Tuesday, December 6, 2011

စာနယ္ဇင္းႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး (ဇဝန)၊ အပိုင္း (၃)

by Thant Ko Ko Maung on Wednesday, December 7, 2011 at 9:58am
 
 
ျမန္မာျပည္၏ ႏိုင္ငံေရးသည္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ေကာလိပ္သပိတ္ႀကီး ေပၚခဲ႔ၿပီးသည့္ေနာက္
ဒီေရအလား တဟုန္ထိုး ထိုးတက္လာခဲ႔သည္။ ျပည္သူ႔ ဘက္ေတာ္သား စာနယ္ဇင္းမ်ားလည္း
အတန္အသင္႔ ေပၚထြက္ လာခဲ႔သည္။ ထိုစာနယ္ဇင္း အမ်ားစုသည္ ျပည္သူ႕ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ား
ေပၚတြင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုး ႏိုင္ခဲ႔ၾကသည့္ အေလ်ာက္ တစ္ျပည္လံုးက ဟုမၼရူးကိုသာ အံုးအံုးႂကြက္ႂကြက္
ေတာင္းဆို လာၾကေအာင္ ေရွ႕ေဆာင္ႏိုင္ခဲ႔ ၾကေလသည္။

ထိုအခ်ိန္ မတိုင္မီမွာပင္ ျမန္မာ႔ ႏိုင္ငံေရးကို တြန္းအားေပးေသာ ကေလာင္ရွင္ႀကီး ႏွစ္ဦး ေပၚထြန္းခဲ႔
ေလသည္။ တစ္ဦးမွာ ဇာတိမာန္ စာဆိုႀကီးျဖစ္ေသာ မစၥတာေမာင္မိႈင္းေခၚ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း
ျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္တစ္ဦးမွာ ကာတြန္းဆရာ ေရႊတေလးေခၚ ဦးဘကေလး ျဖစ္ေလသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ မစၥတာေမာင္မိႈင္းႏွင္႔ ေရႊတေလး တို႔သည္ ႏွစ္ဦးေပါင္းၿပီး ျပည္သူတို႔အား ႏိုင္ငံေရး အသိပညာ
ေပးခဲ႔ၾကေလသည္။


နဝမေျမာက္ ကြန္ဖရင္႔ႀကီး ၿပီးသည့္ေနာက္ ျမန္မာျပည္အား မည္သည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ိဳး ေပးသင္႔သည္ကို စံုစမ္းရန္
ဝိႈက္ေကာ္မတီသည္ ျမန္မာျပည္သို႔ ေရာက္ရွိ လာေလသည္။ ထိုအခါ ျမန္မာ သတင္းစာဆရာ ၁၃ ဦးတို႔က
ဝိႈက္ေကာ္မတီသည္ ျမန္မာလူမ်ိဳး အေပါင္းတို႔အား ဟုမၼရူး အုပ္ခ်ဳပ္ခြင္႔ကို ေဆာလ်င္စြာ ရရွိေစရန္ လံုးလံုး
မစီမံႏိုင္သည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔၊ ယင္းဝိႈက္ေကာ္မတီအား အသိအမွတ္ျပဳသည္ ရွိေသာ္ ျမန္မာျပည္ႏွင္႔ ျမန္မာ
အမ်ိဳးသားတို႔အား မ်ားစြာ အက်ိဳးယုတ္ နစ္နာေစလိမ္႔မည္ဟု ထင္ျမင္သေဘာ ရရွိေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကျငာ
ၾကေလသည္။

လက္မွတ္ေရးထိုး ၾကသူတို႔ကား သူရိယ ဦးတုတ္ႀကီး၊ နယူးဘားမား ဦးကြန္း၊ ေအာ႔ဗဇားဗား
ဦးခင္ေမာင္၊ ပညာ႔အလင္း ေမာင္ပုကေလး၊ လစ္ဘာတီ ဦးေရႊၾကဴး၊ ဖရီးဘားမား ဦးထြန္းသန္း၊
အာဇာနည္ ေမာင္ေရႊဘ၊ ျမန္မာ႔ဝန္ထမ္း ဦးေမာင္ေမာင္၊ ျမန္မာ႔အလင္း ေမာင္ေမာင္ႀကီး၊
လြတ္ၿငိမ္းဘြယ္ ေမာင္ထြန္းျမင္႔၊ ေမာ္ဒန္ဘားမား ဦးတင္၊ ဗႏၶဳလ ေမာင္စိန္၊ ဝရဇိန္ ေမာင္ႂကြယ္တို႔
ျဖစ္ၾကသည္။

