Tuesday, November 15, 2011

၁ - ၄။ ေရာမတို႔၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈသမိုင္း



 ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ႔ေနမ်ားေကာင္စီ မွ ....

ေရာမအင္ပါယာၾကီးသည္ အနွစ္ (၅၀၀) တိုင္ေအာင္ တည္တံ့ခဲ့ျခင္းမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုး၍ဟု သမိုင္းသုေတသီ တို႔က ဖြင့္ဆိုၾကသည္။  ေရာမအစိုးရသည္ တရားဥပေဒ၊ လူမႈက်င့္၀တ္နွင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို ေရးဆဲြျပဌာန္းျပီး တိုင္းျပည္အား စနစ္တက်အုပ္ခု်ပ္နိုင္ခဲ့သည္။ ေရာမအင္ပါယာသည္ တိုင္းျပည္ေပါင္းစံု၊ လူမို်းေပါင္းစံု၊ ဘာသာ ေပါင္းစံု၊ လူမို်းယဥ္ေက်းမႈမ်ား ကဲြျပားျခင္းရိွခဲ့ေသာ္လည္း အုပ္စိုးသူတို့သည္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးျဖင့္ အင္ပါ ယာၾကီးကို ျငိမ္၀ပ္ေအးခ်မ္းျခင္း ရိွေအာင္အုပ္ခု်ပ္နိုင္ခဲ့သည္္။ တိုင္းျပည္ေအးခ်မ္းသာယာခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေရာမ အင္ပါယာအတြင္း မိုင္ေပါင္း (၂၅၀၀၀၀) အထိ လမ္းေဖါက္လုပ္ ဆက္သြယ္နိုင္ခဲ့ေလသည္၊၊
အေနာက္ကမၻာကိုစိုးမိုးခဲ့ေသာ ေဘဘီလံု၊ မိီဒိုပါရွန္၊ ဂရိ၊ ေရာမ အစရိွသည့္အင္ပါယာၾကီး (၄) ခု အနက္ ေရာမ အင္ပါယာသည္သာလွ်င္ အနွစ္ (၅၀၀) အထိ ေအးခ်မ္းသာယာစြာ အုပ္စိုးနိုင္ခဲ့သည္မွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ေၾကာင့္ဟုဆိုလွ်င္ ေရာမတို့၏ဥပေဒျပဳမႈသမိုင္းနွင့္ ေရာမလူမို်းတို့၏ ဥပေဒအေပၚခံယူခ်က္သေဘာတရား မ်ားကို ေလ့လာဆန္းစစ္ရန္လိုအပ္ပါသည္။ 
BC (၄၅၁) မတိုင္မိီွ၌ ေရာမတို့၏ထံုးတမ္းစဥ္လာဥပေဒမွာ ေငြရွင္ေၾကးရွင္တို့ကိုသာ အကာအကြယ္ေပးေသာ ဥပေဒသာျဖစ္သည္။ ဤတြင္ဆင္းရဲသားအမ်ားအျပားသည္ မိမိတို့အခြင့္အေရး ဆံုးရံႈးမႈမ်ားေၾကာင့္ မေက်မနပ္ ျဖစ္ခဲ့ရာမွစ၍ ဆင္းရဲသားမ်ား အာဏာစင္ျပိဳင္ ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ေရာမထံုးတမ္းစဥ္လာဥပေဒအရ ဆင္းရဲ သားမ်ားမွာ သူတို့၏အကို်းစီးပြား တစံုတရာအတြက္ ကာကြယ္မႈမေပးနိုင္ခဲ့ေခ်။ အမို်းမို်းဖိနိွပ္ခု်ပ္ခ်ယ္ျခင္း ခံရ သည့္ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ ဆင္းရဲသားတို့သည္ မိမိဘ၀ကိုထိမ္းေက်ာင္းခဲ့ရသည္၊၊ ၎ဥပေဒတြင္ အထက္တန္းလြာ နွင့္ ဆင္းရဲသားေအာက္တန္းလႊာမ်ား အိမ္ေထာင္မျုပရဟုပင္ ဥပေဒအရတားျမစ္ျခင္း ခံခဲ့ရသည္။
ဆင္းရဲသားေအာက္တန္းလႊာမ်ားကို လူသားတဦးကဲ့သို့ပင္ သေဘာမထားဘဲ ဥပေဒအရဖိနိွပ္ခဲ့ၾကသည္။ ဆင္းရဲသားတို့ စင္ၿပဳိင္အာဏာထူေထာင္သည့္ေနာက္ပိုင္း ဆင္းရဲသားတို့၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို လိုက္ေလွ်ာ လာကာ ဘီစီ (၄၅၄) တြင္ ဥပေဒအသစ္မ်ားျပဌာန္းရန္ ဆီးနိွတ္လႊတ္ေတာ္မွ ေကာ္မရွင္တခုကိုဖဲြ႔စည္း၍ ဂရိ ျပည္သို့ သြားေရာက္ေလ့လာေစခဲ့သည္။ ဘီစီ (၄၅၁) တြင္ ၎ေကာ္မရွင္ ျပန္ေရာက္လာျပီး ဆီးနိွတ္လႊတ္ ေတာ္မွ ဥပေဒေရးဆဲြေရး ေကာ္မတီတခုဖဲြ႔စည္းကာ နွစ္ နွစ္တိုင္တိုင္ ေရာမဥပေဒအသစ္ကို ေရးဆဲြေစခဲ့သည္။ ထိုေရးဆဲြေသာ ေရာမဥပေဒ (၁၂) က်မ္းကို လႊတ္ေတာ္သို႔တင္ျပရာ လူအမ်ားက လက္ခံအတည္ျုပၾကသည္၊၊
