Thursday, November 10, 2011

ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား (ရွမ္း)

by Thant Ko Ko Maung on Friday, November 11, 2011 at 11:23am


ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားမွာ မ်ားျပား လွေပသည္။ ထိုတိုင္းရင္းသား
လူမ်ိဳးမ်ားကို ခြဲျခား သတ္မွတ္ ေလ႔လာရန္အတြက္ မူတစ္ခုခုကို စံထား ရေပမည္။ အေလ႔အထ
စရိုက္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈမ်ားသည္ လည္းေကာင္း လူမႈေရးႏွင္႔ စီးပြားေရး
တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ တစ္ခုႏွင္႔တစ္ခု ကြဲျပားမႈနည္း၍ တူညီမႈ မ်ားေသာေၾကာင္႔ မူအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ထို႔ေၾကာင္႔ ေျပာေသာစကားကို မူျပဳလွ်က္ စကားအုပ္စုမ်ား ခြဲရေသာ္ လြယ္ကူမည္ဟုထင္ရေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားျဖင္႔ ဘာသာစကား တူညီမႈမ်ားလည္း ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ ရျပန္သည္။
ပထမလူမ်ိဳး အုပ္စုအလိုက္ ခြဲျခားၿပီးမွ စကားအုပ္စု အလိုက္ ျပန္လည္ စုစည္းၾကည့္ရေသာ္ ေလ႔လာေရးတြင္ ပိုမိုအေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္မည္။

ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ မြန္ဂိုမ်ိဳးႏြယ္မွ ေပါက္ဖြား
ဆင္းသက္ လာၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု မႏုႆေဗဒ ပါရဂူႀကီးမ်ားက မွတ္ခ်က္ ခ်ခဲ႔သည္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္း
ပေဝဏသီက ေအာက္ပါ အုပ္စုႀကီး သံုးစုခြဲကာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ လာၾကသည္ဟု
ယူဆၾကသည္။

(၁) မြန္ ခမာ အုပ္စု၊ (၂) တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စု (၃) ထိုင္း တရုတ္ အုပ္စု။

ရွမ္းျပည္နယ္သို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ၾကေသာ ထိုအုပ္စုႀကီး သံုးစုမွ ယခုထက္တိုင္ ေတြ႔ရွိရေသာ လူမ်ိဳးမ်ားမွာ
ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။

မြန္ ခမာ အုပ္စုႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ -
(၁) ဝ၊ (၂) ပေလာင္၊ (၃) ေျမာင္။

တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ -
(၁) ကခ်င္၊ (၂) ျမန္မာႏွင္႔ ေရွးျမန္မာ အႏြယ္စုမ်ား (၃) လိုလိုမုဆိုး အုပ္စုဝင္မ်ားျဖစ္ေသာ
လီဆူး သို႔မဟုတ္ ေယာယင္၊ လားဟူ၊ မုဆိုး၊ ေကာ္။

ထိုင္း တရုတ္ အုပ္စုႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာေသာ -
(၁) ရွမ္း၊ (၂) ရွမ္း တရုတ္၊ (၃) ကိုးကန္႔။

ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ား အားလံုးကို ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားဟု
က်န္တိုင္းရင္းသား မ်ားက ျခံဳ၍ ေခၚလိုက္ၿပီး ရွမ္းျပည္နယ္ေန ျပည္သူ အားလံုးကိုလည္း ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားသာ
ျဖစ္သည္ဟု အမွတ္မထင္ ယူဆထားၾကသည္။ အမွန္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားသာ
မဟုတ္ဘဲ အျခား တိုင္းရင္းသားေပါင္း ေလးဆယ္ေက်ာ္တို႔ ေနထိုင္လ်က္ ရွိၾကသည္။

၁၉၅၅ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္း၏ ခန္႔မွန္းခ်က္အရ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း လူဦးေရ အသင္႔အတင္႔
မ်ားျပားေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားကို ယင္းတို႔ ေနထိုင္ရာ ေဒသႏွင္႔အတူ ေဖာ္ျပထားသည္။

