ထိရွမိခဲ့သမွ်
လူဗိုလ္
(၁)
၁၉၉၁ ေလာက္က
ကဗ်ာဆရာေပါက္စ အားနီဆိုသူႏွင့္ ညလံုးေပါက္ ႏွစ္ေယာက္တည္း စကား၀ိုုင္းအမွတ္တရ တခု ရိွခဲ့ဖူးတယ္။
အရက္မကူ၊ ေဆးလိပ္မကူ စကား၀ိုင္းေလး။ စကား၀ိုင္းအေၾကာင္းအရာက
ကဗ်ာအေၾကာင္း၊ စာအေၾကာင္း၊ သီခ်င္းအေၾကာင္းမဟုတ္။ ေတာ္လွန္ေရးအေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္း၊
ဘာသာေရး အေၾကာင္းလည္း မဟုတ္။ လိႈင္းေတြအေၾကာင္း ဒိုင္ေၾကာင္စကား၀ိုင္းလို႔ေျပာရင္ရတယ္။
လိႈင္းေတြအေၾကာင္း ဆိုလို႔ ေတာ္ဖလာရဲ႕တတိယလိႈင္းနဲ႔လည္း
မေရာေစခ်င္။ က်ေနာ္တုိ႔ေဆြးေႏြးျဖစ္တဲ႔လိႈင္းက အာရုံလိႈင္း၊ အေတြးလိႈင္း၊ စိတ္ကူးလိႈင္း။
ဒီလိုပါ
လူတစ္ေယာက္ဟာ ဘာကိုစိတ္၀င္စားလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ စိတ္၀င္စားလဲ ၊ စိတ္၀င္စားမႈရဲ႕ ေနာက္
ကို ဘယ္ေလာက္အထိ တေကာက္ေကာက္လိုက္ႏိုင္လဲ။ ဒီအေပၚမွာမူတည္ၿပီး၊ လိႈင္းေတြျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တာ
ကိုး။
“ဥပမာ
ကိုလူဗိုလ္ရယ္ … ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ဆိုပါစို႔။ သူဘယ္ေလာက္ကဗ်ာအေပၚမွာ စိတ္၀င္စားႏိုင္လဲ၊
ဘယ္ေလာက္အခ်ိန္ေပးႏိုင္လဲ။ ကဗ်ာကလြဲလို႔က်န္တာေတြကိုဘယ္ေလာက္ ခြာခ်ထားႏိုင္မလဲ။ ကဗ်ာဆိုတာ
နဲ႔ က်န္တာယွဥ္လာရင္
ကဗ်ာကိုဘယ္ေလာက္ ဦးစားေပးေရြးခ်ယ္ႏိုင္လဲ။ ဒီလိုဗ်ာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္တည္လာဖို႔
ဘယ္ေလာက္အထိ
အရင္းအႏီွးေပးႏိုင္မလဲ၊ ေငြလား၊ အသက္လား၊ ဘ၀လား၊ ေပးဆပ္ႏိုင္တဲ႔အတိုင္းအတာနဲ႔
ညီတဲ႔လိႈင္းေတြ
ေပၚလာတတ္ၿပီး၊ အဲဒီလိႈင္းေတြကေန ကိုယ္လိုခ်င္ေနတဲ႔ ကိုယ့္နဲ႔ထိုက္တန္တဲ႔အရာကို ရရိွဖန္
တီးႏိုင္လိမ့္မယ္ဗ်ာ”
မနက္လင္းတဲ႔အထိ
ဒီအေၾကာင္းအရာတခုတည္းကို အျမင္ရႈေထာင့္မ်ိဳးစံုနဲ႔ တစ္ေယာက္တလွည့္၊ လုလုၿပီး
ေျပာမကုန္ႏိုင္
ျဖစ္ခဲ႔ေပမယ္လည္း ဘာတစ္ခုမွေတာ့အရာထင္ထင္မရွိခဲ့။ အမွတ္တမဲ႔သာသာပါပဲဗ်ာ..