ေရာမတို့သည္ ဂရိတို႔၏ နိုင္ငံေရးဘ၀မွ အယူအဆမ်ားကိုခံယူျပိီး မိမိတို႔၏ အစိုးရပံုစံမ်ားကို ဥပေဒမ်ားနွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပဳျပင္သံုးဆဲြရာတြင္ အခ်ဴိ႔ေသာအေျခခံမုူမ်ားသည္ ဂရိတို့ထက္ မ်ားစြာအဆင့့္အတန္း ျမင့္ မားခဲ့ေလသည္။ ေရာမတို႔က်င့္သံုးေသာမူမ်ားထဲတြင္ အေရးၾကီးဆံုးဟု ဆိုရမည္ျဖစ္ေသာ အယူအဆတရပ္မွာ ခိုင္မာေသာ ဥပေဒျပဌာန္းျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို့ေသာ ဥပေဒျပဌာန္းျခင္းျဖင့္ နိုင္ငံေရးနွင့္ လူမႈေရး က်င့္၀တ္တို့ကို ခဲြျခားလိုက္ျပီးျဖစ္သည္။ ထိုသို့ခိုင္မာေသာ ဥပေဒျပဌာန္းလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ အခိ်န္ကာလနွင့္ ပတ္၀န္းက်င္အေျခအေနကိုလိုက္၍ ဥပေဒသည္ ေျပာင္းလဲမသြားေၾကာင္း စသည့္ဥပေဒေရးရာ မူမ်ားေပၚထြက္္ လာခဲ့သည္။
ေရာမတို့သည္ လူပုဂၢိဳလ္နွင့္နိုင္ငံေတာ္ကို ခဲြျခားေတြးေတာၾကရာ၌ လူသည္မိမိ၏ အတိုင္းအတာအရ အခြင့္ အေရးနွင့္ တာ၀န္၀တၱရားကို ထမ္းေဆာင္ရန္ျဖစ္၍ နိုင္ငံေတာ္ကမူ အခု်ပ္အခ်ာ အာဏာပိုင္ျဖစ္ျပီး တရားဥပေဒ မ်ားကို ျပဳလုပ္သည္ဟုခံယူၾကသည္၊၊ နိုင္ငံေတာ္သည္ လူမႈေရးတည္တံ့ခိုင္ျမဲရန္အတြက္ မရိွလွ်င္မျဖစ္ေသာ သဘာ၀၏အေဆာက္အအံုတရပ္ျဖစ္သကဲ့သို႔ လူ့အဖဲြ႔အစည္းအတြက္လိုအပ္ေသာ တရားဥပေဒမ်ားကို ျပဌာန္း ေပးရမည္။ ထိုတရားဥပေဒကို လူတဦးခ်င္းစီက တိက်စြာလိုက္နာက်င့္သံုးရမည္။ တရားဥပေဒကို လူတဦးတ ေယာက္က ခို်းေဖါက္သည္ ျဖစ္ေစ၊ အစိုးရတရပ္ကခို်းေဖါက္သည္ျဖစ္ေစ နိုင္ငံသားတိုင္းက ကာကြယ္ရမည္ ဟူေသာ အေျခခံျဖင့္ ေရာမဥပေဒသည္ အေကာင္အထည္ေဖၚလာခဲ့သည္။
 ေရွးေဟာင္းေရာမတို့၏ ဥပေဒမ်ားမွာ ဘာသာေရးဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ လူအမ်ားလက္ခံနိုင္ေသာ ခံယူခ်က္မ်ားျဖင့္ ေရာျပြန္းပါ၀င္ေနခဲ့၏။ ေရွးေဟာင္းေရာမတို့၏ အ၀န္းအ၀ိုင္းတြင္လည္း နိုင္ငံေတာ္၏အာဏာရပ္တြင္ ဘာသာ ေရးသည္ အေရးၾကီးေသာအေၾကာင္းျခင္းရာတခုျဖစ္ေၾကာင္း သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ေရာမတို့သည္ဂရိတို႔ နည္း တူ၊ ဘုရားသခင္ထံမွတိုက္ရိုက္ဆင္းသက္လာေသာ ပညတ္ေတာ္မ်ားကို လူေတြလိုက္နာရမည့္ဥပေဒမ်ားအျဖစ္ ထံုးတမ္းစဥ္လာအရ လက္ခံခဲ့ၾကသျဖင့္ ေရာမနိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ဥပေဒအသစ္မ်ားျပုစုျပဌာန္းရန္ အၾကံမေပၚ ရျခင္းျဖစ္သည္။ ေရာမ ဥပေဒ (၁၂) က်မ္းကို တီထြင္ျပဌာန္းလိုက္ျခင္းအားျဖင့္သာ တရားဥပေဒေရးရာ အေတြး ေခၚ၏ သစ္လြင္ေသာက႑တရပ္သည္ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒေပၚေပါက္လာျခင္းေၾကာင့္ ဥပေဒေရးရာနွင့္ ဘာသာေရးတို့သည္ကင္းရွင္းလာျပီး နိုင္ငံေတာ္အားဆန့္က်င္မႈကို ယခင္ကကဲ့သို့ နတ္ဘုရား မ်ားအားဆန့္က်င္မႈဟု မယူဆေတာ့ေခ်၊ ျပစ္မႈကူ်းလြန္သူကို ဥပေဒအရသာ အေရးယူလာၾကသည္။ ထိုအခိ်န္မွ စျပီး တရားဥပေဒသည္ နိုင္ငံေတာ္၏ အာဏာရပ္္အျဖစ္သို ့သက္ေရာက္လာခဲ့သည္။
နိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚအယူအဆတို့ ရင့္သန္လာသည္နွင့္အမွ် နိုင္ငံေရးနွင့္ ဘာသာေရးမွာ သီးျခားကဲြျပား လာသည္။ ယခင္ကဘုန္္းေတာ္ၾကီးမ်ား လက္၀ယ္သက္သက္၌သာရိွေသာ ဥပေဒကိစၥရပ္တို့မွာ နိုင္ငံေတာ္၏ တရားဥပေဒအျဖစ္ေျပာင္းလဲလာခဲ့ရေတာ့သည္။ ထိုေရာမဥပေဒ (၁၂) က်မ္းပါ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ထိုေခတ္ထိုအခါက ေရာမတို့၏လူမႈေရးနယ္ပယ္ကို ျခံငံုမိေစသည္။ လိုအပ္ေသာျုပျပင္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ေရာမ လူမို်းအမ်ားစု၏ သေဘာဆနၵကို ယူ၍ သာ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ၾကသည္။ ထိုသို့ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ရာတြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္မွတဆင့္ ဆီးနိတ္လႊတ္ေတာ္သိုလည္းေကာင္း၊ ဆီးနိတ္မွတဆင့္ အင္ပါယာအရွင္ထံသို့လည္း ေကာင္း တင္ျပအတည္ျုပျပဌာန္းသျဖင့္ ေရာမဥပေဒသည္ အခိုင္အမာျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္၊၊
ေရာမတို့သည္ အင္ပါယာကိုတိုးခဲ့်ခဲ့ရာမွ အၾကံသစ္ဥာဏ္သစ္မ်ား ပိုမိုရရိွလာခဲ့ျပီး မူလရိွခဲ့ေသာဥပေဒမ်ားကို ကမၻာ့အင္ပါယာ၏ အစိုးရတခုနွင့္ ကိုက္ညီေလွ်ာ္ကန္မႈရိွျပီး ပိုမိုက်ယ္၀န္းလာေစရန္ မူလေရာမဥပေဒ (၁၂) က်မ္း၌ပါေသာ က်ဥ္းေျမာင္းေနေသးသည့္ တရားမမႈဥပေဒကို ခဲ့်ထြင္ ျပဌာန္းလာၾကသည္။ အေၾကာင္းမွာ လက္ေအာက္ခံျပည္နယ္ရိွလူမ်ားနွင့္ ကိုက္ညီေစရန္ျဖစ္သည္။ ေရာမဥပေဒ (၁၂) က်မ္းပါတရားဥပေဒကို ဂူ်းစ္ဂ်င္တီယမ္ (JusGentium) ဟူေသာ လူမို်းဆိုင္ရာတရားဥပေဒနွင့္ ဂူ်းစ္နက္တရာေလ (Jus naturale) ေခၚ သဘာ၀တၱတရားဥပေဒ နွစ္ရပ္ကိုခဲြျခားကာ ညြန္ၾကားျပဌာန္းခဲ့ၾကသည္၊၊
တရားစီရင္မႈအာဏာကို ပေရတာ  (Preator) ေခၚ တရားသူၾကီးမ်ားထံ၌ အပ္နွင္းထားသည္။ တရားခြင္မွ စီရင္ထံုးမွတ္တမ္းမ်ားကိုလည္း ေနာင္ဆက္ခံမည့္တရားသူၾကီးမ်ားက သာဓကထား၍ အကိုးအကားျပုကာ တရားစီရင္ၾကရသည္။ လက္ေအာက္ခံကိုလိုနီနယ္မ်ားရိွ ေရာမတို႔နွင့္ အမို်းျခင္းမတူေသာ အမို်းသားမ်ားနွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ လူမို်းေရးဆိုင္ရာဥပေဒမ်ားကိုပါလိုက္ေလွ်ာ ညီစြာျုပျပင္ျပဌာန္းေပးသည္။ ေရာမအင္ပါယာၾကီးက်ယ္ျပန့္လာသည္နွင့္အမွ် သဘာ၀ျခင္းမတူေသာ နိုင္ငံအမ်ားအျပားမွ ျပႆနာရပ္မ်ား ပိုမိုရူပ္ေထြးခဲ့ရာတြင္ တရားသူၾကီးမ်ားက ထိုျပႆနာရပ္မ်ား ေျဖရွင္းနိုင္ရန္ ထပ္မံစီစစ္ျပီး ဥပေဒကိုတိုးခဲ်႕လာ ရသည္။ ထိုသို႔တိုးခဲ့်ရာတြင္ ေဇနိ၏ (ဘီစီ ၃၃၆ -၂၆၄ ) ဂရိတို႔၏ စၾကၤာ၀ဠာတရားနွင့္ လူ႔အေျခခံ အခြင့္အေရး သေဘာတရားမ်ားမွ ဥပေဒခဲ့်ထြင္ရန္အတြက္ အဓိကလႊမ္းမိုးခဲ့ေလသည္၊၊
