စာနယ္ဇင္းႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး (ဇဝန)၊ အပိုင္း (၁)
by Thant Ko Ko Maung on Monday, December 5, 2011 at 11:53am
အားမလို အားမရ ျဖစ္မိပါရဲ႕။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ စာနယ္ဇင္းသမိုင္း ေဟာေျပာပြဲမွာ ဆရာႀကီးဇဝန တင္သြင္းခဲ႔တဲ႔
စာနယ္ဇင္းႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး စာတန္းကို ႏုတ္အျဖစ္ အပိုင္းမ်ားခြဲၿပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဗဟုသုတ အျပင္
သင္ခန္းစာ ယူစရာ အခ်က္ေလးေတြပါ ရႏိုင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင္႔မိပါတယ္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေျပာသလို
မအေအာင္ေပါ႔ဗ်ာ။ ႏုတ္မွာေတာ႔ ဓာတ္ပံုေတြ ရွာမထည့္ေတာ႔ပါဘူး။ တအားရွည္ေနမွာ စိုးလို႔ပါ။ အားလံုးစုၿပီးမွ
ပီဒီအက္ဖ္ အေနနဲ႔ သတ္သတ္ တင္ေပးပါ႔မယ္ဗ်ိဳ႕ …)
သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပ ပါရွိသည့္ ျပည္သူ႔ အေရးအခင္းတို႔သည္ ယေန႔ အဘို႔၌ “သတင္း” ျဖစ္ေသာ္လည္း
ေနာက္ေန႔တြင္ “သမိုင္း” အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိ သြားၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သတင္းစာမ်ားသည္ သမိုင္းကို မွတ္တမ္း တင္ေနၾကသည္ဟု ဆိုရိုး ရွိေလသည္။ ဤစကားသည္ မွန္၏။ သို႔ေသာ္ မျပည့္စံုေသးေခ်။ သတင္းစာ၏
အခန္းက႑ကို တဝက္တပ်က္မွ်သာ ထင္ဟပ္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အေၾကာင္းေသာ္ကား သတင္းစာမ်ားသည္
သမိုင္းကို မွတ္တမ္းတင္ ေနၾကသည္သာ မဟုတ္ပဲ အနာဂတ္ သမိုင္းကိုပါ ဖန္တီး ေနၾက၍ ျဖစ္သည္။
ဤေနရာတြင္ သတင္းစာဟု ဆိုရာ၌ စာနယ္ဇင္း တစ္ရပ္လံုးကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သတင္းစာသည္
ႏိုင္ငံေရးႏွင္႔ လူမႈေရးကို ေရွ႕တန္းတင္၍ ဂ်ာနယ္ႏွင္႔ မဂၢဇင္းတို႔က စာေပ ယဥ္ေက်းမႈႏွင္႔ အႏုပညာတို႔ကို အေလး
ေပးၾကျခင္းသာ ျခားနားမႈ ရွိေလသည္။ တခါတရံတြင္ ဂ်ာနယ္ မဂၢဇင္းတို႔က သတင္းစာထက္ ပို၍ ႏိုင္ငံေရး
ေရွ႕ေဆာင္မႈ ေပးႏိုင္ခဲ႔သည္ ကိုလည္း ေတြ႕ၾကရေပသည္။
ထို႔ေၾကာင္႔ “စာနယ္ဇင္းႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး” အေၾကာင္း စာတန္း တင္သြင္းရာတြင္ တခုစီ က႑ ခြဲျခားမေနပဲ
