စာနယ္ဇင္းႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး (ဇဝန)၊ အပိုင္း (၄)
၁၉၂၇-၂၈ ခုႏွစ္ပိုင္းတြင္ ေရွ႕တန္း သတင္းစာႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ သူရိယႏွင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းတို႔
အနက္မွ သူရိယက ၂၁ ဦး အေရးႏွင္႔တကြ အိႏၵိယႏွင္႔ ျမန္မာ ခြဲခြာေရးကို အစဥ္တစိုက္ ေရးသား
လာခဲ႔ရာ တစ္ျပည္လံုးက ဟုမၼရူး လိုလားခ်ိန္ ျဖစ္ေနသည့္ အတြက္ သူရိယသတင္းစာ ေစာင္ေရမွာ
တစ္ေန႔တစ္ျခား က်ဆင္း လာခဲ႔ေလသည္။
ျမန္မာ႔အလင္းကမူ ၂၁ ဦးကို အားေပးသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးထက္ စီးပြားေရးကို ပို၍ အာရံုျပဳေလသည္။
တစ္နည္းဆိုရေသာ္ သတင္းစာကို ပို၍ လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္ ႀကိဳးစားသည္။ ထိုသို႔ ႀကိဳးစားရာတြင္ သတင္းထူး၊သတင္းဦးမ်ား ရရွိေရး အတြက္သာမက မိန္းမခိုးမႈ၊ လင္မယား ကြာရွင္းမႈ၊ ကာမမႈ စသည္တို႔ကိုပါ ႏိႈက္ႏိႈက္ခၽြတ္ခၽြတ္ ရွာေဖြ ထည့္သြင္းေလ႔ ရွိသည္။
ထိုသတင္းမ်ားကို ေထာက္လွမ္းရွာေဖြ ေရးသားရသူမွာရံုးသတင္းေထာက္ ဦးလွထြန္းျဖဴ ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ျဖင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းမွာ ေစာင္ေရတိုးတက္ လာသည္
ႏွင္႔အမွ် နာမည္မွာလည္း “ကာမအလင္း” ဟူ၍ တြင္ခဲ႔ေလသည္။
ထိုသို႔ နာမည္ ေပးခံရသျဖင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းက “သတင္းစာတြင္ မိန္းမမႈမ်ားကို ခေရေစ႔တြင္းက် ေဖာ္ျပသည္မ်ားကို
မႀကိဳက္သူ အခ်ိဳ႕၏ ဆႏၵအတိုင္း ဖံုးဖိ၍ ထားလိုက္ပါက အားကိုးရာမဲ႔ အမ်ိဳးသမီး ကေလးမ်ားအား
လူႀကီးလူေကာင္း အေခၚခံသူတို႔မွာ … ” ဟူ၍ ေရးသားကာ ကာမမႈမ်ား ပို၍ ေသာင္းက်န္းလာၾကမည့္ သေဘာကို
ေဆာင္ေသာ ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းျဖင္႔ ေခ်ပ ကာကြယ္ခဲ႔ ေလသည္။
၁၉၂၈ ခုႏွစ္ တတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပခါနီးတြင္ သူရိယ အစုရွင္မ်ား၏
အေရးေပၚ အစည္းအေဝး က်င္းပကာ ေစာင္ေရက်ျခင္း ကိစၥကို စဥ္းစားၾကၿပီး၊ ထိုအစည္းအေဝးက
ဦးဘေဘကို မန္ေနဂ်င္း ဒါရိုက္တာအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ လိုက္ၾကသည္။ ထိုအခါ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္
ဦးတုတ္ႀကီးသည္ သူရိယမွ ႏုတ္ထြက္ သြားၿပီး ေမာ္လၿမိဳင္မွေန၍ “ေကသရ” အမည္ျဖင္႔ တစ္ပတ္
တစ္ႀကိမ္ သတင္းစာ ထုတ္ေဝေလသည္။ သူသည္ သရာဇက်မ္းကို ေရးခဲ႔သည္။ အိႏၵိယ
ေအာက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္အျဖစ္ အေရြးခံခဲ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္ က်န္းမာေရး အေျခအေန
မေကာင္းသျဖင္႔ အမတ္သက္တမ္း မကုန္မီ ႏုတ္ထြက္ လိုက္ေလသည္။
တတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဦးခ်စ္လိႈင္ႏွင္႔ သာယာဝတီ ဦးပုတို႔လည္း ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကကာ
အေရြးခံခဲ႔ ၾကရေလသည္။ ဤေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲဆႏၵရွင္ ၂၄ ရာခိုင္ႏႈန္း မဲေပးၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားက အထူး အာရံုစိုက္၍ ေရးသားေနၾကသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားမွာ ခြဲေရးတြဲေရးႏွင္႔
လယ္သမားေရးရာ ျပႆနာတို႔ ျဖစ္ေလသည္။ အိႏၵိယမွ ျမန္မာျပည္ ခြဲထြက္ေရးကို ၁၉၁၂ ခုႏွစ္ တည္းကပင္
ျမန္မာ႔အလင္း မဂၢဇင္းက စတင္လံႈ႕ေဆာ္ ေရးသားခဲ႔သည္။ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္က စ၍ ထိုအေရးကို ဝိုင္အမ္ဘီေအက
ကိုင္တြယ္လာသည္။
၁၉၂၈ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ တရုတ္၊ ကုလား အမတ္မ်ားက
ခ်ယ္လွယ္ လာၾကသည္။ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးသည္လည္း သူတို႔ လက္ထဲ၌ ရွိေနသည္။ အလုပ္အကိုင္
ရာထူးဌာနႏၲရ ဟူသမွ်မွာလည္း သေဘၤာႀကီး ကူလီ အလုပ္ကအစ လူမ်ိဳးျခားမ်ားက ႀကီးစိုး