အမွတ္စဥ္              လူမ်ိဳး                    ဦးေရ                  ေနထိုင္ရာ ေဒသ
၁                        ရွမ္း                    ၈၀၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ အႏွံ႔အျပား
၂                        ပအို႔ဝ္                  ၁၀၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ အေနာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္း
၃                        ပေလာင္              ၁၀၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္း
၄                        ကခ်င္                   ၈၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ အေရွ႕ပိုင္း
၅                        အင္းသား               ၈၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊
                                                                             အင္းေလးကန္ ေဒသ
၆                        ဓႏု                        ၇၀,၀၀၀             ရွမ္းျပည္နယ္ အေနာက္ပိုင္း
၇                                                 ၅၀,၀၀၀             ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊ ဝနယ္
၈                        လားဟူ
၉                        မူေဆး                    ၄၀,၀၀၀             ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊ က်ိဳင္းတံုနယ္
၁၀                      ေကာ္                     ၃၀,၀၀၀              ရွမ္းျပည္နယ္ အေရွ႕ပိုင္း၊ က်ိဳင္းတံုနယ္
၁၁                      မိုင္းသာ
                         (ရွမ္းတရုတ္)             ၂၀,၀၀၀            ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း
၁၂                      ပေဒါင္
                         (ကယမ္း)                 ၁၈,၀၀၀            မိုးၿဗဲနယ္တစ္ဝိုက္
၁၃                      ေတာင္ရိုး                 ၁၈,၀၀၀            ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္း
၁၄                      ယင္း                       ၂၀,၀၀၀            က်ိဳင္းတံုနယ္
၁၅                      ခံ (ဂံု)
၁၆                      လိ
၁၇                      လမ္း                      ၁၃၀,၀၀၀           က်ိဳင္းတံုနယ္
၁၈                      ကယား                      ၅,၀၀၀           မိုးၿဗဲေဒသတစ္ဝိုက္
၁၉                      ထိုလြိဳက္
၂၀                      စန္တို                        ၈,၀၀၀           မိုးၿဗဲေဒသတစ္ဝိုက္
၂၁                      လီေရွာ                      ၂,၀၀၀           ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္း
၂၂                      ယင္းၾကား
၂၃                      ယင္းနက္                   ၂,၀၀၀           ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း
၂၄                      ကိုးကန္
                         (မာလီပါရင္႔)             ၅၀,၀၀၀           ကိုးကန္႔နယ္၊ ဝ နယ္ရွိ ပန္းလံုး
                                                                             မိုင္းေမာ္ေဒသ
၂၅                      ေျမာင္ဇီး                   ၇,၀၀၀           ကိုးကန္႔နယ္၊ ရွမ္းျပည္ ေျမာက္ပိုင္း
၂၆                      ထိုင္းေန
                         (ရွမ္းတရုတ္)               ၅,၀၀၀           ကိုးကန္႔နယ္၊ ရွမ္းျပည္ ေျမာက္ပိုင္း
၂၇                     ယြန္းႏွင္႔ ယြန္း
                         အႏြယ္ဝင္မ်ား             ၈,၀၀၀           ရွမ္းျပည္နယ္ အေရွ႕ပိုင္း၊ က်ိဳင္းတံုနယ္
                                                                            တာခ်ီလိတ္ ေဒသတစ္ဝိုက္

အထက္ေဖာ္ျပပါ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး ၂၇ မ်ိဳးအျပင္ ေဒသႏၲရ အေျခအေနအရ ကူးလူးဆက္ဆံမႈ
နည္းပါးျခင္းေၾကာင္႔ သီးျခားလူမ်ိဳး အသြင္ျဖင္႔ ကြက္တိကြက္ၾကား ေတြ႕ရွိရေသာ တိုင္းရင္းသား
လူမ်ိဳးမ်ားမွာ -

