Saturday, July 30, 2011

စာေပႏိုင္ငံေရး/ Literary Poltics

by Our Villagers on Saturday, July 30, 2011 at 7:57pm
အရင္ေဆာင္းပါးတစ္ေစာင္မွာ ဒီလို ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။ … လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ အနည္းငယ္အတြင္းက စာေပေ၀ဖန္ေရးနဲ႔ စာေပသီ၀ရီနယ္မွာ အေရးပါတဲ့၊ ႀကီးမားတဲ့ လႈပ္ရွားမႈႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အေျပာင္းအလဲႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ပထမတစ္ခုက စာေပေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြဟာ သူတို႔ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ နယ္ (ေ၀ဖန္ေရး domain) ကို ခ်ဲ႕ထြင္လာၾကတယ္။ အေၾကာင္းအရာအသစ္ေတြ၊ အမ်ဳိးအစားအသစ္ေတြ စာသား အသစ္ေတြကို ကိုင္တြယ္လာၾကတယ္။ တစ္ၿပဳိင္နက္တည္းမွာပဲ … the theory သီ၀ရီဆိုတာ ေပၚထြင္းလာခဲ့တယ္လို႔ တင္ျပခဲ့ဖူးပါတယ္။ အခု ေနာက္လႈပ္ရွားမႈ (၀ါ) အေျပာင္းအလဲႀကီးအေၾကာင္း ဆက္ပါ့မယ္။

