“မရြဲ႕မေစာင္း အိုးထိန္းေမာင္းသို႔”
ကို္ယ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံႀကီးရဲ႕ သူမ်ားနဲ႔မတူ တမူထူးျခားတဲ႔
အံ႔ဖြယ္သုတေတြထဲမွာဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ဆယ္႔ငါးႏွစ္တိုင္တိုင္
ေရးဆြဲခဲ႔ရတယ္ ဆိုတာလည္း ပါပါတယ္။ ဒါေတာင္ အခုမွ စေရးဖူးတာ မဟုတ္ဘူး။ ၁၉၄၇
တုန္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ စၿပီး ဆြဲခဲ႔တာကပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ။ ၁၉၇၄
မွာ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲႀကီးနဲ႔ အတည္ျပဳခဲ႔တာကေတာ႔
ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီ။ ေဒါက္ တာေမာင္ေမာင္ရဲ႕ လက္ရာ လို႔ဆိုတယ္။ ကိုယ္ေတြက
ကေလးပဲရွိေသးေပမယ္႔
ေခါင္းေလာင္းေဘာင္းဘီမခၽြတ္တဲ႔ ေအာင္ကိုလတ္ႀကီးက ခ်က္ခ်င္း တိုက္ပုံေတြဘာေတြ ေကာက္၀တ္ၿပီး “မဲရုံ မဲရုံကိုလ တျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵနဲ႔” လို႔ ဂီတာသံေလးေပးေတာ႔စတိတ္ရႈိးပါမစ္ေတြ ျပန္ရသြားတာ မွတ္မိတယ္။
က်ဳိကၠဆံကြင္းက ဂီတပေဒသာပြဲေတြမွာေတာင္ စတူရီယိုလူငယ္မ်ားေတး ဆိုၿပီးေနရာေပးလာခဲ႔တယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းကို သူ႔သား ေဂ်းမီတို႔ေခတ္ ၂၀၀၈ မွာလည္း တစ္ခါ ျပန္ၿပီးတသစ္ဆန္းခဲ႔ျပန္ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲရလပ္ကို ပယ္ဖ်က္ခ်င္တဲ႔အခါက်ေတာ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပဲ ေသေသခ်ာခ်ာ ေရးဆြဲထားတာ မရွိလို႔ တရားမ၀င္သလိုလို ဘာလိုလို၊
အဲဒါႀကီး မရွိပဲနဲ႔ ဘာနဲ႔ဘယ္လိုအာဏာလႊဲေပးလို႔ ရမွာလဲ ဆိုတဲ႔ ဇာတ္ညႊန္းကို ေျပာင္းေရးၾကတယ္ ထင္တယ္ေနာ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္အဲသဟာႀကီးကလည္း ကိုယ္သာ နားမလည္ပါးမလည္မို႔ ဘာမွန္းမသိတာ။ တကယ္ေတာ႔ ႏိုင္ငံတစ္ႏို္င္ငံအေနနဲ႔အစိုးရအဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ဖြဲ႔ေတာ႔မယ္ဆိုရင္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တာေၾကာင္႔ ၾကာခ်င္သေလာက္ၾကာ တတ္သိနားလည္တဲ႔ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ စံနစ္တက်ေရးဆြဲခဲ႔ရတာ မမွားပါဘူး။ ခက္တာက အဲသေလာက္ ကာလရွည္ၾကာေရးဆြဲခဲ႔ၿပီးတာေတာင္မွပဲ လက္ေတြ႕က်င္႔သုံးၾကည့္တဲ႔အခါ ထပ္မံ၍ ျဖည့္စြက္ ျပဳျပင္စရာေတြအမ်ားႀကီး ရွိေနတယ္လို႔ စကားသံေတြ ထြက္လာပါတယ္။
ဒီအထိကေတာ႔ သေဘာမတူႏိုင္စရာအေၾကာင္း မရွိေသးပါဘူး။ ေလွနံဓါးထစ္ထားမယ္႔အစား ပြဲေတြ႔အမွားေတြကို ေနာက္တစ္ႀကိမ္ထပ္မမွားေအာင္ျပင္ဆင္တယ္ဆိုတာ ျဖစ္သင္႔ျဖစ္ထိုက္တာပဲ မဟုတ္လား။ ဒါေပမယ္႔ ဘြားေတာ္ႀကီးကို သမၼတတင္လို႔ရေအာင္ေျပာင္းေပးရမွာေပါ႔ ဆိုတဲ႔ စကားမ်ဳိးကေတာ႔ စိတ္ထဲမွာ ရွိေနရင္ေတာင္ မေျပာသင္႔တာ အမွန္ပါ။ သူမ်ားႏိုင္ငံက လူေတြ ၾကားရင္ အင္မတန္ ရွက္စရာေကာင္းတာကိုး။ အေျခခံဥပေဒဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ျပည္သူေတြ အတြက္ဆိုတာကလြဲရင္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ အံ၀င္ေအာင္ ေျပာင္းလဲျပဳျပင္ေပးရတဲ႔အရာမ်ဳိးမွ မဟုတ္တာပဲ။ အဲသလိုပဲေပါ႔။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ကို တားဆီးကန္႔သတ္ထားနိုင္ဖို႔အတြက္၀ိုင္း၀န္းပိတ္ဆို႔ေနရမယ္႔ အရာတစ္ခုလည္း မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ႏိုင္ငံသားျပည္သူ တစ္ဦးခ်င္းတစ္ေယာက္ခ်င္းစီအတြက္ မွ်တတူညီတဲ႔ အခြင္႔အေရးေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးမယ္႔ အရာတစ္ခုသာ ျဖစ္သင္႔ပါတယ္။ သည္စကားကိုသည္ေနရာမွာတင္ အထအနေကာက္ၿပီး တို႔ေမႀကီးကို ပုန္ကန္ဆန္႔က်င္တဲ႔အေကာင္လို႔ သတ္မွတ္တယ္ဆိုရင္ တစ္ခုေတာ႔ ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒဆိုတဲ႔ထဲမွာ တို႔ေမႀကီးအေၾကာင္း တစ္ခြန္းမွမပါပါဘူး။ တျခား ဘယ္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွလည္း ကိုယ္စားမျပဳရပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္ကိုသာ စဥ္းစားရမွာျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ႔ တို႔ေမႀကီးဟာလည္းအေျခခံဥပေဒပါ နိုင္ငံသားအခြင္႔အေရးေတြကို အျခားေသာ ႏိုင္ငံသားမ်ားနဲ႔ တန္းတူ ရရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ လူကိုသပ္သပ္ မူကိုသပ္သပ္ ျမင္ႏိုင္မွ ေဆြးေႏြးႏွီးေႏွာလို႔ ေကာင္းမယ္႔ အေၾကာင္းအရာပါ။
ပထမဦးဆုံးစဥ္းစားရမွာက ဘာေတြကအဆင္မေျပဘူးလဲ။ ဘာေတြက ျပသနာရွိသလဲေပါ႔။ ဒါကေတာ႔ ရွင္းပါတယ္။ လက္ရွိက်င္႔သုံးေနတဲ႔အေျခခံဥပေဒက ေညာင္ႏွစ္ပင္ အေျခခံဥပေဒပဲ။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ
