Friday, November 11, 2011

ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား (ခ်င္း)

by Thant Ko Ko Maung on Thursday, November 3, 2011 at 5:07pm
 
A Landmark of Chin State “Natural Heart-shape Rih Lake “

ခ်င္းလူမ်ိဳး တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္ ခဲ႔ၾကေသာ လူမ်ိဳးအုပ္စု သံုးစုအနက္ တိဗက္ ျမန္မာ
အုပ္စုဝင္ ျဖစ္သည္။ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုသည္ -

(၁) ခ်င္းကခ်င္ အုပ္စု၊
(၂) ျမန္မာႏွင္႔ ေရွးျမန္မာ အႏြယ္အုပ္စု၊
(၃) လိုလိုမုဆိုး အုပ္စု


ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးကြဲကာ လမ္းေၾကာင္း သံုးသြယ္မွ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္ ေနထိုင္ လာၾကသည္။
ခ်င္းတို႔သည္ အေနာက္ေျမာက္ႏွင္႔ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္စီမွ ဝင္လာၾကၿပီး ေနာက္ထပ္ ဝင္လာသူမ်ားအား
ေနရာေပးရင္း အေနာက္ရိုးမဖက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ သြားၾကေလသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ျမန္မာ႔ နယ္နိမိတ္ကိုလြန္၍
လူရိႈင္း (လူေရွ) ေတာင္တန္းမ်ားသို႔ လည္းေကာင္း၊ မဏိပူရနယ္သို႔ လည္းေကာင္း ေရာက္ရွိ သြားၾကသည္။


အေျခခံအားျဖင္႔ ခ်င္းတို႔ကို ကသည္း၊ ေမေထးခ်င္းႏွင္႔ ခ်င္းရိုးရိုးဟု ခြဲထားေသာ္လည္း ေဒသကိုစြဲ၍လည္း
ေဒသအမည္ျဖင္႔ ခြဲျခား ေခၚေဝၚ ေနၾကျခင္းမ်ား ရွိသည္။ ဤနည္းျဖင္႔ တီးတိန္ (တဲဒင္မ္) ခ်င္း၊ ဖလမ္းခ်င္း၊
ဟားခါးခ်င္း၊ မင္းတပ္ခ်င္း၊ မတူပီခ်င္း၊ ကန္ပက္လက္ခ်င္း၊ ပလက္ဝခ်င္းႏွင္႔ ေျမျပန္ခ်င္းဟူ၍ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး
ရွိ၍ေနသည္။ ပထဝီ အေနအထားအရ ေျမာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္းႏွင္႔ ေတာင္ပိုင္းဟုခြဲ၍ ထိုေဒသ သံုးပိုင္းအတြင္း
ေနထိုင္ၾကေသာ ခ်င္းမ်ားကို ေလ႔လာေသာ္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႕ရွိရသည္။

ေျမာက္ပိုင္းခ်င္းေတာင္

တီးတိန္ (တဲဒင္မ္)၊ ဖလမ္း၊ ဟားခါး ၿမိဳ႕နယ္သံုးခုကို အေျချပဳ၍ ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ေလ႔လာေသာ္ -

တီးတိန္ (တဲဒင္မ္) ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၁၀ မ်ိဳး
(၁) တီးတိန္ (တဲဒင္မ္)၊ (၂) ဆိဇန္၊ (၃) ထာ႔ဒို၊ (၄) ဇို၊ (၅) ေတဇန္၊ (၆) ဆိုင္းဇန္၊ (၇) ေခါႏိုး၊ (၈) ဒင္မ္၊
(၉) ေဂြးတဲ၊ (၁၀) ဟြာလ္ငို။

ဖလမ္း ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၁၀ မ်ိဳး
(၁) တိုင္ခၽြန္း၊ (၂) လိုင္ဇို၊ (၃) ခြန္လီ ေခၚ ဆင္းမ္၊ (၄) ခြာလ္ဆင္းမ္၊ (၅) ဇာေဟာင္၊ (၆) ဇန္ညပ္ (ဇန္နိယပ္)၊
(၇) တေပါင္၊ (၈) လင္တဲ၊ (၉) ငြန္း၊ (၁၀) ဟြာလ္ငို။

ဟားခါး ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၇ မ်ိဳး
(၁) လိုင္၊ (၂) ဆင္ထန္၊ (၃) ေလာက္တူ၊ (၄) ဇိုေဖ၊ (၅) မီရမ္၊ (၆) မိအဲ၊ (၇) ေထာရ္။