ေနၾကသည္။ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ကုလားဦးေရသည္ ျမန္မာတို႔၏ ႏွစ္ဆမွ် ရွိေလသည္။
ဖေရဇာလမ္း ညေစ်းတန္းကို “ကာလကတၱားဘဇား” ဟူ၍ ေခၚၾကသည္။
တစ္ဖက္မွာလည္း ျမန္မာ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ားမွာ စပါးေစ်းက်၍ ဆင္းရဲဒုကၡႏွင္႔ ရင္ဆိုင္ ေနၾကရသည္။
ထိုစဥ္က စပါးေစ်းမွာ ၁၀၅ က်ပ္သာရွိၿပီး လယ္သမားမ်ားလက္တြင္ ၆၂ က်ပ္မွ်သာ ရၾကရာ လယ္စရိတ္ပင္
မေၾကဘဲ ရံႈးေနၾကသည္ဟု ရန္ကုန္ေဂဇက္ အဂၤလိပ္ သတင္းစာက ေရးသား ခဲ႔ေလသည္။
ျမန္မာ လယ္သမားမ်ားသည္ လူခြန္၊ ေျမခြန္၊ သႆေမဓခြန္၊ သစ္ေတာခြန္၊ အိမ္ခြန္၊ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္၊ ယစ္မ်ိဳးခြန္၊
အျမတ္ေတာ္ခြန္ စသည္တို႔ကို ကုန္း၍ ထမ္းေဆာင္ ေနၾကရေသာ္လည္း အိႏၵိယ လယ္သမားမ်ားမူ အိမ္ခြန္၊ ေျမခြန္၊
အျမတ္ေတာ္ခြန္ မွ်ေလာက္သာ ထမ္းေဆာင္ ေနရပံုကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပေသာ ကာတြန္းတစ္ခုကို ေရႊတေလးက သူရိယ
မဂၢဇင္းတြင္ ေရးဆြဲခဲ႔သည္။ ဗႏၶဳလဂ်ာနယ္ (၁၉၂၆) တြင္ပါေသာ လယ္သမား နတ္သံပစ္ ကာတြန္းႏွင္႔ လကၤာမွာ
ထိုစဥ္က လူတိုင္း၏ ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ သီးေနခဲ႔သည္။
ထိုစဥ္ ခြဲေရးတြဲေရး ကိစၥကို စံုစမ္းရန္လာေသာ ဆိုင္မြန္ေကာ္မရွင္ကို ကုလားမ်ားက စီတန္း
လွည့္လည္ ကန္႔ကြက္ ၾကသည္။ ထိုကုလားမ်ားသည္ အရင္းရွင္ႀကီးမ်ားက ေျမွာက္ပင္႔ေပး၍
ဆႏၵျပၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကရာ “ဆိုင္မြန္ျပန္သြား” ဟူေသာ စကားကို အဂၤလိပ္လို မပီမသျဖင္႔
“ဆိုင္မြန္ဂိုေဘး” ဟူ၍ ေအာ္ဟစ္ ေႂကြးေၾကာ္ခဲ႔ၾက ေလသည္။
ခြဲေရးတြဲေရးသည္ တစတစႏွင္႔ အရိွန္တက္၍ လာေလရာ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ေမလ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ကုလား-ျမန္မာ အဓိကရုဏ္းႀကီး ျဖစ္ပြားေပၚေပါက္ လာခဲ႔ေလသည္။ ထိုအဓိကရုဏ္း
ျဖစ္ရာတြင္ ခြဲေရးကို အားေပးသည့္ သတင္းစာဟုဆိုကာ ကုလားရပ္ကြက္ႏွင္႔ ကပ္ေနေသာ သူရိယ
သတင္းစာကို ကုလားမ်ားက ဝိုင္းၿပီး ဖ်က္ဆီးရန္ ၾကံၾကေသးသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ သူရိယေနာက္ေဖး
လမ္းၾကားထဲ၌ ေမလ ၆ ရက္ေန႔က ငလ်င္ႀကီးေၾကာင္႔ ၿပိဳက် ပ်က္စီးေနေသာ အုတ္ခဲပံုႀကီး ရွိေနရာ
ထိုအုတ္ခဲမ်ားျဖင္႔ သူရိယ တိုက္သားမ်ားက ျပန္၍ပစ္ခတ္ကာ ခုခံကာကြယ္ ၾကရေလသည္။ ထိုသို႔
ပစ္ခတ္ေနၾကစဥ္ အေရွ႕ပိုင္းမွ ဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင္႔ လူထုက ဓားလွံမ်ား ကိုင္ေဆာင္ကာ ခ်ီတက္
လာၾကသျဖင္႔ ကုလားမ်ား အေနာက္ဘက္သို႔ ဆုတ္ေျပး ၾကရေလသည္။
ကုလား-ျမန္မာ အေရးမွာ ေလးရက္အၾကာတြင္ ေအးသြားၿပီး သည့္ေနာက္ ျမန္မာ လယ္သမားတို႔၏ အေရးသည္
ႏြားႏို႔က်ိဳသလို အေပၚယံတင္းၿပီး အတြင္းက လိႈက္ဆူစ ျပဳလာေလသည္။ လယ္သမားမ်ားမွာ စပါးေစ်း က်ဆင္း
ေနရသည့္အထဲ လူခြန္၊ သႆေမဓ အခြန္မ်ားက မခံရပ္ႏိုင္ေအာင္ ဖိစီး ႏိုပ္စက္ျခင္း ခံေနၾကရသည္။ တစ္ႏွစ္
တစ္ႏွစ္လွ်င္ လယ္သမားမ်ားကထမ္းေဆာင္ၾကရသည့္ လူခြန္ႏွင္႔ သႆေမဓ အခြန္မွာ ၉၆ သိန္း ေက်ာ္ေလသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ဗႏၶဳလ ဂ်ာနယ္ထဲက ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းထဲမွာ ပါသလို “ခ်စ္တီးကဆူ၊ အခြန္ေတာ္ပူ၊ လူစင္စစ္က
ဂဠဳန္ျဖစ္” ကုန္ၾကကာ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလထဲတြင္ ဆရာစံ ေခါင္းေဆာင္ေသာ လယ္သမား
ေတာ္လွန္ေရးႀကီး ေပၚေပါက္ လာခဲ႔ေလသည္။
သာယာဝတီတြင္ သူပုန္ထေနသည့္ သတင္းကို သူရိယက ဦးဦးဖ်ားဖ်ား ရရွိခဲ႔၏။ သို႔ေသာ္ သူပုန္ထသည္ဟူ၍
မေရးခဲ႔ေပ။ “သာယာဝတီနယ္တြင္ ရြာသားမ်ား ထႂကြ ေသာင္းက်န္းေနေသာ အေရး” ဟူ၍ ေခါင္းစီးတပ္ၿပီး
ေအာက္က ေခါင္းရန္တြင္ “အင္းရြာ ဘူတာကိုစီး၍ အိမ္မ်ားကို မီးရိႈ႕ျခင္း” ဟု ေဖာ္ျပခဲ႔ေလသည္။ သတင္းသား
