Sunday, December 4, 2011

၂၀၀ရ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး သုံးသတ္ခ်က္မ်ား

by Myanmar Journal on Monday, February 28, 2011 at 10:49am
 
Oxford University Press, USA မွေနထုတ္ေဝၿပီး Adam Roberts ႏွင့္ Timothy Garton Ash တည္းျဖတ္တဲ့
CIVIL RESISTANCE & POWER POLITICS : The Experience of Non-violent Action from Gandhi to the Present
စာအုပ္မွ အခန္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ စာေရးဆရာမ Christina Fink ရဲ႕ The Moment of the Monks: Burma, 2007 ေဆာင္းပါးကို
Poe C ကေန မူရင္းအဂၤလိပ္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာသို႔ ဆီေလ်ာေအာင္ျပန္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။


သံဃာေတာ္တို႔ရဲ႕အခ်ိန္ကာလ : ျမန္မာျပည္၊ ၂၀၀ရ ခုႏွစ္ (ခရစ္စတီနာ ဖင့္ခ္)
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလက ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဆႏၵျပမွဳေတြရဲ႕ျဖစ္စဥ္မွာဆိုရင္ ျပည္သူ႕ေတာ္လွန္ေရးေတြနဲ႔ ပါဝါႏိုင္ငံ ေရးၾကားက ၿပိဳင္ဆိုင္မွဳေတြက အေရးပါတဲ့အခ်က္ျဖစ္လာေနတယ္။
ဒီျဖစ္စဥ္က ဘာကိုေဖာ္ျပသလဲဆိုေတာ့ လူအင္အားအေျမာက္အျမားက ပါဝင္ေထာက္ခံအားေပးၾကတဲ့ ဒီလိုျပည္သူ႕ေတာ္လွန္ေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြကို ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကေပမယ့္ လို႔ ဒီလုပ္ရွားမွဳေတြက အျမဲတမ္းေအာင္ျမင္ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္လို႔မရဘူးဆိုတာပဲ။ အနည္းဆံုးေတာ့ ေရတိုကာလမွာေပါ့။ အဓိ ကက်တဲ့အမွန္တရားက အစိုးရက စစ္ေရးကိုအားျပဳတဲ့စနစ္ကုိ က်င့္သံုးေနတာရယ္ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ထိေရာက္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာဖိအား ေတြ လစ္ဟင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြက အစိုးရကို ပါဝါကို ဆက္လက္ဆုပ္ကိုင္ႏိုင္ေစခဲ့တယ္ဆိုတာပါ။ အစိုးရက မေက်ခ်က္ ေတြကို လူစုလူေဝးနဲ႔ ထုတ္ေဖာ္ဆႏၵျပတာမ်ိဳးေတြကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္တားျမစ္ထားသလို ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြကိုလည္း တစ္ ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ကာလရွည္ျပစ္ဒဏ္ေတြနဲ႔ အက်ဥ္းခ်ထားတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ေနတဲ့ သည္းမခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဆိုးရြားေနတဲ့ ဗမာ ျပည္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမွာ ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ျမင္တဲ့ လူထုေတာ္လွန္ေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြကို စတင္လွဳံ႕ေဆာ္ဖို႔နဲ႔ ေဆာင္ ရြက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ဆိုတာေတြကိုလုပ္ဖို႔အတြက္ စိန္ေခၚမွဳေတြက ေၾကာက္ခမန္းလိလိပါပဲ။ တျခားႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕အမွားေတြကေနတဆင့္ သင္ယူမွဳေတြလုပ္ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕နည္းဗ်ဴဟာေတြကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္မွဳေတြလုပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ႀကိမ္ႀကိဳးစားဖို႔ အခြင့္ရွိၾကပါတယ္။ ဗမာျပည္ (ျမန္မာလို႔ အစိုးရကေနၿပီးေတာ့ ၁၉၈၉ခုႏွစ္မွာ ေျပာင္းလဲခဲ့)မွာေတာ့ ျပည္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အခြင့္အေရးတစ္ႀကိမ္ အမ်ားဆံုးႏွစ္ႀကိမ္သာ ရခြင့္ရွိၾကတာပါ။
ဒီစာအုပ္မွာပါတဲ့ တျခားေသာ အခန္းေတြမွာ ေရးထားခဲ့တဲ့အတိုင္း ျပည္တြင္းက ပါဝါကို ကိုင္ထားတဲ့သူေတြရဲ႕ လူထုေတာ္လွန္ေရး လွဳပ္ရွားမွဳေတြကို ဘယ္နည္းဘယ္ပံုကိုင္တြယ္ရမလဲဆိုတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သတိထားမိလာေအာင္ နည္းလမ္းေတြကို ႏိုင္ငံတကာမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ၿပိဳင္ဆိုင္မွဳေတြကလည္းပဲ တစ္နည္းတစ္ဖံုနဲ႔ ပံုေဖာ္ေပးေနပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ျဖစ္စဥ္မွာဆိုရင္ တ ျခားေသာႏိုင္ငံေတြနဲ႔ စီးပြားေရးဆက္ဆံမွဳေတြမွာ တိုးတက္ေနတဲ့အခ်က္က ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ျပစ္တင္ေဝဖန္မွဳေတြကို အားနည္းခ်ိနဲ႔ လာခဲ့ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အလားအလာရွိပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ေဒသတြင္းအင္အားႀကီးေတြျဖစ္တဲ့အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ လည္း လႊမ္းမိုးမွဳအရွိဆံုးႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ အိႏိၵယနဲ႔တ႐ုတ္တို႔လိုမ်ိဳးႏိုင္ငံေတြက အစိုးရအေပၚမွာ ထိထိေရာက္ေရာက္ဖိအားေပးတာ မ်ိဳးကို တက္တက္ႂကြႂကြလုပ္ဖို႔ စိတ္ကူးမရွိတာက စစ္တပ္ကဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြကို အင္အားသံုးၿဖိဳခြင္းတာမ်ိဳးလုပ္ဖို႔ ပိုမိုလြယ္ကူသြား ေစပါတယ္။ ကုလသမဂၢရဲ႕လံုျခံဳေရးေကာင္စီမွာ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ျဖစ္ရပ္ေတြကို ေဆြးေႏြးတာမ်ိဳးေတြလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း တ ႐ုတ္နဲ႔႐ုရွားတို႔က ဗီတိုအာဏာကို ဆုပ္ကိုင္ထားတာမို႔လို႔ ထိေရာက္တဲ့အေရးယူမွဳေတြကို မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ကုလသမဂၢကေန အင္ အားသံုးၿဖိဳခြင္းမွဳေတြလုပ္ေနစဥ္မွာပဲ အထူးကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ေစလႊတ္ခဲ့တာကလည္း ထိေရာက္တဲ့လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ျပႏိုင္တဲ့ ရလဒ္မ်ိဳးကို မရယူႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီလိုနဲ႔အစိုးရက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ယံုၾကည္မွဳတိုးလာခဲ့ၿပီး သူတို႔ရဲ႕အစီအစဥ္ေတြကို အတားအဆီးမ ရွိ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ခြင့္ရခဲ့သလို တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြနဲ႔ သာမန္ျပည္သူလူထုရဲ႕ အျမင္မွာေတာ့ သူတို႔အ တြက္အလိုအပ္ဆံုးအခ်ိန္မွာ စြန္႔ပယ္ခံထားရတယ္ဆိုတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။
ဒီစာအုပ္မွာပါတဲ့ အျခားေသာ အခန္းေတြမွာ ေဖာ္ျပဖူးသလိုပဲ ႐ုတ္ခ်ည္းေအာင္ျမင္မွဳမ်ိဳးကို ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔အတြက္ လူထုလွဳပ္ရွားမွဳ ေတြက ရွံဳးနိမ့္ခဲ့ရေသာ္ျငားလည္းပဲ ေနာင္လာမယ့္ႏွစ္ေတြမွာ ပါဝါမွ်ေျခကို သက္ေရာက္မွဳေတြရွိေစမယ့္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ျပႏိုင္တဲ့ အေျခအေနနဲ႔ေရာ စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာခံစားခ်က္ေတြအေနနဲ႔ပါ ရွိေနမယ့္ ႀကိမ္မီးအံုးေနတဲ့အေၾကာင္းအခ်က္ေတြကေတာ့ ရွိေနႏိုင္ပါ တယ္။ ဗမာျပည္ရဲ႕အေနအထားကို ျပန္ၿပီးၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြအေပၚ ျပင္းထန္တဲ့အၾကမ္းဖက္မွဳေတြ ျပဳခဲ့တာက ျပည္သူထုတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးခံယူခ်က္ေတြကို ႏိုးၾကားေစခဲ့ၿပီးေတာ့ အစိုးရရဲ႕ စိတ္ဓါတ္ေရးရာအရ တရားဝင္ျဖစ္မွဳ ကို ရယူရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ေနမွဳကို အႀကီးအက်ယ္အထိနာေစခဲ့တယ္။
ဒီအခန္းမွာေတာ့ စက္တင္ဘာ ၂၀၀၇ လူထုလွဳပ္ရွားမွဳရယ္၊ ျမန္မာျပည္က စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာက ႀကိဳးကိုင္ ေခါင္းေဆာင္သူေတြရယ္၊ ျမန္မာျပည္ရဲ႕အႀကီးဆံုးအိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရယ္နဲ႔ ကုလသမဂၢတို႔ရဲ႕ အခ်င္းခ်င္းၾကားက အားၿပိဳင္မွဳေတြကို တင္ျပသြားပါမယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဘာျဖစ္လို႔မ်ား ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက ဦးေဆာင္မွဳကို ျပဳခဲ့ၾကတာလဲဆိုတာနဲ႔ ဒီလွဳပ္ ရွားမွဳႀကီးရဲ႕ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳကို ဘယ္လိုတန္ဖိုးျဖတ္အဆံုးအျဖတ္ျပဳသင့္တယ္ဆိုတာေတြနဲ႔အတူ အၾကမ္းမဖက္လွဳပ္ရွားပါ့ မယ္လို႔ သံဓိ႒ာန္ခ်ထားခ်က္ရဲ႕ အဆင့္ကြဲျပားပံု၊ နည္းပညာအသစ္ေတြရဲ႕အခန္းက႑၊ လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ပါ ႐ုန္းကန္ေနရတဲ့ ျမန္မာျပည္အေျခအေနရဲ႕သီးျခားစ႐ိုက္လကၡဏာမ်ားကိုပါ ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။
1 Christina Fink ဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ the International Sustainable Development Studies Institute က Lecturer တစ္ေယာက္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ သူမက သူမရဲ႕ Ph.D(social/cultural anthropology) ဘဲြ႕ကို 1994 ခုႏွစ္က UC Berkeley ကေန ရရွိခဲ့သူပါ။ သူမေရးသားခဲ့တဲ့စာအုပ္က Living Silence: Burma Under Military Rule (Zed Books, 2001) ျဖစ္ၿပီး တြဲဖက္ပါဝင္တည္းျဖတ္ခဲ့တဲ့ စာအုပ္ကေတာ့ Converging Interests: Traders, Travelers, and Tourists in Southeast Asia (University of California at Berkeley, 1999) ျဖစ္ပါတယ္။ မူရင္းစာေရးသူက Peter Carey, Małgorzata Gorska ႏွင့္ ဝင္းမင္းတို႔ကို ဒီအခန္းရဲ႕ အေစာပိုင္းမူၾကမ္းေတြအေပၚမွာေပးခဲ့တဲ့ သူတို႔ရဲ႕အဖိုးတန္တဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြ၊ အၾကံေပးခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်းဇူးတင္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာထားပါတယ္။