ကေဘာ-တမူး ေဒသရွိ ၃ မ်ိဳး
(၁) ျမန္မာလူရိႈင္း၊ (၂) အနန္၊ (၃) ဂန္တဲ။

အလယ္ပိုင္း ခ်င္းေတာင္

မင္းတပ္၊ ကန္ပက္လက္၊ မတူပီ ၿမိဳ႕နယ္သံုးခု အတြင္းရွိေသာ ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ေလ႔လာေသာ္ -

မင္းတပ္ၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းရွိ ၃ မ်ိဳး
(၁) မြင္း၊ (၂) မကန္း၊ (၃) ေရာင္တူ။

ကန္ပက္လက္ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၃ မ်ိဳး
(၁) မြင္း၊ (၂) ယင္ဒူး (ဒိုင္)၊ (၃) အူးပူ။

မတူပီ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ၅ မ်ိဳး
(၁) မတူ၊ (၂) မီရမ္ ေခၚ မရာ၊ (၃) ဒိုင္ (ယင္ဒူး)၊ (၄) ဇိုတံုး၊ (၅) ေလာက္တူ။

ေတာင္ပိုင္း ခ်င္းေတာင္

ပလက္ဝ နယ္တြင္းရွိ ပလက္ဝ၊ ရွင္းလက္ဝ၊ ဒလက္ေမ၊ သမိန္ (ဆမီ)၊ ဂါရာျပင္ ၿမိဳ႕နယ္ခြဲ ငါးခု အတြင္းရွိေသာ
ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ေလ႔လာေသာ္ -

ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္ခြဲ
(၁) ခမီ၊ (၂) ဝါကင္းမ္ ေခၚ မရို၊ (၃) အႏူး၊ (၄) ေခါင္စို၊ (၅) ပနမ္း၊ (၆) ေလးၿမိဳ႕။

ရွင္းလက္ဝ ၿမိဳ႕နယ္ခြဲ
(၁) မရာ၊ (၂) ကလင္ေကာ႔ (လူေရွ)။

အေခၚအေဝၚ ကြဲေသာ္လည္း မ်ိဳးႏြယ္တူခ်င္းကို ေပါင္းလိုက္ပါက ၄၄ မ်ိဳးသာ ရွိသည္။ ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား
ကြဲျပားမႈႏွင္႔ ပတ္သက္၍ မွတ္သားရမည့္ အခ်က္မွာ အေျခခံမူ ေလးခ်က္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကြဲလြဲမႈပင္
ျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔မွာ

(၁) ပထဝီဝင္အရ ကြဲျပားေသာမူ၊
(၂) ေျပာဆိုေသာ ဘာသာစကားအရ ကြဲျပားေသာမူ၊
(၃) ေဆြမ်ိဳး မိသားစုအရ ကြဲျပားေသာမူ၊
(၄) ႏိုင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္မႈအရ ကြဲျပားေသာမူမ်ား ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင္႔ မ်ိဳးႏြယ္စုဟု ဆိုရာတြင္ လူမ်ိဳးအုပ္စု (Tribes) ကို ဆိုလိုပါသေလာ၊ မိသားစု (Family) ကို
ဆိုလိုပါသေလာ၊ မ်ိဳးႏြယ္စု (Clan) ကို ဆိုလိုပါသေလာ၊ ေဒသအႏြယ္ (Area Inhabitants) ကို ဆိုလို
ပါသေလာ ဟူ၍ ခ်င္းအမ်ိဳးသားမ်ားမွအပ အျခားသူတို႔ လြယ္ကူစြာ နားမလည္ႏိုင္ေျခ။

လူမ်ိဳးဆင္းသက္မႈ သမိုင္းအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဘာသာစကားအရ လည္းေကာင္း ဟြာလ္ငိုတို႔မွာ လူရိႈင္း
အႏြယ္ဝင္မ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ ခ်င္းဘာသာစကား သုေတသနျပဳသူ ပါေမာကၡ ဂ်ီ အိပ္ခ်္ လုစ္ က ဟြာလ္ငို
တို႔ကား ျမန္မာျပည္ဘက္တြင္ ေနေသာ လူရိႈင္းမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခဲ႔သည္။ (Luce, G.H. Prof “Chin Hill
Linguistic Tour” (Dec. 1954) University Project, J.B.R.S. Vol. XLII, Part I, June 1959,
p.22)

