Sunday, February 22, 2015

တမၸ၀တီသား



ေဇာ္ေနာင္လင္း

 မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ သတၱဌာန ခုနစ္ ေနရာထဲမွာ အပါအ၀င္ျဖစ္တဲ့ သုဓမၼာဇရပ္၊ မဟာပဌာန္းေဟာသိမ္ေတာ္နဲ႔ ပိဋကတ္တိုက္ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းခြင္က မႏၱေလးေတာင္ေျခမွာရွိတယ္။

မင္းတုန္းမင္းက မႏၲေလး ရတနာပံုၿမိဳ႕ေတာ္ကို တည္ေဆာက္ရာမွာ နန္းၿမိဳ႕ေတာ္၊ က်ံဳးေတာ္၊ မဟာေလာက မာရဇိန္ (ကုသိုလ္ေတာ္) ေစတီေတာ္၊ မဟာအတုလေဝယန္( အတုမရွိ) ေက်ာင္းေတာ္၊ သုဓမၼာ ဇရပ္ေတာ္၊ ပ႒ာန္းေဟာေရႊသိမ္ေတာ္၊ ပိဋကတ္တုိက္ေတာ္တုိ႔ကို တစ္ၿပိဳင္နက္ တည္ေဆာက္ခဲ့တာပါ။
အဲဒီ ခုနစ္ ေနရာအထဲက အားလံုးလိုလိုဟာ စစ္အတြင္းမွာ ပ်က္စီးခဲ့တာေၾကာင့္ အခုအခါမွာ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေနၾကတယ္။

မႏၱေလးေတာင္ေျခက အဲဒီ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ အလုပ္သမားေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႔ရတယ္။ မုခ္ဦးမွာ အဂၤေတရုပ္လံုးရုပ္ၾကြထုလုပ္ေနၾကသူေတြ၊ ေက်ာက္ျပားေတြကို လွီးျဖတ္ေနၾကသူေတြ၊ အေဆာက္အအံုကိုယ္ထည္ပိုင္းအတြက္ သံဖရိန္ေတြကို ဂေဟေဆာ္ေနၾကသူေတြ၊ လမ္းမီးတိုင္ဆင္ေနၾကသူေတြ၊ ျမန္မာမႈအႏုပညာထုလုပ္ေနၾကသူေတြ၊ အလွစိုက္ပန္းမန္ေတြျပဳျပင္ေနၾကသူေတြ၊ အားလံုးဟာ တာ၀န္ကိုယ္စီနဲ႔ လႈပ္ရွားေနၾကတယ္။

ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္ထဲက တခုေသာယာယီအေဆာက္အအံုငယ္ေလးထဲမွာ ခပ္၀၀၊ အသားခပ္ညိဳညိဳ နဲ႔ လူတစ္ေယာက္ ကြမ္းကို တျမံဳ႕ျမံဳ႕၀ါးရင္း အလုပ္လုပ္ေနတယ္။ မက်ယ္၀န္းလွတဲ့အခန္းေလးထဲမွာ ခုတင္တစ္လံုး၊ ကုလားထိုင္အနည္းငယ္နဲ႔ အလုပ္စားပြဲတစ္ခုရွိတယ္။ လက္ေတာ့တစ္လံုး၊ ပရင္တာတစ္ခု၊ စပ္ဆက္ပစၥည္းေတြနဲ႔ စာအုပ္စာတမ္းေတြရွိတယ္။ နံရံမွာ ေက်ာက္စာတခ်ိဳ႕ရဲ႕ ပံုကို ဗီႏိုင္းေတြထုတ္ၿပီး ခ်ိတ္ထားတယ္။

“ ဒီမွာ ေနတာ တစ္ႏွစ္ေလာက္ရွိၿပီေပါ့။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက ညဘက္လုပ္ရတာေတြရွိေတာ့ညလုပ္တာေရာ၊ ေန႔လုပ္တာေရာ အခ်ိန္ျပည့္ၾကီးၾကပ္ႏိုင္ေအာင္ ဒီမွာပဲ လာေနလိုက္တယ္။ ဒါက ထံုးစံပါ ” လို႔ သူကေျပာတယ္။