(၂)
က်ေနာ္
ေတာင္ႀကီးစက္မႈ အထက္တန္းေက်ာင္း (THS) တက္စဥ္တုန္းက။ က်ေနာ္တို႔ကို ဓါတုေဗဒဘာသာ သင္ေပးတဲ့
ဓါတုသရဖူဦးျမင့္သူဆုိသူ ဆရာတစ္ဦးရဲ့စကားကို အခုတေလာအာရံုရေနမိတယ္ေလ။
“မင္းတုိ႔မွာသာအရည္းအခ်င္းအမွန္တကယ္ရိွ၊
က်န္တဲ႔အကူအညီဆိုတာေတြက အရန္ကိစၥ၊ ဥပမာကြာ…မင္းတို႔
စက္မႈတကၠသိုလ္
RITနဲ႔ ေဆးတကၠသိုလ္ MC ၀င္ေလာက္တဲ့အမွတ္နဲ႔သာ
ေအာင္ထား၊ ေက်ာင္းတတ္ဖို႔ စရိတ္ ဆိုတာအလကား ၊
လုပ္တတ္ဖို႔နဲ႔ လုပ္ရဲဖို႔ဘဲ႔လိုတယ္။”
“ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆရာ
တန္လန္ႀကီးေတာ႔မထားခဲ့ပါနဲ႔ …..”
“အလြယ္ကေလးပါကြာ။
က်ေနာ္ဆယ္တန္းကို အမွတ္ဘယ္ေလာက္နဲ႔ေအာင္ထားၿပီး၊ RIT,MC တတ္ခြင့္ရထား သူ တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ့္မွာေက်ာင္းတတ္ဖို႔အတြက္ ေထာက္ပံ့မယ့္သူ မရိွပါ။ အကူအညီ လိုအပ္ ေနပါတယ္ေပါ႔ကြာ။
ဒါကိုစာရြက္မွာအေသအခ်ာေရး၊ ဆက္သြယ္ရန္လိပ္စာကိုထည့္၊ ၿပီးေတာ႔ လူအသြားအလာ မ်ားတဲ႔ ဘူတာရံုတို႔၊
ရုပ္ရွင္ရံုတို႔၊ ေစ်းတို႔မွာသြားကပ္ထားလိုက္၊ ၿပီးရင္ အိမ္မွာသာျပန္ေန။ မင္းတို႔အိမ္အထိကို
ကူညီမယ့္သူေရာက္လာလိမ့္မယ္” တဲ့ …
ဒီဆရာရဲ႕တပည့္၊
က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္း ခင္ေမာင္ညိုကေတာ့ ဆရာ့စကားကို အေသအခ်ာမွတ္သားထားပံု ရ တယ္။ က်ေနာ္တို႔
ကေလာစက္မႈသိပၸံေက်ာင္း KGTI မွာ ေက်ာင္းတက္ၾကေတာ့ ခင္ေမာင္ညိုက ပထမႏွစ္မွာ တင္က်ၿပီး၊
သူ႔မိဘေတြ စီးပြားေရးပ်က္လို႔ သူ႔ကိုမေထာက္ပံံံ့ႏိုင္ၾကေတာ့ ေစာေစာကဆရာေျပာသလို ကေလာ
ဘူတာရံုမွာ စာသြားကပ္လိုက္တယ္။ ကံေကာင္းတယ္ဗ်ာ။ ကေလာေကာင္စီရံုးက စာေရးမေလး သားမိက
သူ႔ ကို ေမြးစားလုိက္ၾကတယ္။ စာေရးမေလးက ျဖဴျဖဴေခ်ာေခ်ာ။ သူနဲ႔အသက္တူအရြယ္တူ။ သားအမိႏွစ္ေယာက္
စလံုးကလည္း သူ႔အေပၚေတာ္ေတာ္ေကာင္းၾကတာ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္း ေခြးၿမီးေကာက္ခင္ေမာင္ညိဳ
ကေတာ့ မေကာင္းလာပါဘူး။ ႏွစ္၀က္ေက်ာင္းပိတ္လို႔ သူ႔ၿမိဳ႕ကို ခဏျပန္ၿပီးကတည္းက ေပ်ာက္သြားလိုက္တာ
ေနာက္သံုးေလးႏွစ္ ေလာက္ၾကာမွဘဲ မမွတ္မိေလာက္ေအာင္ကို စုတ္စုတ္ျပတ္ျပတ္နဲ႔ ျပန္ေပၚလာပါေတာ့တယ္
ဗ်ာ။ ေခတ္သစ္ ဆူလလိပ္ေပါ႔။ နည္းေကာင္းေပမယ့္ မသံုးတတ္ေတာ့ အက်ိဳးမဲ႔ပံုကိုေျပာပါတယ္။
