Thursday, September 1, 2011

ႏိုင္ငံေရးပညာမိတ္ဆက္ ၂

by The River Club on Friday, September 2, 2011 at 1:20pm

လူငယ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အစိုးရႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ -  ဘုန္းသက္ပိုင္ 

ႏိုင္ငံေတာ္ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္

ေရွ႕မွာႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ အစိုးရၾကားကြဲျပားမႈကို တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အခုႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑၊ တာဝန္စတာေတြကို တင္ျပဖို႔ရွိေပမယ့္၊ လူ႔သမိုင္းမွာ အခုေခတ္ႏိုင္ငံေတာ္ေတြအထိ ဘယ္လိုအဆင့္ဆင့္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတယ္ဆိုတာကို အရင္သိထားဖို႔ လိုတာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို အရင္တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
လူဆိုတာ အစုအေဝးနဲ႔ ေနထိုင္တဲ့ အမ်ိဳးအစားပါ။ ဒါဟာ ဗီဇေၾကာင့္လား၊
လိုအပ္ခ်က္ေၾကာင့္လားဆိုတာကေတာ့ ပညာရွင္ေတြ အျငင္းပြားေနဆဲပါပဲ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူဆိုတာ ေမြးဖြားလာစဥ္ကတည္းက လူမႈရိပ္ၿမံဳတစ္ခုခုရဲ႕ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သမိုင္းပညာရွင္ေတြ၊ မႏုႆေဗဒပညာရွင္ေတြနဲ႔ တျခားပညာရွင္အမ်ားက လူမႈဖြဲ႕စည္းမႈရဲ႕ အေျခခံအက်ဆံုး ယူနစ္ဟာ ေသြးသားေတာ္စပ္မႈအရ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အုပ္စုတစ္စုဆိုတာကို သေဘာတူၾကပါတယ္။ ဒီအုပ္စုကို မိသားစုအျဖစ္ ေယဘုယရည္ညႊန္းေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီမိသားစုေတြဟာ ႀကီးထြားလာခဲ့ၿပီး၊ အတြင္းပိုင္းတည္ၿငိမ္ဖို႔၊ ျပင္ပတိုက္ခိုက္မႈကိုကာကြယ္ဖို႔နဲ႔ စီးပြားေရးလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ပိုမိျပည့္ဝမႈရွိလာေစဖို႔အတြက္ ေဆြမ်ိဳးအုပ္စုေတြအျဖစ္ စုဖြဲ႕ခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ေဆြမ်ိဳးစုေတြကေန မ်ိဳးႏြယ္စု၊ မ်ိဳးႏြယ္စုကေန လူမႈအဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ႀကီးထြားလာခဲ့ၾကတယ္။
ဒီလိုမိသားစုေတြကေန ဆန္႔ထြက္လာမႈေတြဟာ မိသားစုေတြအေပၚမွာ အႀကီးမားဆံုးလုပ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္အာဏာပိုင္မႈတစ္ရပ္ကို သတ္မွတ္ျပဌာန္းမႈဟာလည္း အလိုအေလ်ာက္ေပၚထြန္းလာေစပါတယ္။ အဲဒီေနရာကို မ်ိဳးႏြယ္စုရဲ႕ အႀကီးအကဲတစ္ခ်ိဳ႕ လူမႈရိပ္ၿမံဳမ်ား ေကာင္စီတစ္ရပ္ကေန ရယူေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီမ်ိဳးႏြယ္စု အႀကီးအကဲဟာ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္အာဏာကို အပ္ႏွင္းခံထားရသူပါ။ အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ မ်ိဳးႏြယ္စုအႀကီးအကဲဟာ သူရဲ႕အေနအထားကို ပိုမိုအားေကာင္းလာေစ႐ံုသာမက တစ္ျခားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြအေပၚမွာပါ အားေကာင္းလႊမ္းမိုးလာႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္စုရဲ႕ အႀကီးအကဲေတြဟာ တိုက္ေရးခိုက္ေရးကၽြမ္းက်င္တဲ့ လက္႐ံုးရည္ အားေကာင္းတဲ့သူေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ ဒါကို လူမႈေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဖြဲ႕စည္းမႈ စနစ္တစ္ရပ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခဲ့တဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းအရင္းအျဖစ္ မွတ္ယူၾကပါတယ္။ ေသြးသားေတာ္စပ္မႈဟာ မိမိရဲ႕ မိသားစု၊ ဒါမွမဟုတ္ မ်ိဳးႏြယ္စုကို သစၥာေစာင့္သိတဲ့စိတ္ကို ျဖစ္ေပၚလာေစခဲ့တယ္။ အုပ္စုတစ္စုက၊ တစ္ျခားအုပ္စုတစ္စုကို ေအာင္ႏိုင္မႈ၊ ဒါမွမဟုတ္ အုပ္စုခ်င္း ေပါင္းစည္းမႈတို႔ဟာ အေစာပိုင္း ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေထာင္မႈဆီ ဦးတည္ေစခဲ့ပါတယ္။   