**********************
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ လူထုလွဳပ္ရွားမွဳႀကီးအား ျခံဳငံုသံုးသပ္ျခင္း
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ၾသဂုတ္လ လလယ္မွာ ျမန္မာျပည္သူလူထုႀကီးတစ္ရပ္လံုးက အစိုးရရဲ႕ေလာင္စာဆီနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အကူအညီေတြေပး ေနတာကို ႐ုတ္ခ်ည္းဆိုသလို ရပ္တန္႔လိုက္လို႔ ဒီဇယ္နဲ႔ CNG သဘာဝဓါတ္ေငြ႕ေတြရဲ႕ေဈးႏွဳန္းက အလြန္အမင္းျမင့္တက္သြားတဲ့ အ ေၾကာင္းကိုသိလိုက္ရလို႔ ထိတ္လန္႔ကုန္ၾကတယ္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစရိတ္ေတြနဲ႔ အေျခခံစားသံုးကုန္ေတြရဲ႕ စရိတ္ေတြက မိုးထိ ေအာင္ဒံုးပ်ံလို ျမင့္တက္သြားတာေၾကာင့္ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ေအာက္ေျခလူတန္းစား ဆင္းရဲသားေတြအတြက္ အထိနာတဲ့ဆံုးရွံဳးနစ္ နာမွဳေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ လူအခ်ိဳ႕က အလုပ္ကိုသြားဖို႔ လမ္းစရိတ္ေတာင္ မတတ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့အထိ ျဖစ္ကုန္တယ္။
၁၉၈၈ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံု လွဳပ္ရွားမွဳႀကီးကို ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကတဲ့ ဖမ္းဆီးခံႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္းေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထား တဲ့ ၈၈မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသားမ်ားအဖြဲ႕က ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕အႀကီးဆံုးၿမိဳ႕ျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္မွာ ဆႏၵျပခ်ီတက္မွဳေတြလုပ္ခဲ့ ၿပီး အစိုးရထံမွာ ေဈးႏွဳန္းေတြ ျမင့္တက္ေနတာေတြကို ပယ္ဖ်က္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတယ္။ အစုိးရက လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္နဲ႔ပဲ သူတို႔ ရွာေဖြဖမ္းဆီးႏိုင္ခဲ့တဲ့ အဖဲြ႕ရဲ႕ဦးေဆာင္သူေတြကို ေထာင္ဒဏ္ျပစ္ဒဏ္ေတြခ်မွတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ ခ်ီတက္ဆႏၵျပသူေတြရဲ႕ စိုးရိမ္မွဳေတြ က တိုးတိုးလာခဲ့တယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအသိဥာဏ္ႂကြယ္ဝတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီး အဖြဲ႕ငယ္တစ္ဖြဲ႕က ခ်ီတက္ဆႏၵျပမွဳကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔တာဝန္ကို ပုခံုးေျပာင္းယူဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကတယ္။ ဒီဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြေရာ၊ သာမန္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကပါ လူထု ႀကီးႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြကို ေကာင္းေကာင္းႀကီးသိေနၾကတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြဟာ ေန႔စဥ္ေန႔ တိုင္း ေက်ာင္းကေနထြက္ၿပီးေတာ့ ဒကာ၊ ဒကာမလူထုႀကီးဆီကေန ဆြမ္းအလွဴကို ခံေနၾကရလို႔ပဲ။ တစ္ေန႔တျခားလူေတြက ပိုၿပီး ေတာ့သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ေတာင္မွ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ စားေသာက္ႏိုင္ျခင္းမရွိသလို၊ အလွဴဒါနကိုလည္း ေကာင္းမြန္စြာလွဴဒါန္းႏိုင္ တဲ့ အေနအထားမရွိေတာ့ဘူး။ ဒါကအလြန္ကိုစိတ္ပ်က္စရာအေျခအေနပါ။ သံဃာကို ဆြမ္းလုပ္ေကၽြးလွဴဒါန္းတယ္ဆိုတာက ေထရ ဝါဒဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအဖို႔ အေျခခံအက်ဆံုး ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳျပဳျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
စက္တင္ဘာလ ၅ရက္ေန႔မွာေတာ့ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြဟာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာစာေပေတြ သင္ၾကားပို႔ခ်ၾကတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား တည္ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ လူသိမ်ားတဲ့ ပုခုကၠဴၿမိဳ႕ရဲ႕လမ္းေတြေပၚ ထြက္လာၿပီးေတာ့ သတၱဝါအမ်ားအတြက္ ေမတၱာပို႔သတဲ့အေနနဲ႔ ေမတၱသုတၱန္ကို ရြတ္ဆိုၾကပါတယ္။ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ၿမိဳ႕ေနလူထုႀကီးကလည္း သူတို႔ရဲ႕ေထာက္ခံမွဳ ကိုျပသဖို႔အတြက္ အျပင္ကိုထြက္လာခဲ့ၾကတယ္။ ေဒသခံအာဏာပိုင္မ်ားက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြရဲ႕ေခါင္းေပၚကေက်ာ္ၿပီး ပစ္ခတ္ ေျခာက္လွန္႔တာ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကို ႐ိုက္ႏွက္တာ၊ အခ်ိဳ႕ကိုေတာ့ တိုင္မွာခ်ည္ၿပီး႐ိုက္ႏွက္တာမ်ိဳးေတြကို ျပဳလုပ္ၿပီးေတာ့ တုံ႔ျပန္ ခဲ့ပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကို ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ေစာ္ကားတာက ဗုဒၶဘာသာအျမင္အရ အျပင္းထန္ဆံုးအကုသိုလ္ အလုပ္ ေတြထဲက တစ္ခုကို က်ဴးလြန္တာပဲ။ ဒီအဓိက႐ုန္းက ျပင္းထန္တဲ့မေက်နပ္မွဳကို အစပ်ိဳးေပးလိုက္ၿပီး လွဳပ္ရွားမွဳႀကီးတစ္ခုလံုးကို ဘယ္တုန္းကနဲ႔မွမတူေအာင္လို႔ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ႀကီးထြားလာေအာင္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။
ေနာက္ငါးရက္ၾကာၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ သံဃာ့တပ္ေပါင္းစု All Burma Monks Alliance (ABMA) ကို တည္ေထာင္ေၾကာင္း ေၾကျငာခဲ့ၿပီး သံဃာေတာ္ေတြကို ျပန္လည္ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ဖို႔၊ စက္သံုးဆီေဈးႏွဳန္းမ်ားနဲ႔ အျခားေသာအေျခခံ လူသံုးကုန္တို႔ရဲ႕ ေဈးႏွဳန္းမ်ားကို ေလ်ာ့ခ်ေပးဖို႔၊ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားအားလံုးကို ျပန္လႊတ္ေပးဖို႔၊ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီအေရးလွဳပ္ရွားသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးဖို႔ဆိုတဲ့ အခ်က္မ်ားပါတဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို အစိုးရထံမွာေတာင္း
ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။
2 ဒီေဖာ္ျပခ်က္မွာ အကယ္၍မ်ား စက္တင္ဘာ ၁၇ရက္ေန႔ ေရာက္သည္အထိ အစိုးရဖက္မွ တုန္႔ျပန္မွဳမရွိခဲ့လွ်င္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားအေနနဲ႔ စစ္တပ္နဲ႔ ၄င္းတို႔ရဲ႕မိသားစုမ်ားထံကေနၿပီးေတာ့ အလွဴခံမွဳကို ျငင္းဆန္ျခင္း၊ ၄င္းတို႔က်င္းပတဲ့ ဘာသာ ေရးပြဲလမ္းသဘင္မ်ားကို ျငင္းဆန္ျခင္းေတြကို ျပဳလုပ္သြားမယ့္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ သပိတ္ေမွာက္မွဳကို ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္သြားမည္လို႔ ပါရွိပါတယ္။3