ေထာက္ခံထားၿပီးသားမို႔ဘာေျပာစရာရွိရမွာလဲ။ အဓိက ေျပာစရာအခ်က္ကလည္း အဲဒီမွာပဲ ရွိေနပါတယ္။ မဲအေရအတြက္ ကိန္းဂဏန္းေတြဟာ စစ္မွန္တဲ႔ ေထာက္ခံမႈ ပါမလာရင္ သခ်ၤာပုစာၦတစ္ပုဒ္ကို လိုသလို အေျဖထုတ္တာထက္ ဘာမွ တန္ဖိုးမပိုပါဘူး။ အေပါင္းအနႈတ္တတ္ရင္ လူတိုင္း လုပ္တတ္တယ္။ ဒီစကားေျပာျခင္းအားျဖင္႔ ဆႏၵခံယူပြဲမွာမဲေတြလိမ္တယ္ လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေထာက္ခံထားတဲ႔ ျမန္မာျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အဲဒီအေျခခံဥပေဒအေၾကာင္းကိုေသေသခ်ာခ်ာ သိတဲ႔သူ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္မ်ားပါသလဲ လို႔ ေတြးၾကည့္မိပါတယ္။ လူဦးေရ သန္းေျခာက္ဆယ္မွာဘယ္ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ရွိမလဲ။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ႔ မသိတဲ႔ ရာခိုင္ႏႈန္းထဲမွာ ပါပါတယ္။ တက္ကာစကဆို လႊတ္ေတာ္သတင္းက ဘာလို႔ ႏွစ္ခါထပ္ျပပါလိမ္႔လို႔ မွတ္တာ။ လႊတ္ေတာ္ ဘယ္ႏွစ္ရပ္ရွိမွန္းေတာင္ မသိဘူး။ မွားမွားမွန္မွန္ ကၽြဲဖတ္ရန္ ဆို ေတာင္ေတာင္ဤဤေတြ
ေလွ်ာက္စဥ္းစားေတာင္မေနပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ ဤပါးေစာင္းတီး ျမင္မေကာင္းရႈမေကာင္း ျဖစ္ေတာ႔မွ သူမ်ား မျမင္ခင္ျပင္ရေကာင္းႏိုး စဥ္းစားမိတာပါ။
အရင္ဆုံး ေက်ညက္ေအာင္ နားလည္သင္႔တဲ႔သေဘာတရားကေတာ႔ ဆႏၵမဲဆိုတာ ဘာကို ကိုယ္စားျပဳသလဲဆိုတာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီဟာႀကီး ထပ္တလဲလဲတူးဆြေနရသလဲဆိုေတာ႔အၾကပ္အတည္းေတြ႔ေနတာ သူမ်ားေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၅% ေနရာယူထားတဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးေတြျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က ယူနီေဖာင္း၀တ္ႀကီးေတြနဲ႔ စစ္ဘက္အရာရွိႀကီးေတြ ျဖစ္ေနတာေၾကာင္႔ တစ္ဦးခ်င္းတစ္ေယာက္ခ်င္းကိုကိုယ္စားမျပဳပဲ အဖြဲ႔အစည္းႀကီးတစ္ခုကို ကိုယ္စားျပဳေနတာေပါ႔။ က်န္တဲ႔ ၇၅% ကို ခဏဖယ္ထားလိုက္ပါဦး။ အဲသည္ ၂၅% အတြင္းမွာကိုက ၁၀၀%တစိတ္တည္း တ၀မ္းတည္း တသေဘာတည္း အၿမဲ ရွိေနပါတယ္ လို႔ ေျပာရင္ ျပည္သူ႔ဆႏၵလို႔ေျပာဖို႔ခက္သြားၿပီ။ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႕ ဆႏၵျဖစ္မေနဘူးလား။ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ သေဘာတရားဟာ အမ်ားဆႏၵကိုဦးစားေပးရတာမို႔ အမွန္တကယ္ လူအမ်ားစုရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထား မဟုတ္ပဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဆႏၵကိုလူအမ်ားစုက ႀကိဳက္ႀကိဳက္ မႀကိဳက္ႀကဳိက္ လိုက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနရတယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာလဲဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရ။ ဒါေပမယ္႔လည္း အဲဒီ ၂၅% ကို မျဖစ္မေနထည့္သြင္းေရးဆြဲထားရတဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံႀကီးကို မွားတယ္လို႔ေတာ႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုေတာ႔ခိုင္လုံတဲ႔ အေၾကာင္းရွိတာကိုး။ အာဏာရ နဲ႔ အတိုက္အခံၾကားမွ အာဏာခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ထိန္းညွိေပးဖို႔လို႔ ေျပာေကာင္းေျပာမယ္။ ခုေလာေလာဆယ္မွာ အာဏာရပါတီကလည္း စစ္တပ္ကလူေတြခ်ည့္ပါပဲဆိုေပမယ္႔ေနာင္က်ေတာ႔ အဲလိုေနမွာ မဟုတ္ေတာ႔ဘူးေလ။ (ေမွ်ာ္လင္႔ေနတုန္းပဲ ဘိုမရယ္) ဒီမိုကေရစီသက္တမ္းက သိပ္ႏုေနတဲ႔အခါ အစိုးရသစ္ကို အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးလိုက္ရင္ လႊဲေပးခဲ႔တဲ႔သူက သူ႔လည္ပင္းသူ ႀကိဳးကြင္းလာမစြပ္ေအာင္ ကာကြယ္ထားတဲ႔သေဘာလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာေပါ႔။အင္အားႀကီးမားတဲ႔ တပ္မဟာတစ္ခုက ဆုတ္ခြာတဲ႔အခါ စံနစ္တက် မဆုတ္ခြာနိုင္ခဲ႔ရင္ ကိုယ္႔တပ္ကိုယ္ျပန္နင္းတတ္သတဲ႔။ သူတို႔ဟာသူတို႔ ကိုယ္႔တပ္ကိုယ္ျပန္နင္းလည္း နစ္နာစရာရွိေတာ႔ ျပည္သူေတြကပဲ နစ္နာရတယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိုးဘြားေတြ ေကာင္းေကာင္း မွတ္မိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔မို႔လို႔ ေနာင္ကို ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္အရသာကို အျပည့္အ၀ ခံစားႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထား အစစ္အမွန္ကို အခုထက္ပိုၿပီး အေလးထားသင္႔တယ္လို႔ ေျပာရမွာပဲ။ ကိုယ္သာ သူတို႔ေနရာမွာဆိုရင္ေတာ႔ လူမျပည့္မွာစိုးလို႔ ေဆးလိပ္ခုံဖ်ာေ၀သလိုေ၀ထားၿပီး သူမ်ားက ျဖဴဆိုျဖဴ မဲဆိုမဲရမယ္႔ အလုပ္ႀကီးကို အလုပ္ပ်က္အကိုင္ပ်က္ လိုက္မထိုင္ခ်င္ပါဘူး။
