Sunday, June 17, 2012

ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈ ၊ စိတ္ဒဏ္သင္႔ျခင္းႏွင္႔ သမုိင္းဇာတ္လမ္းအေဆာက္အအုံ


by မင္းခက္ရဲ (Min Khet Ye) on Saturday, June 16, 2012 at 9:59pm ·

            ဒီေဆာင္းပါဟာ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လုံးရဲ႕ စိတ္ဒဏ္သင္႔ျခင္း ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ သမုိင္းဇာတ္လမ္းအေဆာက္အအုံထဲမွာ ဒီစိတ္ဒဏ္သင္႔ျခင္းဟာ ပုံဏၭာန္တစ္ရပ္အေနနဲ႔ အစားထုိး ၀င္ေရာက္လာပုံေတြကုိ ကုိင္တြယ္ထားတဲ႔ ေဆာင္းပါးပါ ။ အဓိက အေျခခံေလ႔လာထားတာက မာတင္လူသာကင္း ၊ ေရာဘတ္ကေနဒီ ၊ ေနာက္ဆြီဒင္က အမ္နာလင္ဒ္(Anna Lindh)၊ နယ္သာလန္က သီအုိဗန္ေဂါတုိ႔ပါပဲ ။ နုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံ မႈကုိ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာေလ႔လာမႈပညာ(Cultural Studies) ရႈေထာင္႔ကေန ေလ႔လာထားတာျဖစ္တယ္ ။
ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈဆုိတာဘာလဲ ။

            ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ အေၾကာင္းေျပာတဲ႔ အခါကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပထမဆုံးစလုပ္သင္႔တာက ဘယ္လုိအျဖစ္အပ်က္ မ်ဳိးကုိမွ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈလုိ႔ ေခၚတာလဲ ဆုိတဲ႔ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိခ်က္မ်ဳိးကုိ ရွာေဖြၾကည္႔ဖုိ႔ပဲ ။ အေမရိကန္ ကြန္မစ္ရွင္က ေတာ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈမွာ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုယွက္ႏြယ္ေနတဲ႔ အေၾကာင္းအရာသုံးခုပါ၀င္တယ္လုိ႔ ဖြင္႔ဆုိတယ္ ။
၁။ထင္ရွားတဲ႔ နုိင္ငံေရးေခါင္ေဆာင္ကုိ ဦးတည္မယ္ ။
၂။ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ျခင္းမွာ ႏုိင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္ပါ၀င္ရမယ္ ။
၃။  လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈေၾကာင္႔ ေသဆုံးသြားရင္ ဒါမွမဟုတ္ လြတ္ေျမာက္သြားရင္ ႏုိင္ငံေရးအရ ႀကီးမားတဲ႔ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈျဖစ္ေပၚလာရမယ္ ။
            မူေရးဟဗန္းရဲ႕ ဖြင္႔ဆုိခ်က္တစ္ခုမွာေတာ႔ ႏုိင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္အတြက္ တစ္သီးပုဂၢလလူသားကုိ ဥပေဒအျပင္ ဘက္ကေန ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ျခင္းရယ္လုိ႔ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိတယ္ ။  ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ အေပၚေလ႔လာတဲ႔ သီအုိရီအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတယ္ ။ စုံစမ္းေထာက္လွမ္းေရးအေျခခံသီအုိရီရႈေထာင္႔ေတြဟာလည္း ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈကုိ ရွင္းလင္းျပရာမွာ အားကုိးအားထားျပဳရတဲ႔ သီအုိရီပါပဲ ။ ေရာဘတ္ကေနဒီကုိ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈကုိ စုံစမ္းၿပီးတဲ႔ အခါမွာ  ေလာ႔စ္အိန္ဂ်လိစ္ရဲဌာနက လုပ္ႀကံသူ ဆာဟန္ ဆာဟန္ဟာ ၁။ သတ္ျဖတ္ဖုိ႔နည္းလမ္းရွိတယ္ ။ အေၾကာင္းက ေျခာက္လုံးျပဴးေသနတ္နဲ႔ ရွစ္ခ်က္တိတိ ပစ္ေခတ္တယ္ ။ ၂။ သတ္ျဖတ္ရတဲ႔ အေၾကာင္းအရင္း ၀ါ ေစ႔ေဆာ္မႈရွိတယ္ ။ သတ္ေသအေထာက္အထားေတြအရ သူဟာ ေရာဘတ္ကေနဒီကုိ မုန္းတီးေနတယ္ ။ ေရာဘတ္ကေန ဒီထံကုိ ၀င္႔၀ါတဲ႔ ဟန္ပန္တစ္ခြဲသားနဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္သြားတယ္ ။                                                                                      ဆာဟန္အေပၚတရားစြဆုိမႈမွာ သူ႔ေရွ႕ေနေတြက ဆာဟန္ကုိဓါတ္ေငြ႔လႊတ္ေသဒဏ္ေပးျခင္းကေန လြတ္ေအာင္ ႀကဳိးစားတယ္ ။ တရားခြင္မွာ သူတို႔အဓိကလုပ္ရတာက  “စြမ္းရည္ေလ်ာ႔နည္းျခင္း ” ကုိသိသာေအာင္ထုတ္ျပရတာပဲ ။ စြမ္းရည္ေလ်ာ႔နည္းျခင္းဆုိတာ သူ႔ရဲ႕ တရားခံကုိ ေသနတ္နဲ႔ ပစ္ေခတ္စဥ္မွာ ကုိယ္႔ကုိယ္ကုိယ္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္စြမ္းမရွိ ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာကုိ ထုတ္ေဖာ္ျပသရတာပဲ ။ သတ္သူေရာ ၊ လုပ္ႀကံခံရသူႏွစ္ဦးစလုံး စကားမ်ားရန္ျဖစ္သြားတဲ႔ အေျခအေန ေအာက္မွာမရွိဘဲ ျဖစ္သြားတယ္ ။ လူသတ္သမားဟာ သူရဲ႕ လုပ္ႀကံမႈအေျခအေနအတြင္းကစိတ္ခံစား ခ်က္အရသာ ျပဳမူသြားတယ္လုိ႔ ေလ်ာက္ထားတယ္ ။ ေလ်ာက္ထားခ်က္ကေန ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ နုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈဆုိတာ ဘာလဲဆုိတာကုိ သီအုိရီထုတ္ၾကည္႔ႏုိင္တယ္ ။ ေ၇ွ႕ေန႔အဖြဲ႕ေလ်ာက္ထားပုံက သူတုိ႔ရဲ႕ အမႈသည္ဟာ ႏုိင္ငံေရးသမား တစ္ဦးကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ႔တယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔လုပ္ႀကံမႈလုိ႔ ေခၚႏုိင္တယ္ ။  ဒါေပမယ္႔ လုပ္ႀကံတဲ႔ အခ်ိန္မွာ သူဟာ ကုိယ္႔ကုိယ္ကုိယ္ အျပည္႔အ၀ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္တဲ႔ အေျခအေနမွာ မရွိဘူး ။ ဒါေၾကာင္႔ ဥပေဒရႈေထာင္႔ကေနၾကည္႔ရင္ သူဟာ ႏုိင္ငံေရးအရလုပ္ႀကံသူေတာ႔ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေလ်ာက္တယ္ ။ ဒီအျမင္ဟာ ႏုိင္ငံေရးအရလုပ္ႀကံမႈဆုိတာဘာလဲ ဆုိတဲ႔ ေနရာမွာ ပထမအျမင္သုံးရပ္နဲ႔ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိကြဲလြဲသြားပုံေတြကုိေတြ႔ႏုိင္တယ္ ။                        
