Thursday, December 27, 2012

ပညာေရး ဒႆနႏွင္႔ အယူအဆမ်ား (၂၅)


by မင္းခက္ရဲ (Min Khet Ye) on Thursday, December 27, 2012 at 6:20pm ·

ဆရာ/မ(Teacher)
            သိပ္မၾကာခင္ကာလအတြင္းက ဂ်ာနယ္ေတြထဲမွာ ဖတ္လုိက္ရတဲ႔ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ဟာ ခုကၽြန္ေတာ္ပညာေရး ဒႆနအေၾကာင္းေျပာဆုိရမွာ ထည္႔သြင္းေဆြးေႏြးရမယ္႔ အေၾကာင္းျဖစ္လာတယ္ ။ ပထမ သတင္းတစ္ပုဒ္က ေဘာလုံးကန္တဲ႔ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကုိ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ရုိက္ႏွက္တဲ႔ သတင္းပဲ ။ ဂ်ာနယ္ေတြရဲ႕ ၀ုိင္း၀န္းေရးသားမႈေၾကာင္႔ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး၀န္ခ် ေတာင္းပန္ခဲ႔ရတယ္ ။ ေနာက္ထပ္ သတင္း တစ္ပုဒ္ကေတာ႔ မူလတန္းအရြယ္ကေလးငယ္ကုိ ေက်ာင္းကေတာင္းတဲ႔အလႈဴေငြမေပးႏုိင္လုိ႔ ဆရာမက ၾကမ္းၾကမ္း တမ္းတမ္း ရုိက္ႏွက္တဲ႔ သတင္းပဲ ။ ဒါကုိလည္း ၀ိုင္း၀န္းကန္႔ကြက္ခဲ႔ၾကတယ္ ။ ဒီမုိကေရစီ ေျပာင္းလဲေနတဲ႔ေခတ္မွာ ဒီသတင္းႏွစ္ပုဒ္ဟာ ပညာေရးအတြက္ထူးျခားတဲ႔ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ပဲ ။
သတင္းႏွစ္ပုဒ္ကုိ ေဖာ္ျပရင္း လူေတြက ၀ုိင္း၀န္းကန္႔ကြက္ေနတာကိုက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြဟာ ေျပာင္းလဲဖုိ႔တာဆူေနတဲ႔ေခတ္ႀကီးမွာ ဆရာရဲ႕ လုပ္ပုိင္ ခြင္႔ဆုိတာကုိ စတင္ေမးခြန္းထုတ္ ကန္႔ကြက္ဖုိ႔ႀကဳိးစားလာၾကၿပီး ဆုိတာကုိျပေနတယ္ ။ 
                                              ဆရာဆုိတာ ယခင္ အာဏာရွင္ေခတ္က ေပးထားတဲ႔ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြလုိ စာသင္ခန္းထဲမွာ အခြင္႔အာဏာ အျပည္႔အ၀ရေနတဲ႔ အာဏာရွင္အေသးစားေလး မဟုတ္ေတာ႔ဘူး ။ ဆရာဆုိတာ ယခင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးပညာေ၇းေတြတုန္း က ရုိက္သြင္းခဲ႔သလုိ ဘုရားေပးေသာအာဏာကုိ ရေနတဲ႔ အနေႏၱာအနႏၱ ဂုိဏ္း၀င္မဟုတ္ေတာ႔ဘူး ။ တကယ္႔လုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ အဲဒီလုိသတ္မွတ္ထားတယ္ဆုိရင္ေတာင္မွ စာသင္ၾကားမႈျဖစ္စဥ္ထဲမွ မဟုတ္ေတာ႔တာ ေသခ်ာတယ္ ။ ဆရာဆုိတာကို ဘာသာေရးပေယာဂေတြ ကေန ကင္းလြတ္ၿပီး လူဆန္ဆန္ၾကည္႔တတ္ လာဖုိ႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အေရးႀကီးတဲ႔ အခ်င္းအရာတစ္ခုပဲ။                                                                                               ေမာ္ဒန္၊ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ အယူအဆပုိင္းမွာ ေရးခဲ႔သလုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ပညာေရးကုိ ေလာကီဆန္မႈ ရွိလာေအာင္ လုပ္ဖုိ႔လုိအပ္ၿပီလုိ႔ဆုိ၇င္ ဆရာဆုိတာကုိလည္း ေလာကီဆန္ဆန္ၾကည္႔ျမင္တတ္ဖုိ႔လုိလာၿပီ ။ တကယ္ေတာ႔ အေသအ ခ်ာ စမ္းစစ္ၾကည္႔ရင္ အထက္ပါဆရာေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္မ်ဳိးဟာ ယေန႔ကာလမွာမွ ျဖစ္ခဲ႔တာမဟုတ္ဘူး ။ အာဏာရွင္ေခတ္ တစ္ေလ်ာက္လုံးမွာျဖစ္ခဲ႔တာ ။ အာဏာရွင္ေခတ္ရဲ႕ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတဲ႔ တနည္းအားျဖင္႔ အပိတ္သေဘာဆန္တဲ႔ ဘာသာေရးအျမင္ေတြ ထုံမြမ္းထားတဲ႔ အေတြးအေခၚ ပရ၀ုဏ္အတြင္းမွာ ဆရာဆုိတာဟာ သာမန္သူထက္လြန္ကဲ ျမင္႔ျမတ္တဲ႔ ဘာသာေရးဆန္မႈတစ္ခုျဖစ္ေနခဲ႔တာ ။ ဒီေတာ႔ ကေလးငယ္ေတြအေပၚ ဒီလုိ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ႔ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ္၌ကလည္း ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴေပးထားသလုိျဖစ္ေနတယ္ ။ ဆရာေတြကုိယ္တုိင္ ကလည္း ငါကေတာ႔ျဖင္႔တစ္စုံတစ္ရာ ျမင္႔ျမတ္ေနတဲ႔ ေကာင္းျမတ္မႈ(virtues) တစ္ခုကုိ ပုိင္ဆုိင္ေနတယ္ ယူၿပီး လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြအေပၚ အလြဲသုံးစားလုပ္တာေတြျဖစ္ေပၚေနခဲ႔တယ္ ။    
  
