Tuesday, November 15, 2011

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး The Rule of Law



 ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ႔ေနမ်ားေကာင္စီ မွ ....

နိဒါန္း ။
လူသားတို႔သည္ အျခားေသာသတၱ၀ါမ်ားထက္ ဆင္ျခင္တံုတရားနွင့္ထူးျခား၍ ထက္ျမက္ေသာအသိ တရားရိွသူမ်ားျဖစ္သျဖင့္ မိမိအသက္ရွင္ေနထိုင္သည့္ကာလအတြင္း ေကာင္းမြန္ေသာ လူ႔ေဘာင္ အဖဲြ႔အစည္းကို ဖန္တီးထိန္းေက်ာင္းျုပျပင္ေနထိုင္ၾကမည္ျဖစ္ေပသည္။ မိမိတို့၏ လူ့အဖဲြ႔အစည္းအတြင္း ဆင္ျခင္တိုင္းတာနိုင္စြမ္းရိွသေလာက္ အေကာင္းဆံုးလူေနမႈဘ၀ကို အျမင့္ဆံုးေမွ်ာ္မွန္းျပီး ထိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ နွင့္လိုက္ေလွ်ာညီေထြစြာ အစဥ္အျမဲႀကိဳးပမ္းေနၾကမည္ျဖစ္ေပသည္။ ထိုသို့ေသာရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္မီွ ျပည့္စံုေစရန္အတြက္ နိုင္ငံေရးနွင့္လူမႈ့အခြင့္အေရးတို႔သည္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္ေပသည္၊၊
ထိုနိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးနွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားအား လူ႔ေဘာင္အဖဲြ႔အစည္း တခုလံုးတြင္ မွ်တမွန္ကန္စြာ ရရိွခံစားခြင့္ရိွမွသာလွ်င္ တိုးတက္ဖံြ႔ၿဖိဳး၍ျငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈရိွေသာ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းအျဖစ္မွတ္ယူ၍ ရနိုင္ ေပမည္။ သို့ရာတြင္လူသားတို့သည္ မိမိတို့လိုဘျပည့္၀ေရးအတြက္ အက်င့္ပ်က္ေဖါက္ျပားမႈမ်ား၊  တရားမဲ့ ျပဳက်င့္မႈမ်ားနွင့္အလဲြသံုံးစားမႈမ်ား အစရိွသည့္ အတၱလြန္ကဲသည့္ မ်ဳိးေစ့မ်ားသည္လည္း လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း မ်ားစြာကတည္းကပင္ လူ့အဖဲြ႔အစည္းအတြင္း၌ ကိန္းေအာင္းေနခဲ့သည္၊၊
လူ့႔ဘ၀၏အေျခခံ သဘာ၀တရားမ်ားျဖစ္ေသာ လြတ္လပ္မႈ၊ ညီမွ်မႈ၊ တရားမွ်တမႈစသည့္ ေလာကပါလတရား မ်ားထြန္းကားမွသာလွ်င္ ေအးခ်မ္း၍သာယာေသာ လူ႔ေဘာင္အဖဲြ့အစည္း တရပ္ေပၚေပါက္လာနိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုေလာကပါလတရားမ်ား လူ့ေဘာင္အဖဲြ့အစည္းအတြင္း ထြန္းကားလာရန္အတြက္ လူသားတိုင္း သည္ လူ့က်င့္၀တ္၊ လူ့စည္းကမ္းမ်ားကို ေလးစားလိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ရန္လိုအပ္ပါသည္၊၊ ထိုကဲ့သို့က်င့္ၾကံေနထိုင္နိုင္ရန္အတြက္ လူသားတို့အား ထိန္းကြပ္တည့္မတ္ေပးရန္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား လည္း လိုအပ္လာပါသည္၊၊ အဆိုပါစည္းကမ္းမ်ားအား မလိုက္နာလွ်င္မေနရဆိုသည့္ စည္းေနွာင္အားရိွေသာ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ ျပဌာန္းျခင္းအား ျဖင့္ အဆိုပါစည္းကမ္းခ်က္မ်ားမွသည္ ဥပေဒ ဟူ၍ျဖစ္ေပၚလာရ ေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ဥပေဒဆိုသည္မွာ လူ့အဖဲြ့အစည္းတခုအတြင္း မရိွမျဖစ္လိုအပ္ေသာအရာျဖစ္ျပီး၊ လူသား ထုတရပ္လံုး၏ ေကာင္းကို်းခ်မ္းသာမႈအတြက္ အေရးၾကီးဆံုးေသာလိုအပ္ခ်က္တရပ္လည္းျဖစ္ေပသည္။
သို႔ရာတြင္ဥပေဒတို့အား တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ရူ့ေဒါင့္မွခ်ဥ္းကပ္ေလ့လာ၍ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံနိုင္ေသာ လူသားအကို်းျုပဥပေဒမ်ားျဖစ္ရန္လိုပါသည္။ လူသားအကို်းျုပဥပေဒမ်ားမဟုတ္ဘဲ အာဏာပိုင္အဖဲြ႔အစည္း တရပ္ရပ္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူပုဂၢိဳလ္တဦးတေယာက္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အကို်းျဖစ္ထြန္းေစရန္ အတြက္ရည္ရြယ္ျပဌာန္းထားေသာ ဥပေဒမွ်သာျဖစ္ပါက ၎ဥပေဒသည္ မတရားသည့္အမိန့္အာဏာ မ်ားသာလွ်င္ျဖစ္ေနေပမည္။ နိုင္ငံအတြင္းတရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနွင့္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးကို ဖန္တီး ေပးနိုင္လိမ့္မည္ကားမဟုတ္ေပ။ သို့ျဖစ္ရာ ဒီမိုကေရစီနွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို ထိမ္းသိမ္းကာကြယ္နိုင္ ရန္အတြက္ျဖစ္ေစ၊ ထြန္းကားတိုးတက္ေစရန္အတြက္ ျဖစ္ေစ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ မရိွလွ်င္မျဖစ္ သည့္အျပင္၊ အဓိကက်၍အေရးၾကီးေသာ လိုအပ္ခ်က္လည္း ျဖစ္သည္ကိုေတြ႔ရိွရေပသည္။

