Wednesday, June 1, 2011

"အေျပာမွန္ၾကရဲ႕လား"

            ၁၉၇၅ ခုႏွစ္၊ အေပါင္းေလာင္းျမစ္ကမ္းေဘး.....။             ထိုင္ေနတဲ့လူစုကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ရယ္၊ ကိုသင္းခိုင္ရယ္၊ ေဇာ္(ပ်ဥ္းမနား)ရယ္၊ ကိုဟိန္းလတ္ရယ္၊ ကို၀င္းေမာင္ထိုက္ရယ္၊ ကိုေက်ာ္မင္းဟန္ရယ္၊ ၿပီးေတာ့...ဆရာ ဒဂုန္တာရာနဲ႔ ဦးေလးဦးတင္ေအာင္....။        ...     ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို 'ဦးေလး ဦးတင္ေအာင္' လို႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ လည္းဆိုေတာ့ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္တို႔၊ ဆရာျမသန္းတင့္တို႔ကို၊ 'ဦးေလး'လို႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူငယ္ေတြ က ေခၚခဲ့ၾကတာကိုး။ ေနာက္ေတာ့လဲ ဆရာ ဒဂုန္တာရာကိုပါ 'ဦးေလး'လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေခၚျဖစ္ေတာ့တယ္....။ 
            လူငယ္ေတြ (အဲဒီတုန္းကေတာ့ လူငယ္ေတြေပါ့)ဘက္က အဲဒီအခ်ိန္မွာ စကားဆက္တိုက္ေျပာေနသူ က ကၽြန္ေတာ္....။ 
 
            ကၽြန္ေတာ္ ဦးတည္ေျပာေနသူကေတာ့ ဦးေလးဦးတင္ေအာင္......။ ဒါေပမယ့္ တူတေယာက္က ဦးေလး တေယာက္ကို ေလးစားစြာ ေျပာေနတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး၊ အသည္းအမည္းႀကီးႀကီး၊ အညိဳးတႀကီး စကားလံုးေတြနဲ႔ ပစ္ေပါက္ေနခ့ဲတာ။            ကၽြန္ေတာ္ေျပာေနတာကေတာ့ အဲဒီကာလအတြင္းက ထြက္ခဲ့တဲ့ ဦးေလး ဦးတင္ေအာင္ရဲ႕ ‘ျမစ္ဧရာ ေပၚ၀ယ္’နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာ ဦးေလးက ‘ဓနရွင္ ေလာက’ စာအုပ္ေရးသူနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေကာက္ခ်က္တခုခ်မိတယ္။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္က သေဘာမတူဘူး။ ကၽြန္ေတာ့္ဘက္က ေထာက္ခံတဲ့ သမိုင္း အခ်က္အလက္တခုကိုလဲ ကၽြန္ေတာ္ရထားတယ္။ အဲဒီအခ်က္နဲ႔ႏြယ္ၿပီး ‘ျမစ္ဧရာေပၚ၀ယ္’ကို ကၽြန္ေတာ္ေ၀ဖန္ ခဲ့တာပါ။ အခ်က္အလက္ကေတာ့မွန္ပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်က္အလက္နဲ႔ တျခားအခ်က္ အလက္တခ်ိဳ႕ အေပၚအေျခခံၿပီးဦးေလး ဦးတင္ေအာင္အေပၚ ကၽြန္ေတာ္ဆြဲျပလိုက္တဲ့ ေကာက္ခ်က္ကေတာ့(အခုျပန္ေတြးရင္) ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ျပင္းထန္ေနခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္စကားလံုးေတြကလဲ ရုပ္၀တၳဳမ်ားသာျဖစ္ခဲ့ ရင္တစ္ဖက္သား အပိုင္းပိုင္း ျပတ္သြားေလာက္ေအာင္ စူးရွေနခဲ့တယ္။ၾကားဇတ္ေဆာင္သေဘာတရား...