ၿမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚ (အပိုင္း- ၇)
by cherrymyodaw on Wednesday, April 4, 2012 at 4:51pm ·
ဒီတစ္ပတ္မွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပညာေရးက ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ေပၚေပါက္လာပံုကိုတင္ျပပါမယ္။
အဂၤလိပ္ကိုလိုနီအစိုးရဟာ ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို အႏွစ္ ၆၀ သိမ္းပိုက္ၿပီးေတာ့မွ
အထက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဗမာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အထက္ျမန္မာျပည္မွာ
မေနရဲလို႔ အဂၤလိပ္ပိုင္ ေအာက္ျမန္မာျပည္မွာ ခိုလံႈၾကတဲ့ ျမန္မာေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။
တစ္ျပည္လံုးကို သိမ္းပိုက္ေတာ့လည္း အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ လံုၿခံဳေအးခ်မ္းတာကို
ျပည္သူလူထုက သေဘာက်ပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ “ညအိပ္ေနတုန္းမွာ အသတ္မခံရဘူး” လို႔
ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။
ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ဟာ ဗမာမင္းအႏိုင္က်င့္တဲ့စနစ္ထက္ ေကာင္းမွန္းသိၾကေပမယ့္
ႏိုင္ငံျခားသားအုပ္ခ်ဳပ္တာကို လက္ခံခ်င္စိတ္မရွိၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔
ပတ္သက္လာရင္ ဗမာေတြမွာ စိတ္ႏွစ္ခြျဖစ္ေနၾကပါတယ္တဲ့။
အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာ
ေအာက္ျမန္မာျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာတာကို ၁၈၆၇ ခုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက
ဗမာေတြသတိထားမိၾကပါတယ္။ ေအာက္ျမန္မာျပည္မွာ ရြာဟာ ၿမိဳ႕ျဖစ္လာၿပီး
အထက္ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ၿမိဳ႕ဟာရြာျဖစ္သြားတယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။
သားသည္အေမတစ္ဦးဟာ မိုးေကာင္း/က်ဳိင္းတံု/ရန္ကုန္ခရီးကို လံုၿခံဳစြာ
သြားလာႏိုင္တယ္လို႔ မွတ္တမ္းမွာေဖာ္ျပပါတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္အေစာပိုင္းမွာ ေအးခ်မ္းသာယာတာကို သံသယရွိစရာမလိုပါဘူး။ မင္းမႈထမ္းရဲ႕
ဖိႏွိပ္မႈနိဂံုးခ်ဳပ္သြားၿပီး သူခိုးဓားျပရန္ကင္းသြားတာေၾကာင့္ ျပည္သူေတြ စိတ္ေအးလက္ေအး
ေနႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဗမာမင္းက မနာလိုတိုရွည္ၿဖစ္ၿပီး မ်က္ေစာင္းထိုးလာမွာေၾကာက္လို႔
သိုသိုသိပ္သိပ္ ႐ိုး႐ိုးကုပ္ကုပ္ေနခဲ့ရတဲ့ ေငြရွင္ေၾကးရွင္ေတြဟာ လြတ္လပ္စြာ
၀တ္စားသံုးျဖဳန္းႏိုင္တဲ့အေျခအေနကို ေရာက္သြားပါတယ္။ စီးပြားေရးၿပိဳင္ဆိုင္မႈ
မျပင္းထန္ေသးတဲ့အခ်ိန္မို႔ ဗမာေတြေပါ့ေပါ့ေန၊ ေပါ့ေပါ့စားႏိုင္တဲ့ကာလပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ ဘုန္းႀကီး-စာဆိုေတာ္နဲ႔ အခြင့္ထူးခံ မင္းမႈထမ္းစတဲ့ လူနည္းစုကေတာ့
ဗမာမင္းကြယ္ေပ်ာက္သြားတာကို အမ်ားႀကီးစိတ္မေကာင္းျဖစ္မိၾကပါတယ္။
သာမန္ျပည္သူကလည္း လြတ္လပ္ေရးဆံုး႐ံႈးရတာကို သေဘာေပါက္ပါတယ္။
ဘယ္ေလာက္ပဲဆိုးဆိုး ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္းကိုသာ လိုလားၾကတာေပါ့။
အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း ရွင္ဘုရင္ကိုေတာ့ အစားထိုးလို႔မရဘူးလို႔
ဗမာေတြက ယူဆပါတယ္။ သူရဲေကာင္းမင္းေတြရဲ႕ သမိုင္း၀င္ေအာင္ပြဲကိုဂုဏ္ယူၿပီး
အမ်ဳိးသားစိတ္ျပင္းထန္ေနတဲ့ ဗမာေတြအဖို႔ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုလက္ခံဖို႔
အခက္အခဲရွိေနပါတယ္။ ျပည္တြင္းလူမ်ဳိးေရး ပဋိပကၡကိုေအာင္ႏိုင္ၿပီး အိမ္နီးခ်င္းကို
