အိပ္မက္ေျမပံုေလး ခပ္ေရးေရး
လူဗိုလ္
(၁)
အသက္ (၂၀) ေက်ာ္ ေက်ာင္းသားအရြယ္ေလာက္ကစ၍ မိမိသည္ အႏုပညာဟုေခၚေသာ
ဆို က ေရး တီး အမႈမ်ားတြင္ ကျခင္းမွလဲြ၍ အားလံုးနီးပါးကို စိတ္၀င္စားခဲ့မိသည္။ စိတ္မ၀င္စားဆံုးျဖစ္ခဲ့သည့္
ေက်ာင္းစာ သင္ၾကားေရးခရီးစဥ္ႀကီးတြင္ ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္ အခ်ိန္ေပးခဲ့ရမႈအေပၚတြင္လည္း
ေနာင္တရမိသလိုလို။ မိမိေက်ာင္းသားဘ၀တေလ်ွာက္လံုး အခ်ိန္ေပးေလ့လာခဲ့ေသာ ေက်ာင္းပညာမ်ားက
လက္ေတြ႔ဘ၀တြင္ အသံုး ခ်စရာက ရွာမရျဖစ္ခဲ့သည္ကိုး။ ထိုစဥ္က မိမိမက္ခဲ့သည့္ အိပ္မက္မ်ားကို
ပြင့္လန္းေစသူကို ေျပာပါဆိုလွ်င္ (ဦး) ေအာင္၀င္း(စိတ္ပညာ) ဟု ေျပာရပါမည္။ သူ႔စာမ်ားက
က်ေနာ့္အတြက္ စိတ္ဓါတ္ခြန္အားႏွင့္ လမ္းညႊန္မႈအခ်ဳိ႕ ကို ေပးစြမ္းႏို္င္ခဲ့၏။
ရလဒ္လုပ္ရပ္အေနႏွင့္ မိမိ၏အိပ္မက္မ်ာကို ဆန္ကာခ်မိ၊ ခ်ႏိုင္ခဲ့ျခင္းပင္။
မိမိ၀ါသနာမ်ားစြာအနက္ မိမိႏွင့္ အကိုက္ညီ၊ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုးကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ခဲ့သည္။
ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ စာေရးဆရာ၊ ဒါရိုက္တာ အစရွိသည့္မိမိႏွင့္ အလွမ္းကြာအိပ္မက္မ်ာကို ပယ္ခ်၍
ဂီတအႏုပညာဆိုသည့္အိပ္မက္ကို ပထမအၾကမ္းစား ေရြးခ်ယ္မိသည္။ ထိုမွတဆင့္ အသံမေကာင္းျခင္း၊
ထူးျခားသည့္အသံကုိ မပိုင္ဆိုင္ျခင္း အစရွိသည္မ်ားေၾကာင့္ အဆုိကိုပယ္ သည္။ လက္ကဘယ္သန္ျဖစ္ေနျခင္းႏွင့္
ဘယ္သန္ယဥ္ေက်းမႈ အားမေကာင္းေသာပတ္၀န္းက်င္တြင္ ရွင္သန္ ေနထိုင္ ရသူျဖစ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္
အတီးကို ထပ္ပယ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရြးခ်ယ္စရာမွာ အေရးသာက်န္ေတာ့၍ ေတးေရးဆိုသည္ကို မိမိေက်နပ္စြာလက္ခံမိခဲ့၏။
ကိုေစာႏုစကားအရဆိုလွ်င္ Composer လား၊ Song maker လားေတာ့ မေျပာတတ္ေသး။
မိမိေရြးခ်ယ္မိေသာအိပ္မက္ အလွပဆံုးျဖစ္ေစဖို႔မွာ ငုတ္မိသဲကိုင္
နုိင္ဖို႔လိုသည္ဟု ယံုၾကည္၏။ သို႔အတြက္ ေက်ာင္းစာအပါအ၀င္ မိမိအခ်ိန္ကို စုပ္ယူေနေသာ
ကိစၥအခ်ဳိ႕ကို ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့သည္။ အိပ္မက္ေဖၚထုတ္ႏိုင္ေရး လုုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအတြက္ အားျဖည့္ခဲ့သည္။