                                                                             ယေန႔ကာလ စာသင္ၾကားေရးမွာ ဆရာေတြရဲ႕ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေလ်ာ႔ခ်လာတာ ၊ ကေလးဗဟုိျပဳ ပညာေရးလုိ အယူအဆေတြ လူထုၾကားထဲေရာက္လာျခင္းဟာ ဆရာေတြရထားတဲ႔ ဘာသာေရးဆန္မႈေတြေလ်ာ႔က်လာျခင္းပဲ ။ ကၽြန္ေတာ္မူလတန္းေက်ာင္းသားဘ၀ တနည္းအားျဖင္႔ စစ္အာဏာရွင္ေခတ္မွာ  ဆရာမတစ္ဦးဟာ ၿမဳိ႕နယ္စစ္ျဖစ္တဲ႔ ေလးတန္းကုိ တန္းလုံးကၽြတ္သင္ႏုိင္တဲ႔အတြက္ အေတာ္ကေလးနာမည္ႀကီးတယ္ ။ ေက်ာင္းသားမိဘေတြဟာ ဆရာမရဲ႕ အတန္းကုိ သူတုိ႔ကေလးေတြ၀င္ခြင္႔ရဖုိ႔ အလုအယက္ႀကဳိးစားတယ္ ။ ဆရာမကုိလည္း သူတုိ႔ကေလးေတြအေပၚလုပ္ ခ်င္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အာဏာကုိ အျပည္႔အ၀ပုံအပ္လုိက္တယ္ ။ ဒါေပမယ္႔ စာသင္ခန္းအတြင္းမွာ ကေလးေတြဟာ ဘယ္လုိ ျဖစ္ပ်က္ေနခဲ႔တယ္ဆုိတာကုိ မိဘေတြေရာ သိပါရဲ႕လား ။ ဆရာမရဲ႕ ရုိက္နွက္မႈဟာ စကားေျပာမိရင္ ခုန္ေပၚတတ္ လက္ေျမာက္ေနရၿပီး စာမရရင္ ဖင္ခၽြတ္ရုိက္တာကအစ ပါးစပ္ႏွစ္ဖက္ကုိ ေကာ္ေပတံႏွစ္ေခ်ာင္းပူးေနာက္လွန္ၿပီး ရုိက္တာ အလယ္ ႏွိပ္စက္နည္းေပါင္းစုံနဲ႔ ရုိက္နွက္ေနခဲ႔တာ ။ ဒီလုိ ၾကမ္းတမ္းတဲ႔ အျပဳအမူေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာအာဏာရွင္ ေခတ္တစ္ေလ်ာက္လုံးလစ္လ်ဴထားခဲ႔တာ ။ ဆရာမရဲ႕ ႏွလုံးသားမွာလည္း ကေလးေတြကုိ စာေမးပြဲ ေအာင္ခ်င္စိတ္နဲ႔ ဒီလုိ ယုံ ယုံၾကည္ၾကည္ လုပ္ေနခဲ႔တာ ။ အာဏာရွင္ေခတ္ကလည္း ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ေမာင္ႏွင္တဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကုိယ္႔ကုိယ္ကုိယ္ ပုိင္စုိးမႈနဲ႔ ေ၀ဖန္စစ္ေၾကာနုိင္တဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ကေလးေတြကုိ ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ရုိက္ႏွက္ဆုံးမခြင္႔ေပး ခဲ႔တာ ။ ခုေတာ႔ စာသင္ခန္းထဲလုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက စမ္းစစ္ေ၀ဖန္လာခဲ႔ၿပီ ။ ဆရာေတြမွာ ရွိတဲ႔ ဘာသာ ေရးဆန္မႈ ကုိ တျဖည္းျဖည္းေလ်ာ႔ခ်ဖုိ႔ႀကဳိးစားလာၾကၿပီဆုိတာကုိေတြ႔ရမယ္ ။ စာသင္ခန္းအတြင္းက အာဏာကုိ  ဆရာဆီ ကေန ကေလးငယ္နဲ႔တျခားေသာအခန္းဂ႑ေတြဆီကုိ လြဲေျပာင္းေပးဖုိ႔လည္းတကယ္လုိအပ္လာေနပါၿပီ ။ ဒီသေဘာကုိ နားလည္မွာသာလ်င္ ကေလးဗဟုိျပဳသင္ၾကားေရးဆုိတာရဲ႕ အနက္ရႈိင္းဆုံးအပုိင္းကုိ နားလည္လာမွာျဖစ္တယ္ ။

သင္ၾကားျခင္း (Teaching )
            ေသနတ္နဲ႔ တုိင္းျပည္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ရတာလြယ္တယ္ ။ စာသင္ခန္းထဲ ႀကိမ္လုံးကုိင္ၿပီး သင္ရတာ ေက်ာင္းသား ေတြကုိအလြယ္တကူ စည္းကမ္းလုိက္နာေအာင္လုပ္ႏုိင္တယ္ ။ ယခင္က စာသင္ၾကားျခင္းမွာ ဆရာေတြဟာ သူတုိ႔ ေက်ာက္သင္ပုန္းမွာ ေရးထားတဲ႔စာေတြကုိ ကေလးငယ္ေတြအေပၚ သူတုိ႔လက္ထဲက ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ကုိင္ကုိင္ၿပီး ေထာက္ျပ ၇ြတ္ဆုိခဲ႔တယ္ ။ စဥ္းစားၾကည္႔ၾကပါဦး ။ ဒီလုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကေလးငယ္ေတြ ဘယ္လုိ ရွင္သန္ ရပ္တည္ခဲ႔ရရွာသလဲဆုိတာ ။ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚက စာကုိ ႀကိမ္လုံးနဲ႔ေထာက္ေထာက္ျပၿပီး ရြတ္ဆုိခုိင္းခံ၇တာဟာ ယေန႔ကာလမွာ အေသးအဖြဲ႔ကိစၥမဟုတ္ေတာ႔ဘူး ။ အေသးအဖြဲ႔ကိစၥဆုိရင္ေတာင္ ကၽြန္တုိ႔ဟာ ပညာသင္ၾကားျခင္း မွာ အဲဒီလုိ အေသးအဖြဲ႔ကေလးေတြက စၿပီးျပင္ရမွာ ။ ပညာေရးရဲ႕ေနရာတုိင္းမွာ အျပဳအမူတုိင္းမွာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေပၚ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြကုိ သိစိတ္ရွိရွိနဲ႔ျဖစ္ေစ ၊ မသိမသာျဖစ္ေစလုပ္ေနခဲ႔ၾကတာ ။ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚက စာကုိ ႀကိမ္းလုံးနဲ႔ ေထာက္ျပရင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လုိက္ဆုိခဲ႔ရတာေတြဟာ ကေလးငယ္ေတြရဲ႕ မသိစိတ္ထဲကုိ အေၾကာက္တရားဆုိင္ရာနဲ႔ အမိန္႔နာခံမႈကုိ မသိမသာသြပ္သြင္းေနတာ ။ခုေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြက ဆရာေတြလက္ထဲက စစ္လက္နက္ တစ္မ်ဳိးျဖစ္တဲ႔ ႀကိမ္လုံးကုိ ရုပ္သိမ္းလုိက္ပါၿပီ ။ စာသင္ခန္းထဲမွာ ႀကိမ္လုံးဆုိတာ မရွိေတာ႔တဲ႔အခါ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းၾကားထဲက