Wednesday, June 6, 2012

ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ ဆင္ျခင္စရာ


by Nyein Chan Aye on Tuesday, June 5, 2012 at 11:33pm ·


ခု  ဗမာျပည္မွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူတဦးခ်င္း က်ဴးလြန္တဲ့ ရာဇဝတ္မႈ မွတဆင့္ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး ပဋိပကၡ အသြင္ေဆာင္လာကာ အၾကမ္းဖက္ သတ္ျဖတ္မႈ၊ အဓိကရုဏ္း ပံုစံ မတည္ၿငိမ္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းမွာ ႏိုင္ငံႀကီးသားပီသဖို႕၊ တနည္းအားျဖင့္ ယဥ္ေက်းတဲ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ေဖာ္ေဆာင္လာႏိုင္ဖို႕ ေလ့လာ၊ ဆင္ျခင္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး တင္းမာမႈအသြင္ေဆာင္လာျခင္းမွာ ေဆြးေႏြး သံုးသပ္စရာ  လက္ငင္းအေၾကာင္း (Immediate Cause) ေတြ၊ ေနာက္ခံကားခ်ပ္ အရစ္အျမစ္အေၾကာင္း (Underlying Root Cause) ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့အျပင္ လူအမ်ားစုရဲ႕ ပုဂၢလိက သေဘာ တုန္႕ျပန္မႈေတြမွာ ဆင္ျခင္ သတိျပဳစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနတယ္။

ဒီေဆာင္းပါးမွာ စာေရးသူ တဦးတည္းအျမင္နဲ႕ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ လက္ငင္းအေၾကာင္းအခ်က္ေတြ၊ ဆက္စပ္ေနတဲ့ သတင္း၊ မီဒီယာ နဲ႕ လူအမ်ားစုရဲ႕ သေဘာထား၊ အျမင္၊ တုန္႕ျပန္မႈ အက်ိဳးဆက္ေတြကို တင္ျပရင္းနဲ႕ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ လူတဦးခ်င္းက ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ လူယဥ္ေက်းေတြရဲ႕ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူေတြ အေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးပါမယ္။

ပထမ နဲ႕ အဓိက လက္ငင္း အေၾကာင္းကေတာ့ အစိုးရ ရဲ႕ လူထု အာရံုစိုက္မႈကို လမ္းလႊဲျခင္း ျဖစ္တယ္။ လက္ရွိ ႏိုင္ငံအဝွမ္း ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူထု ခံစားေနရတဲ့ အေထြေထြ အၾကပ္အတည္း၊ မတရားမႈေတြကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားမႈေတြ တေန႕ထက္တေန႕ မ်ားျပားလာၿပီး အဆိုပါ မတရားမႈတိုက္ပြဲေတြကို လူထုအမ်ားစု အင္တိုက္အားတိုက္ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ စိတ္ဓာတ္ ခြန္အား ပိုင္းဆိုင္ရာ ဝိုင္းဝန္းေထာက္ခံေနမႈ  ေရခ်ိန္ျမင့္လာမႈကို ရပ္တန္႕သြားေအာင္ အစိုးရက တဘက္လွည့္နဲ႕ ၾကံစည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။

အထူးသျဖင့္ ရခိုင္လူထုဟာ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္ နဲ႕ လက္ရွိ အစိုးရ ေခတ္မွာ မတရား ဖိႏွိပ္မႈမ်ိဳးစံုကို ျပည္မမွ ျမန္မာအမ်ားစုထက္ ပိုခံစားခဲ့၊ ခံစားေနၾကရတယ္။ ဒါ့အျပင္ အရင္ ဖိႏွိပ္မႈ ပိုျပင္းထန္တဲ့ စစ္အစိုးရ ေခတ္မွာ ေတာင္ ရခိုင္လူထုဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ နည္းနဲ႕ မတရားမႈကို အျမဲတြန္းလွန္ ဆႏၵျပေလ့ရွိတယ္။ လက္ရွိ အထိုက္အေလ်ာက္ ပိုမိုလြတ္လပ္တဲ့ သေဘာေဆာင္တဲ့ စစ္တပိုင္း အစိုးရေခတ္မွာ က်ယ္ျပန္႕တဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြ ပိုျဖစ္လာႏိုင္စရာရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လမ္းလႊဲျခင္း ျဖစ္တယ္။ လႊဲစရာ လမ္းအေနနဲ႕ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ေသြးထိုးႏိုင္မႈ ေလာင္စာ ကလည္း ရခိုင္မွာ အဆင္သင့္ရွိေနတယ္။ ရခိုင္ ေဒသဟာ တဘက္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နဲ႕ နယ္ေျမခ်င္းထိစပ္ေနတဲ့ အတြက္ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရး ျပႆနာ၊ မူရင္း ဟိုးအရင္ကတည္း အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး မတူသူေတြၾကား ျဖစ္ေလ့ ျဖစ္ထ ရွိတဲ့ ပဋိပကၡ သေဘာ၊ ဆတ္ဆတ္ထိ မခံႏိုင္တဲ့ အေျခအေနကို အသံုးခ်သြားခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။

စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္ က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးကြဲ၊ ဘာသာျခား (အိႏိၵယ အႏြယ္၊ တရုတ္ အႏြယ္) ေတြကို ဖိနင္း လႊဲခ်ၿပီး လူထုရဲ႕ ေဒါသ အစိုးရ အေပၚမက်ေအာင္ လုပ္တဲ့နည္းျဖစ္တယ္။ ရိုးေပမယ့္ ထိေရာက္တယ္။ ရက္စက္ ယုတ္မာၿပီး ေအာက္တန္းလည္း က်လွ ပါတယ္။