ထဲတြင္ “ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္ေန႔ညက ဇိန္ဇာႏွင္႔ လွည္းလမ္းကူး ရြာသူႀကီးႏွင္႔ ဒုတိယ ေတာအုပ္တို႔ကို ရြာသားမ်ားက
သတ္၍ ေသနတ္ ၅ လက္ ယူသြားေၾကာင္း။ ၂၃ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ပုလိပ္ ၈ ေယာက္ႏွင္႔ ရြာသားတို႔
တိုက္ခိုက္ၾကရာ ပုလိပ္ ၄ ေယာက္ ဒဏ္ရာရေၾကာင္း။ အျပာေရာင္ ဝတ္စံုျဖင္႔ နံပါတ္ ၁၂၅ ရြာသားတစ္ဦးကို
အလံေတာင္မွ ဖမ္းဆီး ရမိခဲ႔ေၾကာင္း။ ၂၃ ရက္ေန႔ညက အင္းရြာ ဘူတာကို ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၿပီး အိမ္မ်ားကို
မီးႏွင္႔ ရိႈ႕ၾကေၾကာင္း။ လူ ၃ ေယာက္ ေသ၍ ရံုပိုင္ ဓားခုတ္ခံရေၾကာင္း” ျဖင္႔ ေဖာ္ျပခဲ႔ေလသည္။
ထိုသတင္းေအာက္တြင္ “ေရကင္းရြာ၌ မင္းတိုင္း ေကာက္ခံပံုအေၾကာင္း သတင္းရ၏။ ထိုသတင္းအရ အေတာ္ပင္
ဆိုးဝါးပံု ေပၚသျဖင္႔ ယခု သာယာဝတီ ၿမိဳ႕နယ္အနီး ဆူပူၾကပံုမ်ိဳး ထပ္မံ ျဖစ္ပြားမည္ကို စိုးရိမ္ၾက၍ ထိုအေရးကို
လ်င္ျမန္စြာ စစ္ေဆး စံုစမ္းအေရးယူ ပိတ္ပင္ တားျမစ္သင္႔ေၾကာင္း” ျဖင္႔ မွတ္ခ်က္ ေရးလိုက္၏။ ေခါင္းႀကီးမွလည္း
ယင္းဆူပူမႈ ျဖစ္ရျခင္းသည္ အခြန္ေတာ္ကို အတင္းအၾကပ္ ေတာင္းခံျခင္းကို မခံမရပ္ႏိုင္သည္မွ စ၍
ျဖစ္ပြားရသည္။ အခြန္ေတာ္မ်ားကို တမင္သက္သက္ မေပးစတမ္းဟူေသာ စနစ္မ်ိဳးႏွင္႔လည္း ျဖစ္ပြားရပံုမေပၚ။
အလြန္႔အလြန္ မရႈမလွ ၾကပ္တည္း ခဲယဥ္းေသာ အေျခအေနမ်ိဳးသို႔ ေရာက္၍သာလွ်င္ ယခုကဲ႔သို႔ တရားလက္လြတ္
ဆူပူၾကရသည္။ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေအာင္ စီမံရာ၌ ႏိုင္ငံ အစိုးရတို႔သည္ ညွာညွာတာတာ ေျဖာင္းေျဖာင္းျဖျဖႏွင္႔ ႏိုပ္ကြပ္
ေစလို၏ စသည္ျဖင္႔ ေရးလိုက္ေလသည္။
သူရိယတြင္ ထိုသတင္း ပါလာၿပီးမွ ျမန္မာ႔အလင္းက ဦးေမာင္ေမာင္ခင္ကို သတင္းႏွင္႔ ဓာတ္ပံုယူရန္
သာယာဝတီသို႔ လႊတ္ရေလသည္။ သူရိယက ဦးပုကေလးကို လႊတ္ထားႏွင္႔သျဖင္႔ သတင္းမ်ားကို စံုလင္ေအာင္
ထည့္ႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။
ဓာတ္ပံုသတင္း တစ္ခုတြင္ သူပုန္တစ္ဦးႏွင္႔ အစိုးရဘက္မွ တပ္သားတစ္ဦး ကိုက္ ၅၀ ခန္႔ အကြာ
ေလာက္တြင္ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ၾကပံု ပါရွိရာ စြန္႔စြန္႔စားစား ရိုက္ကူးေသာ ဓာတ္ပံုဆရာကို သတင္းစာ
ဖတ္သူတို႔က အံ့ၾသ ခ်ီးက်ဴးၾကေလသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕က ထိုဓာတ္ပံုကို မယံု။ လုပ္ၾကံ ဖန္တီး
ထားေသာ ဓာတ္ပံုဟု စြပ္စြဲၾကသည္။ မည္သို႔ရွိေစ သူရိယ သတင္းစာမွာ သာယာဝတီ သူပုန္ကို
အေၾကာင္းျပဳ၍ ဂုဏ္ဟိတ္ႏွင္႔တကြ ေစာင္ေရပါ တက္သြားေလသည္။
ယင္းသို႔ သူရိယႏွင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းတို႔ သတင္းဦး သတင္းထူး ေဖာ္ျပႏိုင္ရန္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ႀကိဳးစား
ၾကရာက သူရိယက သူပုန္တို႔ကို အစိုးရတပ္မ်ားက စက္ေသနတ္ျဖင္႔ ပစ္ေသာ္လည္း မီးမကူးဟု
စတန္႔လုပ္ၿပီး ေရးလိုက္သည့္အတြက္ အာမခံေငြ တစ္ေသာင္း အေတာင္းခံရ ေလသည္။ သူရိယသည္
ထိုသို႔ အာမခံ ေတာင္းျခင္းကို ကန္႔ကြက္သည့္ အေနျဖင္႔ ေခါင္းႀကီးပိုင္း မေရးဘဲ ေနခဲ႔ရာ သီတင္း
ႏွစ္ပတ္ခန္႔ အၾကာတြင္ အာမခံေငြ ျပန္၍ ရေလသည္။ ထိုအခါက်မွ သူရိယက ေခါင္းႀကီးျပန္၍
ေရးေလသည္။
သာယာဝတီ သူပုန္ႀကီးသည္ တစတစႏွင္႔ က်ယ္ျပန္႔လာကာ ျပည္ခရိုင္သို႔ ကူးစက္ လာခဲ႔ေလသည္။ ၁၉၃၀ ခု
ဇြန္လ ဒုတိယ ပတ္ေလာက္တြင္ ျပည္ခရိုင္ ေပါက္ေခါင္းၿမိဳ႕အနီး ဝက္ဘိုးတြင္ အစိုးရတပ္ႏွင္႔ သူပုန္တို႔ တိုက္ပြဲ
ျဖစ္ၾကရာ သူပုန္ဘက္မွ ၂၂ ေယာက္ က်ေလသည္။ ထိုသူတို႔ အနက္မွ ၁၆ ေယာက္၏ ဦးေခါင္းမ်ားကို ပန္ခ်ာပီ
စစ္သားမ်ားႏွင္႔ ၿမိဳ႕ေစာင္႔ ပုလိပ္တို႔က ျဖတ္ယူလာၾကၿပီး ျပည္ၿမိဳ႕ ရဲဌာနေရွ႕တြင္ ခံုရွည္မ်ားေပၚတင္၍ ျပသခဲ႔
ေလသည္။
ထိုအခါ ျပည္ၿမိဳ႕မွ အေပ်ာ္ ဓာတ္ပံုရိုက္ ဝါသနာပါသူ အထည္ကုန္သည္ ဒူရဂါးပရာဆတ္ ဆိုသူက
ထိုေခါင္း ၁၆ လံုးကို ဓာတ္ပံု ရိုက္ယူခဲ႔သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ျပည္ၿမိဳ႕မွ သူရိယ သတင္းေထာက္က
သိ၍ ဒူရဂါးပရာဆတ္ ထံမွ ဓာတ္ပံု ေတာင္းယူၿပီး သူရိယ သတင္းစာတိုက္သို႔ ပို႔လိုက္ေလသည္။