(၃)
၈၈၈၈ အေရးေတာ္ပံုကာလအလြန္ ABSDF ရဲေဘာ္ဘ၀ႏွင့္ ျဖတ္သန္းေနစဥ္က။ ရုတ္တရက္ဆိုသလိုကို
ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္နဲ႔ထြက္ေပၚလာတဲ့ စကားလံုးေလးရိွတယ္ေလ။ က်ေနာ္တို႔ဘ၀ေတြ၊ က်ေနာ္တို႔ဦးတည္ ခ်က္ေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔စိတ္ဓာတ္ေတြကိုပါ
ထိန္းခ်ဳပ္ခ်ယ္လွယ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္လည္း အစြမ္းေတြရိွတယ္။ အခုထိလည္း တန္ခိုးေကာင္းေနဆဲ၊
အားေကာင္းေနဆဲ။ သူ႔၀ဲဂရက္မွာ ရဲရင့္ပါတယ္ဆိုတဲ့၊ တက္ၾကြပါတယ္ ဆိုတဲ့၊ ထက္ျမက္ပါတယ္ဆိုတဲ့
ေခါင္းေဆာင္ဆိုသူေတြ သနားေလာက္စရာ ပက္လက္ေလးေမ်ာေနၾကရတာကို အတိုင္းသားေတြ႔ခဲ့ရတယ္ေလ။
သိၿပီလား က်ေနာ္ေျပာခ်င္တဲ့စကားလံုးက ပရပိုဇယ္ (Proposal) ဆိုတာေလ ဗ်ာ။
အစပိုင္းမွာသူ႔ကို
စိတ္ေတာ္ေတာ္နာခဲ့မိတာ။ အလကားရတဲ႔ အကူအညီေပမယ့္ ေႏွာင္ႀကိဳးေတြ၊ ကန္႔သတ္ခ်က္ ေတြကင္းပါ႔မလားလို႔
သံသယေတြပြားမိတာေပါ႔။ တကယ့္လက္ေတြ႔ေတြကလည္း ရိွတယ္ေလဗ်ာ။ ဥပမာ - အလွဴရွင္ (ဒိုနာ) ေတြလာမယ္ဆိုလို႔
တပ္ရင္းကေသနတ္ေတြကို ဖြက္ရတာတို႔၊ ယူနီေဖာင္းမ၀တ္ဘဲ ေနရတာ တို႔၊ လူကိုအစိမ္းလိုက္ မီးၿမိဳက္ခံရသလိုကို
ခံစားခဲ့ၾကရတာ။
ေနာက္က်မွ
ပရိုပိုဇယ္သင္တန္းေတြတက္ အျခားသင္တန္းေတြတက္ၿပီး ေလ့လာခြင့္ေလးေတြ ရလာေတာ့မွ နည္းစနစ္ပိုင္းေတြကို
ရွင္းရွင္းလင္းလင္းျမင္လာရတယ္။ လိုေနတာကလူ။ နည္းစနစ္ေတြနဲ႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ ေသးတဲ့ လူ။
နည္းစနစ္ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း၊ လူကနည္းစနစ္နဲ႔ အံ၀င္ဂြင္က် ျဖစ္မေနရင္၊ နည္းစနစ္နဲ႔
ပတ္သက္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈမရိွေနရင္ ေမ်ာက္ကို ရိုင္ဖယ္ေသနတ္ေပးကိုင္ထားသလိုမ်ိဳး ျဖစ္ေနတာပါပဲ။
လုပ္ခ်င္ ရာစြတ္လုပ္ေလ လြဲေလ ျဖစ္ေနဦးတာေပါ႔။ အလကားရတယ္ဆိုတာမရွိပါဘူး။ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔
အလဲအလွယ္လုပ္ ၾကရတာေလ။ တခုခုကိုယူထားၿပီးရင္ တခုခုေတာ့ ျပန္ေပးရမွာပဲ။
(၄)
အင္တာနက္ကို
စတင္အသံုးျပဳမိခဲ့ခ်ိန္မွ ယခုအထိ ျဖစ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အင္တာနက္အမ်ဳိးအစားကို