ရႏိုင္သမွ် စာကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္မွတ္ေလ့လာခဲ့သည္။ စကားလံုး အသစ္ေတြရႏိုင္ဖို႔၊ ခရစၥယာန္က်မ္းစာကို
ဖတ္ရန္၊ ခံစားခ်က္ေတြ ရွင္သန္ေနေစဖို႔ ရည္စားမ်ားမ်ားထားရန္ ထူးထူးျခားျခားအၾကံေပးမႈမ်ားႏွင့္
ဆရာေမာင္သာႏိုး၏ ထင္းရူးပင္ရိပ္စာအုပ္ကို ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး၊ ေတာင္ႀကီး ေရာက္ေလရာရာ စာအုပ္အေဟာင္းဆိုင္္္္္္ေတြမွာ
ရွာပံုေတာ္ဖြင့္ခဲ့ရသည္မ်ားကိုလည္း အမွတ္ရမိေသးသည္။ လက္လွမ္းမီရာ ေတးသီခ်င္းမ်ား၏ထူးျခားမႈမ်ားကို
သရုပ္ခဲြၾကည့္မိခဲ့သည္။ ရလဒ္အျဖစ္ကား ေက်ာင္းကို ေအာင္သည္ဟုေျပာႏိုင္ရံုေနာက္ဆံုး အဆင့္ျဖင့္သာၿပီးခဲ့သည္။
မိဘအကူအညီျဖင့္ရခဲ့ေသာအလုပ္မွ မိဘကိုပင္ အသိမေပးပဲထြက္ျခင္း၊ မိမိရည္ရြယ္ခ်က္ အစျပဳႏိုင္ေရးအမႈမ်ားျဖင့္
လံုးခ်ာလည္ခဲ့ရၿပီး က်င္လည္ရာအသိုင္း အ၀ိုင္းတို႔က မိမိအား စည္းအျပင္ကလူတေယာက္အျဖစ္သာ
သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေပသည္။ ဂီတတကၠသိုလ္ရွိေသာ ႏိုင္ငံတခုခုသို႔ ပညာသင္းသြားရန္ အိပ္မက္တခုကိုေတာ့
မက္ခဲ့မိ၏။ ၎သည္လည္း လက္ေတြ႔ဘ၀ကို ေရာက္မလာႏိုင္ခဲ့။
(၂)
ျမန္မာ့ဂီတရွာပံုေတာ္ခရီးတြင္ မိမိအသိအမွတ္ျပဳလိုက္မိသူမ်ားမွာ
ၿမိဳ႔မၿငိမ္း၊ ကိုေစာညိမ္း၊ သႊေအာင္၊ ဖိုးခ်ဳိ၊ စိုင္းခမ္းလိတ္၊ တင္၀င္း(ေဆးမန္း)၊
ကိုေမာင္ေမာင္၊ ကိုေန၀င္း၊ ႏိုင္မင္း၊ ဆူး၊ Jေမာင္ေမာင္၊ ေနာင္ေနာင္ ( s.f )၊ ဗဒင္ႏွင့္
ထူးအိမ္သင္တို႔ ျဖစ္ခဲ့၏။ ထိုသူမ်ားတြင္ပင္ ၂ မ်ဳိးခဲြျခားႏိုင္ေသးသည္။ ျမန္မာ့ဟန္ရွိျခင္းႏွင့္
ကမာၻ႔အ ဆင့္မီျခင္း တဖက္ဖက္တြင္ သာရပ္တည္ႏိုင္ၾကၿပီး ၂ ဖက္စလံုးတြင္ျပည့္မီသူမွာ ခပ္ရွားရွား။
သို႔ေသာ္ ထိုပုဂိုလ္ မ်ားသည္ပင္ ေလးစားေလာက္စရာအိပ္မက္ မက္ခဲ့သူမ်ားဟုယံုၾကည္မိသည္။
ထိုအထဲမွာပင္ မိမိအႏွစ္သက္ ဆံုးပံုစံမရွိ၊ မိမိလိုခ်င္သည့္ အဆင့္ကိုမေတြ႔ရခဲ့။ ထိုအခ်က္သည္ပင္
မိမိိအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္၊ မိမိ၏အိပ္မက္ ပင္ ျဖစ္ေနမလားဟုေတြးလွ်က္ အားတက္ခဲ့ရျပန္ပါသည္။
မိမိရည္ရြယ္သည္က မိမိေမြးဖြာလိုက္ေသာ သီခ်င္းကိုၾကားလိုုက္ရလွ်င္
ျမန္မာသီခ်င္းမွန္းသိရမည္။ ဥပမာ အိႏၵိယသီခ်င္း၊ ဂ်ပန္သီခ်င္းတို႔ကိုၾကားလွ်င္ ဘာသာစကားကိုနားမလည္သည့္တိုင္
အိႏၵိယသီခ်င္း၊ ဂ်ပန္သီခ်င္း မွန္း သိသလိုမ်ဳိး၊ မိမိသီခ်င္းကိုၾကားလွ်င္ ျမန္မာ့သီခ်င္းမွန္းကို
