Friday, June 21, 2013

ကိုးကြယ္ျခင္း ႏွင့္ ကာကြယ္ျခင္း

by Myint Shwe (Notes) on Wednesday, June 19, 2013 at 10:04am

ေအာက္ကစာမူကို ျပည္တြင္းဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ကိုက်ေနာ္ပို ့ထားပါတယ္။ တစ္ပါတ္တစ္ႀကိမ္ ထုတ္မို ့တကယ္ပါလာတဲ့အခ်ိန္က်ရင္ က်ေနာ္စိုးရိမ္ေနတဲ့ အလားအလားတစ္ခုကို မေရွာင္ လႊဲႏိုင္ေတာ့မွာစိုးလို ့က်ေနာ့္ Notes မွႀကိဳတင္ share လိုက္ပါတယ္။ ခါတိုင္းလို burmaherald.blogspot.ca မွာ တင္မထားပါ။


လြန္ခဲ့သည့္အပါတ္ကေမွာ္ဘီၿမိ့ဳရိွေဆကိႏၵာရာမေက်ာင္းတိုက္တြင္ တျပည္လံုးမွအေက်ာ္အေမာ္ အားလံုးနီးပါး အပါအ၀င္ သံဃာေတာ္အပါး၂၀၀ တို ့စည္းေ၀းၾက၍ႏို္င္ငံေတာ္က အမ်ဳိးဘာသာသာသနာ ကာကြယ္ေရး မ်ိဳးေစာင့္ ဥပေဒဆိုေသာ မိသားစုဆိုင္ရာဥပေဒတစ္ခုျပဳလုပ္ျပဌန္းေပးရန္ တိုက္တြန္းမည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခု ခ်လိုက္ၾကသည္ဟုသိရသည္။


အေပၚယံအျမင္တြင္ ဤလႈပ္ရွားမႈသည္ ဘာသာေရးကေလာကီလူမႈေရးဘက္ကို ၀င္စြက္သည္ဟု ထင္ရသည္။မ်က္ေခ်မျပတ္အကဲခတ္ေနသူမ်ားအျမင္၌ ဘုန္းႀကီးေတြက ဤႏွစ္ခုကိုေရာပစ္တာ မဟုတ္ဘဲျပႆနာကိုယ္တိုင္
ကဘာသာေရးႏွင့္လူမႈေရးေရာေထြးေနၿပီးု သားျဖစ္ကာ ဘုန္းႀကီးေတြထံ ဆိုက္ေရာက္လာတာျဖစ္သည္။

(ရခိုင္ျပည္ဘက္မွာဆိုလွ်င္ဘာသာေရးႏွင့္လူမႈေရးသာမကအမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးပါသံုးမ်ိဳးေရာေနသည္။)

ယခင္လပိုင္းအတြင္းသူတို ့အားကိုယ္ထိလက္ေရာက္တိုက္ခိုက္တာသတ္ျဖတ္တာေတြလုပ္လာမွသာယခုကဲ့သို ့သံဃာေတြ
ထုထည္ႏွင့္၀င္ပါလာတာျဖစ္သည္။ ပါလာေတာ့လည္းအၾကမ္းနည္းျဖင့္လက္တုန္ ့ျပန္ရန္အားေပးတာ-ဦးေဆာင္တာမဟုတ္။ ေသေက်ပ်က္စီးမႈအနည္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ထိမ္းေပးတာသာျဖစ္သည္။
မိတၳိလာႏွင့္လားရိႈးကိစၥမ်ားတြင္ဘုန္းႀကီးေတြ၀င္ထိမ္းခဲ့၍သာအမ်ားႀကီးသက္သာခဲ့သည္။