သူတို႔ရဲ႕ေတာင္းဆိုမွဳေတြကို အစိုးရက ျငင္းဆန္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက သပိတ္ကိုစတင္လိုက္ ၿပီး လမ္းေတြေပၚကို ထြက္လာၾကတယ္။ ပုခုကၠဴက အျဖစ္အပ်က္ရဲ႕သတင္းနဲ႔ ABMA ရဲ႕ ေၾကျငာခ်က္ေတြက ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ဒကာ၊ဒကာမေတြဆီကို ျပည္ပကအသံလႊင့္ဌာနေတြကေနတဆင့္ေကာ အခ်င္းခ်င္းပါးစပ္သတင္းအေနနဲ႔ပါ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြား ခဲ့တယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအစုအဖြဲ႕ငယ္ကေလးေတြက သူတို႔ရဲ႕ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ႀကီးေတြဆီက ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ေရာ၊ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိ ပဲနဲ႔ပါ ေပၚေပါက္လာၾကတယ္။
ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ ပထမဦးဆံုးေန႔ေတြမွာေတာ့ သံဃာေတာ္ေတြခ်ည္း(ေနာက္ပိုင္းေတာ့ သီလရွင္ဆရာႀကီး၊ ဆရာေလး ေတြ ပါပါဝင္) သီးသန္႔ခ်ီတက္ၾကတယ္။4
သို႔ေသာ္လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ္လူဝတ္ေၾကာင္ေတြကပါ သံဃာေတာ္ေတြရဲ႕ ၄င္းတို႔ကိုယ္စား အနစ္နာခံအားထုတ္ၾကတဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳရဲ႕တြန္းအားေၾကာင့္ သံဃာေတာ္ေတြထံမွာ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး သူတို႔လည္းပါဝင္ဆင္ႏြဲခြင့္ကို ေတာင္း ခံခဲ့ၾကတယ္။ ညႇိႏွိဳင္းညီညႊတ္တဲ့စိတ္ဓါတ္ေၾကာင့္ လူပုဂၢိဳလ္ေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕လက္ေတြကို အခ်င္းခ်င္းခ်ိတ္ဆက္ၿပီး လူတံတိုင္းအ ေနနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြေလွ်ာက္လွမ္းရာ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ သံဃာေတြလိုင္းရဲ႕ နံေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္ဆီကေနၿပီး လိုက္ပါခြင့္ရ ရွိခဲ့တယ္။ သာသနာ့အလံေတာ္ေတြ၊ ေမွာက္ထားတဲ့သပိတ္ေတြကို ကိုင္ေဆာင္ရင္း၊ ေမတၱာသုတၱန္ကို ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္လာၾကတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ထုတ္ေဖာ္ဆႏၵျပမွဳေတြကို တျခားၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႕အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေဘးကေနရပ္ၾကည့္အားေပးသူေတြက လက္ခုပ္ ေတြတီးရင္း၊ ငိုေႂကြးရင္းနဲ႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဆႏၵျပပြဲေတြ အရွိန္အဟုန္အလြန္ျမန္ဆန္စြာနဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာတာနဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဒီဆႏၵ ျပပြဲေတြကို ဘယ္လိုကိုင္တြယ္ရမယ္ဆိုတာကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသးတာေၾကာင့္ အံ့အားသင့္စိတ္ပ်က္ေနရတဲ့ အစိုးရဟာ အစပိုင္းမွာ ေတာ့ သတိထားၿပီး တံု႔ျပန္လာခဲ့တယ္။ ယူနီေဖာင္းဝတ္မထားတဲ့ ေထာက္လွမ္းေရးအရာရွိေတြက လူထုလွဳပ္ရွားမွဳေတြကို ဗီဒီယို ႐ိုက္ယူမွတ္တမ္းတင္မွဳေတြ လုပ္လာခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကိုမွ် ဖမ္းဆီးအေရးယူျခင္းမ်ိဳးမရွိခဲ့ဘူး။
တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ လွဳပ္ရွားမွဳေတြကို ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာေအာင္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးျပန္လည္ေဖာ္ေဆာင္မွဳကို အရွိန္တိုးျမႇင့္ႏိုင္ဖို႔ ABMA အေန နဲ႔ ့ ၈၈မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသားမ်ားအဖြဲ႔က ပုန္းေအာင္းေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြအပါအဝင္ အျခားလူဝတ္ေၾကာင္အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ပူး ေပါင္းၿပီး စက္တင္ဘာ၂၁ရက္ေန႔မွာ ေၾကျငာခ်က္တစ္ေစာင္ ထုတ္ျပန္ၿပီး လူထုႀကီးကို မိစာၦဒိ႒ိအစိုးရကို ႏွင္ထုတ္ဖို႔အတြက္ သံဃာ ေတာ္မ်ားနဲ႔ ပူးေပါင္းၾကဖို႔ ေဆာ္ၾသလိုက္တယ္။5
စက္တင္ဘာ ၂၂ရက္ေန႔မွာေတာ့ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက လူပု ဂၢိဳလ္ေတြ ဝန္းရံၿပီးေတာ့ ရဲတပ္ဖြဲ႕ေတြရဲ႕အတားအဆီးေတြကို ျဖစ္ေက်ာ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီေခါင္ေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အက်ယ္ခ်ဳပ္က်ခံေနရတဲ့အိမ္ရွိရာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းဆီကို ခ်ီတက္သြားခဲ့ၾကတယ္။ သူမက ငိုေႂကြးေနတဲ့မ်က္လံုး ေတြနဲ႔ အိမ္ေပါက္ဝအထိထြက္လာခဲ့တယ္။ ဒီျဖစ္ရပ္ရဲ႕သတင္းေတြက ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ျပည္ပေရာက္သတင္းမီဒီယာေတြဆီကို ျပန္႔ႏွံ သြားခဲ့တယ္။ လူအမ်ားကို လံွဳ႕ေစာ္ေပးႏိုင္ခဲ့ၿပီး က်န္ရွိေနေသးတဲ့ လူအေတာ္မ်ားမ်ားကို ဆႏၵျပခ်ီတက္ပြဲဆီကို ပူးေပါင္းပါဝင္ေစခဲ့ တယ္။ ၂၄ရက္ စက္တင္ဘာမွာေတာ့ နာမည္ေက်ာ္အႏုပညာရွင္မ်ားက သူတို႔ရဲ႕ေထာက္ခံမွဳကို လူသိရွင္ၾကားျပသခဲ့ၾကတယ္။ သံ ဃာေတြက ဒီမိုကေရစီအေရးလွဳပ္ရွားသူေတြကို သူတို႔ခ်ီတက္ရာလမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ အလယ္ေကာင္ကေနပါဝင္ ခ်ီတက္ခြင့္ ျပဳခဲ့ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးအလံေတြကိုလည္း ကိုင္ေျမႇာက္ေလွ်ာက္လွမ္းခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။ လူတစ္သိန္းေလာက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕လမ္းေတြေပၚမွာ ခ်ီတက္ေနၾကတဲ့အခ်ိန္မွာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာလူထုႀကီးကလည္း အျခားၿမိဳ႕ေတြမွာ ခ်ီတက္ဆႏၵျပေနခဲ့ၾကတယ္။
အစိုးရအတြက္ေတာ့ သည္းခံႏိုင္စြမ္းက ကုန္သြားပါၿပီ။ ၂၄ရက္ စက္တင္ဘာရဲ႕ညေနပိုင္းမွာေတာ့ အစိုးရကထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ သံဃာ နာယကအဖြဲ႕က သံဃာေတြအားလံုးကို ေလာကီကိစၥေတြမွာ မပါဝင္ၾကဖို႔ ေဆာ္ၾသလိုက္ပါတယ္။ ၂၅ရက္ေန႔မွာေတာ့ ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၱ ေလးၿမိဳ႕ေတြက အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြက ညမထြက္ရအမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္ၿပီး သံဃာေတြကို လမ္းေပၚမထြက္ၾကဖို႔ သတိေပးခဲ့ ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ေန႔မနက္မွာေတာ့ တပ္မေတာ္(ျမန္မာ့စစ္တပ္) စစ္သားေတြနဲ႔ လံုထိန္းရဲေတြကေန မ်က္ရည္ယိုဗံုးေတြ၊ မီး ေလာင္ဗံုးေတြနဲ႔ ပစ္ခတ္ျခင္း၊ ႐ိုက္ႏွက္ျခင္း၊ ဆႏၵျပပြဲကို ဖ်က္ဆီးဖို႔အတြက္ လူအေျမာက္အျမားကို ဖမ္းဆီးျခင္းေတြကို ျပဳလုပ္ၿပီး ေတာ့ အၾကမ္းဖက္အင္အားသံုးၿဖိဳခြဲမွဳကို စတင္ခဲ့ပါတယ္။

