စစ္ပြဲမ်ားႏွင့္ အမွားအမွန္
ဂ်ဴး
ဇြန္လဟာ စစ္နဲ႔ဆက္ႏြယ္ ပက္သက္ေနတဲ့လလို႔ ေျပာရမလားမသိ။ စစ္ေရးစစ္ရာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးကို ကၽြန္မမသိ နားမလည္ေပမယ့္ ကၽြန္မသိသေလာက္ေတာ့ စစ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အစနဲ႔ အဆံုးဟာ ဇြန္လမွာ ျဖစ္ေနခဲ့တာ သတိထားမိပါတယ္။
ပထမကမၻာစစ္ကို စစ္မီးေမႊးေပးခဲ့တဲ့ ဖာဒီနန္မင္းသား Franz Ferdinan ကို ဆာရာေယဗိုမွာ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈဟာ ဇြန္လ ၂၈ ရက္ေန႔ ၁၉၁၄ မွာျဖစ္ခဲ့တာပါ။ မင္းသားဖာဒီနန္ ဆိုက္ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ဇြန္လ ၂၈ ရက္ေန႔မွာ ေဘာ့စနီးယားၿမိဳ႕ေတာ္ ဆာရာေယဗိုကို ဘာျဖစ္လို႔ လာလည္ရသလဲ။ ဒါကို ဆာ့ဘ္ေတြကေတာ့ "ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ေစာ္ကားမႈ" လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဇြန္လ ၂၈ရက္ေန႔ဟာ အစဥ္အလာရွိတဲ့ ရက္ျဖစ္တယ္တဲ့။၁၃၈၉ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၈ရက္တုန္းက ေရွးေဟာင္း ဆာ့ဘ္ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ တူရကီေတြရဲ႕ သိမ္းပိုက္မႈကို ခံခဲ့ရတာတဲ့။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကၽြန္ျပဳခံရၿပီးတဲ့ေနာက္ တူရကီေတြကို ျပန္လည္လက္စားေခ်ေတာ္လွန္ၿပီး ေအာင္ပြဲခံခဲ့တဲ့ ဒုတိယေဘာ္လ္ကန္စစ္ပြဲေန႔ဟာလည္း ဇြန္လ ၂၈ရက္ပဲတဲ့။ ဒီေတာ့ ဒီရက္မွာ လာလည္တဲ့ ဖိႏွိပ္သူကိုယ္စားျပဳ ဖာဒီနန္မင္းသားကို သတ္ဖို႔ ပိုၿပီးဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခိုင္မာေစတယ္လို႔ မွတ္တမ္းတခုမွာ ဖတ္ခဲ့ဘူးပါတယ္။
ျပင္သစ္က ဂ်ာမဏီကို လက္နက္ခ် အညံ့ခံတဲ့ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့တာလည္း ဇြန္လ ၂၁ရက္ ၁၉၄၀၊ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြက္ ဂ်ာမဏီက ရုရွားကို စစ္ေၾကျငာတာ ဇြန္လ ၂၂ ရက္ပဲ၊ ၁၉၄၁ လို႔သိရတယ္။ အဲဒီတုန္းက စစ္ေၾကျငာပံုက စနစ္က်တယ္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ဂ်ာမန္သံအမတ္ႀကီးက ဂ်ာမန္အစိုးရက စစ္ေၾကျငာစာကို ရုရွားႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး မိုလိုေတာ့ကို ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေပးအပ္တဲ့သူေရာ လက္ခံတဲ့သူေရာ ႏွစ္ေယာက္စလံုး စိတ္လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ျဖဴေလ်ာ့ေသြးဆုတ္ေနခဲ့ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးက စစ္ေၾကျငာစာကို စကားတခြန္းမွမေျပာပဲ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ လက္ခံယူလိုက္ၿပီး အဲဒီစာေပၚကို တံေတြးေထြးလိုက္သတဲ့။ ၿပီးေတာ့မွ ဆုတ္ၿဗဲပစ္လိုက္တယ္။ အဲဒီေနာက္ သူ႕အတြင္းေရးမႈးကို ေခါင္းေလာင္းတီးၿပီးေခၚလိုက္တယ္။ "ဒီကလူႀကီးမင္းကို အျပင္ျပန္ပို႔ဖို႔ ေနာက္ေဖးေပါက္ရွိရာ ေခၚသြားလိုက္ပါ" လို႔ေျပာလိုက္တယ္။ အဲဒီ တခဏကို ကၽြန္မစိတ္နဲ႔ ခံစားၾကည့္မိတာ ေတာ္ေတာ္ကို အေနရက်ပ္သြားပါတယ္။