(ဤျပႆနာသည္အသစ္အဆန္းေတာ့မဟုတ္။ ေရွးဦးမူလအစကိုသိလိုလွ်င္ေတာ့ေမာ္လ၀ီေရႊဖီ၏
“ေမာ္လ၀ီ နဲ  ့ေယာဂီ” စာအုပ္ထုတ္ေ၀သည့္ ခုႏွစ္ကိုျပန္ၾကည့္ပါ။ထိုစဥ္ကတည္းကပင္ျပႆနာစ
ခဲ့ၿပီးျဖစ္၍ကေန ့အထိအခ်ိန္အခါအလိုက္ငုတ္ခ်ည္ေပၚခ်ည္ျဖစ္ေနတာသာျဖစ္သည္။)
ယခင္စစ္အစိုးရလက္ေအာက္မွာတံုးကအာဏာရွင္စံနစ္ႏွင့္ျပည္သူမ်ားအၾကားအေျခခံပဋိပကၡႀကီးက
အျခားပဋိပကၡအားလံုးကိုဖ်ာေအာက္သို ့ယက္သြင္းၿပီးသိမ္းထားတာျဖစ္ခဲ့သည္။ (kept under the carpet)

ယခုဖြင့္ေပးလိုက္ေတာ့မွပြင့္ထြက္လာၾကတာျဖစ္သည္။

သမိုင္းသင္တာမ ‘အ’ ေအာင္ဟုဆိုေနသူမ်ားဘယ္သမိုင္းကိုသင္ေနၾကသည္မသိ။

ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ျမန္မာျပည္မမွာဘုန္းႀကီးေတြတိုက္တာခိုက္တာခံခဲ့ရလင့္ကစားဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြက
မူဆလင္ဒုကၡသည္ခိုလႈံသူေတြကိုကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးခဲ့သည္၊ အစာေရစာေပးခဲ့သည္။ မေန ့တေန ့ကလားရိႈးကမန္ဆူဆရာေတာ္ေက်ာင္းကိုမူဆလင္ေတြဘာေၾကာင့္ေငြသြားလႈၾကသလဲ ။ သူတို ့ဘာသာ၀င္ေတြ၏အသက္ေတြကိုဆရာေတာ္ကကယ္ဆယ္ခဲ့လို ့ျဖစ္သည္။

ရခိုင္ျပည္ဘက္မွလူမ်ိဳးေရးအျဖစ္အစေဖၚေပးလိုက္ေသာပဋိပကၡသည္ျမန္မာျပည္မတြင္ဘာသာေရးအသြင္
ေဆာင္လာကာအႏွစ္ႏွစ္အလလစုျပံဳခဲ့ေသာတဘက္ႏွင့္တဘက္မယံုၾကည္မႈသည္ဘြားဘြားႀကီးေပၚလာသည္။

အာဏာရွင္ေခတ္တေလွ်ာက္လံုးအတိုက္အခံႏိုင္ငံေရးဘက္ကရပ္တည္လာခဲ့ေသာသံဃာထုသည္ပထမဆံုး
အႀကိမ္အျဖစ္ယခုကိစၥတြင္ႏိုင္ငံေရးအတိုက္အခံမ်ားႏွင့္လမ္းခြဲလာသလိုလိုထင္ရသည္။ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္
ႏွင့္သူမ၏ NLD ပါတီကို ႏွစ္ရွည္လမ်ားေထာင္က်ခံကာေထာက္ခံအားေပးခဲ့သူမႏၱေလးမစိုးရိမ္ေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ဦး၀ီရသူသည္ဤအလွည့္အေျပာင္းကိုဖန္တီးသူ (catalyst) ျဖစ္သည္။

NLD အားဦး၀ီရသူမွလဲြ၍မည္သူမွ်အမည္တပ္၍မေ၀ဘန္ၾကေသာ္လည္းသံဃာထုသည္၂၅ ႏွစ္လံုးလံုးေအာင္ ဆန္း၏သမီးကေလးဟူ၍သူတို ့ဂရုဏာသက္ခဲ့ေသာသူမႏွင့္မေၾကျငာဘဲလမ္းခြဲၾကၿပီဟုယူဆႏိုင္စရာျဖစ္သည္။