စစ္တပ္ရဲ႕အစိုးရကို ေထာက္ပံ့ေပးဖို႔အတြက္ ၁၉၉၃ခုႏွစ္မွာ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး အင္အားႀကီးမားတဲ့အဖြဲ႕တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုၾကံ႕ခိုင္ ေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအသင္း Union Solidarity Development Association (USDA)က အသင္းဝင္တစ္ခ်ဳိ႕နဲ႔အတူ ၄င္းအဖြဲ႕ေနာက္မွ ဖြဲ႕စည္းခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႕စစ္အဖြဲ႕တစ္ခုျဖစ္တဲ့ စြမ္းအားရွင္အဖြဲ႕တို႔ကလည္း အင္အားသံုးၿဖိဳခြင္းမွဳကို ကူညီေပးခဲ့ၾကတယ္။ ညဖက္ေတြ မွာဆုိရင္ စစ္သားနဲ႔လံုထိန္းေတြက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြကို အငိုက္ဖမ္းစီးနင္းဝင္ေရာက္ၿပီး သံဃာေတာ္ေတြကို ႐ိုက္ႏွက္ကာ၊ ထိန္းသိမ္းေရးစခန္းေတြကို ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၾကတယ္။ ေဒါသထြက္ေနတဲ့လူငယ္အစုအဖြဲ႕ေတြက ရက္အေတာ္ၾကာေအာင္ လမ္းေတြေပၚမွာ စုေဝးၿပီးေနခဲ့ၾကေပမယ့္ ေခါင္းေဆာင္မယ့္သူမရွိသလို၊ လူစုလူေဝးေတြလည္း ဘယ္မွာမွမရွိေတာ့ဘူး။ သူတို႔ေရွ႕ ဆက္ဖို႔ဘယ္လိုမွမျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ဘူးဆိုတာ သိသြားၾကတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ အစိုးရက ဂ်ပန္လူမ်ိဳး႐ုပ္သံသတင္းေထာက္တစ္ဦး အ ပါအဝင္ လူ ၁၅ဦးေသဆံုးတယ္လို႔ သတင္းထုတ္ျပန္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ကုလသမဂၢရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံဆုိင္ရာ အထူးလူ႕အခြင့္အ ေရးကိုယ္စားလွယ္ရဲ႕ အစီအရင္ခံခ်က္မွာေတာ့ ဒီသတင္းထုတ္ျပန္မွဳဟာ တကယ့္အျဖစ္မွန္ထက္အမ်ားႀကီးေလ်ာ့ေပါ့ခန္႔မွန္းမွဳ ျဖစ္ ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
6 ေသဆံုးမွဳေတြက လူေလးေထာင္ေလာက္ကို ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားခဲ့တဲ့ ယာယီထိန္းသိမ္းေရးစခန္း ေတြနဲ႔ ေထာင္ေတြမွာ ပိုပိုၿပီးျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ သံဃာေတြအေတာ္မ်ားမ်ားကိုေတာ့ အဓမၼသကၤန္းခၽြတ္ခိုင္းတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။
ဆႏၵျပပြဲေတြတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ ျပည္သူထဲကသတင္းသမားေတြနဲ႔ ဘေလာ့ဂ္ဂါေတြက ဓါတ္ပံုေတြ၊ မ်က္ျမင္သက္ေသေတြရဲ႕ ထြက္ဆိုခ်က္ေတြနဲ႔ ဗီဒီယိုေတြကို အင္တာနက္ေပၚမွာ ျဖန္႔ေဝခဲ့ပါတယ္။ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏိၵယတို႔က ဒီျဖစ္ရပ္ဟာ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ျပည္တြင္း ေရးသာျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ေျပာခဲ့ေပမယ့္ တစ္ကမာၻလံုးက အစိုးရေတြနဲ႔ ကမာၻ႕ေခါင္းေဆာင္ေတြက ျမန္မာအစိုးရကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပ ေနၾကတဲ့ ဆႏၵျပသူေတြကို ကိုင္တြယ္တဲ့ေနရာမွာ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းလုပ္ဖို႔ ေဆာ္ၾသခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရကေတာ့ နာက်င္မွဳေတြနဲ႔ပဲ ေရွ႕ဆက္ခဲ့ပါတယ္။ မ်က္ျမင္သက္ေသအေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာၾကတာက အခ်ိဳ႕စစ္သားေတြနဲ႔ ရဲေတြက ဆႏၵျပပြဲေတြရဲ႕အစပိုင္းေန႔ ေတြမွာတုန္းက လက္ဟန္ေျခဟန္နဲ႔ သံဃာေတြကို ႐ိုေသမွဳျပခဲ့ၾကတယ္(ရွိခိုးတာကို ဆုိလိုခ်င္ဟန္ရွိပါတယ္)ဆိုေပမယ့္ ဆႏၵျပသူ ေတြကို ႐ိုက္ႏွက္ဖို႔နဲ႔ ပစ္ခတ္ဖို႔ အမိန္႔ခ်ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ သူတို႔ေတြက ညႇာတာမွဳမရွိျပဳမူခဲ့ၾကတယ္။