(၁) ကြိ၊ (၂) အေခ (အခို)၊ (၃) ပေလး၊ (၄) အပယ္၊ (၅) ဆံေတာက္ (၆) ဆံတင္၊ (၇) အင္၊
(၈) အင္စင္ (အစီး)၊ (၉) ခမူ၊ (၁၀) ခမင္၊ (၁၁) လိ၊ (၁၂) ေက်ာက္စိ၊ (၁၃) လ (လြယ္လ)၊
(၁၄) မူေဆး၊ (၁၅) ယဲၾကား၊ (၁၆) ေယာယင္၊ (၁၇) လင္း၊ (၁၈) ဖ်င္၊ (၁၉) စိတ္၊
(၂၀) ယင္းလပ္ (ယင္းနက္)၊ (၂၁) ပဒဲ၊ (၂၂) ဇယိမ္း၊ (၂၃) ေဂခို၊ (၂၄) ေဂဘား၊
(၂၅) မႏုမေနာ၊ (၂၆) ယင္းတလဲ၊ (၂၇) ဂဒူး၊ (၂၈) ဂဏန္း၊ (၂၉) လြယ္၊ (၃၀) ေႁမြ၊
(၃၁) ေပြး၊ (၃၂) တိယန္၊ တို႔ျဖစ္ၾကသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ား အျပင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ
အတြင္း အျခားေဒသမ်ားတြင္ သြားေရာက္ ေနထိုင္ၾကေသာ ရွမ္းအမ်ိဳးသား မ်ားလည္း ရွိၾကေသးသည္။
ေရွးရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာက ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထိုင္ခဲ႔ၾကသည္။
ေတာင္တန္း ေဒသမ်ားတြင္ အထူးသျဖင္႔ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ကယားျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ ကြမ္းလံု
နယ္ျခား ခရိုင္ႏွင္႔ ဝနယ္၊ ကိုးကန္႔နယ္မ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ ေျမျပန္႔တြင္ ပခုကၠဴ၊ မႏၲေလး၊
ေက်ာက္ဆည္၊ ျဖဴး၊ ေတာင္ငူ၊ ပဲခူး၊ တိုက္ႀကီး၊ ရန္ကုန္၊ က်ိဳကၡမီ စေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား အနီးနား
တစ္ဝိုက္တြင္ လည္းေကာင္း ရွမ္းစု၊ ရွမ္းရြာဟူ၍ ဖြဲ႕စည္း ေနထိုင္ၾကေသာ ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားကို
ေတြ႕ရေသးသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ အေျခခံ ဆင္းသက္လာေသာ အႏြယ္မ်ား တူညီမႈေၾကာင္႔ လည္းေကာင္း၊
အတူတကြ ေနထိုင္လာျခင္းႏွင္႔ ကူးလူးဆက္ဆံျခင္းတို႔မွ စၿပီး ေသြးေႏွာလာမႈေၾကာင္႔ လည္းေကာင္း
ေျပာေသာ ဘာသာစကားမ်ား ေရာေႏွာလာသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ဦးေရ အမ်ားဆံုးျဖစ္ရာ ဘာသာစကားတြင္ လည္းေကာင္း
ယဥ္ေက်းမႈ စရိုက္မ်ားတြင္ လည္းေကာင္း ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားသာ လႊမ္းမိုးသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ရွမ္းျပည္နယ္
အတြင္းရွိ လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာစကားမ်ားတြင္ ရွမ္းစကားမ်ား အနည္းအမ်ား ပါဝင္ ေရာေႏွာ ေနသည္ကို
ေတြ႔ရွိရသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ လူမ်ိဳး အသီးသီးတို႔သည္ ရွမ္းဘာသာစကားကို အနည္းႏွင္႔အမ်ား
တတ္ကၽြမ္း ၾကသည္။ ရွမ္းအမ်ိဳးသားမ်ားႏွင္႔ ျမန္မာ အမ်ိဳးသားတို႔သည္ ႏွစ္ေပါင္း ရာေပါင္းမ်ားစြာ
ကူးလူးဆက္ဆံ လာခဲ႔ၾကသည့္အတိုင္း ရွမ္းဘာသာစကားတြင္ ျမန္မာစကား သို႔မဟုတ္ ျမန္မာစကားႏွင္႔
မ်ားစြာတူညီေသာ ရွမ္းစကားမ်ား ေရာႁပြမ္း ေနေၾကာင္းကို ေတြ႔ရွိ ႏိုင္ေပသည္။