ဆႏၵမဲတစ္မဲစီတစ္မဲစီဟာ နိုင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္းစီကို ကိုယ္စားျပဳတယ္ဆိုေပမယ္႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးခ်င္းစီက ကိုယ္စားျပဳတဲ႔ႏိုင္ငံသားအေရအတြက္ကေတာ႔ အတူတူ ဘယ္ဟုတ္ပါ႔မလဲ။ ဒီေနရာက်ေတာ႔ ျပည္နယ္ ျပည္မ ညီမွ်ဖို႔ကလည္းလိုလာျပန္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႔ လူဦးေရနဲ႔ ျပည္မႀကီးက လူဦးေရခ်င္းက တူမွ မတူပဲကိုး။ ဥပမာ လူတစ္သိန္းကို ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ထားရင္ လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္တဲ႔အခါ လူနည္းစုျဖစ္ေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြကဘာကိုမွ ဆုံးျဖတ္ခြင္႔ ရေတာ႔မွာ မဟုတ္ဘူး။ တခါ ပထ၀ီအေနအထားအတိုင္း စဥ္းစားမယ္ဆိုျပန္ရင္လည္းျပည္မမွာ ႏိုင္ေျခမရွိတဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြက လူဦးေရနည္းနည္းနဲ႔ ျပည္နယ္ေတြမွာေငြအားလူအား အင္တိုက္အားတိုက္သုံးၿပီး မဲဆြယ္သြားရင္ တိုင္းရင္းသားေတြဘက္က ကိုယ္စားလွယ္တစ္ေနရာ နစ္နာရျပန္တာပဲ။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာေတာ႔ အဲဒီျပႆနာကို အထက္လႊတ္ေတာ္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အေရအတြက္ နဲ႔ ျပန္ထိန္းပါသတဲ႔။ ဒီအခါမွာ အထက္ နဲ႔ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရဲ႕အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ေတြကို သပ္သပ္မွတ္မွတ္ ခြဲေ၀ထားဖို႔ လိုလာျပန္ပါေရာ။ အဲဒါေတြအေရးမႀကီးပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္သြားရင္ ကားတစ္စီးစီရမယ္။ လခဘယ္ေလာက္ရမယ္။ ဗီအိုင္ပီအခြင္႔အေရးေတြ ရမယ္ ဆိုတာေလာက္ ေတြးထားမိရင္ ငါးပါးေမွာက္ရခ်ည္ရဲ႕။
အဲဒီေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားတဲ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႔ ဖြဲ႔ရတဲ႔အခါ ကိုယ္ေတြလို သာမာန္လူေတြ မေျပာနဲ႔သူတို႔အခ်င္းခ်င္းမွာကို နားလည္ရခက္ေလာက္ေအာင္ ရႈတ္ေထြးနက္နဲလာပါတယ္။ အရင္ဆုံးကေတာ႔ေဘာင္းဘီေတြ ခၽြတ္ၿပီး ပုဆိုးအစိမ္းႀကီးေတြ ၀တ္ၾကတယ္ဗ်။ တေအာင္႔ေနေတာ႔ ပုဆိုးအစိမ္းေတြခၽြတ္ၿပီး ခ်ိတ္လုံခ်ည္ေတြ ဆင္ရျပန္ေရာ။ ခ်ိတ္လုံခ်ည္ေတြထဲမွာမွ ဘြဲ႔၀တ္ရုံႀကီး ျခဳံမယ္႔သူ၊ေရႊစလြယ္ႀကီး သိုင္းမယ္႔သူ၊ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းေတြ ၾကားထဲမွာ ရွိတဲ႔ ပါ၀ါအထိန္းအညွိေတြကၾကက္ဥအေရာင္ တိမ္ေတာင္သဖြယ္ မင္းေရးက်ယ္သတဲ႔။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုေတာ႔ အေပၚယံ အ၀တ္အစားကေလးတင္ေျပာင္း၀တ္တာ မဟုတ္ပဲ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံအဖြဲ႔အစည္းေတြကို ဟိုကေနသည္ ကူးရသန္းရတယ္ဆိုတာလြယ္မွတ္လို႔။ ကိုယ္ပိုင္အရည္အခ်င္းနဲ႔ ပါ၀ါေတြ ရွိမထားရင္ ဖေယာင္းတိုင္ ေလနဲ႔မႈတ္သလိုဟုတ္ကနဲ ၿငိမ္းသြားႏိုင္တာကိုး။ စစ္တပ္က ရာထူးႀကီးကိုစြန္႔ၿပီး အရပ္သား၀တ္စုံ ေျပာင္း၀တ္ရတဲ႔အခါက်န္ခဲ႔တဲ႔ စစ္တပ္အေပၚမွာ ဆက္ၿပီး ၾသဇာေညာင္းဖို႔ဆိုတာ မခက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ ကိုယ္႔ေနရာ၀င္လာတဲ႔ ေနာက္လူကိုေတာ႔ ေက်ာ္ဖို႔ မသင္႔ေတာ႔ဘူးေပါ႔။ နဂိုတုန္းက ကိုယ္႔တိုင္းကိုယ္ဘုရင္တစ္ဆူလို အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ႔ တိုင္းမွဴးႀကီးေတြဆိုရင္လည္း အခု ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဆိုတာႀကီးလက္ထက္မွာ ကိုယ္က သူတို႔ကို ႀကိဳရမွာလား။ သူတို႔က ကိုယ္နဲ႔လာေတြ႕ရမွာလားဆို ဇေ၀ဇ၀ါနဲ႔ေအာင္႔သီးေအာင္႔သက္ေတြ ျဖစ္ကုန္ေရာ။ အသစ္ဖြဲ႔စည္းလိုက္တဲ႔ စံနစ္ႀကီးထဲမွာ အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ကိုဘယ္လိုခြဲေ၀ၾကမလဲဆိုတာ ကိုယ္ခ်င္းကိုယ္ခ်င္းေတြေတာင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သေဘာ မေပါက္ၾကပါဘူး။
ဌာနဆိုင္ရာအဖြဲ႔အစည္းေတြပါပါလာတဲ႔အခါအမယ္ဘုတ္ကဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္ ျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။ ေဆးရုံကို ဗီအိုင္ပီလာရင္ ဘယ္သူ႔ကို ဘယ္လိုဦးစားေပးရမယ္မွန္း မသိေတာ႔ဘူး။ အကုန္လုံးကိုေတာ႔ အဘခ်ည့္ လွိမ္႔ေခၚရတာပဲ။ ဘယ္အဘက ဘယ္ဇလို႔မသိေတာ႔ဘူး။ ေျမြေျခာက္ကိုက္မယ္႔အဘကိုသာ ေျပး မ ဖို႔ ျပင္ရေတာ႔တယ္။ နတ္ကေတာ႔ ၃၇မင္းလုံးအကုန္ေၾကာက္ရတာခ်ည့္ပဲ။ ကိုယ္႔ရိုးရာ ဘယ္ဟာ မိဆိုင္ဖဆိုင္ ဘယ္နတ္လည္းေတာ႔ သိရတာေပါ႔။ဒါေပမယ္႔ ကိုယ္႔အေပၚ လက္ေတြ႕ မ ႏိုင္မယ္႔ နတ္ကိုမွ ေျပးေျပး မ ရတာ ထုံးစံေလ။ ဒါေၾကာင္႔ Power Sharing ဆိုတဲ႔ကိစၥဟာ ေပါ႔ေသးေသး သေဘာထားရမယ္႔ ကိစၥေတာ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲသည္ေနရာ ၀ါးတားတား ျဖစ္ေနရင္ရြာလည္တာပဲ။ လူတိုင္းကေတာ႔ ငါအကုန္ရတယ္ ထင္ၾကတာခ်ည့္ပ။ ေဘာင္ဒရီေလးတစ္ခု ရွိရင္ေတာ႔ မေကာင္းပါလား။