နယ္ခ်ဲ႕ႏိုင္တဲ့ ဗမာ့စြမ္းရည္ကို ဂုဏ္ယူေနၾကပါတယ္။ မိမိသမိုင္းကို ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့
ဗမာေတြအဖို႔ လြတ္လပ္ေရးဆံုး႐ံႈးရတာဟာ က်က္သေရမရွိတဲ့ျဖစ္ရပ္ပါပဲ။
ဗမာမင္းမရွိေတာ့တဲ့အတြက္ ဗုဒၶဘာသာဓေလ့ထံုးစံေမွးမွိန္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာကိုလည္း
ဗမာေတြစိုးရိမ္ၾကပါတယ္။ သာသနာ့ဒါယကာဟာ ဘုရင္မင္းျမတ္ပါ။ ဘုရင္ဟာ သူခန္႔ထားတဲ့
သာသနာပိုင္ဘုန္းႀကီးကတစ္ဆင့္ သံဃာေလာကကို ႀကိဳးကိုင္ပါတယ္။ အၿမဲတမ္းလွဴဒါန္းၿပီး
ဘာသာေရးစာျပန္ပြဲက်င္းပေပးခဲ့တဲ့ ရွင္ဘုရင္မရွိရင္ ဗုဒၶသာသနာလည္း ေမွးမွိန္သြားလိမ့္မယ္လို႔
ယူဆၾကပါတယ္။ အဂၤလိပ္ကေတာ့ သာသနာပိုင္ခန္႔ၿပီး သာသနာ့ဒါယကာလုပ္ကာ
သံဃာ့ေလာကကို ခ်ဳပ္ကိုင္ဖို႔ စိတ္မကူးပါဘူး။ ဘာသာေရးနဲ႔ ေ၀းေ၀းကင္းကင္းရွင္းရွင္းပဲ
ေနလိုပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဗမာမင္းလုပ္ခဲ့သလို သာသနာ့ဒါယကာလုပ္မယ္ဆိုရင္ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို
လက္ခံၾကဖို႔ တစ္ရြာ၀င္တစ္ရြာထြက္ တရားေဟာေပးမယ္လို႔ နန္းတြင္းဆရာေတာ္နဲ႔
၀ါရင့္သံဃာအခ်ဳိ႕က အဂၤလိပ္ကို ၁၈၈၇ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလမွာ ကမ္းလွမ္းခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဘာသာေရးနဲ႔ ကင္းရွင္းလိုတဲ့ အဂၤလိပ္အရာရွိေတြက ဒီကမ္းလွမ္းခ်က္
ကို လိမၼာပါးနပ္စြာ ပယ္ခ်လိုက္ပါတယ္။
နန္းတြင္းဆရာေတာ္ရဲ႕ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကိုလက္ခံလိုက္ရင္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီအစိုးရဟာ
သာသနာ့ဒါယကာျဖစ္လာၿပီး အမ်ားျပည္သူရဲ႕ေထာက္ခံမႈကို ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ အေနာက္တိုင္းအယူအဆအရ ဘာသာေရးနဲ႔ ကင္းရွင္းလိုတာေၾကာင့္
အဂၤလိပ္ကိုလိုနီအစိုးရကို မိစၦာဒိ႒ိကုလားအစိုးရအျဖစ္ ျပည္သူလူထုက သတ္မွတ္ၿပီး
မုန္းတီးၾကပါေတာ့တယ္။
အဂၤလိပ္ကိုလိုနီအစိုးရဟာ ဘာသာေရးကို လံုး၀လ်စ္လ်ဴ႐ႈတာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။
၁၈၉၆ ခုႏွစ္မွာ ပထမျပန္စာေမးပြဲက်င္းပၿပီး ေအာင္ျမင္သူေတြကို ဆုေငြခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။
၁၉၁၂ ခုႏွစ္မွာ အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႕နဲ႔အတူ ဆုေငြတစ္ရာကို ကိုလိုနီအစိုးရက ခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။
ပထမျပန္ေအာင္တဲ့ သံဃာေတြကို ေမြးထုတ္ႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ေတြကို
၁၉၁၉ ခုႏွစ္ကစၿပီး ဆုခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ေပးေပမယ့္ ဗုဒၶသာသနာ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္မွာကို
အၿမဲတမ္းေတြးပူေနၾကတုန္းပါပဲ။ ၁၈၉၇ ခုႏွစ္မွာ “သာသနဓရ” အသင္းကို ေမာ္လၿမိဳင္မွာ
တည္ေထာင္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာျပန္႔ပြားေရးလုပ္ပါတယ္။ ၁၈၉၈ ခုႏွစ္မွာ ပရိယတ္ၱိသာသနဟိတဆိုတဲ့
ဘာသာေရးနဲ႔ လူမႈေရးအသင္းကို မႏၲေလးမွာ တည္ေထာင္ပါတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္က ဗမာေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ရတာကို အင္မတန္ဂုဏ္ယူတဲ့အတြက္
ေခတ္ပညာတတ္ေတြ ပထမဆံုးတည္ေထာင္တဲ့အဖြဲ႕ဟာ ဗုဒၶဘာသာလူငယ္မ်ားအသင္းျဖစ္ေနပါတယ္။
YMBA လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာကလ်ာဏယု၀အသင္းပါပဲ။ ပညာတတ္လူငယ္ေတြျဖစ္တဲ့
ကိုဘေဘ၊ ကိုဘရင္နဲ႔ ကိုေမာင္ႀကီးတို႔က ၁၉၀၆ ခုႏွစ္မွာတည္ေထာင္တာပါ။