ဓနရွင္ ေပါက္စေက်ာရိုးမဲ့မူ... လစ္ဘရယ္ဒီမိုကရက္... ပန္းခင္းကို ျမင္းစီးၿပီးၾကည့္....။ အို... အဲဒီအခ်ိန္က အရင့္သီးတ ကာ့ အရင့္သီးဆံုး ဆဲေရးစကားေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ တစ္လံုးၿပီး တစ္လံုး ပစ္ေပါက္...။           ဦးေလး ဦးတင္ေအာင္ဟာ ေခါင္းကို စိုက္ထားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္စကားလံုးေတြ ရင့္သီးသထက္ရင့္သီး လာတာနဲ႔အမွ် ဦးေလးရဲ႕ ခါးဟာ ပိုမိုပီးကိုင္းက်လာတယ္။ ေနာက္ ပခံုးႏွစ္ဖက္ဟာ သိမ့္ခနဲ႔...သိမ့္ခနဲ႔........။ ေဟာ- ဦးေလးငိုေနၿပီ။ မ်က္လံုးမ်က္ရည္တစမွ မေတြ႔ရေပမယ့္ ရင္ထဲက ငိုေနၿပီ။            ဦးေလးနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဘးခ်ဥ္းယွဥ္အိပ္ခဲ့၊ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြး ျငင္းခုန္ခဲ့၊ လက္ခ်င္း တြဲလို႔ မရဏတရားကို ရင္ဆိုင္ခဲ့ဖူးတာပဲ။ ကိုယ့္ဦးေလး ဘာျဖစ္ေနၿပီ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္သိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္စကားကို ရပ္မပစ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ့္ စကားလံုးေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္လံုး ႀကံဳခဲ့ဖူးတဲ့ လိႈင္း လံုးေတြ တ၀ုန္း၀ုန္း။ ေနာက္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္ လက္ညိဳးေငါက္ေငါက္ထိုးၿပီး ဦးေလးကို ေျပာ လိုက္တယ္။               “ဦးေလးမွာ အဲဒီလို ေရးဖို႔၊ အဲဒီလို ေ၀ဖန္သံုးသပ္ဖို႔ အေရးမရွိဘူး” လို႔။          ဦးေလးရဲ႕ ခါးဟာ ဆတ္ခနဲမတ္လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ကို စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကည့္လိုက္တယ္။ သူ႔ မ်က္လံုးမွာ မ်က္ရည္ေ၀ေနေပမယ့္ ထူးျခားတဲ့အလင္းေရာင္တစ္ခုနဲ႔ ရႊန္းေတာက္ေနရဲ႕....။          ဦးေလးက သူ႔ အံကပ္ကိုခၽြတ္လိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုျပတယ္။ ႀကိဳးျပာ ေပၚပလင္ လက္ရွည္အကၤ်ီ ရဲ႕ လက္ေတြကိုပင့္ၿပီး အရိုးၿပိဳင္းၿပိဳင္းက်ေနတဲ့ သူလက္အစံုကို ျပတယ္။ အကၤ်ီရင္ဘတ္ကို လွပ္ျပတယ္။----- ျပတယ္--ျပတယ္--ျပတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ သြားေတြ ႀကိဳးႀကဲက ေလထြက္ေနေပမယ့္ အင္မတန္ပီျပင္တဲ့အသံနဲ႔ ေျပာလိုက္တယ္။ (ေဒါသအသံေတာ့ လံုး၀မပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အင္မတန္ေလးနက္သေလာက္ ေဆြးေျမ့တဲ့အသံ နဲ႔...