အထူးသျဖင္႔ေတာ႔ ျပည္နယ္အစိုးရေတြဆီမွာတိတိက်က် ခြဲေ၀ထားတဲ႔ အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ေတြ မရွိေသးတဲ႔အတြက္ အဆင္မေျပမႈေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင္႔ တုတ္ေတြ ဓါးေတြနဲ႔ အုပ္စုလိုက္တက္လာတဲ႔ ဘဂၤါလီေတြလက္ကေန ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဆီက ပစ္မိန္႔မရလို႔ ကိုယ္႔ေသနတ္ကိုယ္ထမ္းေျပးရတဲ႔ ရဲေတြအျဖစ္ကိုၾကည့္ၾကည့္၊ အိမ္ေတြမီးရႈိ႕တာဘူဒိုဇာနဲ႔တိုက္ျဖဳိတာကို ငုတ္တုတ္ႀကီး ၾကည့္ေနရတယ္ ဆိုတဲ႔ အျဖစ္ကို ၾကည့္ၾကည့္၊ မီးေလာင္ဗုံးေတြဘယ္သူ႕မွာ တာ၀န္ရွိမွန္း မသိတဲ႔အျဖစ္ကိုၾကည့္ၾကည့္၊ ဗဟို နဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာအၾကားမွာ အႀကီးႀကီးဟ ေနတာ သိသာပါတယ္။ အစစအရာရာ ဗဟိုကခ်ည့္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရင္ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူး။
ဒီ႕ထက္ပိုၿပီး သိသာထင္ရွားတဲ႔လစ္ဟင္းမႈကေတာ႔ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ၿပီး မပါပါေအာင္ ပင္႔လိုက္ရတဲ႔ တို႔ေမႀကီးနဲ႔ အာဏာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား ခြဲေ၀ျခင္းပါပဲ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲတဲ႔အခ်ိန္တုန္းကတစ္ခ်ိန္မွာ အတိုက္အခံျဖစ္လာမယ္႔ ပါတီကို လက္ေရွာင္ထားခဲ႔ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ စတဲ႔အခ်ိန္ထိတိုင္ေအာင္ပါ၀င္လာမယ္႔အေရးကို မခံစားႏိုင္ ရွိခဲ႔တယ္ လို႔ စြပ္စြဲလာရင္ ဘယ္လိုျငင္းမလဲ။ ဒါေပမယ္႔ဒီမိုကေရစီဆိုတာ အတိုက္အခံမပါပဲ ကမ္းကခြာလို႔ မရဘူးဆိုတာ တေျဖးေျဖး သေဘာေပါက္လာပုံရပါတယ္။ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္း၊ ရန္သူ၊ မိတ္ေဆြ ဆိုတာ ပုဂၢလိက ခံစားခ်က္ေတြ ျဖစ္သြားၿပီး တိုင္းျပည္အက်ဳိးနဲ႔ယွဥ္လာရင္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားစရာကို မလိုေတာ႔ပါဘူး။ သည္လိုနဲ႔ အစီအစဥ္တက် ဖယ္ထုတ္ထားတဲ႔သူကိုစိတ္လိုလက္ရ ေဆာင္က်ဥ္းၿပီး လက္တြဲရပါေတာ႔တယ္။ ေပးထားတဲ႔ေနရာကေတာ႔ သူတို႔ေျပာသလို သာမန္လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ထက္ ဘာမွ မပိုဘူးဆိုတဲ႔ ရာထူးနဲ႔ပါ။ ဒါေပမယ္႔ ရြက္ထားရတဲ႔အိုးေတြကဘယ္ႏွစ္လုံးရွိသလဲ အားလုံး သိေတာ္မူၾကတဲ႔အတိုင္းပါပဲ။
သူမ်ားေတြ ႏိုင္ငံေတာ္ခရီးစဥ္နဲ႔ကိုယ္ပိုင္ ႏိုင္ငံျခားျမဳတ္ႏွံမႈေတြ ထြက္စီစဥ္ေနၾကတဲ႔အခ်ိန္မွာ သူ႔ခမ်ာမေတာ႔ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာခရီးစဥ္ေတြနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံလုံးေၾကြးၿမီေတြ လိုက္ဆပ္၊ အကူအညီေတြ ရေအာင္ ေတာင္း လိုက္လုပ္ေနရပါတယ္။ ဒါးခုတ္ရာ လက္၀င္လွ်ဳိရတဲ႔ တာ၀န္တိုင္းဟာ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ေပးအပ္ထားတာ မပါသေလာက္ပါပဲ။ကိုယ္ပိုင္အရည္အခ်င္းလည္းရွိ၊ ႏိုင္ငံတကာေရာ လူထုေထာက္ခံမႈပါ ရၿပီးသား ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုပဲ ေဘးထုတ္ထားထုတ္ထား၊ သူကေတာ႔ ဘယ္တုန္းကမွ ေဘးေရာက္ေနတာမရွိခဲ႔ပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ သူေရာက္ေနတဲ႔ေနရာဟာ ဘယ္လိုေနရာမ်ဳိးလဲဆိုတာ အဲသည္ ၂၀၀၈ ႀကီးနဲ႔ကိုင္တြယ္ၿပီး ေျပာလို႔ဆိုလို႔ ေတာ္ေတာ္ ခက္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲစရာ တစုံတရာရွိေကာင္း ရွိပါလိမ္႔မယ္။ ဒါေပသိ အဲဒီအေျပာင္းအလဲက သူ႔အတြက္ မဟုတ္ပဲ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္သာျဖစ္တယ္ လို႔ သေဘာေပါက္ထားရမွာပါ။ ဘာထူးသလဲ။ အေခၚအေ၀ၚပဲ ေျပာင္းတာ အတူတူပဲဆိုရင္ေတာ႔ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရကို သေဘာမေပါက္ေသးဘူးလို႔ ေျပာရမွာပဲ။ ကာယကံရွင္ကေတာ႔သေဘာေပါက္ထားၿပီး ျဖစ္ေပမယ္႔ က်န္တဲ႔သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က အတူတူပဲ ထင္ေနၾကပါတယ္။ လိုရင္းျပန္ေကာက္ရရင္ေတာ႔ဖြဲ႔စည္းပုံဆိုတာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ ေျပာင္းလဲေပးရတာ မဟုတ္ဘူး။ ႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္သာျပဳျပင္ယူသင္႔တာလို႔ ဆီပြတ္က်ည္ေပြ႕ ထပ္တလဲလဲ သတိေပးခ်င္တာပါပဲ။
အခုကေနစလို႔ ၂၀၁၅ အထိကေလးပဲကာလကိုမၾကည့္ပါနဲ႔။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကေလး သက္သက္ကိုလည္း မၾကည့္ပါနဲ႔။ ေနာင္ကိုဆက္လွမ္းသြားမယ္႔ႏွစ္ေတြ ႏွစ္ေတြကို ေမွ်ာ္ၾကည့္တတ္ဖို႔ေတာ႔ လိုပါလိမ္႔မယ္။ ဒီစာကိုေရးတဲ႔အခါ ၾကံ့ဖြံ႕ဘက္ကေလာ္ဘီလုပ္ၿပီးေတာ႔လည္း မေရးဘူး။ အတိုက္အခံဘက္ကို ေဇာင္းေပးဇမ္းတင္ၿပီးေတာ႔လည္း မေရးဘူး။ အခ်ိန္ၾကာလာတဲ႔အခါ ေနရာခ်င္းက ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္သြားတတ္တာပဲ။ ႏွစ္ခုစလုံး သည္အတိုင္း ဆက္ရွိေနမွာ လို႔ေတာင္ ကံေသကံမ ေျပာမရဘူး။ ဘယ္အစိုးရပဲတက္တက္ခိုင္မာတိက်တဲ႔ မူ၀ါဒကေလး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ရွိခဲ႔ရင္ လူကေစာင္းေနဦးေတာ႔ မူကတည့္မတ္ေပးသြားႏိုင္မယ္လို႔ယူဆမိတဲ႔အတြက္ပါပဲ။ မူကိုယ္၌က အရြဲ႕အေစာင္းႀကီးနဲ႔ဆို ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ႔သူပဲျဖစ္ျဖစ္ အဲသည္ထဲေရာက္သြားရင္
