ခံစားခ်က္မ်ားႏွင္႔ ေ၀ဖန္ပိုုင္းျခားႏိုုင္စြမ္း
ေ၀ဖန္ပိုုင္းျခားႏိုုင္စြမ္း (Critical Thinking) နဲ႔ စပ္ဟပ္လိုု႔မရတဲ႔ အရာအျဖင္႔ စိတ္ခံစားခ်က္ (Emotion) ကို လူတတ္ၾကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မွတ္ယူထားၾကတယ္။
သူတိုု႔ယူဆတာကေတာ႔ ဦးေဏွာက္ကမွ ဆင္ခ်င္တံုု႔တရားရိွႏိုုင္တယ္။ ႏွလံုုးသားက စိတ္ခံစားခ်က္ေနာက္လိုုက္တယ္လိုု႔ျမင္တယ္။ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က်ေတြးရမယ္၊ အရိွကိုုအရိွအတိုုင္းစဥ္းစားရမယ္ဆိုုရင္ ဦးေဏွာက္ကိုုပဲသံုုးသင္႔တယ္၊ ခံစားခ်က္အရင္းခံႏွလံုုးသားကိုုေတာ႔ ဖယ္ေပါ႔။ ဓမၼဓိ႒ာန္က်တယ္ဆိုုတာကိုုက ခံစားခ်က္နဲ႔ မလိုုမုုန္းထားဘက္လိုုက္တာေတြ မပါတဲ႔ အရိွတရားလိုု႔ ဖြင္႔ဆိုုလိုု႔ရတယ္။
ဒါေပမယ္႔ ေ၀ဖန္ပိုုင္းျခားေတြးေခၚတဲ႔အခါ ခံစားခ်က္ေတြကိုု ဖယ္ထုုတ္မေတြးရဘူးလိုု႔ စိတ္ပညာရွင္ေတြကဆိုုပါတယ္။
ေ၀ဖန္ပိုုင္းျခားတဲ႔အခါ ယုုတၱိေဗဒေတြ၊ ဆင္ျခင္သံုုးသပ္ႏိုုင္စြမ္း အေရးပါသလိုု စိတ္ခံစားခ်က္ေတြလည္းလိုုအပ္တယ္လိုု႔ စိတ္ပညာရွင္ေတြက ယူဆတယ္။ သိုု႔ေသာ္လည္း စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကိုု ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိျမင္ျပီး ဆင္ျခင္တံုု႔တရားနဲ႔ အသံုုးခ်တတ္ဖိုု႔ေတာ႔ လိုုလိမ္႔မယ္။ စိတ္ခံစားခ်က္ေနာက္လိုုက္၊ စိတ္မြန္ထူျပီး အလွ်င္စလိုု ဆံုုးျဖတ္ေတြခ်တာမ်ိဳးမလုုပ္သင္႔ဘူး။ စိတ္ခံစားခ်က္တိုုင္းလည္း အသံုုး၀င္တယ္လိုု႔ ယူဆလိုု႔ေတာ႔မရဘူး။ တခ်ိဳ႕ ေသးသိမ္ျပီး၊ မရင္႔က်က္တဲ႔ စိတ္ခံစားခ်က္လိုုမ်ိဳးေတြကေတာ႔ ဓမၼဓိ႒ာန္က်ခ်င္ရင္ ဖယ္ထုုတ္ရမယ္။
ေ၀ဖန္ပိုုင္းျခားႏိုုင္တယ္ဆိုုတာ ကိုုယ္ရဲ႕ အျမင္နဲ႔ ဆံုုးျဖတ္ခ်က္ေတြကိုု လြမ္းမိုုးေနတဲ႔ ခံစားခ်က္မွန္သမွ်ကိုု ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိႏိုုင္စြမ္းလိုု႔ဆိုုရမယ္။ ကိုုယ္႔အေတြးေခၚအယူအဆနဲ႔ အျမင္ေတြကိုုလြမ္းမိုုးထားတဲ႔ ခံစားခ်က္ေတြကိုု အသိမွတ္ျပဳႏိုုင္လာရင္ ရင္႔က်က္တည္ျငိမ္လာျပီး၊ မွ်တတဲ႔ အျပဳအမူနဲ႔ ယူဆခ်က္ေတြရိွလာမွာျဖစ္တယ္။
ခံစားခ်က္ကိုုမထိမ္းခ်ဳပ္ႏိုုင္ရင္ေတာ႔၊ ခံစားခ်က္ကကိုုယ္႔ိုုထိမ္းခ်ဳပ္သြားမွာပဲ။ အေတြးအေခၚဟာခံစားခ်က္ရဲ႕ အေစအပါးျဖစ္ျပီဆိုုရင္ လူ႔အစြမ္းအစဆံုုးရံူးျပီျဖစ္တယ္။
Ref: Encyclopedia of Applied Psychology, ELSEVIER ACADEMIC PRESS,
Smart Thinking, Matthew Allen, OXFORD.
0 comments:
Post a Comment