ပုံစံတစ္ရပ္ကုိေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္းစဥ္းစားေတြးေခၚဖုိ႔ လုိလာတာေတာ႔ အမွန္ပဲ   သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းႏွစ္ဆက္ဆံမႈၾကားထဲက ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ကုိ စဥ္းစားေတြး ေခၚျပထားတဲ႔ အေရးအသားေတြအမ်ားႀကီးပါပဲ ။ ဂၽြန္ဂ်ဴ၀ီကဆုိရင္ “သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းၾကားထဲက အဆက္အစပ္ ဟာ ေရာင္းျခင္းနဲ႔ ၀ယ္သူျခင္းၾကားထဲက အဆက္အစပ္လုိပဲ တိတိက်က်တူညီမႈရွိတယ္ ။  တပည႔္ေတြ သင္ယူမႈမွာ တုိးတက္လာဖုိ႔ရာ တစ္ခုတည္းေသာနည္းလမ္းကေတာ႔  တကယ္႔စစ္မွန္တဲ႔ သင္ၾကားျခင္းအရည္အေသြးနဲ႔အေရ အတြက္ေတြကုိ တုိးပြားမ်ားျပားေအာင္လုပ္ေပးဖုိ႔ပဲ ။  သင္ယူျခင္းဆုိတာ တပည္႔ေတြကုိယ္တုိင္ ကုိယ္႔ဘာသာကုိယ္ လုပ္ရမယ္႔အရာ ၊ ကုိယ္႔အတြက္ကုိယ္လုပ္ရမယ္႔အရာပဲ ။  စတင္ဦးစီဦးေဆာင္ ေဆာင္ရြက္ရမယ္႔ သူဟာ သင္ယူသူပဲ ။  ဆရာဆုိတာက လမ္းညြန္ေပးမယ္႔သူ ၊ ညႊန္ၾကားေပးမယ္႔သူပဲ ။ ဆရာက  ေလွကုိ ပဲ႔ကုိင္မယ္ ၊ ေလွေရြ႕လ်ားမယ္႔ စြမ္းအင္ က တပည္႔ေဆြဆီကသာလာရမယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္ ။  ဂၽြန္ဂ်ဴ၀ီရဲ႕ အေတြးအေခၚဟာ ဆရာကုိ ဘာသာေရးဆန္မႈပုံစံ တစ္ရပ္ကေန ေလ်ာ႔ခ်လုိက္တာျဖစ္တယ္ ။ ၿပီးေတာ႔ အာဏာရွင္တစ္ဦးလုိ လုပ္ပုိင္ခြင္႔ေတြကုိ ရုပ္သိမ္းလုိက္ရာလည္း ေရာက္တယ္ ။ ၿပီးေတာ႔ တပည္႔ေတြအေပၚ ဆရာဟာ ေလးစားေပးရတဲ႔ အေနအထားတစ္ရပ္ကုိ  စည္းကမ္းနဲ႔ က်င္႔၀တ္ ပုံစံမ်ဳိးအရမဟုတ္ဘဲ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းဆုိတဲ႔ ဆက္သြယ္ေ၇းပုံစံထဲမွာထည္႔သြင္းေပးလုိက္တာ ။ 

                                 ဂ်ဴ၀ီက သင္ယူသူရဲ႕အခန္းဂ႑ကုိ ပုိၿပီဦးစားေပးလုိက္တယ္ ။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးေတြးရရင္ ဆရာေတြရဲ႕ ရည္၇ြယ္ခ်က္၊ ေစတနာဆုိတာေတြအေပၚကို အယုံအၾကည္မရွိေတာ႔တာပဲ ။ ဆရာဟာ သက္ဆုိင္ပညာရပ္ကုိ တတ္ကၽြမ္း တာမွန္ေပမယ္႔ ဦးေဆာင္သင္ၾကားျခင္းမွာ သူရဲ႕ ရည္၇ြယ္ခ်က္ေတြအတြင္းဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြခ်မွတ္မွာ ။ ဆုိခဲ႔ သလုိ ႀကိမ္လုံးနဲ႔ ကေလးေတြရြတ္ဆုိရမယ္႔ စာကုိ ေထာက္ျပခ်င္ေထာက္ျပေနေတာ႔မွာ ။ ဂ်ဴ၀ီရဲ႕ အျမင္ဟာ ကေလးဗဟုိျပဳ ၊ သင္ယူသူဗဟုိျပဳပညာေရးကုိ အမ်ားႀကီးျဖည္႔ဆည္းေပးတယ္ ။ ၿပီးေတာ႔ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းထဲမွာ ဆရာရဲ႕ ဗရမ္းဗတာလုပ္ပုိင္ခြင္႔နဲ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ မရွိေလေကာင္းေလပဲ။ လက္ေတြ႔ ပရက္ဂမာတစ္တစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ဂ်ဴ၀ီဟာ ဆရာ ဆုိတာကုိ လူဆန္ဆန္ၾကည္႔ျမင္ခဲ႔ၿပီး  ဆရာဆီမွာေပးအပ္ထားတဲ႔ ေကာင္းျမတ္မႈ(Virtue) ဆုိတာကုိ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူျခင္းၾကားထဲက ေၾကာင္းက်ဳိးညီညြတ္တဲ႔ ေလာဂ်စ္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားမႈကုိ ဖယ္ခြာေပးခဲ႔ႏုိင္တာကုိလည္းေတြ႔ ရမယ္ ။

ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား ေတြးေခၚျခင္း(Critical Thinking)
            တုိင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖဳိးတုိးတက္ဖုိ႔အတြက္ အေရးအပါဆုံးအရာေတြထဲမွာ ပညာေရးဟာ အေရးႀကီးတဲ႔ အရာတစ္ခုပဲ ။ ပေလးတုိး ရူးဆုိး၊ ကန္႔တုိ႔ကစလုိ႔ ဒႆနပညာရွင္ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာပညာေရးဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးအတြက္ အေရးပါေၾကာင္းကုိေဆြးေႏြးခဲ႔ၾကတာခ်ည္းပါပဲ ။  ပညာေ၇းက လူေတြရဲ႕ အက်င္႔စ၇ုိက္နဲ႔ အျပဳအမူေတြ ၊ ေတြးေခၚပုံေတြ ကုိ သူလူမွန္းမသိခင္ ငါးနွစ္သားအရြယ္ေလာက္ကစၿပီး အင္စတီက်ဴးရွင္းအေလ႔အက်င္႔အတြင္းထည္႔ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထား ႏုိင္တယ္ ။  ယခင္က ကားလ္မာ႔က္စ္ကုိ မွားမွားယြင္းယြင္း အနက္ျပန္သူေတြက စီးပြားေရးအေဆာက္အအုံဟာ လူေတြ အေပၚထိန္းခ်ဳပ္ ထားႏုိင္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ခဲ႔ၾကတယ္ ။ ယခုေနာက္ပုိင္းမွာေတာ႔ အာသူေဆတုိ႔လုိ ဒႆနပညာရွင္ ေတြကုိယ္၌က ပညာေရးဟာ လူေတြရဲ႕ လူမႈေရးအေလ႔အက်င္႔နဲ႔အေတြးေခၚပုံကုိထိန္းေက်ာင္းႏုိင္တဲ႔ လက္နက္ကိရိယာ တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိလာခဲ႔ၾကတယ္ ။  