သူဆိုတာက နာမည္ေက်ာ္ျမန္မာမႈအႏုပညာရွင္ တမၸ၀တီ ဦး၀င္းေမာင္ပါ။ သူက လက္ရွိျပန္လည္တည္ေဆာက္ေနတဲ့ သုဓၶမာဇရပ္၊ မဟာပဌာန္းေဟာသိမ္ေတာ္နဲ႔ ပိဋကတ္တိုက္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းခြင္မွာ ျမန္မာမႈအႏုပညာေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တာ၀န္ယူထားတယ္။ သစ္သားပန္းပု၊ ဖိုက္ဘာပန္းပု၊ ေက်ာက္ပန္းပု၊ အဂၤေတပန္းပုေတြကစလို႔ ပန္းကႏုတ္၊ စိန္ေတာင္အဆံုး အားလံုးဟာသူနဲ႔သက္ဆိုင္တယ္။

“ ပထမဆံုးစသင္တာက ပန္းပုပညာပဲ။ သင္တဲ့အခါမွာ အေဖက လြဲလို႔ က်န္တဲ့ဆရာေတြက ေရွးရိုးႀကီးအတိုင္းပဲ။ ငါသင္တဲ့အတိုင္းလုပ္၊ ဒီျပင္လူလုပ္တာမွားတယ္၊ ငါမွန္တယ္ ဆိုတာေၾကာင့္ အမွန္တရားဆိုတာသိေအာင္ သမိုင္းေၾကာင္းကိုေလ့လာတယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းကိုေလ့လာရင္း ဒါေတြကို ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ လုပ္ျဖစ္လာတာေပါ့ ” လို႔ တမၸ၀တီဦး၀င္းေမာင္က သူ႔ဘ၀ ျဖတ္သန္းမႈပံုရိပ္တခ်ိဳ႕ကိုေျပာျပတယ္။

သူ႔ရဲ႕ ဘိုးေဘးေတြက ေရွးျမန္မာဘုရင္ေတြလက္ထက္ကတည္းက အုတ္၀န္၊ ပန္းတဥ္း၀န္ေတြအျဖစ္အမႈထမ္းခဲ့ၾကသူေတြပါ။ သူကလည္း ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ မႏၱေလးတကၠသိုလ္က ရူပေဗဒဘာသာရပ္နဲ႔ ဘြဲ႕ရၿပီးတဲ့ေနာက္ တမၸ၀တီရပ္ကြက္က ဘိုးဘြားအစဥ္အဆက္ျမန္မာမႈလုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာပဲ ေဇာက္ခ်ၿပီး ဆက္လက္လုပ္ကိုင္လာခဲ့တယ္။ ထူးခၽြန္တဲ့သူ႔လက္ရာေတြေၾကာင့္ ေမြးရပ္ေျမနဲ႔တြဲၿပီး တမၸ၀တီဦး၀င္းေမာင္ရယ္လို႔ နာမည္ရလာခဲ့တယ္။

တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ေမြးကတည္းက ဒီရပ္ကြက္၊ ဒီအသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ က်င္လည္လာခဲ့တဲ့သူ႔အတြက္ ျမန္မာမႈအႏုပညာေတြကို လက္ဆင့္ကမ္းသင္ယူဖို႔ဆိုတာ မခက္ခဲလွပါဘူး။ တရပ္ကြက္လံုးက ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာေတြျဖစ္ခဲ့ၿပီး အသက္ (၇)ႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ပန္းပုထုတတ္ေနခဲ့ၿပီ။

ဖခင္ျဖစ္သူ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္းဆီကေန ပန္းပုပညာကို သင္ယူရင္း ပန္းခ်ီပန္းပုသမိုင္းကို ဆက္ေလ့လာတယ္။ ဦးခင္ေမာင္၊ ဦး၀င္းေဖ၊ ဦးေပၚဦးသက္၊ ဦးေအးျမင့္တို႔ဆီကေန ျမန္မာမႈအႏုပညာ ပန္း(၁၀)မ်ိဳးကို သင္ယူေလ့လာခဲ့သလို စာေပပညာကိုလည္း ဦးေမာင္ေမာင္တင္၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ အရွင္ေရႊကိုင္းသားတို႔ဆီကေန သင္ယူခဲ့တယ္။

ပန္းပုပညာမွာ ျမန္မာ့ရိုးရာအစဥ္အလာေတြက ခြဲထြက္ၿပီး တီထြင္ဆန္းသစ္မႈေတြလည္း လုပ္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအတြက္ တုန္႔ျပန္မႈေတြက တခါတခါမွာ သူ႔အတြက္ ျပင္းထန္ခဲ့တယ္။