ျမန္မာ သတင္းစာ ဆရာမ်ားသည္ ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံေရးတြင္ သေဘာ ကြဲလြဲသည့္အခါ ကြဲလြဲ
ၾကေသာ္လည္း နယ္ခ်ဲ႕တို႔ႏွင္႔ ရင္ဆိုင္ၾကသည့္ အခါ၌မူ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈ ရွိၾကျခင္းကို သတင္းစာ
သမိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုး ျပသလိုက္ၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

ဤေၾကျငာခ်က္ႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္း၍ မစၥတာေမာင္မိႈင္းက “ဒါယကာ တက်ိတ္သံုးတို႔သည္ သပိတ္လံုးႀကီးႏွင္႔ တူေသာ
ေၾကာ္ျငာရိုက္ၿပီးေသာ္ ဝိႈက္ေကာ္မတီကို ျငင္းဆန္မည္ဟု၊ အတင္း  ခံေနသည္မ်ားကို ၾကားရေသာအခါ၊ မႏၲေလး
ၾသဘာစာႏွင္႔၊ သေဘာသကာအသံုး မထူးရကား၊ ဟုမၼရူး ရေပါက္လမ္းႏွင္႔၊ အလွမ္းျဖင္႔ မကြာေတာ႔ဘူးဟု၊
အထူးဘဲ အားတက္မိျပန္ေလ၏” ဟူ၍ ေရးသားခဲ႔ေလသည္။

ယင္းသို႔ တစ္ျပည္လံုးက ဟုမၼရူးကိုသာ လိုလားလ်က္ ရွိၾကရာတြင္ ၂၁ ဦး ဂ်ီစီဘီေအ၏ အသံျဖစ္ေသာ သူရိယ
သတင္းစာက ဒိုင္အာခီကို ျပည္သူတို႔ လက္ခံခ်င္ေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး လံႈ႕ေဆာ္ ဝါဒျဖန္႔ခဲ႔ေလသည္။ ျမန္မာ႔အလင္း
သတင္းစာသည္ ေစာေစာပိုင္းက ျပတ္သားေသာဝါဒ မရွိခဲ႔ပဲ အမ်ားအႀကိဳက္ကို လိုက္၍ ေရးသား ေနခဲ႔ရာက
မႏၲေလး ဦးကိုကိုႀကီးလက္မွ ၾကံခင္း ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး (ပုလိပ္ အင္စပိတ္ေတာ္ေဟာင္း) ၏ ဇနီး ေဒၚေဒၚစု
လက္သို႔ ေရာက္ရွိ သြားၿပီးေနာက္ ေအာင္ေဇယ်တု ဦးဘိုးဘတို႔ႏွင္႔ ေပါင္းမိသည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ၂၁ ဦးအား
လံုးလံုးလ်ားလ်ား ေထာက္ခံေသာ သတင္းစာ ျဖစ္သြားေလသည္။

(ျမန္မာ႔အလင္း သတင္းစာပိုင္ရွင္ ဦးကိုကိုႀကီးသည္ ျမန္မာ႔အလင္း သတင္းစာသစ္ကို စတင္
ထုတ္ေဝ၍မွ မၾကာမီမွာပင္ ဆရာသင္ ဓားထိုး၍ အသတ္ခံရျခင္း၊ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း သတင္းစာတြင္
ပါလာသည့္ သတင္း တစ္ပုဒ္ေၾကာင္႔ အရိုက္ ခံခဲ႔ရျခင္း၊ ေဝလမင္းသား အလည္လာစဥ္က ဦးစိန္းအား
နယ္ႏွင္ဒဏ္ ေပးျခင္းတို႔ေၾကာင္႔ သတင္းစာ လုပ္ငန္းတြင္ စိတ္ကုန္ခမ္းသြားဟန္ တူသည္။
၁၉၂၁ ခုႏွစ္ အကုန္ေလာက္တြင္ ျမန္မာ႔အလင္း သတင္းစာတိုက္ကို ေရာင္းခ်ပစ္လိုက္ၿပီး
မႏၲေလးသို႔ျပန္၍ မိမိ တတ္ကၽြမ္းလာခဲ႔ေသာ ယကၠန္းလုပ္ငန္းကို ထူေထာင္ လုပ္ကိုင္
ေနေလေတာ႔သည္။)