ေနာက္ထပ္စစ္ပြဲေတြ စစ္ပြဲေတြ အစဥ္အလာ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဇြန္လမွာ ျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဥပမာ- ေနာ္မန္ဒီကမ္းေျခကို တက္တိုက္ခဲ့တဲ့ ဒီ-ေဒးလို႔ေခၚတဲ့ စစ္ပြဲဟာ ဇြန္လဆန္းမွာ ျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ေရတပ္နဲ႔ တက္ခဲ့တာက ဇြန္လ ၄ရက္၊ ေလတပ္နဲ႔ စစ္တပ္တက္ခဲ့တာက ဇြန္လ ၆ရက္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။
ေနာက္ၿပီး ဘရစ္တိန္နဲ႔ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံ ႏွစ္ခုၾကားမွာ ေဖာက္ကလန္ကၽြန္းကိစၥေၾကာင့္ စစ္ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ ေဖာက္ကလန္စစ္ပြဲ အဆံုးသတ္ခဲ့တာ ဇြန္လ ၁၄ ရက္ (၁၉၈၂ ခုႏွစ္) ပါ။
ွ
အခု ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွာလည္း တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ အရင္က စတင္ခဲ့တဲ့ စစ္မီးဆက္လက္ေလာင္ကၽြမ္းေနခိုက္ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ စစ္မီးစပ်ိဳး ေလာင္ကၽြမ္းလာၿပီဆိုတာ ကၽြန္မခံစားေနရတယ္။
စစ္ဆိုတာ ေၾကာက္စရာပါ၊ စစ္မွန္သမွ် ႏွစ္ဘက္လံုးကို နာက်င္ထိခိုက္ ေစတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ မလႊဲမေရွာင္သာတဲ့အခါ ႏိုင္ငံေတြဟာ စစ္ျဖစ္ၾကရတယ္။ ေယဘုယ် လက္ခံထားၾကတာေတာ့ စစ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသတဲ့။ က်ဴးေက်ာ္စစ္နဲ႔ ခုခံစစ္တဲ့။ က်ဴးေက်ာ္စစ္က အမွား၊ ခုခံစစ္က အမွန္ဆိုတဲ့ ဆိုရိုးစကားဟာ အၿမဲတမ္း မွန္ကန္ေနမွာလား။ က်ဴးေက်ာ္သူလို႔ သတ္မွတ္တဲ့ ကိစၥမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့ သမိုင္းအစဥ္အဆက္ ျဖစ္ရပ္ေတြကို ျပန္လွန္ၾကည့္ဖို႔ လိုေသးသလား။ ဥပမာ- ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တုန္းက ဂ်ာမဏီက ျပင္သစ္ကို စစ္ရံႈးအညံ့ခံခဲ့တဲ့ လက္မွတ္ကို ေရးထိုးခဲ့တဲ့ ေနရာ အတိအက်မွာပဲ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ျပင္သစ္က ဂ်ာမဏီကို စစ္ေရးအညံ့ခံတဲ့ လက္မွန္ေရးထိုးရျပန္တယ္။ အဲဒီေန႔က ဟစ္တလာရဲ႕ မ်က္ႏွာမွာ ေအာင္ႏိုင္သူရဲ႕ မာန္နဲ႔အတူ ခါးသီးတဲ့ အမုန္းတရားနဲ႕ လက္စားေခ်ျခင္းရဲ႕ ေက်နပ္မႈပါ ေတြ႕ရတယ္လို႔ လက္မွတ္ထိုးပြဲမွာ တက္ခဲ့တဲ့ မ်က္ျမင္သက္ေသရဲ႕ မွတ္တမ္းတခုမွာ ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။