ဦး၀င္းေမာင္က “ အရင္တုန္းက ဘုရားတံကဲထုမွ ပန္းပု၊ ျပသာဒ္လုပ္မွ ပန္းပုလို႔ ထင္ၾကတာ။ အလွခ်ိတ္တဲ့ Decoration Art ကို ပန္းပုမထင္ၾကဘူး။ ပုဂံအမ်ိဳးသမီးပံုကို ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို ျပဖူးတယ္။ ရိုးရာပံုမဟုတ္ဘူး၊ ရိုးရာဒီဇိုင္းမဟုတ္ဘူးေပါ့။ အသံုးအေနနဲ႔ေျပာရင္လည္း ဘုရားပလင္လည္းမဟုတ္ဘူး။ အမႊမ္းအမန္းလည္း မဟုတ္ဘူး။ သာမန္လူေတြရဲ႕ အခန္းထဲမွာခ်ိတ္ဖို႔လုပ္တာ။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကေတာ့ သေဘာက်တယ္။ ျမန္မာပန္းပုဆရာေတြက ဘာေျပာလဲဆိုေတာ့ ေမာင္ေက်ာ္ၿငိမ္းသားေလးက ပန္းပုမတတ္လို႔ ပန္းခ်ီပံုေလးေတြ ကူးထုေနရရွာတယ္ လို႔ ႏွိမ္တဲ့သေဘာနဲ႔ ေျပာခဲ့ၾကတယ္” လို႔  ေျပာျပတယ္။

၁၉၆၆ ခုႏွစ္၀န္းက်င္က သူ စတင္ထုလုပ္ခဲ့တဲ့ အဲ့ဒီ ပန္းပုရုပ္ေတြဟာ အစဥ္အလာကို ခ်ိဳးေဖာက္မႈအျဖစ္နဲ႔ ေ၀ဖန္ခံခဲ့ရေပမယ့္ အခုအခါမွာေတာ့ ကမၻာမွာေရာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာပါ ထင္ရွားတဲ့အႏုပညာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ အားလံုးကလက္ခံလာခဲ့ၾကပါၿပီ။

ဦး၀င္းေမာင္ဟာ ပုဂံနန္းေတာ္၊ ပဲခူးနန္းေတာ္၊ ေရႊဘိုနန္းေတာ္၊ မႏၱေလးနန္းေတာ္ အားလံုးကိုတည္ေဆာက္ခဲ့ဖူးတာေၾကာင့္ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ထင္ရွားတဲ့ေခတ္(၄) ေခတ္ရဲ႕ အႏုပညာလက္ရာေတြအားလံုးကို ကၽြမ္းက်င္စြာလုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့တဲ့သူတစ္ေယာက္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

 ဒါ့အျပင္ အတုမရွိေက်ာင္း၊ ေရႊက်င္ေက်ာင္း၊ ဗားကရာေက်ာင္းစတဲ့ သမိုင္း၀င္ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအံုေတြကို ေရွးမူမပ်က္ျပန္လည္ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာလည္း ပါ၀င္ခဲ့ဖူးတာေၾကာင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ရဲ႕ အႏုပညာလက္ရာေတြကို ထဲထဲ၀င္၀င္ေလ့လာႏိုင္ခဲ့ျပန္တယ္။
ျမန္မာ့ရိုးရာအစဥ္အလာေတြကိုအေျခခံေပမယ့္ ေခတ္မီနည္းပညာေတြ၊ ေခတ္မီ ပစၥည္းကိရိယာေတြကိုအသံုးျပဳၿပီး ဆန္းသစ္ထားတဲ့ ျမန္မာမႈအႏုပညာလက္ရာေတြကိုလည္း သူ႔ရဲ႕လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီလို လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ရာမွာ သီတဂူဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ အားေပးေစာင္မမႈက သူ႔အတြက္မ်ားစြာအေရးပါခဲ့တယ္လို႔ ဦး၀င္းေမာင္က တခုတ္တရဆိုတယ္။
“ ႏိုင္ငံတကာက အႏုပညာေတြကိုေလ့လာႏိုင္ေအာင္ ဆရာေတာ္ႀကီးက ျပည္ပသာသနာျပဳခရီးစဥ္တိုင္းေခၚတယ္။ အေသးစိတ္ေလ့လာႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးတယ္။ ၿပီးေတာ့ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က သီတဂူသာသနာျပဳအေဆာက္အအံုေတြမွာ ျပန္လည္ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့တယ္။
အဲဒီအက်ိဳးေက်းဇူးေတြနဲ႔ ျမန္မာအႏုပညာကို ေခတ္မီနည္းနဲ႔ေပါင္းစပ္လုပ္လုပ္ခြင့္ရခဲ့တာ” လို႔ သူကဆိုတယ္။