မစၥတာေကာက္ဆိုသူ သမိုင္းဆရာကမူ ျမန္မာသကၠရာဇ္ မတို္င္မီ ေရွးႏွစ္ေပါင္း ၇၀၀ ေက်ာ္
ကတည္းက ေနာင္အခါ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္လာၾကမည့္ တိုင္လူေခၚ လူမ်ိဳးတို႔သည္ အာရွတိုက္
အလယ္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ လာခဲ႔ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ တရုပ္ျပည္တြင္ ျပည္တြင္း မၿငိမ္မသက္
ျဖစ္မႈေၾကာင္႔ မဲေခါင္၊ မဲနန္၊ ျဗဟၼပုတၱရ၊ ဧရာဝတီ၊ သံလြင္စေသာ ျမစ္ေၾကာင္းမ်ားမွ စုန္ဆင္း
ေျပာင္းေရႊ႕ လာခဲ႔ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ေလာႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံ (ယိုးဒယား)၊ တနသၤာရီ
ကမ္းရိုးတန္းမ်ားအထိ ျပန္႔ႏွံ႔ သြားခဲ႔သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ေရွးဦးစြာ ေရာက္လာ၍ ဧရာဝတီ ျမစ္လက္တက္ျဖစ္ေသာ ေရႊလီ ျမစ္ဝွမ္းတြင္
ပထမဆံုး လာေရာက္ အေျခစိုက္ၿပီး ေမာ ကိုးျပည္ေထာင္ကို တည္ေထာင္ ခဲ႔ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ
ေျမာက္ပိုင္း အစြန္ကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ကူသန္း၍ အာသံနယ္ဖက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ သြားၾကသည္။ အခ်ိဳ႔မွာ
ေရႊလီမွ ဧရာဝတီသို႔ စုန္ဆင္းၾကၿပီး ျမန္မာျပည္ ေျမျပန္႔ အႏွံ႔အျပားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ သြားခဲ႔သည္။ အခ်ိဳ႕မွာ
ေတာင္တန္းမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ ယခု ရွမ္းကုန္းျပင္ျမင္႔သို႔ ေရာက္လာၾကသည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ မဲေခၚင္
ျမစ္ဘက္သို႔ ကူးသြားၾကရာ ထိုင္း (ယိုးဒယား)၊ ေလာႏိုင္ငံ မ်ားသို႔ ေရာက္သြားၾကသည္ဟု ဆို၏။
ေမာ ကိုးျပည္ေထာင္ ဆိုသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီး ေနာက္မွ တည္ေထာင္ေသာ
ရွမ္းျပည္နယ္မ်ား ျဖစ္သည္။

ဂံု (ခြံ) အမ်ိဳးသားတို႔မွာ ရွမ္းအမ်ိဳးႏြယ္တြင္ ပါဝင္သည္။ ထိုင္း တရုတ္ အုပ္စုမွ ေပါက္ဖြားေသာ အႏြယ္မ်ား
ျဖစ္သည္။ ရွမ္းတို႔က ယင္းတို႔ကို တိုင္းခြံ ဟုေခၚ၍ ယင္းတို႔က ရွမ္းတို႔ကို သွ်မ္း ဟုေခၚျခင္းကို
ေထာက္ရႈျခင္း အားျဖင္႔ အမ်ိဳးျခင္းတူေၾကာင္း သိရသည္။ ဂံု (ခြံ) အမ်ိဳးသားတို႔ အမ်ားဆံုး ေနရာေဒသမွာ
က်ိဳင္းတံုနယ္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ သမိုင္းမ်ားတြင္ ဂံု (ခြံ) အမ်ိဳးသားတို႔ ေနထိုင္ရာ က်ိဳင္းတံုနယ္ကို
ေခမာဝရ ဂံုျပည္ဟု ေရးသားထားသည္။ “က်ိဳင္းေတာင္ က်ိဳင္းတံု၊ ၿမိဳ႕မိုင္းလံု၊ ေမာ္တံု ရွမ္းတို႔ေက်း”
“ကခ်င္ႏွင္႔ဂံု၊ ျပဴႏွင္႔ျပံဳ သထံုသည္ကေဝး” ဟူ၍ ကဝိလကၡဏ သတ္ပံု သံေပါက္မ်ားတြင္
ေရးသားထား၏။ ဂံု (ခြံ) တို႔သည္ သံလြင္ျမစ္ အေရွ႕ဖက္ကမ္းတြင္ ေနထိုင္ၾကၿပီး အေနာက္ဖက္ကမ္းတြင္
လူး လူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္ၾကသည္။