အခန္း( ၁ )
၁ - ၁။ ဥပေဒေပၚေပါက္လာပံု ေနာက္ခံသမိုင္းအက်ဥ္း
သမိုင္းဦးဘံုေျမေခတ္မွစ၍ ဥပေဒ၏သေဘာတရားမ်ားရိွလာခဲ့သည္၊၊ ေရွးက်ေသာလူသား မို်းနြယ္စုတို့သည္ ေဆြမို်းအုပ္စုမ်ား  အျဖစ္စုေ၀းေနထိုင္လာရင္း မိမိတို့ဘ၀လံုၿခံဳမႈအတြက္ တဖက္မွရန္သူမ်ားနွင့္လည္း အစဥ္ အျမဲလိုပင္တိုက္ခိုက္ေနခဲ့ၾကရသည္၊၊ သမိုင္းဦးဘံုေျမေခတ္၏ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တိရိစာၦန္ေမြးျမူေရးနွင့္ စိုက္ပို်း ေရးလုပ္ငန္းမ်ား  တျဖည္းျဖည္းနွင့္ တိုးတက္လာခဲ့သည့္အေလွ်ာက္ လူ့အဖဲြ့အစည္း၏ပံုသ႑ာန္သည္လည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ နီးစပ္ရာေဆြမို်း အုပ္စုအဖဲြ့အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းလာျခင္းျဖင့္ လူမို်းအုပ္စုု မ်ားေပၚေပါက္ လာေလသည္။ လူတဦးခ်င္းစီအလိုက္ အလုပ္တာ၀န္ခဲြေ၀မႈ့မ်ားသည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာၾကေပသည္။ ထိုအေျခေနမ်ားေအာက္တြင္ အစုအဖဲြ့အတြင္းရိွ လူအခ်င္းခ်င္းတို့သည္ ညီညြတ္စည္းလံုးၾကျပီး မိမိတို့၏ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းအတြက္ အေလ့က်ေပါက္ေသာအသီးအနံွမ်ားကို စုေပါင္းဆြတ္ခူးၾကျခင္း၊ အမဲလိုက္၊ ငါးဖမ္းၾကျခင္းနွင့္ အစားအစာမ်ားကို မွ်တစြာခဲြေ၀စားသံုးရန္အတြက္ ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူတဦးကို ေရႊးခ်ယ္ျပီး အုပ္ခု်ပ္ေစခဲ့သည္၊၊ ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူက ထိုလူ့အဖဲြ့အစည္းရိွလူမ်ားအား အစားအစာရွာေဖြေရးအတြက္ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားခဲြေ၀ေပးျခင္း၊ ရရိွေသာဟင္းလွ်ာမ်ားကို လူအမ်ားအား မွ်တစြာခဲြေ၀ေပးျခင္း၊ အဖဲြ႔အစည္း တြင္းရိွလူအျခင္းျခင္း ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားမႈတို့အတြက္ အမႈအခင္းမ်ားကိုစစ္ေဆးစီရင္ျခင္း စသည့္အုပ္ခု်ပ္မႈတာ၀န္ မ်ားကို ယူခဲ့ရသည္။ ထို့အတူမိသားစုတိုင္း ၾကံုေတြ့ရေသာျပႆနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရန္ အၾကီးအကဲတဦးကို ေရြးခ်ယ္၍ ျပႆနာမ်ားကိုေျဖရွင္းေစသည္။ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈအရ တားျမစ္ခ်က္မ်ား၊ ဓေလ့ထံုးစံအရ တားျမစ္ခ်က္မ်ားသည္ သမိုင္းဦးကာလ၏ ဥပေဒမ်ားပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ထိုအခိ်န္၌လူတို့သည္ အဖဲြ့အစည္းတရပ္လံုး၏ အကို်းစီးပြားအတြက္ လူအမ်ားက၀ိုင္း၀န္း ပူးေပါင္း၍ အလုပ္ လုပ္ၾကရ၏။ လုပ္အားျဖင့္ရရိွေသာပစၥည္းမ်ားကိုလည္း အုပ္ခု်ပ္မႈတာ၀န္ကို ယူထားသူက စည္းကမ္းခ်က္မ်ား သတ္မွတ္ကာ ခဲြေ၀စားေသာက္ခဲ့ၾက၏။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုလွ်င္- အျုပအမူဆိုင္ရာစည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို သတ္မွတ္၍ေနထိုင္လာျခင္းမို်းျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုအခိ်န္ကာလမွစ၍ ဥပေဒသေဘာတရားမ်ား တည္ရိွလာခဲ့သည္ဟုေျပာ၍ရနိုင္ေပသည္၊၊
 ကြ်န္ပိုင္ရွင္စံနစ္ ထြန္းကားလာသည့္ကာလ၌လည္း လူ့အဖဲြ႔အစည္းမ်ားသည္ မိမိတို့၏ လံုၿခံဳေရးကို အေၾကာင္း ျပဳ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိတို့ပိုင္ဆိုင္ေသာ နယ္ေျမေဒသကို အေၾကာင္းျပဳ၍ေသာ္လည္းေကာင္း စည္းကမ္း နည္းလမ္းမ်ားသတ္မွတ္လာကာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္၊၊