                           အာသူေဆရဲ႕အျမင္ဟာ အစဥ္အလာ မာ႔က္စ္၀ါဒကေန ေဖာက္ထြက္ၿပီးျမင္လာခဲ႔တဲ႔ အျမင္ပဲ ။ ဒါကုိ အေဆာက္အအုံလြန္၀ါဒီတစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ကတ္သရင္းဘယ္ေဆကပဲ “၁၉၇၀ ခုနွစ္မ်ားက စာေပးသင္ၾကား ပုိ႔ခ်ေနတဲ႔ ကၽြန္မ တုိ႔တစ္ေတြဟာ ISAs (Ideological State Appratus) ၀ါ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ အုိင္ဒီယုိ လုိဂ်ီလက္နက္  အေပၚေရးထားတဲ႔ အာ သူေဆအက္ေဆး ဘာသာျပန္ ပထမဆုံးထြက္လာတဲ႔ အခ်ိန္ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္သြားတယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္ ။ တနည္း အာျဖင္႔ လူသားရဲ႕ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈပုံစံကုိ ပုိမုိတုိးတက္ေကာင္းမြန္လာေအာင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၊ ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးသြား ေအာင္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔  ႏုိင္ငံေတာ္က ခ်ဳပ္ကုိင္ထားတဲ႔ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီေတြထဲမွာ စီးပြားေရးထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္သာ မကေတာ႔ဘဲ ၊ ပညာေရးဆုိင္ရာ  ႏုိင္ငံေတာ္ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီလက္နက္(Education ISA)ကုိပါ အေရးပါတဲ႔ အရာအျဖစ္ ထည္႔သြင္းလာခဲ႔တာ ။ ဒါကုိပဲ  ဘဲလ္ေဆက ဆက္ၿပီး “ အာသူေဆရဲ႕ တင္ျပခ်က္က ေက်ာင္းနဲ႔ တကၠသုိလ္ေတြဟာ စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံတစ္ခုရဲ႕အဆင္႔တုိင္းမွာ အလုပ္အကုိင္ရရွိဖုိ႔အတြက္ လူငယ္ေတြ ျပင္ဆင္ရတဲ႔ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုဆုိတာကုိ ပယ္ဖ်က္ပစ္လုိက္ရုံသာမကဘူး ၊ စာသင္ၾကားျခင္း ၊ ေရးသားျခင္း ၊ သခ်ၤာတြက္ျခင္း စတဲ႔ ျဖစ္စဥ္ထဲမွာပင္လ်င္ အမိန္႔နာခံျခင္း ၊ လုိက္ေလ်ာလြယ္ျခင္း ၊ ၁၉ရာစု ၀ထၱဳေတြမွာေတြ႔ရတဲ႔ ဇာတ္ ေကာင္ရဲ႕ ပုံစံမ်ဳိးျဖစ္တဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ အေျခခံေတြျဖစ္တဲ႔ အမိန္႔ ဘယ္လုိေပးရမယ္ ၊ ကုိယ္႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ ဘယ္လုိ ထမ္းေဆာင္ရမယ္ဆုိတဲ႔ ညြန္ၾကားခ်က္ကုိ ေပးတယ္ ။ အတုိခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ႔  ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းက သူတုိ႔ရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကုိ မသိစိတ္ထဲအထိ စြဲမွတ္ေအာင္သြန္သင္တယ္ ။ ကုိယ္႔စည္းကမ္းကုိယ္ ထိန္းသိမ္းရမယ္ ဆုိတဲ႔ သြန္သင္မႈ ၊ တပည္႔ေတြကုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲ ၀င္ေရာက္ဖုိ႔ တြန္းအားေပးၿပီး သူတုိ႔အလုပ္သူတုိ႔လုပ္ျခင္းျဖင္႔ မူလအေျခ အေန တစ္ရပ္ကုိ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ တြန္းအားေပးတယ္။ မၾကာေသးခင္က ဥပမာတစ္ခုျပရရင္ လိင္ပညာေပးကုိ မိသားစု တန္ဖုိး စံေတြရဲ႕ အဆက္အစပ္ထဲကသာလ်င္ေပးဖုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ ေကာင္းေၾကာင္း ေတာင္းဆုိမႈေတြရွိလာတာ ကုိ ထုတ္ျပရမယ္ ။ ကၽြန္မတုိ႔ သိတဲ႔ အတုိင္းပဲ မိသားစုဆုိတာ ကေလးေတြ အမိန္႔နာခံဖုိ႔ ၊ လုိက္ေလ်ာလြယ္ဖုိ႔ ၊ သူတုိ႔ အသုိင္း အ၀ုိင္းရဲ႕ တန္ဖုိးေတြကုိသာ အမွန္အျဖစ္သင္ယူဖုိ႔ အတြက္ ေနာက္ထပ္ေနရာတစ္ခုျဖစ္တယ္ ” လုိ႔ ဆုိတယ္ ။  
    