အားလံုးကို ေပါင္းရံုးကာ သင္႔ေလ်ာ္သလို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ သြားပါမည္။ အခ်ိဳ႕ေနရာတြင္ “စာနယ္ဇင္း” အစား
“သတင္းစာ” ဟူေသာ စကား အသံုးအႏႈန္းျဖင္႔ ေဖာ္ျပပါမည္။ (စာနယ္ဇင္း ေပၚဦးစက ဂ်ာနယ္ မဂၢဇင္း ဟူေသာ
ေဝါဟာရ မေပၚေသးပဲ လစဥ္ထုတ္ အပတ္စဥ္ထုတ္ ရက္ျခားထုတ္ စာေစာင္ အားလံုးကို သတင္းစာ ဟူ၍သာ
ေခၚေဝၚ ခဲ႔ၾကသည္။)
သတင္းစာ၏ နယ္ပယ္သည္ လြန္စြာ ႀကီးမား က်ယ္ဝန္းသလို ႏိုင္ငံေရး ေလာကသည္လည္း “ၾကက္ဥအေရာင္၊
တိမ္ေတာင္သဘြယ္၊ မင္းေရးက်ယ္” ဆိုသည့္ စကားအတိုင္း လြန္စြာမွပင္ နက္နဲ က်ယ္ေျပာ လွပါသည္။ ဤမွ်
ႀကီးက်ယ္လွေသာ အေၾကာင္း ႏွစ္ရပ္ကို ေပါင္းစပ္ၿပီး တင္ျပရန္မွာ ဤစာတန္းမွ်ျဖင္႔ မလံုေလာက္ႏိုင္ပါ။
က်မ္းအေစာင္ေစာင္ ေရးသည့္ တိုင္ေအာင္လည္း ၿပီးျပည့္စံု ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ျမန္မာ႔ လြတ္လပ္ေရး
သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ထင္ရွားေသာ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား၌ ျမန္မာ သတင္းစာတို႔က မည္ကဲ႔သို႔ ပါဝင္ခဲ႔ၾကပံုမွ်
ေလာက္သာလွ်င္ စုတ္တံၾကမ္းျဖင္႔ ပန္းခ်ီကား ေရးခ်ယ္သလို သိလြယ္ ျမင္လြယ္ရံုမွ် ေဖာ္ျပႏိုင္စြမ္း ရွိပါလိမ္႔မည္။
ယင္းသို႔ ေဖာ္ျပရာတြင္ ျမန္မာ သတင္းစာေပၚစ ျဖစ္ေသာ စာနယ္ဇင္း သမိုင္းဦးေခတ္က အေျခအေန မ်ားကို
စကားပလႅင္ ခံရပါလိမ္႔မည္။
ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲႀကီး (၁၈၂၄-၂၆) တြင္ အဂၤလိပ္တို႔က အႏိုင္ရ၍ ရခိုင္ႏွင္႔ တနသၤာရီ ျပည္နယ္တို႔ကို
သိမ္းယူလိုက္ၾက ရရွိၿပီးသည့္ေနာက္ ေမာ္လၿမိဳင္တြင္ သတင္းစာမ်ား စတင္ ေပၚေပါက္ ခဲ႔သည္။ ပထမဆံုး
ထုတ္ေဝသည့္ သတင္းစာမွာ “ေမာ္လၿမိဳင္ ခေရာ္နီကယ္” (၁၈၃၆) ျဖစ္ၿပီး အဂၤလိပ္ ဘာသာျဖင္႔
ထုတ္ေဝေသာ သတင္းစာျဖစ္သည္။
ထိုႏွစ္ အတြင္းမွာပင္ ျမန္မာဘာသာျဖင္႔ ထုတ္ေဝေသာ သတင္းစာတေစာင္ ေပၚထြက္ခဲ႔သည္ဟု မွတ္တမ္း
အခ်ိဳ႕တြင္ အေထာက္အထား ေတြ႕ရေသာ္လည္း သတင္းစာ အမည္ကိုကား မသိရေခ်။ သို႔ျဖစ္၍ ၁၈၄၃
ခုႏွစ္တြင္ ထြက္ေပၚလာေသာ “ဓမၼသိသတင္းစာ” ကိုသာလွ်င္ ပထမ ဦးဆံုးေသာ ျမန္မာ
သတင္းစာအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳခဲ႔ ၾကရေပသည္။
ထိုသတင္းစာမွာ ခရစ္ယန္ ႏွစ္ျခင္း သာသနာျပဳ အသင္းက တလတႀကိမ္ ထုတ္ေဝျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း