ဒါဟာ လူအမ်ား ေထာက္ျပ၊ ေျပာဆိုေနၾကၿပီး ေယဘုယ်အားျဖင့္ သတိမူမိေနတဲ့ အခ်က္လည္း ျဖစ္တယ္။

သို႕ေသာ္ လူအားလံုးနည္းပါး သတိျပဳမိေနတဲ့ ဒီေထာင္ေျခာက္ထဲကိုပဲ လူအမ်ားစုက တည့္တည့္မတ္မတ္ တိုးဝင္သြားၾကတာဟာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥေတြမွာ လူေတြဟာ အျမဲတမ္းလိုလို အသိဥာဏ္ ထက္ စိတ္ခံစားမႈအေပၚ မူတည္ၿပီး တုန္႕ျပန္ေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိၾကလို႕ပါ။ အရပ္စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ကိစၥက အညွာလြယ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ စနစ္တက် ပိတ္ဆို႕ၿပီး ဝါဒျဖန္႕ မိႈင္းတိုက္ ဖ်က္စီး ခံခဲ့ရတဲ့ ဗမာျပည္က လူအမ်ားစု အတြက္ ပိုလို႕ အညွာလြယ္ပါတယ္။  ဒါဟာ ႏိုင္ငံတကာက ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီး ပညာေရး အဆင့္အတန္းျမင့္ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္း၊ အက်င့္အၾကံ၊ အေတြးအေခၚေတြ အျမစ္တြယ္ ရွင္သန္ေနၿပီး ျဖစ္တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာလည္း အနည္းနဲ႕ အမ်ား ဆိုသလို က်န္ရွိေနေသးတဲ့ သေဘာလည္း ျဖစ္တယ္။ အေၾကာင္းက လူေတြဟာ ကိုယ္ေနထိုင္ရာ ပတ္ဝန္းက်င္၊ ရာသီဥတု၊ ပထဝီ၊ အစားအေသာက္၊ ဓေလ့ ထံုးစံ၊ လူမ်ိဳးစု၊ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ စတဲ့ သဘာဝရဲ႕ (တနည္းအားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရွိလို႕) ကြဲျပားျခားနားမႈေတြအရ အုပ္စုေလးေတြ ကြဲျပားေနၿပီး အုပ္စုသေဘာေဆာင္တဲ့ အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆို၊ ဘက္လိုက္မႈေတြ ျဖစ္လာေလ့ရွိလို႕ပါ။  ဒီလို သေဘာမွာ ရာစုႏွစ္ေတြနဲ႕ခ်ီ ပိတ္ဆို႕ခံခဲ့ရလို႕ ေရတြင္းထဲက ဖားသူငယ္လို ေရတြင္းရဲ႕ေဘာင္သတ္ျခင္းခံရတဲ့ အျမင္ နဲ႕ အေတြးအေခၚသာ အမ်ားစု ရွင္သန္ေနတဲ့ ဗမာျပည္က လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစြဲ ျပင္းထန္မႈ မ်ားတဲ့ စိတ္အခံ အေျခအေနနဲ႕ အခုလို စိတ္ႏွလံုး ထိခိုက္ တုန္လႈပ္ဖြယ္ အျဖစ္အပ်က္ဆိုးေတြကို ျမင္ရ၊ သိရ၊ ၾကားရေတာ့ စိတ္ႏွလံုး၊ ခံစားမႈ နဲ႕ပဲ တုန္႕ျပန္ခဲ့ၾကတာပါ။ ထိန္းကြပ္စရာ အသိဥာဏ္ အခံက နဂိုကမွ နည္းေနေတာ့ အက်ိဳးဆက္က ပိုဆိုးေစတာပါ။

စာေရးသူ ဆိုလိုတဲ့ စိတ္ခံစားမႈနဲ႕ တုန္႕ျပန္မႈ ဆိုတာဟာ ဒုတိယ လူ အစုလိုက္၊ အျပံဳလိုက္ သတ္မႈမွာ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြကို ဆိုလိုေနျခင္းမဟုတ္ပါ။ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူသတ္မႈမွာ ဦးေဆာင္ပါဝင္ ကာယကံေျမာက္ က်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြဟာ အစိုးရ (သို႕) ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ စနစ္တက် တာဝန္ေပးျခင္းခံရတဲ့ သူေတြ ျဖစ္ဖို႕ မ်ားပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈ အရ ေသြးဆူတုန္း လူသတ္မိတယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ သို႕ေသာ္ ဒီလို စနစ္တက် ႀကိဳတင္စီစဥ္ေဆာက္ရြက္တဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ပထမ ရာဇဝတ္မႈ ျဖစ္စဥ္ (အဓမၼ သားမယား ျပဳက်င့္၊ ပစၥည္းယူ၊ လူသတ္မႈ) မွာ ပါဝင္ပတ္သက္ခဲ့တဲ့ သူေတြရဲ႕ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ မတူမႈကို အသားေပးေျပာဆို ေသြးထိုး လံႈးေဆာ္ စည္းရံုးၿပီး အရက္၊ မူးရစ္ေဆးဝါး တိုက္ေကၽြး ေသြးေဆာင္ခံခဲ့ရတဲ့ အသိပညာအေျခခံနည္း လူတခ်ိဳ႕လည္း ပါေကာင္းပါႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စတင္ အစီအစဥ္ခ်၊ လမ္းေၾကာင္းေပးတာကေတာ့ အစိုးရ (သို႕) အစိုးရ ေထာက္ခံသူ အဖြဲ႕အစည္း တခုခုရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈ၊ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ ဆိုတာ ျဖစ္စဥ္ကို ေလ့လာရင္ ထင္ရွားပါတယ္။