။)                 “ကိုေဇာ္ သိပါတယ္ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္ ဘာအတြက္ ဘယ္ေလာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့တယ္၊ ဘာေတြရင္ဆိုင္                   ခဲ့ရတယ္၊ ဘာေတြကို စြန္႔လြတ္ခဲ့ရတယ္ဆိုတာ ကိုေဇာ္အသိဆံုးပါ၊ ကၽြန္ေတာ္ စြန္႔လြတ္ခဲ့တဲ့ ဒီ                   အေသြးအသား၊ ကၽြန္ေတာ္ ဆံုးရွဴံးခဲ့တဲ့ ဒီခြန္အား၊ ကၽြန္ေတာ္ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ ဒီဘ၀အစိတ္အပိုင္း                 ေတြကို ေထာက္ထားၿပီး ဒီေလာက္မွ ေျပာဖို႔အခြင့္အေရး ကၽြန္ေတာ့္ကို မေပးႏိုင္ေတာ့ဘူးလား”တဲ့။            တျခားသူေတြအားလံုး ၿငိမ္ၾကည့္ေနၾကတယ္။ သူတို႔အားလံုးရဲ႕ မ်က္ရည္ေတြဟာ ဦးေလးကို ေလးစား စြာ၊ ၿပီးေတာ့ ၀မ္းနည္းစြာ။ ေပါင္းေလာင္းျမစ္ေရစီးသံ တရွဲရွဲအၾကားမွာ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးကလူေတြရဲ႕ ပင့္သက္ခ် သံကို ကၽြန္ေတာ္ၾကားေနရတယ္။           ကၽြန္ေတာ္ဆက္မေျပာေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အံတခ်က္ႀကိတ္ၿပီး စိတ္ထဲက ဦးေလးကို ျပန္ေျပာလိုက္ တယ္။ ‘ကၽြန္ေတာ္အမွန္ကို ေျပာတာဘဲေလ’လို႔။             ၁၉၇၈ ခုႏွစ္၊ ဆိတ္ဖလူးနံ႔သင္းတဲ့ အခန္းေလးတစ္ခုအတြင္းမွာ...။           ကၽြန္ေတာ္ ရုတ္တရက္ လန္႔ႏိုးလာတယ္။ ဒီဇင္ဘာရဲ႕ အေအးရွိန္ထဲမွာေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္တကိုယ္လံုး ေခၽြးေတြရြဲလို႔။ အျပင္မွာေတာ့ ေပတံေတြ တေခ်ာင္းၿပီးတစ္ေခ်ာင္း က်ိဳးသံၾကားရဲ႕။ အေရွ႕အရပ္က တစ္ခုခုၿပိဳ လဲက်သံ။ ေနာက္- အေနာက္ဘက္ ေလဟုန္ ျပင္းျပင္း တိုက္ခတ္စျပဳေနတာကိုလဲ အသံအရေရာ------------           ကၽြန္ေတာ္ ရုတ္တရက္ ထထိုင္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေအာ္ေခၚလိုက္တယ္။               “ဦးေလး.... ဦးေလး ဦးတင္ေအာင္”လို႔။          ေပါင္းေလာင္းျမစ္ကမ္းတေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္အမွားႀကီးတစ္ခုကို က်ဴးလြန္ခဲ့မိၿပီ။ ျပန္လည္ရုပ္သိမ္းလို႔ မရႏိုင္တဲ့ ႏႈတ္လြန္မႈႀကီးကို ကၽြန္ေတာ္က်ဴးလြန္ခဲ့မိၿပီ။ အခ်က္အလက္ အမွန္တခ်ိဳ႕တေလအေပၚ အေျခ ခံၿပီး ေကာက္ခ်က္အမွားႀကီးေတြကို ကၽြန္ေတာ္ဆြဲခဲ့မိၿပီ။ ဦးေလးေရ ကၽြန္ေတာ္ကိုခြင့္လြတ္ပါ။         