ဘုန္းေတာ္ႀကီးအမ်ားအျပားက ယံုၾကည္တာက သူတို႔ဒီလိုခ်ီတက္ေနတာက ေမတၱာသက္သက္ျဖစ္ၿပီး ဒဏ္ခတ္အျပစ္တင္တာမ်ိဳး မ ဟုတ္ဘူးဆိုတာပါ။ ဒီဆႏၵျပပြဲဟာ ေပၚေပၚထင္ထင္လုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳမ်ိဳးဆိုတာထက္ ဘာသာေရးကို အေျခခံတဲ့ ခ်ီတက္ပြဲ တစ္ခုျဖစ္လို႔ပါ။

2 ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ သံဃာ့တပ္ေပါင္းစု ေၾကျငာခ်က္၊ ဝါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁၂ရက္၊ ၁၃၆၉ခုႏွစ္၊ တနဂၤေႏြ၊ ေၾကျငာခ်က္အမွတ္ ၁/၂၀၀၇
3 ပါဠိဘာသာမွလာတဲ့ ပတၱနိကုဇၨနကမၼဆိုတဲ့စကားရပ္ကေန ဆင္းသက္လာတာပါ။ ဗုဒၶသက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကတည္းက ျပဳခဲ့တဲ့အမွဳျဖစ္ၿပီး ေျပာင္းျပန္ေမွာက္ ထားတဲ့သပိတ္ပံုနဲ႔ သေကၤတျပဳပါတယ္။
4 တကယ္ေတာ့ ျမန္မာျပည္က သံဃာေတြရဲ႕သကၤန္းက ၾကက္ေသြးေရာင္ပါ။
5 People’s Alliance Formation Committee, ‘Statement of the People’s Alliance Formation Commit tee to the Entire Clergy and the People of the Whole Country’, 21 Sept. 2007.