ခု စာေရးသူ အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ စိတ္ခံစားမႈနဲ႕ တုန္႕ျပန္မႈဆိုတာ ပထမ အဓမၼ သားမယား ျပဳက်င့္၊ ပစၥည္းယူ၊ လူသတ္မႈ ျဖစ္စဥ္ အေပၚ တုန္႕ျပန္ခဲ့ၾကတဲ့ မီဒီယာ နဲ႕ အမ်ားျပည္သူလူထုရဲ႕  လုပ္ရပ္၊ အျမင္၊ တုန္႕ျပန္မႈကို ဆိုလိုတာပါ။ အားလံုးက နားလည္သေဘာေပါက္ထားပါလ်က္နဲ႕ အစိုးရ အကြက္ထဲကို လိုက္ပါ ဝင္ေရာက္သြားေနျခင္းက အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ အညွာခလုတ္ကို ထိမိေတာ့ စိတ္ခံစားမႈ ေနာက္လိုက္ၿပီး ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္မိတဲ့ အမူအက်င့္ေတြကို ဆိုလိုတာပါ။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္လို အင္တာနက္ နည္းပညာ၊ သတင္း ဆက္သြယ္ေရး၊ ရုပ္သံ နည္းပညာေတြ က်ယ့္ျပန္႕တဲ့ေခတ္မွာ ပထမ ရာဇဝတ္မႈ  သတင္းဟာ နည္းပညာရဲ႕ အကူအညီနဲ႕ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ လူေတြၾကားကို ေရာက္ရွိခဲ့တယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ စီးဆင္းမႈ ျမန္ဆန္က်ယ္ျပန္႕လာတဲ့သေဘာကို ဘာမွ အျပစ္ေျပာစရာမရွိပါ။ သို႕ေသာ္ စတင္ တင္ျပတဲ့ ေဒသခံ ဌာေနတိုင္းရင္းသားကို ကိုယ္စားျပဳဟန္ရွိတဲ့ မီဒီယာရဲ႕ သတင္းတင္ျပပံု နဲ႕ ထပ္ဆင့္ ျဖန္႕ေဝသူေတြရဲ႕ ျပဳမူပံုေတြဟာ စကားေျပာစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ လက္ရွိ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး ပဋိပကၡ အသြင္သ႑ာန္ မတည္မၿငိမ္ျဖစ္ေနမႈရဲ႕ ဒုတိယ လက္ငင္းအေၾကာင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒုတိယ လက္ငင္း အေၾကာင္းရဲ႕ အစျဖစ္တဲ့ အဓမၼ သားမယား ျပဳက်င့္၊ ပစၥည္းယူ၊ လူသတ္မႈ ျဖစ္စဥ္ကို တင္ျပတဲ့ သတင္းမီဒီယာရဲ႕ က်ဴးလြန္သူေတြလို႕ စြပ္စြဲခံရတဲ့ သူေတြအေပၚ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး မတူညီမႈကို အသားေပးေဖာ္ျပတာဟာ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ ေမးခြန္းထုတ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဌာေနတိုင္းရင္းသားဘက္ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး က်ယ္ျပန္႕တဲ့ သေဘာေဆာင္တဲ့ မတရားမႈေတြ၊ ရာဇဝတ္မႈေတြ ရွိေနလို႕ ရွိေနေၾကာင္း လူအမ်ား အသိမွတ္ျပဳမႈရေအာင္ ပံုေဖာ္ခ်င္ရင္လည္း အနိဌာရံု ဓာတ္ပံုေတြထက္ အျခား အားေကာင္းတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ၊ အလားတူ အျဖစ္အပ်က္ေတြ စုစည္းၿပီး စံုစမ္း တူးေဖာ္ သတင္းတင္ျပဟန္ (Investigative Report) နဲ႕ မီဒီယာ၊ စာနယ္ဇင္း က်င့္ဝတ္ သိကၡာ ရွိရွိတင္ျပလို႕ ရပါတယ္။ ဒီလို အျဖစ္အပ်က္ မွတ္တမ္းတင္စာေတြကို ေဒသဆိုင္ရာ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ေဒသခံ ဌာေနတိုင္းရင္းသား ကုိယ္စားျပဳပါတီေတြ ကိုေပးပို႕ၿပီး သူတို႕မွ တဆင့္ ျပည္နယ္ နဲ႕ ဗဟို အစိုးရကို တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး အေလးေပးေအာင္လည္း တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္ႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရ (သို႕) စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ (သို႕) တရားရံုး စတဲ့ အမ်ားျပည္သူ သိစရာမလိုတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြကို တင္ျပတဲ့အခ်ိန္မွာသာ တကယ့္ အျဖစ္အမွန္ ဓာတ္ပံု အေထာက္အထား (ဘယ္ေလာက္ အေျခအေနဆိုးဆိုး၊ အနိဌာရံု ျဖစ္ျဖစ္) ေဝေဝဆာဆာနဲ႕ ခိုင္ခိုင္လံုလံု တင္ျပဖို႕လိုၿပီး အမ်ားျပည္သူကို ျဖန္႕ေဝတဲ့ သတင္းတင္ဆက္မႈမွာေတာ့ သတင္းက်င့္ဝတ္၊ သတင္းေကာင္း ဂုဏ္ရည္ကို ထိန္းျခင္းအားျဖင့္ လူေတြရဲ႕ စိတ္ႏွလံုး ဆြဲကိုင္လႈပ္ေစမယ့္ အနိဌာရံု ဓာတ္ပံုေတြ၊ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ကြဲျပားသူခ်င္း ေသြးထိုးေစတဲ့ စကားလံုး၊ အသံုးအႏူန္းေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ယေန႕ေခတ္မွာ အင္တာနက္ ဘေလာ့ေတြ၊ လူမႈကြန္ယက္စာမ်က္ႏွာေတြ မွ တဆင့္ သာမန္လူတိုင္းက အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း ပညာရပ္ တခုျဖစ္တဲ့ သတင္း၊ မီဒီယာ ေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြကို ဝါသနာအရ အေပ်ာ္တမ္းလုပ္ေဆာင္ေနမႈဟာ  သတင္းေခတ္လူသားရဲ႕ သေဘာသဘာဝ ျဖစ္တဲ့ အျပင္ မတူကြဲျပားက်ယ္ျပန္႕တဲ့ အျမင္ေတြကို ထုတ္ေဖာ္ႏိုင္လို႕ အျပဳသေဘာအေနနဲ႕ ႀကိဳဆိုရမွာျဖစ္တယ္။ သို႕ေသာ္ ကိုယ္တိုင္ စနစ္တက် ေလ့လာသင္ယူထားျခင္းမရွိတဲ့ သတင္းျဖန္႕ျဖဳးျခင္း ဘာသာရပ္တခုကို ေန႕စဥ္ ကိုယ္ပိုင္ စာမ်က္ႏွာေတြမွတဆင့္ လုပ္ေဆာင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ သတင္း၊ မီဒီယာ ေတြ ေယဘုယ် လိုက္နာရမယ့္ က်င့္ဝတ္ေတြ၊ စည္းကမ္းေတြကို ေလ့လာဖို႕လိုပါမယ္။ အသံုးအႏႈန္း နဲ႕ တင္ျပပံု အားလံုးဟာ သိကၡာ၊ က်င့္ဝတ္အညီ ျဖစ္ဖို႕လိုပါမယ္။