ဘာသာေရးအျပင္ အျခား ဗဟုသုတ ျဖစ္ဘြယ္ရာမ်ားႏွင္႔ စစ္သတင္းမ်ားလည္း ပါရွိေလသည္။ စစ္သတင္းမွာ
“အဂၤလိပ္မင္းႏွင္႔ ျမန္မာမင္းတို႔ စစ္တိုက္ၾကသည့္ အေၾကာင္း” ျဖစ္ၿပီး မ်က္ႏွာဖံုး သတင္းအျဖစ္ ေဖာ္ျပ
ခဲ႔ေလသည္။ ထိုသတင္းမ်ားမွာ “ကာလကတၱားၿမိဳ႕မွ မီးသေဘၤာျဖင္႔ ပါရွိလာသည့္ သတင္းမ်ား” ျဖစ္ေလသည္။
ယင္းစစ္သတင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပရာတြင္ “ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ အဂၤလိပ္သေဘၤာ သူႀကီးမ်ားတို႔သည္ အဖန္ဖန္
ညွင္းဆဲျခင္းကို ခံရေသာေၾကာင္႔ ကုမၸဏီ ရွင္ဘုရင္သည္ စစ္သေဘၤာႀကီး တစ္စင္းႏွင္႔ မီးသေဘၤာႀကီး ႏွစ္စင္းကို
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ ေစလႊတ္ေတာ္ မူေလၿပီ” ဟူ၍၄င္း၊ “စစ္တိုက္မည္ဟု ကုမၸဏီ ဘုရင္သည္ အမိန္႔ေတာ္ကို
မထုတ္ရေသး။ ျမမၼာတို႔ဘက္ကမူကား စစ္ခံေစျခင္းငွာ ျပင္ဆင္လွ်က္ ရွိၾကသည္သာမက စစ္ျဖစ္ေစခ်င္ေသာ
သေဘာရွိသည္လိုျဖစ္၍” စသည္အားျဖင္႔၄င္း ျမန္မာတို႔ ဘက္က ရန္စ လြန္က်ဴးေလဟန္ ဝါဒျဖန္႔
ေရးသားခဲ႔ေလသည္။
ဒုတိယ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲႀကီး (၁၈၅၂) တြင္ အဂၤလိပ္တို႔က ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ ရယူလိုက္ၾက
ၿပီးသည့္ေနာက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ သတင္းစာမ်ား စတင္ ေပၚေပါက္လာခဲ႔သည္။ သို႔ေသာ္ ၁၈၅၃ ခုႏွစ္မွ ၁၈၆၈
ခုႏွစ္အထိ ထိုႏွစ္မ်ားအတြင္း ထြက္ေပၚခဲ႔ေသာ သတင္းစာ အားလံုးသည္ အဂၤလိပ္ ဘာသာျဖင္႔ ထုတ္ေဝေသာ
သတင္းစာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
၁၈၇၁ ခုႏွစ္တြင္မွ “ျမန္မာသံေတာ္ဆင္႔ သတင္းစာ” ဟူေသာ အမည္ျဖင္႔ ျမန္မာသတင္းစာ
တစ္ေစာင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ စတင္ ထြက္ေပၚလာေလသည္။ ထုတ္ေဝသူမွာ ေအ ဂၽြန္ ဟန္ေနး
ဆိုသူျဖစ္၏။ ဟန္ေနးက သတင္းစာ တစ္ေစာင္လံုးအတြက္ အဂၤလိပ္လို ေရးေပးၿပီး ဘာသာျပန္
ေကာင္းသူ တစ္ဦးက ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆို၍ ရိုက္ႏိုပ္ ထုတ္ေဝျခင္းျဖစ္ရာ အေရးအသား
ေျပာင္ေျမာက္သျဖင္႔ လူႀကိဳက္မ်ားခဲ႔သည္။ သတင္းစာ ပညာသားပါသည့္ ေခတ္ေရွ႕ေဆာင္
သတင္းစာ တစ္ေစာင္လည္း ျဖစ္ခဲ႔ေပသည္။