၁၈၉၆ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္အစိုးရ ပံုႏိုပ္တိုက္မွ ထုတ္ေဝေသာ လက္ေထာက္ တိုင္းမင္းႀကီး ကယ္ရီႏွင္႔ ဝန္ေထာက္
တပ္ခ္တို႔ ေရးသားျပဳစုေသာ ခ်င္းေတာင္ေဒသ အေၾကာင္း၏ အတြဲ ၁ ၌  ခလန္ခလန္ (Klang Klang) ႏွင္႔
ရိုကြား (Yokya) မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားဟူ၍ ေဖာ္ျပပါရွိရာ အသံထြက္အားျဖင္႔ မွားေနေသာ ရြာအမည္မ်ား ျဖစ္၏။
အမွန္စင္စစ္တြင္ ခလန္ခလန္ ခ်င္းအမ်ိဳးဟူ၍မရွိ ထန္တလန္ (Thang Tlang) ခ်င္းရြာဟူ၍သာ ရွိသည္။
ထို႔အတူ ရိုကြား ခ်င္းအမ်ိဳးဟူ၍မရွိ ဇိုခြာ (Zo Khua) ရြာကား ရွိသည္။ ရြာအမည္ကို မွားယြင္း၍ ေရးသားခဲ႔ၿပီး
လူမ်ိဳး အမည္အျဖစ္ ေဖာ္ျပခဲ႔ရာမွ ယင္းလူမ်ိဳးမ်ား အမွန္ရွိေနသကဲ႔သို႔ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ထြက္ေပၚလာေသာ
စာအုပ္ မ်ား၌လည္း ယင္းႏွစ္မ်ိဳးကို ဆက္လက္ ေဖာ္ျပခဲ႔ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ (1896, B.S. Carey & H.N.
Tuck,The Chin Hills)

၁၉၄၄ ခုႏွစ္က ထုတ္ေသာ စတီဗင္ဆင္ ေရးသည့္ ျမန္မာျပည္၏ ေတာင္တန္း လူမ်ိဳးမ်ား စာအုပ္တြင္လည္း
ခလန္ခလန္ႏွင္႔ ရိုကြားမ်ားကို လူမ်ိဳးမ်ားအျဖစ္ ေဖာ္ျပျပန္သည္။ အမွန္မွာ ရြာအမည္ကို အစြဲျပဳ၍ေခၚသည့္
ထန္တလန္မ်ိဳး ဇိုခြာမ်ိဳး ဟူေသာ ဆင္ထန္ အႏြယ္မ်ားသာျဖစ္သည္။ (Stevenson, H.N.C. The Hill
Peopleof Burma, London 1944, p.6)

အုပ္ခ်ဳပ္သူ အႀကီးအကဲ တစ္ဦးဦး၏ အမည္ကိုစြဲ၍ လည္းေကာင္း၊ မိသားစုထဲမွ ထင္ရွား ေက်ာ္ေစာေသာ
ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးဦး၏ အမည္ကို စြဲ၍လည္းေကာင္း မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္ေၾကာင္း ကိုလည္း အထက္တြင္
ေဖာ္ျပခဲ႔ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဇိုခြာမ်ိဳးကို စံတင္ျပရေသာ္ ဟားခါးၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဟားခါး စကားေျပာ ဆင္ထန္
မ်ိဳးႏြယ္စုဝင္ ဆူလ္ခြာရြာ ဦးဗြမ္သူဖ မိသားစုေပါက္ ေဆြမ်ိဳးမ်ားဟု ဆိုလွ်င္ ဟားခါးသား ဟုလည္း ေျပာ၍ရသည္။
ဟာခါးခ်င္းဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။ ဆင္ထန္ လူမ်ိဳးဟုလည္း ျဖစ္သည္။ ဇိုခြာသား ဆိုလွ်င္လည္း မွန္သည္။
ဗြမ္သူမ်ိဳး ဆိုလည္း ျဖစ္သည္။ ဤတြင္ လူတစ္ဦးတည္းမွ အမ်ိဳးအႏြယ္ အမည္ငါးမ်ိဳး ပြားသြား ေလေတာ႔သည္။

ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕မ်ားကို ခုခံေတာ္လွန္ၾကေသာ ခ်င္းအမ်ိဳးသားမ်ားအား သြားေရာက္ ႏိုမ္နင္းေသာ
စစ္ေၾကာင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဆာဂ်င္ကက္ပတိန္ ေအဂ်ီအီး နယူးလင္က သူေရးေသာ စာအုပ္တြင္
ေဘာင္းရွည္ခ်င္းဟု ေဖာ္ျပရံုမက ဟားခါးေတာင္ဘက္ ဆူလ္ခြာရြာအထိ ေဒသမွာ ေဘာင္းရွည္ခ်င္းတို႔ ေနေသာ
ေဒသဟု ေရးသားထားသည္။ အမွန္မွာ ေဘာင္းရွည္ ခ်င္းမ်ိဳးဟူ၍ မရွိေခ်။ ဟားခါးေဒသရွိ ခ်င္းမ်ားမွာ
ထိုေခတ္က ဦးေခါင္းထိပ္တြင္ ေသွ်ာင္ထံုးထံုးၿပီး ရွည္လ်ားေသာ ေခါင္းေပါင္းကို ေပါင္းေလ႔ရွိသျဖင္႔ ယင္းတို႔အား
ေခါင္းေပါင္းကိုစြဲၿပီး ခ်င္းေဘာင္းရွည္ဟု ေခၚသည္ကို ၿဗိတိသွ်တို႔က လူမ်ိဳးအမည္ အျဖစ္ လြဲမွား ေရးခဲ႔ျခင္း
ျဖစ္သည္။ ထိုေဒသေန ခ်င္းမ်ားမွာ ဟားခါးစကား ေျပာေသာ ခ်င္းမ်ားျဖစ္ၿပီး မိမိတို႔ကိုယ္ကို လိုင္ ဟု
ေခၚၾကသည္။ (Newland, A.G.E. Surgeon-Capt, The image of war, Calcutta 1894,
pp. 3-4,Spink & Co.)

ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ကြဲျပားေနေသာ္လည္း ဘာသာေဗဒ သုေတသန ျပဳျခင္းျဖင္႔ အေျခခံ တူညီမႈမ်ားကို ေတြ႕ရၿပီး
ပင္မဘာသာႀကီး တစ္ခုတည္းမွ ေပါက္ဖြားသြားေသာ ေဒသႏၲရ ဘာသာစကားစုငယ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း
ယူဆႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ခ်င္းအမ်ိဳးသားတို႔ အေၾကာင္းကို ၁၈၉၆ ခုႏွစ္ ခ်င္းေတာင္မ်ား၌ ကြင္းဆင္း
ေလ႔လာခဲ႔ေသာ ၿဗိတိသွ်လူမ်ိဳး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရာရွိႏွစ္ဦး ျဖစ္ၾကသည့္ ကယ္ရီႏွင္႔ တပ္ခ္တို႔က ေအာက္ပါအတိုင္း
ေရးသားခဲ႔ၾကသည္။

ခ်င္းေတာင္မ်ားတြင္ မ်ိဳးႏြယ္စုေပါင္း မ်ားစြာတို႔ ေနထိုင္ၾကသည္။ ယင္းတို႔သည္ မိမိတို႔အစုကို အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင္႔
ေခၚၾကၿပီး သီးျခားမ်ိဳးႏြယ္မ်ားဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အားလံုးသည္ တစ္ခုတည္းေသာ တစ္မ်ိဳးတည္းေသာ
အႏြယ္မွ ဆင္းသက္ၾကသည္မွာ ထင္ရွားသည္။ ယင္းအႏြယ္ကား ကူကီမ်ိဳးႏြယ္ ျဖစ္သည္။ စာေပမရွိျခင္းႏွင္႔
ရြာအခ်င္းခ်င္း၊ အႀကီးအကဲ အခ်င္းခ်င္း ေရွးယခင္က ဖက္ၿပိဳင္မႈ ျပဳခဲ႔ၾကျခင္းေၾကာင္႔ ကြဲျပားကုန္ၾကၿပီး ေဒသႏၲရ
စကားအမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျခင္း၊ ဓေလ႔ထံုးစံမ်ား ေထြျပားလာျခင္းႏွင္႔ ေနထိုင္မႈ ျခားနာလာျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ (B.S.
Carey & H.N. Tuck, The Chin Hills, 1896 Rangoon, Vol.1)