အေစာပိုင္းအင္ပါယာမ်ား

လူသားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြဟာ မူလက ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ လွည့္လည္ရင္း ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့ေနရာေတြမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ျမစ္ဝွမ္းေဒသေတြမွာ အေျခခ်ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမစ္ဝွမ္းေဒသကို အေျခခံတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးေတြဟာ ထြန္းကားလာခဲ့တယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ႏိုင္းျမစ္ဝွမ္း၊ ယူဖေရးတီးျမစ္ဝွမ္း၊ ဂဂၤါျမစ္ဝွမ္း၊ ျမစ္ဝါျမစ္ဝွမ္း၊ ယန္ဇီျမစ္ဝွမ္းစတဲ့ ေနရာေတြမွာ အေျခခ်သူေတြ မ်ားျပားလာသလို အဲဒီေနရာေဒသေတြဟာလည္း တိုးတက္စည္ပင္လာခဲ့တယ္။ စစ္ေရးေအာင္ျမင္မႈေတြ၊ မဟာမိတ္ဖြဲ႕မႈေတြ၊ ကုန္သြယ္မႈေတြနဲ႔ ေပါင္းစည္းမႈေတြဟာ လူမ်ိဳးစုေတြ အေျခခ်ေနထိုင္ၾကတဲ့ ေက်းရြာေပါင္းမ်ားစြာကို ဘံုအာဏာပိုင္တစ္ခုရဲ႕ေအာက္မွာ စုစည္းသြားေစၿပီး ေရွးေဟာင္း အီဂ်စ္၊ ေဘဘီလံု၊ အဆီးနီးယား၊ ပါရွား၊ တ႐ုတ္နဲ႔ အႏၵိယတို႔လို အင္အားႀကီးမားတဲ့ ေရွးဦးအင္ပါယာႀကီးေတြဟာ ေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္။­­­­­­­­­­­­­ အဲဒီလို အင္ပါယာေတြ တည္ေထာင္ရာမွာ အဓိကက်တာကေတာ့ စစ္ေရးေအာင္ႏိုင္မႈပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအင္ပါယာေတြကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔အတြက္လည္း စစ္အင္အားကိုပဲ အဓိကထားခဲ့ၾကပါတယ္။ စစ္ေရး႐ံႈးနိမ့္သူေတြဟာ ကၽြန္အျဖစ္သတ္မွတ္ခံခဲ့ရတယ္။ အဲဒီေရွးဦးအင္ပါယာႀကီးေတြမွာ အဓိကက်င့္သံုးတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံက သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္အုပ္စိုးတဲ့ ပံုစံပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာေရးအုပ္စုေတြလို၊ ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝတဲ့ မူးမတ္ေတြလိုမ်ိဳး လူတန္းစားအလႊာေတြဟာလည္း ေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္။ ဒီအင္ပါယာႀကီးေတြထဲက တခ်ိဳ႕ဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွည္ၾကာတည္တံ့ခဲ့ေပမယ့္ အမ်ားအျပားကေတာ့ အင္ပါယာ အခ်င္းခ်င္းစစ္ပြဲေတြ၊ အင္ပါယာေတြရဲ႕ အေဆာက္အဦးအတြင္း ခ်ိနဲ႔မႈေတြနဲ႔၊ အင္ပါယာကို စုစည္းေပးထားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ အခ်င္းခ်င္းစစ္ပြဲေၾကာင့္ အလ်င္အျမန္ပဲ ပ်က္စီးၿပိဳလဲခဲ့ရတယ္။

ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ

ေျမထဲပင္လယ္ေဒသမွာ အီဂ်စ္၊ ေဘဘီလံုနဲ႔ ပါးရွားအင္ပါယာႀကီးေတြ လႊမ္းမိုးေနတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ တစ္ျခားႏိုင္ငံေတာ္ပံုစံသစ္တစ္ရပ္ဟာ ပင္လယ္ကမ္းေျခေဒသေတြတေလွ်ာက္မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေနခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေဒသေတြဟာ ကုန္းတြင္းပိုင္းမွာလို အင္ပါယာႀကီးေတြက ခိုင္ခိုင္မာမာ မခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ ေနရာေတြပါ။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီပင္လယ္ကမ္းေျခေဒသေတြရဲ႕ ပထဝီအေနအထားေတြက ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြ တည္ေထာင္မႈကို ပိုအားေပးေနပါတယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း အဲဒီေနရာေတြဟာ မဟာအင္ပါယာႀကီးေတြ သိမ္းယူထိန္းခ်ဳပ္ထားဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ေနရာေတြပါ။ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြဆိုတာက ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားလာၾကၿပီး ျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္ေတြမွာ အေျခခ်ခဲ့ၾကသလိုမ်ိဳးပါပဲ။ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီပံုစံမ်ိဳးပဲ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေဒသေတြအေနနဲ႔ကေတာ့ အင္ပါယာႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ထူေထာင္ဖို႔ အခက္အခဲေတြ ရွိေနၾကပါတယ္။ အဓိက အခက္အခဲ အတားအဆီးကေတာ့ ပထဝီေျမမ်က္ႏွာသြင္ျပင္ပါပဲ။ ေျမထဲပင္လယ္ကမ္းေျခေတြဟာ ေတာင္တန္းေတြ၊ ျဖတ္သန္းသြားလာဖို႔မလြယ္ကူလွတဲ့ သဲကႏၲာရေတြနဲ႔ ပိုင္းျခားခံထားရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပင္လယ္ျပင္တေလွ်ာက္ ေထာင္နဲ႔ခ်ီတဲ့ကၽြန္ေတြ၊ နက္႐ိႈင္းတဲ့ ပင္လယ္ေကြ႕၊ ပင္လယ္ေအာ္ေတြဟာ အဲဒီေဒသေတြကို ကမာၻ႕က်န္တဲ့ေနရာေတြနဲ႔ တစ္သီးတစ္ျခား ျဖစ္ေနေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို ပထဝီေျမမ်က္ႏွာျပင္ အကန္႔အသတ္ေတြေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြလုပ္ႏိုင္ခဲ့တာ၊ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာက အင္အားေတာင့္တင္းၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြ တည္ေထာင္ခဲ့တာပါပဲ။ အဲဒီပင္လယ္ကမ္းေျခေဒသေတြမွာ အေျခခ်ခဲ့ၾကတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ စုစည္းတည္ေထာင္ထားတဲ့ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံအမ်ားအျပားဟာ ကုန္သြယ္စီးပြားနဲ႔ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းဆိုင္ရာ အင္အားႀကီးမားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ေအသင္၊ စပါတာ၊ ကိုရစ္၊ ဆိုင္ရာက်ဴ၊ တိုင္ယီ၊ ကာေသ့နဲ႔ အေစာပိုင္း ေရာမတို႔လို ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြသာ၊ သမိုင္းမွာ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါဝင္ခဲ့ၿပီး၊ ထင္ရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးဖြဲ႕စည္းမႈေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ပါတယ္။

ဒီၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြအမ်ားစုဟာ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္အုပ္စိုးမႈ ပံုစံနဲ႔ အစျပဳခဲ့ၿပီး အမ်ားအျပားက ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္အထိ ဒီစနစ္ကိုပဲ က်င့္သံုးသြားခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြကေတာ့ သမၼတႏိုင္ငံေတြအျဖစ္ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ လက္တစ္ဆုပ္စာေလာက္ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးတဲ့ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
ဒီၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေခတ္အတြင္း အထူးမွတ္သားစရာေတြကေတာ့ အဲဒီေခတ္မွာ လူသားေတြဟာ ပထမဆံုးႏိုင္ငံေရးအသိစိတ္ အျမင့္မားဆံုး ရွိလာတယ္ဆိုတာနဲ႔ မတူကြဲျပားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေတြရွိတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳကို စတင္ရရွိခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာပါပဲ။ အင္ပါယာေဟာင္းေတြဟာ တစ္စတစ္စခ်ိနဲ႔လာခဲ့ၿပီး၊ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြကေတာ့ ေျမထဲပင္လယ္ေဒသတစ္ေလွ်ာက္ ကာလရွည္ၾကာ ပ်ံ႕ႏွံ႔တည္ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရး စည္း႐ံုဖြဲ႕စည္းမႈပံုစံ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

မက္ဆီဒိုးနီးယန္းနဲ႔ ေရာမအင္ပါယာ

မက္ဆီဒိုးနီးယန္းဘုရင္ဖိလစ္နဲ႔ သူ႔သား အလက္ဇန္းဒါးတို႔ရဲ႕ စစ္ေရးေအာင္ျမင္မႈေတြဟာ ေျမထဲပင္လက္အေရွ႕ပိုင္းမွာ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေခတ္ကို အဆံုးသတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အလက္ဇန္းဒါးရဲ႕ အင္ပါယာဟာလည္း သူေသဆံုးသြားတဲ့အခါမွာ ၿပိဳကြဲသြားခဲ့ရျပန္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အေနာက္ဘက္ျခမ္းမွာ ေရာမအင္ပါယာေပၚထြန္းလာတာကလည္း အဲဒိမက္ဆီဒိုးနီးယန္းအင္ပါယာရဲ႕ အဆံုးသတ္မႈကို ပိုျမန္ဆန္သြားေစခဲ့ပါတယ္။ သမိုင္းမွာ အေရးႀကီးလွတဲ့ ေရာမအင္ပါယာႀကီးဟာ တိုင္ဘာျမစ္ကမ္းေပၚက ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံတစ္ခုအျဖစ္နဲ႔ အစျပဳခဲ့တာပါ။ ေရာမၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေလးဟာ ေျမထဲပင္လယ္တစ္ခြင္လံုးမွာေကာ အာရွ၊ အာဖရိကနဲ႔ ဥေရာပရဲ႕ ႀကီးမားတဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြမွာပါ အခ်ိန္ကာလရွည္လ်ားစြာ လႊမ္းမိုးမင္းမူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ေရာမလက္ေအာက္ခံအျဖစ္က်ေရာက္ခဲ့ရတဲ့ အဲဒီေဒသေတြက ဘယ္သူမွေတာ့ ေရာမနဲ႔ႏိုင္ငံေရးအရ ပါဝင္ပတ္သတ္ခြင့္မရခဲ့ၾကပါဘူး။ သူတို႔ဟာ ေရာမလက္ေအာက္ခံျဖစ္ေပမယ့္၊ ေရာမရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္ေတာ့ လံုးဝမျဖစ္ခဲ့ၾကပါဘူး။ အင္ပါယာႀကီးရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာမွန္သမွ်ကို ေရာမကပဲ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာပါ။ ေရာမအင္ပါယာရဲ႕ အေစာပိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံကေတာ့ ဘုရင္အုပ္စိုးတဲ့ စနစ္ပါ။ ေနာက္ေတာ့သမၼတႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီေနာက္ သမၼတႏိုင္ငံကေန အင္ပါယာျပည့္ရွင္(Imperator) လို႔ေခၚတဲ့ သက္ဦးဆံပိုင္ စစ္ဘုရင္ႀကီးအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ စနစ္ဆီတစ္စတစ္စ ေျပာင္းလဲသြားပါေတာ့တယ္။