ပညာ့အလင္း သတင္းေထာက္ အယ္ဒီတာ ဦးပုကေလးသည္ တစ္က်ိပ္သံုးေယာက္ေသာ သတင္းစာ ဆရာတို႔၏
ဝိႈက္ေကာ္မတီ ေၾကျငာစာတန္းကို ပညာ့အလင္းကိုယ္စား လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ႔သျဖင္႔ တိုက္ပိုင္ရွင္ ဦးတင္ႏွင္႔
ျပႆနာ ေပၚဘြယ္ရာ ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ ပညာ့အလင္းသည္ အစိုးရ အလိုေတာ္ရိႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ
“တူသာသင္း” ဂိုဏ္း၏ ၾသဇာခံသတင္းစာ ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔တည္း။ ထိုေၾကျငာစာတမ္းကို ဦးပုကေလး လက္မွတ္
ေရးထိုးခဲ႔ၿပီး မၾကာမီမွာပင္ ဦးပုကေလးသည္ ၾကယ္တံခြန္ သတင္းစာတိုက္သို႔ ေရာက္ရွိ သြားေလသည္။

ဦးပုကေလးသည္ ဆရာသင္ ဓားထိုး၍ အသတ္ခံရမႈတြင္ ပညာ့အလင္းဦးတင္၏ ပေယာဂ မကင္းေၾကာင္းကို
သိရွိထားခဲ႔သည္။ သို႔ရာတြင္ ပညာ့အလင္းမွာ လုပ္စဥ္က ထိုကိစၥကို မ်ိဳသိပ္ ထားခဲ႔သည္။ ပညာ့အလင္းမွ
ထြက္လာခဲ႔ၿပီးသည့္ ေနာက္မွ ထိုအေၾကာင္းကို ေဖာ္ေကာင္ လုပ္ခဲ႔ေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ အစိုးရက ဦးတင္ကို
ဖမ္းဆီး အေရးယူရကာ ငမိုးကို တကၽြန္းမွ ျပန္၍ ေခၚၿပီးလွ်င္ အမႈကို ျပန္လည္ စစ္ေဆးရေလသည္။ ဦးတင္မွာ
မ်က္ႏွာျဖဴ တရားဝန္ႀကီးမ်ား အေပၚတြင္ ၾသဇာေညာင္းေသာ ဝတ္လံု ေအာ္စကာ ဒီဂလန္ဗီ၏ ေကာင္းမႈေၾကာင္႔
ထိုအမႈမွ လြတ္ေျမာက္ ခဲ႔ရေသာ္လည္း တရားစရိတ္ေၾကာင္႔ ပညာ့အလင္း သတင္းစာတိုက္မွာ အေျခပ်က္ကာ
ရပ္ပစ္လိုက္ရသည့္ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားေလသည္။

၁၉၂၁ ခုႏွစ္ ခရစၥမတ္ပြဲ မတိုင္မီ အခ်ိန္တြင္ အ႒မေျမာက္ ဧဒြက္ ဘုရင္းေလာင္းလ်ာ ျဖစ္ေသာ
ေဝလမင္းသား (ေနာင္အခါ ဝင္စာၿမိဳ႕စားႀကီး) သည္ ျမန္မာျပည္သို႔ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ ေရာက္ရွိ
လာေလသည္။ ထိုအခါတြင္ အလိုေတာ္ရိႀကီးမ်ားက သမီးကညာမ်ားျဖင္႔ ပန္းစည္းဆက္၍ ႀကိဳဆိုကာ
ကပြဲမ်ား၊ ဧည့္ခံပြဲမ်ားကို ခမ္းနား ႀကီးက်ယ္စြာ ျပဳလုပ္ရန္ စီစဥ္ ထားၾကေလသည္။ သတင္းစာမ်ား
ကမူ သပိတ္ေမွာက္ဘို႔ရန္ လံႈ႕ေဆာ္ ေရးသား ၾကေလသည္။ ထိုသို႔ လံႈေဆာ္ ေရးသားၾကသည့္ အတြက္
ဦးခ်စ္လိႈင္အား ဟုမၼလင္းသို႔၄င္း၊ ဦးစိန္း (ျမန္မာ႔အလင္း) အား ကေလးဝသို႔၄င္း၊ ဦးဘလိႈင္
(နယူးဘားမား) အား ေမာ္လိုက္သို႔၄င္း၊ ပဟိုရ္စည္ ဦးဘဦးအား စစ္ေတြသို႔၄င္း နယ္ႏွင္ဒဏ္
ေပးလိုက္ေလသည္။