သူကလည္း သီတဂူဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ သာသနာျပဳ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြအားလံုးမွာ အခေၾကးေငြမယူဘဲ တတ္ထားတဲ့ဗိသုကာပညာရပ္နဲ႔ ျပန္လည္ဒါနျပဳခဲ့တာ အႏွစ္ (၃၀) ေလာက္ရွိခဲ့ၿပီလို႔ ဆိုတယ္။  အသက္ရွင္ေနသမွ် တသက္လံုး ဆက္လက္ၿပီး ဒါနျပဳသြားဦးမယ္လို႔လည္း သူကေျပာတယ္။

ျမန္မာမႈဗိသုကာေလာကမွာ ႏွစ္ေပါင္း(၄၀)ေက်ာ္ က်င္လည္ခဲ့ၿပီးတဲ့သူ႔အတြက္ စိတ္ေက်နပ္မႈအရွိဆံုး လက္ရာကိုေျပာျပပါလို႔ ေမးတဲ့အခါ  ရာႏႈန္းျပည့္စိတ္တိုင္းက်တာ တစ္ခုမွ မရွိဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ အနီးစပ္ဆံုးဆိုရင္ေတာ့  လက္ရာေတြအားလံုးထဲမွာ စစ္ကိုင္းက ဗုဒၵတကၠသိုလ္ကို အားရေက်နပ္မႈအရွိဆံုးလို႔ ဦး၀င္းေမာင္က ညႊန္ျပတယ္။

တည္ေဆာက္ခဲ့သမွ် လက္ရာေတြအားလံုးကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး သမိုင္းကိုေလ့လာၿပီး မမွားေအာင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေပမယ့္ အမွားေတြရွိခဲ့တာကိုလည္း သူက၀န္ခံတယ္။
လုပ္ငန္းအမ်ားစုက အခ်ိန္အကန္႔အသတ္နဲ႔ လုပ္ခဲ့ရတာေတြမို႔ ၊ အတတ္ပညာရွိရက္နဲ႔ မလုပ္ခဲ့ရတာေတြ၊ အခ်ိန္သာရခဲ့ရင္ လက္ရာေတြ ဒီထက္ပိုေကာင္းမယ္ဆိုတဲ့အေတြးနဲ႔ေနာင္တရခဲ့တာေတြက လုပ္ငန္းတိုင္းမွာ ရွိခဲ့တယ္လို႔ သူကမခ်င့္မရဲဆိုေသးတယ္။

“ အဆိုးဆံုးကေတာ့ နားမလည္တဲ့ပုဂိဳလ္ေတြရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈေအာက္မွာ မွားမွန္းသိရက္နဲ႔ လုပ္ခဲ့ရတာပဲ။ ေနာင္တလည္းရတယ္။ မခ်င့္မရဲလည္း ျဖစ္တယ္။ ပညာရွင္မျဖစ္ဘဲ အာဏာရွင္ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ကုန္ရက်ိဳးမနပ္တာေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႕ခဲ့ဖူးတယ္” လို႔ သူကဆိုတယ္။

ေနာက္ထပ္ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမယ့္ေနရာေတြ၊ ေရွးေဟာင္းသမိုင္း၀င္အေဆာက္အအံုေတြမွာလည္း တတ္ကၽြမ္းတဲ့ပညာရွင္ေတြ ဦးစီးၿပီး ထိုက္သင့္တဲ့အခ်ိန္ေပးမွသာ သမိုင္း၀င္လက္ရာေတြ ေရွးမူမပ်က္က်န္ရစ္လိမ့္မယ္လို႔ သူကေ၀ဖန္တယ္။