ဥပေဒ၏ ေရွးဦးအက်ဆံုးအရင္းအျမစ္သည္ ဥပေဒျပဴျခင္းနွင့္ျဖတ္ထံုးမ်ားမဟုတ္ပဲ၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားသာျဖစ္ေပ သည္။ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားျဖစ္ေပၚလာရျခင္းမွာလည္း လူသားတို့အေနျဖင့္ ေန့စဥ္ေန့တိုင္းျဖတ္သန္းၾကံုေတြ႔ေနရ ေသာ လက္ေတြ႔ဘ၀၌ ေကာင္းမြန္သင့္ေလွ်ာ္မည္ဟုယူဆေသာ လူ့က်င့္စဥ္ Rule of Action မ်ားကို အလို အေလွ်ာက္ က်င့္ၾကံလိုက္နာခဲ့ၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေနာင္ ေသာအခါတြင္ အဆိုပါလူ့အျပဳအမူက်င့္စဥ္တို့သည္ လူသားတို့၏ အျုပအမူဆိုင္ရာစည္းကမ္းခ်က္မ်ား ျဖစ္လာၾကျပီးေနာက္ ထိုစည္းကမ္းခ်က္မ်ားသည္ပင္လွ်င္ ထိုေဒသတြင္ေနထိုင္ၾကေသာလူမ်ား၏ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားျဖစ္လာၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ အဆိုပါဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို ၾကာရွည္ၾကာျမင့္စြာ လိုက္နာက်င့္သံုးခဲ့ၾကရာမွစ၍ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားသည္ စည္းေနွာင္အားရိွလာျပီး ဥပေဒကဲ့သို့စြမ္းအင္အာနိသင္နွင ့္အာဏာမ်ားသက္၀င္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ယင္းအခ်က္သည္ပင္ ဥပေဒ၏အစ၊ ဥပေဒ၏သဘာ၀ျဖစ္ေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ “ဥပေဒအစ၊ ဓေလ့ထံုး တမ္းက ဟုေျပာစမွတ္ျုပၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားနွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒမ်ားမွာ ကမၻာေပၚတြင္ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ၊ အခ်ဳိ႔ေနရာမ်ားတြင္ ယေန့ထက္တိုင္က်င့္သံုးေနေသာ ေရးသား၍မထားသည့္ ဥပေဒမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အုပ္ခု်ပ္ ေရးစနစ္မ်ားေပၚေပါက္လာျပီးေနာက္ အဆိုပါထံုးတမ္းစဥ္လာနွင့္ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကိုအမီွျုပ၍ အမႈအခင္းမ်ားကို စီရင္ဆံုးျဖတ္ၾကရာမွ ေပၚထြက္လာေသာ စီရင္ခ်က္နွင့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ဆက္လက္လိုက္နာေစျခင္း အားျဖင့္၊ ျဖတ္ထံုးသို့မဟုတ္၊ စီရင္ထံုးမ်ားအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္ေပသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ စီရင္ထံုးနွင့္ ျဖတ္ထံုးမ်ားမွာ အမႈကိုစစ္ေဆးစီရင္ ဆံုးျဖတ္ရေသာ တရားသူၾကီးမ်ားကျပဳလုပ္ၾကျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ၄င္းတို့ကို Judge-made Law ဟုလည္း ေျပာစမွတ္ျပဳၾကေပသည္။
ေနွာင္းပိုင္းကာလမ်ားသို႔ ေရာက္ရိွလာေသာအခါတြင္မူ လူသားတို့၏ ပတ္၀န္းက်င္အေျခအေနမွာလည္း ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာခဲ့သည္နွင့္အညီ၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးနွင့္ နိုင္ငံေရးကိစၥမ်ား မွာလည္း က်ယ္ျပန့္နက္ရိႈင္း ရႈပ္ေထြးမႈမ်ားရိွလာျပီး၊ ေရွးကက်င့္သံုးလွ်က္ရိွသည့္ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားနွင့္ လိုက္ေလွ်ာညီေထြမရိွသည့္ကိစၥမ်ား လည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။ လူသားတို့၏ကူးလူးဆက္ဆံမႈနွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးကိစၥမ်ား တြင္က်ယ္ လာသည့္နွင့္အတူ လူမို်းတမို်းနွင့္တမို်းအၾကား၊ ေဒသတခုနွင့္တခုအၾကားရိွ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား တူညီမႈမရိွသည့္ အေပၚတြင္ အခက္အခဲမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာသျဖင့္ လူ့အဖဲြ့အစည္းတရပ္ရိွအုပ္ခု်ပ္သူ (ဘုရင္မ်ား)က၊ အုပ္ခု်ပ္ခံ လူထုအားလိုက္နာေစရန္ စည္းကမ္းမ်ားသတ္မွတ္ေပးျခင္းျဖင့္၄င္း၊ အမိန့္မ်ားထုတ္ျပန္ျခင္းအားျဖင့္၄င္း ဥပေဒမ်ားကိုျပဌာန္း လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။

၁ - ၂ ။        ေရွးေဟာင္းလူ့အဖဲြ႔အစည္းမ်ားနွင့္ ဥပေဒ