ေစာင္းငန္းေစာင္းငန္းျဖစ္သြားေတာ႔ လူေကာင္းတစ္ေယာက္လည္း ဆုံးရႈံးရသလိုေလာကႀကီးလည္း အက်ဳိးမရွိဘူးေပါ႔။ အိုးေရာစေလာင္းပါ ရြဲ႔႕မသြားရေလေအာင္ အိုးထိန္းစက္ေကာင္းေကာင္းေလးတစ္လုံးေတာ႔ ဆင္ထားမွေတာ္မယ္ထင္ပါရဲ႕ အေမတို႔ အဘတို႔ ခင္ဗ်ား။
ေခါင္းေလာင္းေဘာင္းဘီမခၽြတ္တဲ႔ ေအာင္ကိုလတ္ႀကီးက ခ်က္ခ်င္း တိုက္ပုံေတြဘာေတြ ေကာက္၀တ္ၿပီး “မဲရုံ မဲရုံကိုလ တျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵနဲ႔” လို႔ ဂီတာသံေလးေပးေတာ႔စတိတ္ရႈိးပါမစ္ေတြ ျပန္ရသြားတာ မွတ္မိတယ္။
က်ဳိကၠဆံကြင္းက ဂီတပေဒသာပြဲေတြမွာေတာင္ စတူရီယိုလူငယ္မ်ားေတး ဆိုၿပီးေနရာေပးလာခဲ႔တယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းကို သူ႔သား ေဂ်းမီတို႔ေခတ္ ၂၀၀၈ မွာလည္း တစ္ခါ ျပန္ၿပီးတသစ္ဆန္းခဲ႔ျပန္ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲရလပ္ကို ပယ္ဖ်က္ခ်င္တဲ႔အခါက်ေတာ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပဲ ေသေသခ်ာခ်ာ ေရးဆြဲထားတာ မရွိလို႔ တရားမ၀င္သလိုလို ဘာလိုလို၊
အဲဒါႀကီး မရွိပဲနဲ႔ ဘာနဲ႔ဘယ္လိုအာဏာလႊဲေပးလို႔ ရမွာလဲ ဆိုတဲ႔ ဇာတ္ညႊန္းကို ေျပာင္းေရးၾကတယ္ ထင္တယ္ေနာ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္အဲသဟာႀကီးကလည္း ကိုယ္သာ နားမလည္ပါးမလည္မို႔ ဘာမွန္းမသိတာ။ တကယ္ေတာ႔ ႏိုင္ငံတစ္ႏို္င္ငံအေနနဲ႔အစိုးရအဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ဖြဲ႔ေတာ႔မယ္ဆိုရင္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တာေၾကာင္႔ ၾကာခ်င္သေလာက္ၾကာ တတ္သိနားလည္တဲ႔ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ စံနစ္တက်ေရးဆြဲခဲ႔ရတာ မမွားပါဘူး။ ခက္တာက အဲသေလာက္ ကာလရွည္ၾကာေရးဆြဲခဲ႔ၿပီးတာေတာင္မွပဲ လက္ေတြ႕က်င္႔သုံးၾကည့္တဲ႔အခါ ထပ္မံ၍ ျဖည့္စြက္ ျပဳျပင္စရာေတြအမ်ားႀကီး ရွိေနတယ္လို႔ စကားသံေတြ ထြက္လာပါတယ္။
ဒီအထိကေတာ႔ သေဘာမတူႏိုင္စရာအေၾကာင္း မရွိေသးပါဘူး။ ေလွနံဓါးထစ္ထားမယ္႔အစား ပြဲေတြ႔အမွားေတြကို ေနာက္တစ္ႀကိမ္ထပ္မမွားေအာင္ျပင္ဆင္တယ္ဆိုတာ ျဖစ္သင္႔ျဖစ္ထိုက္တာပဲ မဟုတ္လား။ ဒါေပမယ္႔ ဘြားေတာ္ႀကီးကို သမၼတတင္လို႔ရေအာင္ေျပာင္းေပးရမွာေပါ႔ ဆိုတဲ႔ စကားမ်ဳိးကေတာ႔ စိတ္ထဲမွာ ရွိေနရင္ေတာင္ မေျပာသင္႔တာ အမွန္ပါ။ သူမ်ားႏိုင္ငံက လူေတြ ၾကားရင္ အင္မတန္ ရွက္စရာေကာင္းတာကိုး။ အေျခခံဥပေဒဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ျပည္သူေတြ အတြက္ဆိုတာကလြဲရင္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ အံ၀င္ေအာင္ ေျပာင္းလဲျပဳျပင္ေပးရတဲ႔အရာမ်ဳိးမွ မဟုတ္တာပဲ။ အဲသလိုပဲေပါ႔။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ကို တားဆီးကန္႔သတ္ထားနိုင္ဖို႔အတြက္၀ိုင္း၀န္းပိတ္ဆို႔ေနရမယ္႔ အရာတစ္ခုလည္း မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ႏိုင္ငံသားျပည္သူ တစ္ဦးခ်င္းတစ္ေယာက္ခ်င္းစီအတြက္ မွ်တတူညီတဲ႔ အခြင္႔အေရးေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးမယ္႔ အရာတစ္ခုသာ ျဖစ္သင္႔ပါတယ္။ သည္စကားကိုသည္ေနရာမွာတင္ အထအနေကာက္ၿပီး တို႔ေမႀကီးကို ပုန္ကန္ဆန္႔က်င္တဲ႔အေကာင္လို႔ သတ္မွတ္တယ္ဆိုရင္ တစ္ခုေတာ႔ ရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒဆိုတဲ႔ထဲမွာ တို႔ေမႀကီးအေၾကာင္း တစ္ခြန္းမွမပါပါဘူး။ တျခား ဘယ္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွလည္း ကိုယ္စားမျပဳရပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္ကိုသာ စဥ္းစားရမွာျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ႔ တို႔ေမႀကီးဟာလည္းအေျခခံဥပေဒပါ နိုင္ငံသားအခြင္႔အေရးေတြကို အျခားေသာ ႏိုင္ငံသားမ်ားနဲ႔ တန္းတူ ရရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ လူကိုသပ္သပ္ မူကိုသပ္သပ္ ျမင္ႏိုင္မွ ေဆြးေႏြးႏွီးေႏွာလို႔ ေကာင္းမယ္႔ အေၾကာင္းအရာပါ။
ပထမဦးဆုံးစဥ္းစားရမွာက ဘာေတြကအဆင္မေျပဘူးလဲ။ ဘာေတြက ျပသနာရွိသလဲေပါ႔။ ဒါကေတာ႔ ရွင္းပါတယ္။ လက္ရွိက်င္႔သုံးေနတဲ႔အေျခခံဥပေဒက ေညာင္ႏွစ္ပင္ အေျခခံဥပေဒပဲ။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ေသာင္းေသာင္းျဖျဖ