စၾကၤာ၀ဠာတရားအရ ကမၻာသားမ်ားသည္ ေသြးခ်င္းသားျခင္းမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟူေသာ အယူအဆနွင့္ ဂရိတို့၏ လူ့႔အေျခခံသေဘာတရားမ်ားျဖစ္ေသာ လြတ္လပ္မႈ၊ ညီမွ်မႈ၊ တရားမွ်တမႈတို့သည္ ေရာမဥပေဒ (၁၂) က်မ္း၏ က်ဥ္းေျမာင္းေသာနယ္နမိတ္ကို ခဲ့်ထြင္နိုင္ခဲ့ေလသည္။ သို့ေၾကာင့္ လူမို်းအားလံုးနွင့္ဆိုင္ေသာ အေျခခံမ်ားနွင့္ လူ့သဘာ၀နွင့္ဆိုင္ေသာ အေျခခံတို့သည္ တရားဥပေဒ၏ ေဘာင္အတြင္းသို႔ ၀င္လာခဲ့ေလသည္။ စၾကၤာ၀ဠာ တရားအရ လူသားတို႔သည္ သဘာ၀အားျဖင့္ လြတ္လပ္စြြာေမြးဖြားလာျခင္းေၾကာင့္ ညီမွ်ေသာအခြင့္အေရး တို႔ကို ခံစားနိုင္ခြင့္ရိွရမည္ဟူေသာ သေဘာတရားသည္ လူ႔အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားအျဖစ္ လက္ခံလာၾကသည္။
ေရာမတို့၏လူမို်းေရးဆိုင္ရာတရားဥပေဒနွင့္ သဘာ၀တၱတရားဥပေဒတို့သည္ ေနာင္အခါ၌ ဒပ္ခ်္လူမို်း ဥပေဒ ပါရဂူ ဟူဂိုး-ဂရိုးတီးယပ္  ေရးဆဲြသည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ တရားဥပေဒ၏ အေရးပါေသာအစိတ္အပိုင္းမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္၊၊
ေရာမတို့၏အုပ္ခု်ပ္ပံုစနစ္တြင္ လက္ေတြ႔ေလ့က်င့္ရာမွ ထိုကဲ့သို့ေသာ စနစ္အမို်းမို်းမွ ေကာင္းေသာအခ်င္း အရာမ်ားကို ေပါင္းစပ္ထားနိုင္္၍ တိုင္းျပည္တည္တံ့ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟုဆိုျခင္းျဖစ္သည္၊၊  ေရာမအုပ္ခု်ပ္ပံု စနစ္ကို ဆန္းစစ္ရာတြင္ အစိုးရအသြင္အမို်းမို်းထဲမွ ေကာင္းေသာ အျခင္းအရာမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ အုပ္ခု်ပ္ ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရးဟူသည့္ နိုင္ငံေတာ္အာဏာ (၃) ရပ္တို႔အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ထိန္း ေက်ာင္းျခင္းကိုလည္းေကာင္း စနစ္တက် ေပါင္းစပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရသျဖင့္ ေရာမသည္ အျခားေသာ အလားတူနိုင္ငံမ်ားကဲ့သို့ ပ်က္စီးမည့္ေဘးမွ တားဆီးကာကြယ္ျပီးသားျဖစ္သည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ေရာမသမိုင္း စာအုပ္မ်ားတြင္ ေရးသားေဖၚျပထားသည္ကို ေတြ႔ရိွရေပသည္၊၊
ဂရိနွင့္ေရာမတို့၏ကြာျခားခ်က္မွာ ဂရိတို့သည္ လြတ္လပ္ျခင္းနွင့္ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားမ်ားကိုအေျခခံျပီး၊ ေရာမတို့သည္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ျငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးနွင့္ စည္းလံုးညီညြတ္ေရးတို့ကို အေလးအနက္ထား၍ တိုင္းျပည္အားစီမံကြပ္ကဲခဲ့သည္။ ဂရိတို့၏ ေပ်ာ့ညံ့ခ်က္မွာ အမို်းသားတရပ္လံုးကို ခိုင္ျမဲေအာင္စည္းရံုးရန္ မစြမ္းေဆာင္နိုင္ခဲ့ေခ်၊ ဂရိတို့၏ ေပ်ာ့ညံ့ခ်က္သည္ ေရာမတို့အတြက္သင္ခန္းစာရခဲ့သည္။ ေရာမတို့သည္ နိုင္ငံ အတြင္း၌ ျငိမ္၀ပ္ပိျပားေရး၊ စည္းလံုးေရးနွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတို့ကို