အစိုးရရဲ႕ အာရံုေျပာင္းလွည့္ကြက္ကို နင္းဝင္ေနၾကတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာက ခု လူအမ်ားစု မိမိရဲ႕ အြန္လိုင္း ကိုယ္ပိုင္စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွ ရာဇဝတ္မႈသတင္းကို တင္ျပပံု၊ ျဖန္႕ေဝပံု သတင္းက်င့္ဝတ္နဲ႕ မညီျဖစ္ေနတာကို အဓိက ဆိုလိုတာျဖစ္ၿပီး ရာဇဝတ္မႈ သတင္းကို လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ကြဲျပားမႈ အသားေပး ေဖာ္ျပေျပာဆိုကာ အစိုးရအႀကိဳက္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ မုန္းတီးေရးေတြ ျဖစ္ေပၚေစဖို႕ (မသိလို႕ပဲ ျဖစ္ေစ၊ မရည္ရြယ္ပဲနဲ႕ ျဖစ္ေစ) အင္တုိက္အားတိုက္ ကူညီေနသလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီသေဘာဟာ ခုလတ္တေလာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ရာဇဝတ္မႈ ႏွစ္ခု လံုးကို လူအမ်ားစု (ဘက္ႏွစ္ဘက္လံုး) တံု႕ျပန္ပံုမွာ အက်ံဳးဝင္ပါတယ္။

သတင္းျဖစ္စဥ္တခုကို တင္ျပရင္ ပါဝင္ပတ္သက္သူရဲ႕ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးဟာ ဘယ္လိုအေၾကာင္းမ်ိဳးနဲ႕မွ ေဖာ္ျပစရာမလိုပါ။ ဥပမာ - မၾကာခင္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးသား၊ ဘာသာျခား ျဖစ္ဟန္တူတဲ့ အစိုးရဝန္ထမ္း မီးရထား စက္ေခါင္းေမာင္းသူတဦး သက္စြန္႕ဆံဖ်ား ခရီးသည္ရဲ႕ အသက္ကို ကယ္ခဲ့တဲ့ သတင္းမွာ သူရဲ႕ လူမ်ိဳး နဲ႕ ဘာသာကို အဓိက အသားေပး ေဖာ္ျပစရာမလိုပါ။ ဒါက ေကာင္းတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈ ျဖစ္လို႕ မိမိ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ လူနည္းစု ျဖစ္ေနတဲ့ အုပ္စုကို အထင္ျမင္မွား၊ အမုန္းသံသယေတြ ရွိေနလို႕ ေျဖေလ်ာ့ေစခ်င္တဲ့ သေဘာနဲ႕ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ကို ေဖာ္ျပတာဆိုရင္လည္း ဒုတိယ ဦးစားေပး အေနနဲ႕ သတင္းေနာက္ကြယ္မွ မသိမသာ ပညာပါပါနဲ႕ ေဖာ္ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရာဇဝတ္မႈ လို သတင္းမွာ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ကိုထည့္ျခင္းကေတာ့ ဘာအေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႕မွ (ဘယ္လိုနည္းနဲ႕မွ) မျဖစ္သင့္တဲ့ ကိစၥပါ။ ရာဇဝတ္မႈ ျဖစ္တယ္။ က်ဴးလြန္ေၾကာင္း သံသယ ျဖစ္ခံရတဲ့ သူေတြ အဖမ္းခံထားရတယ္။ သူတို႕ကို တရားရံုး မွာ တရားဥပေဒ နဲ႕ အညီ အျပစ္ ရွိ မရွိ စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္မယ္။ အျပစ္ရွိရင္ ျပစ္မႈနဲ႕ ထိုက္တန္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္ကို က်ခံေစမယ္။ တရားရံုး လုပ္ငန္းစဥ္တေလ်ာက္ တရား၊ ဥပေဒနဲ႕ ညီမညီ၊ အဂတိ ကင္းမကင္း၊ တရားမွ်တမႈ ရွိမရွိ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသက လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေတြ နဲ႕ သတင္း၊ မီဒီယာက ေစာင့္ၾကည့္မယ္။ တရားရံုးရဲ႕ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ပံု (သို႕) ေနာက္ဆံုး တရားစီရင္ခ်က္က တခုခု ခၽြတ္ေခ်ာ္ရင္ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတယ္၊ ဘယ္လိုေတာ့ လုပ္ေဆာင္သင့္တယ္ စတဲ့  ေမးခြန္းထုတ္မႈေတြ၊ ဆႏၵသေဘာထား ေတာင္းဆိုမႈ ေတြကို အရပ္ဖက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြ နဲ႕ သတင္း၊ မီဒီယာက လုပ္ေဆာင္မယ္။ ဒါဟာ ရိုးရွင္းတဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးတဲ့ လူ႕ေဘာင္ အဖြဲ႕အစည္းမွာ ျဖစ္ရမယ့္ ျဖစ္စဥ္ နဲ႕ လုပ္ငန္းသေဘာေတြပါ။ ရာဇဝတ္မႈနဲ႕ မသက္ဆိုင္တဲ့ က်ဴးလြန္သူ နဲ႕ က်ဴးလြန္ခံရသူေတြရဲ႕ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးကြဲျပားမႈ ကို ထည့္စရာ အေၾကာင္းမရွိပါ။