သံဃာေတာ္မ်ား ဦးေဆာင္မွဳကို ယူခဲ့ရျခင္းရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွ အေၾကာင္းအရင္းခံမ်ား
ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ၁၉၄၈ခုႏွစ္မွာ လြတ္လပ္ေရးရခဲ့ၿပီး ဓနသဟာယႏိုင္ငံအျဖစ္မွ ႏုတ္ထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကရက္တစ္အစိုးရ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပမယ့္ အဓိကက်တဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါဝါကေတာ့ ဗဟိုအစိုးရထံမွာပဲ တည္ေနပါတယ္။ ပါတီႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ ဦးႏုရဲ႕ လူနည္းစုလူမ်ိဳးေတြေနထိုင္ရာ ျပည္နယ္ေတြကို ပိုၿပီးေတာ့ႏိုင္ငံေရးပါဝါကိုေပးဖို႔ စဥ္းစားခ်င္တဲ့ဆႏၵရွိမွဳေတြအေပၚမွာ မေက်မ နပ္ျဖစ္ေနတဲ့ စစ္တပ္ရဲ႕မေက်နပ္ခ်က္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္းရဲ႕ အာဏာသိမ္းမွဳကို ၁၉၆၂ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ပြားေစခဲ့တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေတာ့ လူနည္းစုအမ်ိဳးသားလက္နက္ကိုင္တပ္ေတြက ေျမျပန္႔လြင္ျပင္ကို ဝိုင္းထားတဲ့ ေတာင္တန္းေတြေပၚမွာ တပ္မေတာ္နဲ႔ စစ္ပြဲ ေတြျဖစ္ပြားခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္ျပည္မပိုင္းမွာေတာ့ တည္ၿငိမ္ေနဆဲပါပဲ။ ေက်ာင္းသားေတြ၊ အလုပ္သမားေတြ ဦးေဆာင္တဲ့ ဆႏၵျပပြဲေလးေတြ တစ္ျခားအခ်ိန္ေတြမွာ ႐ုတ္တရက္ျဖစ္ပြား ေပၚေပါက္ခဲ့ေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ေက်ာ္ စစ္တပ္ရဲ႕အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ ေအာက္မွာ ၁၉၈၈ခုႏွစ္နဲ႔ ၂၀၀၇ခုႏွစ္ေတြမွာပဲ ႀကီးက်ယ္တဲ့ လူထုေတာ္လွန္ေရးႀကီး ၂ခုသာျဖစ္ပြားခဲ့တယ္။7
၁၉၉၈ နဲ႔ ၂၀၀၇ ႏွစ္ခုစလံုးမွာေတာ့ (၁၉၈၈ခုႏွစ္က ေက်ာင္းသားေတြအေပၚမွာနဲ႔ ၂၀၀၇ခုႏွစ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြအေပၚမွာ) အာ ဏာပိုင္ေတြရဲ႕ လက္မခံႏိုင္စရာ အၾကမ္းဖက္ျပဳမူမွဳေတြက ျပည္သူေတြရဲ႕ေၾကာက္စိတ္ေတြကို ေဘးဖယ္ၿပီး ျပန္လည္ေတာ္လွန္ဖို႔အ တြက္ အစပ်ိဳးေပးလိုက္တဲ့ အခ်က္ျဖစ္လာပါတယ္။ ျဖစ္စဥ္ႏွစ္ခုစလံုးမွာ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြ စုဖြဲ႕ထားတဲ့ အစုအဖြဲ႕ငယ္ကေလး ေတြက သူတို႔ထက္အသက္ပိုႀကီးတဲ့ အရင္မ်ိဳးဆက္တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူႀကီးမ်ားကို နည္းလမ္းအေျမာက္အျမားနဲ႔ ဆက္သြယ္ခဲ့ၿပီး လူ ထုႀကီးကို စည္း႐ံုးလာေစမယ့္ အစပ်ိဳးမွဳကို ေစာင့္ဆိုင္းေနခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာက တျခားႏိုင္ငံေတြမွာလိုပဲ ေက်ာင္းသားေတြက ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဦးေဆာင္မွဳကို ရယူၾကတယ္။ ၁၉၈၈ နဲ႔ ၂၀၀၇ ႏွစ္ခုစလံုးမွာ ေက်ာင္းသားေတြက ဆန္႔က်င္မွဳကို စတင္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ သံဃာေတြက လြတ္ေနတဲ့ေနရာေတြကို ျဖည့္တယ္၊ သူတို႔ရဲ႕ဒကာ၊ ဒကာမေတြအေပၚၾသဇာသက္ေရာက္မွဳကို အသံုး ခ်ေစတယ္။ ၁၉၈၈ခုႏွစ္တုန္းကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက ၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္မွာေတာ့ ႀကီးက်ယ္တဲ့အခန္းက႑က ေနပါဝင္မွဳမရွိခဲ့ေပမယ့္ ဒုတိယအႀကီးဆံုးၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္တဲ့ မႏၱေလးနဲ႔ တျခားၿမိဳ႕ငယ္ေလးေတြမွာေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ၊ ေဒသခံ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြနဲ႔အတူ ဆႏၵျပပြဲေတြကို ဦးေဆာင္ဆင္ႏြဲခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၀၇ခုႏွစ္မွာၾကေတာ့ ၈၈မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသားမ်ားအ ဖြဲ႕ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြ အဖမ္းဆီးခံရခ်ိန္မွာ ပိုၿပီးေတာ့ႏိုင္ငံေရးအသိအျမင္ရိွတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက ၾကားဝင္လွဳပ္ရွားဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ ၾကတယ္။ ဆင္ေျခဖံုးေတြမွာ သီတင္းသံုးေနၾကတဲ့ သက္ေတာ္၂၀ႏွစ္နဲ႔ ၄၅ၾကားက သံဃာေတြအမ်ားအျပားက ၄င္းသံဃာေတြနဲ႔ ပူး ေပါင္းခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ကလိုပဲ ျပင္းထန္တဲ့ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ႐ိုက္ခတ္မွဳေတြေၾကာင့္ ကာလၾကာျမင့္စြာ မေျပာင္းမလဲတည္ရွိေနတဲ့ ယိုယြင္းပ်က္ စီးေနတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္က ဆႏၵျပပြဲေတြျဖစ္လာေအာင္ တြန္းပို႔ေပးတဲ့ အခ်က္ေတြျဖစ္လာခဲ့တယ္။ အစိုးရရဲ႕ျပည္သူလူထုေကာင္းစား ေရးအေပၚမွာ အာ႐ံုစိုက္မွဳမရွိတာက ျပႆနာတစ္ရပ္အေနနဲ႔ နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္းရွိေနတယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပညာေရးလိုက႑ေတြမွာ ျမႇပ္ႏွံဖို႔အတြက္ ရက္ရက္စက္စက္ျငင္းပယ္ခံေနရခ်ိန္မ်ိဳးမွာ အစိုးရက ေငြေၾကးအေျမာက္အမ်ားကို ေတာႀကီးေခါင္ေခါင္မွာ ၿမိဳ႕ေတာ္ သစ္ႀကီးတည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္ ရင္းႏွီးအသံုးခ်ေနသလို စစ္လက္နက္ပစၥည္းေတြကိုလည္း အဆင္ျမႇင့္တင္မွဳေတြလုပ္ေနတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက မျဖစ္မေနလုပ္ဖို႔လိုတယ္လို႔ ခံစားမိလာလို႔ မိဘမဲ့ေဂဟာေတြ၊ ဆင္းရဲတဲ့ကေလးငယ္ေတြအတြက္ စာသင္ ေက်ာင္းေတြ၊ HIV-AIDS အပါအဝင္ ေရာဂါကုသေရးအစီအမံေတြကို သူတို႔ရဲ႕ေက်ာင္းဝင္းအတြင္းမွာ လုပ္ကိုင္ေပးေနရတယ္။ ဘုန္း ေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔ လူပုဂၢိဳလ္ေတြက အေျခအေနေတြကို စိတ္ပ်က္ၿပီးမခ်င့္မရဲျဖစ္ေနၾကတဲ့အတိုင္းပဲ တိုင္းျပည္ရဲ႕အေနအထားက တ ေျဖးေျဖးပိုပိုၿပီးဆိုးလာေပမယ့္ လူအမ်ားကေတာ့ တစ္ခုခုကိုလုပ္ဖို႔ အလြန္အမင္းေၾကာက္လန္႔ေနၾကဆဲပဲ။
ျမန္မာႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြထဲက အလြန္နည္းတဲ့အေရအတြက္ေလာက္ပဲ တျခားေသာႏိုင္ငံေတြမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေတြက ျပည္သူေတာ္လွန္ေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ ပါဝင္ၾကတယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းကို သိၾကတယ္။ တစ္ပါးမွမသိတာမ်ိဳးေတာင္ ျဖစ္ႏိုင္ တယ္။ ဒါေပမယ့္အားလံုးသိထားတဲ့အခ်က္က လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းစဥ္ကာလကစလို႔ ေနာက္ပိုင္းအခ်ိန္ေတြအထိ ျပည္တြင္းက လူ ထုေတာ္လွန္ေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ သံဃာေတာ္ေတြက သမိုင္းဝင္တဲ့အထိ ပါဝင္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာပဲ။ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ သက္ဝင္ယံု ၾကည္မွဳကို ကာကြယ္ဖို႔နဲ႔ လူထုရဲ႕ခံစားေနရတဲ့ ဒုကၡေတြကို စဥ္းစားမိတာက အျမဲတေစအဓိကက်တဲ့ စိတ္ဓါတ္ျမႇင့္တင္ေရး အ