သိေစရမည္။ စာသားကိုနားလည္ခံစားႏိုင္သူ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အၾကားတြင္လည္း မည္သည့္အဆိုေတာ္ပင္ဆိုဆို
မိမိေရးစပ္ေသာသီခ်င္းမွန္း သိရမည္။ အျခားသီခ်င္းမ်ားႏွင့္ ဟန္(Style) အရျဖစ္ေစ၊ စေကး
(Scale) အရျဖစ္ေစ ကဲြျပားျခားနာသည့္ ထူးျခားမႈတခုခု ကို မိမိဖန္တီးလိုုက္ေသာသီခ်င္းမ်ားတြင္ ရွိေနေစရမည္။
ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ တကမာၻလံုးခံစားႏိုင္ေစရန္ အဂၤလိပ္ဘာ သာျဖင့္ သီခ်င္းေရးခ်င္သည္။ ကိုယ္ၾကိဳက္သည့္၊
ကိုယ့္သီခ်င္းႏွင့္ကိုက္ညီမည့္ အဆိုေတာ္ကိုပင္ေမြးျမဴ၍ ကိုယ့္ သီခ်င္းမ်ားကို ဆိုေစမည္။
အဆိုေတာ္အႀကိဳက္လိုက္ေရးစရာမလို။
မိမိေလ့လာဖူးေသာ ဂီတစံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားတြင္ ပထမအဆင့္ကို Beat, Bar, Timing ။ ဒုတိယ အဆင့္ကို Style,
Scale ။ တတိယအဆင့္ကို Mood ဟူ၍ရွိၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဂီတပညာကို စနစ္ တက်သင္ၾကား
ခြင့္ မရၾကသူမ်ားမွာ အမ်ားစုျဖစ္ၾကသည့္အတြက္ ပထမအဆင့္ကို အေျခအခိုင္မီမွာပင္ တတိယအဆင့္ကို
ေက်ာ္လြန္၍ မူးယစ္ေဆး၀ါးအားကိုျဖင့္ လွမ္းတက္ၾကရာ သက္တမ္းမေစ႔မီမွာပင္ စုန္းစုန္း ျမဳပ္ခ႔ဲၾကရသည္။
ႀကီးမားေသာ ဆံုးရႈံးမႈတရပ္ပင္။
ျမန္မာ့ဂီတတြင္ စေကးကို ဆိုင္း၀ိုင္းအေခၚအေ၀ၚ၊ ေစာင္းအေခၚအေ၀ၚ ကဲြျပားစြာရွိေနခဲ့ၾကေသာ္လည္း
တကမာၻလံုးသံုးစဲြေနေသာ ဒို ေရ မီ ဖါ ဆို လာ ထီ ဒိုး ဆိုသည့္ Diatonic scale
(Netural scale) ထဲက မထြက္ခဲ့ၾက။ ျမန္မာ့သီခ်င္းမ်ားကိုဆိုလွ်င္ မည္သည့္သီခ်င္းကိုဆိုဆို
ဂီတာတလံုးထဲျဖင့္ တီးခတ္၍ရေနသည္။ ၾကိဳးေျပာင္းညွိစရာမလုိ၊ ႀကိဳညွိနည္းတခုထဲကိုသာ သံုး၍ရသည္။
မွတ္မွတ္ရရ ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ တခါက မိမိအေတြး ကြန္႔မိခဲ့ဖူး၏။ ျမန္မာတြင္ သနပ္ခါးသည္ ထူးျခားမႈတခု၊ သနပ္ခါးသည္ ျမန္မာ့သေကၤတတခုဟု ဆိုႏိုင္စရာ။ သို႔ဆိုလွ်င္ သနပ္ခါးေခါက္ကို တခုကိုယူ၍ ၎တြင္ ေဘးတိုက္ျမင္ရေသာ လွဳိင္းေကြးကေလးမ်ားကို အင္တာေနရွင္နယ္ ဂီတသေကၤတ မ်ဥ္းေၾကာင္း ၅ ခုထဲတြင္ ထည့္ၾကည့္မည္။ ေပၚလာေသာ အနိမ့္အျမင့္ သံစဥ္လႈိင္းေလးကို ျမန္မာ့ဂီတ၏ မူပိုင္စေကးတခုအျဖစ္ ယူမည္ဟု။ အမ်ားကလက္ခံ မခံမွာ မေသခ်ာ လွေသာ္လည္း မိမိအတြက္မူ ကိုယ္ပိုင္စေကးတခု ရလိုက္တန္ေကာင္းေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ဖူး၏။ ၎သည္လည္း မိမိအတြက္ အိပ္မက္တခုမွ်သာ။