အလြန္ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဘ၀ထဲကို အလြန္ အသက္ငယ္ရြယ္စြာ ေရာက္ရွိခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ္ကို ဦးေလးတို႔၀ိုင္း ၿပီး ေဖးမကူညီခဲ့ၾကတယ္။ လမ္းေၾကာင္းတည့္မတ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ၀မ္းစာ ျဖည့္တင္းေပးခဲ့ၾကတယ္။ ေနရာတ ကာမွာလဲ ‘အဲဒီတုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ထဲမွာေတာ့ သူက အငယ္ဆံုးေလ’ဆိုၿပီး ေရွ႕တန္းတင္ ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဦးေလးကို ျပန္ေျခာက္ခဲ့ၿပီ။         စကားတတ္စကေလးငယ္က သူတတ္လာတဲ့ အဆဲစကားနဲ႔ ဆဲျပတာကို မနာႏိုင္ၾကဘဲ ‘ဟဲ.... ဒီလူက ေလး ဆဲေတာင္ဆဲတတ္ေနၿပီဟဲ့’လို႔ ခ်စ္စိတ္ကို အရင္းခံၿပီး ခြင့္လြတ္ခဲ့တဲ့ လူႀကီးမိဘေတြလိုအတူ ေနရစဥ္ ဘ၀ၾကမ္းက (စကားလံုးအႀကီးႀကီးေတြနဲ႔) ကၽြန္ေတာ္သင္ဆဲ ဆဲခဲ့တာမွန္သမွ် မနာႏိုင္ၾကတာကို အခြင့္ေကာင္း ယူၿပီး လူပုံလယ္မွာ ဦးေလးကို ကၽြန္ေတာ္ေစာ္ကားမိခဲ့ၿပီ။ အက်င့္စာရိတၱအရ မႏိႈင္းယွဥ္သာေအာင္ ျဖဴစင္သန္႔ ရွင္းတဲ့၊ ရိုးသားမႈမွာ စံနမူနာျဖစ္တဲ့၊ ဆင္းရဲပင္ပန္းခံရာ စြန္႔လြတ္ရာမွာ သူမတူတဲ့၊ ၿပီးေတာ့ ယံုၾကည္ရာကို တည္ၿငိမ္စြာ စူးတစိုက္ရွိခဲ့တဲ့ ဦးေလးကို ကၽြန္ေတာ္က... ကၽြန္ေတာ္လိုေကာင္က လက္ညိဳးေငါက္ေငါက္ထိုးၿပီး ျပစ္တင္ရႈတ္ခ်မိခဲ့ၿပီ။         ကၽြန္ေတာ္ ကၽြန္ေတာ္ယံုၾကည္ရာမွန္သမွ်ကို တိုင္တည္ၿပီး အေလးအနက္ ဆံုးျဖတ္လိုက္မိတယ္။             “ဥိးေလးနဲ႔ ျပန္ေတြ႔ေတြ႕ခ်င္း ဦးေလးကို ငါေတာင္းပန္မယ္” လို႔။        ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ဦးေလးမရွိေတာ့ၿပီဆိုတာ၊ ဦးေလးကို ဘယ္ေတာ့မွ ျပန္မေတြ႔ႏိုင္ေတာ့ဘူး ဆိုတာ၊ ဦးေလးကို ဘယ္ေတာ့မွ ေတာင္းပန္လို႔ မရႏိုင္ေတာ့ဘူးဆိုတာ အဲဒီတုန္းက ကၽြန္ေတာ္မသိခဲ့ ဘူး။  
 
        ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို ကၽြန္ေတာ္ေ၀ဖန္ခဲ့ရာမွာ အခ်က္အလက္တခ်ိဳ႕ေတာ့ မွန္ပါရဲ႕၊ ဒါေပမယ့္ ေအာက္ပါနည္းနာဆိုင္ရာ အမွားေတြကို က်ဴးလြန္ခဲ့မိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္သံုးသပ္မိပါတယ္။ ၁။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ ‘အက်ေကာက္ေ၀ဖန္ေရး’ သာျဖစ္ခဲ့တယ္။.....           လူတေယာက္...