*
ဒုတိယလႈပ္ရွားမႈ (၀ါ) လမ္းေၾကာင္း trend ကေတာ့ … စာေပေလ့လာမႈနဲ႔ စာေပေ၀ဖန္ေရးဆိုတာ ႏိုင္ငံေရး political ပဲ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဘက္ကို “ေဇာင္း”ေပးလာၾကျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။
*
စာေပေလ့လာမႈနဲ႔ စာေပေ၀ဖန္ေရးဟာ ဘာ့ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရး political ျဖစ္ရသလဲ။ အက်ယ္ျပန္႔ဆုံး သီ၀ရီ အေျခခံအုတ္ျမစ္ကို ေျပာရရင္ … အရာရာတိုင္းဟာ၊ အရာအားလုံးဟာ ႏိုင္ငံေရး Everything is political. ျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ တစ္နည္း ေျပာရရင္ … လူ႕အေရးကိစၥအားလုံးဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ စာေပအႏုပညာအေၾကာင္း သက္သက္ကိုပဲ ေျပာရရင္ စာေပအႏုပညာဖန္တီးၾကတာ လူေတြရဲ႕အလုပ္၊ လူေတြရဲ႕ ကိစၥျဖစ္တယ္၊ စာေပေလ့လာမႈ ေ၀ဖန္ေရးေတြကလည္း လူေတြရဲ႕ အလုပ္၊ လူေတြရဲ႕ ကိစၥ ျဖစ္တယ္။ အရာရာတိုင္း၊ လူ႕အေရးကိစၥတိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆအေျခခံေၾကာင့္ စာေပကိစၥျဖစ္တယ္။ အရာရာတိုင္း လူ႕အေရးကိစၥတိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆအေျခခံေၾကာင့္ စာေပကိစၥအားလုံးဟာ ႏိုင္ငံေရး ကိစၥျဖစ္ရတယ္။
*
အဲဒီေတာ့ “ႏိုင္ငံေရး”ဆိုတာ ဘာတုန္း။ ဘာသာစကားဟာ လိုအပ္တဲ့ အဓိပၸာယ္ရေအာင္ ဘယ္ေတာ့မွ မေဖာ္ျပႏိုင္ဘူးတဲ့။ ဆရာ့ဆရာတို႔ ဆိုမိန္႔ခဲ့ၾကတာ။ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ႏိုင္ငံ့ရဲ႕ အေရးဆိုတာေလာက္နဲ႔ မလုံေလာက္။ ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ျပည္သူ လူထုႀကီးတစ္ရပ္လုံးရဲ႕ အေရးကိစၥကို ႏိုင္ငံေရးလို႔ ေခၚတယ္။ အဲဒီ ျပည္သူလူထုႀကီး တစ္ရပ္လုံးရဲ႕ အေရးကိစၥ သပၸရနံေပါင္းကို အက်ဳိးစီးပြားရွိေအာင္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ၾကတာကို ေခၚတယ္။ အေျခခံအက်ဆုံးျဖစ္တဲ့ … စား၀တ္ေနေရးျဖည့္ဆည္းမႈေတြ၊ အေျခခံ လူ႕အခြင့္အေရးေတြ၊ မေၾကာင့္မၾက မေတာင့္မတ မိမိတို႔ အထိုက္အေလ်ာက္ ဘ၀ကုိ က်န္းမာ ခ်မ္းသာစြာ ေနထိုင္သြားဖို႔ ကိစၥေတြ၊ မိမိတို႔ရဲက အေျခခံ ရပိုင္ခြင့္ေတြ၊ လြတ္လပ္မႈေတြကို ထိပါးေႏွာက္ယွက္ခံရတဲ့အခါမွာ အကာအကြယ္ေပးတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ အဲဒီ ဥပေဒေတြ စိုးမိုးတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ လူအခ်င္းခ်င္း၊ အဓမၼဖိႏွိပ္ျခင္း၊ အခြင့္အေရးေတြ၊ ရပိုင္ခြင့္ေတြ လြတ္လပ္မႈေတြနဲ႔ ဥစၥာဓနေတြကို အားႀကီးသူက “လုယက္ယူငင္ျခင္း” ကင္းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေပၚေစေရး … အစရွိတဲ့ ျမားေျမာင္လွေသာ လူ႕အေရးကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္တာဟာ … ႏိုင္ငံေရး … ပါပဲ။ လူထုအေရးကိစၥဆိုတာ လူတိုင္းရဲ႕ အေရးကိစၥပါပဲ (ျခြင္းခ်က္။ သေဗၺသတၱာ အလုံးစုံေသာ သတၱ၀ါေတြထဲမွာ ဖိႏွိပ္သူနဲ႔ အရင္းရွင္ မပါဘူးဆိုတာေတာ့ ႏွလုံးသြင္းထားဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္)။ အဲဒီေတာ့ ဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ေျပာပါမယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီလို လူထုရဲ႕ အေရးကိစၥ ေဆာင္ရြက္လုပ္ကိုင္ဖို႔အတြက္ စာေပအႏုပညာဖန္တီးမႈက တိမ္းညြတ္အားျဖည့္ေပးရလိမ့္မယ္၊ စာေပေလ့လာမႈနဲ႔ စာေပေ၀ဖန္ေရးကလည္း တိမ္းညြတ္အားျဖည့္ေပးရလိမ့္မယ္။ စာေပဖန္တီးမႈ/ ေလ့လာမႈ/ ေ၀ဖန္ေရးတို႔ဟာ လူထုအေရးႏိုင္ငံေရးကို “ေဇာင္း”ေပးၾကရမယ္ဆိုတာ ဒီအဓိပၸာယ္ကို ေျပာတာပါပဲ။ (၀ါ) ႏိုင္ငံေရးကို ေဇာင္းေပးလာတယ္ ဆိုတာ ဒါပါပဲ။ တစ္နည္းေျပာရင္ စာေပအႏုပညာဟာ ႏိုင္ငံေရး political ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ဒါပါပဲ။
*
ေရွးေခတ္က ေၾကြးေၾကာ္သံအေဟာင္းတစ္ခု ရွိတယ္။ “စာေပသည္ ျပည္သူအတြက္” ဆိုတဲ့ ေၾကြးေၾကာ္သံ။ အခု ေၾကြးေၾကာ္သံအသစ္ ေၾကြးေၾကာဖို႔ လိုအပ္လာပါတယ္။ စာေပသည္ ႏိုင္ငံေရးအတြက္ ဆိုတဲ့ ေၾကြးေၾကာ္သံကို ေၾကြးေၾကာ္ၾကပါ။
*
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ အနည္းငယ္က အက္ဇရာ ေပါင္း Ezra Pound (1885-1972) က “အသစ္လုပ္ၾက/ Make it new” လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့တယ္ (အမွန္ေတာ့ သူ႕အက္ေဆးေဟာင္းေတြ စုထုတ္တဲ့ စာအုပ္ နာမည္ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္က ထုတ္တာ။ ကၽြန္ေတာ္ မေမြးေသးပါဘူး)။ ဒီစကားတစ္ခြန္းဟာ အထူးသျဖင့္ ေမာ္ဒန္သမားေတြ ရင္ထဲကို စူးစူးနစ္နစ္ ၀င္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အေတာ္လည္း ႏွစ္ၿခဳိက္စရာေကာင္းတဲ့ စကားပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို ျပန္သုံးသပ္ၾကည့္ရင္ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါတယ္။ အသစ္လုပ္တာ အားေပးတယ္။ ဘယ္အတြက္ အသစ္လုပ္မွာလဲ။ သစ္႐ုံသက္သက္အတြက္ အသစ္လုပ္တာမ်ဳိးကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အက်ဳိးမရွိဘူးလို႔ ယူဆတယ္။ ဒီေန႔ စာေပအယူအဆေတြမွာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို အေသအခ်ာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားလာတာ သတိျပဳရပါမယ္။ စကားပမာ အႏုပညာနယ္မွာ ဆိုပါေတာ့။ က်ားေပါက္က Punk နဲ႔ ခုန္ေပါက္ေနတယ္။ သားစိုးက ပခန္းဒိုးနဲ႔ သမေနတယ္။ ေဇယ်ာေသာ္တို႔က Hip-Hop နဲ႔ ျမဴးေနတယ္။ အသစ္ေတြပါပဲ။ အားေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔အရွိအရ … “နဂါးနီ သီခ်င္း”ကို ျပန္ဆိုဖို႔ လိုအပ္ရင္ ျပန္ဆိုၾကရေပလိမ့္မယ္။ လူမြဲေတြ လြတ္ေျမာက္ေစဖို႔ နဂါးနီသီခ်င္းဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးလုပ္တာပဲ။ ဆိုခ်င္တာက သစ္သစ္ေဟာင္းေဟာင္း အႏုပညာဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ဖို႔ပဲ လိုတယ္။ ဒီေန႔ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚမွာ၊ လုံးခ်င္းကဗ်ာစာအုပ္ေတြမွာ ကဗ်ာေတြ အသစ္လုပ္ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႕ဖူးသေလာက္ on-line ကဗ်ာဆရာကေလးေတြရဲ႕ ကဗ်ာေတြဟာ အသစ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ရက္ရက္စက္စက္ သစ္ေနတယ္။ ဒီေန႔ အရွိ အေျခအေနကေတာ့ “ႏိုင္ငံေရးကဗ်ာ” ေတြကိုပဲ ေတာင္းဆိုေနတယ္။ ကဗ်ာေလာကရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈ ဆိုတာထက္ သမိုင္းရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈဆိုတာက ပိုမွန္ေပလိမ့္မယ္။ သမိုင္းက ေတာင္းဆိုေနတာ ႏိုင္ငံေရးကဗ်ာ။
*