ေျမရွင္ေခတ္ ဥေရာပ
ေအဒီ ၃၆၃ မွာ ေရာမအင္ပါယာဟာ ဘိုင္ဇန္တင္(အခုအစၥတန္ဘူလ္)မွာ အေျချပဳတဲ့ အေရွ႕ပိုင္းအင္ပါယာနဲ႔ ေရာမကို ဗဟိုျပဳတဲ့ အေနာက္ပိုင္းအင္ပါယာ ဆိုၿပီး ၂-ပိုင္းကြဲသြားခဲ့သည္။ အေရွ႕ပိုင္းအင္ပါယာဟာ ေအဒီ ၁၄၅၃ ခုႏွစ္အထိ တည္တဲ့ခဲ့ေပမယ့္ အေနာက္ပိုင္းအင္ပါယာကေတာ့ ေအဒီ ၄၇၆မွာ ဘာဘာရီးယန္းေတြရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ၿပိဳလဲပ်က္စီးသြားခဲ့ရပါတယ္။ ဒီအေရွ႕ေရာမအင္ပါယာကာလ (ေအဒီ ၅၀၀-၁၅၀၀)ကို အလယ္ေခတ္လို႔လည္း သမိုင္းဆရာေတြက သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီေခတ္မွာ အဓိကေျပာရမွာက ခရစ္ယာန္ဘာသာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားလာတာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြနဲ႔ လူအမ်ားရဲ႕အေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမိုးလာခဲ့တာပါပဲ။ အဲဒီကာလမွာ Pope ပုဒ္ဆိုတဲ့ ဘာသာေရးအႀကီးအကဲဟာ တစ္ဘက္မ်ာ အင္ပါယာျပည့္ရွင္နဲ႔ အၿပိဳင္ၾသဇာႀကီးမားလာခဲ့တယ္။ အေရွ႕ပိုင္းအင္ပါယာဟာ သက္တမ္းရွည္ၾကာခဲ့ၿပီး ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔တဲ့ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈေတြကို ရရွိေပမယ့္လည္း ေရာမရဲ႕ စည္းလံုးမႈနဲ႔ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြရဲ႕ တကယ့္အားေကာင္းမႈကို ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္စြမ္းမရွိခဲ့ပါဘူး။ လက္ေအာက္ခံ နယ္ပယ္ေဒသအသီးသီးမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံေတြဟာ ႀကီးမားလာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ အေနာက္အင္ပါယာ ၿပိဳကြဲပ်က္စီးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ ေဒသႏၲရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟာ အဲဒီေနရာကို ဝင္ယူခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေျမရွင္ေခတ္လို႔ အမ်ားသီၾကတဲ့ သမိုင္းကာလအပိုင္းအျခားတစ္ရပ္ဟာ ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ ေရာမၿပိဳလဲပ်က္စီးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဥေရာပတစ္ခြင္ဟာ ကေသာင္းကနင္းမင္းမဲ့အေျခအေနနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ေနရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေျမပိုင္ဆိုင္သူေလးေတြဟာ ေတာေၾကာင္ေတြရဲ႕ အႏၲရာယ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနၾကရၿပီး ကူရာကယ္ရာမဲ့ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ျမင္ေတြ႕လာခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပမယ့္ သူတို႔အတြက္တရားမွ်တမႈရွိေစမယ့္ အင္အားေတာင့္တင္းတဲ့ အစိုးရ(အုပ္စိုးသူ) ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တစ္ခုတည္းေသာနည္းက သူတို႔ဟာ သူတို႔ထက္ပိုႂကြယ္ဝတဲ့ သူတို႔ကို ခိုင္မာတဲ့ရဲတိုက္ေတြ ေဆာက္လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့၊ အဲဒီရဲတိုက္ႀကီးေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လူသူလက္နက္ျဖည့္တင္းေပးႏိုင္တဲ့ အနီးအပါးက ေျမပိုင္ရွင္ႀကီးတစ္ဦးဦးဆီမွာ ခိုလံႈလိုက္ဖို႔ပဲဆိုတာ သိျမင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။