အခုျဖစ္ေနတဲ့ အာရပ္နဲ႔ အစၥေရးစစ္ပြဲဟာ ဘယ္သူက အမွား၊ ဘယ္သူက အမွန္လဲ။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ ပါကစၥတန္နဲ႔ အိႏၵိယအၾကား ကက္ရွ္မီးယားျပသနာမွာ ဘယ္သူကအမွား၊ ဘယ္သူက အမွန္လဲ။ အေမရိကန္က အီရတ္ကို အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္ႏွင္းေရး စစ္ပြဲအျဖစ္ ၀င္တုိက္လာခဲ့ရင္ ဘယ္သူကအမွား ဘယ္သူကအမွန္ ျဖစ္မွာလဲ။ အမွားဆိုတာ ရွိေရာ ရွိေသးလို႔လား။
လူ႕အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆံုးရံႈးေသေၾကရတဲ့ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔စရာ စစ္ပြဲေတြရဲ႕ အမွန္၊ အမွား ဘက္လိုက္မႈကိစၥကို မဆိုထားနဲ႔၊ အေသးအဖြဲလို႔ဆိုရမယ့္ ျပသနာအေရးအခင္းေတြမွာေတာင္ အမွန္နဲ႔အမွားဟာ ေတာ္ေတာ္ေရာေထြးေနခဲ့ပါၿပီ။
တစ္ေလာတုန္းက ကၽြန္မအက္ေဆးတပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ Meg Greenfield ဆိုတဲ့ အေမရိကန္ စာေရးဆရာမ/သတင္းစာဆရာ/အယ္ဒီတာ ေရခဲ့တဲ့ Why nothing Is 'Wrong' Anymore ဆိုတဲ့ အက္ေဆးပါ။ သူတို႔ဆီမွာ ေနာက္ၿပီး တကမၻာလံုးမွာ 'မွားလိုက္တာ' ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္မရွိေတာ့ဘူးတဲ့။
ဒီေခတ္မွာ မေကာင္းမႈအေၾကာင္း ျပစ္မႈအေၾကာင္း ရာဇ၀တ္မႈအေၾကာင္း ေျပာၾကဆိုတဲ့တဲ့အခါ 'မွားတယ္'ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို သူ႕ေနနဲ႔ မၾကားရေတာ့ သေလာက္ပဲတဲ့။ 'မွားတယ္' ဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူးလား။
သူကေတာ့ လူေတြရဲ႕ အျပဳအမူနဲ႔ အခ်က္အလက္နဲ႔ မွတ္ခ်က္စကားေတြကို ေလ့လာၿပီး အက္ေဆးေရးတာမို႔ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ အျမင္ပါပဲ။
အရင္ကဆိုရင္ 'သူတပါးပစၥည္းခိုးယူတာ မွားတယ္' လို႔ ရဲရဲရင့္ရင့္ ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကတယ္။ အခုေတာ့ အမွန္နဲ႔ အမွားဆိုတဲ့ ႏိႈင္းယွဥ္မႈေနရာမွာ အမွန္နဲ႔ အျခားတခုခုကို အစားထိုး ႏိႈင္းယွဥ္လာတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒါ 'အျခားတခုခု' ဟာ 'အမွား'ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ေရွာင္ဖယ္ခ်င္လို႔ အေျခအေနအရ သံုးလိုက္တာပါပဲ။
ဥပမာ (၁) အမွန္နဲ႔ မိုက္မဲမႈ
လူတေယာက္ဟာ မေကာင္းမႈ တခုခုကို က်ဴးလြန္လိုက္တယ္၊ အဲဒီလူက ကိုယ္သိတဲ့ ကိုယ္နဲ႔ သေဘာထားတူတဲ့လူ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခါမွာ လူေတြက ဒီေကာင္မွားလိုက္တာလို႔ ေကာက္ခ်က္မခ်ပဲ၊ ဒီေကာင္ေတာ္ေတာ္မိုက္တာပဲလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်တယ္။ ဒါမ်ိဳးေပါ့။ "ငါျဖင့္ ဒီေကာင္လုပ္တာကို ဘယ္လိုမွ နားမလည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး" ေပါ့။ ၀ါးတားဂိတ္အေရးအခင္းမွာ အဲဒီျဖစ္ရပ္ေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ အျပစ္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ စကားကို အေၾကာင္းေၾကာင္းနဲ႔ လူေတြက ေျပာမထြက္ၾကဘူး။
ဥပမာ (၂) အမွန္နဲ႔ ဥပေဒထဲမွာ မပါ၀င္ျခင္းကိစၥ