ေၾကာင္းအခ်က္ျဖစ္လို႔ေနတယ္။ ၂၀၀၇လူထုဆႏၵျပပြဲႀကီးမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ သံဃာေတာ္အမ်ားစုဟာ သူတို႔ပညာသင္ၾကားရာနဲ႔ ေလ့လာ ဆည္းပူးရာျဖစ္တဲ့ စာသင္ေက်ာင္းတိုက္ေတြကေန လာၾကတာျဖစ္တယ္။ အခ်ိဳ႕ေသာဦးေဆာင္စည္း႐ံုးသူေတြက ၁၉၈၈ခုႏွစ္ လူထု လွဳပ္ရွားမွဳမွာပါဝင္ခဲ့တာေၾကာင့္မို႔လို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ၁၉၉၀မွာ စစ္တပ္ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့တဲ့ ဘာသာေရးသပိတ္ေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား အက်ဥ္းက်ခံထားရဖူးသူေတြျဖစ္တယ္။ ၉၀ျပည့္ႏွစ္သပိတ္ဟာ စစ္တပ္က မႏၱေလးၿမိဳ႕မွာျပဳလုပ္မယ့္ ၈ေလးလံုးႏွစ္ ႏွစ္ျပည့္ႏွစ္ပတ္လည္ အမွတ္တရျပည္သူ႕ဆႏၵျပပြဲအတြက္ စည္း႐ံုးလွဳံေဆာ္ေနတဲ့ သံဃာေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကို အၾကမ္းဖက္ ႏွိမ္နင္းခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ေထာင္က်ေနစဥ္မွာပဲ အခ်ိဳ႕ေသာသံဃာေတြဟာ ၈၈မ်ိဳးဆက္တက္ႂကြလွဳပ္ရွား သူေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးခင္မင္မွဳရွိခဲ့ၾကတယ္။ အခ်ိဳ႕ေသာရဟန္းပ်ိဳေခါင္းေဆာင္ေတြက လူ႔အခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ အၾကမ္းမဖက္တံု႔ျပန္ လွဳပ္ရွားမွဳေတြအေၾကာင္းကို တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြနဲ႔ ထိေတြ႕မွဳေတြဆီကတဆင့္ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္တိုင္ေလ့လာသင္ယူမွဳကေနျဖစ္ ေစ သင္ယူခဲ့ၾကတယ္။ လမ္းေတြေပၚမွာ ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအခ်ိဳ႕ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေနာက္ခံဘာဆိုဘာမွမရွိပဲနဲ႔ BBC တို႔ ျပည္ပေရာက္သတင္းဌာနေတြတို႔က ထုတ္လႊင့္တဲ့အသံလႊင့္ခ်က္ေတြကိုသာ ရံဖန္ရံခါနားေထာင္ဖူးၾကတာျဖစ္တယ္။ သာမာန္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကိုေတာင္မွပဲ စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့တယ္။ သံဃာေတာ္တစ္ပါးက အခုလိုမိန္႔တယ္။ “က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ ဘာသာေရး နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာေတြက အားလံုးဆက္စပ္ေနတယ္။ ဒါေတြကိုခြဲထုတ္လို႔မရႏိုင္ဘူး။”