 BC ၄၀၀၀ မွ ၅၀၀၀ - အၾကားတြင္ အေရွ့တိုင္းအင္ပါယာမ်ားဟု ထင္ရွားခဲ့ေသာ အာေရးဗီးယားကြ်န္းဆြယ္ရိွ တီးဂရစ္နွင့္ ယူဖရိတ္ျမစ္၀ွမ္းနွစ္ခုၾကား၌ထြန္းကားခဲ့သည့္ ေမဆိုပိုေတးမီးယား ျပည္၊ ဘာဘီလိုးနီးယားျပည္နွင့္ အာဆီးရီးယားျပည္တို့၌၄င္း၊ အာဖရိကတိုက္ အေရွ့ေျမာက္ပိုင္း နိုင္းျမစ္၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း၊ တရုပ္ျပည္ ျမစ္၀ါျမစ္ ၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း၊ အိနၵိယျပည္ အိႏၵဳျမစ္၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း ယဥ္ေက်းမႈ့အားျဖင့္ အတည္တက်ေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ လူ့အဖဲြ႔အစည္းၾကီးမ်ားထြန္းကားခဲ့ၾကသည္၊၊ ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားလာသျဖင့္ တိုင္းျပည္နိုင္ငံအား အုပ္ခု်ပ္မႈအေရးတြင္ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ လိုက္နာေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္နွင့္ အုပ္စိုးသူတို့၏ သေဘာဆနၵနွင့္အညီ ျပည္သူျပည္သားမ်ားေနထိုင္နိုင္ရန္ စည္းကမ္းနည္းလမ္းမ်ားခ်မွတ္၍ အုပ္ခု်ပ္လာခဲ့ ေပသည္၊၊
ထိုေခတ္လူသားတို့၏ နိုင္ငံေရးစနစ္ကိုေလ့လာလွ်င္ ဘာသာေရးယံုၾကည္စဲြလမ္းမႈက ၄င္းတို့၏ လူ႔အဖဲြ႔စည္း တြင္ အရာရာကိုလႊမ္းမိုးေနခဲ့သည္။ ဘုရားသခင္၏အေစာင့္အမကို အျမဲခံယူရရွိထားေသာ ဘုန္းၾကီး၊ ဘုရင္မ်ား နွင့္ဘာသာေရးတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေသာ ဘုန္းၾကီးမ်ား၏ စီမံအုပ္ခု်ပ္မႈ့ေအာက္၌ ယင္းတို့၏ဘ၀ကို ထိန္း ေက်ာင္းေနၾကရသည္၊၊ ဆူေမးရီးယန္းတို့၏ စီးပြားေရးစနစ္အရ အုပ္ခု်ပ္သူမ်ားသည္ နိုင္ငံသားမ်ားအား စည္း ကမ္းခ်က္သတ္မွတ္၍ လုပ္ကိုင္ေစခဲ့သည္။ အဓိကထုတ္ကုန္လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္သည့္ လယ္ယာစိုက္ပို်းေရးနွင့္ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို အစိုးရ၏ လယ္သီးစားမ်ား၊ လြတ္လပ္ေသာလယ္သမားမ်ားနွင့္ လက္မႈအလုပ္သမား မ်ား၊ ဘုန္းၾကီးမ်ား၏ အေစအပါးမ်ားနွင့္ ေက်းကြြ်န္မ်ားကျုပလုပ္ၾကရန္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ထားျပီး၊ အထက္ တန္းလႊာမွလူမ်ားက မိမိတို့လက္ေအာက္ရိွ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ေက်းကြ်န္တို့၏ လုပ္အားမွရရိွေသာ အကို်းစီးပြားကို ခံစားခြင့္ရိွေၾကာင္းျပဌာန္းထားသည္၊၊ အခု်ပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ဆူေမးရီယန္းတို့၏ နိုင္ငံေရး  စနစ္မွာ ဘာသာေရးအစိုးရပင္ျဖစ္ေပသည္။    
 ဘီစီ ၃၀၀၀ ေနာက္ပိုင္း မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသတြင္ ဘာဘီလိုနီးယားလူမို်းမ်ား စိုးမိုးလာခဲ့သည္။ ဘာဘီ လိုနီးယန္းလူမို်းတို့၏ လူ့အဖဲြ့အစည္းတြင္ အုပ္ခု်ပ္ေရးစံနစ္မွာ သက္ဦးဆံပိုင္ စံနစ္ျဖစ္သည္။ ဘီစီ ၂၀၀၀ တြင္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားတိုင္းျပည္ကိုအုပ္စိုးခဲ့ေသာ ဆဌမေျမာက္ ဘာဘီလိုနီးယန္းဘုရင္ျဖစ္သူ ဟာမူရာဘီ  မင္းလက္ထက္တြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒနွင့္ တရားမဥပေဒ နွစ္မို်းစလံုးနွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ဥပေဒကိုျုပစုခဲ့သည္။ နိုင္ငံေတာ္ကိုအုပ္ခု်ပ္ရာ၌ ပုဒ္မေပါင္း (၂၈၂) ခုပါ၀င္သည့္ ဥပေဒတရပ္ကိုျပဌာန္းကါအုပ္ခု်ပ္ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒ သည္ ဟာမူရာဘီကိုဓဥပေဒ The Code of Hammurabi အျဖစ္ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ထင္ရွားခဲ့ေလသည္၊၊  ဘာဘီလိုနီးယန္း လူ့အဖဲြ႔အစည္း၌လည္း ဘာသာေရးအယူအဆမ်ားက အုပ္ခု်ပ္ေရး၌ လႊမ္းမိုးမႈရိွေသာ္လည္း ဘုရင္လုပ္သူမ်ားသည္ တရားဥပေဒစည္းကမ္းမ်ားနွင့္အညီ ထိုေခတ္နွင့္ေလွ်ာ္ညီစြာ အုပ္ခု်ပ္ၾကသျဖင့္ ဘာသာ ေရးအစိုးရစနစ္မို်းမဟုတ္ေတာ့ေခ်။ ဘုရင္သည္သက္ဦးဆံပိုင္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒကို လူအမ်ားကသိရိွ ေစရန္စီမံျပီး တရားနည္းလမ္းနွင့္အညီအုပ္ခု်ပ္ေသာစနစ္ကို ဖန္တီးထားရိွခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။