ထိုဓာတ္ပံုကို သူရိယ ဦးကံႀကီး ရိုက္ကူးခဲ႔သည္။ ဦးပုကေလး ရိုက္ကူးခဲ႔သည္ဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရးသား
ၾကသည္။ ထိုေရးသားခ်က္ ႏွစ္ခုစလံုး မမွန္။ သူႀကီးေဂဇက္က “ထိုေခါင္းမ်ားသည္ မည္သူမည္ဝါ
တို႔၏ ေခါင္းမ်ားျဖစ္သည္ကို သိရွိရန္ အလို႔ငွာ ဓာတ္ပံုရိုက္ရန္ ခံုေပၚတင္ေနစဥ္ အစိုးရမဟုတ္သူ
အခ်ိဳ႕က တိတ္တဆိတ္ ရိုက္ကူးသြားေၾကာင္း” ျဖင္႔ ေျဖရွင္းသည္။ အမွန္မွာ ဆိုခဲ႔သည့္အတိုင္း
သတင္းစာဆရာ မဟုတ္သူ တစ္ဦးက ရိုက္ကူးခဲ႔သည့္ပံု ျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ သမိုင္းဝင္ သတင္း
ဓာတ္ပံုမ်ားသည္ အေပ်ာ္တမ္း ဓာတ္ပံု ရိုက္သူတို႔က ရိုက္ယူထားသျဖင္႔ သတင္းစာမ်ားက
ရရွိၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ထိုေခါင္း ၁၆ လံုး ဓာတ္ပံု သတင္းစာတြင္ ပါလာသည့္အတြက္ ဒူရဂါးအား
ျပည္ခရိုင္ ရာဇဝတ္ဝန္ႀကီး ေဇးဗီးယားက ေခၚ၍ စစ္လားေဆးလား ျပဳလုပ္ၿပီး နက္ေဂးတစ္ကို
သိမ္းယူ လိုက္ေလသည္။ ဒူရဂါးသည္ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ျပည္ၿမိဳ႕ေပၚမွ အရာရွိ ႀကီးငယ္တို႔ကို
ခ်ဥ္းကပ္ကာ အေရးယူ မခံရရန္ ပူေဇာ္ ပသရသျဖင္႔ သတင္းဓာတ္ပံု ၁၅ က်ပ္ ရသည္ႏွင္႔
မကာမိေအာင္ မိမိ အိတ္ထဲက ေငြ ၅၀၀ က်ပ္ေလာက္ ထြက္သြားေလသည္။
ထိုဓာတ္ပံုေၾကာင္႔ တစ္ႏိုင္ငံလံုးက ဆူပူ ကန္႔ကြက္ခဲ႔ရာ ဗိလတ္ ပါလီမန္အထိ ဂယက္ရိုက္သြား ခဲ႔ေလသည္။
အစိုးရကလည္း ေနာင္တြင္ မည္သည့္ အေၾကာင္းေၾကာင္႔မွ် သူပုန္ ဦးေခါင္းမ်ားကို ျဖတ္၍ ယူမလာရဟု
အမိန္႔ထုတ္ျပန္ တားျမစ္ခဲ႔ရ ေလသည္။ သာယာဝတီ သူပုန္ႀကီးသည္ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္
စတင္ခဲ႔သည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၂ ရက္တြင္ ဆရာစံကို ဖမ္းမိသည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၈ ရက္
ေန႔တြင္ ဆရာစံကို သာယာဝတီ ေထာင္ထဲတြင္ ႀကိဳးေပးလိုက္သည္။
ဆရာစံ၏ အမႈတြင္ ေဒါက္တာဘေမာ္၊ သခင္ျမႏွင္႔ သာယာဝတီအမတ္ ဦးေမာင္ႀကီးတို႔ လိုက္ပါ
ေဆာင္ရြက္ ခဲ႔ၾကရာမွ ေဒါက္တာဘေမာ္ ထင္ေပၚလာသည္။ သခင္ျမမွာ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ တကၠသိုလ္
သပိတ္ ေမွာက္စဥ္ကပင္ ထင္ရွားခဲ႔ၿပီ ျဖစ္သည္။ သာယာဝတီမွ ေအာက္တန္းေရွ႕ေန တစ္ဦး
ျဖစ္ေသာ ဦးေစာကလည္း ထိုအမႈတြင္ လိုက္ပါခဲ႔သည္။
(ဦးေစာသည္ ဆရာစံ၏ ေတာ္လွန္ေရးကို မွန္ကန္သည္ထင္၍ မဟုတ္ပဲ ထိုေတာ္လွန္ေရး အေပၚမွ
အျမတ္ထုတ္ရန္ လိုက္ပါခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဤအခ်က္ကို ထင္ရွားေစသည္မွာ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံု
ကာလအတြင္းက လွည္းကူးအနီး ေဖာင္ႀကီးရြာတြင္ တရားေဟာေျပာပြဲ တစ္ခု၌ ဦးေစာ ေျပာခဲ႔သည့္ စကားမ်ား
ျဖစ္သည္။ ဦးေစာက မိမိ၏ အာဏာဖီဆန္ ေတာ္လွန္ေရးသာလွ်င္ စစ္မွန္သည္။ ဆရာစံတို႔ သာယာဝတီမွာ
သူပုန္ထၾကစဥ္က တိုင္းျပည္ေကာင္းေအာင္ လုပ္မည္အထင္ျဖင္႔ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားက ရိုင္ဖယ္ေသနတ္
ၾကားထဲ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ ၾကသည္မွာ လူမ်ားသာ ေသခဲ႔ရသည္။ ဘာသာ၊ သာသနာေကာင္းေအာင္ ဘာမွ်
မလုပ္ႏိုင္ခဲ႔ဟူ၍ ဆရာစံတို႔၏ ေတာင္သူလယ္သမား ေတာ္လွန္ေရးကို ေသးသိမ္ေအာင္ ေဟာေျပာခဲ႔ ေလသည္။
ထိုေဟာေျပာခ်က္ကို သူရိယက အက်ယ္တဝင္႔ ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။)
သာယာဝတီ သူပုန္အေရးတြင္ ျမန္မာ႔အလင္းက သူပုန္တို႔ေၾကာင္႔ ေတာရြာေတြ မီးေလာင္ ျပာက်
ရသည္ဟု ျပစ္တင္လိုဟန္ျဖင္႔ ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းတစ္ခု ထည့္ခဲ႔ၿပီး “ယခုႏွစ္မွာေတာ႔၊ ဥေပကၡာ
အကုန္ေနတဲ႔အျပင္၊ ဂဠဳန္ေတြ အဟုတ္အမွန္ ဝိုင္းတာေၾကာင္႔၊ သုသာန္တိုင္းလို တေလွ်ာက္မရႊင္ဘို႔
အေရးေပပါ႔၊ ေကာက္ပင္ ကေလးေတြ တခါမျမင္ဘု၊ ယာျပင္တြင္ ျမက္ေတြလႊမ္းတာေၾကာင္႔ …”
စသျဖင္႔ ကဗ်ာႏွင္႔ ခနဲ႔ခဲ႔ေလသည္။
ဆက္ရန္ ...