ေထာက္ခံထားၿပီးသားမို႔ဘာေျပာစရာရွိရမွာလဲ။ အဓိက ေျပာစရာအခ်က္ကလည္း အဲဒီမွာပဲ ရွိေနပါတယ္။ မဲအေရအတြက္ ကိန္းဂဏန္းေတြဟာ စစ္မွန္တဲ႔ ေထာက္ခံမႈ ပါမလာရင္ သခ်ၤာပုစာၦတစ္ပုဒ္ကို လိုသလို အေျဖထုတ္တာထက္ ဘာမွ တန္ဖိုးမပိုပါဘူး။ အေပါင္းအနႈတ္တတ္ရင္ လူတိုင္း လုပ္တတ္တယ္။ ဒီစကားေျပာျခင္းအားျဖင္႔ ဆႏၵခံယူပြဲမွာမဲေတြလိမ္တယ္ လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေထာက္ခံထားတဲ႔ ျမန္မာျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အဲဒီအေျခခံဥပေဒအေၾကာင္းကိုေသေသခ်ာခ်ာ သိတဲ႔သူ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္မ်ားပါသလဲ လို႔ ေတြးၾကည့္မိပါတယ္။ လူဦးေရ သန္းေျခာက္ဆယ္မွာဘယ္ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ရွိမလဲ။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ႔ မသိတဲ႔ ရာခိုင္ႏႈန္းထဲမွာ ပါပါတယ္။ တက္ကာစကဆို လႊတ္ေတာ္သတင္းက ဘာလို႔ ႏွစ္ခါထပ္ျပပါလိမ္႔လို႔ မွတ္တာ။ လႊတ္ေတာ္ ဘယ္ႏွစ္ရပ္ရွိမွန္းေတာင္ မသိဘူး။ မွားမွားမွန္မွန္ ကၽြဲဖတ္ရန္ ဆို ေတာင္ေတာင္ဤဤေတြ
ေလွ်ာက္စဥ္းစားေတာင္မေနပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ ဤပါးေစာင္းတီး ျမင္မေကာင္းရႈမေကာင္း ျဖစ္ေတာ႔မွ သူမ်ား မျမင္ခင္ျပင္ရေကာင္းႏိုး စဥ္းစားမိတာပါ။
အရင္ဆုံး ေက်ညက္ေအာင္ နားလည္သင္႔တဲ႔သေဘာတရားကေတာ႔ ဆႏၵမဲဆိုတာ ဘာကို ကိုယ္စားျပဳသလဲဆိုတာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီဟာႀကီး ထပ္တလဲလဲတူးဆြေနရသလဲဆိုေတာ႔အၾကပ္အတည္းေတြ႔ေနတာ သူမ်ားေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၅% ေနရာယူထားတဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးေတြျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က ယူနီေဖာင္း၀တ္ႀကီးေတြနဲ႔ စစ္ဘက္အရာရွိႀကီးေတြ ျဖစ္ေနတာေၾကာင္႔ တစ္ဦးခ်င္းတစ္ေယာက္ခ်င္းကိုကိုယ္စားမျပဳပဲ အဖြဲ႔အစည္းႀကီးတစ္ခုကို ကိုယ္စားျပဳေနတာေပါ႔။ က်န္တဲ႔ ၇၅% ကို ခဏဖယ္ထားလိုက္ပါဦး။ အဲသည္ ၂၅% အတြင္းမွာကိုက ၁၀၀%တစိတ္တည္း တ၀မ္းတည္း တသေဘာတည္း အၿမဲ ရွိေနပါတယ္ လို႔ ေျပာရင္ ျပည္သူ႔ဆႏၵလို႔ေျပာဖို႔ခက္သြားၿပီ။ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႕ ဆႏၵျဖစ္မေနဘူးလား။ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ သေဘာတရားဟာ အမ်ားဆႏၵကိုဦးစားေပးရတာမို႔ အမွန္တကယ္ လူအမ်ားစုရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထား မဟုတ္ပဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဆႏၵကိုလူအမ်ားစုက ႀကိဳက္ႀကိဳက္ မႀကိဳက္ႀကဳိက္ လိုက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနရတယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာလဲဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရ။ ဒါေပမယ္႔လည္း အဲဒီ ၂၅% ကို မျဖစ္မေနထည့္သြင္းေရးဆြဲထားရတဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံႀကီးကို မွားတယ္လို႔ေတာ႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုေတာ႔ခိုင္လုံတဲ႔ အေၾကာင္းရွိတာကိုး။ အာဏာရ နဲ႔ အတိုက္အခံၾကားမွ အာဏာခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ထိန္းညွိေပးဖို႔လို႔ ေျပာေကာင္းေျပာမယ္။ ခုေလာေလာဆယ္မွာ အာဏာရပါတီကလည္း စစ္တပ္ကလူေတြခ်ည့္ပါပဲဆိုေပမယ္႔ေနာင္က်ေတာ႔ အဲလိုေနမွာ မဟုတ္ေတာ႔ဘူးေလ။ (ေမွ်ာ္လင္႔ေနတုန္းပဲ ဘိုမရယ္) ဒီမိုကေရစီသက္တမ္းက သိပ္ႏုေနတဲ႔အခါ အစိုးရသစ္ကို အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးလိုက္ရင္ လႊဲေပးခဲ႔တဲ႔သူက သူ႔လည္ပင္းသူ ႀကိဳးကြင္းလာမစြပ္ေအာင္ ကာကြယ္ထားတဲ႔သေဘာလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာေပါ႔။အင္အားႀကီးမားတဲ႔ တပ္မဟာတစ္ခုက ဆုတ္ခြာတဲ႔အခါ စံနစ္တက် မဆုတ္ခြာနိုင္ခဲ႔ရင္ ကိုယ္႔တပ္ကိုယ္ျပန္နင္းတတ္သတဲ႔။ သူတို႔ဟာသူတို႔ ကိုယ္႔တပ္ကိုယ္ျပန္နင္းလည္း နစ္နာစရာရွိေတာ႔ ျပည္သူေတြကပဲ နစ္နာရတယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိုးဘြားေတြ ေကာင္းေကာင္း မွတ္မိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔မို႔လို႔ ေနာင္ကို ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္အရသာကို အျပည့္အ၀ ခံစားႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဆႏၵသေဘာထား အစစ္အမွန္ကို အခုထက္ပိုၿပီး အေလးထားသင္႔တယ္လို႔ ေျပာရမွာပဲ။ ကိုယ္သာ သူတို႔ေနရာမွာဆိုရင္ေတာ႔ လူမျပည့္မွာစိုးလို႔ ေဆးလိပ္ခုံဖ်ာေ၀သလိုေ၀ထားၿပီး သူမ်ားက ျဖဴဆိုျဖဴ မဲဆိုမဲရမယ္႔ အလုပ္ႀကီးကို အလုပ္ပ်က္အကိုင္ပ်က္ လိုက္မထိုင္ခ်င္ပါဘူး။