တရားဥပေဒ စိုးမိုးတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာလည္း ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ကြဲျပားသူေတြၾကား ျဖစ္တဲ့ ရာဇဝတ္အမႈအခင္းေတြမွာ မလိုလားအပ္တဲ့ ပေယာဂေတြ ကပ္ပါေလ့ရွိပါတယ္။ ပထမ ရာဇဝတ္မႈ ျဖစ္ျဖစ္ခ်င္း အက်ဴးလြန္ခံရသူရဲ႕ မိသားစုဝင္က တရားဥပေဒရဲ႕ အဆံုးအျဖတ္ကို မေစာင့္ႏိုင္ဘဲ စိတ္ခံစားမႈနဲ႕ ကိုယ္တိုင္ လက္စားေခ် ျခင္းျဖင့္ ျပန္လည္ (ဒုတိယ) ရာဇဝတ္က်ဴးလြန္မိတာေတြ ရွိေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနဟာ မတူကြဲျပားတဲ့ လူအုပ္စု ႏွစ္ခု အၾကားမွာ အမုန္းေတြ၊ သံသယ ေတြ တိုးပြားလာေစၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ တရားစီရင္မႈ ကို ထိခိုက္ေစတတ္ပါတယ္။ ဒီလို သေဘာေတြကို ဇာတ္အိမ္ျပဳထားတဲ့ A Time To Kill (1996) ရုပ္ရွင္ ကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ဒီရုပ္ရွင္မွာ တရားရုံုးရဲ႕ ေနာက္ဆံုးဆံုးျဖစ္ခ်က္မွာ မႈခင္း တခုလံုး ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္၊ ေနာက္ခံ နဲ႕ သေဘာကို ျခံဳငံုသံုးသပ္ၿပီး စိတ္ခံစားမႈအရ ျပန္လည္ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္သူရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို အျပစ္မရွိေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဒီလို စိတ္ကူးယဥ္ ဇာတ္လမ္းတခုကိုေတာင္ လူထူဆီ ထုတ္လုပ္ျဖန္႕ခ်ီတဲ့အခါ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ ကိုထိပါးေစတဲ့ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ကိစၥျဖစ္တဲ့ အတြက္ ေဝဖန္သံုးသပ္မႈေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ခဲ့တယ္။ တခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီရုပ္ရွင္ျပသတဲ့အခါ ဒီလို တရားဥပေဒမဲ့ ကိုယ္ပိုင္တရားစီရင္မႈ အရ လူသတ္ခြင့္ ရွိရဲ႕လား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းသေဘာ ေပၚလြင္ေအာင္ ဇာတ္ကားအမည္မွာ ေမးခြန္း (Query) သေကၤတ ထည့္ေစတယ္။

ယထဘူတက်က်၊ ဓမၼဓိဌါန္ရွိရွိ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ရင္ ကိုယ္ပိုင္တရားစီရင္မႈ သေဘာဟာ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ တဦးခ်င္း ပုဂၢလိက အေနနဲ႕  ေၾကကြဲဖြယ္ျဖစ္ရပ္တခ်ိဳ႕မွာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္လို႕ ျပစ္မႈတခ်ိဳ႕ျဖစ္လာတာကို နားလည္လက္ခံေပးႏိုင္ေကာင္းေပးႏိုင္ေပမယ့္ အမ်ားစု သေဘာကို တာ့ ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္နဲ႕ ကာကြယ္ တားဆီးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အထက္မွာ တင္ျပခဲ့သလို လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး အသြင္ တင္းမာေနမႈေတြရဲ႕ အဓိက လက္ငင္းအေၾကာင္း  အစိုးရ ရဲ႕ အာရံုလႊဲ ေသြးထိုးမႈ အေပၚ လူေတြက အလိုက္သင့္ အစိုးရအႀကိဳက္ မတုန္႕ျပန္မိဖို႕လိုပါတယ္။ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ကြဲျပားမႈကို ခြဲျခားခ်င္စိတ္ အပါအဝင္ အျခား ေရွးရိုးစြဲ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ အယူဝါဒ၊ အေတြးအေခၚေတြကို တဦးခ်င္းကို လက္မခံတဲ့ စိတ္နဲ႕ တြန္းလွန္ဖယ္ရွားရင္း စံျပေနထိုင္ ေျပာဆို၊ ျပဳမူ၊ က်င့္ၾကံ၊ ေတြးေခၚ ဖို႕လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ မိမိ ေျပာဆို သံုးႏႈန္းတဲ့ စကားလံုးနဲ႕ ျဖန္႕ေဝတဲ့ သတင္း တင္ျပပံုက အျခား လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ အုပ္စုတခုခုကို အထင္အျမင္လြဲမွားေစတာမ်ိဳး မျဖစ္ေအာင္ လံုးဝေရွာင္ၾကဥ္ ရပါမယ္။