အနက္မွ သူရိယက ၂၁ ဦး အေရးႏွင္႔တကြ အိႏၵိယႏွင္႔ ျမန္မာ ခြဲခြာေရးကို အစဥ္တစိုက္ ေရးသား
လာခဲ႔ရာ တစ္ျပည္လံုးက ဟုမၼရူး လိုလားခ်ိန္ ျဖစ္ေနသည့္ အတြက္ သူရိယသတင္းစာ ေစာင္ေရမွာ
တစ္ေန႔တစ္ျခား က်ဆင္း လာခဲ႔ေလသည္။
ျမန္မာ႔အလင္းကမူ ၂၁ ဦးကို အားေပးသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးထက္ စီးပြားေရးကို ပို၍ အာရံုျပဳေလသည္။
တစ္နည္းဆိုရေသာ္ သတင္းစာကို ပို၍ လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္ ႀကိဳးစားသည္။ ထိုသို႔ ႀကိဳးစားရာတြင္ သတင္းထူး၊သတင္းဦးမ်ား ရရွိေရး အတြက္သာမက မိန္းမခိုးမႈ၊ လင္မယား ကြာရွင္းမႈ၊ ကာမမႈ စသည္တို႔ကိုပါ ႏိႈက္ႏိႈက္ခၽြတ္ခၽြတ္ ရွာေဖြ ထည့္သြင္းေလ႔ ရွိသည္။
ထိုသတင္းမ်ားကို ေထာက္လွမ္းရွာေဖြ ေရးသားရသူမွာရံုးသတင္းေထာက္ ဦးလွထြန္းျဖဴ ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ျဖင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းမွာ ေစာင္ေရတိုးတက္ လာသည္
ႏွင္႔အမွ် နာမည္မွာလည္း “ကာမအလင္း” ဟူ၍ တြင္ခဲ႔ေလသည္။
ထိုသို႔ နာမည္ ေပးခံရသျဖင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းက “သတင္းစာတြင္ မိန္းမမႈမ်ားကို ခေရေစ႔တြင္းက် ေဖာ္ျပသည္မ်ားကို
မႀကိဳက္သူ အခ်ိဳ႕၏ ဆႏၵအတိုင္း ဖံုးဖိ၍ ထားလိုက္ပါက အားကိုးရာမဲ႔ အမ်ိဳးသမီး ကေလးမ်ားအား
လူႀကီးလူေကာင္း အေခၚခံသူတို႔မွာ … ” ဟူ၍ ေရးသားကာ ကာမမႈမ်ား ပို၍ ေသာင္းက်န္းလာၾကမည့္ သေဘာကို
ေဆာင္ေသာ ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းျဖင္႔ ေခ်ပ ကာကြယ္ခဲ႔ ေလသည္။
၁၉၂၈ ခုႏွစ္ တတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပခါနီးတြင္ သူရိယ အစုရွင္မ်ား၏
အေရးေပၚ အစည္းအေဝး က်င္းပကာ ေစာင္ေရက်ျခင္း ကိစၥကို စဥ္းစားၾကၿပီး၊ ထိုအစည္းအေဝးက
ဦးဘေဘကို မန္ေနဂ်င္း ဒါရိုက္တာအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ လိုက္ၾကသည္။ ထိုအခါ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္
ဦးတုတ္ႀကီးသည္ သူရိယမွ ႏုတ္ထြက္ သြားၿပီး ေမာ္လၿမိဳင္မွေန၍ “ေကသရ” အမည္ျဖင္႔ တစ္ပတ္
တစ္ႀကိမ္ သတင္းစာ ထုတ္ေဝေလသည္။ သူသည္ သရာဇက်မ္းကို ေရးခဲ႔သည္။ အိႏၵိယ
ေအာက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္အျဖစ္ အေရြးခံခဲ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္ က်န္းမာေရး အေျခအေန
မေကာင္းသျဖင္႔ အမတ္သက္တမ္း မကုန္မီ ႏုတ္ထြက္ လိုက္ေလသည္။
တတိယအႀကိမ္ ဒိုင္အာခီ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဦးခ်စ္လိႈင္ႏွင္႔ သာယာဝတီ ဦးပုတို႔လည္း ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကကာ
အေရြးခံခဲ႔ ၾကရေလသည္။ ဤေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲဆႏၵရွင္ ၂၄ ရာခိုင္ႏႈန္း မဲေပးၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားက အထူး အာရံုစိုက္၍ ေရးသားေနၾကသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားမွာ ခြဲေရးတြဲေရးႏွင္႔
လယ္သမားေရးရာ ျပႆနာတို႔ ျဖစ္ေလသည္။ အိႏၵိယမွ ျမန္မာျပည္ ခြဲထြက္ေရးကို ၁၉၁၂ ခုႏွစ္ တည္းကပင္
ျမန္မာ႔အလင္း မဂၢဇင္းက စတင္လံႈ႕ေဆာ္ ေရးသားခဲ႔သည္။ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္က စ၍ ထိုအေရးကို ဝိုင္အမ္ဘီေအက
ကိုင္တြယ္လာသည္။
၁၉၂၈ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ တရုတ္၊ ကုလား အမတ္မ်ားက
ခ်ယ္လွယ္ လာၾကသည္။ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးသည္လည္း သူတို႔ လက္ထဲ၌ ရွိေနသည္။ အလုပ္အကိုင္
ရာထူးဌာနႏၲရ ဟူသမွ်မွာလည္း သေဘၤာႀကီး ကူလီ အလုပ္ကအစ လူမ်ိဳးျခားမ်ားက ႀကီးစိုး
ေနၾကသည္။ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ကုလားဦးေရသည္ ျမန္မာတို႔၏ ႏွစ္ဆမွ် ရွိေလသည္။
ဖေရဇာလမ္း ညေစ်းတန္းကို “ကာလကတၱားဘဇား” ဟူ၍ ေခၚၾကသည္။