၂၅ စက္တင္ဘာ ၂၀၀၇။ ျပင္းထန္တင္းက်ပ္တဲ့ ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ သ တိေပးခ်က္ကို ဆန္႔က်င္ၿပီးျပဳလုပ္တဲ့ အစိုးရဆန္႔က်င္ေရးဆႏၵျပပြဲမ်ား။ ဒါကႀကီးက်ယ္တဲ့ျပည္သူလူထုရဲ႕ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ၄င္း တို႔ရဲ႕တင္းက်ပ္တဲ့ခ်ဳပ္ခ်ယ္မွဳေတြကို အာဏာဖီဆန္မွဳျပဳလုပ္တဲ့ေန႔ေတြထဲက တစ္ေန႔ပါ။ ေခါင္းစီးစာတန္းကို ကိုင္ေဆာင္လာတဲ့ လူ ငယ္ေတြရဲ႕အေနာက္ကပ္လ်က္ကေန ခ်ီတက္ဆႏၵျပသူေတြက ဥပေဒျပင္ပအဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့ All Burma Federation of Students Unions အဖဲြ႕ရဲ႕အလံကိုကိုင္ၿပီး ခ်ီတက္လာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕အစည္းဟာဆိုရင္ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူ မ်ိဳးဆက္သစ္ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕ျဖစ္ၿပီး လြတ္လပ္လွဳပ္ရွားမွဳမွာပါဝင္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းကို အေျခခံထားတဲ့အဖြဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္ပ်က္စရာေကာင္းတဲ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ေရွ႕မတိုးသာေနာက္မဆုပ္သာ ျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနက တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူမ်ားနဲ႔ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကို တစ္ခုခုကို မဆိုင္းမတြလုပ္ဖို႔လုိအပ္ေနတယ္လို႔ ျမင္လာေစတယ္။ ၁၉၈၈ ျပည္လံုးကၽြတ္လူထုအံုႂကြမွဳႀကီး ပ်က္သံုးသြားၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ အစိုးရက ျပည္သူကိုေခၽြးသိပ္ဖို႔ နည္းလမ္းရွာတဲ့အေနနဲ႔ ၁၉၉၀မွာ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲကို က်င္းပ ေပးခဲ့တယ္။ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္က အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္(NLD)ရဲ႕ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္လာၿပီး အစိုးရရဲ႕ပါတီကို အျပတ္အ သတ္အႏိုင္ရခဲ့ေပမယ္လို႔ အစိုးရကေတာ့ အာဏာကိုလြဲေျပာင္းေပးဖို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့တယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအသစ္ကို အရင္ေရး ဆြဲရမယ္လို႔ အေၾကာင္းျပၿပီး ဖြဲ႕စည္းအေျခခံဥပေဒမွာပါဝင္မယ့္ အခ်က္အလက္ေတြကို ေရးဆြဲဖို႔အတြက္ အစိုးရကတင္းက်ပ္စြာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ အမ်ိဳးသားညီလာခံကို က်င္းပေပးခဲ့တယ္။ ဒီအခ်က္က ၁၉၉၃ကေနၿပီးေတာ့ ၂၀၀၇ခုႏွစ္အထိ စုစုေပါင္း၁၄ႏွစ္ၾကာ ခဲ့တယ္။ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ေဝဖန္မွဳကို ေရွာင္ရွားဖို႔အတြက္ အစိုးရက ျမန္မာျပည္အတြက္မွန္ကန္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းမွဳရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီဆီသို႔ သြားေနပါတယ္လို႔ အေၾကာက္အကန္ေျပာဆုိေနေပမယ့္ တကယ္တမ္းမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြအေနနဲ႔ ရာထူးကဆင္းေပးဖို႔ ရည္ရြယ္ ရင္းလံုးဝမရွိခဲ့ဘူး။ ဒီကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္က်ခံေနရပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ပဲ အာဏာပိုင္ေတြက NLD ရဲ႕နည္းစနစ္ပိုင္ကိုင္တြယ္သူေတြကို စနစ္တက်ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်တာေတြလုပ္ခဲ့သလို ပါတီဝင္ေတြ ကိုလည္း ပကါတီကေန ႏုတ္ထြက္ဖို႔ ၿခိမ္းေျခာက္တာမ်ိဳးေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ က်န္ရွိေနခဲ့တဲ့ NLD ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းက ပါတီကိုတရား ဝင္ရပ္တည္ႏိုင္ေနဖို႔ကို
အာ႐ံုထားလုပ္ကိုင္ေနရၿပီးေတာ့ တက္ႂကြလွဳပ္ရွားသူေတြနဲ႔အတူတကြ ပူးေပါင္းၿပီး လမ္းေပၚကိုထြက္ဖို႔ တံု႕ ဆိုင္းေနခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွာေတာ့ NLD တိုင္းအဖြဲ႕ေတြက လူငယ္ေတြဟာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက မပါဝင္လာခင္မွာကိုပဲ ဆႏၵ ျပပြဲေတြမွာ လွဳပ္ရွားၾကဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ၾကတယ္။

၂၀၀ရ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး သုံးသတ္ခ်က္မ်ား (အပုိင္း ၁)
http://www.facebook.com/note.php?saved&&note_id=205834062765202&id=178970842137463 


၂၀၀ရ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး သုံးသတ္ခ်က္မ်ား (အပုိင္း ၂)
http://www.facebook.com/note.php?saved&&note_id=205836162764992&id=178970842137463


 ၂၀၀ရ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး သုံးသတ္ခ်က္မ်ား (အပုိင္း ၃)
http://www.facebook.com/note.php?saved&&note_id=205837462764862&id=178970842137463

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...