တေယာက္ေယာက္ အျပစ္ရွိတယ္ မွားတယ္လို႔ လက္ညွိဳးထိုး စြပ္စြဲဖို႔ ကိစၥမွာ ေခါင္းေရွာင္ၿပီးေတာ့ စီရင္ထံုးဥပေဒထဲမွာ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒထဲမွာ မပါတဲ့ ကိစၥတခုကို လုပ္မိသြားတာလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်တာမ်ိဳးေပါ့။
ဥပမာ (၃) အမွန္နဲ႔ စိတ္မက်န္းမာမႈ
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေဖာက္ျပန္ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈေၾကာင့္ တခုခုျပစ္မႈကို က်ဴးလြန္လိုက္မိတာဆိုတဲ့ အျမင္မ်ိဳးပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ အမွန္နဲ႔ အမွားလို႔ သံုးႏႈန္းလို႔ မရသလိုျဖစ္ေနတယ္။ သူေနမေကာင္းလို႔ လုပ္မိတာေပါ့၊ သနားညွာတာမႈေလး နည္းနည္း စြက္ေနသလိုပဲ။
ဒါေပမယ့္ တခုရွိတာက အျပစ္ရွိမွန္းမသိလို႔ လုပ္မိတာဟာ အမွားမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတေယာက္ အျပစ္က်ဴးလြန္တာ အမွားမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္သလား။ ဒါျဖင့္ ရူးေၾကာင္မူးေၾကာင္ လူတေယာက္ အမ်ားထိခိုက္ေစေအာင္ ထင္ရာျမင္ရာ ေလွ်ာက္လုပ္ရင္ မမွားဘူးလို႔ ဆိုရမလား။ ေတာ္ေတာ္ စဥ္းစားရခက္တဲ့ ျပသနာပါပဲ။
ဥပမာ (၄) အမွန္နဲ႔ "အဲလိုျဖစ္လာစရာပဲကိုး" ဆိုတဲ့ အျမင္
ဒါကေတာ့ ပါးကိုက္လို႔ နားကိုက္တယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံ သေဘာမ်ိဳးပါပဲ။ လူတေယာက္က တျခားတေယာက္ကို သြားရန္စမိတယ္။ ဒုတိယလူက ပထမလူကို ျပန္လက္စားေခ်ရင္း လက္လြန္သြားေပမယ့္ ဒါကို အမွားလို႔ ယူဆတဲ့သူ နည္းလိမ့္မယ္။ သြားရန္စတာကိုးလို႔ မွတ္ခ်က္ခ်တဲ့သူက မ်ားမလားမသိပါဘူး။ ျပစ္မႈရဲ႕ အတိမ္အနက္ကို မၾကည့္ဘဲ စသူနဲ႔ တုန္႔ျပန္သူကိုပဲ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ 'အမွား'ဆိုတဲ့ စကားလံုးအစား 'ဒီလိုျဖစ္တာ အံ့ၾသစရာမဟုတ္ပါဘူး' ဆိုတဲ့ စကားပဲ သံုးၾကတာေပါ့။ ဒီအျဖစ္မ်ိဳးကို အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ အျပန္အလွန္ သတ္ျဖတ္မႈေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။ စစ္ပြဲေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။
ဥပမာ (၅) အမွန္နဲ႔ ရႈပ္ေထြးမႈ
ရႈပ္ေထြးတယ္ဆိုကတည္းက ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ မရေအာင္ ဆံုးျဖတ္ရခက္ေနတယ္လို႔ ယူဆလို႔ သံုးႏႈန္းတဲ့ စကားေပါ့။ ျပသနာတခုကို အစရွာမရတဲ့အခါ ဘယ္သူကမွားတယ္လို႔ ေထာက္ျပဖို႔ ဘယ္သူမွ မရဲ၀ံ့ဘူး။ ဒီအခါမွာ 'ဒါကေတာ့ ငါတို႔မမီေအာင္ ရႈပ္ေထြး လွပါတယ္' လို႔ ေျပာၾကတာပါပဲ။
ျဖစ္ႏိုင္တာကေတာ့ ကမၻာႀကီးမွာရွိတဲ့ လူသားေတြရဲ႕ အသံဟာ ပိုပိုတိုးတိမ္ၿပီး ပိုပိုၿငိမ္သက္လာခဲ့ၿပီပဲ ထင္ပါရဲ႕။
Ref;
-Why Nothing Is 'Wrong' Anymore by Meg Greenfield
-The Mammoth Book of How it Happened.