ထိုအခါက ျမန္မာ႔အလင္း သတင္းစာသည္ ေဝလမင္းသား လာေရာက္ ေနထိုင္သြားသည့္
သံုးရက္စလံုး သတင္းစာ လံုးဝမထုတ္ပဲ ပိတ္၍ ဆႏၵ ျပခဲ႔ေလသည္။

ၾကယ္တံခြန္ သတင္းစာ အယ္ဒီတာ ဦးပုကေလး (ပညာ့အလင္း လက္ေထာက္ အယ္ဒီတာေဟာင္း) သည္
“ေဝလမင္းသားႏွင္႔ ေဆးဖေယာင္းတိုင္” ေခါင္းစဥ္တပ္ကာ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးကေလး မ်ားႏွင္႔ ေဝလမင္းသား
ဆက္ဆံပံုကို မေထာက္မညွာ ေရးသားထားသည့္ ေဆာင္းပါးကို ေရးသားထည့္သြင္း ေဖာ္ျပခဲ႔သည့္အတြက္
ညစ္ညမ္းေသာစာမ်ား ထုတ္ေဝမႈျဖင္႔ အလုပ္မရွိ ေထာင္ဒဏ္ႏွစ္လ အျပစ္ေပး ခံရေလသည္။

၁၉၀၆ ခု ဇန္နဝါရီလ အတြင္းကလည္း ပဥၥမေျမာက္ ေဂ်ာ႔ဘုရင္ ေလာင္းလ်ာျဖစ္ေသာ ေဝလမင္းသားႏွင္႔
ၾကင္ယာေတာ္ ေမရီမင္းသမီးတို႔ ျမန္မာျပည္သို႔ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ကာ ေရာက္လာ ခဲ႔ၾကေသးသည္။ သို႔ရာတြင္
ထိုစဥ္က ျပည္သူ႔ဘက္ေတာ္သား သတင္းစာ ဆရာမ်ား မေပၚခဲ႔ၾကေသး၍ သပိတ္ေမွာက္ ဆႏၵျပရန္ လံႈ႔ေဆာ္မႈ
မရွိခဲ႔ေပ။ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္ေဂဇက္ သတင္းစာတိုက္မွ ျမန္မာဘာသာျဖင္႔ ထုတ္ေဝေသာ
ျမန္မာအေဆြ သတင္းစာက ေဝလမင္းသား ႂကြေရာက္လာသည့္ သတင္းႏွင္႔ ေစာ္ဘြား
ႀကီးငယ္မ်ား၊ ေတာင္တန္းသားမ်ား လာေရာက္ ဖူးေမွ်ာ္ၾကသည့္ သတင္းမ်ားကို ရွည္လ်ားစြာ
ေဖာ္ျပခဲ႔၍ ထိုသတင္းမ်ားကို ဟံသာဝတီ သတင္းစာက တဆင္႔ကူးယူ ေဖာ္ျပခဲ႔ေလသည္။