တစ္ဖက္မွာလည္း ျမန္မာ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ားမွာ စပါးေစ်းက်၍ ဆင္းရဲဒုကၡႏွင္႔ ရင္ဆိုင္ ေနၾကရသည္။
ထိုစဥ္က စပါးေစ်းမွာ ၁၀၅ က်ပ္သာရွိၿပီး လယ္သမားမ်ားလက္တြင္ ၆၂ က်ပ္မွ်သာ ရၾကရာ လယ္စရိတ္ပင္
မေၾကဘဲ ရံႈးေနၾကသည္ဟု ရန္ကုန္ေဂဇက္ အဂၤလိပ္ သတင္းစာက ေရးသား ခဲ႔ေလသည္။
ျမန္မာ လယ္သမားမ်ားသည္ လူခြန္၊ ေျမခြန္၊ သႆေမဓခြန္၊ သစ္ေတာခြန္၊ အိမ္ခြန္၊ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္၊ ယစ္မ်ိဳးခြန္၊
အျမတ္ေတာ္ခြန္ စသည္တို႔ကို ကုန္း၍ ထမ္းေဆာင္ ေနၾကရေသာ္လည္း အိႏၵိယ လယ္သမားမ်ားမူ အိမ္ခြန္၊ ေျမခြန္၊
အျမတ္ေတာ္ခြန္ မွ်ေလာက္သာ ထမ္းေဆာင္ ေနရပံုကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပေသာ ကာတြန္းတစ္ခုကို ေရႊတေလးက သူရိယ
မဂၢဇင္းတြင္ ေရးဆြဲခဲ႔သည္။ ဗႏၶဳလဂ်ာနယ္ (၁၉၂၆) တြင္ပါေသာ လယ္သမား နတ္သံပစ္ ကာတြန္းႏွင္႔ လကၤာမွာ
ထိုစဥ္က လူတိုင္း၏ ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ သီးေနခဲ႔သည္။
ထိုစဥ္ ခြဲေရးတြဲေရး ကိစၥကို စံုစမ္းရန္လာေသာ ဆိုင္မြန္ေကာ္မရွင္ကို ကုလားမ်ားက စီတန္း
လွည့္လည္ ကန္႔ကြက္ ၾကသည္။ ထိုကုလားမ်ားသည္ အရင္းရွင္ႀကီးမ်ားက ေျမွာက္ပင္႔ေပး၍
ဆႏၵျပၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကရာ “ဆိုင္မြန္ျပန္သြား” ဟူေသာ စကားကို အဂၤလိပ္လို မပီမသျဖင္႔
“ဆိုင္မြန္ဂိုေဘး” ဟူ၍ ေအာ္ဟစ္ ေႂကြးေၾကာ္ခဲ႔ၾက ေလသည္။
ခြဲေရးတြဲေရးသည္ တစတစႏွင္႔ အရိွန္တက္၍ လာေလရာ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ေမလ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ကုလား-ျမန္မာ အဓိကရုဏ္းႀကီး ျဖစ္ပြားေပၚေပါက္ လာခဲ႔ေလသည္။ ထိုအဓိကရုဏ္း
ျဖစ္ရာတြင္ ခြဲေရးကို အားေပးသည့္ သတင္းစာဟုဆိုကာ ကုလားရပ္ကြက္ႏွင္႔ ကပ္ေနေသာ သူရိယ
သတင္းစာကို ကုလားမ်ားက ဝိုင္းၿပီး ဖ်က္ဆီးရန္ ၾကံၾကေသးသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ သူရိယေနာက္ေဖး
လမ္းၾကားထဲ၌ ေမလ ၆ ရက္ေန႔က ငလ်င္ႀကီးေၾကာင္႔ ၿပိဳက် ပ်က္စီးေနေသာ အုတ္ခဲပံုႀကီး ရွိေနရာ
ထိုအုတ္ခဲမ်ားျဖင္႔ သူရိယ တိုက္သားမ်ားက ျပန္၍ပစ္ခတ္ကာ ခုခံကာကြယ္ ၾကရေလသည္။ ထိုသို႔
ပစ္ခတ္ေနၾကစဥ္ အေရွ႕ပိုင္းမွ ဘုန္းႀကီးမ်ားႏွင္႔ လူထုက ဓားလွံမ်ား ကိုင္ေဆာင္ကာ ခ်ီတက္
လာၾကသျဖင္႔ ကုလားမ်ား အေနာက္ဘက္သို႔ ဆုတ္ေျပး ၾကရေလသည္။
ကုလား-ျမန္မာ အေရးမွာ ေလးရက္အၾကာတြင္ ေအးသြားၿပီး သည့္ေနာက္ ျမန္မာ လယ္သမားတို႔၏ အေရးသည္
ႏြားႏို႔က်ိဳသလို အေပၚယံတင္းၿပီး အတြင္းက လိႈက္ဆူစ ျပဳလာေလသည္။ လယ္သမားမ်ားမွာ စပါးေစ်း က်ဆင္း
ေနရသည့္အထဲ လူခြန္၊ သႆေမဓ အခြန္မ်ားက မခံရပ္ႏိုင္ေအာင္ ဖိစီး ႏိုပ္စက္ျခင္း ခံေနၾကရသည္။ တစ္ႏွစ္
တစ္ႏွစ္လွ်င္ လယ္သမားမ်ားကထမ္းေဆာင္ၾကရသည့္ လူခြန္ႏွင္႔ သႆေမဓ အခြန္မွာ ၉၆ သိန္း ေက်ာ္ေလသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ဗႏၶဳလ ဂ်ာနယ္ထဲက ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းထဲမွာ ပါသလို “ခ်စ္တီးကဆူ၊ အခြန္ေတာ္ပူ၊ လူစင္စစ္က
ဂဠဳန္ျဖစ္” ကုန္ၾကကာ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလထဲတြင္ ဆရာစံ ေခါင္းေဆာင္ေသာ လယ္သမား
ေတာ္လွန္ေရးႀကီး ေပၚေပါက္ လာခဲ႔ေလသည္။
သာယာဝတီတြင္ သူပုန္ထေနသည့္ သတင္းကို သူရိယက ဦးဦးဖ်ားဖ်ား ရရွိခဲ႔၏။ သို႔ေသာ္ သူပုန္ထသည္ဟူ၍
မေရးခဲ႔ေပ။ “သာယာဝတီနယ္တြင္ ရြာသားမ်ား ထႂကြ ေသာင္းက်န္းေနေသာ အေရး” ဟူ၍ ေခါင္းစီးတပ္ၿပီး
ေအာက္က ေခါင္းရန္တြင္ “အင္းရြာ ဘူတာကိုစီး၍ အိမ္မ်ားကို မီးရိႈ႕ျခင္း” ဟု ေဖာ္ျပခဲ႔ေလသည္။ သတင္းသား
ထဲတြင္ “ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္ေန႔ညက ဇိန္ဇာႏွင္႔ လွည္းလမ္းကူး ရြာသူႀကီးႏွင္႔ ဒုတိယ ေတာအုပ္တို႔ကို ရြာသားမ်ားက