အီဂ်စ္ျပည္၌အုပ္စိုးေသာ ဖာရာအို  ဘုရင္မ်ားမွာ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္မ်ားျဖစ္ၾကျပီး၊ နတ္ဘုရားမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသူမ်ားျဖစ္သည္ဟူ၍ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကယံုၾကည္ၾကသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ဖာရာအိုဘုရင္ မ်ားကိုဘုရားဘုရင္မ်ားအျဖစ္တိုင္းသူျပည္သားမ်ားက ကိုးကြယ္ၾကသည္။ သို့ျဖစ္၍အီဂ်စ္တို့၏ နိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚမွာ ဘာသာေရးနွင့္တဆက္တည္းျဖစ္ေနေပသည္။ ဖာရာအိုဘုရင္တို့၏ တိုင္းေရးျပည္ရာ အုပ္ခု်ပ္ ေရးသည္လည္း ဘာသာေရးအုပ္ခု်ပ္မႈစနစ္သာျဖစ္ေလသည္။
အိနၵိယျပည္ အိနၵုျမစ္၀ွမ္းတြင္ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈေပၚထြန္းခဲ့သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီမ်ား၏ ရွာေဖြေတြ႔ရိွ ခ်က္မ်ားျဖင့္ သက္ေသထူခဲ့ၾကသည္။ အာရိယန္လူမို်းတို့၏ အိနၵုျမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈပ်က္စီးျပီးေနာက္ နွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္ၾကာမွ (ဘီစီ- ၂၀၀၀ ခန့္) ဂဂၤါျမစ္၀ွမ္း အာရိယန္တို့၏ယဥ္ေက်းမႈသည္ အေျခခိုင္မာခဲ့သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုေခတ္တြင္ ဓမၼသွ်တၱရ  ဟိႏၵဳက်မ္း၀င္ မနုမင္းဓမၼသတ္သည္ အလြန္ထင္ရွားခဲ့သည္။ နိုင္ငံသားတို့ကဘုရင့္အား အုပ္ခု်ပ္မႈေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ မိမိတို့လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္၍ရရိွေသာ အကို်းစီးပြါး ၏ ဆယ္ပံုတစ္ပံုကို ေပးၾကရသည္ဟုလည္းေကာင္း၊ မိမိတို့လယ္ယာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းထြက္ပစၥည္းတို့မွ ၆ ပံု ၁ ပံု ကို အခြန္ေပးေဆာင္ရသည္ဟုလည္းေကာင္း ေတြ့ရိွရေပသည္။
ဟိႏၵဴတို့၏နိုင္ငံေရးမွာ ေရွးေဟာင္းေဘဘီလိုးနီးယန္း၊ အာဆီးရီးယန္းနွင့္ အီဂ်စ္တို့၏ နိုင္ငံေရးစနစ္မ်ားနွင့္မတူ ေပ။ ဟိႏၵဴတို့၏လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတြင္ နိုင္ငံေရးနွင့္ဘာသာေရးနွစ္ရပ္ၾကားထဲ၌ ၾကီးမားေသာျခားနားခ်က္ရိွေနေပ သည္။ ေရွးေဟာင္းအိနၵိယနိုင္ငံ ဟိနၵူလူမို်းမ်ား၏ နိုင္ငံေရးေတြးေခၚမႈတြင္ အစိုးရ (သို့မဟုတ္) မင္း၏အာဏာ ကင္းေနပါက လူ့ေဘာင္အဖဲြ့အစည္းတြင္ အင္အားၾကီးသူက အင္အားငယ္သူကို ညွဥ္းဆဲနိုင္မည့္ အနၱရယ္ရိွ ျခင္းေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္အာဏာရပ္နွင့္ ယင္း၏စိုးပိုင္ခြင့္သည္ ေပၚထြန္းလာရသည္ဟု ဟိနၵူတို့ကလက္ခံယံု ၾကည္သည္။ အျပစ္ရိွသူကိုအျပစ္ေပးနိုင္ရန္ နိုင္ငံေတာ္အစိုးရ (သို့မဟုတ္) အုပ္စိုးေသာမင္းက တရားဥပေဒ သတ္မွတ္ကာ လူလူခ်င္းက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားမႈ လူတဦးခ်င္းစီ၏ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ကို ကာကြယ္မႈနွင့္ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာမႈတို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟုဆိုသည္။
ဟိနၵူတို့၏နိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚအရ အာဏာပို္င္မႈသည္ နိုင္ငံ၏အုပ္ခု်ပ္သူမင္းအျဖစ္ ေပၚထြန္းလာရျပီး ထိုမင္း သည္ပင္လွ်င္ ဥပေဒကိုခို်းေဖါက္၍အျပစ္ကူ်းလြန္ပါက သာမန္နိုင္ငံသားတဦးကဲ့သို့ပင္ အျပစ္ဒဏ္ကို ခံေစရ မည္ဟု လက္ခံယံုၾကည္ၾကေလသည္။
လြန္ခဲ့သည့္နွစ္ေပါင္း ၅၀၀၀ ေက်ာ္ခန့္ကပင္ ျမစ္၀ါျမစ္၀ွမ္း တြင္လည္း တရုပ္ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့ သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီတို့ကဆိုၾကသည္။ သို့ေသာ္ တရုပ္ျပည္၏ေမာ္ကြန္း၀င္ သမိုင္းမွာမူ ဘီစီ ၂၀၀၀ ခန့္ကစတင္၍ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ တရုပ္တို့၏ နိုင္ငံေရးအေတြး အေခၚသည္ ဟိနၵူတို့နွင့္မ်ားစြာ ဆင္တူျပီး၊ ကမာၻ့အေရွ့အလယ္ပိုင္းေဒသ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမ်ားနွင့္ ကဲြျပားျခားေပသည္။ တရုတ္လူမို်းေတြးေခၚရွင္မ်ားက  လူတို့၏ ဗီဇနွင့္အတူကပ္၍ပါလာသည့္ မေကာင္းေသာစရိုက္မ်ားကို ကြပ္ကဲထိမ္းသိမ္းရန္အတြက္ တရားဥပေဒသည္လိုအပ္သည္ဟူ၍၄င္း၊ လူတို့သည္သဘာ၀အားျဖင့္ မိုက္မဲေတြေ၀တတ္ၾကသျဖင့္ အသိတရားမွန္ကန္လာေအာင္ ပညာလည္းေပး၊ စည္းကမ္းနွင့္လည္း ကြပ္ကဲ ရမည္ဟူ၍သြန္သင္ခဲ့ၾကသည္။