ကို ေ၀ဖန္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အဓိကနဲ႔ သာမညကို ခြဲျခားဖို႔လိုပါတယ္။ အေသးအဖြဲအမွား ေလးေတြကို မွႏ္ဘီလူးနဲ႔ ျပဳးၿပဲရွာၿပီး အဲဒီ လက္ရာတစ္ခုလံုးရဲ႕ သာလြန္ေကာင္းမြန္ခ်က္ေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳ ပစ္တာ၊ အေသးအဖြဲ အမွားကေလးေတြကို ပံုႀကီးခ်ဲ႕ၿပီး အားေကာင္းခ်က္မ်ားကို ဖံုးကြယ္သြားေစတာဟာ ‘အက်ေကာက္ေ၀ဖန္ေရး’လို႔ အမည္ေပးရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔လဲ ဆရာဗန္းေမာင္တင္ေအာင္ ရဲ႕ ‘ျမစ္ဧရာေပၚ၀ယ္’ကို ေ၀ဖန္ရာမွာ အဲဒီ ၀တၳဳထဲက အေသးစိတ္အခ်က္အလက္ တစ္ခုႏွစ္ခုကို အက်ေကာက္ ၿပီး သူ၀တၳဳရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္၊ သူ႔၀တၳဳရဲ႕ ၀ိညာဥ္၊ သူ႔၀တၳဳရဲ႕ အားေကာင္းခ်က္ေတြကို ဖံုးလႊမ္းပစ္ခဲ့မိတယ္။   ၂။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ ‘အေဆာတလ်င္ ေယဘုယ်ျပဳျခင္း’ အမွားကို က်ဴးလြန္ခဲ့တယ္။        ေ၀ဖန္ေရးဟာ ဆင္ျခင္စဥ္းစားမႈ၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာမႈေပၚမွာ အေျချပဳတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဖန္ေရးလုပ္ေတာ့ မယ္ဆိုရင္ ယုတၱိေဗဒနည္းက် ဆင္ျခင္စဥ္းစားမႈ ရွိဖို႔လိုပါတယ္။ ယုတၱိေဗဒမွာ ‘အေဆာတလွ်င္ ေယဘုယ် ျပဳျခင္း’ (Hasty Generalization)ဆိုတဲ့ ဆင္ျခင္ပံု အမွားတစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ၿခံဳယူဆင္ျခင္မႈစနစ္နဲ႔ ဆင္ျခင္ရာမွာ အခ်က္အလက္ေတြကို က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ျပည့္စံုသထက္ ျပည့္စံုေအာင္မစုေဆာင္းဘဲ ရရာအခ်က္အလက္ တစ္ခ်ိဳ႕တေပၚ အေျချပဳၿပီး အျမန္အဆန္ ေကာက္ခ်က္ဆြဲလိုက္တဲ့ အမွားမ်ိဳးပါ။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔လဲ ဆရာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ တျခား ျပဳစုၿပီးစာေပေတြ၊ သူ႔ျဖတ္သန္းမႈ အစဥ္အလာေတြ၊ သူ႔ရဲ႕ အထင္အရွားျဖစ္တဲ့ သေဘာေတြကို ထည့္သြင္း မစဥ္းစားမိခဲ့ဘူး။ အခ်က္အလက္ေတြကို ျပည္စံုသထက္ ျပည့္စံုေအာင္ မစုေဆာင္း မိခဲ့ဘူး။   ၃။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ “ဆႏၵစြဲက်တဲ့ ေ၀ဖန္ေရး”ျဖစ္ခဲ့တယ္။....              