ထိုသတင္းစာထဲတြင္ မႏၲေလး ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး၏ မသန္႔ရွင္းပံု၊ သူခိုး ဒျမ ထူေျပာပံုတို႔ကို အယ္ဒီတာထံ
ေပးစာ အေနျဖင္႔၄င္း၊ သတင္း ပံုစံျဖင္႔၄င္း မျပတ္မလပ္ ေရးသား ေဖာ္ျပကာ ျမန္မာဘုရင္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကို
အထင္အျမင္ ေသးသိမ္ေအာင္ ဝါဒျဖန္႔ေလ႔ရွိသည္။
ထိုသို႔ ေရးသားသည့္အတြက္ အထက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို စိုးစံေနေသာ မင္းတုန္း ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ စိတ္ဆိုးေတာ္
မမူေခ်။ ဟန္ေနးအား မႏၲေလးသို႔လာ၍ သတင္းစာ ထုတ္ေဝရန္ပင္ ဖိတ္ေခၚ လိုက္ေသးသည္။ သို႔ေသာ္
ဟန္ေနးသည္ မႏၲေလးသို႔ မသြားပဲ ျမန္မာဘုရင္၏ ဖိတ္ၾကား ခံရျခင္းကို သူ႔သတင္းစာထဲ၌ ေဖာ္ျပလိုက္ၿပီး
ေခါင္းႀကီးပိုင္းမွလည္း မွန္ရာကိုေရးေသာ မႏၲေလးေရာက္ သတင္းစာ ဆရာသည္ ပါရွင္းႏိုင္ငံက မႈးႀကီးမတ္ႀကီး
မ်ားလို မနက္ အိပ္ရာကထလွ်င္ မိမိ၏ ဦးေခါင္း ရွိမွ ရွိပါေသးရဲ႕လားဟု စမ္းၾကည့္ ေနရမည္ကို စိုးရိမ္ မိပါသည္
ဟူ၍ပင္ ေရးထည့္ လိုက္ေလသည္။
ဤကဲ႔သို႔ ေရးလိုက္ျခင္းကို မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ တုန္႔ျပန္ ေခ်ပသည့္ အေနျဖင္႔ “ငါမေကာင္းလွ်င္ ငါ႔ကိုေရး၊
ငါ႔မိဖုရား မေကာင္းလွ်င္ ငါ႔မိဖုရားကိုေရး၊ ငါ႔သားသမီး မေကာင္းလွ်င္ ငါ႔သားသမီးေတြကိုေရး၊ မင္းတို႔ သတင္းစာတိုက္၌ အျပစ္မရွိေစရ၊ နန္းေတာ္တြင္းသို႔ သတင္းစာတိုက္က မည္သူမဆို အဆီးအတားမရွိ
ဝင္ထြက္ေစ” ဟူေသာ အမိန္႔ေတာ္ျဖင္႔ “ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္” သတင္းစာကို ထုတ္ေဝေစကာ မိမိ၏
ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ လူ႔အခြင္႔အေရးႏွင္႔ သတင္းစာ လြတ္လပ္ခြင္႔ ရွိျခင္းကို ထုတ္ေဖာ္ ခဲ႔ေလသည္။
ထိုသတင္းစာကို ၁၈၇၄ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ထုတ္ေဝခဲ႔သည္။ သတင္းစာ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ ၁၁ ခ်က္ပါရွိေသာ
“သတင္းစာတိုက္တည္ ဥပေဒ” ကိုလည္း ထုတ္ျပန္ခဲ႔သည္။ ဥပေဒသ အပိုဒ္ ၄ တြင္ “ဥေရာပတိုက္၊ အိႏၵိယ၊
ရန္ကုန္ စသည္မ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကို ထိခိုက္၍ မေကာင္းသတင္း ရိုက္ထုတ္ခဲ႔လွ်င္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္