ယြန္း အမ်ိဳးသားတို႔သည္လည္း ရွမ္းအႏြယ္ဝင္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၁၃ ခုႏွစ္တြင္
ေရးသား ျပဳစုေသာ စိႏၲေက်ာ္သူ ဦးၾသ၏ ျမန္မာမင္း လႊတ္ေတာ္သံုး ကဝိလကၡဏ သတ္ပံုက်မ္းတြင္
ယြန္းႏွင္႔ ပတ္သက္၍ “ယြန္းျပည္ မိုင္းငြန္း၊ တို႔ရပ္ကၽြန္း၊စြန္းလြန္း ပဒံုေျမ၊ ယြန္းမွာခဲျဖန္း၊
ၿဖိဳးအနန္း၊ ၿဂိန္းလည္း ၿမိဳ႕မင္းေန၊ ယြန္းျပည္ မိုင္းထြန္း၊ ၿမိဳ႕လဝန္း၊ ခၽြန္းေခါင္လည္တေထြ”
ဟူ၍ ေတြ႔ရွိရသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ယြန္းတို႔သည္ ေရွးအထက္ေက်ာ္ ကာရီကပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ နယ္နိမိတ္
အတြင္း၌ လာေရာက္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။

ယင္းနက္၊  ယင္းၾကား အမ်ိဳးသားတို႔မွာ ရွမ္းအႏြယ္တြင္ ပါဝင္သည္။ ပါေမာကၡလုစ္၏ သုေတသန
ျပဳခ်က္အရ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုတြင္ ပါဝင္ေၾကာင္း သိရသည္။ ယင္းနက္တို႔ ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ
ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း နမ္႔ဆန္ၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းရွိ နမ္႔ဟိုး၊ ေနာင္လွ်ံ၊ လိႈင္ဆင္၊ ေနာင္သို၊ ဆန္ခါထြန္း၊
ေရာင္းလြိဳင္ကပ္၊ ဝမ္ေဂြ၊ လြိဳင္ငံ၊ နမ္႔ဟိုင္း၊ ကုန္းလမ္း၊ ဝမ္းဝင္၊ လြိဳင္ေဆာင္၊ ဝမ္းကြမ္း၊ ကြမ္းပုပ္ႏွင္႔
ဝမ္းပန္ရြာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းနက္ႏွင္႔ ယင္းၾကားတို႔မွာ အနက္ေရာင္ ဝတ္ျခင္းႏွင္႔ အဝတ္ အနီႏွင္႔
အျဖဴက်ား ဝတ္ျခင္းသာ ကြာျခားသည္။ ယင္းနက္၊ ယင္းၾကားတို႔သည္ ေရႊ႕ေျပာင္း ေတာင္ယာ
လုပ္ကိုင္ၾကသျဖင္႔ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ တတ္ၾကသည္။

လိုင္ (လိ) အမ်ိဳးသားတို႔မွာ ရွမ္းအမ်ိဳးအႏြယ္တြင္ ပါဝင္သည္။ လိုင္ (လိ) တို႔ ေနရင္း ေဒသမွာ
ယခု တရုတ္ ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဆစ္ေဆာင္ပနား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ အမွန္မွာ
ဆစ္ေဆာင္ပနားမွာ ရွမ္းစကား ျဖစ္သည္။ လုဆစ္ပ္ေဆာင္ပနားနယ္ ၁၂ နယ္ႏွင္႔ လူမ်ိဳး ၁၂ မ်ိဳးဟု
အဓိပၸာယ္ရသည္။ လုဆစ္ပ္ေဆာင္ပနားသည္ က်ိဳင္းရံုးႀကီး နယ္တြင္ရွိသည္။ က်ိဳင္းရံုးႀကီးသည္
က်ိဳင္းတံုႏွင္႔ ညီေနာင္နယ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး က်ိဳင္းတံု နယ္ရွင္တို႔ႏွင္႔ ေဆြမ်ိဳး ေတာ္စပ္သူမ်ား
အုပ္စိုးခဲ႔ၾကသည္။

ေတာင္ရိုးတို႔မွာ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုဝင္ ျမန္မာ အစုတြင္ အက်ံဳးဝင္သည္။ ပအို႔ဝ္ အမ်ိဳးသားတို႔ႏွင္႔
ေနထိုင္မႈနီး စပ္ေသာ္လည္း မ်ိဳးႏြယ္ခ်င္း မတူေခ်။ ေတာင္ရိုးတို႔ သိပ္သည္းစြာ ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ
ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမလတ္ပိုင္းေဒသ ေပြးလွႏွင္႔ ပင္းတယ နယ္တဝိုက္ ျဖစ္သည္။