အထူးႀကဳိးစားျပီး တဖက္မွလည္း အေနာက္ကမၻာ တ၀ွမ္းကိုခု်ပ္္ကိုင္ခဲ့သည္။ ေရာမနိုင္ငံအတြင္း၌ စည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ တရားဥပေဒေရးရာ၌ လူတိုင္းတရားမွ်တမႈရိွေရးနွင့္ လူသားတိုင္းခ်စ္ၾကည္ေရးဟူေသာ ေရာမတို့၏ထံုးစံဓေလ့မ်ားမွာ ယၡဳေခတ္တိုင္ တန္ဘိုးရိွေသာ သေဘာတရားမ်ားျဖစ္ထင္က်န္ရစ္ၾကသည္၊၊ အခု်ပ္အားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ေရာမတို့၏ ၾကံဆေတြး ေတာခ်က္မွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ တရားဥပေဒအေျခခံသဘာတရားတို့သည္ ယေန ့ေခတ္ကမၻာသို ့တိုင္ ေက်းဇူး ျပဳခဲ့ေပသည္။
ေရာမလူမို်းတို့၏အယူ၀ါဒအရ ဥပေဒတို့သည္တိုင္းျပည္၏ ဦးေဆာင္ျဖစ္ေသာ အာဏါပိုင္ အရာရိွတို့က တိုင္းျပည္အတြက္ထုတ္ျပန္ေသာ အမိန့္မ်ားျဖစ္သည္ဟူေသာ အယူအဆနွင့္ ၾကဴတန္ Teutonic (ဂ်ာမန္) အယူ၀ါဒအရ  ဥပေဒတို့သည္ တိုင္းသူျပည္သားတို့၏ မိရိုးဖလာအေလ့ အက်င့္မ်ားျဖစ္သည္ဟူသည့္ ျခားနား ေသာယူဆခ်က္အရ ၄င္းအယူအဆနွစ္ခုကိုေပါင္းစပ္ျပီး ယခုေခတ္ကာလ ဥပေဒမ်ားျဖစ္ေပၚလာရျခင္းျဖစ္ သည္ဟုဆို နိုင္ေလသည္၊၊

၁ - ၅။ ဥပေဒစိုးမိုေရးသေဘာတရား အယူအဆမ်ား
ဂရိေတြးေခၚရွင္ ဆိုကရားတဲစ္  (BC - ၄၆၉-၃၉၉) သည္ “လူမ်ားကို အသိပညာေပးမွသာ အမွန္တရား ထြန္းကားနိုင္မည္။ လူအမ်ားလက္ခံနိုင္မည့္ဥပေဒမ်ားကိုလည္း အာဏာျဖင့္ျပဌာန္းေပးရမည္။ လူအမ်ား ကလည္းဥပေဒကို ေစာင့္သိရိုေသရမည္ ဟု အသိဉာဏ္ရင့္သန္မႈနွင့္ ဆင္ျခင္တံုတရားရိွမႈကို ေဟာေျပာ မွတ္တမ္းျပဳခဲ့သည္။
ပေလတို  (BC - ၄၂၇-၃၄၇) သည္လည္းေကာင္း၊ ယင္း၏တပည့္ အရစၥတိုတယ္  (BC -  ၃၈၄-၃၂၂) သည္ လည္းေကာင္း လက္ေတြ႔နွင့္ကိုက္ညီေသာ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံမို်းကို ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့ၾကသည္။ နိုင္ငံကိုဥပေဒအရသာ လွ်င္ အုပ္ခု်ပ္ရမည္ဟူ၍ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုေဖၚထုတ္ေရးသားခဲ့သည္။ ၄င္းျပင္ နိုင္ငံကိုအုပ္ခု်ပ္ရာတြင္ အုပ္ခု်ပ္ေရး၊ ဥပေဒျပုေရး၊ တရားစီရင္ေရးဟူ၍ ခဲြျခားလုပ္ေဆာင္ရမည္ဟူ၍ အရစၥတိုတယ္ကဆိုခဲ့သည္။ အဆိုပါပညာရွင္တို႔သည္ မိမိေခတ္ကာလ၌ အုပ္စိုးသူတို့၏ ပရမ္းပတာျပုလုပ္မႈမ်ား၊ မတရားေသာအမိန္႔ အာဏာမ်ားကို ဆန့္က်င္ခဲ့ၾကသူျဖစ္ျပီး မိမိတို့၏ အယူအဆအေတြးအေခၚတို့ျဖင့္ ဂရိျပည္သူတို့အား အသိ တရားတိုးတက္ဖံြ႔ၿဖဳိးေအာင္ သြန္သင္ဆံုးမခဲ့ေလသည္။
လူ့အဖဲြ႔အစည္းသည္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ပရမ္းပတာဖဲြ႔ထားျခင္းျဖင့္ ခိုင္မာမႈမရိွဘဲ ပ်က္စီးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း လူေတြ ကိုအသိပညာေပးျခင္းျဖင့္ အမွန္တရားကအုပ္စိုးနိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း လူအမ်ားလက္ခံနိုင္မည့္ ဥပေဒမ်ားကို အာဏာျဖင့္ျပဌာန္းျပီး လူ့အဖဲြ႔အစည္းကို