လက္ရွိ ဗမာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (ပညာအရည္အခ်င္း၊ လက္ရွိေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံ မသက္ဆိုင္) မွ ဗမာေတြ အြန္းလိုင္းမွာ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္း နဲ႕ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အျပဳအမူ အမ်ားစု လူသားက်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အင္မတန္ အားနည္းေနပါတယ္။ ပထမဆံုးအေနနဲ႕ေတာ့ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက မွာ လူေတြ စံႏႈန္း အေနနဲ႕ ဘယ္လို အရာေတြကို အမွန္ လို႕ သတ္မွတ္ထားတယ္၊ ဘယ္လိုအရာေတြကိုေတာ့ အမွား လို႕ ခံယူတယ္၊ ဘယ္လို အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆိုကေတာ့ျဖင့္ က်င့္ဝတ္နဲ႕ မညီဘူး၊ ရွက္စရာေကာင္းတယ္ အစရွိတဲ့ လူပီသတဲ့ အေတြးအေခၚ၊ အေနအထိုင္၊ အသံုးအႏႈန္းေတြကို ေလ့လာၿပီး အမွန္တကယ္ က်င့္ၾကံေနထိုင္ရပါမယ္။ မိမိရဲ႕ လူက်င့္ဝတ္၊ လူ႕သိကၡာနဲ႕ အညီ  ျပဳမူ၊ က်င့္ၾကံ၊ ေျပာဆို လူပီသစြာ ေနထိုင္တတ္မႈကို ဂုဏ္ယူတတ္ရပါမယ္။ ဗမာပီသဖို႕၊ တရုတ္ပီသဖို႕၊ အိႏၵိယ ပီသဖို႕ ထက္ လူပီသဖို႕က အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာကို နားလည္လက္ခံရပါမယ္။

ဒီေနရာမွာ လူအမ်ား သိေစ၊ ၾကားေစႏိုင္တဲ့ ေနရာေတြမွာ သံုးႏႈန္းတဲ့ အေခၚအေဝၚ သံုးစြဲမႈေတြရဲ႕ အတိမ္အနက္၊ အက်ိဳးအျပစ္ ကို သိနားလည္ၿပီး လူ႕က်င့္ဝတ္နဲ႕ အညီ ေျပာဆို တတ္ရပါမယ္။

ဥပမာ - ခု ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ရခိုင္ လူသတ္မႈသတင္းကို အစိုးရ မီဒီယာ အပါအဝင္ မီဒီယာ တခ်ိဳ႕နဲ႕ လူအမ်ားစုက အသတ္ခံရသူေတြကို "ကုလား" ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္း သံုးေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ျပည္ပ အေျခစိုက္၊ အထူးသျဖင့္ အေနာက္ ႏိုင္ငံ ေရာက္ ဗမာ ဗီဒီယာ ေတြက မူဆလင္ လူမ်ိဳးလို႕ ေခၚေဝၚသံုးစြဲတယ္။ ဒါကို တခ်ိဳ႕က သိပ္မေက်နပ္တဲ့ သေဘာနဲ႕ ခနဲ႕တဲ့တဲ့ ေျပာတာေတြလည္း ဖတ္ရတယ္။ ခနဲ႕ သူေတြထဲမွာ အတန္းပညာတတ္လို႕ ေခၚဆိုႏိုင္သူေတြ ပါတာေတြ႕ရေတာ့ လက္ရွိ ဗမာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအားနည္းေနမႈကို ပိုမို သိသာထင္ရွားေစတယ္။

"ကုလား" ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရ က လူအမ်ားကို သက္ေရာက္မႈရွိတဲ့ သတင္းေရးတာ၊ ဖတ္တာ၊ ေၾကညာတာလို ေနရာမ်ိဳးမွာ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိန္းသိမ္းျခင္းအားျဖင့္ မသံုးရပါ။ သံုးလို႕ရွိရင္ Pejorative (ရင့္သီးသလို)  ျဖစ္လို႕ပါ။ ဒါမ်ိဳး လူမ်ိဳးစု (သို႕)  လူအုပ္စု တစုကို ထိခိုက္ ေနႏိုင္ေစတဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြကို ေရွာင္ၾကည္သံုးစြဲျခင္းကို အဂၤလိပ္လို Political Correctness (PR) ျဖစ္ေအာင္ သံုးျခင္းလို႕ ေခၚဆိုပါတယ္။ PR ဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးအားျဖင့္ မွန္ကန္မႈ လို႕ တိုက္ရိုက္သေဘာ ဘာသာျပန္လို႕မရပါ။ ထိုသို႕ျပန္ၿပီး လူၿပိန္းေတြးနဲ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြဆီက ေထာက္ပံ့ေငြေတြ ယူေနလို႕ သူတို႕ေက်နပ္ေအာင္၊ တနည္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး မွန္ကန္မႈ သေဘာနဲ႕  ျပည္ပ သတင္း ဌာနေတြက မသံုးစြဲျခင္း မဟုတ္ပါ။ သတင္း အဖြဲ႕အစည္း မွာ ရွိရမယ့္ က်င့္ဝတ္ေၾကာင့္ မသံုးစြဲျခင္းပါ။ သတင္း ဌာန ေတြသာမက လူ႕က်င့္ဝတ္ သိတဲ့၊ ရွိတဲ့ တဦးခ်င္း လူပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း လူအမ်ားကို သက္ေရာက္ေစတဲ့ ေနရာမ်ိဳးေတြမွာ ေျပာဆို ျပဳမူရင္ PR ျဖစ္ေအာင္ သံုးစြဲရပါတယ္။ ဒါဟာ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက လူပီသတဲ့ လူေတြရဲ႕ အျပဳအမူပါ။

