“ဘက္မလိုက္ျခင္း” ၊“အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ျခင္း” ၊အကန္႔အကန္႔ ထားတတ္ျခင္း "ေရႊဥေဒါင္း"
by အား မာန္ on Friday, April 13, 2012 at 5:32pm
“ဘက္မလိုက္ျခင္း”
မည္သည့္ တိုင္းျပည္၌ျဖစ္ေစ ပါတီတစ္ခု၊ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု၊ သို႔မဟုတ္ လူတစ္စု၊ သို႔မဟုတ္ အစိုးရ တစ္စု၏ အက်ိဳးကို ကာကြယ္ရန္ျဖစ္ေစ၊ ေက်းဇူးရွိေစရန္ျဖစ္ေစ တည္ေထာင္ထားသည့္ သတင္းစာမ်ား ရွိတတ္ ၾက၏။ အဆိုပါ သတင္းစာမ်ား၌ လုပ္ကိုင္ေရးသားၾကေသာ ကေလာင္သမားမ်ားသည္ ယံုၾကည္မူျဖင့္ ေရးသား ၾကျခင္းမ်ားလည္း ရွိႏိုင္၍ ဝမ္းေရးအတြက္ ေရးခၽြတ္ၾကျခင္းမ်ားလည္း ရွိႏိုင္၏။ ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္မွာ ယံုၾကည္မူ မရွိဘဲ ေၾကးတန္းစား ကေလာင္သမား အျဖစ္ႏွင့္ ေရးလည္းမေရးခဲ့၊ ေရးလိမ့္မည္လည္း မဟုတ္ေစကာမူ ဤနည္းျဖင့္ အသက္ေမြးရသူမ်ားအား အထင္မႀကီးရုံမွ်သာ ရွိ၍ ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ်လိုေသာ ေစတနာ မရွိေပ။ ထိုသို႔ ေသာ လူမ်ားက ဘာကိုေရးၾကသည္ျဖစ္ေစ (ဝမ္းေရးအတြက္ ဆိုေသာေၾကာင့္) ကၽြႏု္ပ္က မဲ့ရြဲ႕လိမ့္မည္မဟုတ္ ေခ်။ သို႔ရာတြင္ ကိုယ့္သိကၡာကို ကိုယ္ ေစာင့္စည္းသည့္ ေခါင္းႀကီးေရးသမား တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါမူကား ဘက္မ လိုက္မိေစဖို႔ အထူး သတိျပဳသင့္သည္။ ဘက္လိုက္ျခင္းဟု ဆိုရာ၌ ကိစၥေပါင္း အေျမာက္အျမား ရွိသည့္အနက္ အႀကီးအကဲ ကိစၥမ်ားမွာ ျပည္သူႏွင့္အစိုးရ၊ လက္ဝဲႏွင့္လက္ယာ၊ ဤပါတီႏွင့္ ထိုပါတီ စည္သည္တို႔အျပင္ ရံဖန္ ရံခါ ေပၚလာတတ္သည့္ ေက်ာင္းသားႏွင့္ ေက်ာင္းဆရာ၊ အလုပ္ရွင္ႏွင့္ အလုပ္သမား စ၍ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္မက ရွိတတ္ၾကေလသည္။
တစ္ခါတရံ ေပၚလာတတ္သည့္ ကိစၥမ်ား၌မူ လူသားသည္ လူသားသာ ျဖစ္၍ မိမိႏွင့္ အက်ိဳးခ်င္း ဆက္စပ္သည့္ ျပႆနာမ်ားတြင္ နီးစပ္ရာ ဘက္သို႔ မလိုက္ဘဲေနဖို႔ ခဲယဥ္းလွသည္။ ပမာဆိုေသာ္ ေက်ာင္းဆရာႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ျပႆနာေပၚသည္ ဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းသား မိဘျဖစ္ေသာ အယ္ဒီတာတစ္ေယာက္သည္ ေက်ာင္းသားမ်ားဘက္မွ ခပ္ပင္းပင္းမေရးဘဲ ေနႏိုင္ဖို႔ ခဲယွဥ္းေပ လိမ့္မည္။ အလြန္ တည့္မတ္လွပါသည္ဆိုေသာ အယ္ဒီတာ တစ္ေယာက္သည္ မိမိကတည့္မတ္စြာ ေရးပါေတာ့ မည္ ဆိုသည့္ အထဲကပင္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ မသိဘဲ ဘက္လိုက္လ်က္ရွိႏိုင္၏။ ဤသို႔ေသာ အခက္အခဲမ်ိဳးမူကား