ဤေဆာင္းပါးရွင္သည္မူအားျဖင့္ဘုန္းႀကီးေတြႏိုင္ငံေရးလုပ္တာကိုမႀကိဳက္သူျဖစ္သည္။ ၂၀၀၇ခုႏွစ္တံုးက ေစ်းကြက္စီးပြားေရးသေဘာအရအစိုးရက subsidized လုပ္ထားသည္
ကိုျဖဳတ္လိုက္သျဖင့္ဓါတ္ဆီေစ်းထိုးတက္သြားသည္ကိုမဆီမဆိုင္ဘုန္းႀကီးေတြက၀င္ဆႏၵျပသျဖင့္
ေရႊ၀ါေရာင္အမည္ခံဘုန္းႀကီးေတာ္လွန္ေရးတစ္ခုျဖစ္သြားတာကိုသူမေထာက္ခံခဲ့ေပ။

သို ့ေသာ္ယခုႏွစ္ထည္းမွာသံဃာေတြလႈပ္ရွားလာပံုသည္ ၂၀၀၇ ခုကႏွင့္အႏွစ္သာရေကာပါ၀င္သူအမ်ိဳး
အစားေကာကြဲျပားျခားနားသည္။ ၂၀၀၇ တံုးကပါ၀င္ခဲ့သူမ်ားမွာတစ္ေလွ်ာက္လံုးႏိုင္ငံေရးႏွင့္မကင္းေသာ
“ႏိုင္ငံေရးကိုယ္ေတာ္ေတြ” ကအမ်ားစုျဖစ္သည္။ သူတို ့ကပါတီႀကီးတစ္ခုႏွင့္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးတစ္ဦး
အတြက္အနာခံ၍ “၀န္းရံ” ေပးခဲ့တာျဖစ္သည္။

ယခုအခါဤကိုယ္ေတာ္မ်ားထံမွပင္ထိုပါတီႀကီးႏွင့္ထိုဒကာမႀကီးကိုစိတ္နာသည့္ေလသံမ်ားထြက္လာေနၾကတာျဖစ္သည္။

ယခု ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္သံဃာထုသည္အဓိကအားျဖင့္သူတို ့အေရး (ဗုဒၶဘာသာအေရး)ကိုသူတို ့လုပ္တာျဖစ္သည္။
ထို ့ေၾကာင့္ပင္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တံုးက၀င္မပါခဲ့ၾကေသာ - တစ္ပါးစီ၏ေနာက္ပါးတြင္လူဒါယကာႏွင့္ပရိႆတ္သိန္းသန္း
ခ်ီရိွၾကေသာအေက်ာ္အေမာ္ပုဂၢိဳလ္ေတြဒါဇင္ႏွင့္ခ်ီ၍ပါ၀င္လာတာျဖစ္သည္။

အေရအတြက္သေဘာႏိႈင္းရလွ်င္ ၂၀၀၇ သည္ေရပြက္ထမႈမွ်သာျဖစ္ကာယခုအျဖစ္သည္ဆူနာမီျဖစ္သည္။

ဘုန္းႀကီးေတြလႈပ္ရွားလာတာကိုမႀကိဳက္သူမ်ားကဗုဒၶဘာသာသည္ကမၻာေပၚတြင္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဘာသာျဖစ္သည္၊
ေသြးထြက္သံယိုကိစၥမ်ားတြင္ဗုဒၶဘာသာ၏ပေယာဂမကင္းျဖစ္ေအာင္လုပ္လွ်င္ဗုဒၶဘာသာမပီသဟုေ၀ဘန္ၾကသည္။