သတ္၍ ေသနတ္ ၅ လက္ ယူသြားေၾကာင္း။ ၂၃ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ပုလိပ္ ၈ ေယာက္ႏွင္႔ ရြာသားတို႔
တိုက္ခိုက္ၾကရာ ပုလိပ္ ၄ ေယာက္ ဒဏ္ရာရေၾကာင္း။ အျပာေရာင္ ဝတ္စံုျဖင္႔ နံပါတ္ ၁၂၅ ရြာသားတစ္ဦးကို
အလံေတာင္မွ ဖမ္းဆီး ရမိခဲ႔ေၾကာင္း။ ၂၃ ရက္ေန႔ညက အင္းရြာ ဘူတာကို ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၿပီး အိမ္မ်ားကို
မီးႏွင္႔ ရိႈ႕ၾကေၾကာင္း။ လူ ၃ ေယာက္ ေသ၍ ရံုပိုင္ ဓားခုတ္ခံရေၾကာင္း” ျဖင္႔ ေဖာ္ျပခဲ႔ေလသည္။
ထိုသတင္းေအာက္တြင္ “ေရကင္းရြာ၌ မင္းတိုင္း ေကာက္ခံပံုအေၾကာင္း သတင္းရ၏။ ထိုသတင္းအရ အေတာ္ပင္
ဆိုးဝါးပံု ေပၚသျဖင္႔ ယခု သာယာဝတီ ၿမိဳ႕နယ္အနီး ဆူပူၾကပံုမ်ိဳး ထပ္မံ ျဖစ္ပြားမည္ကို စိုးရိမ္ၾက၍ ထိုအေရးကို
လ်င္ျမန္စြာ စစ္ေဆး စံုစမ္းအေရးယူ ပိတ္ပင္ တားျမစ္သင္႔ေၾကာင္း” ျဖင္႔ မွတ္ခ်က္ ေရးလိုက္၏။ ေခါင္းႀကီးမွလည္း
ယင္းဆူပူမႈ ျဖစ္ရျခင္းသည္ အခြန္ေတာ္ကို အတင္းအၾကပ္ ေတာင္းခံျခင္းကို မခံမရပ္ႏိုင္သည္မွ စ၍
ျဖစ္ပြားရသည္။ အခြန္ေတာ္မ်ားကို တမင္သက္သက္ မေပးစတမ္းဟူေသာ စနစ္မ်ိဳးႏွင္႔လည္း ျဖစ္ပြားရပံုမေပၚ။
အလြန္႔အလြန္ မရႈမလွ ၾကပ္တည္း ခဲယဥ္းေသာ အေျခအေနမ်ိဳးသို႔ ေရာက္၍သာလွ်င္ ယခုကဲ႔သို႔ တရားလက္လြတ္
ဆူပူၾကရသည္။ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေအာင္ စီမံရာ၌ ႏိုင္ငံ အစိုးရတို႔သည္ ညွာညွာတာတာ ေျဖာင္းေျဖာင္းျဖျဖႏွင္႔ ႏိုပ္ကြပ္
ေစလို၏ စသည္ျဖင္႔ ေရးလိုက္ေလသည္။
သူရိယတြင္ ထိုသတင္း ပါလာၿပီးမွ ျမန္မာ႔အလင္းက ဦးေမာင္ေမာင္ခင္ကို သတင္းႏွင္႔ ဓာတ္ပံုယူရန္
သာယာဝတီသို႔ လႊတ္ရေလသည္။ သူရိယက ဦးပုကေလးကို လႊတ္ထားႏွင္႔သျဖင္႔ သတင္းမ်ားကို စံုလင္ေအာင္
ထည့္ႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။
ဓာတ္ပံုသတင္း တစ္ခုတြင္ သူပုန္တစ္ဦးႏွင္႔ အစိုးရဘက္မွ တပ္သားတစ္ဦး ကိုက္ ၅၀ ခန္႔ အကြာ
ေလာက္တြင္ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ၾကပံု ပါရွိရာ စြန္႔စြန္႔စားစား ရိုက္ကူးေသာ ဓာတ္ပံုဆရာကို သတင္းစာ
ဖတ္သူတို႔က အံ့ၾသ ခ်ီးက်ဴးၾကေလသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕က ထိုဓာတ္ပံုကို မယံု။ လုပ္ၾကံ ဖန္တီး
ထားေသာ ဓာတ္ပံုဟု စြပ္စြဲၾကသည္။ မည္သို႔ရွိေစ သူရိယ သတင္းစာမွာ သာယာဝတီ သူပုန္ကို
အေၾကာင္းျပဳ၍ ဂုဏ္ဟိတ္ႏွင္႔တကြ ေစာင္ေရပါ တက္သြားေလသည္။
ယင္းသို႔ သူရိယႏွင္႔ ျမန္မာ႔အလင္းတို႔ သတင္းဦး သတင္းထူး ေဖာ္ျပႏိုင္ရန္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ႀကိဳးစား
ၾကရာက သူရိယက သူပုန္တို႔ကို အစိုးရတပ္မ်ားက စက္ေသနတ္ျဖင္႔ ပစ္ေသာ္လည္း မီးမကူးဟု
စတန္႔လုပ္ၿပီး ေရးလိုက္သည့္အတြက္ အာမခံေငြ တစ္ေသာင္း အေတာင္းခံရ ေလသည္။ သူရိယသည္
ထိုသို႔ အာမခံ ေတာင္းျခင္းကို ကန္႔ကြက္သည့္ အေနျဖင္႔ ေခါင္းႀကီးပိုင္း မေရးဘဲ ေနခဲ႔ရာ သီတင္း
ႏွစ္ပတ္ခန္႔ အၾကာတြင္ အာမခံေငြ ျပန္၍ ရေလသည္။ ထိုအခါက်မွ သူရိယက ေခါင္းႀကီးျပန္၍
ေရးေလသည္။
သာယာဝတီ သူပုန္ႀကီးသည္ တစတစႏွင္႔ က်ယ္ျပန္႔လာကာ ျပည္ခရိုင္သို႔ ကူးစက္ လာခဲ႔ေလသည္။ ၁၉၃၀ ခု
ဇြန္လ ဒုတိယ ပတ္ေလာက္တြင္ ျပည္ခရိုင္ ေပါက္ေခါင္းၿမိဳ႕အနီး ဝက္ဘိုးတြင္ အစိုးရတပ္ႏွင္႔ သူပုန္တို႔ တိုက္ပြဲ
ျဖစ္ၾကရာ သူပုန္ဘက္မွ ၂၂ ေယာက္ က်ေလသည္။ ထိုသူတို႔ အနက္မွ ၁၆ ေယာက္၏ ဦးေခါင္းမ်ားကို ပန္ခ်ာပီ
စစ္သားမ်ားႏွင္႔ ၿမိဳ႕ေစာင္႔ ပုလိပ္တို႔က ျဖတ္ယူလာၾကၿပီး ျပည္ၿမိဳ႕ ရဲဌာနေရွ႕တြင္ ခံုရွည္မ်ားေပၚတင္၍ ျပသခဲ႔
ေလသည္။
ထိုအခါ ျပည္ၿမိဳ႕မွ အေပ်ာ္ ဓာတ္ပံုရိုက္ ဝါသနာပါသူ အထည္ကုန္သည္ ဒူရဂါးပရာဆတ္ ဆိုသူက
ထိုေခါင္း ၁၆ လံုးကို ဓာတ္ပံု ရိုက္ယူခဲ႔သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ျပည္ၿမိဳ႕မွ သူရိယ သတင္းေထာက္က
သိ၍ ဒူရဂါးပရာဆတ္ ထံမွ ဓာတ္ပံု ေတာင္းယူၿပီး သူရိယ သတင္းစာတိုက္သို႔ ပို႔လိုက္ေလသည္။