ဆႏၵမဲတစ္မဲစီတစ္မဲစီဟာ နိုင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္းစီကို ကိုယ္စားျပဳတယ္ဆိုေပမယ္႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးခ်င္းစီက ကိုယ္စားျပဳတဲ႔ႏိုင္ငံသားအေရအတြက္ကေတာ႔ အတူတူ ဘယ္ဟုတ္ပါ႔မလဲ။ ဒီေနရာက်ေတာ႔ ျပည္နယ္ ျပည္မ ညီမွ်ဖို႔ကလည္းလိုလာျပန္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႔ လူဦးေရနဲ႔ ျပည္မႀကီးက လူဦးေရခ်င္းက တူမွ မတူပဲကိုး။ ဥပမာ လူတစ္သိန္းကို ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ထားရင္ လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္တဲ႔အခါ လူနည္းစုျဖစ္ေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြကဘာကိုမွ ဆုံးျဖတ္ခြင္႔ ရေတာ႔မွာ မဟုတ္ဘူး။ တခါ ပထ၀ီအေနအထားအတိုင္း စဥ္းစားမယ္ဆိုျပန္ရင္လည္းျပည္မမွာ ႏိုင္ေျခမရွိတဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြက လူဦးေရနည္းနည္းနဲ႔ ျပည္နယ္ေတြမွာေငြအားလူအား အင္တိုက္အားတိုက္သုံးၿပီး မဲဆြယ္သြားရင္ တိုင္းရင္းသားေတြဘက္က ကိုယ္စားလွယ္တစ္ေနရာ နစ္နာရျပန္တာပဲ။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာေတာ႔ အဲဒီျပႆနာကို အထက္လႊတ္ေတာ္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အေရအတြက္ နဲ႔ ျပန္ထိန္းပါသတဲ႔။ ဒီအခါမွာ အထက္ နဲ႔ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရဲ႕အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ေတြကို သပ္သပ္မွတ္မွတ္ ခြဲေ၀ထားဖို႔ လိုလာျပန္ပါေရာ။ အဲဒါေတြအေရးမႀကီးပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္သြားရင္ ကားတစ္စီးစီရမယ္။ လခဘယ္ေလာက္ရမယ္။ ဗီအိုင္ပီအခြင္႔အေရးေတြ ရမယ္ ဆိုတာေလာက္ ေတြးထားမိရင္ ငါးပါးေမွာက္ရခ်ည္ရဲ႕။
အဲဒီေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားတဲ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႔ ဖြဲ႔ရတဲ႔အခါ ကိုယ္ေတြလို သာမာန္လူေတြ မေျပာနဲ႔သူတို႔အခ်င္းခ်င္းမွာကို နားလည္ရခက္ေလာက္ေအာင္ ရႈတ္ေထြးနက္နဲလာပါတယ္။ အရင္ဆုံးကေတာ႔ေဘာင္းဘီေတြ ခၽြတ္ၿပီး ပုဆိုးအစိမ္းႀကီးေတြ ၀တ္ၾကတယ္ဗ်။ တေအာင္႔ေနေတာ႔ ပုဆိုးအစိမ္းေတြခၽြတ္ၿပီး ခ်ိတ္လုံခ်ည္ေတြ ဆင္ရျပန္ေရာ။ ခ်ိတ္လုံခ်ည္ေတြထဲမွာမွ ဘြဲ႔၀တ္ရုံႀကီး ျခဳံမယ္႔သူ၊ေရႊစလြယ္ႀကီး သိုင္းမယ္႔သူ၊ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းေတြ ၾကားထဲမွာ ရွိတဲ႔ ပါ၀ါအထိန္းအညွိေတြကၾကက္ဥအေရာင္ တိမ္ေတာင္သဖြယ္ မင္းေရးက်ယ္သတဲ႔။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုေတာ႔ အေပၚယံ အ၀တ္အစားကေလးတင္ေျပာင္း၀တ္တာ မဟုတ္ပဲ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံအဖြဲ႔အစည္းေတြကို ဟိုကေနသည္ ကူးရသန္းရတယ္ဆိုတာလြယ္မွတ္လို႔။ ကိုယ္ပိုင္အရည္အခ်င္းနဲ႔ ပါ၀ါေတြ ရွိမထားရင္ ဖေယာင္းတိုင္ ေလနဲ႔မႈတ္သလိုဟုတ္ကနဲ ၿငိမ္းသြားႏိုင္တာကိုး။ စစ္တပ္က ရာထူးႀကီးကိုစြန္႔ၿပီး အရပ္သား၀တ္စုံ ေျပာင္း၀တ္ရတဲ႔အခါက်န္ခဲ႔တဲ႔ စစ္တပ္အေပၚမွာ ဆက္ၿပီး ၾသဇာေညာင္းဖို႔ဆိုတာ မခက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ ကိုယ္႔ေနရာ၀င္လာတဲ႔ ေနာက္လူကိုေတာ႔ ေက်ာ္ဖို႔ မသင္႔ေတာ႔ဘူးေပါ႔။ နဂိုတုန္းက ကိုယ္႔တိုင္းကိုယ္ဘုရင္တစ္ဆူလို အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ႔ တိုင္းမွဴးႀကီးေတြဆိုရင္လည္း အခု ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဆိုတာႀကီးလက္ထက္မွာ ကိုယ္က သူတို႔ကို ႀကိဳရမွာလား။ သူတို႔က ကိုယ္နဲ႔လာေတြ႕ရမွာလားဆို ဇေ၀ဇ၀ါနဲ႔ေအာင္႔သီးေအာင္႔သက္ေတြ ျဖစ္ကုန္ေရာ။ အသစ္ဖြဲ႔စည္းလိုက္တဲ႔ စံနစ္ႀကီးထဲမွာ အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ကိုဘယ္လိုခြဲေ၀ၾကမလဲဆိုတာ ကိုယ္ခ်င္းကိုယ္ခ်င္းေတြေတာင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သေဘာ မေပါက္ၾကပါဘူး။
ဌာနဆိုင္ရာအဖြဲ႔အစည္းေတြပါပါလာတဲ႔အခါအမယ္ဘုတ္ကဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္ ျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။ ေဆးရုံကို ဗီအိုင္ပီလာရင္ ဘယ္သူ႔ကို ဘယ္လိုဦးစားေပးရမယ္မွန္း မသိေတာ႔ဘူး။ အကုန္လုံးကိုေတာ႔ အဘခ်ည့္ လွိမ္႔ေခၚရတာပဲ။ ဘယ္အဘက ဘယ္ဇလို႔မသိေတာ႔ဘူး။ ေျမြေျခာက္ကိုက္မယ္႔အဘကိုသာ ေျပး မ ဖို႔ ျပင္ရေတာ႔တယ္။ နတ္ကေတာ႔ ၃၇မင္းလုံးအကုန္ေၾကာက္ရတာခ်ည့္ပဲ။ ကိုယ္႔ရိုးရာ ဘယ္ဟာ မိဆိုင္ဖဆိုင္ ဘယ္နတ္လည္းေတာ႔ သိရတာေပါ႔။ဒါေပမယ္႔ ကိုယ္႔အေပၚ လက္ေတြ႕ မ ႏိုင္မယ္႔ နတ္ကိုမွ ေျပးေျပး မ ရတာ ထုံးစံေလ။ ဒါေၾကာင္႔ Power Sharing ဆိုတဲ႔ကိစၥဟာ ေပါ႔ေသးေသး သေဘာထားရမယ္႔ ကိစၥေတာ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲသည္ေနရာ ၀ါးတားတား ျဖစ္ေနရင္ရြာလည္တာပဲ။ လူတိုင္းကေတာ႔ ငါအကုန္ရတယ္ ထင္ၾကတာခ်ည့္ပ။ ေဘာင္ဒရီေလးတစ္ခု ရွိရင္ေတာ႔ မေကာင္းပါလား။
အထူးသျဖင္႔ေတာ႔ ျပည္နယ္အစိုးရေတြဆီမွာတိတိက်က် ခြဲေ၀ထားတဲ႔ အာဏာနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ေတြ မရွိေသးတဲ႔အတြက္ အဆင္မေျပမႈေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင္႔ တုတ္ေတြ ဓါးေတြနဲ႔ အုပ္စုလိုက္တက္လာတဲ႔ ဘဂၤါလီေတြလက္ကေန ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဆီက ပစ္မိန္႔မရလို႔ ကိုယ္႔ေသနတ္ကိုယ္ထမ္းေျပးရတဲ႔ ရဲေတြအျဖစ္ကိုၾကည့္ၾကည့္၊ အိမ္ေတြမီးရႈိ႕တာဘူဒိုဇာနဲ႔တိုက္ျဖဳိတာကို ငုတ္တုတ္ႀကီး ၾကည့္ေနရတယ္ ဆိုတဲ႔ အျဖစ္ကို ၾကည့္ၾကည့္၊ မီးေလာင္ဗုံးေတြဘယ္သူ႕မွာ တာ၀န္ရွိမွန္း မသိတဲ႔အျဖစ္ကိုၾကည့္ၾကည့္၊ ဗဟို နဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာအၾကားမွာ အႀကီးႀကီးဟ ေနတာ သိသာပါတယ္။ အစစအရာရာ ဗဟိုကခ်ည့္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရင္ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူး။