                            ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္ သူတုိ႔ခ်မွတ္ထားတဲ႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းနဲ႔ တန္ဖုိးစံအတြင္း သြပ္သြင္းေပးတာကုိ အာသူေဆရဲ႕ အျမင္မွာေတြ႔ရမယ္ ။  အာသူေဆက ဒီမုိကရက္တစ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ျဖတ္သန္းခဲ႔ ရေတာ႔ကာ အဲဒီလုိသြပ္သြင္းမႈကုိ အေကာင္းအဆုိးရယ္လုိ႔ခြဲေျပာမသြားဘူး ။ သက္ဆုိင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နဲ႔ အုိင္ဒီယုိ လုိဂ်ီစနစ္အရ သူ႔ဟာနဲ႔သူသြားမွာပဲ ။ ဒါေပမယ္႔ ေသခ်ာတာ တစ္ခုက ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္း က သူ႔ရဲ႕ သေဘာ သဘာ၀ကေနၿပီး လူသားရဲ႕ ေတြးေခၚပုံနဲ႔အျပဳအမူေတြအေပၚ အေလ႔အက်င္႔တစ္စုံတစ္ရာကုိ ျဖစ္ေပၚေစ တယ္လုိ႔ ေတာ႔ ဆုိရမယ္ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ နွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္အာဏာရွင္ ပညာေရး လက္ေအာက္မွာေနထုိင္မႈဟာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေတြးေခၚမႈနဲ႔ပုံစံေတြမွာ အာဏာရွင္ဆန္တဲ႔ တစ္ဖက္သက္ေတြးေခၚပုံမ်ဳိးကုိ ပညာေရးကေန သြတ္သြင္း ေနတာေတာ႔အမွန္ပဲ ။                                                                                                                                          စာသင္ခန္းေတြထဲမွာ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ဆရာခ်မွတ္ေပးတဲ႔စာကုိ အလြတ္က်က္မွတ္ေနရတုိင္း ၊ ျပႆနာ တစ္ရပ္ကုိ ေက်ာင္းသားေတြ လြတ္လြတ္လပ္လြပ္ခ်ည္းကပ္ခြင္႔မရတာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ ေနရာတုိင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပညာေရးမွာျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚ(Critical Thinking) ကုိထည္႔၀င္ေပးဖုိ႔ အလ်င္စလုိအပ္ေနပါၿပီလုိ႔ သတိေပးေနတယ္ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ပညာေရးအတြက္ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ လုိအပ္တဲ႔ အရာပဲ။ ပညာေရးအတြက္အေရးပါတဲ ေနရာကေနပါ၀င္တယ္ ။ တနည္းအားျဖင္႔ အာဏာရွင္အေလ႔အက်င္႔ေတြထုံမြမ္း ေနတဲ႔ အရာေတြကုိ ပယ္ဖ်က္ႏုိင္ဖုိ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးမွာ သင္႔တင္႔ ေလ်ာက္ပတ္စြာ တည္ေဆာက္ထားဖုိ႔ေတာ႔ လိုအပ္တယ္ ။ သိပ္မၾကာခင္နွစ္က ပညာေရးခ်ည္း သက္သက္ဂ်ာနယ္ တစ္ေစာင္ရဲ႕ အယ္ဒီတာက မိတ္ေဆြတစ္ဦးထံကုိ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ႔ စာမူတစ္ခုေတာင္းတယ္ ။ စာမူေပးသူ၀ါ ပညာေရးန႔ဲ ပတ္သတ္လုိ႔ ကၽြမ္းက်င္သူမိတ္ေဆြက ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚအေၾကာင္းကုိ ေပးအပ္လုိက္တယ္ ။ ဒီအခါ ပညာေရးဂ်ာနယ္၇ဲ႕ အယ္ဒီတာက စာမူကုိ မထည္႔ခဲ႔ဘူး ။ အယ္ဒီတာရဲ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္က ပညာေရးနဲ႔ သိပ္ မဆုိင္လွလုိ႔ ဆုိတယ္ ။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးထဲက တစ္ခုတည္းေသာ ပညာေရးရဲ႕ အယ္ဒီတာ တစ္ဦးရဲ႕ စကားပါပဲ ။တနည္းအားျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ဘယ္ေလာက္အထိေ၀း ေနသလဲဆုိတာကုိလည္းျပေနရာေရာက္တယ္ ။

 ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ပညာေရးအေဆာက္အအုံ အေတြး အေခၚအတြင္း ၊ သင္ၾကားေရးနဲ႔ သင္ယူမႈပုံစံအတြင္း ၊ ပညာေရးေပၚလစီေတြအတြင္း လိမၼာပါးနပ္စြာ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိး နဲ႔ ထည္႔၀င္ထားရမယ္႔အရာသာမဟုတ္ဘူး ၊ ဒီအေၾကာင္းကုိ ေဖာ္ျပေရးသားထားတဲ႔ စာအုပ္ရယ္လုိ႔ မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနတာကုိေတာင္မွေတြ႔ရတယ္ ။                                                                                     ဒႆနပညာရွင္ေတြအတြက္ေတာ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚဆုိတာ ေလ႔လာသင္ယူလုိ႔ရေနတဲ႔ အတြက္ ဆင္ျခင္မႈအေျခခံ သာမန္ေတြးေခၚပုံနည္းတစ္ခုေလာက္ သာမွတ္ယူေကာင္းမွတ္ယူႏုိင္ေပမယ္႔  ပညာေရးဒႆနနယ္မွာ ေတာ႔ ႀကီးႀကီးမားမားအေလးထားဖြံ႔ၿဖဳိးလာတဲ႔ အေတြးအေခၚ တစ္ခုဆုိတာျငင္းမရႏုိင္ဘူး ။ တနည္းအားျဖင္႔ ဆရာ ၊ ဆ၇ာမေတြ၇ဲ႕ပုဂၢလဆန္တဲ႔ အေတြးအေခၚအတြင္းက ဖယ္ခြာေပးရာလည္းေရာက္သလုိ ၊ ဆရာေတြအေပၚ ဘာသာေရး ဆန္ဆန္ရႈျမင္ထားမႈကုိ ေလ်ာ႔ခ်ေပးမယ္႔ ေတြးေခၚပုံနည္းလမ္းတစ္ခုလည္းျဖစ္တယ္ ။ အထူးသျဖင္႔ အေမ၇ိကန္ တကၠသုိ လ္ေတြမွာ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္သုံးေလးဆယ္ေလာက္က စၿပီး