ဘာေၾကာင္႔ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ ေပၚေပါက္လာရသလဲ ။
            ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈအေျခခံ ေရြးခ်ယ္မႈ သီအုိရီ (rational choice theory) ကေနၾကည္႔ၿပီး ေျပာရရင္ေတာ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေပၚေပါက္လာတဲ႔ အေၾကာင္းအရင္းက ၁။ အခြင္႔အလမ္း ၂။ လုပ္ႀကံဖုိ႔ရာနည္းလမ္းနဲ႔ အခြင္႔အေရး ၊ ၃။ လုပ္ႀကံသူအေပၚေစ႔ေဆာ္မႈတြန္းအားဆုိတဲ႔ အေျခခံသုံး၇ပ္ေၾကာင္႔ ေပၚေပါက္လာတာပဲ ။ ဒါေပမယ္႔  ဒီသုံးခုကုိပဲ တရားေသတြက္ၾကည္႔လုိ႔မရပါဘူး ။လုပ္ႀကံသူလတ္တေလာရမယ္႔ အရာေတြနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ၿပီးစဥ္းစားေပးရတဲ႔ သေဘာရွိတယ္ ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုဟာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားသလို၊ အၾကမ္းဖက္မႈေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ အက်ဳိးဆက္ေတြလည္းမ်ားတယ္ ။ အေမရိကန္မွာ လူမႈေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြကုိ ကုိင္တြယ္ပုံက ၾကမ္းတမ္းတယ္ ။ အဲဒီလုိကုိင္တြယ္ပုံေၾကာင္႔ လူအမ်ားစုဟာ အၾကမ္းဖက္မႈရဲ႕ တန္ဖုိးစံေတြကုိ ကုိင္စြဲလာေလ႔ရွိတယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔လည္း အၾကမ္းမႈရဲ႕ တန္ဖုိးစံတစ္ရပ္ေနနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြဟာ အေမရိကမွာ ထြန္းကားလာတယ္ ။                                      ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈအေျခခံေရြးခ်ယ္မႈသီအုိရီအရ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြဟာ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈရွိရွိ တြက္ခ်က္ၿပီးမွ လုိခ်င္တဲ႔ အဆုံးသတ္ကုိေရာက္ေအာင္ နည္းလမ္းကုိ အေသအခ်ာေရြးခ်ယ္ၿပီးလုပ္ေလ႔ရွိတယ္လုိ႔ ျမင္တယ္ ။ ဒါေပမယ္႔ အေမရိကန္ေကာ္မရွင္ရဲ႕ အျမင္အရ အေမရိကန္မွာ ႏုိင္ငံေရးအရ ထင္ရွားတဲ႔ပုဂၢဳိလ္ေတြကုိ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈဟာ လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈကုိ ေဖာ္ေဆာင္ဖုိ႔အတြက္ လုပ္ေဆာင္ေလ႔ရွိတဲ႔ အရာလုိ႔ေတာ႔ မသတ္မွတ္ႏုိင္ဘူး ။ တရားရုံးေတြရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ အေမရိကန္သမၼတေတြကို လုပ္ႀကံခဲ႔တဲ႔လူေတြဟာ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အရ ခ်ဳိ႕ယြင္းေနတဲ႔သူခ်ည္း ျဖစ္ေနျပန္ေရာ။ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈရွိရွိနဲ႔ တြက္ခ်က္ၿပီးသတ္ျဖတ္ခဲ႔တာမ်ဳိးမဟုတ္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီလုိ အေျခအေနမ်ဳိးကုိ ဘယ္လုိလုပ္ၿပီး  “ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြဘာေၾကာင္႔ ေပၚလာသလဲ ” ဆုိတာကုိ ရွင္းျပမလဲဆုိတာဟာလည္း ျပႆနာတစ္ရပ္ပဲ ။ ဒါဟာ တရားရုံးေတြကဆုံးျဖတ္သလုိ တစ္သီးပုုဂၢလူသားတစ္ေယာက္မွာ သာ ေရွာင္တခင္ေပၚေပါက္လာတဲ႔ စိတ္ရူးေပါက္မႈအျဖစ္ပဲ သတ္မွတ္မလား ။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ သတ္ျဖတ္သူရဲ႕ တစ္သီးပုဂၢလဘ၀နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ႔ လူမႈေရး ႏုိင္ငံေရးအဆက္အစပ္ေတြရဲ႕ မတည္ၿငိမ္မႈေတြ ၊ သမုိင္းဆုိင္ရာ အေျခအေန ေတြ မတည္မၿငိမ္လႈပ္ရွားေနတဲ႔ ကာလမွာမွ ျဖစ္ေပၚေနတာကုိလည္း ေတြ႔ေနရျပန္ေရာ ။ တစ္သီးပုဂၢလလူသားရဲ႕ စိတ္ရူးေပါက္မႈသက္သက္ေတာ႔ မဟုတ္တန္ရာဘူးဆုိတာကုိလည္း အထင္းသားေတြ႔နုိင္တယ္ ။                                          ႏိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ ဘာေၾကာင္႔ေပၚေပါက္လာသလဲဆုိတာကုိ ဘယ္လုိရွင္းျပႏုိင္သလဲ လုိ႔ေမးခြန္းကေတာ႔ ထုတ္ရမွာပဲ ။ လုပ္ႀကံသူရဲ႕ရည္ရြယ္ခ်က္သာမကဘူး ၊ အဲဒီလုိ ရည္ရြယ္ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဖန္တီးေပးထားတဲ႔ အေျခအေန နဲ႔ သူရရိွမယ္႔ အခြင္႔အလမ္းေတြအရ ရွင္းျပႏုိင္တယ္ ။ တနည္းအားျဖင္႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ ဘာေၾကာင္႔ျဖစ္လာသလဲ လုိ႔ ဆုိရရင  ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈကုိ လုပ္တဲ႔ သူဟာ သူလုပ္ေနတာဟာ အဓိပၸာယ္ျပည္႔၀တဲ႔ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈ အျပည္႔နဲ႔ လုပ္ေနတာပါဆုိတဲ႔ သေဘာမ်ဳိးသက္ေရာက္ေအာင္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ႔ အေျခအေနမ်ဳိးအတြင္းမွာ ျဖစ္ေပၚလာေလ႔ ရွိတယ္ ။                                                                                                                                                               