ေျပာပါဆိုရင္ Facebook ကို ေျပာမိမွာပဲ။ ဟုတ္တယ္ သူက အတတ္ပညာလည္းသိပ္မလိုပဲကို အလုပ္ျဖစ္
တယ္။ မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ထဲမွာ အျမင္ဖလွယ္ခြင့္၊ ေလ့လာခြင့္ေတြရွိတယ္။ ကိုယ္စိတ္၀င္စားသူ
တေယာက္ဟာ ဘာဆိုတာကို စံုစမ္းႏိုင္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ အခ်က္အလက္ေတြကို ပုန္းကြယ္ထားလင့္
ကစား သူ႔ရဲ့အေျပာအဆို တင္ျပခ်က္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ျခင္းျဖင့္လည္း သိႏိုင္တယ္။ အခ်ိန္နဲ႔
အေျခအေန တရပ္ေတာ့လိုမွာေပါ့ေနာ္။ ၾကာၾကာဖုန္းကြယ္ထားလို႔ေတာ့ မရႏိုင္ပါဘူး။ ဗီဇက ေပၚလာတတ္တာပဲေလ။
ေဖ့စ္ဘုတ္ကုိႏွစ္သက္မိတဲ့ထဲမွာ
ဒီေန႔ေခတ္စားေနတဲ့ ဂလိုဘယ္သေဘာေတြ၊ လူ႔အခြင့္အေရးသေဘာေတြ ပါေနသလိုလိုခံစားရလိုလည္းပါတယ္ဗ်ာ။
ဥပမာေျပာပါဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဆက္သြယ္ေနၾကသူေတြ အခ်င္းခ်င္း ၾကားမွာ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ၊
ရုပ္ဆိုးရုပ္ေခ်ာ။ အျဖဴအမဲ၊ ပညာတတ္ မတတ္ေတြ ခဲြျခားသတ္ မွတ္ၿပီး ဆက္ဆံတာမ်ဳိးကုိ မေတြ႔ရဘူး။
အေတြးတူ၊ စိတ္၀င္စားမႈတူတယ္ဆို ဆက္ဆံၾကတာပဲ။ ဘာသာစကား ကို မ်ဳိးစံု ေအာင္တတ္ၾကမယ္ဆို
တကမၻာလံုးနဲ႔ပါ ဆက္သြယ္ခြင့္ရွိေနတယ္ေလ။
ေနာက္ထူးျခားတဲ့
အခြင့္အေရးတရပ္ကိုလည္း ထင္ထင္ရွားရွားေတြလိုက္ရတယ္။ ဒါကေတာ့ လြပ္လပ္စြာေျပာ ဆိုခြင့္ဆိုတာပါပဲ။
စာတပုဒ္၊ ဓါတ္ပံုတပံု၊ ဗီဒီယိုတဖိုင္ကို ဘယ္သူ႔ခြင့္ျပဳခ်က္ တစံုတရာမွမလိုပဲ တင္ျပႏိုင္တယ္
ေလ။ ဘယ္ေလာက္စိတ္ခ်မ္းေျမ႔ဖို႔ေကာင္းလို္သလဲ။ ကိုယ္ခံစားခ်က္ကိုယ့္အျမင္ကို ထုတ္ေဖၚခြင့္က
က်ေနာ္တို႔ ဘ၀ေတြမွာ ရွားရွားပါးပါးျဖစ္ခဲ့ၾကရတာမဟုတ္လား။
ဒီေနရာမွာျပန္ရလိုက္တဲ့
အသိကေတာ့ တာ၀န္ယူမႈလိုအပ္ေၾကာင္းေလးပါပဲ။ ကိုယ့္တင္ျပမႈအေပၚ ကိုယ္ဘယ္ ေလာက္တာ၀န္ယူသလဲေပါ့။
ဒါကိုေတာ့ ျပန္ခံစားရမွာပဲ။ ေရွာင္လို႔ေတာ့မရႏိုင္ဘူး။ ကိုယ္ရဲ့တင္ျပ ေျပာဆိုမႈ ေတြရဲ့ရလဒ္ကိုေတာ့
လက္ခံလိုက္ၾကရတာပဲ။ သက္ေရာက္မႈတိုင္းမွာ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈရွိတယ္ဆိုတဲ့ ႏ်ဴတန္ရဲ့နိယာမကိုလည္း