ဒီ႕ထက္ပိုၿပီး သိသာထင္ရွားတဲ႔လစ္ဟင္းမႈကေတာ႔ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ၿပီး မပါပါေအာင္ ပင္႔လိုက္ရတဲ႔ တို႔ေမႀကီးနဲ႔ အာဏာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင္႔မ်ား ခြဲေ၀ျခင္းပါပဲ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲတဲ႔အခ်ိန္တုန္းကတစ္ခ်ိန္မွာ အတိုက္အခံျဖစ္လာမယ္႔ ပါတီကို လက္ေရွာင္ထားခဲ႔ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ စတဲ႔အခ်ိန္ထိတိုင္ေအာင္ပါ၀င္လာမယ္႔အေရးကို မခံစားႏိုင္ ရွိခဲ႔တယ္ လို႔ စြပ္စြဲလာရင္ ဘယ္လိုျငင္းမလဲ။ ဒါေပမယ္႔ဒီမိုကေရစီဆိုတာ အတိုက္အခံမပါပဲ ကမ္းကခြာလို႔ မရဘူးဆိုတာ တေျဖးေျဖး သေဘာေပါက္လာပုံရပါတယ္။ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္း၊ ရန္သူ၊ မိတ္ေဆြ ဆိုတာ ပုဂၢလိက ခံစားခ်က္ေတြ ျဖစ္သြားၿပီး တိုင္းျပည္အက်ဳိးနဲ႔ယွဥ္လာရင္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားစရာကို မလိုေတာ႔ပါဘူး။ သည္လိုနဲ႔ အစီအစဥ္တက် ဖယ္ထုတ္ထားတဲ႔သူကိုစိတ္လိုလက္ရ ေဆာင္က်ဥ္းၿပီး လက္တြဲရပါေတာ႔တယ္။ ေပးထားတဲ႔ေနရာကေတာ႔ သူတို႔ေျပာသလို သာမန္လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ထက္ ဘာမွ မပိုဘူးဆိုတဲ႔ ရာထူးနဲ႔ပါ။ ဒါေပမယ္႔ ရြက္ထားရတဲ႔အိုးေတြကဘယ္ႏွစ္လုံးရွိသလဲ အားလုံး သိေတာ္မူၾကတဲ႔အတိုင္းပါပဲ။
သူမ်ားေတြ ႏိုင္ငံေတာ္ခရီးစဥ္နဲ႔ကိုယ္ပိုင္ ႏိုင္ငံျခားျမဳတ္ႏွံမႈေတြ ထြက္စီစဥ္ေနၾကတဲ႔အခ်ိန္မွာ သူ႔ခမ်ာမေတာ႔ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာခရီးစဥ္ေတြနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံလုံးေၾကြးၿမီေတြ လိုက္ဆပ္၊ အကူအညီေတြ ရေအာင္ ေတာင္း လိုက္လုပ္ေနရပါတယ္။ ဒါးခုတ္ရာ လက္၀င္လွ်ဳိရတဲ႔ တာ၀န္တိုင္းဟာ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ေပးအပ္ထားတာ မပါသေလာက္ပါပဲ။ကိုယ္ပိုင္အရည္အခ်င္းလည္းရွိ၊ ႏိုင္ငံတကာေရာ လူထုေထာက္ခံမႈပါ ရၿပီးသား ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုပဲ ေဘးထုတ္ထားထုတ္ထား၊ သူကေတာ႔ ဘယ္တုန္းကမွ ေဘးေရာက္ေနတာမရွိခဲ႔ပါဘူး။ ဒါေပမယ္႔ သူေရာက္ေနတဲ႔ေနရာဟာ ဘယ္လိုေနရာမ်ဳိးလဲဆိုတာ အဲသည္ ၂၀၀၈ ႀကီးနဲ႔ကိုင္တြယ္ၿပီး ေျပာလို႔ဆိုလို႔ ေတာ္ေတာ္ ခက္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲစရာ တစုံတရာရွိေကာင္း ရွိပါလိမ္႔မယ္။ ဒါေပသိ အဲဒီအေျပာင္းအလဲက သူ႔အတြက္ မဟုတ္ပဲ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္သာျဖစ္တယ္ လို႔ သေဘာေပါက္ထားရမွာပါ။ ဘာထူးသလဲ။ အေခၚအေ၀ၚပဲ ေျပာင္းတာ အတူတူပဲဆိုရင္ေတာ႔ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရကို သေဘာမေပါက္ေသးဘူးလို႔ ေျပာရမွာပဲ။ ကာယကံရွင္ကေတာ႔သေဘာေပါက္ထားၿပီး ျဖစ္ေပမယ္႔ က်န္တဲ႔သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က အတူတူပဲ ထင္ေနၾကပါတယ္။ လိုရင္းျပန္ေကာက္ရရင္ေတာ႔ဖြဲ႔စည္းပုံဆိုတာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ ေျပာင္းလဲေပးရတာ မဟုတ္ဘူး။ ႏိုင္ငံသားအားလုံးအတြက္သာျပဳျပင္ယူသင္႔တာလို႔ ဆီပြတ္က်ည္ေပြ႕ ထပ္တလဲလဲ သတိေပးခ်င္တာပါပဲ။
အခုကေနစလို႔ ၂၀၁၅ အထိကေလးပဲကာလကိုမၾကည့္ပါနဲ႔။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကေလး သက္သက္ကိုလည္း မၾကည့္ပါနဲ႔။ ေနာင္ကိုဆက္လွမ္းသြားမယ္႔ႏွစ္ေတြ ႏွစ္ေတြကို ေမွ်ာ္ၾကည့္တတ္ဖို႔ေတာ႔ လိုပါလိမ္႔မယ္။ ဒီစာကိုေရးတဲ႔အခါ ၾကံ့ဖြံ႕ဘက္ကေလာ္ဘီလုပ္ၿပီးေတာ႔လည္း မေရးဘူး။ အတိုက္အခံဘက္ကို ေဇာင္းေပးဇမ္းတင္ၿပီးေတာ႔လည္း မေရးဘူး။ အခ်ိန္ၾကာလာတဲ႔အခါ ေနရာခ်င္းက ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္သြားတတ္တာပဲ။ ႏွစ္ခုစလုံး သည္အတိုင္း ဆက္ရွိေနမွာ လို႔ေတာင္ ကံေသကံမ ေျပာမရဘူး။ ဘယ္အစိုးရပဲတက္တက္ခိုင္မာတိက်တဲ႔ မူ၀ါဒကေလး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ရွိခဲ႔ရင္ လူကေစာင္းေနဦးေတာ႔ မူကတည့္မတ္ေပးသြားႏိုင္မယ္လို႔ယူဆမိတဲ႔အတြက္ပါပဲ။ မူကိုယ္၌က အရြဲ႕အေစာင္းႀကီးနဲ႔ဆို ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ႔သူပဲျဖစ္ျဖစ္ အဲသည္ထဲေရာက္သြားရင္
ေစာင္းငန္းေစာင္းငန္းျဖစ္သြားေတာ႔ လူေကာင္းတစ္ေယာက္လည္း ဆုံးရႈံးရသလိုေလာကႀကီးလည္း အက်ဳိးမရွိဘူးေပါ႔။ အိုးေရာစေလာင္းပါ ရြဲ႔႕မသြားရေလေအာင္ အိုးထိန္းစက္ေကာင္းေကာင္းေလးတစ္လုံးေတာ႔ ဆင္ထားမွေတာ္မယ္ထင္ပါရဲ႕ အေမတို႔ အဘတို႔ ခင္ဗ်ား။
0 comments:
Post a Comment