့ ကမာၻ႕လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ စံႏႈန္းေတြနဲ႔ သဟဇာတျဖစ္စြာ ေနထိုင္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေပၚမွာေတာ့ ကြဲျပားမႈရွိမေနၾကပါဘူး။ ဒီအပိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရပ္မွာ အေရးႀကီးလို႔ အေျခအေနေပးရင္ သီးျခားအက်ယ္ ေဆြးေႏြးပါဦးမယ္။


Ref: - Political Evolution P-21-38, from The American Prblem of Government by Chester C. Maxey
-       Politic by Peter Joyee
-       Introduction of Politics by Benogendra Nath Banerjea

[The River Club ]
http://www.facebook.com/pages/The-River-Club/147259038667129?sk=app_192229990808929

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...