ထိုဓာတ္ပံုကို သူရိယ ဦးကံႀကီး ရိုက္ကူးခဲ႔သည္။ ဦးပုကေလး ရိုက္ကူးခဲ႔သည္ဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရးသား
ၾကသည္။ ထိုေရးသားခ်က္ ႏွစ္ခုစလံုး မမွန္။ သူႀကီးေဂဇက္က “ထိုေခါင္းမ်ားသည္ မည္သူမည္ဝါ
တို႔၏ ေခါင္းမ်ားျဖစ္သည္ကို သိရွိရန္ အလို႔ငွာ ဓာတ္ပံုရိုက္ရန္ ခံုေပၚတင္ေနစဥ္ အစိုးရမဟုတ္သူ
အခ်ိဳ႕က တိတ္တဆိတ္ ရိုက္ကူးသြားေၾကာင္း” ျဖင္႔ ေျဖရွင္းသည္။ အမွန္မွာ ဆိုခဲ႔သည့္အတိုင္း
သတင္းစာဆရာ မဟုတ္သူ တစ္ဦးက ရိုက္ကူးခဲ႔သည့္ပံု ျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ သမိုင္းဝင္ သတင္း
ဓာတ္ပံုမ်ားသည္ အေပ်ာ္တမ္း ဓာတ္ပံု ရိုက္သူတို႔က ရိုက္ယူထားသျဖင္႔ သတင္းစာမ်ားက
ရရွိၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ထိုေခါင္း ၁၆ လံုး ဓာတ္ပံု သတင္းစာတြင္ ပါလာသည့္အတြက္ ဒူရဂါးအား
ျပည္ခရိုင္ ရာဇဝတ္ဝန္ႀကီး ေဇးဗီးယားက ေခၚ၍ စစ္လားေဆးလား ျပဳလုပ္ၿပီး နက္ေဂးတစ္ကို
သိမ္းယူ လိုက္ေလသည္။ ဒူရဂါးသည္ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ျပည္ၿမိဳ႕ေပၚမွ အရာရွိ ႀကီးငယ္တို႔ကို
ခ်ဥ္းကပ္ကာ အေရးယူ မခံရရန္ ပူေဇာ္ ပသရသျဖင္႔ သတင္းဓာတ္ပံု ၁၅ က်ပ္ ရသည္ႏွင္႔
မကာမိေအာင္ မိမိ အိတ္ထဲက ေငြ ၅၀၀ က်ပ္ေလာက္ ထြက္သြားေလသည္။
ထိုဓာတ္ပံုေၾကာင္႔ တစ္ႏိုင္ငံလံုးက ဆူပူ ကန္႔ကြက္ခဲ႔ရာ ဗိလတ္ ပါလီမန္အထိ ဂယက္ရိုက္သြား ခဲ႔ေလသည္။
အစိုးရကလည္း ေနာင္တြင္ မည္သည့္ အေၾကာင္းေၾကာင္႔မွ် သူပုန္ ဦးေခါင္းမ်ားကို ျဖတ္၍ ယူမလာရဟု
အမိန္႔ထုတ္ျပန္ တားျမစ္ခဲ႔ရ ေလသည္။ သာယာဝတီ သူပုန္ႀကီးသည္ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္
စတင္ခဲ႔သည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၂ ရက္တြင္ ဆရာစံကို ဖမ္းမိသည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၈ ရက္
ေန႔တြင္ ဆရာစံကို သာယာဝတီ ေထာင္ထဲတြင္ ႀကိဳးေပးလိုက္သည္။
ဆရာစံ၏ အမႈတြင္ ေဒါက္တာဘေမာ္၊ သခင္ျမႏွင္႔ သာယာဝတီအမတ္ ဦးေမာင္ႀကီးတို႔ လိုက္ပါ
ေဆာင္ရြက္ ခဲ႔ၾကရာမွ ေဒါက္တာဘေမာ္ ထင္ေပၚလာသည္။ သခင္ျမမွာ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ တကၠသိုလ္
သပိတ္ ေမွာက္စဥ္ကပင္ ထင္ရွားခဲ႔ၿပီ ျဖစ္သည္။ သာယာဝတီမွ ေအာက္တန္းေရွ႕ေန တစ္ဦး
ျဖစ္ေသာ ဦးေစာကလည္း ထိုအမႈတြင္ လိုက္ပါခဲ႔သည္။
(ဦးေစာသည္ ဆရာစံ၏ ေတာ္လွန္ေရးကို မွန္ကန္သည္ထင္၍ မဟုတ္ပဲ ထိုေတာ္လွန္ေရး အေပၚမွ
အျမတ္ထုတ္ရန္ လိုက္ပါခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဤအခ်က္ကို ထင္ရွားေစသည္မွာ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံု
ကာလအတြင္းက လွည္းကူးအနီး ေဖာင္ႀကီးရြာတြင္ တရားေဟာေျပာပြဲ တစ္ခု၌ ဦးေစာ ေျပာခဲ႔သည့္ စကားမ်ား
ျဖစ္သည္။ ဦးေစာက မိမိ၏ အာဏာဖီဆန္ ေတာ္လွန္ေရးသာလွ်င္ စစ္မွန္သည္။ ဆရာစံတို႔ သာယာဝတီမွာ
သူပုန္ထၾကစဥ္က တိုင္းျပည္ေကာင္းေအာင္ လုပ္မည္အထင္ျဖင္႔ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားက ရိုင္ဖယ္ေသနတ္
ၾကားထဲ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ ၾကသည္မွာ လူမ်ားသာ ေသခဲ႔ရသည္။ ဘာသာ၊ သာသနာေကာင္းေအာင္ ဘာမွ်
မလုပ္ႏိုင္ခဲ႔ဟူ၍ ဆရာစံတို႔၏ ေတာင္သူလယ္သမား ေတာ္လွန္ေရးကို ေသးသိမ္ေအာင္ ေဟာေျပာခဲ႔ ေလသည္။
ထိုေဟာေျပာခ်က္ကို သူရိယက အက်ယ္တဝင္႔ ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။)
သာယာဝတီ သူပုန္အေရးတြင္ ျမန္မာ႔အလင္းက သူပုန္တို႔ေၾကာင္႔ ေတာရြာေတြ မီးေလာင္ ျပာက်
ရသည္ဟု ျပစ္တင္လိုဟန္ျဖင္႔ ေရႊတေလး၏ ကာတြန္းတစ္ခု ထည့္ခဲ႔ၿပီး “ယခုႏွစ္မွာေတာ႔၊ ဥေပကၡာ
အကုန္ေနတဲ႔အျပင္၊ ဂဠဳန္ေတြ အဟုတ္အမွန္ ဝိုင္းတာေၾကာင္႔၊ သုသာန္တိုင္းလို တေလွ်ာက္မရႊင္ဘို႔
အေရးေပပါ႔၊ ေကာက္ပင္ ကေလးေတြ တခါမျမင္ဘု၊ ယာျပင္တြင္ ျမက္ေတြလႊမ္းတာေၾကာင္႔ …”
စသျဖင္႔ ကဗ်ာႏွင္႔ ခနဲ႔ခဲ႔ေလသည္။
ဆက္ရန္ ...
0 comments:
Post a Comment