ကၽြန္ေတာ္ကိုတိုင္လည္း (ကိုယ့္ျဖတ္သန္းမႈအေတြ႕အၾကံဳအရ ၀န္ခံရရင္) အေကြ႕အလွည့္အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အႏုပညာဆိုတာ လူသားရဲ႕ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္မႈကို ျပသရန္မွ တစ္ပါး အျခားကိစၥမရွိ … လို႔ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ အႏုပညာသည္ ျပည္သူ႕အတြက္လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ၿပီး အႏုပညာမေျမာက္ဘူး ထင္တဲ့အခါ အႏုပညာေျမာက္မႈကို ဦးစားေပးရင္း အမွားအယြင္းေတြ ရွိခဲ့တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေ၀ဖန္ေရးသစ္ ဂုိဏ္း NC ကို အားက်ၿပီး … ျပင္ပဆက္စပ္အေျခအေန context ေတြကို ပစ္ပယ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ အစြန္းေရာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ျမန္မာ့ဆို႐ိုးစကားတစ္ခြန္း ရွိခဲ့တယ္။ “ရွင္ႀကီး၀မ္းလည္း ၀င္ခဲ့ဖူးၿပီ။ ရွင္ငယ့္၀မ္းလည္း ၀င္ခဲ့ဖူးၿပီ။” အဲဒီ နံေစာ္တဲ့ အေတြ႕အၾကံဳအရ … အႏုပညဟာ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္ရမယ္။ ဒီေန႔လိုအပ္ေနတာ စာေပႏိုင္ငံေရး Literary politics ပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ယုံၾကည္လာပါတယ္။ အဲဒိ စာေပႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကလည္း ျပည္သူလူထုအမ်ားစုႀကီးရဲ႕ စား၀တ္ေနေရးကိစၥ၊ အေျခခံ လူ႕အခြင့္အေရးကိစၥ၊ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ ကိစၥေတြနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္ေနပါတယ္။ ဒါ ကၽြန္ေတာ့္အယူအဆျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သေဘာကြဲတာ ရွိရင္လည္း ဘယ္သူနဲ႔မွ ကၽြန္ေတာ္ ညွိမွာမဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့အေၾကာင္းလည္း ေျပာခဲ့ခ်င္ပါတယ္။
*
ကမၻာ့စာေပလႈပ္ရွားမႈႀကီးမွာလည္း အထက္က ေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္း လမ္းေၾကာင္း ၂ သြယ္ ေပၚထြန္းခဲ့တယ္။ ပထမ လမ္းေၾကာင္းက … ေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ နယ္ကို ခ်ဲ႕ထြင္လာၾကတယ္။ သီ၀ရီ theory ဆိုတာလည္း ေပၚထြန္းလာတယ္။ ဒုတိယလမ္းေၾကာင္းက … စာေပေလ့လာမႈနဲ႔ ေ၀ဖန္ေရးက ႏိုင္ငံေရးဘက္ကို ေဇာင္းေပးလာၾကတယ္။ political ျဖစ္လာၾကတယ္။ … ဆိုတာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေျခအေနအရပ္ရပ္အရ … စာေပ ႏိုင္ငံေရး တစ္ရပ္ လိုအပ္ေနတယ္လို႔လည္း ဆက္စပ္ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာ “ၾကည္ေဇာ္ေအး” ရဲ႕ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ထဲမွာ ဒီလို ေတြ႕ဖူးတယ္။
လက္ေတြ႕ဘ၀ထဲက ျဖစ္ျဖစ္
စာအုပ္ထဲက ျဖစ္ျဖစ္
အေရးႀကီးတာက အေရးႀကီးတာပါလာဖို႔ မဟုတ္လား။

ၾကည္ေဇာ္ေအး “ပထ၀ီအေနအထား”
ေရႊအုတ္ျမစ္စာေပ၊ စာ ၅၁

စာအုပ္ထဲမွာ ဖူးကိုး Foucault တို႔လည္း ေျပာခဲ့တယ္။ လက္ေတြ႕ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘ၀အတြက္လညး္ အေရးႀကီးတယ္။ စာေပႏိုင္ငံေရး ၊ Literary politics ၊ အဲဒါ အေရး အႀကီးဆုံး လိုအပ္ေနတယ္။


ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္
ေမ ၁၈၊ ၂၀၁၁

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...