၁၉၂၂ ခု ႏိုဝင္ဘာလထဲတြင္ ဒိုင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသက္သြင္းမည့္ ဥပေဒျပဳ ေရြးေကာက္ပြဲ
က်င္းပသည့္ အခါ ၂၁ ဦးတို႔က ဒိုင္အာခီကို ပူးသတ္မည္ဟူေသာ ေႂကြးေၾကာ္သံျဖင္႔ ေရြးေကာက္ပြဲ
ဝင္ခဲ႔ၾကသည္။ လိႈင္ပုေက်ာ္၊ ဝံသာႏု ဂ်ီစီဘီေအက ဟုမၼရူးရမွ ယူမည္ဆိုကာ ေရြးေကာက္ပြဲကို
သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။ သို႔ျဖင္႔ ပထမဆံုး ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၂၁ ဦးတို႔ႏွင္႔ အင္ဒီပင္းဒင္႔ ပါတီေခၚ
ေရႊေတာင္ၾကား ပါတီတို႔သာ ယဥ္ၿပိဳင္ခဲ႔ၾက ရေလသည္။ ထိုစဥ္ တစ္ႏိုင္ငံလံုးတြင္ ဟုမၼရူး လိုခ်င္သူက မ်ား၍
ေနေလရာ မဲဆႏၵရွင္ ၁၇၆၀၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိၾကသည့္အနက္ ၆.၉ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ်သာ မဲေပးခဲ႔ၾကေလသည္။

သတင္းစာမ်ားသည္ ျပည္သူတို႔၏ အျမင္ကို ဖန္တီးႏိုင္၊ လႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္း ရွိၾကေသာ္လည္း
ႏိုင္ငံေရးသမားတို႔၏ ေျခလွမ္းကို မတားဆီး ႏိုင္ခဲ႔ၾကသျဖင္႔ ၆ ဒႆမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း မွ်ေသာ
မဲဆႏၵရွင္တို႔၏ ေထာက္ခံမႈျဖင္႔ ၁၉၂၃ ခု ဇန္နဝါရီ လဆန္းစရက္တြင္ ဒိုင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္
ျမန္မာျပည္တြင္ ဖြားသန္႔စင္ခဲ႔ ေလေတာ႔သည္။

၁၉၂၅ ခုႏွစ္ထဲသို႔ ေရာက္လာေသာအခါ ဒုတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏိုဝင္ဘာလထဲတြင္
က်င္းပမည္ဟု အစိုးရက ေၾကျငာေလသည္။ ဤအႀကိမ္တြင္မူ ဟုမၼရူးႏွင္႔ သရာဇ ႏိုင္ငံေရးသမား
အခ်ိဳ႕တို႔က ၂၁ ဦးတို႔ကို အားက်ကာ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ဘို႔ရန္ ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။ ေရႊေတာင္ၾကား
(အင္ဒီပင္းဒင္႔) တို႔ကလည္း “ဗဟု” ဟူ၍ ကင္ပြန္းတပ္ ခံရေသာ တစ္သီး ပုဂၢလမ်ားႏွင္႔ ေပါင္းကာ
ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ၾကသည္။

ဦးဘကေလး၏ ေရႊတေလး ကာတြန္းမ်ားသည္ သူရိယမဂၢဇင္းတြင္ ၁၉၁၇ ခုႏွစ္ေလာက္က စ၍ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္အထိ
ပါရွိခဲ႔ၿပီးေနာက္ အဆက္ျပတ္သြားရာက ၁၉၂၅ ခုႏွစ္တြင္ ျပန္၍ ေပၚလာေလသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ၂၁ ဦး
ပါတီသည္ လႊတ္ေတာ္တြင္ အမတ္အင္အား နည္းသျဖင္႔ အစိုးရ မဖြဲ႕ႏိုင္ပဲ အတိုက္အခံ ျဖစ္လာေလရာ ၂၁ ဦး၏
အသံျဖစ္ေသာ သူရိယသည္ ဦးဘကေလးအား ျပန္လည္ ခ်ဥ္းကပ္၍ ေရႊတေလး ကာတြန္းမ်ားကို စေနေန႔တိုင္း
ထည့္ကာ အစိုးရကို၄င္း၊ မိမိတို႔ႏွင္႔ အတိုက္အခံ ပါတီမ်ားကို၄င္း ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲ ဆင္ႏႊဲခဲ႔ေလသည္။

၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ မတိုင္မီက ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းမ်ားမွာ ႏိုင္ငံေရးထက္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ကာတြန္းက မ်ားခဲ႔
ေလသည္။ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ ဒုတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲမွစ၍ ႏိုင္ငံေရးကို အေလးေပးေသာ သတင္းစာ
အာေဘာ္ျဖစ္သည့္ ကာတြန္း (Editorial Cartoon) ေတြ မ်ားလာသည္။ ပို၍လည္း ေျပာင္ေျမာက္လာသည္။
လက္ရာလည္း အံ့ၾသေလာက္ေအာင္ တိုးတက္လာသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္က ေရးခဲ႔ေသာ “တူသာသင္းႏွင္႔
ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္” တို႔၏ ကာတြန္းႏွင္႔ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္က ဟိုက္ကုတ္ရံုးတြင္ စစ္ေဆးေနသည့္ ဦးဥတၱမ
အမႈကို ဘုရင္မ ပန္းျခံတြင္းမွ နားေထာင္ေနသည့္ လူထုႀကီးကို ေဂၚရာပုလိပ္တို႔က ျမင္းႏွင္႔တိုက္၍ လူစုခြဲပံုကို
သရုပ္ေဖာ္ေသာ ကာတြန္း ႏွစ္ခုမွာ ကာတြန္းသမိုင္းတြင္ ေမာ္ကြန္း တင္ရမည့္ ကာတြန္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္က ကာတြန္းျဖင္႔ အမ်ားဆံုး ထိုးႏွက္ ေလွာင္ေျပာင္ ခံရေသာ ႏိုင္ငံေရး ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးမွာ
သာယာဝတီ ဦးပု ျဖစ္ေလသည္။ ဦးပုက ဒိုင္အာခီကို မဟတၱမဂႏၵီက သပိတ္ေမွာက္သည္ ဆိုကာ၊
ဒိုင္အာခီကို အလိုမရွိ၊ ဟုမၼရူးရမွ ယူမည္ဟု ဆိုခဲ႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သူ႔ကို “ဂႏၵီပု” ဟု ေခၚခဲ႔ၾကသည္။
ေနာင္တြင္ သပိတ္ ေမွာက္သင္႔မွ ေမွာက္ရမည္ဆိုကာ ၂၁ ဦး ျဖစ္လာသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္
အလိုေတာ္ရိ ျဖစ္သြားေလသည္။ ဦးဘကေလးသည္ ႏိုင္ငံေရးသိကၡာ မဲ႔သူမ်ားကို အကြက္ေပၚတိုင္း
နာနာႏွက္ေလ႔ ရွိသည္။

၁၉၂၅ ခုႏွစ္ ဒုတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲးႀကီး ၿပီးသည့္ေနာက္ ဂ်ီစီဘီေအသည္
အစိတ္စိတ္ကြဲကာ ႏိုင္ငံေရးသည္လည္း အီလယ္လယ္ ျဖစ္ေနခဲ႔ရာက ၁၉၂၆-၂၇ ခုႏွစ္တြင္
တစ္ႏိုင္ငံလံုးက စိတ္ဝင္စားၾကၿပီး သတင္းစာမ်ား အေနျဖင္႔ ႏိုင္ငံေရး ကစားစရာအျဖစ္
ေရးကြက္ ေကာင္းလွေသာ အေရးအခင္းတစ္ခု ေပၚေပါက္ လာခဲ႔ေလသည္။ ထိုအေရးမွာ
“ေတာပုန္းႀကီးစံဖဲ” ကိစၥ ျဖစ္ေပသည္။

မိတၳီလာၿမိဳ႕နယ္ မဲေတာရြာသား စံဖဲသည္ သူႀကီးႏွင္႔ မတည့္သျဖင္႔ သူႀကီးက ပုလိပ္ႏွင္႔ေပါင္းကာ စံဖဲကို
ေက်ာ္ေဇာမႈျဖင္႔ ဖမ္းၿပီး ေထာင္က်ေအာင္ လုပ္ခဲ႔ေလသည္။ သူသည္ ေထာင္က ထြက္သည့္အခါ မယားျဖစ္သူကို
နယ္ပိုင္ဝန္ေထာက္၏ တပည့္က သိမ္းပိုက္ထားသည္ကို ေတြ႕ရ၍ မယားခိုးသူကိုသတ္ၿပီး ထြက္ေျပးရာက
အဖမ္းခံရျပန္ရာ ရာဇဝတ္အုပ္ကို သတ္၍ ထြက္ေျပး ျပန္ေလသည္။