ေကာက္ခ်က္ကို အရင္ဆြဲၿပီးမွ အဲဒီေကာက္ခ်က္ကို ေထာက္ခံဖို႔ အခ်က္အလက္ေတြ ရွာတာဟာ ဆႏၵစြဲက်တဲ့စဥ္းစားမႈ (Subjective thinking) ပါ။ ေ၀ဖန္ေရးမွာလဲ ‘ဒီလူ၊ ဒီစာေရးဆရာဟာျဖင့္ ဒီလိုလူမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔မွာေတာ့ ဒီလိုအမွားမ်ိဳးရွိမွာပဲ’လို႔ ႀကိဳတင္ ဆံုးျဖတ္ထားမိတာမ်ိဳး ရွိတတ္တယ္။ အဲဒါ ဆႏၵစြဲက်တဲ့ ေ၀ဖန္ေရးပါ။ ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔လဲ (အဲဒီအခ်ိန္က ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို အားမလိုအားမရနဲ႔ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထားခ်က္ေတြ ရွိေနခဲ့တယ္။အဲဒီ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထားခ်က္အရအဲဒီ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထား ခ်က္ကို အေထာက္အကူျပဳမဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကိုသာ လိုက္ရွာေနမိတယ္။ အမွားေတြ႔တယ္ ထင္လိုက္တာ နဲ႔ အဲဒီအခ်က္အလက္ေပၚမွာ အေျချပဳသလို ပံုဖမ္းၿပီးမူလေကာက္ခ်က္ကို ခ်ျပလိုက္တာပါပဲ။   ၄။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ေ၀ဖန္ေရးဟာ ‘အတၱဗဟိုျပဳ ေ၀ဖန္ေရး’ သာျဖစ္ခဲ့တယ္။              အဲဒီအခ်ိန္က ကၽြန္ေတာ္ဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သိပ္မွန္ သိပ္ဟုတ္ သိပ္ျပတ္သားတယ္လို႔ ထင္ေနခဲ့ တယ္။ အျခားသူေတြကိုလဲ..... လူတေယာက္မွားတယ္လို႔ထင္ရင္လဲ ‘မွားရေကာင္းလား၊ ငါ့ေလာက္မွ မျမင္ရ ေကာင္းလား’လို႔ ေဒါသသိပ္ထြက္မိျပန္ေရာ၊ ၿပီးေတာ့ ‘အေၾကာင္းျပန္လိုက္မယ္’ဆိုတဲ့ စိတ္ေတြကဲ ေနတာ ေၾကာင့္ ‘နည္းနည္း မမွားလိုက္နဲ႔၊ ငါနဲ႔ ေတြ႔သြားမယ္’ဆိုတဲ့ မာန္မာနေတြ ကဲေနမိခဲ့တယ္။ ဒီလို အတၱဗဟိုျပဳ စိတ္နဲ႔ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကို ကူညီလိုစိတ္က ေပၚလာတာမဟုတ္ဘဲ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ အတၱကို အစာေကၽြး ရာက ေပၚေပါက္လာတဲ့ အတၱဗဟိုျပဳ ေ၀ဖန္ေရး (Self-centred Criticism)သာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။               ကၽြန္ေတာ္ၾကားဖူးခဲ့တယ္။ ရြယ္တူသူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က ေျပာတာလား၊ ကိုယ့္ထက္ အသက္အ ရြယ္ႀကီးသူတေယာက္က ေျပာတာလား မမွတ္မိဘူး။ ေျပာသူရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္စကားလား၊ သူကိုယ္တိုင္တေနရာရာ က ၾကားဖူးဖတ္ဖူးလို႔ ထပ္ဆင့္ကိုးကားတာလား ဆိုတာလဲမသိဘူး။ မွတ္မွတ္ရရေတာ့ ၾကား ဖူးတယ္။                  “အမွန္ကို ေျပာသလို အေျပာလဲမွန္ရတယ္” တဲ့။           အမွန္ကို ေျပာဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အခြင့္အေရးရွိသလို တာ၀န္လဲရွိပါတယ္။ အမွန္လို႔ တထစ္ခ်မဆိုႏိုင္ ရင္ေတာင္မွ မွန္တယ္ထင္ရာကို ေျပာဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အခြင့္အေရးရွိပါတယ္။ မွန္တယ္ထင္ရာကို ေျပာရဲတဲ့ သတၱိကိုလဲ  ႀကိဳဆိုသင့္ပါတယ္။          ဒါေပမယ့္ ဘယ္ခ်ိန္ေျပာရမွာလဲ၊ ဘယ္လိုေျပာရမလဲ၊ ဒါကေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားရမယ့္ ကိစၥပါ။ ေျပာသူက ဘယ္သူလဲ၊ အေျပာခံရသူကဘယ္သူလဲ၊ ေျပာသူရဲ႕ ျဖတ္သန္းမႈကဘယ္လိုလဲ၊ အေျပာ ခံရသူရဲ႕ ျဖတ္သန္းမႈန႔ဲ အစဥ္အလာက ဘယ္လိုလဲ၊ အဲဒီအေျခအေနအရပ္ရပ္နဲ႔ အခ်က္အလက္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာကို သံုးသပ္ၿပီးမွ ဘယ္လိုေျပာမလဲဆိုတဲ့ နည္းနာကို မွန္ကန္စြာ ေရႊးခ်ယ္သင့္ပါတယ္။          အေျပာခံရသူက အစဥ္အလာႀကီးမားရင္ သတိထား ေျပာရမယ္လို႔ ဆိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ အေျပာခံရသူရဲ႕ အေနအထားကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ဖို႔ပါ။အေျပာခံရသူဟာ ႏုနယ္ေသးတဲ့အခ်ိန္မွာ ေရေႏြးပူနဲ႔ေလာင္းပစ္တာ မ်ိဳး၊ မိတ္ေတြအခ်င္းခ်င္းကို ေျပာရမွာကို ရန္သူလို ရန္စြယ္ေငါေငါေျပာတာမ်ိဳးလဲ မွန္ကန္တဲ့ ေျပာနည္းလို႔ဆိုႏိုင္ မွာ မဟုတ္ပါဘူးေပါ့။          အထူးသျဖင့္ စာေပနယ္မွာ စာေပသမားအခ်င္းခ်င္း ေျပာၾကဆိုၾကတာဟာ ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္သင့္ပါသ လဲ။ ကိုယ္မွန္တယ္ထင္ရုံမွ်နဲ႔၊ ကိုယ့္ဘက္က ပိုင္ႏိုင္ၿပီလို႔ ထင္ရုံမွ်နဲ႔ ႏႈတ္စြမ္းအားရွိသမွ် တဆံုးတဆ ေျပာလိုက္ ၾကေတာ့မွာလား။ အလြန္အကၽြံ ေဒါသတႀကီးနဲ႔  ေျပာၾကဆိုၾကေတာ့မွာလား။           လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္ေက်ာ္အတြင္းမွာ မဂၢဇင္းေတြ အၿပိဳင္အရိုင္းေပၚလာၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က ဟုန္းခနဲေတာက္၊ ဟုပ္ကနဲေပ်ာက္၊ တခ်ိဳ႕က တအုပ္နဲ႔ ဇာတ္သိမ္း၊ တခ်ိဳ႕ကလဲ စိုက္လိုက္မတ္တပ္ ေအာင္လံ လြင့္လို႔။         ဒီမဂၢဇင္းေတြထဲမွာ လူငယ္ေ၀ဖန္ေရး ေဆာင္းပါးရွင္ေတြလဲ အမ်ားအျပား ပါ၀င္ေရးသားလာၾကတယ္။ သူတို႔အမ်ားစုဟာ ရဲရဲေတြး၊ စူးစူးနစ္နစ္ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၿပီး ထက္ထက္ျမက္ျမက္ေရးတာေၾကာင့္ စာေပေလာကမွာ ‘စာေပေ၀ဖန္ေရး’ဆိုတဲ့ က႑ကေလးဟာ အံုးအံုး ကၽြတ္ကၽြတ္နဲ႔ပါပဲ။         အစပိုင္းမွာေတာ့ စာေပေလာကသား အခ်င္းခ်င္းေရာ၊ စာဖတ္ပရိသတ္ေတြကပါ ဒီစာေပ ေ၀ဖန္ေရး ေဆာင္းပါးေတြကို ရႊင္လန္းတက္ၾကြစြာနဲ႔ ႀကိဳဆိုၾကတယ္။ ‘ဘယ္ ေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ဘယ္စာေရးဆရာ ဘယ္ စာအုပ္ကို ဘယ္လိုေ၀ဖန္တားေလရဲ႕’ ဆိုၿပီး စာေပသမားအခ်င္းခ်င္းလဲ လက္တို႔ သတင္းေပးၾကရဲ႕၊ စာဖတ္ပရိ သတ္ေတြကလဲ စိတ္၀င္တစား ရွာေဖြဖတ္ရႈၾကရဲ႕။        ဒါေပမယ့္ တေျဖးေျဖးနဲ႔ စာေပေ၀ဖန္ေရးဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြမွာ စကားလံုး မီးရွဴးမီးပန္း လႊတ္တာေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာတယ္။ အခ်က္အလက္ကို အေသအခ်ာ မစုေဆာင္းဘဲ ‘ျမန္ျမန္ေျပာ မ်ားမ်ားေျပာ မွားမွား မွန္မွန္ေျပာ’ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အစဥ္အလာရွိတဲ့ စာေရးဆရာႀကီးေတြကို ‘တမင္ၿဖိဳလိုက္မဟဲ့’ ဆိုတဲ့  စိတ္မ်ိဳးနဲ႔ ေ၀ဖန္တာေတြ မၾကာခဏေတြ႔လာရတယ္။ နာမည္တက္စ လူငယ္ စာေရးဆရာေတြကို အညြန္႔ခ်ိဳးသ လို ပစ္ပစ္ခါခါ ေ၀ဖန္တာမ်ိဳးလဲ အမ်ားအျပား ဖတ္လာရတယ္။ စာေပ ေ၀ဖန္ေရးဟာ စာဖတ္ပရိသတ္အတြက္၊ စာေပသမားအခ်င္းခ်င္းအတြက္ အင္အားျဖစ္ရမဲ့အစား ေၾကာက္စရာ လန္႔စရာျဖစ္လာတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြမွာသာမက သူတို႔ရဲ႕ ‘အင္တာဗ်ဴး’ ဆိုတာေတြမွာပါ သူတို႔အတၱေတြဟာ အေငြ႔တေထာင္း ေထာင္းနဲ႔။           ကိုယ္ကိုယ္ကို ဒဏ္ခတ္တဲ့အေနနဲ႔ ေခ်ာင္းထိုးထားခဲ့တဲ့ ကေလာင္ကို ေကာက္ကိုင္ လိုက္မိတာဟာ ေမးခြန္းတခု ေမးခ်င္လို႔ပါ။ ကိုယ္တိုင္က်ဴးလြန္ခဲ့မိတဲ့ အမွားတခုကို တေျမ့ေျမ့ ျပန္လည္သံုးသပ္ရင္း စာေပ ေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးရွင္ေတြကို ရင္းႏွီးခင္မင္စြာ ေမးျမန္းခ်င္လို႔ပါ။               မိတ္ေဆြေရာင္းရင္းမ်ားခင္ဗ်ာ၊ စာေပညီအစ္ကိုေတာ္မ်ား ခင္ဗ်ား-              “အမွန္ကို ေျပာတယ္ပဲ ထားပါေတာ့၊ အေျပာေရာမွန္ၾကပါရဲ႕လား။”                                                                                                                                                                                                                                                                ေဇာ္၀င္းကို 
  ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ စာေရးဆရာ သတင္းစာဆရာ   ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကြယ္လြန္တဲ့အႏွစ္ (၂၀)ျပည့္ အေလးအျမတ္ျပဳ ထုတ္ေ၀လိုက္ေသာ စာအုပ္တြင္းမွ ရိုက္ႏွိပ္ထားပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...