သတင္းစာတိုက္က ျပန္လွန္ေခ်ဆို၊ ႏိုင္ငံတကာ ၾကားသိ ေၾကလည္ ယံုၾကည္ၾကရန္” ဟူ၍၄င္း၊ အပိုဒ္ ၆ တြင္
“ျပည္သူတို႔ အၾကံအစည္ အဆိုးအေကာင္း အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို အစိုးရလူႀကီးတို႔ မျပတ္ၾကားသိ တိုင္းထြာ
ဆင္ျခင္ ျပဳျပင္ရ၍ ႏိုင္ငံေတာ္ အေျခခိုင္ၿပီး ႀကီးက်ယ္ တိုးတက္ရန္” ဟူ၍၄င္း ေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း
ဤရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား အတိုင္း မေပါက္ေျမာက္ခဲ႔ေပ။
ထိုသို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ “ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ သတင္းစာ” တြင္ တာဝန္ ထမ္းရြက္ၾကသည့္
သတင္းစာ ဆရာတို႔သည္ ျမန္မာစာေပ က်မ္းဂန္မ်ား ေလာက္သာ ႏွံ႔စပ္ တတ္သိၾကသည့္
ျမန္မာပညာရွိမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ေခတ္ပညာ ေခတ္အေတြးအေခၚမ်ား မရွိၾက၍ ျဖစ္ေပသည္။
“ျမန္မာသံေတာ္ဆင္႔ သတင္းစာ” ကို ဦးစီးထုတ္ေဝသူ ေအ ေဂ် ဟန္ေနးသည္ သတင္းစာလုပ္ငန္း
ကၽြမ္းက်င္မႈေၾကာင္႔ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္တြင္ ထြက္ေပၚေနၿပီ ျဖစ္ေသာ “ရန္ကုန္ေဂဇက္” အဂၤလိပ္
သတင္းစာကို စီမံခန္႔ခြဲရန္ (၁၈၇၄ ခုႏွစ္တြင္) လႊဲအပ္ခံရေလရာ ထိုသတင္းစာမွ ေန၍လည္း ျမန္မာဘုရင္႔
အစိုးရကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ထိပါး ပုတ္ခတ္ခဲ႔ေလသည္။
သူသည္ မႏၲေလးတြင္ သတင္းေထာက္မ်ား ထားရွိရာ ထိုသတင္းေထာက္မ်ားက ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ သတင္းမ်ားကို
မႏၲေလးရွိ ၿဗိတိသွ် သံအရာရွိတို႔က ၿဗိတိသွ် အစိုးရထံ အစီရင္ခံစာမ်ား ေပးပို႔ၾကသည္ထက္ ေစာစီးစြာ
ရန္ကုန္ေဂဇက္သို႔ ေရာက္ေအာင္ ပို႔ႏိုင္ၾကသည္။ ယင္းသို႔ ေပးပို႔ၾကသည့္ သတင္းမ်ားမွာ မ်ားေသာအားျဖင္႔
ျမန္မာမ်ားက ၿဗိတိသွ် ေက်းေတာ္မ်ိဳး ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးတို႔အား ႏိုပ္စက္ၾကျခင္း။ ျမန္မာ အရာရွိႀကီးတို႔ ၿဗိတိသွ်
သံအိမ္သို႔ ႂကြေရာက္ လာၾကသည့္အခါ ေနာက္လိုက္ ေနာက္ပါတို႔က ၿဗိတိသွ်အလံ လႊင္႔ထူထားေသာ
သံအိမ္ဝင္းထဲသို႔ မေလးမစား ဝင္ေရာက္ၾကကာ ျမင္သူတကာတို႔ကို ႀကိမ္တံျပာဝင္႔၍ လမ္းရွင္း ဖယ္ရွားၾကျခင္း
စသည္တို႔ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုေရးသားခ်က္မ်ားကို “ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ သတင္းစာ” က ေခ်ပ တုန္႔ျပန္ျခင္း
ျပဳသည္ကို မေတြ႔ခဲ႔ေခ်။
ယခုလို ေအ ေဂ် ဟန္ေနးက ၿဗိတိသွ် အစိုးရဘက္က ကူညီ ေရးသားေပးသည့္ အတြက္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရက
သူ႔အား ခ်ီးက်ဴးခဲ႔ရသည့္ျပင္ သူ႔ထံမွ သတင္းထူး သတင္းဦးမ်ားကို ေတာင္းယူကာ မိမိတို႔ ရရွိသည့္
သတင္းမ်ားႏွင္႔ အလဲအလွယ္ ျပဳရေလသည္။ အိႏၵိယျပည္ရွိ သတင္းစာမ်ား ကလည္း ရန္ကုန္ေဂဇက္ကို
မ်ားစြာ အားကိုးအားထား ျပဳၾကရေလသည္။
ယင္းသို႔ သတင္းစာႏွင္႔ ႏိုင္ငံေရး အလုပ္တို႔တြင္ ျမန္မာမ်ားသည္ လြန္စြာ ေအာက္က် ေနာက္က်
ျဖစ္ေနခဲ႔ ၾကရာက ၂၀ ရာစု ႏွစ္ဦးပိုင္းတြင္ ဒီေရသည္ ျပန္၍ လွန္စျပဳ၍ လာခဲ႔ေလသည္။
တတိယ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲ (၁၈၈၅) အၿပီးတြင္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ႔ရ
ၿပီးသည့္ေနာက္ ႏွစ္ ၂၀ ခန္႔အၾကာတြင္ ဂ်ပန္ႏွင္႔ ရုရွတို႔ စစ္ျဖစ္ၾကရာ ဂ်ပန္က အႏိုင္ ရလိုက္ေလသည္။
ထိုသို႔ အင္အား ႀကီးမား၍ လူလံုးထြားေသာ ရုရွမ်ားကို အေရွ႕တိုင္းသား လူပုကေလးမ်ားက အႏိုင္
ရလိုက္ျခင္းသည္ လက္နက္အင္အား မမွ်၍ ၿဗိတိသွ်တို႔ကို အရံႈးေပးခဲ႔ရေသာ ျမန္မာတို႔အား မ်ားစြာအားက်
ေစခဲ႔ေပသည္။ ထိုသို႔ ဂ်ပန္တို႔ကို အားက် အထင္ႀကီးခဲ႔သူတို႔ အထဲတြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ေရွ႕တန္းက
ပါဝင္ခဲ႔သည္။
ဆရာေတာ္သည္ မ်ိဳးခ်စ္ ျမန္မာလူငယ္ တို႔အား ႏိုင္ငံေရးမ်က္စိ ဖြင္႔ေပးခဲ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါး ျဖစ္ေပသည္။
ဆရာေတာ္၏ ေဟာေျပာမႈေၾကာင္႔ ႏိုင္ငံေရး စိတ္ဓာတ္မ်ား ႏိုးၾကား တက္ႂကြလာၾက သူတို႔ အထဲတြင္ ရန္ကုန္
တကၠသိုလ္မွ ဘြဲ႕ရပညာတတ္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးဘေဘလည္း ပါဝင္ေလသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုစဥ္က ႏိုင္ငံေရး
လႈပ္ရွားမႈမ်ားလည္း မရွိေသး၊ ႏိုင္ငံေရး အသင္းအဖြဲ႔ မ်ားလည္း ဖြဲ႔စည္းခြင္႔ မရၾကေသးပဲရွိရာ၊ ဦးဘေဘႏွင္႔
လူငယ္ႏွစ္က်ိပ္ခန္႔ တို႔သည္ ဝိုင္အမ္စီေအေခၚ ခရစ္ယန္ လူငယ္အသင္းကို တုၿပီး ဝိုင္အမ္ဘီေအ
အမည္ျဖင္႔ ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာဏ ယုဝအသင္းကို ၁၉၀၆ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ တည္ေထာင္ ၾကေလသည္။