ဒီမွာေတြ႔ရတယ္။ အဆဲၾကမ္းတဲ့သူကို အဆဲနဲ႔တုန္႔ျပန္ေနၾကတာကို အတုိင္းသားေတြ႔ ေနရလို ေစတနာေမတၱာအျပည့္နဲ႔
စာအလွဴလုပ္ေနၾကသူမ်ားကိုလည္း ေမတၱာေတြနဲ႔ တုန္႔ျပန္ေနၾကတာကို အရွင္းသားေတြၾကရမွာပါ။
တခ်ဳိ႕လည္းသိပ္မၾကာလိုက္ဘူး
ေဖ့စ္ဘုတ္ေလာကက မေကာင္းသတင္းေတြနဲ႔ ေပ်ာက္သြားၾကေပါ့။ တကယ္ ေတာ့ အင္တာနက္ဆက္ဆံေရးဆိုတာ
ေျမျပင္ဆက္ဆံေရးနဲ႔ေတာ့ ကင္းကြာလို႔မရပါဘူး။ ဆက္ဆံေရးေျပျပစ္ သူတေယာက္အေနနဲ႔ အနည္းဆံုး
သူမ်ားတင္ထားတဲ့ပို႔စ္တခုခုကို Like ေလာက္ အနဲ႔ဆံုးတုန္႔ျပန္မယ္ဆိုရင္ သူမ်ားဆီက
Like တခုခုကို ျပန္ရႏိုင္မွာေပါ့။ မိတ္ေဆြတဦး တိုးႏိုင္မွာေပါ့။ ကိုယ္ကၿပဳံးျပရင္
ျပံဳးျပမႈကို ၾကိဳဆို ႏိုင္ၾကေပမယ့္ ရုပ္ရင္းၾကမ္းတမ္းမႈကိုေတာ့ ဘယ္သူမွလိုလားၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး။
မတတ္သာလို႔ဆက္ဆံၾကရင္ ေတာင္ တျဖည္းျဖည္းခပ္ေရွာင္ေရွာင္ျဖစ္သြားမွာပါ။
အထူးသျဖင့္
အႏုပညာတခုခုကို ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းရွိသူမ်ားအေနနဲ႔ ေဖ့စ္ဘုတ္ဆိုတာကြင္းျပင္က်ယ္ၾကီးပါ။
၀ါသနာ ပါသူအခ်င္းခ်င္းဆက္စပ္မိႏိုင္သလို ႏွစ္သက္အားေပးသူ ပရိတ္သတ္ေတြနဲ႔လည္း တိုက္ရိုက္ထိေတြ႔
ဆက္ဆံ ႏိုင္ၿပီး၊ ပရိတ္သတ္ရဲ့ တုန္႔ျပန္မႈကို ခ်က္ခ်င္းရရွိႏိုင္တဲ့ အေနအထားမ်ဳိးေလ။
အျခားရည္ရြယ္ခ်က္တခုခုအတြက္ အလုပ္လုပ္လိုသူမ်ားအေနႏွင့္လည္း အခြင့္အေရးေတြ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့
ကစားကြင္းႀကီးဆိုရင္လည္းမမွားႏိုင္ပါ ဘူး။ ဘယ္အေၾကာင္းအရာကို ေဆြးေႏြးတင္ျပခ်င္လဲ။
ေမးျမန္းခ်င္လဲ။ တိုင္ပင္ခ်င္လဲ။ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔တဦးခ်င္းစီရဲ့
စိတ္ဆႏၵရွိသေလာက္၊ စြမ္းႏိုင္သေလာက္ ကစားႏိုင္တဲ့ ကစားကြင္းႀကီးေပါ့။
ဒါကိုဘယ္လို
အသံုးခ်ၾကမလဲဆိုတာကေတာ့ ကာယကံရွင္တဦးခ်င္းစီရဲ့ စိတ္သေဘာထားနဲ႔ အေတြးအျမင္မ်ား အေပၚမွာမူတည္ေနမွာျဖစ္ၿပီး၊
အမ်ားအက်ဳိးရွိ ကိုယ္အက်ဳိးရွိမူနဲ႔ သြားေနသူမ်ားကေတာ့ ေရရွည္သြားႏိုင္မယ္ လို႔သာ ထင္ျမင္မိပါတယ္။
သံုးတတ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေဆးဆိုသလိုေပါ့ဗ်ာ။
0 comments:
Post a Comment