(Eleven News Vol:1/No:44, 26-62002)
ဂ်ဴး
ဇြန္လဟာ စစ္နဲ႔ဆက္ႏြယ္ ပက္သက္ေနတဲ့လလို႔ ေျပာရမလားမသိ။ စစ္ေရးစစ္ရာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးကို ကၽြန္မမသိ နားမလည္ေပမယ့္ ကၽြန္မသိသေလာက္ေတာ့ စစ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အစနဲ႔ အဆံုးဟာ ဇြန္လမွာ ျဖစ္ေနခဲ့တာ သတိထားမိပါတယ္။
ပထမကမၻာစစ္ကို စစ္မီးေမႊးေပးခဲ့တဲ့ ဖာဒီနန္မင္းသား Franz Ferdinan ကို ဆာရာေယဗိုမွာ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈဟာ ဇြန္လ ၂၈ ရက္ေန႔ ၁၉၁၄ မွာျဖစ္ခဲ့တာပါ။ မင္းသားဖာဒီနန္ ဆိုက္ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ဇြန္လ ၂၈ ရက္ေန႔မွာ ေဘာ့စနီးယားၿမိဳ႕ေတာ္ ဆာရာေယဗိုကို ဘာျဖစ္လို႔ လာလည္ရသလဲ။ ဒါကို ဆာ့ဘ္ေတြကေတာ့ "ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ေစာ္ကားမႈ" လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဇြန္လ ၂၈ရက္ေန႔ဟာ အစဥ္အလာရွိတဲ့ ရက္ျဖစ္တယ္တဲ့။၁၃၈၉ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၈ရက္တုန္းက ေရွးေဟာင္း ဆာ့ဘ္ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ တူရကီေတြရဲ႕ သိမ္းပိုက္မႈကို ခံခဲ့ရတာတဲ့။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကၽြန္ျပဳခံရၿပီးတဲ့ေနာက္ တူရကီေတြကို ျပန္လည္လက္စားေခ်ေတာ္လွန္ၿပီး ေအာင္ပြဲခံခဲ့တဲ့ ဒုတိယေဘာ္လ္ကန္စစ္ပြဲေန႔ဟာလည္း ဇြန္လ ၂၈ရက္ပဲတဲ့။ ဒီေတာ့ ဒီရက္မွာ လာလည္တဲ့ ဖိႏွိပ္သူကိုယ္စားျပဳ ဖာဒီနန္မင္းသားကို သတ္ဖို႔ ပိုၿပီးဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခိုင္မာေစတယ္လို႔ မွတ္တမ္းတခုမွာ ဖတ္ခဲ့ဘူးပါတယ္။
ျပင္သစ္က ဂ်ာမဏီကို လက္နက္ခ် အညံ့ခံတဲ့ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့တာလည္း ဇြန္လ ၂၁ရက္ ၁၉၄၀၊ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြက္ ဂ်ာမဏီက ရုရွားကို စစ္ေၾကျငာတာ ဇြန္လ ၂၂ ရက္ပဲ၊ ၁၉၄၁ လို႔သိရတယ္။ အဲဒီတုန္းက စစ္ေၾကျငာပံုက စနစ္က်တယ္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ဂ်ာမန္သံအမတ္ႀကီးက ဂ်ာမန္အစိုးရက စစ္ေၾကျငာစာကို ရုရွားႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး မိုလိုေတာ့ကို ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေပးအပ္တဲ့သူေရာ လက္ခံတဲ့သူေရာ ႏွစ္ေယာက္စလံုး စိတ္လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ျဖဴေလ်ာ့ေသြးဆုတ္ေနခဲ့ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးက စစ္ေၾကျငာစာကို စကားတခြန္းမွမေျပာပဲ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ လက္ခံယူလိုက္ၿပီး အဲဒီစာေပၚကို တံေတြးေထြးလိုက္သတဲ့။ ၿပီးေတာ့မွ ဆုတ္ၿဗဲပစ္လိုက္တယ္။ အဲဒီေနာက္ သူ႕အတြင္းေရးမႈးကို ေခါင္းေလာင္းတီးၿပီးေခၚလိုက္တယ္။ "ဒီကလူႀကီးမင္းကို အျပင္ျပန္ပို႔ဖို႔ ေနာက္ေဖးေပါက္ရွိရာ ေခၚသြားလိုက္ပါ" လို႔ေျပာလိုက္တယ္။ အဲဒီ တခဏကို ကၽြန္မစိတ္နဲ႔ ခံစားၾကည့္မိတာ ေတာ္ေတာ္ကို အေနရက်ပ္သြားပါတယ္။