တရုတ္ရိုးရာဥပေဒက႑သည္ လူမႈစည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚအေျခတည္ထားသည္။ တရုတ္ ရိုးရာ ဥပေဒေပၚထြက္ရာသည္ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ဥပေဒသမိုင္းပညာရွင္တို့ ကဆိုၾကသည္။ ဘီစီ ၁၂ ရာစု ကုန္ခါနီးတြင္ ရွန္ေခတ္ (Shang) ပ်က္စီး၍၊ ကို်ေခတ္ (Chou) သို့ ေရာက္လာသည္။ ဤေခတ္သည္ တရုတ္ နိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚမ်ား ေပၚထြန္းရာေခတ္ျဖစ္သည္။ ဤေခတ္တြင္ တရုပ္ေတြးေခၚရွင္မ်ားျဖစ္ေသာ ကြန္ဖူ်းရွပ္၊ မင္စီးရပ္၊ ေမာ္တီ၊ ေလာင္ဇီစေသာ ေတြးေခၚရွင္ၾကီးမ်ားေပၚေပါက္လာသည္။ ေရွးေဟာင္းတရုတ္လူမို်းတို့၏ တရားသူၾကီးျဖစ္ခဲ့ေသာ ေတြးေခၚရွင္ ကြန္ဖူ်းရွပ္၏ အဆိုအရမူ တရုတ္လူ့အဖဲြ႔ အစည္းသည္ ဥပေဒအရ စုစည္းတည္ေဆာက္ခဲ့သည္မဟုတ္၊ ကိုယ္က်င့္တရားအရသာလွ်င္ တည္ေဆာက္ခဲ့                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ၾကသည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။

၁ - ၃။ ဂရိတို႔၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး သေဘာတရား       
ဂရိလူမို်းမ်ားသည္ ယေန့ထိတိုင္ေအာင္ အဖိုးထိုက္တန္လွေသာယဥ္ေက်းမႈမ်ား၊ ဥပေဒ စနစ္မ်ားကို ေပးခဲ့ သူမ်ားျဖစ္သည္။ ဘီစီ ၆၀၀ မွ ဘီစီ ၃၀၀ အတြင္း တိုေတာင္းလွေသာကာလ၌ ဂရိတို့သည္ ယင္းတို့၏စြမ္းရည္ ကို အသိပညာၾကြယ္၀ရာ၌လည္းေကာင္း၊ တရားမွ်တသည့္ လူေနမႈစနစ္မ်ား ဖန္တီးရာ၌လည္းေကာင္း၊ အစိုးရ ဖဲြ႔စည္းရာ၌လည္းေကာင္း၊ အနုပညာအရာ၌လည္းေကာင္း၊ ေရာင္း၀ယ္မႈတြင္လည္းေကာင္း၊ ထူးခြ်န္ေျပာင္ ေျမာက္စြာ ေဖၚထုတ္ေဆာင္ရြက္ နိုင္ခဲ့ၾကေပသည္။
ဂရိနိုင္ငံသားတို့သည္ မိမိတို႔လူ႔အဖဲြ႔အစည္း၏ သမိုင္းတေလွ်ာက္တြင္ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္မ်ား၏ အုပ္ခု်ပ္ပံု စနစ္၊ မူးမတ္တစုတို့၏အုပ္ခု်ပ္ပံုစနစ္နွင့္ နန္းလုမင္းမ်ား၏ အုပ္ခု်ပ္ပံုစနစ္ တို့ကိုၾကံုေတြ့ခဲ့ၾကရျပီးေနာက္၊ ဂရိ နိုင္ငံသားတို႔အဖို့တြင္ အသိဉာဏ္အေတြးအေခၚတို့သည္လည္း ရင့္က်က္လာခဲ့သည္။ ထို့ေၾကာင့္ နန္းလုမင္း မ်ားကို ေတာ္လွန္ခဲ့ျပီး BC - ၆၀၀ ၏ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂရိၿမိဳ့ျပနိုင္ငံမ်ား၌ အုပ္ခု်ပ္ေရးစနစ္သည္ အသြင္တမို်းျဖင့္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ေပသည္။ ဂရိ နိုင္ငံသားမ်ားသည္ မိမိတို့၏ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံမ်ား၌ အုပ္ခု်ပ္ေရးစနစ္သစ္ကို ထူေထာင္ ရာ၌ အုပ္စိုးသူ မင္းလည္းမရိွ၊ မူးမတ္ဟူ၍လည္းမရိွပဲ မိမိတို့အခ်င္းခ်င္းစုေပါင္းကာ ၿမဳိ့ျပေရးရာအုပ္ခု်ပ္မႈကို ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါမွစ၍ ဂရိၿမဳိ့ျပနိုင္ငံမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။
ဘီစီ (၄၆၁-၄၃၁) ဂရိတို့၏ထင္ရွားခဲ့ေသာ စစ္သူၾကီးေပရီကလီ (Pericles) လက္ထက္မွစ၍ ဒီမိုကေရစီ ဟူ ေသာ သေဘာတရားမ်ား ေပၚထြန္းလာခဲ့ေပသည္။ အုပ္ခု်ပ္သူအၾကီးအကဲမ်ားအား အမ်ား၏သေဘာဆနၵအရ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္မင္းျပဳေစခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသိုေသာ ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားအရ ဂရိၿမဳိ့ျပနိုင္ငံ ကေလးတိုင္းတြင္ သမၼတဆန္ေသာ ဘုရင္တဦးစီ အုပ္ခု်ပ္သည့္ စနစ္ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။
ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားေၾကာင့္ ဂရိၿမဳိ့ျပနိုင္ငံမ်ားတြင္ ဥပေဒစည္းကမ္းအရ တူညီေသာ အခြင့္တရားမ်ား ရရိွနိုင္ခဲ့သည္၊၊ ဥပမာအားျဖင့္ ေအသင္နိုင္ငံသားစစ္စစ္ထဲမွ အသက္(၂၀)ျပည့္ ျပီးသူတိုင္း ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မေရြး နိုင္ငံသားအျဖစ္ခံယူနိုင္ျပီး နိုင္ငံေရးရာတို့ကို ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္နိုင္ခြင့္ရိွျခင္း၊ ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံရိွ အရြယ္ေရာက္ျပီးသူ နိုင္ငံသားတိုင္း ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံတ၀ွမ္းလံုး၏ သင္းလံုးကြ်တ္လူထုစည္းေ၀းပဲြၾကီး (Assembly) တြင္ ပါ၀င္တက္ေရာက္ခြင့္ရိွျခင္း စသည့္တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ား ရရိွခဲ့ေလသည္၊၊
ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံ၏ အခု်ပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ အဖဲြ့အစည္းျဖစ္သည့္ လူထုေကာင္စီကိုဖဲြ႔စည္းရာတြင္လည္း ျပည္သူမ်ား တိုက္ရိုက္မဟုတ္သည့္တိုင္ သြယ္၀ိုက္ျပီးပါ၀င္ေဆာင္ရြက္နိုင္ခြင့္ ရရိွခဲ့ၾကသည္။ လူထုေကာင္စီအား ေရြးခ်ယ္ ရာတြင္ ေအသင္ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံရိွ လူမို်းနြယ္စု (၁၀)စုမွ တစုလွ်င္ ကိုယ္စားလွယ္ (၅၀) က်စီေရြးခ်ယ္၍ စုစုေပါင္း ကိုယ္စားလွယ္ (၅၀၀) ပါ၀င္သည့္ ေကာင္၀င္စီမ်ားမွာ လူမို်းနြယ္စုအလိုက္ တိုက္ရိုက္ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ ေသာျပည္သူ့ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ မဲစနစ္ျဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၾကသည္။
လူထုေကာင္စီ၏ အဓိကလုပ္ငန္းမွာ ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခု်ပ္ပံုဥပေဒမ်ား တရားဥပေဒမ်ားကို ေရးဆဲြျပဌာန္းျခင္း၊ ဥပေဒ မ်ားကို အျမဲတန္းဆန္းစစ္ကာ ဥပေဒအေဟာင္းမ်ားကိုရုပ္သိမ္းျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ အသစ္ခ်မွတ္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ ရသည္။ လူထုေကာင္စီသည္ ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံတြင္ အခု်ပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ အဖဲြ့အစည္းၾကီးျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ အတတ္နိုင္ဆံုးေဖၚေဆာင္ေပးခဲ့သည္။ လူထုေကာင္စီသည္၊ တရားရံုးကို စနစ္ တက် ဖဲြ႔စည္းေစသည္္။ တရား သူၾကီးမ်ားကိုလည္းကြပ္ကဲၾကီးၾကပ္သည္။  တရားသူၾကီးမ်ားကို ေဒသအလိုက္ ရိွ လူမို်းစု (၁၀) စုမွ တစုလွ်င္(၁၀) ဦးက် လူထုေကာင္စီမွအတည္ျုပျပဌာန္းေသာ တရားဥပေဒနွင့္အညီ ရာဇ ၀တ္မႈမ်ား၊ တရားမမႈမ်ားကို ဥပေဒသတ္မွတ္ခ်က္မူေဘာင္အတြင္း တရားမွ်တစြာစစ္ေဆးစီရင္ရသည္။ တရား သူၾကီးမ်ား တရားစီရင္ရာတြင္ သမာသမတ္ရိွေစေရးအတြက္ တရားသူၾကီးမ်ား ခန့္ထားရာတြင္ လူပုဂၢိဳလ္၏ အရည္အခ်င္းကို အေလးအနက္ထား၍ ေရြးခ်ယ္ၾကသည္။ တရားသူၾကီးခန့္မည့္သူသည္ ဥပေဒကို ေလးစား လိုက္နာသူျဖစ္ေၾကာင္း၊ သမာသမတ္ရိွၾကာင္း၊ အဂတိတရားကင္းစင္သူျဖစ္ေၾကာင္း၊ စသည့္ စည္းကမ္းခ်က္ မ်ားနွင့္အညီ ေရြးခ်ယ္ခန့္ထားျခင္းျဖင့္ မွန္ကန္မွ်တသည့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကို ေဖၚေဆာင္ေပးခဲ့သည္၊၊
 ၎အျပင္ တရားသူၾကီးတဦးသည္ မိမိသက္တမ္းအတြင္း အမွန္အကန္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္း ရိွမရိွကိုလည္း သက္တန္းကုန္သည့္အခါ၌ သူ့အားျပန္လည္စစ္ေဆးသည္။ တရားသူၾကီးတဦး၏ မိမိတာ၀န္ထမ္းေဆာင္စဥ္ ကာလအတြင္း ျပည္သူ့ေငြေၾကးကိုသံုးစဲြရာ၌မွန္မမွန္ကို အထူးခန့္ထားေသာစာရင္းစစ္အဖဲြ႔က အေသအျခာ စစ္ေဆးေစသည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ တရားသူၾကီးမ်ားအား တဖက္မွေန၍ လူထုနည္းျဖင့္ ကြပ္ကဲခု်ပ္ကိုင္ထား ေလရာ တရားသူၾကီးလုပ္သူအဖို့ မတရားမလုပ္၀ံ့ဘဲ တရားနည္းလမ္းက်ေအာင္ ျုပလုပ္ေဆာင္ရြက္ၾကရသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ဂရိေခတ္ျပည္သူတို့၏ ဥပေဒေရးရာအျမင္သည္ တိုးတက္က်ယ္ျပန့္ခဲ့သည့္အျပင္ တရားဥပေဒစိုးမိုး ၍ တရားမွ်တမႈကို ေဖၚေဆာင္နိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဂရိျပည္သူတို့၏ အေတြးအေခၚအယူအဆတြင္ ကိန္းေအာင္း ခဲ့ေလသည္၊၊