သည္တစ္ႀကိမ္တြင္ စံဖဲကို လိုက္လံ ဖမ္းဆီးၾကေသာ္လည္း မမိဘဲ ရွိၾကရာ သတင္းစာမ်ားက သူ႔ကို
လူစြမ္းေကာင္းႀကီးအျဖစ္ ပံုႀကီးခ်ဲ႕၍ ေရးသားခဲ႔ၾကသျဖင္႔ လူသတ္သမား အျဖစ္ျဖင္႔ ဝရမ္းေျပး
ေနရေသာ စံဖဲသည္ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရကို ေတာ္လွန္ေသာ သူပုန္ႀကီးအျဖစ္ ေက်ာ္ၾကား
သြားခဲ႔ေလသည္။ အခ်ိဳ႕က သူ႔အား ဆင္းရဲသား တို႔ဘက္မွ မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ၿပီး အစိုးရႏွင္႔
ဓနရွင္တို႔ကို တိုက္ခိုက္ခဲ႔သည့္ အဂၤလန္မွ အဂၤလန္မွ ေတာပုန္းႀကီး ေရာ္ဘင္ဟုႏွင္႔ ႏိႈင္းယွဥ္၍
ေရးသား ခ်ီးက်ဴးခဲ႔ၾကသည္။ ျပည္သူတို႔ကလည္း နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရကို ခုခံ ေတာ္လွန္ရဲသည့္
လူစြမ္းေကာင္းမ်ားကို ေမွ်ာ္လင္႔၍ ေနၾကရာ စံဖဲ၏ သတင္းမ်ားမွာ လူတိုင္း၏ ပါးစပ္ဖ်ားတြင္
ေရပန္းစား၍ ေနခဲ႔ေလသည္။ အစိုးရသည္ စံဖဲကို စစ္ဗာရီ တပ္မ်ားျဖင္႔ ေတာနင္း၍ ရွာသည့္တိုင္ေအာင္
တစ္ႏွစ္နီးပါးခန္႔ ၾကာမွ် မမိဘဲ ရွိခဲ႔သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ စံဖဲသည္ ငွက္ဖ်ားမိ၍ မထႏိုင္ဘဲ ရွိေနစဥ္ တပည့္
တစ္ဦးက ဆုေငြ ၅၀၀၀ က်ပ္ လိုခ်င္သည့္အတြက္ အသားထဲက ေလာက္ထြက္ခဲ႔ေသာေၾကာင္႔ အဖမ္းခံရကာ
စက္တိုင္ တက္ခဲ႔ရရွာေလသည္။

ယခုလို သတင္းစာတို႔က စံဖဲကို အရင္းျပဳ၍ ႏိုင္ငံေရး ကစားလိုက္ၾကသည့္ အတြက္ စံဖဲလို
ေတာပုန္းေလး တစ္ေယာက္ကိုပင္ အလြယ္တကူ မဖမ္းႏိုင္ေသာ ၿဗိတိသွ် အစိုးရကို လူအင္အား
ေကာင္းေကာင္းျဖင္႔ ေတာ္လွန္ တိုက္ခိုက္လွ်င္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္သည္ ဟူေသာ အေတြးအေခၚသည္
ႏိုင္ငံေရးစိတ္ဓာတ္ ျပင္းထန္ေသာ ဝံသာႏုတို႔၏ ႏွလံုးသားထဲတြင္ ဝင္ေရာက္ခိုေအာင္း
လာခဲ႔ေလသည္။

စံဖဲကို အေၾကာင္းျပဳ၍ လက္ငင္းအက်ိဳး ခံစားရသူကား ဗႏၶဳလ ဦးစိန္ ျဖစ္ေပသည္။ ဦးစိန္သည္
စံဖဲ၏ ေက်းဇူးေၾကာင္႔ ရုပ္ရွင္လုပ္ငန္းကိုပင္ ထူေထာင္ႏိုင္သည့္ အေျခသို႔ ေရာက္ရွိ သြားခဲ႔ေပသည္။
ထိုအေရးတြင္ ဗႏၶဳလ ဂ်ာနယ္သည္ ေန႔စဥ္ သတင္းစာမ်ားကိုပင္ ေက်ာ္လႊား ေအာင္ျမင္ကာ
အႏိုင္ယူႏိုင္ခဲ႔ ေလသည္။

ဆက္ရန္ ...

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...