ဒါေပမဲ့ YMBA ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ၁၉၀၈ ခုႏွစ္မွာပံုႏွိပ္ၿပီး ပထမအႀကိမ္အစည္းအေ၀း
က်င္းပပါတယ္။ ေနာက္ဆယ္ႏွစ္ၾကာေတာ့ YMBA ဟာ ႏိုင္ငံေရးမွာ
အထင္အရွားပါ၀င္လႈပ္ရွားတဲ့အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္ေတာ့
ႏိုင္ငံေရးခ်ည္းလုပ္တဲ့ GCBA (ခ) ျမန္မာအသင္းမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကို တည္ေထာင္ပါတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္ျမန္မာျပည္ဟာ အိႏ္ၵိယလက္ေအာက္ခံျပည္နယ္ တစ္ခုသာျဖစ္တာမို႔
အိႏ္ၵိယႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အၿမဲတမ္းဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ပထမကမၻာစစ္မွာ အိႏ္ၵိယအမ်ဳိးသားေတြကို
အဂၤလိပ္ဘက္က တိုက္ခိုင္းဖို႔အတြက္ အိႏ္ၵိယျပည္ကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေပးမယ္လို႔
၁၉၁၇ ခုႏွစ္မွာ အဂၤလိပ္အစိုးရက ကတိေပးပါတယ္။ ပထမကမၻာစစ္ၿပီးဆံုးလို႔ အိႏ္ၵိယျပည္ကို
ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေပးဖို႔ စီစဥ္တဲ့အခါ ျမန္မာျပည္ကို အိႏ္ၵိယလက္ေအာက္ခံျပည္နယ္အျဖစ္
ဆက္ထားလို႔ မျဖစ္ေတာ့ေပမယ့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေပးဖို႔ အဆင့္မမီေသးဘူးလို႔
အဂၤလိပ္က ယူဆပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၂၃ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔မွာ
ဒိုင္အာခီအေျခခံဥပေဒကို ျပ႒ာန္းၿပီး ျမန္မာျပည္ကို ဘုရင္ခံအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ကိုလိုနီအျဖစ္
သတ္မွတ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစုပါ၀င္တဲ့
ဥပေဒၿပဳေကာင္စီနဲ႔ ဘုရင္ခံက ပူးတြဲအုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။
အိႏၵိယမွာက်င့္သံုးမယ့္ ႏိုင္ငံေရးၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမွဳကို ၿမန္မာၿပည္မွာလည္း က်င့္သံုးဖို႔
GCBA က ရည္ရြယ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားစိတ္ၿပင္းထန္လာတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
ရဖို႔အထိ ေတာင္းဆိုၾကပါတယ္။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသပိတ္ေၾကာင့္ တစ္ၿပည္လံုးမွာ
အမ်ိဳးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚထြက္လာခ်ိန္လည္း ၿဖစ္ပါတယ္။ GCBA ေခါင္းေဆာင္တဲ့
သပိတ္နဲ႔ ၀ံသာႏုလုပ္ငန္းေတြ ေခတ္စားခ်ိန္ပါပဲ။ သမားရိုးက် ၿပည္တြင္းၿဖစ္ ပင္နီအကၤ်ီကို
၀တ္ၿပီး အဂၤလိပ္ပစၥည္းကို သပိတ္ေမွာက္ၾကပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေရးလွဳပ္ရွားမွဳ
ၿပင္းထန္ေလေလ အဂၤလိပ္နဲ႔ ဗမာအၾကား ရင္ၾကားေစ့ဖို႔ ခက္ေလေလ ၿဖစ္လာပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
[ေရွ႕ေျပးစကား] - ျမန္မာတစ္ျပည္လံုး အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ က်ေရာက္တဲ့အခါမွာ
ဗမာမင္းလက္ထက္ကလို အႏိုင္က်င့္တာမ်ဳိး ကင္းရွင္းသြားၿပီး လံုၿခံဳေအးခ်မ္းေပမယ့္
ဗမာေတြဟာ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္တာကို လက္မခံႏိုင္ၾကပါဘူး။ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာ
ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာကို စိုးရိမ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီဘာသာေရးနဲ႔ လူမ်ဳိးေရးစိတ္ဓာတ္ေၾကာင့္
ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေပၚေပါက္လာရပါတယ္။
(ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ၾကီး)
0 comments:
Post a Comment