လူတစ္ခ်ိဳ  ့သည္“ကိုးကြယ္တာ” ႏွင့္ “ကာကြယ္တာ” ကိုခြဲခြဲျခားျခားသိၾကပံုမရ။

ကိုးကြယ္မႈတြင္လူ ့စိတ္ကိုႏူးည့ံသိမ္ေမြ  ့လာေအာင္သင္ၾကားေသာဘာသာတရားႏွင့္လူကိုရုံ  ့ရင္းၾကမ္းတမ္း
လာေအာင္သင္ၾကားေသာဘာသာတရားဟူ၍ခြဲျခား၍ကိုယ္သန္ရာကိုယ္ေရြးႏိုင္သည္။

ဘာသာတရားတစ္ခုတည္တန္ ့ေရးအတြက္ကာကြယ္ရာ၌မူရင္ဆိုင္ေနရေသာအႏၱရယ္ႏွင့္ေလွ်ာ္ညီေသာနည္းကိုဖန္တီးမည္သာ။

ကိုးကြယ္တာကိုသင့္စိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္လို ့ရသည္။ ကာကြယ္နည္းကိုစိတ္ႀကိဳက္နည္းေရြးလို ့မရ။
အႏၱရယ္တိုင္းအတြက္ေမတၱာသုတ္ရြတ္ခ်ည္းေန၍မျဖစ္။ ဆရာေတာ္ရွင္ဥကၠဌတို ့ေခတ္ကစကားစစ္ထိုးယံုျဖင့္ၿပီး
သည္(ref: သွ်င္ဥကၠဌႏွင့္ေက်ာက္ကြင္းအေရးေတာ္ပံု)။ ဆရာေတာ္ရွင္ေဆကိႏၵတို ့ေခတ္တြင္ႏိုင္ငံေတာ္က
ဥပေဒျပဳ၍ကာကြယ္ေပးမွလံုေလာက္မည္ဟုသေဘာရလာၾကသည္။

သည့္ထက္ပိုဆိုးလာဦးမည္ဆိုလွ်င္ “ဗမာတာလီဘန္” မ်ားေပၚလာဦးမလား-ဘယ္သူမွႀကိဳတင္၍မေျပာႏိုင္။
Monster ႏွင့္နပမ္းလံုးရင္းကိုယ္တိုင္ monster ျဖစ္သြားတာမ်ိဳးလည္းရိွခ်င္ရိွႏိုင္သည္။

မည္သို ့ျဖစ္ေစကိုးကြယ္မည့္သူေတြကိုးကြယ္စရာက်န္ရစ္ေအာင္ကာကြယ္သည့္အလုပ္ကိုတစ္ေယာက္
ေယာက္ကေတာ့ “လူမိုက္” အျဖစ္ခံ၍လုပ္ရသည္သာ။

ျမန္မာႏိုင္ငံယခုရင္ဆိုင္ေနရေသာအႏၱရယ္မ်ိဳးႏွင့္ရင္ဆိုင္ခဲ့ရေသာႏိုင္ငံမ်ား၌ဗုဒၶဘာသာ
ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရသည့္သက္ေသမ်ားအာရွသမိုင္းတြင္အထင္အရွားရိွသည္။


ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ ဘာသာေျပာင္း၊သားသမီးအတားအဆီးမရိွေမြးကာတိုင္းျပည္ လူဦးေရ၏သေဘာသဘာ၀ (demographics) ကိုေျပာင္းလဲမည့္အႏၱရယ္က်ေနေရာက္ေနသည္ဟုဗမာ
-ရခိုင္-ရွမ္း-ကရင္ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏စိုးရိမ္မႈသည္မႏွစ္ကစ၍သိသိသာသာတိုးလာေနသည္။
ဤအသံတိပ္လႈပ္ရွားမႈသည္ လူမႈေရးႏွင့္အစျပဳကာ - ဘာသာေရးကိုအသံုးခ်ၿပီး- ႏိုင္ငံေရးတြင္အဆံုးသပ္ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟုသံသယရိွေနၾကသည္။ ဘာသာေရးသည္ ‘အလယ္က’ ကြင္းဆက္ျဖစ္သည္။