၁၉၄၉ ခုႏွစ္က ရိုက္ႏိုပ္ေသာ ျမန္မာျပည္၏ လူမ်ိဳးအုပ္စုမ်ား စာေစာင္တြင္ လူမ်ိဳးအုပ္စုမ်ား ဆိုင္ရာ သုေတသန
ဌာနမႈး စီစီလုဝစ္က ခ်င္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ တိဗက္ျမန္မာ အုပ္စုဝင္မ်ားျဖစ္ၿပီး ေရွးရာစုေပါင္း မ်ားစြာက ယင္းတို႔၏
မူလခ်က္ျမွပ္ ေဒသမွာ အာရွတိုက္ အလယ္ဗဟိုရွိ ကုန္းျပင္ျမင္႔၏ အေရွ႕ပိုင္း ျဖစ္ခဲ႔ေၾကာင္း။ ယင္းအရပ္မွာပင္
ခ်င္းအမ်ိဳးသားမ်ား အပါအဝင္တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုသည္ သီးျခား အုပ္စုတစ္စုအျဖစ္ အသြင္အျပင္ လကၡဏာမ်ား
ထုတ္ေဖာ္ ႏိုင္ခဲ႔ၾကေၾကာင္း။ ထိုေဒသမွ တျဖည္းျဖည္း ေတာင္ဘက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းလာခဲ႔ရာ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ား၊
ေတာင္ၾကားလမ္းအတိုင္း လိုက္လာခဲ႔ၿပီး အခ်ိဳ႕မွာ တစ္ဆင္႔တိုးခ်ဲ႕ ပြားမ်ားသြားခဲ႔ေၾကာင္း။ အခ်ိဳ႕အုပ္စုတို႔သည္
ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕မွာ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ကၽြန္းဆြယ္သို႔ လည္းေကာင္း ဆင္းသက္ သြားၾကေၾကာင္း
ေဖာ္ျပထားသည္။ (Lowis, C.C. The Tribes of Burma, 1949, Rangoon, Burma, No.4, p.4
Ethnographical survey of Burma)

အထက္ေဖာ္ျပပါ အခ်က္မ်ားကို ေထာက္ခံေသာ အျခား သာဓကမ်ားမွာ၊ ျမန္မာျပည္ အထက္ပိုင္း
ေတာင္တန္းေဒသ အႏွံ႔အျပားသို႔ ေရာက္လာၿပီး ေဒသႏၲရ ဗဟုသုတႏွင္႔ မႏုႆေဗဒ သုေတသန ျပဳလုပ္
သြားခဲ႔ၾကေသာ ဥေရာပတိုက္သား သုေတသီႏွင္႔ အရာရွိမ်ား ျဖစ္သည့္ Macgregor ၊ Wood Thope ၊
Errol Grey ၊Pattinger ၊ Prince Henri of Orleans တို႔၏ သုေတသန ျပဳခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။

ခ်င္းတို႔သည္ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုဝင္မ်ားျဖစ္ၿပီး အျခားတိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုမ်ားႏွင္႔အတူ အာရွအလယ္ပိုင္းမွ
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ျခင္းအား ဘာသာစကား တူညီမႈ သာဓကကို ထုတ္ျပခဲ႔သူ ခ်င္းအမ်ိဳးသား
ျဖစ္ေသာ အင္ဒိုနီးရွားဆိုင္ရာ ျမန္မာ သံအမတ္ႀကီး ဦးဝမ္ကိုေဟာက -

“ဘာသာစကားႏွင္႔ ေဒသႏၲရ စကားကြဲမ်ားကို ေလ႔လာျခင္းျဖင္႔ တိဗက္ ဘာသာစကားႏွင္႔ ခ်င္း၊ ျမန္မာတို႔
ေျပာေသာ စကားမ်ားတြင္ တူညီေသာ စကားလံုး မ်ားစြာကို ေတြ႕ရွိရသည္” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။  (H.E. Uvum
Ko Hau Siyin, Profile of a Burma Frontier, Bundung, 1963, pp. 304-305, Privately
Printed)

၁၈၉၁ ခုႏွစ္ ထုတ္ျပန္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ သန္းေခါင္စာရင္း အစီရင္ခံစာတြင္ ခ်င္းလူမ်ိဳးတို႔ ဆင္းသက္လာပံုႏွင္႔
ပတ္သက္ၿပီး ေဖာ္ျပရာ၌ -