တည္ေထာင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အသိဥာဏ္နွင့္ ဆင္ျခင္တံုုတရား ရိွသူ မ်ားသာ အုပ္ခု်ပ္သူနွင့္တရားသူၾကီးမ်ား ျဖစ္သင့္ေၾကာင္း၊ နိုင္ငံကိုဥပေဒအရသာအုပ္ခု်ပ္ရမည္၊ လူပုဂၢိဳလ္ထက္ ဥပေဒအုပ္စိုးေရးကိုသာ အေလးထားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုသြန္သင္ခဲ့ျပီး ပရမ္းပတာျဖစ္မႈတားဆီးေရးနွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး အေတြးအေခၚမ်ား ရိွရန္လံႈ႔ေဆာ္ခဲ့ေလသည္၊၊
တရုပ္ပညာရိွၾကီး ကြန္ဖူ်းရွပ္ (ဘီစီ ၅၅၁-၄၇၈) ၏ ၀ါဒမွာ လူ၏ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္း မြန္ေရး၀ါဒျဖစ္ျပီး အုပ္စိုးေသာမင္းမ်ားသည္ ျပည္သူျပည္သားအား စံနမူနာေကာင္းျပသ၍ တရားနည္းလည္းက်စြာျဖင့္ အုပ္ခု်ပ္ ရန္ ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ၄င္းက အုပ္ခု်ပ္သူတို့၏တာ၀န္မွာ ေကာင္းမြန္ေသာလူ့က်င့္၀တ္မ်ားကို စံျပအေနျဖင့္ လုပ္ကိုင္ျပရန္ျဖစ္သည္။ လူေတာ္လူေကာင္းျဖစ္မွသာလွ်င္ အမွန္တရားျမင္လာ၍ လူစိတ္ရိွလာမည္။ “လူေတာ္ လူေကာင္းသည္ ျမားပစ္သူနွင့္တူသည္၊ ျမားပစ္သူသည္ မိမိပစ္ေသာ ျမားခ်က္လဲြသြားပါက မိမိကိုယ္၌ပင္အျပစ္ ရွာေလသည္။ ထိုနည္းတူစြာ လူေတာ္လူေကာင္းသည္ မိမိအမွားကို မိမိသိျမင္သည္။ ျပည္သူလူထုကိုျပဳျပင္ ရာ၌ အျပစ္ေပးျခင္းမျပဘဲ၊ ပညာေပး၍ျပဳျပင္ရမည္ စသျဖင့္ ေဟာေျပာခဲ့ေလသည္။
မိုတီ  (ဘီစီ ၅၀၀- ၃၉၆) ဆိုသူသည္ အုပ္စိုးသူအထက္တန္းလႊာတို႔၏ ပရမ္းပတာ ျပဳလုပ္မႈကို မ်ားစြာ ျပစ္တင္ ရံႈ႕ခ်ခဲ့သည္။ မိုတီသည္ ဘာသာေရးဆရာတဦးျဖစ္ေသာ္လည္း တရုတ္လူေနမႈစနစ္၏ တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့ျခင္း ရိွသည့္အေပၚတြင္ မ်ားစြာဆန့္က်င္ခဲ့သူျဖစ္သည္၊၊
တရုပ္ပညာရိွ ေလာင္ဇီ သည္ အုပ္စိုးသူတို့၏နည္းလမ္းမက်ေသာ စီရင္မႈမ်ားေၾကာင့္ လူ့အဖဲြ႔အစည္းသည္ အနိဠာရံုမွကင္းလြတ္နိုင္မည္မဟုတ္ေၾကာင္း သူ၏ တအိုေတးခ်င္း၊ (Tao te Ching) ၌ လူေတြကို ဟိုဟာ မလုပ္ရ၊ ဒီဟာမလုပ္ရဟု ပိုမိုတားျမစ္ေလေလ လူတို့သည္ ပို၍ဆင္းရဲေလေလျဖစ္မည္။ ထက္ျမက္ေသာ လက္နက္မ်ားကို လူေတြပို၍ပိုင္ဆိုင္ေလေလ တိုင္းျပည္တလႊားတြင္ အမိုက္ေမွာင္ဖံုး၍ ၾကမ္းၾကဳတ္ရက္စက္ မႈမ်ား ပို၍ထူေျပာေလေလျဖစ္မည္။ က်င္လည္ပါးနပ္၍ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲေသာလူေတြေပါေလေလ အဖ်က္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပိုမိုတီထြင္ၾကေလေလျဖစ္မည္။ အမိန့္ေတြ ဥပေဒေတြမ်ားေလေလ၊ လူဆိုးသူခိုးေတြ ေပါေလ ေလဟူ၍ ေရးသားေဖၚထုတ္ခဲ့သည္။
အလယ္ေခတ္ေနွာင္းပိုင္း (ျပဳျပင္ေရးေခတ္) တြင္ ျပဳျပင္ေရးသမားမ်ားေပၚထြန္းလာျခင္းက ဘုရင့္အာဏါနွင့္ ဘာသာေရးအာဏါတို့၏ ၾသဇာကိုလံုး၀ျပတ္စဲေစရံုသာမက၊ ေနာင္အခါတြင္ဘုရင့္ အာဏာနွင့္ လူထုအာဏာ ျပဳိင္ဆိုင္ေရးအထိ လမ္းစဖြင့္ေပးနိုင္ခဲ့သည္။