 ဂရိတို့၏ ဒီမိုကေရစီအတိုင္းအတာနွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးမႈစံခိ်န္စံညႊန္းတို့ကို ေလ့လာသံုးသပ္လွ်င္ ျပည္သူတို့က တိုက္ရိုက္အုပ္ခု်ပ္ေသာ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားခဲ့ေသာ လူပုဂၢိဳလ္၏တန္ဘိုးကိုလည္းေကာင္း၊ လူတဦးျခင္းစီ၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း လူတိုင္းလူတိုင္းနိုင္ငံအတြက္ တာ၀န္ရိွစြာျဖင့္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္္မႈကို လည္းေကာင္း၊ ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုးအၾကိမ္အျဖစ္ေပၚ ထြန္းခဲ့သည့္နိုင္ငံသည္ ဂရိနိုင္ငံသာျဖစ္သည္။ ဂရိလူ႔အဖဲြ႔အစည္း၏ အုပ္ခု်ပ္ေရးတြင္ ေငြခ်မ္းသာသူမ်ား၊ လယ္ပိုင္ရွင္သူေဌးမ်ား၊ လယ္သမားမ်ားနွင့္ လက္မႈ အလုပ္သမားအားလံုးပါ၀င္ခဲ့ၾက၏။ ထိုေခတ္တြင္ လက္မႈပညာမ်ားထြန္းကားလာသျဖင့္ ေက်းကြ်န္မ်ားနွင့္ ဆက္ဆံေရးတြင္လည္း ေရွးေခတ္ထက္စာလွ်င္ အတန္ငယ္ေပ်ာ့ေျပာင္းလာသည္၊၊ အခ်ဳိ႔ေက်းကြ်န္မ်ားပင္ ကြ်န္ဘ၀မွလြတ္လပ္ခြင့္ ရရိွခဲ့ၾကသည္၊၊ သာမန္လြတ္လပ္သူမ်ားကဲ့သို့ ၀တ္စားဆင္ယဥ္ခြင့္ ျုပလာၾကသည္၊၊ ဂရိၿမဳိ့ျပနိုင္ငံ၌ နိုင္ငံျခားသားမ်ား၊ ေက်းကြ်န္မ်ားနွင့္ မိန္းမမ်ားမွအပ၊ အရြယ္ေရာက္္ျပီးေသာ ၿမဳိ့သားတိုင္း၊ လူတန္း စားမေရြး နိုင္ငံေရးရာတြင္ တန္းတူဆက္ဆံပါ၀င္နိုင္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားရိွၾကသည္။
ဂရိတို့၏ ဥပေဒေရးရာ သေဘာတရားမ်ားကို ပညာရွင္မ်ားကသံုးသပ္ရာ၌ ဂရိတို့၏ဥပေဒသည္ ေရာမတို့၏ ပုဂၢလိကဥပေဒကဲ့သို့ နိုင္ငံေတာ္သည္ နိုင္ငံသားတို့၏ အကို်းစီးပြားကို ကာကြယ္ရမည္။ နိုင္ငံသားတို႔၏ အခြင့္ အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ရမည္ဆိုသည့္ အယူအဆမို်းဂရိတို့၏ အေတြးအေခၚ၌ မရိွခဲ့ဟုဆိုၾကသည္။ ဂရိိတို့၏ တရားဥပေဒဆိုင္ရာ အယူအဆမ်ားသည္ အဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ရ၏။ ဘုရင္တို့သည္ ဘုရားသခင္၏ အလိုေတာ္အရ အုပ္ခု်ပ္္စိုးမိုးသည္ဟူ၍ အာဏာကိုေဖၚထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ သို့ရာတြင္ ဘုရင္စနစ္ကြယ္ေပ်ာက္၍ မူးမတ္မ်ားအုပ္စိုးေသာေခတ္တြင္ မူးမတ္တို့သည္္ဘုရင္မ်ားကဲ့သို့ ဘုရားသခင္ကေပးအပ္ေသာ အခြင့္အာဏာ ဟူ၍မသံုးစဲြေတာ့ေခ်။ မူးမတ္မ်ားသည္ ေရွးရိုးစဥ္လာထံုးဓေလ့မ်ားကို ခို်းေဖါက္၍အလဲြသံုးစားျုပလာသည့္အခါ ျပည္သူတို့က တရားဥပေဒျပဌာန္းေပးရန္ ေတာင္းဆိုလာခဲ့ရာမွ ဥပေဒမ်ားေပၚေပါက္လာခဲ့ရသည္။
သို႔ေသာ္ ဂရိတို့သည္ ဥပေဒျုပအဖဲြ႔မွ တမင္ဖန္တီးအပ္ေသာ တရားဥပေဒမို်းကို မည္သည့္အခါမွ် လက္ခံသူမ်ား မဟုတ္ေခ်။ ေအသင္ၿမဳိ့ျပနိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားခိ်န္၌ပင္လွ်င္ ဥပေဒ အသစ္တခုျပဌာန္းေရးသည္ အလြန္ပင္ခက္ခဲေသာလုပ္ငန္းတရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေနာင္ေသာအခါက်မွသာလွ်င္ တရားဥပေဒကို အစံုအလင္ ျပဌာန္းရန္လိုအပ္လာေၾကာင္း သိျမင္လာၾကသည္။ ထို့အျပင္ ဥပေဒတရပ္ကို လိုလွ်င္လိုသလို လူေတြက မေျပာင္းလဲဖို့လိုေၾကာင္း ဂရိတို့သေဘာေပါက္လာၾကသည္။ တရားဥပေဒကိုအေလးထားလာၾကသည္။ တရား စီရင္ေရးကိုလည္း ပိုမိုစနစ္တက် အသံုးျုပခဲ့ၾကသည္။ ဂရိနွင့္ေရာမေခတ္တို့၏ ဥပေဒမ်ားတြင္ ဥပေဒဆိုသည္မွာ ေနရာေဒသအသီးသီးရိွ အားလံုးေသာေယာကၤ်ားနွင့္ မိန္းမမ်ားအတြက္ အခိ်န္ကာလမေရြး သက္ဆိုင္သည့္ ဥပေဒ ျဖစ္ရမည္ဆိုသည့္ ယူဆခ်က္မ်ားေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။ ထိုေခတ္အခိ်န္ အခါကပင္လွ်င္ တရားဥပေဒ၏ သေဘာဘာ၀ကိုလက္ခံခဲ့ျပီး၊ ဥပေဒအရာ၌ တန္းတူညီမွ်ရိွေစရမည္ဆိုသည့္အယူအဆမ်ား ေပၚထြန္းခဲ့သည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ေပသည္၊၊

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...