မွတ္မွတ္ရရ ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ တခါက မိမိအေတြး ကြန္႔မိခဲ့ဖူး၏။ ျမန္မာတြင္ သနပ္ခါးသည္ ထူးျခားမႈတခု၊ သနပ္ခါးသည္ ျမန္မာ့သေကၤတတခုဟု ဆိုႏိုင္စရာ။ သို႔ဆိုလွ်င္ သနပ္ခါးေခါက္ကို တခုကိုယူ၍ ၎တြင္ ေဘးတိုက္ျမင္ရေသာ လွဳိင္းေကြးကေလးမ်ားကို အင္တာေနရွင္နယ္ ဂီတသေကၤတ မ်ဥ္းေၾကာင္း ၅ ခုထဲတြင္ ထည့္ၾကည့္မည္။ ေပၚလာေသာ အနိမ့္အျမင့္ သံစဥ္လႈိင္းေလးကို ျမန္မာ့ဂီတ၏ မူပိုင္စေကးတခုအျဖစ္ ယူမည္ဟု။ အမ်ားကလက္ခံ မခံမွာ မေသခ်ာ လွေသာ္လည္း မိမိအတြက္မူ ကိုယ္ပိုင္စေကးတခု ရလိုက္တန္ေကာင္းေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ဖူး၏။ ၎သည္လည္း မိမိအတြက္ အိပ္မက္တခုမွ်သာ။
မိမိအိပ္မက္ကို အေသးစိတ္
ပံုေဖၚၾကည့္မိသည့္အခါ ထြက္လာသည့္အေျဖကား ကမာၻ႔အဆင့္မီ ျမန္မာ့ဟန္ပါသည့္ ကိုယ္ပိုင္သံစဥ္ေတးမ်ား
ဖန္တီးႏိုင္ေရး။ သို႔ဆိုပါလ်င္ ကမာၻ႔ဂီတႏွင့္ ျမန္မာ့ဂီတတို႔ကို ကဲြကဲြျပားျပား သိနားလည္ထား၍ ျမန္မာ့ဂီတဟန္၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ကိုလည္း ဆုပ္ကိုင္မိထားဖို႔လိုပါမည္။ ကိုယ္ပိုင္အနုပညာဖန္တီးမႈ
စြမ္းရည္မွာမူ မရွိမျဖစ္။
(၃)
အိပ္မက္သည္ လက္ေတြ႔မဟုတ္၊ ညီမွ်ျခင္းခ်မရဆိုသည္ကုိ လက္ေတြ႔ျဖတ္သန္းမႈမ်ားမွ
သက္ေသျပခဲ့၏။ မိမိတြင္ ဂီတမ်ဳိးရိုးမရွိ၊ မိမိထိစပ္ရာပတ္၀န္းက်င္တြင္လည္း ဂီတပညာရွင္မရွိ၊
ဂီတပညာကိုစနစ္တက်ႏွင့္ အဆင့္ျမင့္သင္ၾကားႏိုင္ခြင့္မရွိ၊ ကမာၻ႔ဂီတကို စံုစံုေစ့ေစ့ေလ့လာႏိုင္စရာေနရာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မရွိ။ ျမန္မာ့ ဂီတဟုျပစရာ အေထာက္အထား
သက္ေသ မရွိ၊ ျမန္မာ့ဟန္ဟုေျပာစရာ အေထာက္အထား သက္ေသမရွိ၊ ပိုမိုဆိုရြားသည္မွာ စတူဒီယိုေခတ္တြင္
ျမန္မာ့ဂီတ၊ ျမန္မာ့ဟန္ဟုေျပာစရာ သက္ေသအေထာက္အထားမရွိ။ မည္သည့္သီခ်င္းကို ေျပာရမည္နည္း။
မည္သည့္အခ်က္ေၾကာင့္ ေျပာရမည္နည္း။ မည္သူမ်ာက အသိအမွတ္ ျပဳခဲ့ၾကသနည္း။ မည္သည့္ေခတ္က
ဂီတကို ျမန္မာ့ဂီတအစဟု သတ္မွတ္မည္နည္း၊ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း စသည့္အခ်က္မ်ားသည္လည္းမရွိ။
