Wednesday, November 30, 2011

လူထုအဓိက လူ႔အဖဲြ႔အစည္း (Civil Society) အဖြင့္


 လူဟာ တဦးတည္းေနလို့မရ အစုအေ၀း၊ အ၀န္းအ၀ိုင္း၊ အဖဲြ႔အစည္းနဲ႔ေနမွရတယ္လိို႔ နိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ ေတြက သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ဒီမွာ ေမးစရာ ေမးခြန္းေပၚလာပါတယ္။ ဘယ္လို အသြင္လကၡဏာေတြ၊ အနွစ္သာရေတြနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ အစုအေ၀း၊ အ၀န္းအ၀ိုင္း၊ အဖဲြ႔အစည္း၊ တိုင္းျပည္၊ နိုင္ငံမွာ ရပ္တည္၊ ရွင္သန္၊ ပို်းေထာင္ခြင့္ရမွ လူ႔ဘ၀ရဲ့တန္ဘိုးကို ရွာေဖြတဲ့ေနရာမွာ ၾကီးမားစြာ အေထာက္အပံ့ရနိုင္ပါ့မလဲ။
လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ အေျခခံ စား၀တ္ေနေရးနဲ့ေတာ့ အနည္းဆံုးျပည့္စံု ျခင္ၾကတယ္။ ျဖစ္နိုင္ရင္ ပိုပိုလံွ်လံွ် ကေလးနဲ႔ လွဴျခင္ တန္းျခင္ ေပးျခင္ကမ္းျခင္ၾကတယ္။ တခ်ဳိ႔က်ေတာ့လဲ အၾကီးအက်ယ္ကို ခ်မ္းသာ ၾကြယ္၀ျခင္ၾကတာပါဘဲ။ ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ရုပ္၀တၱုပစၥည္းၾကြယ္၀မႈကို ဘယ္သူမဆို အနည္းနဲ႔အမ်ား ခံစား သံုးေဆာင္ျခင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူဟာ စီးပြားေရးသတၱ၀ါ   သက္သက္မဟုတ္တာကေတာ့ ေသခ်ာ ပါတယ္။ လူ႔ဘ၀ရဲ့ရည္မွန္းခ်က္ဟာ ရုပ္၀တၱဳပစၥည္း ျပည့္စံုကုန္လံု ရံုသက္သက္မဟုတ္ဘူး ဆိုတဲ့အေပၚမွာလည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ အျငင္းမပြားၾကပါ။ လူနဲ႔တိရစာၦန္ကဲြျပားနားခ်က္ကေတာ့ လူဟာ ရုပ္၀တၱဳပစၥည္း ျပည့္စံုကုန္လံုမႈထက္ေက်ာ္လြန္တဲ့ တန္ဘိုးကို ရွာေဖြတတ္တဲ့ သတၱ၀ါ၊ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းကို ပို၍ပို၍ ေကာင္းေအာင္ တည္ေဆာက္တတ္တဲ့ သတၱ၀ါျဖစ္ပါတယ္။

စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ လူမွာ အပိုင္းသံုးပိုင္းရိွတယ္လို႔ ဂရိေတြးေခၚပညာရွင္ ပေလတိုး က ေျပာပါတယ္။  ဆနၵပိုင္း၊ ကို်းေၾကာင္းဆင္ျခင္မႈအပိုင္းနဲ႔ ျမင့္ျမတ္မွ်တမႈကိုရွာေဖြတဲ့အပိုင္းတို့ျဖစ္သတဲ့။ ဆနၵပိုင္းကေတာ့ မိမိတို့ရဲ့ ျပင္ပမွာရိွတဲ့ အရာ၀တၱုေတြကို လိုျခင္ ခံစားျခင္တာျဖစ္တယ္။ ကို်းေၾကာင္းဆင္ျခင္မႈ အပိုင္းကေတာ့ ဒီ အရာ၀တၱဳေတြကို ဘယ္လိုနားလည္ျပီး ရရိွခံစားနိုင္ေအာင္ လုပ္မလဲဆိုတဲ့အပိုင္းျဖစ္တယ္။ ျမင့္ျမတ္မွ်တမႈကိုရွာေဖြတဲ့အပိုင္းကေတာ့ လူ့ရဲ့ပင္ကိုယ္သေဘာသဘာ၀ အေျခခံေပၚမွာ တရားမႈ၊ မွ်တမႈ၊ ျမင့္ျမတ္မႈကို ရွာေဖြတဲ့အပိုင္းျဖစ္တယ္လို့ ပေလးတိုးကဆိုတယ္။ လူေတြဟာ မိမိကိုယ္ကိုမိမိတန္ဘိုးရိွတယ္လို့ ယူဆၾကတယ္။ အဲဒီတန္ဘိုးေအာက္ ေလွ်ာ့နည္းျပီး အျခားသူတဦးဦးက ဆက္ဆံလိုက္ရင္ စိတ္ခံစားမႈေဒါသ  ျဖစ္လာတတ္ၾကတယ္။ မိမိမွာရိွတဲ့တန္ဘိုးနဲ့ ညီမွ်တဲ့အဆင့္အတန္းမို်းနဲ႔ လူ႔ေလာကမွာ မရပ္တည္နိုင္ၾကဘူး ဆိုရင္ သိကၡာထိခို္က္တယ္လို႔ ခံစားတတ္ၾကတယ္။ မိမိမွာရိွတဲ့ တန္ဘိုးအေပၚမွာ တေလးတစားဆက္ဆံခံရရင္ ဂုဏ္ယူတတ္ၾကတယ္လို့ ပေလတိုးကေျပာတယ္။ အသိအမွတ္ျပုခံလိုတဲ့စိတ္ရယ္၊ အဲဒီစိတ္နဲ႔အတူယွဥ္တဲြျပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေဒါသ၊ အရွက္ နဲ့ ဂုဏ္ယူတတ္မႈေတြဟာ လူမွာရိွတဲ့ ကို္ယ္ရည္ကိုယ္ေသြးရဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြ ျဖစ္ျပီးေတာ့ အဲဒါေတြကဘဲ လူ့သမိုင္းကို တဆင့္ကေန ေနာက္တဆင့္ေရာက္ေအာင္ တက္လွမ္းသြားဘို႔ ေမာင္းနွင္တဲ့အရာေတြျဖစ္တယ္လို႔ အေတြးအေခၚပညာရွင္တဦးျဖစ္တဲ့ ေဟဂယ္ကေျပာတယ္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းၾကီးရဲ့ အပုဒ္(၁) မွာ လူတိုင္းသည္ ေမြးကထဲက လြတ္လပ္၍ အခြင့္အေရးနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာအရာတြင္ တန္းတူရည္တူရိွၾကသည္လို႔ ျပဌာန္းထားတယ္။ ပေလတိုးနဲ့ ေဟဂယ္တို႔ေျပာတဲ့ လူတေယာက္အေနနဲ႔ မိမိရဲ့ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးအေပၚ အသိအမွတ္ျပဳခံလိုတဲ့စိတ္ကို လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းၾကီးက ဂုဏ္သိကၡာအေနနဲ႔ ျပဌာန္းထားျခင္းျဖစ္တယ္လို႔နားလည္ရပါတယ္။
တခါဆက္ျပီးေတာ့စဥ္းစားစရာေတြ ေပၚလာပါတယ္။ 

လူဟာ အသိအမွတ္ျပဳမခံရတဲ့အခါမွာ ဂုဏ္သိကၡာကင္းမဲ့တယ္လို့ ခံစားရေလ့ရိွတယ္။ မိမိရဲ့ဂုဏ္သိကၡာ၊ မိမိအ၀န္းအ၀ိုင္း အစုအစည္း၊ မိမိအမို်းသားထုရဲ့ ဂုဏ္သိကၡာကို ထိပါးေစာ္ကားခံလိုက္ရျပီဆိုရင္ အသက္ရွင္ ေနရတာထက္ ေသရတာကျမတ္ေသးတယ္လို့ ယူဆျပီးေပါက္ကဲြတတ္ၾကတာမို်းေတြလည္းရိွ လာတယ္။ အဲဒီအခါမွာ လူရဲ့ အတြင္းသေဘာမွာရိွတဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ပ်က္စီးသြားေတာ့တာပါဘဲ။
လူဟာလြတ္လပ္မႈမရိွရင္ ျငိမ္းခ်မ္းမႈမရိွနိုင္ဘူးလို႔လည္း ပညာရွင္ေတြက သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ဒါျဖင့္ရင္ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ ဘာပါလိမ့္။ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက လူမွာ ျပင္ပအေၾကာင္းတရားေတြထက္ အတြင္းပိုင္းစိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ လြတ္္လပ္မႈ၊ ျငိမ္းခ်မ္းမႈရဘို့က အေရးၾကီးတယ္လို့ ေျပာၾကတယ္။ အဲဒီအေပၚမွာတခို့်က ေစာဒကတက္ၾကတယ္။ ေက်းပိုင္ကြ်န္ပိုင္ေခတ္မွာ ေက်းကြ်န္တေယာက္အျဖစ္နဲ့ ရပ္တည္ရွင္သန္ေနရျပီး အခိ်န္မေရြး အနိွပ္စက္ခံ၊ အသတ္ခံရမွာကို ေၾကာက္ေနရတဲ့ လူတေယာက္ဟာ အတြင္းပိုင္းစိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ ျငိမ္းခ်မ္းမႈကိုရေအာင္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ရွာနိုင္ပါ့မလား။ ဆိုလိုတာက ေခတ္စံနစ္ၾကီးကိုက လူကိုမလြတ္လပ္ေအာင္ ဖန္တီးထားတဲ့အတြက္ လူတဦးျခင္းစီရဲ့ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာလြတ္လပ္မႈကို ရွာေဖြတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲရိွနိုင္တယ္လို႔ ေထာက္ျပၾကတာျဖစ္တယ္။
ဒီအေျခခံေပၚကေန ေခတ္စနစ္ဘက္ကလွည့္ျပီး လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခုလံုးရဲ့ အေျပာင္းအလဲကို စဥ္းစားၾကည့္ ျပန္တယ္။
၁၉၁၇ ခုနွစ္မွာ ရုရွနိုင္ငံမွာ ေဗာလ္ရီွဗစ္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ျပီး ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္စနစ္ကို တြန္းလွန္လိုက္ တယ္။ ေခတ္စံနစ္ၾကီး ေျပာင္းလဲသြားျပီ။ လူေတြလြတ္လပ္သြားၾကျပီဆိုျပီး ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို ေၾကျငာ တည္ေဆာက္ လာခဲ့ၾကတယ္။ နွစ္ေပါင္းခုနွစ္ဆယ္ေလာက္ၾကာျပီးတဲ့အခါမွာ ၁၉၉၀ ခုနွစ္မွာ ဆိုဗီယက္ ရုရွနိုင္ငံၾကီးဟာ ၀ုန္းကနဲ ျပိုက်သြားခဲ့တယ္။ လူေတြ အခုမွ တကယ္စျပီး လြတ္လပ္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းေရာက္ လာတယ္လို့ ေျပာလာၾကျပန္တယ္။

၁၉၄၈ ခုနွစ္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ နယ္ခဲ့်အဂၤလိပ္နဲ႔ ၈်ပန္ကိုေတာ္လွန္ျပီး လြတ္လပ္ေရးရလာခဲ့ေၾကာင္း တကမၻာလံုးကို ေၾကျငာခဲ့တယ္။ အဲဒီကထဲက တကယ္မလြတ္လပ္ေသးဘူးဆိုျပီး တိုက္ပဲြ၀င္ေနၾကတဲ့ ပါတီ အဖဲြ႔အစည္းေတြရိွသလို ၁၉၆၂ ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒုတိယလြတ္လပ္ေရးတိုက္ပဲြစတင္တယ္လို႔ သံုးသပ္ ေျပာဆိုသူေတြလည္း ရိွလာျပန္တယ္။ ၁၉၈၆ ခုနွစ္မွာ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံမွာ အာဏာရွင္ သမတမားကိုးစ္ကို လူထုကဆန္႔က်င္အံုၾကြျပီး ေတာ္လွန္လိုက္ၾကတယ္။ ဒီမိုကေရစီသမတနိုင္ငံကို တည္ေထာင္ေၾကာင္း ေၾကျငာခဲ့ၾကတယ္။ အာဏာရွင္ အုပ္ခု်ပ္မႈေအာက္ကေန လြတ္လပ္သြားၾကျပီလို့ တကမၻာလံုးက လက္ခံ ခဲ့ၾကတယ္။ လူတဦးျခင္းစီအေနနဲ့ေရာ လူထုအေနနဲ့ေရာ တကယ္လြတ္္လပ္သြားၾကျပီလား။ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ခုနွစ္ ဒီဇဘၤာလထဲမွာ ဖိလစ္ပိုင္မွာဘဲ ဒီမိုကေရစီနည္းက်ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ သမတ ဂို်းဇက္အက္စ ထရာဒါကို လာဘ္စားမႈစဲြခ်က္ေတြနဲ့ လူထုကျဖဳတ္ခ် လိုက္ရျပန္တယ္။