ဓႏု အမ်ိဳးသားတို႔၏ ဇာစ္ျမစ္ႏွင္႔ ပတ္သက္၍ သုေတသီတို႔ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဝိဝါဒ ကြဲၾကသည္။ မစၥတာ
အက္ဖ္အိပ္ခ်္ဂ်ိဳင္းကမူ ဓႏုတို႔မွာ ဟံသာဝတီ ေတာင္ဘက္မွ လာေရာက္ေနထိုင္ၾကေသာ ျမန္မာအုပ္စု
တစ္စုမွ ေပါက္ဖြား လာသူမ်ားဟု ယူဆသည္။ ဆာ ေဂ်ေအ စေကာ႔ကမူ ဓႏုအမ်ားဆံုး ေနထိုင္ရာ အရပ္မွာ
ေရွးအခါက ရွမ္းႏွင္႔ ျမန္မာတို႔ ကုန္ေရာင္း ကုန္ဝယ္ ျပဳၾကရာ ေဒသမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ရွမ္းႏွင္႔
ျမန္မာတို႔မွ ႏြယ္၍ ဆင္းသက္ လာၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ ခ်ထားသည္။ ဓႏု အမ်ိဳးသားမ်ားကမူ
မိမိတို႔မွာ ျမန္မာ အမ်ိဳးအႏြယ္မ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္။ ဓႏုတို႔သည္ ရွမ္းျပည္နယ္ႏွင္႔ ျမန္မာ
ျပည္မႀကီး အၾကား၊ အထက္ပိုင္းတြင္ ျပင္ဦးလြင္ခရိုင္ ေက်ာက္နီတြင္းေဒသ၊ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ မိုင္းလံု၊
ရပ္ေစာက္၊ အေနာက္ပိုင္း ေျမလတ္ ေဒသတြင္ ပင္းတယ၊ ေပြးလွ၊ ေရငန္ (ရြာငံ)၊ ေမာ တို႔တြင္ အမ်ားဆံုး
ေနထိုင္ၾကသည္။ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား ျဖစ္ေသာ ေအာင္ပန္း၊ ကေလာ၊ ေတာင္ႀကီး ၿမိဳ႕မ်ားတြင္လည္း ေတြ႔ရွိရသည္။

ပေလာင္  အမ်ိဳးသားမ်ားမွာ မြန္ ခမာ အုပ္စုဝင္ျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔ႏွင္႔ အႏြယ္ တူသူမ်ားမွာ ယမ္းလမ္၊
ယင္း၊ ဝ၊ လ၊ လဝ မ်ားျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဝတို႔ႏွင္႔ ပေလာင္တို႔အား ေပါင္း၍ ပေလာင္-ဝ လူမ်ိဳး
အႏြယ္တစ္ခု ခြဲျခား ထားသည္။ ပေလာင္တို႔မွာ တရုတ္ျပည္ဘက္မွ ေျပာင္းေရႊ႕ ဆင္းသက္လာေသာ
အမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ယခုအထိ တရုတ္ ႏိုင္ငံအတြင္း၌ ပေလာင္အခ်ိဳ႕ က်န္ရစ္ၿပီး ေနထိုင္လွ်က္
ရွိၾကသည္။ ပေလာင္ဟူေသာ ေဝါဟာရမွာ ျမန္မာအေခၚ ျဖစ္သည္။ ေရွးေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေပါက္ေလာင္
ဟုေရးထားသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ေပါက္ေလာင္ (ပေလာင္) တို႔မွာဧရာဝတီ ျမစ္ဝွမ္းရွိ ေျမျပန္႔မ်ားတြင္
ေနထိုင္ၾကေၾကာင္းေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ယခုေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္း၊ ျမစ္ႀကီးနားနယ္ ဆဒံုးေဒသ၊ ဗန္းေမာ္နယ္ ေဂါရီတို႔
ေနရာေဒသ၊ မိုးကုတ္ ေက်ာက္တြင္းေဒသ၊ မိုးမိတ္နယ္ ေရႊလီျမစ္ လက္ဝဲဘက္ကမ္း တစ္ေလွ်ာက္ျဖစ္ေသာ
ကိုးေထာင္ေဒသ၊ ေတာင္ပိုင္နယ္၊ သီေပါနယ္၊ လားရိႈးႏွင္႔ သိႏၷီနယ္ ေတာင္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္း ရွမ္းျပည္နယ္
ကေလာၿမိဳ႕ အနီးတဝိုက္၊ ကြမ္းလံု နယ္ျခားခရိုင္ ကိုးကန္႔နယ္မ်ား ျဖစ္သည္။