မိမိ မသိျခင္းႏွင့္ လက္လွမ္းမမီျခင္းမ်ားလည္း ျဖစ္ႏိုင္၏။ ထိုမရွိျခင္း၊ မသိ ျခင္းမ်ားႏွင့္
ရင္ဆိုင္တိုးခဲ့ရေသာမိမိမွာ တာထြက္ထြက္ျခင္းအစမွာပင္ ခရီးစဥ္ပ်က္ခဲ့ရ။
သီခ်င္းေလး အပုဒ္ ၅၀ ေက်ာ္ေလာက္ေရးျဖစ္ခဲ့သည္။ အမ်ားႏွင့္မတူေအာင္
Scale , Style ,Timing တို႔ကို စမ္းသပ္တီထြင္ၾကည့္သည္။ သီခ်င္းတပုဒ္မွာပင္ စာသားတမ်ဳိးထဲကို
သံစဥ္ ၂ မ်ဳိး။ စေကး ၂ မ်ဳိး။ Timming ၂ မ်ဳိး ပါေအာင္၊ ထူးေအာင္ ႀကိဳစားၾကည့္ဖူးသည္။
မည္သူမွမသိလိုုက္ၾက။ သိေအာင္လည္းမစြမ္းႏိုင္ခဲ့။ ကိုယ္လို ခ်င္သည့္အဆင့္ အထိလည္းမေရာက္ခဲ့။
ဘယ္သူမ်ား ဒီလမ္းကိုေလွ်ာက္ေနၿပီလဲ ေမွ်ာ္ၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း တေယာက္မွမေတြ႔ရေသး။
Rap, Hip-Hop ေတြထဲ သံသရာလည္၍ေကာင္းၾကတုန္း။ ျမန္မာ့ဟန္႔ဟုေျပာစရာ ဘာသာစကားႏွင့္ လူမွလဲြ႔၍မပါ။
ျမန္မာ့ဂီတကို ကမာၻ႔ဂီတရင္ျပင္တြင္ တက္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ ၾကိဳးစားခဲ့ၾကေသာ
ျမိဳ႕မၿငိမ္းကဲ့သို႔ေသာ ျမန္မာ့ ဂီတသူရဲေကာင္းႀကီးမ်ား လမ္းတ၀က္တြင္ အရံႈးေပးခဲ့ၾကရသည္ကို
စာနာလာမိ၏။ ကိုယ့္အလံကိုယ္ကိုင္၍ တက္ ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္းသည္ ခက္ခဲတတ္စျမဲျဖစ္သည္ကိုး။
သူမ်ားအလံကိုေကာ္ပီလုပ္ျခင္းမွာကား ျပႆနာ မရွိ္။ ဤပံုျဖင့္ ျမန္မာ့ဂီတ ( ေရြအိုးစည္၊
ဒိုးသံ၊ ေဗ်ာသံတို႔၊ ရွမ္းအိုးစည္၊ ကရင္ဒံုးယိမ္းတို႔) သည္ အာဖရိကလူမဲ တို႔၏ ဂီတမ်ားကဲ့သို႔ ကမာၻ႔ဂီတရင္ျပင္တြင္ ေနရာရလာစရာ လမ္းေၾကာင္းမျမင္။
၎ကိစၥမ်ားသည္ မည္သူေတြ၏ တာ၀န္ျဖစ္မည္နည္း။ မိမိေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ေသာ ဂီတသူရဲေကာင္းမ်ား
မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ေပၚလာမည္နည္း။ မိမိ ရွင္သန္ေနစဥ္ ကာလတြင္ပင္ မိမိအိပ္မက္ထဲမွ သီခ်င္းမ်ဳိးကို
ၾကားခ်င္စမ္းလွပါဘိ။
အခြင့္ထူးတရပ္ဟုဆိုရမည္လား မသိ။ အာရွဆီးဂိမ္းကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အင္ဒိုနီးရွားထက္သာ ေအာင္ က်င္းပမည္ဟု သမတဦးသိန္းစိန္က ဆိုခဲ့သည္။
ေသခ်ာသည္မွာ အင္ဒိုနီးရွားတြင္က်င္းပစဥ္က ပိတ္ပဲြ အခန္းအနားတြင္ဆိုသြားေသာ “တို႔ ကိုႀကီးေက်ာ္” သီခ်င္းေလာက္ႏွင့္ မၿပီးသင့္ေတာ့။
အလြယ္မျဖစ္သင့္ေတာ့။ ျမန္မာ့ကိုယ္စားျပဳ သီခ်င္းသစ္ေတြ ၾကားရေတာ့မည္ထင္ပါ၏။
0 comments:
Post a Comment