ေနာက္ထပ္စစ္ပြဲေတြ စစ္ပြဲေတြ အစဥ္အလာ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဇြန္လမွာ ျဖစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဥပမာ- ေနာ္မန္ဒီကမ္းေျခကို တက္တိုက္ခဲ့တဲ့ ဒီ-ေဒးလို႔ေခၚတဲ့ စစ္ပြဲဟာ ဇြန္လဆန္းမွာ ျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ေရတပ္နဲ႔ တက္ခဲ့တာက ဇြန္လ ၄ရက္၊ ေလတပ္နဲ႔ စစ္တပ္တက္ခဲ့တာက ဇြန္လ ၆ရက္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။
ေနာက္ၿပီး ဘရစ္တိန္နဲ႔ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံ ႏွစ္ခုၾကားမွာ ေဖာက္ကလန္ကၽြန္းကိစၥေၾကာင့္ စစ္ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ ေဖာက္ကလန္စစ္ပြဲ အဆံုးသတ္ခဲ့တာ ဇြန္လ ၁၄ ရက္ (၁၉၈၂ ခုႏွစ္) ပါ။
ွ
အခု ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွာလည္း တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ အရင္က စတင္ခဲ့တဲ့ စစ္မီးဆက္လက္ေလာင္ကၽြမ္းေနခိုက္ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ စစ္မီးစပ်ိဳး ေလာင္ကၽြမ္းလာၿပီဆိုတာ ကၽြန္မခံစားေနရတယ္။
စစ္ဆိုတာ ေၾကာက္စရာပါ၊ စစ္မွန္သမွ် ႏွစ္ဘက္လံုးကို နာက်င္ထိခိုက္ ေစတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ မလႊဲမေရွာင္သာတဲ့အခါ ႏိုင္ငံေတြဟာ စစ္ျဖစ္ၾကရတယ္။ ေယဘုယ် လက္ခံထားၾကတာေတာ့ စစ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသတဲ့။ က်ဴးေက်ာ္စစ္နဲ႔ ခုခံစစ္တဲ့။ က်ဴးေက်ာ္စစ္က အမွား၊ ခုခံစစ္က အမွန္ဆိုတဲ့ ဆိုရိုးစကားဟာ အၿမဲတမ္း မွန္ကန္ေနမွာလား။ က်ဴးေက်ာ္သူလို႔ သတ္မွတ္တဲ့ ကိစၥမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့ သမိုင္းအစဥ္အဆက္ ျဖစ္ရပ္ေတြကို ျပန္လွန္ၾကည့္ဖို႔ လိုေသးသလား။ ဥပမာ- ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တုန္းက ဂ်ာမဏီက ျပင္သစ္ကို စစ္ရံႈးအညံ့ခံခဲ့တဲ့ လက္မွတ္ကို ေရးထိုးခဲ့တဲ့ ေနရာ အတိအက်မွာပဲ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ျပင္သစ္က ဂ်ာမဏီကို စစ္ေရးအညံ့ခံတဲ့ လက္မွန္ေရးထိုးရျပန္တယ္။ အဲဒီေန႔က ဟစ္တလာရဲ႕ မ်က္ႏွာမွာ ေအာင္ႏိုင္သူရဲ႕ မာန္နဲ႔အတူ ခါးသီးတဲ့ အမုန္းတရားနဲ႕ လက္စားေခ်ျခင္းရဲ႕ ေက်နပ္မႈပါ ေတြ႕ရတယ္လို႔ လက္မွတ္ထိုးပြဲမွာ တက္ခဲ့တဲ့ မ်က္ျမင္သက္ေသရဲ႕ မွတ္တမ္းတခုမွာ ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။