ပအို႔ဝ္ အမ်ိဳးသားတို႔မွာ ေရွးအခါကတည္းက ျမန္မာတို႔ႏွင္႔ အဆက္အသြယ္ ရွိခဲ႔သည္။ ပုဂံ ေက်ာက္စာ
မ်ားတြင္ ေတာင္သူဟု ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည္။ ရွမ္းႏွင္႔ ျမန္မာတို႔က ယင္းတို႔အား ေတာင္သူဟု ေခၚ၏။
ယင္းတို႔ ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္ နယ္စပ္ေဒသ ေတာင္ပိုင္း ရွမ္းျပည္၊
အလယ္ပိုင္းႏွင္႔ အေနာက္ဘက္ နယ္စပ္ေဒသ အႏွံ႔အျပား သံလြင္ျမစ္ ေအာက္ပိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္ေဒသ၊
ေတာင္ပိုင္း ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ သထံုကေလးေဒသတို႔ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေအာက္ပိုင္းရွိ
က်ိဳကၡမီခရိုင္၊ သထံုခရိုင္၊ ေတာင္ငူခရိုင္၊ ပဲခူးခရိုင္၊ ဘားအံခရိုင္၊ ေကာ႔ကရိတ္ ၿမိဳ႕နယ္ႏွင္႔
ကယားျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။

ကိုးကန္႔ အမ်ိဳးသားတို႔၌ ကိုးကန္႔ဟူေသာ ေဝါဟာရ၏ အဓိပၸာယ္မွာ ႏွစ္မ်ိဳးရသည္။ ပထမ အဓိပၸာယ္မွာ
ကိုး = စိမ္းလန္းေသာ ေဒသ၊ ကန္႔ = ရဲရင္႔သူမ်ား၊ ရဲရင္႔သူမ်ား ေနထိုင္ေသာ စိမ္းလန္းသည့္ ေဒသဟူ၏။
ဒုတိယ အဓိပၸာယ္မွာ ေကာက္ကန္႔ ျဖစ္သည္။ ေကာက္ = ကိုး (၉)၊ ကန္႔ = အုပ္ခ်ဳပ္သူ အႀကီးအကဲ သူႀကီး
ျဖစ္သည္။ သူႀကီး ကိုးဦး အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ နယ္ကိုးနယ္ ဟူ၏။ ထိုနယ္မ်ားမွာ (၁) ေတာ္ညိဳ၊ (၂) ရင္းဖန္၊
(၃) ပန္းဆံု၊ (၄) ပန္းရံု၊ (၅) ကန္ငယ္၊ (၆) ကန္ဖန္၊ (၇) ကန္ပိြဳင္၊ (၈) ေမာ္ေထး၊ (၉) ေမာင္းေဟာင္
တို႔ျဖစ္သည္။

လားဟူ အမ်ိဳးသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ မိုင္းတံု၊ မိုင္းဆတ္၊ မိုင္းပူႀကီး၊ မိုင္းပင္၊ မိုင္းပဲ၊ မိုင္းေပါက္၊
မိုင္းကာ၊ မိုင္းငံုး၊ မိုင္းယမ္း၊ မိုင္းလံုး၊ မိုင္းလင္း၊ ေျမာက္ပိုင္း သိႏၷီ၊ လားရိႈး အနီးတစ္ဝိုက္၊ ကိုးကန္႔နယ္ႏွင္႔
ဝနယ္ အခ်ိဳ႕ ေဒသမ်ား ျဖစ္သည္။

ေကာ္ အမ်ိဳးသားတို႔သည္ မြန္ဂို အႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾက၍ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ အရပ္ေဒသမ်ားသို႔
ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထိုင္ၾကရာမွ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ေရာက္ရွိ လာၾကသည္။

ေျမာင္ဇီး အမ်ိဳးသားတို႔သည္ မြန္ဂို အႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾက၍ မိမိတို႔ အခ်င္းခ်င္းကို မံု ဟုေခၚျခင္းျဖင္႔
မြန္ဂိုလီးယား အႏြယ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ ယင္းတို႔ ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားမွာ ကိုးကန္႔နယ္ရွိ
တာေရႊထန္၊ က်ာတိေမာ္၊ ရဲညိဳပါး၊ ပါေဝး၊ မန္႔ေလာ႔၊ ပါမာခ်န္း၊ ဆံုကန္၊ မာလီပါး၊ ရႈတ္တင္ပါး၊ ကာမိန္းႏွင္႔
သိႏၷီေဒသမ်ား ျဖစ္သည္။