PR ျဖစ္ေအာင္ ေျပာဆို ျပဳမူျခင္းဆိုတာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ကိစၥတခုတည္း မဟုတ္ပါ။ အေတြးအေခၚ၊ ယံုၾကည္မႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ က်ား/မ လိင္ကြဲျပားမႈ၊ အလုပ္အကိုင္၊ ကိုယ္အဂၤါ ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈ စတဲ့ သီးျခားသေဘာေဆာင္တဲ့ ကြဲျပားမႈေတြကို နင္းၿပီး ေျပာဆို၊ သံုးစြဲျခင္း မျပဳတာအားလံုးကို ဆိုလိုတာပါ။

PR ကို ဥပမာေပးရရင္

"အသိဥာဏ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေႏွးေကြးသူ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းသူ" "Intellectually disabled" လို႕ သံုးစြဲမွ PR ျဖစ္မွာပါ။ အဲ့လို မဟုတ္ပဲ "ငေပါ" "ေသာက္ရႈး" "Retard" လို႕ သံုးစြဲရင္ ရိုင္းစိုင္းလို႕ပါ။

မ်က္စိမျမင္သူကို "အျမင္အာရံု ခ်ိဳ႕တဲ့ ေနသူ" "Visually Impaired"၊ နားမၾကားသူကို "အၾကားအာရံုခ်ိဳ႕တဲ့ေနသူ""Hearing Impaired" လို႕သာ သံုးစြဲရၿပီး "မ်က္ကန္း" "Blind"၊  "နားပင္း" "Deaf" လို႕ သံုးစြဲရင္ သူတပါးရဲ႕ ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈကို ႏွိမ္ၿပီး ေခၚသလိုျဖစ္လို႕ ေရွာင္ၾကည္ ရပါမယ္။

အလားတူပဲ လူမ်ိဳးစု ကြဲျပားမႈ နဲ႕ ပတ္သက္ရင္ အာဖရိက အႏြယ္ဝင္ အေမရိကန္ေတြကို "အာဖရိကန္ အေမရိကန္" "African American" လို႕ပဲ သံုးစြဲရၿပီး "ငမည္း..၊ နီဂရို" "Black (or) Negro" လို႕ မသံုးစြဲရပါ။ လူျဖဴ ကိုလည္း "ဥေရာပ အႏြယ္" "Caucasian" လို႕သံုးစြဲမွ ယဥ္ေက်းပါတယ္။

က်ား/မ ခြဲျခားမႈ မျဖစ္ေပၚေစဖို႕အတြက္လည္း "ဥကၠဌ" ကို "Chairperson" လို႕သာ ေယဘုယ် သေဘာ သံုးႏႈန္းရၿပီး က်ားဗဟိုျပဳ "Chairman" လို႕ မသံုးရပါ။ အလုပ္အကိုင္ေတြမွာ က်ား/မ ခြဲျခားမႈ မရွိေအာင္ "မီးသတ္သမား" "Firefighter" ရဲအရာရွိ "Police Officer" စသည္ျဖင့္ လိင္ခြဲျခားမႈ မရွိ သံုးစြဲရၿပီး "Fireman"၊ "Policeman" လို႕ မသံုးစြဲရပါ။

ဒီလို အေသးစိတ္ သတိထားေျပာဆိုေနမႈေတြကို ေနရာတိုင္းမွာ လုပ္ေနရမယ္လို႕ မဆိုလိုပါ။ ဒါေပမယ့္ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူတေယာက္ အေနနဲ႕ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားဖို႕လိုၿပီး သင့္ေတာ္သလို အသံုးျပဳတတ္ရပါမယ္။ အထူးသျဖင့္ လူအမ်ား ျမင္ႏိုင္၊ ၾကားႏိုင္၊ သိႏိုင္တဲ့ ေနရာေတြမွာ မတူကြဲျပားျခားနားတဲ့ အုပ္စု တစုကို မထိခိုက္ေစေအာင္ သံုးႏႈန္းတတ္ရပါမယ္။ ဥပမာ - လိင္တူျခင္း ကာမ တိမ္းညြတ္သူေတြကို "အေျခာက္" လို႕ လူသိရွင္ၾကား မသံုးစြဲသင့္ပါ။ "လိင္တူခ်စ္သူမ်ား" လို႕သာ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း၊ လူတဦးခ်င္းရဲ႕ လြတ္လပ္တဲ့ အခြင့္အေရး ကို စာနာနားလည္စိတ္ရွိရွိနဲ႕ သံုးစြဲရမွာပါ။