 အသက္(၆၈) ရွိၿပီျဖစ္တဲ့ ဦး၀င္းေမာင္ဟာ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့  ျမန္မာမႈအႏုပညာေလာကမွာ လက္ရာၾကည့္လိုက္တာနဲ႔ သူ႔လက္ရာမွန္း ပညာရွင္အခ်င္းခ်င္းသိရေလာက္တဲ့ ဟန္တခုကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ သူတတ္ထားတဲ့ပညာေတြကိုလည္း တပည့္ (၅၀၀) ေလာက္ကို လက္ဆင့္ကမ္း သင္ၾကားႏိုင္ေပးခဲ့ပါၿပီ။

သူ႔ရဲ႕မ်ိဳးဆက္အျဖစ္ကေတာ့ သားသမီး ေလးဦးထဲမွာ တစ္ဦးပဲ အေမြဆက္ခံေနတယ္။ အဲဒီသားတစ္ေယာက္က Civil Engineer အျဖစ္ေက်ာင္းဆင္းခဲ့ၿပီး ျမန္မာမႈဗိသုကာလုပ္ငန္းနယ္ပယ္ထဲမွာ ဖခင္နဲ႔အတူက်င္လည္ေနပါတယ္။

“ အတတ္ပညာတင္မဟုတ္ဘူး၊ အသိပညာပါ ရွိဖို႔လိုတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အတတ္ပညာပဲရွိတယ္။ အသိပညာအားနည္းတယ္။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ ေက်ာ္ၾကားသင့္သေလာက္ မေက်ာ္ၾကားဘူး။ ေက်ာ္ၾကားေအာင္ အတတ္ပညာေရာ၊ အသိပညာေရာ ႏွစ္ခုလံုးရွိဖို႔လိုတယ္။ ပန္းပုဆိုရင္ ပန္းပုလည္းထုတတ္ရမယ္၊ ပန္းပုသမိုင္းေၾကာင္းလည္း သိရမယ္။ အဲလိုႀကိဳးစားမွ ပိုၿပီးေအာင္ျမင္တဲ့သူတစ္ေယာက္ျဖစ္လိမ့္မယ္” လို႔ သူက အႀကံျပဳတယ္။

ဦး၀င္းေမာင္ကေရွးေဟာင္းသုေတသနဘက္မွာလည္းစိတ္၀င္စားသူျဖစ္တဲ့အေလွ်ာက္ အဲဒီလုပ္ငန္းေတြမွာလည္း ပါ၀င္ခဲ့တာေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေၾကးေခတ္ရွိခဲ့တဲ့သက္ေသအေထာက္အထားေတြကို ရွာေဖြရာမွာ အျခားေသာပညာရွင္ေတြနဲ႔အတူ သူပါ၀င္ခဲ့တယ္။

တေကာင္းေခတ္ထက္ေစာတဲ့ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းေတြကို ေက်ာက္ဆည္ေဒသမွာ ရွာေဖြခဲ့တာေတြ၊ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ အေစာဆံုးေက်ာက္စာေတြထဲမွာ တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္တဲ့ ျမစ္သားေရႊေစာလူးေက်ာက္စာကို စတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ေနရာေတြမွာသူပါ၀င္ခဲ့သလို တမုတ္ေရႊဂူႀကီးဘုရားကို ျပန္လည္တူးေဖာ္ျပဳျပင္မြမ္းမံရာမွာလည္း သူပါ၀င္ခဲ့တာေတြ႕ရတယ္။

သူ႔ရဲ႕ ျမန္မာမႈအႏုပညာအေတြ႕အႀကံဳေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ ေရးသားခဲ့ဖူးသလို ဆက္ၿပီးလည္း ထုတ္ေ၀ဖို႔ စီစဥ္ေနတယ္လို႔ ဆိုတယ္။
“ ဒီေန႔လူငယ္ေတြကို ေျပာခ်င္တာက စီးပြားေရးကို အဓိကထားၿပီး မ၀င္ပါနဲ႔။ ပညာပိုင္းကိုပဲ အဓိကထားၿပီး၀င္ပါ။ အခုက ပညာပိုင္းမွာ ယုတ္ေလ်ာ့ေနတယ္။ ပညာပိုင္းကို အဓိကထားရင္ စီးပြားေရးက သူ႔အလိုလိုလိုက္လာမွာပါ” လို႔ ၀ါရင့္ ျမန္မာမႈအႏုပညာရွင္ႀကီး ဦး၀င္းေမာင္ကဆိုပါတယ္။










0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...