ရွမ္း အမ်ိဳးသားတို႔က မိမိတို႔ကိုယ္ကို ထိုင္း ဟုေခၚသည္။ ထိုင္း အဓိပၸာယ္မွာ ေတာက္ပျခင္း ျဖစ္သည္။
ရွမ္းရွမ္း ေတာက္ပသည္။ မီးခိုး မီးလွ်ံ (ရွမ္း) စေသာ စကားမ်ားတြင္ ရွမ္း စကားလံုးမွာ ေတာက္ပျခင္း၊
ျပည့္ဝျခင္း သေဘာ အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္သည္။ ရွမ္းျပည္ကို မိန္းတိုင္း၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးကို ကြန္းတိုင္း၊
ရွမ္းစကားကို ကြမ္းတိုင္း ဟု ရွမ္းဘာသာျဖင္႔ ေခၚသည္။ ရွမ္းအမ်ိဳးသား ၉၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ မ်ားေသာအားျဖင္႔ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္
အခ်ိဳ႕ ေဒသမ်ားတြင္ မဟာယာနဆံေသာ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းႀကီးမ်ားလည္း ရွိသည္။ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာ
သမိုင္းမ်ားတြင္ ရွမ္းမ်ိဳးအစ မိုင္းေမာက ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ရွမ္းမင္းအစ ဘိႏၵက ဟူ၍ လည္းေကာင္း
ဆိုရိုးလကၤာမ်ား ရွိခဲ႔သည္။

ေမာ ဟူေသာ စကားမွာ မင္း ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ရသည္။ ေရႊလီျမစ္ကို ရွမ္းအေခၚျဖင္႔ နမ္႔ေမာင္း ဟုေခၚသည္။
ေရွးအခါက ေရႊလီျမစ္ဝွမ္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ရွမ္းကိုးျပည္ေထာင္ တည္ေထာင္ ေနထိုင္ရာမွ ရွမ္းတို႔
ေဒသကို ေရႊလီျမစ္ကို အစြဲျပဳ၍ ေမာကိုးျပည္ (ေမာင္းကိုးျပည္) ဟု ေခၚၾကသည္။

ျမန္မာသမိုင္းမ်ားတြင္ မိုင္းေမာ ျပည္ႀကီးအား အေနာက္ မဇၥ်ိမတိုင္းသား သက်သာကီဝင္ မင္းမ်ိဳး
ဘိႏၵကရာဇာ မင္းႀကီးက စတင္ တည္ေထာင္ခဲ႔သည္။ ယင္း၏ သားစဥ္ ေျမးဆက္မ်ား ျပန္႔ပြားသြားၿပီး
ျပည္ေပါင္း ကိုးျပည္ေထာင္ႏွင္႔ အရံၿမိဳ႕ေပါင္း ၉၉ ၿမိဳ႕ပါေသာ ကိုးျပည္ေထာင္စုႀကီးကို တည္ေထာင္
ၾကသည္ဟု ပါရွိသည္။

ရွမ္းရိုးရာ စကားအရ ဆိုေသာ သက်သာကီဝင္ မင္းမ်ိဳးအႏြယ္ ျဖစ္ေသာ ခြန္လူးမင္းေခၚ မင္းတစ္ပါးက
မိုင္းေကာ ျပည္ႀကီးကို စတင္တည္ေထာင္ အုပ္စိုးသည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုမင္းမွ ေပါက္ဖြားေသာ
မင္းဆက္မ်ားသည္ ၿမိဳ႕ႀကီး ကိုးၿမိဳ႕ႏွင္႔ အရံၿမိဳ႕မ်ားတြင္ မင္းျပဳခဲ႔ၾကသည္ ဆို၏။ ၿမိဳ႕ႀကီး ကိုးၿမိဳ႕မွာ
မိုးေကာင္း၊ မိုးညွင္း၊ ေသာင္သြပ္၊ ေညာင္ေရႊ၊ သိႏၷီ၊ အုန္းေပါင္ (သီေပါ)၊ မိုးမိတ္၊ မိုးနဲ၊ မိုးပဲ
တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
 
ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား (ခ်င္း)
http://www.facebook.com/note.php?note_id=242538869138294

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...