အသင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဘာသာေရး ျမွင္႔တင္ရန္ဟု ဆိုေသာ္လည္း လက္ေတြ႔ ေဟာေျပာ
ေဆာင္ရြက္ခ်က္တို႔မွာ ႏိုင္ငံေရးႏွင္႔ လူမႈေရးရာ တို႔သာလွ်င္ ျဖစ္ေပသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာဘာသာျဖင္႔ ထုတ္ေဝေသာ ဟံသာဝတီ သတင္းစာ ေပၚထြက္ေနၿပီျဖစ္၏။
ထိုသတင္းစာ ကလည္း ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ လူမ်ိဳးျခား ဟိႏၵဴကုလား၊ ပန္ဂ်ာပီ စသည္တို႔ႏွင္႔
လက္ထပ္ ေပါင္းသင္း ၾကရာတြင္ နစ္နာ ဆံုးရံႈးရပံုမ်ားကို မျပတ္မလပ္ ေရးသားကာ ဝံသာႏု
ရကၡိတတရား ေစာင္႔ေရွာက္ၾကရန္ လံႈ႕ေဆာ္ ေရးသားလ်က္ ရွိေလသည္။ ထိုစဥ္က ဟံသာဝတီအျပင္
အျခား ျမန္မာသတင္းစာ ႏွစ္ေစာင္ ရွိေသးသည္။ တစ္ေစာင္မွာ ရန္ကုန္ေဂဇက္ သတင္းစာတိုက္က
ထုတ္ေဝေသာ “ျမန္မာအေဆြ သတင္းစာ” ႏွင္႔ အျခားတစ္ေစာင္မွာ ေအ ေဂ် ဟန္ေနး
တည္ေထာင္ခဲ႔ေသာ “ျမန္မာသံေတာ္ဆင္႔” သတင္းစာမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ႏွစ္ေစာင္စလံုးသည္
ၿဗိတိသွ် အစိုးရ အလိုေတာ္ရိ သတင္းစာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
၁၉၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္ ခဲ႔ၿပီးေနာက္ အျပန္တြင္
ဦးဘေဘတို႔အား ဝိုင္အမ္ဘီေအ အသင္း၏ စည္းရံုးေရး လက္နက္အျဖစ္ သတင္းစာတစ္ေစာင္
ထုတ္ေဝရန္ တိုက္တြန္းေလသည္။
ဤတြင္ ဦးဘေဘသည္ သတင္းစာလုပ္ငန္းတြင္ အေတြ႔အၾကံဳရွိသူ တစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဦးလွေဖႏွင္႔
တြဲဖက္၍ သတင္းစာတစ္ေစာင္ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ႀကိဳးစားရာ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၄ ရက္
ေန႔တြင္ သူရိယ သတင္းစာကို စတင္ ထုတ္ေဝႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ သူရိယ သတင္းစာသည္ ဝိုင္အမ္ဘီေအ အသင္း၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ျပည္သူတို႔
သိေအာင္ လံႈ႕ေဆာ္စည္းရံုး ႏိုင္ခဲ႔သျဖင္႔ အသင္းခြဲ အမ်ားအျပား တိုးလာၿပီး ထိုႏွစ္ အတြင္းမွာပင္
ပထမအႀကိမ္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ အစည္းအေဝးႀကီးကို က်င္းပ ႏိုင္ခဲ႔ေလသည္။
ဆက္ရန္ ...
0 comments:
Post a Comment