ေျမယာပိုင္ဆိုင္သူေလးေတြဟာ အင္အားႀကီးမားတဲ့ ေျမပိုင္ရွင္ေတြဆီမွာ သူတို႔ရဲ႕ေျမေတြကို ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ သူတို႔အတြက္ ေဘးကင္းလံုၿခံဳမႈနဲ႔ အဆင့္အတန္းတစ္ခုကို ျပန္ရရွိေစပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေျမပိုင္ရွင္ႀကီးေတဟာ အရွင္သခင္အႀကီးအကဲေတါ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ေျမပိုင္သူအငယ္စားေလးေတြကေတာ့ လက္ေအာက္ခံကံေကၽြးခ်၊ ေျမကၽြန္ေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရပါတယ္။ အရွင္သခင္ေတြက သူတို႔ဆီ ခိုလံႈၾကတဲ့သူေတြကို အေထာက္အပံ့ေပးတယ္။ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးတယ္။ ေျမကၽြန္ေတြက အျပန္အလွန္အေနနဲ႔ သခင္ရဲ႕အမႈေတာ္ကို ထမ္းရတယ္။ ေျမရွင္ေတြပိုင္တဲ့ ေျမေတြမွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတယ္။ အခြန္အတုတ္ေတြ ဆက္သရတယ္။ ဒီပံုစံဟာ ဆက္လက္ႀကီးထြားလာရာကေန ေရွးဦးအင္ပါယာေတြလို အခ်ဳပ္အျခာအရပ္ရပ္ကို ပိုင္ဆိုင္သူဆိုတာ မရွိေတာ့တဲ့ အတိုင္းအတာအထိ ေရာက္ရွိသြားခဲ့ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဒီလိုပဲ နီးစပ္ရာအဝန္းအဝိုင္းမွာပဲ စုဖြဲ႕လိုက္ၾကတဲ့ အျခားေျမရွင္ေတြနဲ႔ အင္အားဟာလည္း အၿပိဳင္ေတာင့္တင္းလာခဲ့ၾကလို႔ပါပဲ။ ျမန္မာ့သမိုင္းက ေတာင္ငူ၊ အင္းဝ၊ ပင္းယတို႔လိုမ်ိဳးပါပဲ။ ေျမကၽြန္အမ်ားအျပားဟာ ေျမရွင္အမ်ားအျပားဆီမွာ သစၥာခံၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေျမရွင္ေတြဟာ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး လႊမ္းမိုးႏိုင္တဲ့ အေခါင္အခ်ဳပ္ဆိုတာမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံေရးအရ အာဏာပိုင္တဲ့ ဗဟိုခ်က္ဆိုတာမ်ိဳး ဆိုတာေတြဟာ လံုးဝ မရွိခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီကာလ ဥေရာပမွာ ေရာမကတ္သလစ္ ဘုရားေက်ာင္းက နာမ္ဝိညာဥ္ပိုင္းဆိုင္ရာေတြမွာ ေလာကတစ္ဝွမ္းလံုးဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ဒီနာမ္ဝိညာဥ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ဆိုင္မႈရဲ႕ အက်ိဳးဆက္အျဖစ္၊ တစ္ခ်ိဳ႕အစိတ္အပိုင္းေတြမွာ ေျမရွင္အုပ္စိုးသူေတြအေပၚ ေက်ာင္းေတာ္ရဲ႕ တရားစီရင္ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ဟာ ရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုရားေက်ာင္းဟာလည္း ေလာကီေရးအစိုးရေတြရဲ႕ ေနရာကို ကိုယ္တိုင္အစားထိုးႏိုင္ျခင္းလည္းမရွိ၊ ေရာမေခတ္ကာလေတြတုန္းက ေလာကတစ္ဝွမ္းလံုးဆိုင္ရာ စိုးမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ထားႏိုင္မႈကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ရာမွာလည္း လံုးဝမတက္သာ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ဒီလိုနဲ႔ ေျမရွင္ေတြအုပ္စိုးတဲ့ ေခတ္ဟာလည္း ႏိုင္ငံေရးအရ စုစည္းခိုင္မာမႈရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္အမ်ိဳးအစားတစ္ရပ္ ေပၚထြန္းေရးျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္ေၾကာင့္ အဆံုးသတ္သြားခဲ့ရပါေတာ့တယ္။

Ref: Introduction to Polotics by Benoyendra Nath Banerjea Political evolution from American ploblem of government

ေမာင္ၾကည္သစ္၊ လူႏွင့္ႏိုင္ငံေတာ္

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...