မာတင္လူသား (၁၄၀၃-၁၅၄၆) သည္ ဂ်ာမန္ျုပျပင္ေရးသမားတဦးျဖစ္ျပီး မတရားအုပ္ခု်ပ္ ခ်ယ္လွယ္မႈ ေအာက္၌ ျပည္သူတို့သည္ မိမိကိုယ္ကိုမိမိကာကြယ္ခြင့္ရိွရမည္။ ဧကရာဇ္ဘုရင္က ဥပေဒကို မ်က္နွာလဲြ ခဲပစ္လုပ္လွ်င္ ျပည္သူတို့ကဘုရင္၏ ၾသဇာကိုခံရန္မလိုဟု ျပည္သူမ်ားအား သင္ၾကားခဲ့ေလသည္။ အုပ္ခု်ပ္္သူ သည္မိမိအုပ္ခု်ပ္မႈနယ္နမိတ္အတြင္းတြင္ ဥပေဒကသာလွ်င္အစစ စိုးမိုးရမည္ဟု ညြန္ျပခဲ့သည္၊၊
၁၆ ရာစုေနာက္ပိုင္း၌ ျပည္သူလူထုထဲတြင္ အခု်ပ္အခ်ာအာဏာတရပ္ ရိွရမည္ဟူေသာ အယူအဆမ်ား၊ ဘုရင္စနစ္ကိုဆန့္က်င္ေသာ အယူအဆမ်ား ပိုမိုက်ယ္ျပန့္စြာျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ထိုေခတ္ကာလ ဘုရင္စနစ္ ဆန့္က်င္ေရးေတြးေခၚရွင္မ်ားနွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး သေဘာတရားမ်ားကို လက္ခံယံုၾကည္ခဲ့သူမ်ား ေပၚ ေပါက္ခဲ့ျပီး မိမိတို့ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈျဖင့္ ျပည္သူတို့အား အသိဉာဏ္ဖံြ႔ၿဖဳိးေစခဲ့သည္၊၊
ျပင္သစ္ျပည္သား ဥပေဒပညာရွင္ ဘိုဒင္ က အုပ္စိုးသူဘုရင္အေနျဖင့္ ျပည္သူမ်ား၏ တရား၀င္ပိုင္ဆိုင္ေသာ ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို  ၀င္ေရာက္ေနွာက္ယွက္ခြင့္မရိွေၾကာင္း၊ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္က တရားစီရင္ျခင္းကို လိုလားသူမဟုတ္ဘဲ တရားစီရင္မႈအာဏာကို တရားသူၾကီးမ်ားလက္သို့ အပ္နံွရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖၚထုတ္ ခဲ့သည္၊၊
ဒပ္ခ်္လူမို်း တရားသူၾကီးျဖစ္ေသာ  ဟူဂိုး- ဂရိုးတီးယပ္ က လူတိုင္းသည္သဘာ၀အားျဖင့္ စုေပါင္းေနထိုင္ ၾကသျဖင့္၊ အမ်ားအကို်းကိုလိုလားေသာအေျခခံသည္ လူသားမ်ား၌ရိွသည္ ဆင္ျခင္တံုတရားနွင့္အညီ လူ့အဖဲြ႔အစည္းတရပ္တည္တံ့ရန္ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္မႈနွင့္ တရားမွ်တမႈရိွရမည္ဟုသူကဆိုသည္။ နိုင္ငံဟူသည္လြတ္လပ္သူမ်ားစုေ၀းရာျဖစ္၍ အမ်ားအက်ဴိးကို ကာကြယ္ရန္နွင့္ျမွင့္တင္ရန္အတြက္ လူတိုင္း သည္ ဥပေဒကိုခံစားခြင့္ရိွရမည္ဟု ေျပာဆိုခဲ့သည္။
ဂြ်န္မီးလ္တန္  John Milton (၁၆၀၈ -၁၆၇၀) က လူထုသာလွ်င္ အခု်ပ္အျခာအာဏာပိုင္ျဖစ္၍ ဥပေဒအရ အုပ္စိုးျခင္းသည္ လူအမ်ား၏ဆနၵအရျဖစ္ရာ လူအမ်ားကတရားဥပေဒအတိုင္း လိုက္နာရမည္ဟုဆိုသည္။ အဆံုုးစြန္ေသာ နိုင္ငံေရးအာဏာပိုင္မွာ ျပည္သူမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္သူတို့သည္ ဘုရင္ကို နန္းတင္ခြင့္ရိွသလို၊ ျဖဳတ္ခ်ပိုင္ခြင့္လည္းရိွသည္ဟု ဆိုခဲ့ေပသည္။
လူ့အဖဲြ႔အစည္းတခုသည္ စည္းစနစ္က်စြာျဖင့္ဖဲြ႔စည္းတည္ေဆာက္ရမည္ျဖစ္ျပီး  ၎အဖဲြ႔အစည္းအား ထိန္းခု်ပ္ ကြက္ကဲနိုင္ရန္ စည္းကမ္းနွင့္အုပ္ခု်ပ္စီမံရမည္ဆိုသည္မွာ ထိုေခတ္ကတည္းက ရိွခဲ့သည့္အယူအဆျဖစ္သည္၊၊ ထိုအယူအဆမ်ားေၾကာင့္ပင္ အုပ္စိုးသူဘုရင္မ်ား၏ ထင္သလို ျပဳမူနိုင္ေသာအာဏာပိုင္မႈကို ကန့္သတ္ေသာ နည္းလမ္းမ်ား၊ ဆန့္က်င္မႈမ်ား ေပၚထြန္းခဲ့ေလသည္၊၊