တရားဥပေဒ စိုးမိုးတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာ အသားေရာင္ အညိဳ၊ အမည္း အေရျပားရွိတဲ့ သူေတြကို "ငမည္း" (ဝါ) "ဘလက္ကီ"လို႕ လူသိရွင္ၾကား ေခၚမိလို႕၊ ကိုယ္ခႏၶာ အေလးခ်ိန္ တိုးလြန္းေနသူေတြကို "လူဝႀကီး" လို႕ ေခၚမိလို႕ တရားစြဲခံရ၊ အျပစ္ေပးခံရတာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။

အထူးသျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစံု၊ လူမ်ိဳးစံု ေဒြးေယာယွက္တင္ ေနထိုင္ဆက္ဆံလာေနတဲ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ေခတ္သစ္ ကမၻာမွာ မတူညီတဲ့ လူမ်ိဳးစု အခ်င္းခ်င္း အထင္အျမင္လြဲမွားစရာ၊ ခြဲျခားမႈ သေဘာ ေဆာင္တဲ့ အသံုးအႏႈန္း၊ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူေတြကို ေရွာင္ရပါမယ္။ ျမန္မာေတြ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္သြားရင္ ျမန္မာ-အေမရိကန္ (Burmese-American) လို႕ပဲ ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ အလားတူပဲ လက္ရွိ ဗမာႏိုင္ငံေတြ မွီတင္းေနထိုင္ေနတဲ့ လူနည္းစု လူမ်ိဳးျခား၊ ဘာသာျခားေတြကို အဆင့္တန္းရွိရွိ ေခၚေဝၚေျပာဆို သံုးႏႈန္းမွ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လာမွာပါ။ ျမန္မာ-ခရစ္ယာန္၊ ျမန္မာ-မြတ္ဆလင္၊ ျမန္မာ-ဟိႏၵဴ၊ ျမန္မာ-တရုတ္ (တရုတ္လူမ်ိဳးအႏြယ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား)၊ ျမန္မာ-အိႏၵိယ (အိႏိၵယလူမ်ိဳးအႏြယ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား) စသည္ျဖင့္ ယဥ္ေက်းစြာ တဦးခ်င္း စံနမူျပဳ သံုးစြဲျခင္းျဖင့္ မတူကြဲျပားျခားနားမႈေတြ ရွိေနလို႕ အေတြးအေခၚ၊ ဓေလ့ ထံုးစံ၊ အေနအထိုင္ တြဲကြဲျပားေနတဲ့၊ တနည္းအားျဖင့္ သဘာဝ အပိုင္းအျခားေတြ ရွိေနလို႕ စိတ္ႏွလံုးခ်င္း ထိစပ္ဖို႕ ခက္ခဲေနသေယာင္ရွိေနတဲ့ လူသားအခ်င္းခ်င္း တဦးအေပၚတဦး စာနာနားလည္စိတ္ ပိုလာၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္လာႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ လူသားအားလံုးမွာ ဘံုအျဖစ္တည္ရွိေနတဲ့ လူသားအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခင္ေလးစား စာနာေထာက္ထားမႈ၊ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာ ေတြနဲ႕သာ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူအဖြဲ႕အစည္းကို တည္ေထာင္ႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံလည္း ကာယ၊ စိတၱ သုခခ်မ္းသာ ရရွိႏို္င္မွာျဖစ္ပါတယ္။

အခု ေဆာင္းပါးမွာ တင္ျပခဲ့တဲ့ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ၾကံ အာရံုလႊဲမႈ၊ ဒီ ေသြးထိုးလံႈေဆာ္မႈကို လူအမ်ားစုကပါ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးအေပၚ အေျခခံတဲ့ စိတ္ေတြ အနည္းအမ်ား ရွိတာအေပၚ မူတည္ၿပီး မလိုလားအပ္တဲ့ တုန္႕ျပန္႕မႈေတြရဲ႕ အက်ိဳးဆက္၊ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ရွိရမယ့္ လူယဥ္ေက်းေတြရဲ႕ အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆို ေတြကို စာဖတ္သူေတြ အားလံုး နားလည္သေဘာေပါက္ လက္ခံႏိုင္မယ္လို႕ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။

လက္ရွိ ဗမာ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး ပဋိပကၡ သေဘာေဆာင္ေနတဲ့ တင္းမာမႈေတြ၊ အမုန္းေတြ၊ သံသယေတြ ရဲ႕ ေနာက္ခံသမိုင္း အရစ္အျမစ္အေၾကာင္းေတြျဖစ္တဲ့ စစ္အစိုးရ ပိတ္ဆို႕ဝါဒျဖန္႕ မိႈင္းတိုက္ခဲ့တဲ့  အစြန္းေရာက္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေတြ၊ ျပင္းထန္တဲ့ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒေတြ၊ လူမ်ိဳးႀကီး ဝါဒေတြ၊ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေနတဲ့ အေတြးအေခၚေတြ အေၾကာင္းနဲ႕ လူနည္းစု နဲ႕ လူမ်ားစု မွာ လူနည္းစု ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးျခားက စီးပြားေရးအသာစီးရေနမႈ၊ ဓနအင္အားကြာျခားခ်က္ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဖို႕ကို က်င့္ဝတ္ညီညီ၊ သိကၡာရွိရွိ၊ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး ခြဲျခားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ တရားဥပေဒ၊ စီးပြားေရးစနစ္၊ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းတို႕ရဲ အေထာက္အပံ့နဲ႕ ၾကံေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းေတြကို ေနာက္ေဆာင္းပါးေတြမွာ အလ်င္းသင့္သလို ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးပါမယ္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး
၀၆ ၊ ဂၽြန္ ၊ ၂၀၁၂ 


Credit to anyone who originally created the photo.

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...