ရိွၿပီးျဖစ္ေသာ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ဗုဒၶဘာသာမိမၼမ်ားအထူးထိမ္းျမားျခင္းဥပေဒ(1954 Buddhist Women Special Marriage Act) သည္ဘာသာျခားႏွင့္လက္ထပ္ၿပီးဘာသာမေျပာင္းဘဲေနေသာဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးမ်ား- ႏွင့္သူတို ့၏ဘာသာျခား
ခင္ပြန္းႏွင့္ရေသာခေလးမ်ားအေမြဆက္ခံႏိုင္ေရးေလာက္ကိုသာအေထာက္အကူေပးႏိုင္သည္။ ျပႆနာျဖစ္လာလွ်င္
တရားမေၾကာင္းအရသာေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။

ထို ့ေၾကာင့္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဥပေဒသည္အေျခအေနသစ္တြင္ေပၚလာေသာအႏၱရယ္သစ္ကိုတားဆီးဘို ့မလံု
ေလာက္ဟုစိုးရိမ္မႈေတြျဖစ္ေပၚလာေနၾကသည္။

ထို ့ေၾကာင့္ “မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ”ဟုပဏာမအားျဖင့္မွည့္ေခၚထားေသာအမည္တစ္ခုထြက္ေပၚလာသည္။

မရည္ရြယ္ေသာ္လည္းထို “မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ” ဆိုေသာနာမည္ (title) ကအမ်ိဳးမေစာင့္သူတစ္စံုတစ္ေယာက္ကိုမေတာ္တဆ သြား၍ခလုပ္တိုက္မိေကာင္းတိုက္မိႏိုင္သည္။ထို ့ေၾကာင့္ဤဥပေဒပထမမူၾကမ္းမထြက္မီယခုကတည္းကပင္လူအမ်ား
နား၀င္ခ်ိဳမည့္အျခားအမည္တစ္ခုခုသို ့ေျပာင္းလဲေပးပါရန္ယခုေဆာင္းပါးရွင္ကပင္“ျပင္ဆင္ခ်က္” တင္လိုသည္။

[အေနာက္ကမၻာတြင္ “ေထာင္”ကိုလူေတြနားခံသာေအာင္အမွားျပင္ေရးသိပၸံေက်ာင္း
(Correctional Institute) ဟု euphemism သံုး၍ အမည္ေျပာင္းလဲေခၚၾကသည္။]

ဤတိုင္းျပည္၌လြပ္လပ္စြာထိမ္းျမားလက္ထပ္ခြင့္ကိုဘယ္တံုးကမွမတားျမစ္ခဲ့ေပ။တားျမစ္၍လည္းမရ
စေကာင္း ေသာသဘာ၀ျဖစ္သည္။ဇီ၀ေဗဒသေဘာအရလည္းမ်ိဳးကြဲႏွင့္ေသြးစပ္သူမ်ားပိုထူးခြ်န္သည္။
သို ့ေသာ္ရိွေန ေသာအလြန္လစ္ဘရယ္က်ေသာလူမႈဆက္ဆံေရးပါတ္၀န္းက်င္ကိုတရားလြန္အျမတ္ထုတ္ျခင္း
ကိုေတာ့တားျမစ္ရေပမည္။ (Over exploitation of the existing liberal social environment has to be stopped.)