(၁၉) ရာစု၊ ထိပ္တန္းအေမရိကန္သတင္းစာဆရာ ေဒါက္တာဂို်းဇီယာေဟာ္လန္ Dr. Josiah Holland ကမူ တရားဥပေဒသည္ လူအားလံုးအတြက္ တစ္ဦးျခင္းလြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို အကာအကြယ္ေပးသည္ဟု မွတ္ခ်က္ ခ်ခဲ့သည္။ ထိုပညာရွင္၏အဆိုအားျဖင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈသည္ လူအားလံုးအတြက္ အေျခခံလြတ္လပ္ခြင့္ မ်ားကို အာမခံခ်က္ေပးနိုင္ေၾကာင္းထင္ရွားေပသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းအသီးသီးတို႔ လက္ခံသည့္မူတစ္ရပ္မွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးသည္ အေမွ်ာ္ အျမင္ရိွေသာကမၻာ႔နိုင္ငံမ်ားမွအစိုးရမ်ား၊ ေခတ္မီစီးပြားကုန္သြယ္ေရးနွင့္ ယဥ္ေက်းေသာလူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းတြင္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္လွ်က္ရိွသည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ နိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးတြင္ အထူး လိုအပ္ျခင္းမွာလည္း နိုင္ငံတကာဥပေဒမွ ခ်မွတ္ေသာ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းမ်ားအေပၚ၊ နိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းသည္ လိုက္နာဆက္ဆံရမည္ျဖစ္ျပီး၊ နွစ္နိုင္ငံအၾကားခု်ပ္ဆိုေသာ စာခု်ပ္စာတမ္းမ်ားျဖင့္သာ နွစ္နိုင္ငံပဋိပကၡမ်ားကို ေရွာင္တိမ္းနိုင္မည္ ျဖစ္သည့္အျပင္၊ ပဋိပကၡသည္ ၾကမ္းၾကမ္းရမ္းရမ္းျဖစ္လာလွ်င္လည္း ဆံုးရံႈးမႈ နည္းသထက္ နည္းေအာင္ ကာကြယ္နိုင္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
တရားဥပေဒ၏ေအာင္ျမင္မႈမ်ားသည္ ယေန႔ေခတ္အခိ်န္၌ၾကီးစြာေသာ စိန္ေခၚမႈၾကီးတရပ္အျဖစ္ တည္ရိွေနျပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္နိုင္ငံအမ်ားအျပားက မ်ားေျမာင္လွေသာ လူမႈလႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ထိန္းခု်ပ္နိုင္ရန္အလို႔ငွာ ဥပေဒကိုအမို်းမို်းကို ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ္လည္း ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ ကိစၥမ်ားနွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အတိအက်၊ ယနၱယား ဆန္ဆန္လိုက္နာမႈတြင္ အားနည္းေနေသးသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ လူတို႔သည္ ကိုယ္က်င့္တရားသြန္သင္ခ်က္နွင့္ အမ်ားေကာင္းကို်းအတြက္ အေလးဂရု ျပုရမည္ျဖစ္ျပီး ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္ျခင္းျဖင့္သာ တရားဥပေဒ အားျမွင့္တင္ေပးရာက်ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ကိုယ္က်င့္တရား ေသးသိမ္ေမွးမိွန္သြားခဲ့ပါလွ်င္ တရားဥပေဒသည္ မိမိေဆာင္ရြက္ရမည့္အလုပ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္နိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေခ်။
           



0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...