ဖြံၿဖဳိးလာတယ္ ။ ေက်ာင္းသားေတြကုိ သူတုိ႔ရဲ႕ အေတြးအေခၚထဲ မွာ ပါ၀င္ေနတဲ႔ အေၾကာင္းအရာမွန္သမွ်ကုိ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားစိစစ္တတ္ေအာင္သင္ၾကားေပးဖုိ႔ႀကဳိးစားတာပဲ ။ ပညာေရး နယ္ပယ္ထဲမွာ သင္ၾကားေနတဲ႔ သိပံၸံ ၊ သခ်ၤာ ၊ စာေပတုိ႔မွာသာမဘူး ၊ လက္ေတြ႔ဘ၀ထဲက ကိစၥကုိပါစဥ္းစားႏုိင္တယ္ ။  အေနာက္တုိင္းတကၠသုိလ္ေတြရဲ႕ ဌာနအားလုံးဟာလည္း ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းအေတြအေခၚအေၾကာင္းကုိ ေလ႔လာ စူးစမ္း ၾက ၊ သိျမင္လာေအာင္ လုပ္လာၾကတယ္ ။                                                                                                                         ဒါျဖင္႔ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ ဘာလဲ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ  လူ႔ရဲ႕ စိတ္နဲ႔ တြဲဖက္ေနတဲ႔ သိမွတ္နားလည္မႈအျပဳအမူတစ္ရပ္ပဲ လုိ႔ဆုိရင္ အေတာ္ကေလး စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ဆန္တဲ႔ ရွင္းလင္းခ်က္ မ်ဳိး ျဖစ္သြားႏုိင္တယ္ ။ ဒီလုိ အေျဖမ်ဳိးပဲ ေပးလုိ႔ျဖစ္ႏုိင္တယ္ ။ အေၾကာင္းက ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဆုိတာ ျပဳမူလုပ္ ေဆာင္ပုံ (activity) တစ္မ်ဳိး ၊ ေနာက္ ျဖစ္စဥ္ (Process) တစ္ခုျဖစ္ေနလုိ႔ပဲ ။ ဒါေပမယ္႔ သူ႔မွာပါ၀င္တဲ႔ အေျခခံ အေၾကာင္း အရာကေလးေတြေတာ႔ ရွိတယ္ ။ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျခင္းအေတြးအေခၚမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ ရွာေဖြတာ ၊ အမ်ဳိးအစားခြဲျခား တာ ၊ လက္ေရြးစင္ေ၇ြးခ်ယ္တာ ေနာက္ စီရင္ခ်က္ခ်တာေတြကုိ အသုံးျပဳၿပီး  ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ စိစစ္ျခင္းနဲ႔ တန္ဖုိးျဖတ္ျခင္း ေတြလုပ္ရင္ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေပးတယ္ ။ ဆင္ျခင္မႈကုိ အသုံးခ်တာျဖစ္ေပးမယ္႔ သူ႔ရဲ႕ စနစ္တစ္စုံတစ္ရာအတြင္းကေန လုပ္ကုိင္ေတြတာပဲ ။ 

ဆရာေတြအနက္ျပန္ခ်င္သလုိျပန္ထားတဲ႔အေရးအသားကုိ ႀကိတ္မွတ္လက္ခံထားေပးရတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး ၊ တနည္းအားျဖင္႔ သူရဲ႕ ဆင္ျခင္မႈပုံစံဟာ  ပုဂၢဳိလ္ေရးနဲ႔  စိတ္လႈပ္ရွားမႈသက္သက္အေပၚအေျခခံထားတဲ႔ ဆင္ျခင္မႈကေန ကြဲထြက္ေနတဲ႔ ဆင္ျခင္မႈပုံစံတစ္မ်ဳိးပဲ ။  ပုဂၢလိက သေဘာထက္ သင္ၾကား ၊ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔ နည္းလမ္းေတြအေပၚအထူးျပဳၿပီးေ၀ဖန္ပုိင္းျခားတဲ႔ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ပဲ ။                                                                                  ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားေတြးေခၚျခင္း ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ -
-       တျခားေသာလူေတြရဲ႕ အေနအထား ၊ အဆုိနဲ႔ မွတ္ခ်က္ေတြကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္ခြဲျခားသတ္မွတ္တာ
-       အေထာက္အထားေတြကုိ ရႈေထာင္႔ေပါင္းစုံကေန တန္ဖုိးျဖတ္ၾကည္႔တာ
-       ဆန္႔က်င္ဘက္ အဆုိေတြနဲ႔ အေထာက္အထားေတြကုိ မွ်မွ်တတ ခ်ိန္ခြင္လ်ာၾကည္႔ေပးတာ
-        စာေၾကာင္းေတြကုိ ေစ႔ေစ႔စပ္စပ္ဖတ္ရႈတာ ၊ ဆုိလိုခ်က္အေပၚယံေၾကာေနာက္ကြယ္ကုိပါ သိေအာင္လုပ္တာ၊ မွားယြင္းၿပီးမမွ်တတဲ႔ အယူအဆေတြကုိ ခြဲျခား ေဖာ္ထုတ္တာ
-       ပုိၿပီးေကာင္းမြန္တဲ႔ ဆင္ျခင္မႈတက္ခနိေတြကုိ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ျပတာ
-        အေၾကာင္းအရာ ေတြးေခၚပုံ အေဆာက္အအုံတစ္ခုကုိ ဖန္တီးျပရင္း ေလာဂ်စ္ထုတ္ၿပီးအျမင္တစ္ရပ္ ေမြးဖြားေပးတာ         
-       ေကာင္းမြန္တဲ႔ အေထာက္အထားေတြအေပၚအေျခခံၿပီး အဆုိတစ္ရပ္ဟာ မွန္ကန္မႈရွိမရွိ ၊ တရားမွ်တမႈ ရွိမရွိကုိ ေကာက္ခ်က္ဆြဲျပတာ
-       တျခားသူေတြကုိ ယုံၾကည္ႏုိင္ေလာက္တဲ႔ ၾကည္လင္ရွင္းလင္တဲ႔ ဆင္ျခင္မႈပုံစံကုိ အသုံးျပဳ တည္ေဆာက္ျပရင္  အျမင္တစ္ရပ္ကုိ ထုတ္ေဖာ္ျပတာေတြ ပါ၀င္တယ္ ။
ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔  ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းေၾကာင္႔ ရရွိႏုိင္တဲ႔ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကအမ်ားႀကီးပဲ။ ပညာရွင္ေပါလ္က အားနည္းတဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းနဲ႔ အားေကာင္းတဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းရယ္လုိ႔ခြဲတယ္ ။ အားေကာင္း တဲ႔ ေ၀ဖန္ပုိင္ျခားျခင္းမွာ  ကြဲျပားျခားနားတဲ႔ ကမၻာ႔အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိေတာင္ ဖြံ႔ၿဖဳိးလာေစၿပီး၊ အတၱဗဟုိျပဳ ကုိယ္႔ရဲ႕ နယ္ေျမနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚကုိသာဗဟုိျပဳထားတဲ႔ ယူဆခ်က္ေတြကုိေတာင္ေရွာင္လြဲသြားေစႏုိင္တယ္ ။ အဲဒီလုိ ေရွာင္လြဲႏုိင္တဲ႔အျပင္ အသိပညာဆုိင္ရာေကာင္းျမတ္မႈ (Intellectual virtues)ေတြလုိ႔ဆုိရမယ္႔ ရုိးသားမႈ ၊ သတၱိ နဲ႔ ႏွိမ္႔ခ်မႈ ေတြကုိပါ ရရွိေစႏုိင္တယ္လုိ႔ဆုိတယ္ ။ စတဲလ္လာေကာ႔ထရဲကလည္းသူရဲ႕ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္း ဆုိတဲ႔ စာအုပ္မွာ သူ႔ရဲ႕ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကုိ -
-       အာရုံစူးစုိက္မႈနဲ႔ ေလ႔လာစူးစမ္းမႈအားေကာင္းလာျခင္း
-        စာဖတ္ျခင္းအေပၚ စနစ္တက် အာရုံးစုိက္ခ်ည္းကပ္လာႏုိင္ျခင္း
-       စာထဲမွာပါတဲ႔ အေရးမႀကီးတဲ႔အခ်က္ေတြနဲ႔ ေ၀႔လည္လည္ျဖစ္ေနျခင္းထက္ အဓိကအခ်က္အလက္ေတြကုိ ခြဲျခာ ေဖာ္ထုတ္ႏုိ္င္တဲ႔ အေရးအေသြးတုိးတက္လာျခင္း
-       စာထဲမွာပါတဲ႔ တုံ႔ျပန္စရာ အခ်က္ကုိ တုံ႔ျပန္မႈလုပ္ႏုိင္တဲ႔ အရည္အေသြးတုိးတက္လာျခင္း
-       ကုိယ္႔ရဲ႕ အျမင္ကုိ ဘယ္လုိေဖာ္ျပရမလဲဆုိတဲ႔ အသိပညာတုိးတက္လာျခင္း
-       အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ အသုံးခ်ႏုိင္တဲ႔ ခြဲျခားစိစစ္ႏုိင္စြမ္းတုိးပြားလာျခင္းပဲ ။
ဒီသေဘာသကန္ေလာက္ကုိ ျမည္းၾကည္႔ရုံနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ပညာေရးမွာ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဟာ ဘယ္ေလာက္ အထိ အလ်င္အျမန္လုိအပ္ေနၿပီလဲဆုိတာကုိ သိႏုိင္တယ္ ။ တစ္ခါက ကၽြန္ေတာ္ႀကဳံေတြ႔ခဲ႔ရဖူးတဲ႔ ကေလးငယ္တစ္ ေယာက္ဟာ “ ဦးေပါင္းက်ားႏွင္႔ျမင္းက်ားရွင္သည္ မည္သူျဖစ္သနည္း - ဦးေပါင္းက်ားႏွင္႔ျမင္က်ားရွင္သည္ အေလာင္း စည္သူမင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္ ” ဆုိတာကုိ ဆယ္ႀကိမ္းထက္မနည္းအလြတ္က်က္မွတ္ေနရရွာတဲ႔ ပညာေရးမ်ဳိးကေန ကင္း လြတ္ဖုိ႔ရာ သင္ၾကားနည္းတစ္ရပ္အတြက္ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားေတြးေခၚျခင္းဟာ လုိအပ္ေနၿပီလုိ႔ဆုိရမယ္ ။

ဒီစထရပ္တစ္္ပညာေရး (destructive education)
            ဒီေ၀ါဟာရဟာ ပညာေရးဆုိင္ရာ အဘိဓါန္ေတြထဲမွာ ဘယ္လုိလုိက္ရွာရွာေတြ႔ရမယ္႔ အယူအဆမဟုတ္ဘူး ။ အေၾကာင္းက လက္ရွိေဖာ္ေဆာင္ရမယ္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ အေနအထားတစ္ရပ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ေတြးေခၚထားတဲ႔ အယူအဆ တစ္ရပ္ျဖစ္တဲ႔အတြက္ပဲ ။ တစ္ခါက စာေပဆုိင္ရာ သမုိင္းစာအုပ္တစ္အုပ္ကုိ ဖတ္ရင္း ကၽြန္ေတာ္အလြန္ႏွစ္ၿခဳိက္တဲ႔ စကားလုံးတစ္လုံးကေန ယူထားတာပဲ ။  ဘားကုိဗစ္ခ်္တုိ႔ေရးတဲ႔ အေမရိကန္စာေပ သမုိင္းစာအုပ္ကုိ ဖတ္တဲ႔အခါမွာ  အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အသစ္တီထြင္ဖန္တီးမႈကုိ သူ႔အတုိင္းရုိးရုိးေလး မလုပ္ႏုိင္ရရွာဘူး ။ အေၾကာင္းက သူ႔ေရွ႕ က အဲလိယက္တုိ႔လုိကဗ်ာဆရာႀကီးေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈဟာ ပုံစံမ်ဳိးစုံနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း ထဲ စိမ္႔၀င္ျပန္႔နွံ႔ေနေတာ႔ကာ သူတုိ႔ဟာ ေရွ႕မွာ လႊမ္းမုိးထားတဲ႔ စံေတြ ၊ တန္ဖုိးေတြ၊ ရသဆုိင္ရာအျမင္ေတြကုိ ျပန္တြန္းလွန္ဖ်က္ဆီးႏုိင္မွာသာ အသစ္တီထြင္ ဖန္တီးမႈလုပ္ႏုိင္မယ္လုိ႔ျမင္လာၾကတယ္ ။  ဒါေၾကာင္႔ သူတုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈဟာ တီထြင္ဖန္တီးမႈသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ေရွ႕က တန္ဖုိးစံေတြကုိ တြန္းလွန္းရင္း ၊ ျပန္ဖ်က္ရင္း တၿပဳိင္နက္တည္း အသစ္တီထြင္မႈလုပ္ေနရတဲ႔အတြက္ Destructive Creation လုိ႔ သုံးၾကတယ္ ။   