လြန္ေျမာက္ႏိုင္သူ မရွိသေလာက္ ရွားလိမ့္မည္ ထင္သည္။ ဤသို႔ေသာ ကိစၥမ်ိဳးတို႔ကို ခ်န္လွပ္၍ ျပည္သူႏွင့္ အစိုးရ၊ လက္ဝဲႏွင့္ လက္ယာစသည့္ ကိစၥမ်ိဳးတို႔တြင္မူ ဘက္လိုက္သင့္ မလိုက္သင့္ဟူေသာ ျပႆနာတစ္ခု သီးသန္႔ပင္ ရွိေနျပန္ေလသည္။ လက္ဝဲႏွင့္ လက္ယာ စသည့္ကိစၥတြင္ လက္ဝဲ၀ါဒ ႀကိဳက္သူႏွင့္ လက္ယာ၀ါဒ ႀကိဳက္သူတို႔က မိမိ ႀကိဳက္ေသာ ၀ါဒကို ေထာက္ခံရမည္၊ ၾကားေန၍ မျဖစ္ႏိုင္ဟု ဆိုၾကေပလိမ့္မည္။ ျပည္သူႏွင့္ အစိုးရ ျပႆနာ ေပၚေပါက္လွ်င္လည္း ျပည္သူ႔သတင္းစာ ဆိုသည္မ်ားက ဘာေျပာေျပာ ျပည္သူ႔ဘက္က ေထာက္ခံ ေရးသားရမည္။ ျပည္သူ႔ဘက္က အမွားရွိလွ်င္ မိမိတို႔က ေထာက္ျပဖို႔ မဆိုထားဘိ တစ္ဖက္က ေထာက္ျပ ေထာက္ျပျခင္းကိုပင္ ၀န္ခံလိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်။
“အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ျခင္း”
ျပႆနာတစ္ခုကို ဆံုးျဖတ္လိုသည့္အခါ မသိလွ်င္မျဖစ္သည့္ အေျခခံ သေဘာတရားမ်ား (Data) ကိုသိေအာင္ လုပ္ၿပီးမွ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ဥဒါဟရုဏ္ကား ဝတၳဳပစၥည္းတစ္ခု၏ ‘ကုဗ’ကို သိလိုသည့္အခါ ၎ဝတၳဳ ပစၥည္း၏ အလ်ား၊ အနံႏွင့္ ထုကို သိၿပီးသည့္ေနာက္မွ ’ကုဗ’ကို တြက္ယူႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ထိုကဲ့သို႔ မဟုတ္ဘဲ ေျမႀကီးထဲ၌ တစ္ပိုင္း နစ္ျမဳပ္လ်က္ ရွိေသာ ေက်ာက္တံုးႀကီးတစ္တံုးကို ေျမႀကီးထဲမွ မေဖာ္ဘဲ အနံႏွင့္အလ်ား ကိုသာ တိုင္းထြာၿပီး ’ကုဗ’ကို တြက္မည္ဆိုလွ်င္ (ရမ္းခ်၍ မွန္ခ်င္ မွန္မည္) စိတ္ခ်လက္ခ် မွန္ကန္ေသာ အေျဖ မ်ိဳးကား ထြက္မလာႏိုင္ေခ်။ ကြန္ျမဴနစ္မ်ားက ဗုဒၶဘာသာကို ‘ဘိန္း’ ဟု ထင္ၾကသည္ ျဖစ္ေစ၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မ်ားက ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ဓမၼႏ ၱရာယ္ဟု သေဘာထားၾကသည္ ျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္ဖက္လံုးသည္ တစ္ဖက္ အေၾကာင္းကို ဖက္က ဘာမွ မသိဘဲ ‘ရမ္းတုတ္’ ေနၾကျခင္းသာ ျဖစ္၏။ ထုကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အနံကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အလ်ားကို ေသာ္လည္းေကာင္း သံုးခုလံုး မသိပါလ်က္ႏွင့္ ‘ကုဗ’ကို တြက္ေသာ သူကဲ့သို႔ ျဖစ္ေန၏။ ကြန္ျမဴနစ္မ်ားကလည္း ဗုဒၶဝါဒ အေၾကာင္းကို ဘာမွ်မသိ။ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားကလည္း ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ဘာမွ်မသိ။ (ဤအထဲတြင္ ‘ခေလာက္ဆန္’ မ်ားက ရႈတ္ထားၾကသည္။) ဤသို႔ျဖင့္ တစ္ဖက္ ကို တစ္ဖက္ အထင္လြဲလ်က္ ရွိၾကျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ အကယ္၍ ‘ဘိန္း’ ႏွင့္ တူသည္ဟု ကာလ္မာ့က္စ္ ေျပာ ေသာဘာသာမ်ားအနက္ ဗုဒၶဘာသာလည္း ပါသည္ဟု ကြန္ျမဴနစ္မ်ားက ဆိုခ်င္ၾကလွ်င္ ကာလ္မာ့က္စ္သည္ ဗုဒၶဘာသာ အေၾကာင္းကို ဘာမွ်မသိဟု ကၽြႏု္ပ္ ေျပာရဲသည္။ (အေထာက္အထားလည္း ရွိသည္။) ဗုဒၶဘာသာ အေၾကာင္းကို ဘာမွ်မသိေသာ ကာလ္မာ့က္စ္က ‘ဘိန္း’ဟူ၍ ေျပာတိုင္း ဗုဒၶဘာသာ မိဘမ်ားက ေပါက္ဖြားလာ ခဲ့ၾကသည့္ ျမန္မာကြန္ျမဴနစ္မ်ားက မစူးစမ္း မေလ့လာဘဲလက္ခံ ယံုၾကည္ ၾကသည္ဆိုလွ်င္ ဤေခတ္ ျမန္မာ ကြန္ျမဴနစ္မ်ားသည္ စဥ္းစားဥာဏ္ အလြန္ ေခါင္းပါးသူမ်ား ျဖစ္၍ သူတို႔ လက္ထက္တြင္ သူတို႔ အလုပ္မေအာင္ ျမင္ႏိုင္ဟု ကၽြႏု္ပ္ ေဗဒင္ ေဟာရဲသည္။ မည္သည့္ပညာရွိ ခံု႐ုံးေရွ႕၌ ျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္ ဘုရားေရွ႕၌ ျဖစ္ေစ ကၽြႏု္ပ္ မလြဲမေသြ မတိမ္းမေရွာင္ ထြက္ဆိုရဲသည္မွာကား ေလာကအေၾကာင္းႏွင့္ ဓမၼအေၾကာင္းကို ပိုင္းျခား နားလည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္စံမံၾကသည္ ျဖစ္ပါမူ ဆိုရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္ လက္ေအာက္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ညႇိဳးမွိန္ဖို႔ မရွိႏိုင္။ (စားေန၀တ္ ေခ်ာင္ခ်ိမူေၾကာင့္) တိုး၍ ထြန္းလင္း ေတာက္ေျပာင္ ႏိုင္ဖြယ္ရာ ရွိသည္ဟု ကၽြႏ္ုပ္ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္ ေလးေလးနက္နက္ ယံုၾကည္လ်က္ ရွိေၾကာင္း ေျပာရဲပါသည္။ ဤသို႔ ေျပာရဲျခင္းကား ဆိုရွယ္လစ္ စနစ္ကိုလည္း ေလ့လာျခင္း၊ ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ကိုလည္း လက္ေတြ႔ ေလ့လာျခင္း ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး စံုစမ္းထားခဲ့သူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါေသာေၾကာင့္တည္း။
အကန္႔အကန္႔ ထားတတ္ျခင္း
ကၽြႏု္ပ္သည္ အေနာက္တိုင္း (အဂၤလိပ္) စာႀကီးေပႀကီးမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ဝတၳဳေကာင္းႀကီးမ်ား (Classics) ကို အေျမာက္အျမား ဖတ္၍ စဥ္းစားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ရရွိေသာ အသိကား တစ္မ်ိဳး၊ ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္ကို ေလ့လာအား ထုတ္ခဲ့ျခင္းအတြက္ေၾကာင့္ ရရွိခဲ့ေသာ အျမင္ကားတစ္မ်ိဳး ျဖစ္လ်က္ ရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ကၽြႏု္ပ္အဖို႔မွာ ပထမ အသိႏွင့္ ဒုတိယ အျမင္တို႔မွာ သူ႔အကန္႔ႏွင့္သူ မေရာမယွက္ တသီးတျခားစီ တည္ရွိ သည္ျဖစ္၍ အသံုးရွိသလို ေကာက္ကာငင္ကာ အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။ ဤအထဲတြင္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမူ၊ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမူ၊ ကာလ္မာ့က္စ္၏ စီးပြားေရးစနစ္ စည္သည္တို႔လည္းရွိေသးရာ ၎တို႔ကို ႏႈိင္းယဥ္၍ ျပလို၏။ အဂၤလိပ္ ဂ်န္တလ္မဲန္းတစ္ေယာက္ သည္ ဦးႏု၏ ငါပါးသီလ အနက္မွ ပစၥည္းခိုးျခင္း၊ မယားခိုးျခင္း၊ လူသတ္ျခင္း၊ မုသား ေျပာျခင္းတည္းဟူေသာ ေလးပါးတို႔ကို လံုၿခံဳ၍ ေသအရက္ေသာက္ျခင္း တစ္ခုမွ်ေလာက္သာ ေဖာက္ဖ်က္ခ်င္ ေဖာက္ဖ်က္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ထားပါဦးေတာ့၊ ေသအရက္ မေသာက္ျခင္းတစ္ခ်က္တြင္ ဦးႏု၏ ငါးပါးသီလသမားက ဂ်န္းတလ္မဲန္း တစ္ေယာက္ထက္ သာသည္ဆိုၾကပါစို႔။ ဂ်န္တလ္မဲန္းဘက္မွာ သာေသာ အခ်က္မ်ားကိုလည္း ၾကည့္ၾကပါဦး။ ငါးပါးသီလသမား တစ္ေယာက္သည္း ေၾကြးပူသျဖင့္ မေရာင္းဘဲ မေနႏိုင္သည့္ မုဆိုးမတစ္ေယာက္ထံမွ ပစၥည္း တစ္ခုကို တန္ဖိုးထက္ ဖိႏွိပ္ၿပီးဆစ္၍ ဝယ္ခ်င္ဝယ္ႏိုင္သည္။ သီလ ပ်က္သည္ဟု မဆိုႏိုင္ေခ်။ ‘ဂ်န္တလ္မဲန္း’ တစ္ေယာက္မူကား ဤသို႔ေသာ အမႈမ်ိဳးကို ျပဳရန္ စိတ္ထဲမွ အလြန္ ဝန္ေလးတတ္သည္။ ခြန္အားနည္းသူ တစ္ေယာက္အား ခြန္အားႀကီးသူက ႏိုင္ထက္ကလူျပဳမူျခင္းကို ျမင္ရသည့္အခါ ငါးပါးသီလသမားက မ်က္ႏွာလႊဲ ၍ ေနႏိုင္သည္။ ဂ်န္တလ္မဲန္းတစ္ေယာက္မူကား မိမိကိုယ္တိုင္ ခြန္အားနည္း၍ မကူညီႏိုင္လွ်င္ အနည္းဆံုး ႏႈတ္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ ခုခံ၍ ေျပာေပးေပလိမ့္မည္။ မိမိ ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ အျခားသူ တစ္ေယာက္ကမတရားသျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေပးသည္ ဆိုလွ်င္ ငါးပါးသီလသမားက မွိန္းၿပီး ၾကည့္ေနလိုက ေနႏိုင္သည္။ ဂ်န္တလ္မဲန္း တစ္ေယာက္မူကား ထိုကဲ့သို႔ ေန၍ မျဖစ္။ သူ႔အတြက္ မတရား လုပ္မေပးပါႏွင့္ဟု ေျပာလိမ့္မည္။ ငါးပါးသီလ သမား တစ္ေယာက္သည္ ႀကံဳႀကိဳက္ခဲ့လွ်င္ ထိုက္သင့္သည္ထက္ ပို၍ အခြင့္အေရး ယူလိမ့္မည္။ အခြင့္ အေရး ယူျခင္းသည္ ခိုးျခင္း မဟုတ္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ‘ဂ်န္တလ္မဲန္း’ တစ္ေယာက္မူကား ထိုက္သင့္သည္ထက္ ပိုၿပီး အခြင့္အေရး ယူရမည္ကို ရွက္တတ္သည္။ ငါးပါးသီလသမား တစ္ေယာက္သည္ ေဖာ္လံဖားႏိုင္သည္၊ ကပ္ပါး ရပ္ပါး အလုပ္မ်ိဳးႏွင့္ ႀကီးပြားေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည္၊ ဂုဏ္ႀကီးသူမ်ား ပိုက္ဆံရွိသူမ်ားကို ‘က်ိဳ႕’၍ ခ်ဴႏိုင္ ၿမိႇဳက္ႏိုင္ သည္။ ဂ်န္တလ္မဲန္း တစ္ေယာက္မူကား ကိုယ့္သိကၡာကို ကိုယ္ ေစာင့္ထိန္းသည္ ျဖစ္၍ မည္သူ႔ ဆီကမွ်ခ်ဴျခင္း၊ ၿမိႇဳက္ျခင္း မျပဳ၊ ဘာကိုမွ် အလကား မလိုခ်င္၊ ထိုက္တန္ေအာင္ အလုပ္ လုပ္၍ ယူခ်င္သည္။ မည္သူ႔ ေရွ႕၌မွ် မ်က္ႏွာ ေအာက္မခ်၊ အၿမဲ ဦးေခါင္း ေထာင္ခ်င္သည္။ ဆင္းရဲသည္ကို မရွက္၊ ညစ္ပတ္ရမည္ကို ရွက္သည္။ အမ်ိဳးျမတ္သည္ ဆို၍ ဂုဏ္မတက္၊ ရိုးေျဖာင့္သည့္အတြက္ ဂုဏ္ယူသည္။ လိုရင္းအခ်ဳပ္၌ ဂ်န္တလ္မဲန္း တစ္ ေယာက္သည္ ( Sense of Justice and Fair Play ) မိမိႏွင့္ ဆက္ဆံသမွ်ေသာ ကိစၥအဝဝတြင္သာမက မိမိ၏ ပတ္၀န္းက်င္၌လည္း မတရားသျဖင့္ အႏိုင္က်င့္ျခင္းကို မျမင္လို၊ မွ်မွ်တတ ျဖစ္ေစလိုေသာ စိတ္သေဘာမ်ိဳး အၿမဲ ကိန္းေအာင္းသူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေလသည္။ အဂၤလိပ္ေတြဟာ သည္လိုခ်ည္းပဲလားဟု ေမးဖို႔လိုမည္ မထင္၊ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သို႔ေသာ္ ကၽြႏု္ပ္ သေဘာက်သည္မွာကား သူတို႔အထဲမွ လူေကာင္းမ်ား သည္ ထိုသို႔ေသာ အျဖစ္မ်ိဳးသို႔ ေရာက္ေစရန္ ႀကိဳးစားဖို႔နားလည္ ၾကျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤမွ်ေလာက္ဆိုလွ်င္ ဂ်န္တလ္မဲန္း ဟူေသာ စံခ်ိန္သည္ ေလာကအတြင္း၌ အေတာ္ႀကီး ျမင့္ေပေၾကာင္း ၀န္ခံရေပလိမ့္မည္ ထင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တြင္ ‘အရိယာ’ တည္းဟူေသာ ‘ပန္းတိုင္’ သည္ ဤမွ်မက ျမင့္သည္ဟု ဆိုေကာင္း ဆိုၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ အရိယာ ဟူသည္မွာ ေလာကမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္း အတြက္ ျဖစ္၏။ ေလာကီသား တစ္ေယာက္အဖိုမွာ ဤမွ်ေလာက္ဆိုလွ်င္ ‘ကမ္းကုန္သည္’ ဟု ကၽြႏ္ုပ္ ဆိုခ်င္သည္။ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာ သူက ကၽြႏု္ပ္အား ဂ်န္တလ္မဲန္း အေနအထိုင္ႏွင့္ အရိယာအေနအထိုင္ ရွိသည့္အနက္ မည္သည္ကို ႀကိဳက္သ နည္းဟု ေမးျငားအံ့။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ထဲတြင္ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ေနထိုင္ရလွ်င္ ဂ်န္တလ္မန္း တစ္ေယာက္ကို ႀကိဳက္သည္။ ရဟန္းအျဖစ္ႏွင့္ ေနထိုင္ရလွ်င္ အရိယာကို ႀကိဳက္သည္ဟု ကၽြႏု္ပ္က ေျဖဆိုေပ လိမ့္မည္။
ေရႊဥေဒါင္း
“တစ္သက္တာမွတ္တမ္းႏွင့္ အေတြးအေခၚမ်ား” စာအုပ္တြင္းမွ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္မိေသာေၾကာင့္ မွ်ေ၀လိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
0 comments:
Post a Comment