ထို ့ေၾကာင့္ဘာသာျခားခ်င္းအိမ္ေထာင္ျပဳရာတြင္စကၤာပူမွာလို special marriages act တစ္ခုျပဌန္းေစခ်င္ၾကသည္။ သို ့မွသာအိမ္ေထာင္ေရး (လူမႈေရး) ကိုအသံုးခ်၍ႏိုင္ငံေရးစီမံကိန္းတစ္ခုခုအေကာင္အထည္ေဖၚလာလွ်င္တားဆီးႏိုင္မည္
ဟုဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကယံုၾကည္ေနသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးမ်ားဘာသာျခားႏွင့္အိမ္ေထာင္ျပဳလွ်င္- မိမိယံုၾကည္ရာဘာသာကိုဆက္လက္၍ ကိုးကြယ္ခြင့္၊ဘာသာျခားမိသားစုအတြင္းျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားခံစားေနက်အခြင့္အေရးမ်ားဆက္လက္ခံစား ခြင့္ရိွေစဘို ့တို ့ကိုဥပေဒျပဳ၍အကာအကြယ္ေပးရန္သူတို ့စီစဥ္တာဟုသိရသည္။

ဘုန္းႀကီးေတြအားထုတ္ၾကမည္ဆိုေသာဤမ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒတြင္ဘယ္အခ်က္အလက္မ်ား(Letters of the law) အတိအက်ပါမည္ကိုမျမင္ရမဖတ္ရေသး။ သုိ ့ေသာ္ဥပေဒ၏ရည္ရည္ရြယ္ခ်က္(Spirit of the law) ကိုကားႀကိဳ တင္၍သိရၿပီျဖစ္ျဖစ္သည္။

ပုဂၢလိကအျမင္ကိုေျပာရလွ်င္ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးကိုအာရံုျပဳကာႏွစ္ဘက္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ မ်ားကကိုယ့္ေနာက္လိုက္မ်ားကိုကိုယ္ထိမ္းသိမ္းၾကေစခ်င္သည္။ ဤသို ့ထိမ္းၾကရမည့္အစားတဘက္ဘက္က လမ္းမွားလိုက္ေနလွ်င္အျခားတစ္ဘက္ကလည္းသင့္ေတာ္ေသာတုန္ ့ျပန္မႈမ်ား(Corresponding measures) ျပဳလုပ္ရန္စဥ္းစားလာလိမ့္မည္သာ။

ဧည့္သည္/အိမ္ရွင္မခြဲျခား - လူနည္းစု/လူမ်ားစုသတ္မွတ္ခ်က္မထား- အားလံုးႏိုင္ငံသားေတြခ်ည္းျဖစ္သည္။
သို ့ေသာ္အားလံုး၏သည္မိမိတို ့ေမြးဖြားႀကီးျပင္ရွင္သန္ေနထိုင္ၾကရာတိုင္းျပည္၏သစၥာကိုေတာ့ေစာင့္သိၾက
ဘို ့ေတာ့လိုသည္။ သစၥာပ်က္ယြင္းေၾကာင္း - သစၥာေဖါက္ေၾကာင္းေပၚေပါက္လာလွ်င္အခ်ိန္မွီျပဳျပင္ရမည္။

ဤသို ့ျပဳျပင္ရာတြင္နည္းအကန္ ့အသတ္မရိွ။ ႏိုင္ငံေတာ္၏အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာဟူသည္အကန့္အသတ္မရိွ
ေသာအာဏာမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ဒီမိုကေရစီေခတ္၌ထိုအာဏာသည္ျပည္သူကဆင္းသက္သည္ျဖစ္ရာျပည္သူေတြကလည္းက်င့္သံုးခြင့္ရိွသည္။
(Popular sovereignty)

တည္ၿငိမ္ေနေသာလူမႈေရးခ်ိန္မွ်ညီအေနအထား (Social equilibrium) ကိုပ်က္သြားေအာင္၊
ေျပာင္းလဲသြားေအာင္ၾကံစည္ျခင္းသည္ႏိုင္ငံကိုလုပ္ၾကံျခင္းျဖစ္သည္။

လူတိုင္းလူတိုင္းမိမိႏွင့္လူမ်ိဳးတူဘာသာတူသူေတြတျခားတိုင္းျပည္မ်ားမွာရိွၾကတာခ်ည္းျဖစ္သည္။

ေရႊျမင့္ေမာင္

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...