                                  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးဟာလည္း အလာတူးတည္ေဆာက္ဖုိ႔လုိတယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္ ။ ဆုိလုိခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးဟာ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္ အာဏာရွင္အေလ႔အက်င္႔ေတြနဲ႔ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတာ ။ ေက်ာင္းသားေတြ ၊ ဆရာေတြ၊ သင္ရုိးညြန္းတမ္းနဲ႔ ပညာေရးစနစ္ႀကီးတစ္ခုလုံးမွာသာမကဘူး ၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစု၀င္ ေတြနဲ႔လူ႔အဖြဲ႔တစ္ခုလုံးမွာပါ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတာ ။ တနည္းအားျဖင္႔ ဦးေပါင္းက်ားရွင္ႏွင္႔ျမင္က်ားရွင္သည္ အေလာင္း စည္းသူမင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္ ဆုိတာကုိ အႀကိမ္ႀကိမ္းအလြတ္ရြတ္ဆုိေနရေလာက္ေအာင္ ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈနဲ႔ ေလ႔လာစူး စမ္းမႈကုိ ဦးစားေပးမခံခဲ႔ရတာ ။ ေနာက္တုိင္းျပည္ရဲ႕ ဘ႑ာတစ္၀က္ ၀ါ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပုံစံတစ္၀က္ကုိ လမ္းေပၚမွာ ခုန္ေပါက္ ေျပးလႊားေနတဲ႔  ေရသည္ေယာက္်ားကုိ လႊဲေပးလုိက္ျခင္းအေပၚ ဘု၇င္ရဲ႕အသိပညာကင္းမဲ႔မႈရယ္လုိ႔ အနက္မျပန္ဘဲ ဘုရင္ရဲ႕ ရက္ေရာက္မႈလုိ႔အနက္ျပန္တဲ႔ ပညာေရးပုံစံထဲမွာ ရွိေနတာ ။ ေက်ာင္းသားေတြကုိ တင္းၾကပ္တဲ႔ သင္ၾကားေရး ပုံစံနဲ႔သာမကဘူး ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးထဲမွာ အမိန္႔နာခံတတ္ေအာင္လုပ္ထားတာ ။  ဒီလုိႏွစ္ငါး ဆယ္ေလာက္ လုပ္ထားေတာ႔ကာ အမွန္တရားတစ္ရပ္လုိ ျဖစ္ေနတဲ႔ အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိပါ ျပန္ဖ်က္ရင္း လစ္ဘရယ္ တန္ဖုိးစံေတြပါ တၿပဳိင္နက္တည္ေဆာက္ေနဖုိ႔ေတာ႔လုိတယ္ ။ ႏွစ္ငါးဆယ္ေလာက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အေဆာက္အအုံ အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ႔ ပညာေရးကုိ မ်က္လွည္႔စရာ အပ္ခ်ေလာင္းလုပ္သလုိ လစ္ဘရယ္ပညာေရးပုံစံ အစားထုိး လုိက္ရုံနဲ႔ အလြယ္တကူ လစ္ဘရယ္တန္ဖုိးစံေတြ ရလာမွာမဟုတ္ဘူး ။ ေရွ႕က လႊမ္းမုိးထားတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြက အစားထုိးလာတဲ႔အရာကုိ အႀကီးအက်ယ္ ဗရုတ္သုချဖစ္ေအာင္လုပ္မွာ ျဖစ္တဲ႔အတြက္ေအာင္ျမင္တဲ႔ ပညာေရးတစ္ခု ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အစားထုိးလုိက္ရုံနဲ႔ မၿပီးေသးဘူး။ တနည္းအားျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္အစားထုိးလုိက္ တဲ႔ ပညာေရးဟာ အေရွ႕က အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းဖ်က္ရင္း လစ္ဘရယ္ပညာေရး တန္ဖုိးစံေတြကုိ တည္ေဆာက္ရင္းဆုိတဲ႔ အလုပ္ႏွစ္ခုကုိ တၿပဳိင္တည္းအလုပ္လုပ္ေပးေနတဲ႔ ပညာေရးျဖစ္ဖုိ႔အေရးႀကီးတယ္ ။ ပညာေရးေပၚ လစီအေပၚ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈဟာ ေရွ႕က အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ဖ်က္ရင္း  တီထြင္ဖန္တီးမႈကုိ လုပ္ရင္းဆုိတဲ႔ Destructive Creation မ်ဳိးသာလ်င္ျဖစ္သင္႔တယ္ ။ စနစ္ဆုိးတစ္ခုရဲ႕ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာလႊမ္းမုိးခံထားရတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဘယ္အရာကုိမွ အလြယ္တကူအစားထုိးလုိက္၇ုံနဲ႔ အလုိလုိေအာင္ျမင္သြားမွမဟုတ္ဘူး လုိ႔ ယုံၾကည္ရင္ေတာ႔ျဖင္႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အာဏာရွင္တန္ဖုိးစံေတြကုိ ဖ်က္ရင္းလစ္ဘရယ္ တန္ဖုိး စံေတြကုိတည္ ေဆာက္ရင္း ဆုိတဲ႔ အလုပ္ႏွစ္ခုကုိ တၿပဳိင္တည္းလုပ္ေပးႏုိင္တဲ႔ ေပၚလစီ ၊ သင္ၾကားပုံ ၊ သင္ယူပုံ ၊သင္ရုိးညႊန္းတမ္းေတြကုိ ျပဳစုထားသင္႔တယ္ ။
                                                                                                            မင္းခက္ရဲ

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...