ဒါေၾကာင္႔ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈဘာေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာသလဲ ေဆြးေႏြးႏိုင္ဖုိ႔အတြက္ ျဖစ္ေပၚခဲ႔တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈ ေတြကေနၿပီ သီအုိရီပညာရွင္ေတြက လုပ္ႀကံသူရဲ႕ သေဘာထားနဲ႔ လူမႈေရးအဆက္အစပ္ကုိ ျပန္တည္ေဆာက္ၿပီး သီအုိရီထုတ္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားၾကည္႔ၾကျပန္ေရာ ။ အဆက္အစပ္ကုိေလ႔လာစမ္းစစ္ၾကတဲ႔ ဆုိေပမယ္႔  လုပ္ႀကံသူရဲ႕ သဘာ၀ဆီကုိ ကုိ အေျခခံထားတဲ႔ အဆက္အစပ္မ်ဳိးနဲ႔ ခ်ည္းကပ္ၾကတာကုိေတြ႔ရမယ္ ။ ခ်ည္းကပ္ၾကတဲ႔ ရည္ရြယ္ကေတာ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ မေပၚေစခ်င္ရင္ အဲဒီလုိ လကၡဏာရွိတဲ႔ လူေတြအေၾကာင္းကုိ ႀကဳိတင္ေလ႔လာရမယ္ ။ ဒါမွမဟုတ္ လူေတြမွာ အဲဒီလုိလကၡဏာေတြ ျဖစ္ထြန္းလာႏုိင္တဲ႔ လူမႈေရးအေျခအေနမ်ဳိးေတြမွာ သတိထားေနရမယ္ဆုိတာ ေလာက္အထိသာ ရည္ရြယ္တယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔ ေခတ္သစ္ရဲေတြရဲ႕ ေလ႔လာမႈမွာ လုပ္ႀကံသူရဲ႕ ရာဇ၀င္ကုိ ျပန္တည္ေဆာက္ ဖုိ႔ ႀကဳိးစားၾကတယ္ ။ ၿပီးေတာ႔မွ ဒီလုိလူမ်ဳိးကုိေမြးဖြားေပးလုိက္တဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္အဆက္အစပ္ဟာ ဘယ္လုိ အဆက္အစပ္မ်ဳိးလဲ ဆုိတာကုိေလ႔လာတယ္ ။ ဒီလုိေလ႔လာထားတဲ႔လက္ရာတစ္ခုမွာ-
“သမၼတကေနဒီလုပ္ႀကံခံရၿပီးတဲ႔ေနာက္မွာ  ေနာက္ထပ္ေပၚေပါက္လာမယ္႔ လုပ္ႀကံသူရဲ႕ ပုံစံဟာ အရပ္ပုပုနဲ႔ ခပ္ပိန္ပိန္ လူမ်ဳိးျဖစ္မယ္ ။ ႏုိင္ငံျခားမွာေမြးမယ္ ။ အိမ္ေထာင္ကြဲတဲ႔ မိသားစုကေနလာ္မယ္ ။ အမ်ားအားျဖင္႔ အေဖက ပစ္သြားတာ ၊ ဒါမွမဟုတ္ကေလးအေပၚတာ၀န္မယူေတာ႔တဲ႔ အိမ္ေထာင္မ်ဳိးျဖစ္မယ္ လုိ႔ ႀကဳိတင္မွန္းဆလာႏုိင္တယ္ ။ အဲဒီလုပ္ႀကံသူ ဟာ  တစ္ကုိယ္တည္းေနထုိင္သူ ၊ အိမ္ေထာင္မရွိသူ၊ မိန္းခေလးသူငယ္ခ်င္း ရည္းစား သတ္သတ္မွတ္မွတ္မရွိတဲ႔ သူ၊ အလုပ္အကုိင္ကုိ တစ္ႏွစ္နဲ႔ သုံးႏွစ္ၾကာေလာက္သာ စြဲၿမဲၿပီး အၿမဲေျပာင္းေရြ႕လုပ္ကုိင္တတ္သူ ၊ လုပ္ႀကံခါနီးမွာ အလုပ္လက္မဲ႔နဲ႔ လမ္းေပၚေလလြင္႔ေနတဲ႔ အခုိက္မ်ဳိးရွိေနတတ္သူမ်ဳိးပဲ ။ အဲဒီသူဟာ သူ႔ကုိယ္သူလည္း ႏုိင္ငံေရး ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ ထပ္တူစြဲထားတယ္ ။ ဒီလုိလႈပ္ရွားမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစမယ္႔ ပုံစံေတြနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ လုပ္ႀကံမႈဟာ ဆက္စပ္ေနတယ္လုိ႔လည္း ယုံၾကည္တယ္ ။ နုိင္ငံေရး ဘာသာေရးလႈပ္ရွားမႈႀကီးျဖစ္မယ္႔ အေၾကာင္းတရားနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ထပ္တူစြဲၿပီး လုပ္ႀကံျခင္းဟာ အဲဒီလုိလႈပ္ရွားမႈအတြက္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္လုိ႔ ယုံၾကည္သူမ်ဳိးျဖစ္တယ္ ”
            ရဲေတြရဲ႕ အထက္ပါ သီအုိရီဟာ ေရာဘတ္ကေနဒီကုိ လုပ္ႀကံသူ ဆာဟန္ရဲ႕ ပုံစံနဲ႔ တိတိက်က်တူညီတာကုိ ေတြ႔၇မယ္ ။ တစ္ခ်ဳိ႕ရႈေထာင္ေတြမွာ မာတင္လူသာကင္း ၊ အမ္နာလင္႔ဒ္ နဲ႔ သီအုိ ဗန္ေဂါ႔တုိ႔ကုိ လုပ္ႀကံသူေတြနဲ႔လည္း တူတယ္ ။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ အုပ္စုလုိက္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္သူ ၊ အုပ္စုလုိက္လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ဖုိ႔ရာ အေနာက္ကေန ႀကဳိးကုိင္လႈပ္ရွားတဲ႔ သတ္ျဖတ္သူေတြအတြက္ မဟုတ္ဘူး ။ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြကုိ တစ္ကုိယ္တည္း လုပ္ႀကံသတ္ ျဖစ္သူေတြရဲ႕ ပုံစံေတြသာျဖစ္တယ္ ။ ဒီလုိ လူေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ကင္းကြာေနတဲ႔ စိတ္အေျခအေနရွိၿပီး လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈေၾကာင္႔ လူထုရဲ႕ အသိအမွတ္ျပဳမႈကုိ ရရွိလာမယ္လုိ႔ ခံစားမိသူေတြပဲ ။ ဒါေၾကာင္႔လည္း အမ္နာ လင္႔ဒ္ကုိ လုပ္ႀကံသူနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး သူမရဲ႕ အမႈကုိစုံစမ္တဲ႔ရဲအရာရွိက “ သူမကုိလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္သူက အမ္နာလင္႔ဒ္ကုိ သတ္ျခင္းအားျဖင္႔ သူ႔အေပၚနားလည္မေပးဘူးလုိ႔  လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ အက်ဳိးေက်းဇူးျဖစ္ေအာင္ ျပန္ေပးဆပ္ရာၾကမယ္။လုိ႔ ယုံၾကည္သူပဲ ။ အမ္နာလင္႔ဒ္ကုိ ဓါးနဲ႔ ထုိးတာကုိက သူ႔ရဲ႕ ခ်ည္တုံခ်တုံျဖစ္ေနတဲ႔ စိတ္ကုိ ျပတယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္ ။ ဒီေနရာမွာ လုပ္ႀကံသူက သူလုပ္ႀကံလုိက္တာ သူ႔အတြက္အက်ဳိးအျမတ္တစ္ခုခု ရမယ္လုိ႔ ေမွ်ာင္လင္႔တာမဟုတ္ေတာ႔ဘူး ။ ဒါကုိ  ဂ်န္နဗစ္က “ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ တြန္းအား” ေၾကာင္႔လုပ္တာလုိ႔ သုံးတယ္ ။ သေဘာကေတာ႔ ဒီႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ ကုိ လုပ္ႀကံလုိက္ရင္ေတာ႔ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈကုိ ပုိမုိခ်ဲ႕ထြင္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္တာေၾကာင္႔လုပ္တဲ႔အတြက္ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ တြန္းအားလုိ႔ သုံးတာပဲ ။ ဒါေၾကာင္႔ ဒီေနရာမွာ ေစ႔ေဆာ္မႈတြန္းအားဟာ ပုဂၢလိကသေဘာမေဆာင္ေတာ႔ ဘူး ။ လုပ္ႀကံသူက သူ႔ကုိ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ႔ လူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳခံရမွာကုိ ေမွ်ာ္လင္႔တဲ႔စိတ္ ။ ေဘး ဖယ္ထုတ္ခံရတဲ႔ ကံဆုိးမႈေတြကေန  သူဟာ တစ္စုံတစ္ေယာက္ပါလုိ႔ သိနားလည္လာတဲ႔ စိတ္အေျခခံနဲ႔ လုပ္တာပဲ ။                         ျပန္ေလ႔လာၾကည္႔ရင္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံသူေတြဟာ စည္းအျပင္ကလူေတြျဖစ္ေနတတ္တယ္။ ေရာဘတ္ကေနဒီကုိ လုပ္ႀကံသူဆာဟန္ဟာလည္း ပါလက္စတုိင္း ဒုကၡသည္ပဲ ။ သ႔ူငယ္ဘ၀မွာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ  ခံစားခဲ႔ရတယ္ ။ အဲဒီလုိ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ဟာ ဆာဟန္ဘက္က ခုခံေခ်ပေပးသူေရွ႕ေနအတြက္ အဓိကေလ်ာက္လႊဲခ်က္ျဖစ္လာခဲ႔တယ္ ။ ပါလက္စတုိင္းမွာ ဘာျဖစ္ခဲ႔သလဲဆုိတာကုိ လူသိရွင္ၾကားေဖာ္ျပၿပီး ႏုိင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားခ်င္ၾကသူေတြကလည္း ဒီအမႈထဲ ၀င္ပါလာၾကျပန္ေရာ ။ ဒီအခ်က္ေလးကုိ ၾကည္႔၇င္ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈတစ္ခုရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈဟာဘာမဆုိျဖစ္သြားႏုိင္တယ္ဆုိတာကုိပါ ျမင္ၾကည္႔ႏုိင္တယ္ ။ ဒီေဆာင္ပါးမွာ အဓိကေျပာခ်င္တာက ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ ယဥ္ေက်းဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ (Culturla trauma) အေၾကာင္းပဲ ။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဆုိတာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုဟာ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈ ေပၚေပါက္လာၿပီးတဲ႔ အခါ အဲဒီထိတ္လန္႔ဖြယ္ရာ အျဖစ္အပ်က္ကေန ေပးလုိက္တဲ႔ အဓိပၸာယ္ေပါင္းမ်ားစြားၾကားထဲမွာ တစ္ခုခုကုိ ဆုပ္ကုိင္မိဖုိ႔ ရုန္းကန္ရင္းျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈမ်ဳိးပဲ ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလုံးအတြက္ ရႈပ္ေထြးလွတဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြၾကားရုန္းကန္ေနရတာဟာ ေရတုိေရာ ၊ ေရရွည္ပါသက္ေရာက္လာႏုိင္တယ္။                        
ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈ အက်ဳိးဆက္အမ်ဳိးမ်ဳိး
             ႏိုင္ငံေရးဆုိင္ရာလုပ္ႀကံမႈဆုိတာဘာလဲ ၊ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာလုပ္ႀကံမႈေတြ ဘာေၾကာင္႔ျဖစ္တာလဲဆုိတာကုိ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ ရွင္းျပႏုိင္ေပမယ္႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကုိေတာ႔ ရွင္းျပဖုိ႔ရာခဲယဥ္းတယ္ ။ အထက္ပါႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေလးဦးကုိ လုပ္ႀကံလုိ႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ အက်ဳိးဆက္နဲ႔ ပထမကမၻာစစ္မတုိင္မွီက အိမ္ေရွ႕မင္းသာ ဖာဒီနန္ကုိလုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ အက်ဳိးဆက္ကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည္႔ပါ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ ယေန႔မွာ မာတင္လူသာကင္းရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအေရးပါမႈဟာ ဘယ္ေလာက္အတုိင္းအတာအထိႀကီးမားသလဲဆုိတာ သိၾကတယ္ ။ ဒါေပမယ္႔  သူ႔ေလာက္ႏုိင္ငံေရးအေပၚထည္႔၀င္ႏုိင္စြမ္းမရွိတဲ႔ အိမ္ေရွ႕မင္းသား ဖာဒီနန္အေပၚလုပ္ႀကံမႈနဲ႔ ပဲ ယွဥ္ၾကည္႔ပါ ။ ဖာဒီနန္လုပ္ႀကံခံရမႈရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအက်ဳိးဆက္ဟာ မာတင္လူသားကင္ထက္ပုိၿပီး အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ အမ်ားႀကီးျမန္ဆန္တာကုိေတြ႔ရမယ္ ။ ဒီသေဘာကုိလည္း ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မႈအေျခခံ ေရြးခ်ယ္မႈသီအုိရီနဲ႔ ရွင္းျပလုိ႔ ရတယ္ ။ တနည္းအားျဖင္႔ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြမွာ ႏုိင္ငံေရးေခါင္ေဆာင္ကုိ လုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ ၀ရုန္းသုန္းကား ႏုိင္မႈထက္ ဘုရင္စနစ္သုံးတဲ႔ ၾသစႀတီးယား ဟန္ေဂ၇ီတုိ႔လုိ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အတြင္းလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈက ပုိၿပီး ႀကီးမားတဲ႔ သက္ေရာက္မႈရွိတယ္လို႔လည္း ျမင္ၾကည္႔ႏုိင္တယ္ ။ ဒါေပမယ္႔ ဒီအျမင္ဟာ ႏုိင္ငံေရး၊ ကမၻာ႔နုိင္ငံေရးနဲ႔ နုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြကုိ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အတြင္းက ၾကည္႔တယ္ဆုိတာ သိသာထင္ရွားတယ္ ။                                    သမိုင္းနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ အခ်င္းအရာေတြပါထည္႔တြက္ၿပီးၾကည္႔မယ္ဆုိရင္ေတာ႔ ဖာဒီနန္နဲ႔ ေရာဘတ္ကေနဒီ တုိ႔အေပၚ လုပ္ႀကံမႈေတြကေနပဲ ျမင္ၾကည္႔ႏုိင္တာက  ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈရဲ႕ တန္ဖုိးကုိယ္၌က ေျပာင္းလဲသြားတဲ႔ သေဘာရွိ တယ္ ။ ဒါေပမယ္႔ တစ္ဖက္မွာလည္း ႏုိင္ငံေရးကုိ တုိက္ရုိက္ သက္ေရာက္သြားမယ္႔ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈရဲ႕ အားက သာလ်င္နည္းပါးသြားတာပါ ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚသက္ေရာက္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ အဓိပၸာယ္ေတြနဲ႔ ရႈပ္ေထြးမႈေတြက ေတာ႔ ျငင္းပယ္လုိ႔မရဘူး ။ လူထုမီဒီယာနဲ႔ ကို္ယ္စားျပဳေမာင္ႏွင္ေနတဲ႔ေခတ္ႀကီးမွာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာသြင္ျပင္ေတြရဲ႕ ထိေရာက္မႈက မေသးေတာ႔ကာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈတစ္ရပ္ဟာ အၿမဲလုိလုိ စြဲကပ္ပါ ရွိေနတယ္ဆုိရမယ္ ။ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈအေပၚမွာေဆြးေႏြးေတာ႔မယ္ဆုိရင္ ဒီလုပ္ႀကံမႈဟာ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေခတ္အတြင္း မီဒီယားေတြကေနတစ္ဆင္႔ ယဥ္ေက်းမႈသြင္းျပင္ထဲမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚ ဖန္တီး တည္ေဆာက္ပုံေတြကုိပါေဆြးေႏြးရမယ္ ။ ထပ္ၿပီးေျပာရရင္ ခုေဆာင္ပါးမွာ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ ျဖစ္လာတ႔ဲ  ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈအေၾကာင္းကုိေဖာ္ျပထားတယ္ ။ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ေၾကာင္႔မႈေၾကာင္႔ ထြက္လာတဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြၾကားထဲမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ အဓိပၸာယ္တစ္ရပ္ရပ္ကုိ ဖမ္းဆုပ္မိႏုိင္ေအာင္ ခက္ခက္ခဲခဲရုန္းကန္ရင္းကေန ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈျဖစ္လာတာပါ ။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအစုအေပါင္းကုိသာလာထိခုိက္ ေနတာမဟုတ္ဘဲ တစ္သီးပုဂၢလလူသားရဲ႕ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာကုိပါလာၿပီးထိခုိက္ေနတာျဖစ္တယ္ ။
ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဆုိတာဘာလဲ
            စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဆုိတာကေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဖရြဳိက္ဆီကေန  အေတာ္ကေလးၾကားဖူးၾကပါတယ္ ။  အဲဒီ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဟာ ဘယ္လုိလုပ္ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈျဖစ္လာသလဲ ။      ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ဆုိတာဘာလဲဆုိတာကုိ တန္းမေျဖဘဲနဲ႔  စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈကေန တစ္ဆင္႔ ဘယ္လုိလုပ္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈျဖစ္လာသလဲလုိ႔ ေမးခြန္းကုိ ျပန္ေျပာင္းေမးလုိက္ရတဲ႔ အေၾကာင္းရွိပါတယ္ ။ တကယ္က ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိင္ရာစိတ္ဒဏ္သင္႔မႈရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဆုိခ်က္ဟာ နုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈလုိ တုန္လႈပ္ဖြယ္ရာ အေျခအေနေတြနဲ႔ အၾကပ္အတည္းေတြမွာ တစစဘယ္ လုိျဖစ္ထြန္းလာသလဲဆုိတဲ႔ သမုိင္းဆုိင္ရာျဖစ္ထြန္းေျပာင္းလဲမႈအတြင္းက ပုိၿပီးျပန္ေျဖဖုိ႔ရာ သင္႔ေတာ္လုိ႔ပဲ ။ ဟားဘားမတ္စ္ကေတာ႔ သူ႔ရဲ႕ Legitimation Crisis မွာ  လူမႈေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ၿပဳိကြဲတဲ႔ အခ်ိန္မွာ အၾကပ္အတည္းဆုိက္တဲ႔ အေျခအေနတစ္ရပ္ျဖစ္လာတယ္ လုိ႔ “အၾကပ္အတည္း” ဆုိတာကုိ အဓိပၸာယ္ ဖြင္႔ဆုိတယ္ ။ ၿပီးေတာ႔ အဲဒီအေျခအေနတစ္ရပ္က တစ္သီးပုဂၢလလူသားရဲ႕ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာကုိ သြားၿပီးၿခိမ္း ေျခာက္မွာ ျဖစ္တယ္ ။  သေဘာကေတာ႔ နုိင္ငံေရးလႈပ္ႀကံမႈေတြျဖစ္ၿပီးတဲ႔ေနာက္မွာ  တည္ရွိေနတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာဟာ စိတ္ဒဏ္သင္႔စရာအေနနဲ႔ ကုိင္လႈပ္ခံလုိက္ရတယ္ ။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ဆုိတာ တကယ္ေတာ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ရဲ႕ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာ အၾကပ္အတည္းပဲ ။ လူအစုအေပါင္းဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ သိမႈမွာ လုံၿခဳံမႈေပ်ာက္သြားတဲ႔ အေျခအေနတစ္ရပ္ပဲ ။ ၿပီးေတာ႔  လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ အဲဒီ စိတ္ဒဏ္သင္႔စရာ အေျခအေနမွာ လြင္႔ေမ်ာေနမွာ။                                                                                                                            ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဆုိတာ မ်ဳိးဆက္တစ္ဆက္ၿပီး ေက်ာ္ျဖတ္သြားႏုိင္တဲ႔သေဘာပဲ ။ အဲဒီလုိ အမွတ္ရစရာ အျဖစ္ဆုိးႀကီးကုိ သူတုိ႔ရဲ႕ မွတ္ဥာဏ္ေတြထဲ သုိေလွာင္သိမ္းဆည္းထားၾကၿပီး တျခားမ်ဳိးဆက္ေတြကုိ အၾကပ္အတည္းလက္က်န္ေၾကာင္႔ျဖစ္လာတဲ႔ ေရာဂါလကၡဏာတစ္ခုလုိ လက္ဆင္႔ကမ္းေပးၾကတယ္ ။ ဥပမာ ၁၉၃၀ စီးပြား ေရးအၾကပ္အတည္းဟာ ရင္ထဲစြဲက်န္ရစ္တဲ႔ အမာရြတ္ပဲ ။ စီးပြားပ်က္ကပ္ကုိ Great Depression ရယ္လုိ႔ေတာင္ တင္စား ေခၚေ၀ၚၾကတဲ႔ အထိပါပဲ ။ အလြန္အမင္း စိတ္က်ျခင္း လုိ႔ေခၚတဲ႔ စီးပြားပ်က္ကပ္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္စိတ္ဒဏ္သင္႔ျခင္းရယ္ လုိ႔ ျဖစ္လာတယ္။ ႏုိင္ငံသားေတြနဲ႔ နုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြက အၾကပ္အတည္းကုိ စုိးရိမ္ပူပန္မႈအျပည္႔နဲ႔ ရင္ဆုိင္ၾကတယ္ ။ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္မဲ႔တဲ႔ တုန္ျပန္မႈေတြကုိေတာင္မွ လုပ္လာၾကတယ္ ။ ၂၀၀၈ စီးပြားပ်က္ကပ္မွာ လည္း ႏုိင္ငံသားေတြဟာ ဒီလုိ တစ္ပုံစံတည္း ျပန္ခံစားရတယ္ ။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဟာ ၿမဳံၿပီး ဒုကၡေပးေန တာမ်ဳိးပဲ ။                                                                                                                                                            အၾကပ္အတည္းေတြေၾကာင္႔ ျဖစ္လာတဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြၾကား ရုန္းရင္းကန္ရင္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔ မႈျဖစ္လာတယ္ ။ အၾကပ္အတည္းလုိပဲ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ ဒါမွမဟုတ္ တစ္သီးပုဂၢလလူသားကုိ ယုံၾကည္မႈေတြေလ်ာ႔နည္းသြားေအာင္လုပ္တယ္ ။ တစ္ႏုိင္ငံလုံးကုိေတာင္မွ ယုံၾကည္မႈေပ်ာက္သြားေအာင္ လုပ္တာ ။ မာတင္လူသားကင္းနဲ႔ ေရာဘတ္ကေနဒီတုိ႔လုပ္ႀကံခံရမႈမွာ အေမရိကန္ဟာ ဒီအတုိင္းခံစားရတယ္ ။ ေရာဘတ္ကေနဒီ လုပ္ႀကံခံရမႈ၊ ဗီယက္နမ္စစ္အေတြ႔အႀကံရ အေမရိကန္လူထုရဲ႕ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈအျဖစ္တိမ္ျမဳပ္ေနတယ္ဆုိရင္  ၉/၁၁ အၾကမ္းဖက္မႈနဲ႔ အတူ အုိစမာဘင္လာဒင္ကုိ ျပန္လည္လုပ္ႀကံမႈဟာ တိမ္ျမဳပ္ေနတဲ႔ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ျပန္ေပၚလာတာလုိ႔ ေတာင္ အနက္ျပန္ၾကည္႔လုိ႔ ရမယ္ ။ ဒါက စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈကုိ ဂႏၳ၀င္စိတ္ခြဲပညာသီအုိရီအတြင္းကေန အနက္ျပန္ဖတ္ရႈ တာျဖစ္တယ္ ။                                                                                                                                                      ဖရြဳိက္ရဲ႕ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈပုံစံက တကယ္႔ျဖစ္ရပ္ေပၚမွာ တုိက္ရုိက္က်က်ေတြ႔ႀကဳံခံစားရင္းနဲ႔  ျဖစ္ေပၚလာတာ ။ ဘယ္သူက အဲဒီလုိ စိတ္ဒဏ္သင္႔ခံစားရမလဲဆုိတာကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းျပႏုိင္တယ္။ ေခတ္ၿပဳိင္ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ အျမင္ကေတာ႔ ေနာက္ထပ္ရႈေထာင္႔သစ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းထည္႔လာတယ္။ ပထမတစ္ခုက ခံရသူအေပၚကုိသက္ေရာက္တဲ႔  စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ။ စိတ္ဒဏ္သင္႔သူရဲ႕ မွတ္ဥာဏ္နဲ႔အျပဳအမူထဲကုိ စိတ္ဒဏ္သင္႔အေၾကာင္းအရာဟာ မဖိတ္ေခၚပဲ က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္လာတယ္ ။ ဒုတိယက  စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈရဲ႕ အပြင္႔သေဘာပဲ ။ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဟာ အျခားသူေတြ ေလ႔လာလုိ႔ ရေအာင္ အပြင္႔သေဘာနဲ႔ျဖစ္ေနတယ္။ စိ္တ္ထဲမွာ ဘယ္လုိပုန္းေအာင္က်န္ခဲ႔သလဲဆုိတာ သိႏုိင္တဲ႔ အေနနဲ႔ အပြင္႔သေဘာရွိတယ္လုိ႔ျမင္တဲ႔ အျမင္ပဲ ။ ႏုိင္ငံေရးအရလုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ျဖစ္လာတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဟာ လည္း ဒီသေဘာနဲ႔ တင္က်န္ရစ္တာ။ လူအဖြဲ႔အစည္း အဆင္႔မွာေတာ႔ ရွိသမွ်အားလုံးနဲ႔ ဆုိင္တယ္လုိ႔ေတာ႔မဟုတ္ဘူး ။ တနည္းအားျဖင္႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲရွိသမွ် လူမ်ဳိး ၊ လူတန္းစား ၊ လိင္အားလုံးအေပၚ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ျဖစ္သြားႏုိင္တယ္လုိ႔ မဆုိႏုိင္ဘူး ။ သီအုိဗန္ေဂါကုိလုပ္ႀကံမႈက  ဒတ္ခ်္ျဖစ္မႈနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ႔ အေတြးအေခၚ လူမ်ဳိးနဲ႔သာဆုိင္ၿပီး ျပည္ပကေန ၀င္ေရာက္ေနထုိင္တဲ႔ မြတ္ဆလင္လူမ်ဳိးေတြ အတြက္မပါ၀င္ဘူး ။                                                                                       စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈျဖစ္သြားရင္ မွတ္ဥာဏ္ထဲ အခ်ိန္ကာလအၾကာ မေမ႔ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ စိမ္႔၀င္က်န္ေနတဲ႔ သေဘာရွိတယ္ ။ ေရာဘတ္ကေနဒီကုိ အခန္းထဲ၀င္ၿပီး အနီးကပ္လုပ္ႀကံမႈဟာ လူထုရဲ႕ စိတ္ထဲ မေမ႔ေပ်ာက္ႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနတယ္ ။ဆြီဒင္က အမ္နာလင္႔ဒ္အေပၚလုပ္ႀကံမႈမွာလည္း ဒီအတုိင္းပဲ ။ဆီြဒင္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ပါဆင္ဟာ လင္႔ဒ္နဲ႔ အလြန္ရင္းႏွီးတဲ႔ သူငယ္ခ်င္းပဲ ။ လုပ္ႀကံခံရၿပီးငါႏွစ္ေလာက္ၾကာတဲ႔ အထိေတာင္မွ သူမရဲ႕ ဖုန္းနံပါတ္ကုိ သူ႔ရဲ႕ ဖုန္းထဲက