အခုျဖစ္ေနတဲ့ အာရပ္နဲ႔ အစၥေရးစစ္ပြဲဟာ ဘယ္သူက အမွား၊ ဘယ္သူက အမွန္လဲ။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ ပါကစၥတန္နဲ႔ အိႏၵိယအၾကား ကက္ရွ္မီးယားျပသနာမွာ ဘယ္သူကအမွား၊ ဘယ္သူက အမွန္လဲ။ အေမရိကန္က အီရတ္ကို အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္ႏွင္းေရး စစ္ပြဲအျဖစ္ ၀င္တုိက္လာခဲ့ရင္ ဘယ္သူကအမွား ဘယ္သူကအမွန္ ျဖစ္မွာလဲ။ အမွားဆိုတာ ရွိေရာ ရွိေသးလို႔လား။
လူ႕အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆံုးရံႈးေသေၾကရတဲ့ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔စရာ စစ္ပြဲေတြရဲ႕ အမွန္၊ အမွား ဘက္လိုက္မႈကိစၥကို မဆိုထားနဲ႔၊ အေသးအဖြဲလို႔ဆိုရမယ့္ ျပသနာအေရးအခင္းေတြမွာေတာင္ အမွန္နဲ႔အမွားဟာ ေတာ္ေတာ္ေရာေထြးေနခဲ့ပါၿပီ။
တစ္ေလာတုန္းက ကၽြန္မအက္ေဆးတပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ Meg Greenfield ဆိုတဲ့ အေမရိကန္ စာေရးဆရာမ/သတင္းစာဆရာ/အယ္ဒီတာ ေရခဲ့တဲ့ Why nothing Is 'Wrong' Anymore ဆိုတဲ့ အက္ေဆးပါ။ သူတို႔ဆီမွာ ေနာက္ၿပီး တကမၻာလံုးမွာ 'မွားလိုက္တာ' ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္မရွိေတာ့ဘူးတဲ့။
ဒီေခတ္မွာ မေကာင္းမႈအေၾကာင္း ျပစ္မႈအေၾကာင္း ရာဇ၀တ္မႈအေၾကာင္း ေျပာၾကဆိုတဲ့တဲ့အခါ 'မွားတယ္'ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို သူ႕ေနနဲ႔ မၾကားရေတာ့ သေလာက္ပဲတဲ့။ 'မွားတယ္' ဆိုတာ မရွိေတာ့ဘူးလား။
သူကေတာ့ လူေတြရဲ႕ အျပဳအမူနဲ႔ အခ်က္အလက္နဲ႔ မွတ္ခ်က္စကားေတြကို ေလ့လာၿပီး အက္ေဆးေရးတာမို႔ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ အျမင္ပါပဲ။
အရင္ကဆိုရင္ 'သူတပါးပစၥည္းခိုးယူတာ မွားတယ္' လို႔ ရဲရဲရင့္ရင့္ ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကတယ္။ အခုေတာ့ အမွန္နဲ႔ အမွားဆိုတဲ့ ႏိႈင္းယွဥ္မႈေနရာမွာ အမွန္နဲ႔ အျခားတခုခုကို အစားထိုး ႏိႈင္းယွဥ္လာတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒါ 'အျခားတခုခု' ဟာ 'အမွား'ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ေရွာင္ဖယ္ခ်င္လို႔ အေျခအေနအရ သံုးလိုက္တာပါပဲ။
ဥပမာ (၁) အမွန္နဲ႔ မိုက္မဲမႈ
လူတေယာက္ဟာ မေကာင္းမႈ တခုခုကို က်ဴးလြန္လိုက္တယ္၊ အဲဒီလူက ကိုယ္သိတဲ့ ကိုယ္နဲ႔ သေဘာထားတူတဲ့လူ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခါမွာ လူေတြက ဒီေကာင္မွားလိုက္တာလို႔ ေကာက္ခ်က္မခ်ပဲ၊ ဒီေကာင္ေတာ္ေတာ္မိုက္တာပဲလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်တယ္။ ဒါမ်ိဳးေပါ့။ "ငါျဖင့္ ဒီေကာင္လုပ္တာကို ဘယ္လိုမွ နားမလည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး" ေပါ့။ ၀ါးတားဂိတ္အေရးအခင္းမွာ အဲဒီျဖစ္ရပ္ေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ အျပစ္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ စကားကို အေၾကာင္းေၾကာင္းနဲ႔ လူေတြက ေျပာမထြက္ၾကဘူး။
ဥပမာ (၂) အမွန္နဲ႔ ဥပေဒထဲမွာ မပါ၀င္ျခင္းကိစၥ