တခါ ဆိုဗီယက္ရုရွကေနခဲြထြက္ျပီး လြတ္္လပ္သြားျပီလို့ တည္ေထာင္လိုက္တဲ့ ယူကရိန္းနိုင္ငံမွာ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၁ ခုနွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလထဲမွာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာရိွတဲ့လူထုဟာ သူတို့ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ သမတကို အၾကီးအက်ယ္ဆႏၵျပေနၾကတယ္။ အဓိကကေတာ့ သတင္းစာဆရာတဦး အသတ္ခံလိုက္ရတဲ့ ကိစၥ ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။

ဒီျဖစ္ရပ္ေတြအေပၚမွာ ဘယ္လိုနားလည္ခ်ည္းကပ္ျပီးေတာ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းကို ဒါမွမဟုတ္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ့ အေျပာင္းအလဲကို စဥ္းစားၾကမလဲ။ တည္ေဆာက္ၾကမလဲ။ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းက လြတ္လပ္ျပီလို့ေၾကျငာ လိုက္တဲ့ အခိ်န္မွာ လူတဦးျခင္းစီဟာ တကယ္လြတ္လပ္သြားၾကျပီလား။ လူတဦးျခင္းစီရဲ့ လြတ္္လပ္မႈကို ကာကြယ္ ေဖၚေဆာင္ေပးနိုင္မည့္ တိုင္းျပည္ရဲ့ယနၱရားေတြ၊ ဖဲြ့စည္းတည္ေဆာက္မႈေတြမရိွဘဲ လြတ္လပ္တဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္း တရပ္ ျဖစ္နိုင္ပါ့မလား။ ဘယ္လိုအခါမို်းမွာမွ လူဟာ လြတ္လပ္တယ္လို့ ေျပာလို့ရမလဲ။  လူရဲ့ လြတ္လပ္မႈကို အတိုင္းအတာနဲ့အညီ အာမခံလို႔ရေအာင္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းကို ဘယ္လိုတည္ေဆာက္မလဲ။ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ့ အေျပာင္းအလဲကို ဘယ္လိုဖန္တီးမလဲ စတဲ့ေမးခြန္းေပါင္း တေသာင္းေျခာက္ေထာင္ ေပၚလာပါတယ္။
လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခုလံုးရဲ့ အေျပာင္းအလဲကို မဖန္တီးရင္ တဦးျခင္းတေယာက္ျခင္းရဲ့ လြတ္လပ္မႈနဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ကိုရွာေဖြတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲရိွမွာျဖစ္တယ္။ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမွာ အေျပာင္းအလဲျဖစ္သြားတယ္ ဆိုေပမယ့္အဲဒီအေျပာင္းအလဲဟာ လူတဦးျခင္းစီရဲ့  လြတ္္လပ္မႈ၊ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ တရားမွ်တမႈနဲ့ တိုးတက္ဖံြ့ျဖိုးမႈ ကို ေဖၚေဆာင္ မေပးနိုင္ရင္ အဲဒီ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းဟာ ေရရွည္တည္တန့္ခိုင္ျမဲဘို့ မျဖစ္နိုင္ဘူးဆိုတာ သံုးသပ္ ေတြ႔ရိွရပါတယ္။ဒီမိုကေရစီရျပီးရင္ အားလံုးအဆင္ေျပသြားလိမ့္မယ္လို့ ေယဘုယ်ေျပာၾကတာထက္ တစံုတရာ တဆင့္တက္ျပီးလူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ့ ျပသနာေတြ၊ ျဖစ္ရပ္ေတြ၊ အေျပာင္းအလဲေတြကို ေလ့လာဘို့ လိုအပ္လာပါတယ္။ တိုင္းျပည္နိုင္ငံတခု လူ့အဖဲြ့အစည္းတရပ္မွာ နိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲျဖစ္စဥ္ တရပ္ဖန္တည္းေရးကိုသာ အဓိက မၾကည့္ဘဲ ေရရွည္မွာ လူတဦးျခင္းစီတိုင္းနဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတရပ္လံုးအတြက္ စနစ္က်တဲ့ေျပာင္းလဲမႈ၊ တိုးတက္မႈကို တဆင့္ျပီးတဆင့္ ဖန္တီးသြားနိုင္မယ့္အေျခခံမို်းကို တည္ေဆာက္သင့္တဲ့ဘက္ကပါ စဥ္းစားေပးဘို့ လိုအပ္လာပါျပီ။
ေရရွည္လူ႔အခြင့္အေရးကို အကာအကြယ္ေပးနိုင္ဘို့ဆိုရင္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းအတြင္းမွာရိွတဲ့ လူတဦးနွင့္တဦး ၾကားမွာ ဆက္ဆံမႈ၊ အစိုးရနွင့္လူထုၾကားမွာ ဆက္ဆံမႈ၊ အစိုးရနဲ႔လူတဦးၾကားထဲမွာ ဆက္ဆံမႈေတြပါ၀င္တဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ့ဖဲြ႔စည္းမႈ၊ လည္ပတ္မႈ၊ တည္ေဆာက္မႈေတြဟာ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ လူ႔အခြင့္ အေရးကို လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတည္ရိွမႈ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈနဲ့ ဆက္စပ္ေလ့လာနိုင္ဘို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လူတဦးျခင္းစီရဲ့ အခြင့္အေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးအေျခခံကေန ယဥ္ေက်းတဲ့လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတရပ္ တည္ေဆာက္ပံုကို ခ်ည္းကပ္တင္ျပသြားမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီတင္ျပခ်က္မ်ားကို လူထုအဓိကလူ႔အဖဲြ႔အစည္း (Civil Society) ဆိုင္ရာ တင္ျပခ်က္မ်ားလို႔ အမည္တပ္ရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေအာင္ထူး
အေထြေထြ အတြင္းေရးမွူး
ျမန္မာနိုင္ငံ ေရွ ့ေနမ်ားေကာင္စီ


 RFA တြင္ေဖၚျပခ်က္မွ .....

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...