“ခ်င္းတို႔သည္ ေတာင္ေပၚေန မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္ၿပီး တိဗက္ ျမန္မာ ပင္မ ဘာသာစကားႀကီး၏ ေဒသႏၲရ
ဘာသာစကားကြဲ မ်ိဳးစံုကို ေျပာၾကၿပီး မိမိတို႔ အမည္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး မွည့္ေခၚ ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ မဏိပူနယ္ေန
ကူကီတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ဘဂၤလားႏွင္႔ အာသံနယ္မ်ား၌ ေနေသာ လူရိႈင္းတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊
ခ်င္းတို႔သည္ လည္းေကာင္း ယခု တိဗက္ႏိုင္ငံဟု ေခၚေသာ ေဒသတြင္ ေရွးပေဝသဏီက ေနထိုင္ခဲ႔ၾကၿပီး
ယင္းတို႔အားလံုးသည္ တစ္မ်ိဳးႏြယ္ထဲမွ ေပါက္ဖြား လာသူမ်ားျဖစ္သည္ ဟူေသာ အယူအဆကို မ်ားစြာ
လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္။ ယင္းတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဖြဲ႕စည္းပံု၊ ေတာင္ယာ စိုက္ပ်ိဳးနည္း၊ ဓေလ႔ထံုးစံမ်ား၊ အမူအယာ
အသြင္အျပင္မ်ား၊ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈ စြဲလန္းမႈမ်ား အားလံုး၏ တူညီမႈတို႔က ယင္းတို႔ အားလံုးသည္
တစ္မ်ိဳးႏြယ္တည္း ျဖစ္သည္ဟု သာဓကျပလွ်က္ ရွိေလသည္” ဟု ပါရွိသည္။ (The Burma Census
Reportof 1891, Quoted in The Chin Hills, vol. I, by Carey & Tuck, p.2)

၁၉၄၃ ခုႏွစ္ စစ္အတြင္းက ျမန္မာအစိုးရ အေနျဖင္႔ ဆင္မလားၿမိဳ႕တြင္ ပံုႏိုပ္ ထုတ္ေဝခဲ႔ေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံလက္ဆြဲ စာအုပ္တြင္ ခ်င္းတို႔ ျမန္မာျပည္တြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာပံုႏွင္႔ ပတ္သက္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း
ေဖာ္ျပခဲ႔သည္။

“တိဗက္ ျမန္မာ မ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စုသည္ သံုးစုခြဲ၍ လမ္းေၾကာင္း သံုးေၾကာင္းျဖင္႔ ေတာင္ဘက္သို႔ ဆင္းလာခဲ႔ရာ
ဧရာဝတီ ျမစ္ဖ်ားခံရာ အရပ္ေဒသမ်ားမွ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ႔ၾကသည္။ ထိုေနရာမွ ခ်င္းအမ်ိဳးသားတို႔သည္
အေနာက္ဘက္ ေတာင္တန္းမ်ားသို႔ တက္လာခဲ႔ၾက ေလသည္။ ဆင္းသက္လာေသာ အစုသံုးစုအနက္ အမ်ားဆံုး
အစုတြင္ ျမန္မာႏွင္႔ ေရွးျမန္မာမ်ား ပါဝင္သည္။ ေတာင္ဘက္သို႔ ဆက္၍ ဆင္းသက္လာၾကရင္း လမ္းခရီး
တစ္ေလွ်ာက္တြင္ အခ်ိဳ႕ အတည္တက် စြဲၿမဲ ေနထိုင္ရစ္ၾကရာ ျမန္မာျပည္ ေျမာက္ပိုင္းေန မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား
ျဖစ္သြားၾကသည္။ ရခိုင္ရိုးမ ေတာင္တန္းမ်ားေပၚ၌ ေနထိုင္ၾကေသာ ခ်င္း၊ ဒိုင္းနက္၊ ၿမိဳ၊ ေတာင္သား၊ ခမီ
တို႔သည္လည္း တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုဝင္မ်ားျဖစ္သည္။ ခ်င္း၊ ကခ်င္တို႔ႏွင္႔ မ်ိဳးႏြယ္ခ်င္း ဆက္စပ္ေသာ
နာဂတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ ေတာင္တန္းမ်ား၊ ဟူးေကာင္း ေတာင္ၾကားႏွင္႔ ခ်င္းတြင္းျမစ္
အေနာက္ဖက္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။”  (Burma Hand Book, Published by the Government
of Burma,Simla, 1934, Quoted in the Profile of a Burma Frontier man, p.311)

ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံ ေအာက္စဖို႔ၿမိဳ႕မွ ပံုႏိုပ္ ထုတ္ေဝေသာ အိႏၵိယျပည္ဆိုင္ရာ အင္ပီးရီးရယ္လ္ ေဂဇက္တြင္လည္း
ခ်င္းတို႔ ဝင္ေရာက္ ေနထိုင္လာပံုကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

“ျမန္မာ၊ ကခ်င္၊ နာဂႏွင္႔ အျခားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ကဲ႔သို႔ ခ်င္းတို႔သည္လည္း၊ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ကၽြန္းဆြယ္ေန
လူမ်ိဳးမ်ားထဲမွ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သမိုင္းမတင္မီ ကာလက ျမန္မာတို႔၏ ဘိုးေဘး
တို႔သည္ တိဗက္ျပည္ အေရွ႕ဘက္ ေတာင္ကုန္းမ်ားမွ ဧရာဝတီ ျမစ္ဖ်ားေဒသသို႔ ဆင္းသက္ လာၾကၿပီးေနာက္
ယင္းတို႔၏ မူရင္း ဘာသာစကားမ်ား ေျပာင္းလဲ ကြဲျပားမႈ မျဖစ္မီ ယင္းတို႔အထဲမွ အစုတစ္စုသည္ ဧရာဝတီျမစ္
အတိုင္း စုန္ဆင္းျခင္း မျပဳဘဲ အေနာက္ဘက္သို႔ ျဖတ္ကူး သြားၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ခ်င္းတြင္းေဒသသို႔
ဝင္လာၾကၿပီး အေနာက္ရိုးမႏွင္႔ ရခိုင္ရိုးမ ေတာင္တန္းမ်ားဆီသို႔ ဝင္ေရာက္ အေျခစိုက္ ေနထိုင္ၾကသည္ဟု
ခိုင္လံုစြာ ယူဆႏိုင္သည္။ ကူကီခ်င္းတို႔သည္ အေနာက္ဘက္သို႔ ကူးလာေသာ အဆိုပါ တိဗက္ ျမန္မာ
အုပ္စုဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ပထဝီဝင္အရ သံုးပိုင္း ခြဲထားႏိုင္ရာ -
(၁) ေျမာက္ပိုင္းခ်င္းဟု ေခၚအပ္ေသာ ပင္ရင္း ခ်င္းေတာင္တန္းမ်ားေန ခ်င္းမ်ား၊
(၂) ခမီ၊ ၿမိဳ၊ ခ်င္းဘံု စသည္ျဖင္႔ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိသူမ်ား၊ ရခိုင္ရိုးမ ေျမာက္ပိုင္းႏွင္႔ ပခုကၠဴခရိုင္တြင္းရွိ
ေတာင္ကုန္းမ်ားတြင္ ေနေသာ အလယ္ပိုင္း ခ်င္းမ်ားႏွင္႔
(၃) ရခိုင္ရိုးမ တစ္ခုလံုးတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ ေတာင္ပိုင္းခ်င္းမ်ား ျဖစ္သည္။” (The Imperial Gazetter
of India, Oxford, Quoted in ibid p.p. 311-312)

အထက္ပါ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္တြင္ ပါရွိေသာ ခ်င္းဘံုႏွင္႔ ပတ္သက္၍ အမွန္စင္စစ္ ယင္းအမည္ႏွင္႔
ခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားတြင္ မရွိေခ်။ အူးပူခ်င္း မ်ိဳးႏြယ္စု အမည္ကို က်မ္းျပဳသူက အၾကားလြဲ၍ ခ်င္းဘံုဟူ၍
ေရးခဲ႔သည္ဟု ယူဆရသည္။