တေယာက္ေယာက္ အျပစ္ရွိတယ္ မွားတယ္လို႔ လက္ညွိဳးထိုး စြပ္စြဲဖို႔ ကိစၥမွာ ေခါင္းေရွာင္ၿပီးေတာ့ စီရင္ထံုးဥပေဒထဲမွာ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒထဲမွာ မပါတဲ့ ကိစၥတခုကို လုပ္မိသြားတာလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်တာမ်ိဳးေပါ့။
ဥပမာ (၃) အမွန္နဲ႔ စိတ္မက်န္းမာမႈ
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေဖာက္ျပန္ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈေၾကာင့္ တခုခုျပစ္မႈကို က်ဴးလြန္လိုက္မိတာဆိုတဲ့ အျမင္မ်ိဳးပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ အမွန္နဲ႔ အမွားလို႔ သံုးႏႈန္းလို႔ မရသလိုျဖစ္ေနတယ္။ သူေနမေကာင္းလို႔ လုပ္မိတာေပါ့၊ သနားညွာတာမႈေလး နည္းနည္း စြက္ေနသလိုပဲ။
ဒါေပမယ့္ တခုရွိတာက အျပစ္ရွိမွန္းမသိလို႔ လုပ္မိတာဟာ အမွားမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတေယာက္ အျပစ္က်ဴးလြန္တာ အမွားမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္သလား။ ဒါျဖင့္ ရူးေၾကာင္မူးေၾကာင္ လူတေယာက္ အမ်ားထိခိုက္ေစေအာင္ ထင္ရာျမင္ရာ ေလွ်ာက္လုပ္ရင္ မမွားဘူးလို႔ ဆိုရမလား။ ေတာ္ေတာ္ စဥ္းစားရခက္တဲ့ ျပသနာပါပဲ။
ဥပမာ (၄) အမွန္နဲ႔ "အဲလိုျဖစ္လာစရာပဲကိုး" ဆိုတဲ့ အျမင္
ဒါကေတာ့ ပါးကိုက္လို႔ နားကိုက္တယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံ သေဘာမ်ိဳးပါပဲ။ လူတေယာက္က တျခားတေယာက္ကို သြားရန္စမိတယ္။ ဒုတိယလူက ပထမလူကို ျပန္လက္စားေခ်ရင္း လက္လြန္သြားေပမယ့္ ဒါကို အမွားလို႔ ယူဆတဲ့သူ နည္းလိမ့္မယ္။ သြားရန္စတာကိုးလို႔ မွတ္ခ်က္ခ်တဲ့သူက မ်ားမလားမသိပါဘူး။ ျပစ္မႈရဲ႕ အတိမ္အနက္ကို မၾကည့္ဘဲ စသူနဲ႔ တုန္႔ျပန္သူကိုပဲ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ 'အမွား'ဆိုတဲ့ စကားလံုးအစား 'ဒီလိုျဖစ္တာ အံ့ၾသစရာမဟုတ္ပါဘူး' ဆိုတဲ့ စကားပဲ သံုးၾကတာေပါ့။ ဒီအျဖစ္မ်ိဳးကို အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ အျပန္အလွန္ သတ္ျဖတ္မႈေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။ စစ္ပြဲေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။
ဥပမာ (၅) အမွန္နဲ႔ ရႈပ္ေထြးမႈ
ရႈပ္ေထြးတယ္ဆိုကတည္းက ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ မရေအာင္ ဆံုးျဖတ္ရခက္ေနတယ္လို႔ ယူဆလို႔ သံုးႏႈန္းတဲ့ စကားေပါ့။ ျပသနာတခုကို အစရွာမရတဲ့အခါ ဘယ္သူကမွားတယ္လို႔ ေထာက္ျပဖို႔ ဘယ္သူမွ မရဲ၀ံ့ဘူး။ ဒီအခါမွာ 'ဒါကေတာ့ ငါတို႔မမီေအာင္ ရႈပ္ေထြး လွပါတယ္' လို႔ ေျပာၾကတာပါပဲ။
ျဖစ္ႏိုင္တာကေတာ့ ကမၻာႀကီးမွာရွိတဲ့ လူသားေတြရဲ႕ အသံဟာ ပိုပိုတိုးတိမ္ၿပီး ပိုပိုၿငိမ္သက္လာခဲ့ၿပီပဲ ထင္ပါရဲ႕။
Ref;
-Why Nothing Is 'Wrong' Anymore by Meg Greenfield
-The Mammoth Book of How it Happened.
(Eleven News Vol:1/No:44, 26-62002)
ဂ်ဴး
0 comments:
Post a Comment