ေန မဖ်က္ပစ္ႏုိင္ပဲ ရွိေနေသးတယ္လုိ႔ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားတယ္ ။ ပါဆင္ကုိ သူမရဲ႕ လုပ္ႀကံမႈက နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း သက္ေရာက္တယ္။ လင္႔ဒ္ လုပ္ႀကံခံ၇ၿပီး ဆုိေတာ႔ အလုပ္သမားသတင္းစာက ပူေဆြး၀မ္းနည္းေၾကာင္းေဖာ္ျပတယ္ ။ ေနာက္ေတာ႔ တစ္တုိင္းျပည္လုံးလုိလုိ ငုိယုိၾကတယ္ ။ဓါတ္ပုံဆရာ အပ္ပရစ္က  ေရာဘတ္ကေနဒီရဲ႕ အေလာင္းကုိ ပုိ႔ေဆာင္ေနပုံ ၊ ငုိေၾကြးေနၾကပုံကုိ ဓါတ္ပုံရုိက္ရင္ ပါးျပင္းေပၚ မ်က္ရည္စေတြ တစ္လုံးခ်င္းလိမ္႔ဆင္းလာတယ္လို႔ဆုိတယ္ ။သာမန္ျပည္သူေတြ မေျပာနဲ႔ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအလုပ္ကုိလုပ္ေနတဲ႔ ပညာရွင္ေတြကိုေတာင္မွ လုပ္ႀကံမႈက အက်ဳိးသက္ေရာက္သြားတယ္ ။ တစ္သီးပုဂၢလလူသားေ၇ာ ၊ လူအုပ္စုေတြကုိပါသက္ေရာက္ၿပီး စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ခံစားလာ ခဲ႔ရတယ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္တယ္ ။ ေရာဘတ္ကေနဒီလုပ္ႀကံခံရၿပီး နွစ္၄၀ၾကားေတာင္မွ အေမရိကန္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈေတြကုိ ေဆြးေႏြးေနရတုန္းပဲ ။                                                                                                        ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာစိတ္ဒဏ္သင္႔မႈေတြ အျဖစ္ဘယ္လုိေပၚ လာတာလဲ ဆုိတဲ႔ အပုိင္းကုိလည္း ေဆြးေႏြးဖုိ႔လုိမယ္။ တနည္းအားျဖင္႔ နုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ အျဖစ္ သူ႔အလုိလုိေပၚလာတာေတာ႔မဟုတ္ဘူး ။ ပထမပုိင္းမွာ လုပ္ႀကံမႈတစ္ခုကုိလူေတြ ၀မ္းနည္း ပူေဆြး ၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ မွတ္ဥာဏ္ထဲ အၿမဲက်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္ေနတဲ႔ ဆုိတဲ႔ ေဆြးေႏြးခ်က္ဟာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈသာျဖစ္ေသးၿပီး ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ မျဖစ္ေသးဘူး ။ တကယ္ေတာ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈမွာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘ၀တစ္ခုလုံးလုိ႔ဆုိတယ္ ။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈျဖစ္ေပၚလာရ တဲ႔ အေၾကာင္းက ျဖစ္ခဲ႔တဲ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈ ၀ါ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈကုိ မီဒီယာေတြ ၊ အတိတ္ကာလအေၾကာင္းေဖာ္ျပခ်က္ ေတြ ၊ သမုိင္းေတြ ၊ ဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအဓိကရုဏ္းေတြ ၊ ျပည္တြင္းစစ္ေတြကေန တစ္ဆင္႔ တျဖည္း ျဖည္းတည္ေဆာက္ယူလာၾကလုိ႔ပဲ ။                                                                                                                      
နိဂုံး
            ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဆုိတာ အေသတည္ရွိေနတဲ႔ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုမဟုတ္ဘူး ။ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ ။ တနည္းအားးျဖင္႔  ျပဳလုပ္ထားတဲ႔ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ ။ တစ္သီးပုဂၢလလူသား နဲ႔ လူအုပ္စုေတြက အေျခအေနတစ္ရပ္ကုိ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ဖုိ႔ ၊ စီမံဖုိ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ႔ရာ ရုန္းကန္ႀကဳိးပမ္းရင္းျဖစ္ေပၚလာတာပဲ ။ နက္ရႈိင္းတဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တုံ႔ျပန္မႈေတြ အေနနဲ႔ ျပန္ေပၚလာေလ႔ရွိတယ္ ။  ဆြီဒင္ရဲ႕ နုိင္ငံေရးအရထင္ရွားသူ အမ္နာဟင္႔ဒ္ လုပ္ႀကံခံရၿပီး အျဖစ္အပ်က္ေလး တစ္ခုကုိပဲ ၾကည္႔ပါ ။ အမ္နာလင္႔ဒ္လုပ္ႀကံခံရၿပီး ကြယ္လြန္သြားတဲ႔ အခါမွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က “ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ တုိက္ခုိက္လုိက္တာပဲ ” လုိ႔ ေၾကညာသြားတယ္ ။ ဆြီဒင္ဟာ လူအမ်ားစုရဲ႕စုေပါင္း သီးျခားအမွတ္လကၡဏာကုိ အေျခခံထားတဲ႔ တန္ဖုိးစံ ေတြ ၊ ယုံၾကည္မႈေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ႔ ေခတ္သစ္ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆုိတာ ျငင္းပယ္စရာ မရွိဘူး ။ ဒီမုိကေရစီ ယုံၾကည္မႈနဲ႔တန္ဖုိးစံေတြကုိ ေက်ာင္းေတြမွာ သင္ၾကားရုံသာမ ဘူး ၊ ေန႔စဥ္လူ႔ေနမႈအေလ႔အက်င္႔ေတြထဲမွာေတာင္ကိန္းေအာင္ေနတာကုိေတြ႔ရမယ္ ။ ဆြီဒင္ဟာ ဒီမုိကေရစီ ျဖစ္ေၾကာင္း ကုိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိစရာ မလုိေလာက္ေအာင္ အားလုံးက အေက်အလည္နားလည္ထားၿပီးသားပဲ ။ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ တစ္ေယာက္လုပ္ႀကံခံလုိက္ရမႈဟာ ဆြီဒင္အတြက္ အေတာ္ကေလး တုန္လႈပ္ဖြယ္ရာ ျဖစ္သြားတယ္ ။ သူမကုိ လုပ္ႀကံမႈဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အေျခခံအက်ဆုံး တန္ဖုိးစံနဲ႔ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာေတြကုိ ၿခိမ္းေျခာက္ေနတယ္လုိ႔ ေတာင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိရတဲ႔ အထိျဖစ္သြားတယ္ ။ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ ယဥ္ေက်မႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈ ၀ါ သမုိင္းကာလတစ္ေလ်ာက္ ဒီလုိ အျဖစ္မ်ဳိးႀကဳံေတြ႔ေနမွာကုိ စုိးရိမ္ေနတဲ႔ စိတ္ေတြ အၿမဲေတြ႔ေနရတာ ၊  လုပ္ႀကံမႈေၾကာင္႔ ႏုိင္ငံေရးသမုိင္းမွာ ေတာက္ေလ်ာက္အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈႀကဳံၿပီး ျပန္တမ္းတပူေဆြေနတာကုိ အေကာင္း ဆုံးကုသဖုိ႔ နည္းကေတာ႔  စမယ္စာရဲ႕ အျမင္အရေတာ႔ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြနဲ႔ လူထုရဲ႕ စိုးရိမ္ပူပန္မႈ ကုိ ေျဖဆည္ေပးဖုိ႔ပဲ ။ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ႔ အဓိပၸာယ္ဆုိတာ ဆြီဒင္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္လုပ္ခဲ႔သလုိ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈကုိ ဒီမုိကေရစီတန္ဖုိးစံေတြကုိ ဖ်က္စီသြားတဲ႔အရာ ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ႔ အဓိပၸာယ္မ်ဳိးေတြနဲ႔ အၿမဲအနက္ျပန္ျပဖုိ႔လုိတယ္ ။                                   အထက္ပါသီအုိရီေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံအတြက္လည္း သုံးသပ္ၾကည္႔ႏုိင္တယ္ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူ႔အဖြဲ႔အ စည္းမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတုိ႔ အေပၚလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈဟာ ႀကီးမားတယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔ အၿမဲတမ္း လြမ္းဆြတ္ေနျခင္း ၀ါ မွတ္ဥာဏ္ထဲကုိ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြက အၿမဲထုိးေဖာက္ၿပီး စုိးရိမ္ျခင္းဆုိတဲ႔ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈရွိၾကတယ္ ။  ဒီလုပ္ႀကံမႈဟာ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘ၀ထဲကုိ စိုးရိမ္ပူးပန္စရာ တစ္ခု၊ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ကံၾကမၼာဆုိးဆုိတဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြနဲ႔သာ သယ္ေဆာင္ခံလာရတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈပဲ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ စိတ္ထဲမွာ သီးျခားအမွတ္လကၡဏာေတြမွာ တိမ္ျမဳပ္ေနတယ္ ။ ခုလုိ ဒီမုိကေရစီေျပာင္းလဲမႈအတြင္းမွာ အဲဒီ တိမ္ျမဳပ္ေနတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူထုရဲ႕ စိတ္ထဲျပန္ေပၚလာတယ္ ။ တျခားေတာ႔ မဟုတ္ဘူး အေရးႀကီးတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲအတြက္ တာဆူေနစဥ္မွာ နုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြ လုပ္ႀကံခံ ရမွာကုိ စုိးရိမ္စိတ္ပဲ ။ ဒီသေဘာဟာ ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ကုိ ေပၚေနတာ ။ အနည္းဆုံးအေနနဲ႔ အမ်ဳိးသာဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ လုံျခဳံေရးနဲ႔ သတင္းမီဒီယာသမားတစ္ဦးရဲ႕ ပဠိပကၡ ၊ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ လုံၿခဳံေရးဆုိင္ရာ ေဆြးေႏြးေျပာဆုိခ်က္ ၊ အနည္းဆုံးအေနနဲ႔ ေဒၚစု မဲဆြယ္စည္းရုံးေရးခရီစဥ္ ေခြေတြကုိ ရင္တထိတ္ထိတ္နဲ႔ ၾကည္႔ေနရတဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ ခံစား ခ်က္ေတြ၊ ေနာက္ဆုံး ယခုႏြယ္နီအယ္ဒီတာေတြရဲ႕ ထူးထူးျခားျခား ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈမ်ားရယ္လုိ႔ စဥ္းစားမႈေတြဟာ သမုိင္းကာလမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ႔ႀကဳံခံစားခဲ႔ရတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈေတြ တိမ္ျမဳပ္ရင္းက ေန ျပန္ေပၚလာတဲ႔ ပုံသဏၭာန္ေတြပဲ ။                                                                                                                                တကယ္က လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ စိတ္ဒဏ္သင္႔မႈကုိ တတ္ႏုိင္သမွ်ေျဖေဖ်ာက္ေပး သြားမယ္႔ အေျခအေနကုိ ေရာက္ၿပီးဆုိရင္ေတာ႔ဒါဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈဆီကုိ သြားေနၿပီလုိ႔ ဆုိႏုိင္တယ္  ။ တာ၀န္ယူမႈနဲ႔ ေျပာရရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ျမင္႔မားတဲ႔ ေနရာကုိယူထားတဲ႔ အထုိက္အေလ်ာက္ တာ၀န္ယူမႈ အတုိင္းအတာ နဲ႔ တာ၀န္ယူလုပ္ကုိင္ရမယ္ ။  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႀကဳံေတြ႔ျဖတ္သန္းခဲ႔ရတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈႏွစ္ခုအေပၚ ဒီမုိကေရစီအေျခခံ တန္ဖုိးစံေတြနဲ႔ အၿမဲတစ္ေစ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔ေပးဖုိ႔ လုိအပ္တာပဲ ။ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ႀကံမႈေတြကုိ ပူးေဆြး၀မ္းနည္းစရာနဲ႔  တုိင္းျပည္ရဲ႕ မလုံမၿခဳံျဖစ္မႈအေနနဲ႔ သာ အဓိပၸာယ္ဖြင္႔မေနပဲ ။ တစ္ႏုိင္ငံလုံးဆီ သက္ေ၇ာက္မယ္�

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...