ခ်င္းတို႔၏ မူလအေျခခံ ယဥ္ေက်းမႈသည္ တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုႀကီး၏ မူလ ယဥ္ေက်းမႈပင္ ျဖစ္သည္။
ဤအခ်က္ကို စကား ေဝါဟာရဆိုင္ရာ ဘာသာေဗဒအရ လည္းေကာင္း၊ ေန႔စဥ္ ေနမႈ၊ ထိုင္မႈ၊ သြားမႈ၊ လာမႈ၊
စားမႈ၊ ေသာက္မႈ အေလ႔အက်င္႔မ်ားအရ လည္းေကာင္း၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားအရ
လည္းေကာင္း၊ ဥပဓိရုပ္ အသြင္အျပင္ အေနအထားႏွင္႔ ဝတ္စားဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႕မႈမ်ားအရ လည္းေကာင္း၊
စကားပံု ဒ႑ာရီပံုျပင္ စေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ပင္မႀကီး၏ အသီးအပြင္႔မ်ားကို စိစစ္ၾကည့္ျခင္းအားျဖင္႔
လည္းေကာင္း သိရေပသည္။

ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈတြင္လည္း ခ်င္းတို႔၏ သာေရး နာေရးဆိုင္ရာ ဓေလ႔ထံုးစံမ်ား၊ ပူေဇာ္ပသမႈမ်ားသည္
အျခား တိဗက္ ျမန္မာ အုပ္စုဝင္မ်ား ျပဳလုပ္ၾကပံုႏွင္႔ မ်ားစြာ မျခားနားလွေၾကာင္းကို ေတြ႕ရွိရသည္။

ခ်င္းလူမ်ိဳးတို႔၏ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာမ်ားမွာ အၾကမ္းဖ်ဥ္းအားျဖင္႔ ေလးမ်ိဳးရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ယင္းတို႔ကို ဦးေရ အနည္းအမ်ားအလိုက္ ေဖာ္ျပရေသာ္
(၁) နတ္ကိုးကြယ္မႈ၊
(၂) ခရစ္ယန္ဘာသာ၊
(၃) ေပါင္က်င္ေဟာင္ ဘာသာႏွင္႔
(၄) ဗုဒၶဘာသာ တို႔ျဖစ္သည္။

မွတ္ခ်က္။     ။ စာေပဗိမာန္ထုတ္ တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ ရိုးရာဓေလ႔ ထံုးစံမ်ား စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္
ေဖာ္ျပပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား တစ္မ်ိဳးခ်င္းစီ၏ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ရိုးရာဓေလ႔ထံုးစံ၊
စာေပ၊ ဂီတ စသည္တို႔ကို ျပည့္စံုစြာ ေဖာ္ျပရမည္ ဆိုပါက စာတစ္ေစာင္ ေပတစ္ဖြဲ႔တည္းႏွင္႔ မည္သို႔မွ်
ျပည့္စံုႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စု တိုင္းရင္းသားတို႔၏ အေျခခံ အခ်က္အလက္မ်ားကို မ်ိဳးႏြယ္စု တစ္ခုလ်င္
မွတ္စုတစ္ခုစီျဖင္႔ အလ်ဥ္းသင္႔သလို ရွာေဖြ တင္ျပ မွ်ေဝေပးသြားပါမည္။

ဤေနရာတြင္ ခ်င္းလူမ်ိဳးႏွင္႔ ပတ္သက္၍ ၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္ အေစာပိုင္းမွ ေပၚေပါက္ လာသေယာင္၊ ခ်င္း (Chin)
ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ပင္လွ်င္ အဂၤလိပ္တို႔၏ ေဝါဟာရ အေမြအလား ထင္မွတ္မွား ေနသူမ်ားအဖို႔
ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္၏ ကဗ်ာဗႏၶသာရ က်မ္း လာ ေဝါဟာရ ေျဖရွင္းခ်က္အား ျဖည့္စြက္ တင္ျပလိုက္ရ
ပါသည္ ခင္ဗ်ား …

ခ်င္း = လူမ်ိဳး အထူးဟူေသာအနက္၊ ငစဥ့္ကူးမင္း နားေတာ္သြင္းတြင္ “ေသာင္သြပ္ခႏၲီး၊
ၾကက္သီးဝွန္းျပင္း၊ ထျပန္ျခင္းေၾကာင္႔၊ ခ်င္း ႏွင္႔ ကခ်င္၊ ၾကံဆင္ျခင္၍၊ ေၾကာက္ျငင္မသန္၊
ကၽြန္ခ်ည္းမွန္မွ” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ကဗ်ာသာရတၳတြင္ “လူမ်ိဳး ခ်င္း စစ္၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္နား”
ဟူ၍လည္းေကာင္း …..

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...