Wednesday, November 16, 2011

ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား အခန္း (၈) ၊ အပိုင္း(၂)


လူ႔အခြင့္အေရးအယူအဆသည္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းကို ဦးစားေပးေသာ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈမွ ေပါက္ဖြားလာသည့္အယူအဆျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုဦးစားေပးေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္ အလာရွိသည့္ အာရွနွင့္ အာဖရိက ေဒသတို႔ရွိ နိုင္ငံမ်ားနွင့္မသင့္ေတာ္ေသာ တိုင္းတပါးအယူအဆသာ ျဖစ္သည္။ ဆိုေသာဆင္ေျခသည္္ ရံဖန္ရံခါတြင္မူ ကိုယ္က်ိဳးရွာအခြင့္ေကာင္းယူ၍ေျပာေသာ ဆင္ေျခမ်ိဳး ျဖစ္ေလ့ရွိပါသည္။ အာရွနွင့္ အာဖရိကနို္င္ငံမ်ားရွိ ရီဂ်င္းမ္ တို႔သည္ မိမိ၏နိုင္ငံသားမ်ားအေပၚ ဖိနိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္၍အျမတ္ထုတ္ေနျခင္း ကို တရား၀င္သေဘာ သက္ေရာက္လာေအာင္ ၾကိဳပမ္းသည့္ အေနျဖင့္ ဤဆင္ေျခမ်ိဳးကို မၾကာခဏ အသံုးျပဳ ေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံရွိ န၀တ ရီဂ်င္းမ္သည္ ဤကိစၥ၌ အေကာင္းဆံုးဥပမာျဖစ္ပါသည္။ န၀တေခါင္းေဆာင္ မ်ားက အေနာက္တိုင္းပံုစံ လူ႔အခြင့္အေရးကို ခံစားခ်င္ၾကသူ မည္သူမဆို ျမန္မာျပည္ကိုစြန္႔ခြာကာ ထိုနိုင္ငံမ်ား သို႔ သြားေရာက္နိုင္ၾကသည္ ဟု ေျပာဆိုေလ့ရွိသည္။ အေနာက္တိုင္းပံုစံလူ႔အခြင့္အေရးမ်ိဳးကို ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ က်င့္သံုးမည္ ဆိုပါက တိုင္းျပည္ျပိဳကြဲမည့္ အႏၱရာယ္ရွိ၍ ခြင့္မျပဳနိုင္ဟုလည္း ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။ အဆိုပါ ရီးဂ်င္းမ္းမ်ိဳးသည္ ၄င္းတို႔၏ အာဏာအလြဲသံုးစား ျပဳမႈကို တရားမွ်တသေယာင္ဖံုးကြယ္လိုသည့္ သေဘာျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးသည္ ေဒသခံယဥ္ေက်းမႈနွင့္ မအပ္စပ္ဟူ၍ ဆင္ေျခမ်ိဳးကိုလည္းေကာင္း လူ႔အခြင့္အေရးကို ေဒသေနျပည္သူတို႔က နားမလည္ၾကဟုသည္ ဆင္ေျခမ်ိဳးကိုလည္းေကာင္း လြယ္လင့္တကူးေပးတတ္ၾကသည္။ 

          သို႔ရာတြင္ လူတစ္ဦးခ်င္းကို ရည္ညႊန္းဦးစားေပးသည့္ လူ႔အခြင့္အေရးပံုစံအား အေနာက္တို္င္းမွ မဟုတ္သည့္ နိုင္ငံမ်ား၏ ေ၀ဖန္မႈတိုင္းကို မရိုးမသားေ၀ဖန္ျခင္းမွ်သာျဖစ္သည္ ဟု ဆို၍မရပါ။ အခ်ိဳ႕အေနျဖင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းၾကီးကဲ့သို႔ေသာ စာခ်ဳပ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို မိသားစုအသိုက္အ၀န္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတို႔အေပၚ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္း က တာ၀န္ရွိမႈအား အေလထားညႊန္းဆိုေသာ ၄င္းတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ထံုးထမ္းအစဥ္အလာတို႔နွင့္ အံ၀င္ခြင္က် ျဖစ္ေအာင္ ညႈိႏႈိင္းရန္အတြက္ အမွန္တကယ္အခက္အခဲရွိၾကသည္။ အေရွ႕အာရွေဒသရွိ ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒ ထြန္းကားေသာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္းကို အၾကင္လင္မယားနွစ္ဦး အတူတကြေပါင္းသင္း ေနထိုင္ရျခင္းသေဘာ ထက္ မိသားစုမ်ိဳးရုိး တိမ္ေကာမသြားေစရန္ က်င့္သံုးသည့္ နည္းလမ္းတစ္ခုအျဖစ္ သေဘာထားၾကသည္ ေတာင္ကိုရီးယားနွင့္ ဂ်ပန္နိုင္ငံတို႔တြင္ ေယာကၤ်ားေလး တစ္ဦးသည္ မိန္းကေလးတစ္ဦးနွင့္ ေမတၱာမွ်၍ လက္ထပ္ထမ္းျမားခ်င္သည့္တိုင္ေအာင္ မိန္းကေလး၏ လူမႈေရးအဆင့္အတန္းနွင့္ က်န္းမာေရးအေျခအေန တို႔ကိုလိုက္၍ ေယာကၤ်ားေလးဖက္မွ မိဘမ်ားက သေဘတူခ်င္မွ တူေပလိမ့္မည္။ ဥပမာ မိန္းကေလးအေနနွင့္ က်န္းမာေရး ခ်ိဳ႕တဲ့ေသာေၾကာင့္ သားသမီးမရနိုင္သည့္အေနအထားတြင္ ရွိေကာင္းရွိေပလိမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္ရာ သူမသည္ အစဥ္အလာသေဘာအရ အေရးၾကီးေသာ တာ၀န္ျဖစ္ေသာ သားေယာကၤ်ားေလးမ်ားကို ေမြးဖြားေပး ရသည့္တာ၀န္ကို မထမ္းေဆာင္နိုင္ေတာ့ေခ်။ အေနာက္တိုင္းရႈေထာင့္အရ အရြယ္ေရာက္ျပီးၾကသည့္ ဤလူငယ္နွစ္ဦးတို႔အေနနွင့္ လက္ထပ္ထိန္းျမားပိုင္ခြင့္ ရွိရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အဆိုပါရပိုင္ခြင့္သည္ မိဘမ်ား၏ သေဘာဆႏၵကို ေလးစားလိုက္နာျခင္း ဆိုင္ရာမိဘတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာနွင့္ မ်ိဳးရိုး တည္တံ့ေရး ကို ေစာင့္ထိန္းရျခင္း အစရွိသည့္ ထံုးတမ္းအစဥ္အလာတာ၀န္မ်ားနွင့္ ၀ိေရာဓိျဖစ္ေန တတ္ပါသည္။

          ေဆာ္ဒီအာေရးဗ်နွင့္ အီရမ္ အစၥလမ္ သမတနိုင္ငံတို႔ ကဲ့သို႔ေသာ ေရွးရုိးအစၥလမ္နိုင္ငံမ်ား၌ က်င့္သံုး သည့္ ရွာရီယာ (Sharia) ေခၚ အစၥလမ္ဥပေဒတြင္ ဓါတ္စာမွစ၍ အစိုးရအဖြဲ႔အထိ အက်ံဳး၀င္ေသာကိစၥရပ္မ်ား အတြက္ သီးသန္႔ျပဌာန္းခ်က္မ်ား ရွိေနေလသည္။ အဆိုပါ အစၥလမ္ဥပေဒကို တိက်စြာ အဓိပၸါယ္ျပန္ဆိုက်င့္သံုး ေသာအခါ ထိုနိုင္ငံမ်ားရွိ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားရွိ အမ်ိဳးသမီးမ်ားေလာက္အခြင့္အေရး မရၾက ေတာ့ေပ။ သူတို႔အေနျဖင့္ လူျမင္ကြင္းတြင္ အေဖာ္မပါဘဲ လမ္းသြားခြင့္မရွိေသာေၾကာင့္ အိမ္တြင္းပံုဘ၀ျဖင့္ ေနရသည္လည္းရွိသည္။ သူတို႔သည္ ေခတ္ဆန္ေသာအ၀တ္အစားမ်ားကို ၀တ္ဆင္ခြင့္မရွိဘဲ ဆံပင္ကိုဖံုးအုပ္ ထားသည့္အ၀တ္အစား တစ္ခါတရံ မ်က္နွာကိုပါ ဖံုးအုပ္ထားေသာ အ၀တ္အစားမ်ားကို ၀တ္ဆင္ထားၾကရ သည္။ မူဆလင္ဘာသာ၀င္ မဟုတ္သူမ်ားအတြက္ အဆိုပါကိစၥရပ္မ်ားသည္ အဓိပၸါယ္ကင္းမဲ့၍ အျမင္က်ဥ္း ေျမာင္းသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ေရွးရိုးအစၥလမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္မူ ထိုအရာတို႔သည္ ဘုရားသခင္ (အလာရွင္ျမတ္) ၏ ပဥာဏ္ေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကေလသည္။ ေရွးရုိးအစၥလမ္ဘာသာ၀င္မ်ားကမူ ရွာရီယာ အစၥလမ္ဥပေဒကို တိက်စြာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို က်င့္သံုးျခင္းသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ဂုဏ္သိကၡာကို က်ဆင္းေစဖို႔ ေ၀စြ။ ၄င္းတို႔၏ ဂုဏ္သိကၡာကို ျမွင့္တင္ေပးရာေရာက္သည္ဟု ေစာဒက တက္ၾကသည္။
          ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တို႔၏ ဇာတ္နိမ့္-ဇာတ္ျမင့္ ခြဲျခားေသာစနစ္သလည္း သက္ဆိုင္ရာပုဂၢိဳလ္မ်ား အေပၚ တာ၀န္ပိေစသည္။ ဇာတ္ကြဲျပားသူအခ်င္းခ်င္း အတူတကြစားေသာက္ျခင္း ၊ လူမႈေရးအရ ကူလူးဆက္ဆံျခင္း၊ လက္ထပ္ထိန္းျမားျခင္း စသည့္ ေရာက္ယွက္ျခင္း မွန္သမွ်ကို ယင္းစနစ္က တိက်စြာ တားျမစ္ထားသည္။ မိမိတို႔၏ မ်ိဳးႏြယ္ (ဇာတ္) ကို သန္႔ရွင္းေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရေသာ တာ၀န္ေၾကာင့္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ ကို အေလးထားသည့္ အေနာက္တိုင္းပံုစံ လူ႔အခြင့္အေရးတို႔ ရွင္သန္ရန္ မျဖစ္နိုင္ေတာ့ေခ်။ အေၾကာင္းမွာ ဇာတ္စံနစ္အရ သက္ဆိုင္ရာပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဆႏၵသေဘာထား ထက္ ၄င္းတို႔၏ မ်ိဳးႏြယ္ဇစ္ျမစ္ကိုသာ အေလးထားတန္ဖိုး သတ္မွတ္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အာဖရိကမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားတြင္လည္း မ်ိဳးရိုးစြဲ နွင့္ ေဒသစြဲ ျပင္းထန္လြန္းလွသည္ ျဖစ္ရာ၊ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ခ်င္းစီ၏ ရပိုင္ခြင့္နွင့္ လိုလားခ်က္တို႔ကို ဦးစားေပး၍ ထိုပုဂၢိဳလ္အား သက္ဆိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွ ခြဲထုတ္ရႈျမင္ရန္ ခက္ခဲေလသည္။ လူတိုင္းကလည္း ၄င္းတို႔သည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ခြဲျခား၍မရေသာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ပိုင္းမွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု ခံယူၾကေလသည္။

          “ယဥ္ေက်းမႈ သေဘာအရ မအပ္စပ္” ဆိုသည့္ ဆင္ေျခအျပင္ “ဆင္းရဲေသာ နိုင္ငံတစ္ခုတြင္ အေနာက္ တိုင္းပံုစံ လူ႔အခြင့္အေရးကို အျပည့္အ၀ ခံစား၍ မရနိုင္” ဟူသည့္ ဆင္ေျခမ်ိဳးကိုလည္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ စီးပြားေရး တဟုန္ထိုးတိုးတက္ ျမင့္မားလာေစရန္ နွင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း ပိုမိုေကာင္းမြန္လာေစရန္ အတြက္ လိုအပ္ေသာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္နိုင္ေစရန္အလိုငွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို စေတးခံရ မည္ ဟုလည္း ဆိုၾကသည္။ ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းျပခ်င္မ်ိဳးျဖင့္ ဖြဲ႔ျဖိဳးဆဲနိုင္ငံမ်ားတြင္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ျပင္းထန္စြာ ကန္႔သတ္ေလ့ရွိျခင္းကို တရားမွ်တသေယာင္ ေျပာဆိုၾကေလ့ရွိသည္။ စကၤာပူနိုင္ငံ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း လီကြမ္ယူ (Lee Kwan Yew) သည္ ဤအေၾကာင္းျပခ်င္မ်ိဳးကို မၾကာခဏ ေပးေလ့ရွိသည္။ မၾကာေသးမီက ဖီလစ္ပိုင္နို္င္ငံသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ေသာ လီကြမ္ယူက ဖိလစ္ပိုင္ နိုင္ငံေရးစနစ္သည္ ဒီမို ကေရစီဆန္လြန္းသည္ ဟု ေ၀ဖန္ခ့ဲေလသည္။ လီကြမ္ယူက ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံ အေနျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ နိုင္ငံမ်ားအသင္း၀င္ အျခားနိုင္ငံမ်ားေလာက္ စီးပြားေရးမေကာင္းမြန္ရျခင္းမွာ ဖိလစ္ပိုင္နို္င္ငံသားတို႔သည္ ဒီမိုကေရစီကို နွစ္သက္လြန္းျပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အနစ္နာခံကာ မိမိတို႔၏ အခြင့္အေရး ကိုသာ ေတာင္းဆိုလြန္းေသာေၾကာင့့္ ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုခဲ့ေလသည္။ 

          သို႔ျဖစ္ရာ အေနာက္တိုင္းမွ မဟုတ္ေသာ နို္ငံမ်ားအေနနွင့္ ေအာက္ပါအေၾကာင္းျပခ်က္ နွစ္မ်ိဳး အားျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးအယူအဆကို လက္မခံနိုင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။

(၁)     လူ႔အခြင့္အေရးအယူအဆသည္ တာ၀န္သိတတ္ျပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ဦးစားေပးသည့္ (အေနာက္တိုင္း မွမဟုတ္ေသာ ) နို္င္ငံမ်ား၏ ရုိးရာဓေလ့ထံုးစံတို႔နွင့္ မကိုင္ညီဟု ဆိုေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္နွင့္

(၂)     လူ႔အခြင့္အေရးကို အျပည့္အ၀ က်င့္ၾကံခံစားေစမည္ ဆိုလွ်င္ စက္မႈလုပ္ငန္း ဖြံ႕ျဖိဳးမႈနွင့္ စီးပြားေရး တဟုန္ထိုး တိုးတက္မႈတို႔ ျဖစ္ေပၚေစရန္ လိုအပ္ေသာ “က်င့္၀တ္စည္းကမ္း ေစာင့္ထိန္းမႈ” ကို အလြန္ အမင္း အေနွာက္အယွက္ ျဖစ္ေစသည္ဆိုေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။   
     
          အထက္ပါအေၾကာင္းျပခ်က္ နွစ္မ်ိဳးစလံုးသည္ ေလးစားဖြယ္ေကာင္းေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ယင္းတို႔အား မုသားမ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ဖိနွိပ္ေသာ ရီဂ်င္းမ္တို႔ကို ဖံုးကြယ္ေပးမႈ သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္သည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း လြယ္လင့္တကူ အျပစ္မတင္ထိုက္ပါ။ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အေၾကာင္းျပခ်င္နွစ္မ်ိဳးအနက္ ပထမတစ္မ်ိဳးနွင့္ပတ္သက္၍ဆိုရလွ်င္ ေခတ္ေပၚအယူအဆ မ်ားေၾကာင့္ ေရွးရုိးစဥ္လာ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ သိသိသာသာေျပာင္းလဲခဲ့ျပီး ယခင္အေနအထားသို႔ ျပန္မေရာက္နိုင္ေလာက္သည့္ အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိေနျပီဆိုသည္ကို သတိျပဳရေပမည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဂ်ပန္၊ ေတာင္ကိုရီးယားနွင့္ ထိုင္၀မ္ နို္င္ငံတို႔ရွိ လူငယ္မ်ားစြာတို႔သည္ လူငယ္ခ်င္း ေမတၱာမွ်ၾကသည့္ အခ်က္ကို အေျခခံ၍ အိမ္ေထာင္ျပဳလ်က္ရွိ ၾကသည္။ သားသမီးတို႔၏ အိမ္ေထာင္ဖက္ေရြးခ်ယ္ေရးတြင္ မိဘတို႔၏ အခန္းက႑ တစ္စထက္တစ္စ ေမွးမွိန္ လာလ်က္ရွိသည္။ အိမ္ေထာင္ဖက္ေရြးခ်ယ္ေရး ကိစၥမ်ားတြင္ မိဘမ်ားကသာ လံုး၀ဥႆံုတာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ရံဖန္ရံခါ သတို႔သားနွင့္ သတို႔သမီးတို႔ မဂၤလာေဆာင္မည့္ေန႔ေရာက္မွ ျမင္ဖူးတတ္ၾကေသာ အစြန္းေရာက္ရုိးရာ ထံုးတမ္းစဥ္လာ သည္ အိႏိၵယနိုင္ငံ၏ အခ်ိဳ႕ေသာေဒသမ်ားမွအပ စက္မႈထြန္းကားလာသည့္ အေရွ႕အာရွတြင္ ပေပ်ာက္ သေလာက္ ျဖစ္သြားခဲ့ေလသည္။
          ထိုမွ်သာမက လူဆလင္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမားမ်ားကလည္း ျပင္းထန္ေသာ ရွာရီယာ အစၥလမ္ ဥပေဒကို အံတုလာၾကသည္။ ဤျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလႈပ္ရွားမႈ၏ အက်ိဳးဆက္တစ္ရပ္အျဖစ္ အီဂ်စ္၊ တူရကီ၊ အင္ဒိုနီးရွား စေသာ မူဆလင္နိုင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အိမ္ျပင္ထြက္၍ အလုပ္လုပ္ခြင့္နွင့္ ေခတ္မီ၍ အေနာက္တိုင္းဆန္ေသာ အ၀တ္အစား၀တ္ဆင္နိုင္ခြင့္ အပါအ၀င္ျဖစ္သည့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေသာ လြတ္လပ္ခြင့္ကို  ရရွိလာၾကသည္။ အိႏိၵယနိုင္ငံတြင္လည္း ေခတ္မီလာျခင္းေၾကာင့္ တစ္ေၾကာင္း၊ ဇာတ္ျမင့္သူမ်ားနွင့္ ျဖစ္ပြားေသာ ပ႗ိပကၡမ်ားတြင္ ဇာတ္နိမ့္သူတို႔၏ ရပ္တည္ခ်က္ ပိုမိုခိုင္မာလာျခင္း ေၾကာင့္ တစ္ေၾကာင္း၊ ဇာတ္ခြဲျခားသည့္ စနစ္သည္ တစထက္တစ ယုိယြင္းလ်က္ရွိသည္။ ေရွးေဟာင္း အာဖရိကနွင့္ အာရွေဒသရွိ ေက်းရြာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္လည္း ေက်းရြာေနလူထုတို႔ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားသို႔ အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ ေျပာင္းေရြ႕ၾက ျခင္းေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္း အားနည္းလာလ်က္ရွိသည္။ 

          ဤသို႔ျဖင့္ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈတို႔ ေျပာင္းလဲလ်က္ရွိေနရာတြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ ေျပာင္းလဲမႈတို႔သည္ ေကာင္းေသာေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေက်းရြာေန ျပည္သူမ်ားစြာတို႔ ျမိဳ႕ၾကီး မ်ားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည့္ ထိုင္းနွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ ကဲ့သို႔ေသာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ျပည္တန္ဆာလုပ္ငန္း နွင့္ မူးယစ္ေဆးစြဲသူတို႔ တိုးပြားလာျခင္း အပါအ၀င္ အျခားေသာ လူမႈေရး အက်င့္ပ်က္မႈမ်ားကို ၾကံဳေတြ႕ေနၾကရျပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ အေနာက္တိုင္းမွ မဟုတ္သည့္ နိုင္ငံမ်ားရွိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတို႔ သည္ လူတစ္ဦးခ်င္းကို အေလးထားေသာ စနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းလ်က္ရွိေသာ တတိယကမၻာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ၊ လူပုဂၢိဳလ္သေဘာအရ ရင္းရင္းနွီးနွီး ရွိၾကေသာ ေက်းရြာလူေနမႈစနစ္ကို ယင္းနွင့္ ႏႈိင္းစာလွ်င္ တစိမ္းတရံစာ သေဘာပိုဆန္သည့္ ျမိဳ႕ျပလူေနမႈစနစ္က အစားထိုးေနရာယူလ်က္ရွိသည္။ ဤျဖစ္ရပ္ကို ဆင္ေျခဖံုးရပ္ကြက္ မ်ားနွင့္ က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ပိုမိုထင္ရွားစြာေတြ႕ရွိနိုင္ပါသည္။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင့္ လူတို႔သည္ မိမိတို႔၏ အခြင့္အေရး ရပိုင္ခြင့္မ်ားနွင့္ ပတ္သက္၍ နိုးၾကားစိတ္မ်ားေပၚလာျပီး ယင္းအခြင့္အေရးတို႔ကို ရရွိေစ ရန္အတြက္ တစ္စထက္တစ္စ ခိုင္ခိုင္မာမာ ေတာင္းဆိုလာတတ္ၾကျပီျဖစ္သည္။ စင္စစ္ ေရွးေဟာင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းပံုသ႑ာန္ ပ်က္ယြင္းလာျခင္းေၾကာင့္ တတိယကမၻာနိုင္ငံမ်ားေန ျပည္သူမ်ားအတြက္ လူ႔အခြင့္အေရး သည္ ယခင္ကထက္ပို၍ အေရးတၾကီးလိုက္အပ္လာျပီျဖစ္သည္။ ေက်းရြာစနစ္သို႔မဟုတ္ မိသားစုစနစ္တြင္ လူပုဂိၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီသည္ မ်ားေျမာင္လွသည့္ ေ၀ယ်ာ၀စၥမ်ား ၾကားမွပင္ သက္ဆိုင္ရာ လူေနမႈအဆင့္အတန္းလိုက္ လူျခံဳမႈရွိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ တတိယကမၻာနိုင္ငံမ်ားရွိ တစိမ္းမရံစာ ဆန္ေသာ လူေနမႈစနစ္ထြန္းကား သည့္ ဘန္ေကာက္၊ ဘံုေဘ၊ မနီလာ၊ မကၠဆီကိုစီးတီး စေသာ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားတြင္မူ ေက်းရြာမ်ားမွေန၍ မိမိတို႔ အသိုက္အ၀န္းမ်ားနွင့္ အဆက္အသြယ္ျပတ္ေတာက္္၍ ျမိဳ႕ေပၚ ေရာက္ရွိေနၾကသူမ်ားအား ေျမပိုင္ရွင္မ်ား ၊ အလုပ္ရွင္မ်ားနွင့္ ရာဇ၀တ္ဂိုဏ္းေခါင္းေဆာင္မ်ားက ေသြးစုပ္အျမတ္ထုတ္တတ္ၾကသည္။ ပုလိပ္အရာရွိမ်ားနွင့္ အစိုးရအရာရွိမ်ားကလည္း ထိုနည္းတူစြာ က်င့္ၾကံတတ္ၾကသည္ျဖစ္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ရပို္င္ခြင့္ဟူသည္ ယခင္ကထက္ပို၍ အေရးတၾကီး လိုအပ္လာျပီျဖစ္သည္။  
    
          ယင္းအတြက္ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံမွ သူရင္းငွား လယ္သမားမ်ားနွင့္ အိႏိၵယအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ဥပမာတို႔ကို ၾကည့္ၾကပါဦးစို႔။ ဤရာစုနွစ္ေစာေစာပိုင္းကဆိုလွ်င္ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံ၌ ေျမရွင္ၾကီးမ်ားနွင့္ သူရင္းငွားလယ္သမား တို႔အၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ နွစ္ဦးနွစ္ဖက္ အျပန္အလွန္အက်ိဳးရွိေသာ ေလးစားခ်စ္ၾကည္သည့္ ဆက္ဆံေရး မ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေျမရွင္ၾကီးတို႔သည္ လယ္သမားမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္မွန္သမွ်ကို ျဖည့္ဆည္းေပးျပီး ၄င္းတို႕အား သားသမီးမ်ားကဲ့သို႔ သေဘာထား၍  ဖခင္တစ္ဦးသဖြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တတ္သည္။ ယင္းတို႔အၾကား တည္ရွိခဲ့ ေသာ ဆက္ဆံေရးသည္ တန္းတူညီမွ်ေသာ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳး မဟုတ္ခဲ့သည့္တိုင္ေအာင္ လယ္သမားတို႔အတြက္ အက်ိဳးမ်ားေစခဲ့ေသာ  ဆက္ဆံေရးမ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့သည့္အျပင္ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ လံုျခံဳမႈကိုလည္း ရရွိေစခဲ့ သည္။ သို႕ရာတြင္ အျမတ္အစြန္းကို ဦးစားေပးေသာ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးစနစ္ေၾကာင့္ ေျမပိုင္ရွင္မ်ား  သည္ ၄င္းတို႔၏ လယ္ေျမမ်ားအား ၾကည့္ရႈေစာင့္ေရွာက္မည့္ လူစားမ်ားလက္တြင္ ထားရစ္ခဲ့ျပီး စည္းစိမ္ျပည့္၀ ေသာ ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားတြင္ သြားေရာက္ေနထိုင္ၾကေလသည္။ ထိုအခါ ယခင္ကရွိခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ေလးစား ခ်စ္ၾကည္မႈတို႔ ေလ်ာ့ပါးသြားသည့္အျပင္ ေျမရွင္ၾကီးတို႔ ကိုယ္စား လယ္ေျမမ်ားကို စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေသာလူစားတို႔ သည္ လယ္သမားမ်ားအေပၚ ၾကမ္းတမ္းစြာ ျပဳမူဆက္ဆံလာၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ လယ္သမားမ်ားအေနျဖင့္ အခ်ိန္တန္၍ သီးနွံမ်ားကို မေပးသြင္း နိုင္သည့္အခါ ျဖစ္ေစ၊ ေခ်းေငြမ်ားကိုျပန္မဆက္နိုင္သည့္အခါျဖစ္ေစ ဤသို႔ ၾကမ္းတမ္းရုန္႔ရင္း စြာ ဆက္ဆံခံၾကေလသည္။ ဤသည္ကို တံု႕ျပန္ေသာအားျဖင့္ သူရင္းငွားလယ္သမားမ်ား သည္ ၄င္းတို႔၏ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးနွင့္ နိုင္ငံသားအခြင့္အေရးတို႔ကို ကာကြယ္ရန္အတြက္ သမဂၢမ်ားကို ဖြဲ႔စည္းၾက သည့္အျပင္ လက္နက္ကိုင္ေျပာက္ၾကား စစ္ဆင္မႈမ်ားကိုပင္ ျပဳလုပ္လာၾကသည္။ ဤျဖစ္ရပ္တို႔သည္ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံတြင္ ဒုတိယကမၻာစစ္မတိုင္မီက လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးအျပီးတြင္လည္းေကာင္း ေပၚေပါက္ခဲ့ဖူးေလသည္။

          ေရွးရုိးစဥ္လာ အိႏိၵယ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္လည္း ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္အမ်ိဳးသမီးမ်ား အထူးသျဖင့္ ဇာတ္ျမင့္ လူမ်ိဳးစု၀င္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အေနျဖင့္ တင္းၾကပ္ေသာ လူမႈဘ၀တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္တိုင္ေအာင္ အေျခခံအားျဖင့္ လံုျခံဳမႈ ျပည့္၀ေသာဘ၀ကို ပိုင္ဆိုင္ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ေခတ္မီလာျခင္း၊ ျမိဳ႕ၾကီးျပၾကီးမ်ားသို႔ လူအေျမာက္အမ်ား ေျပာင္းေရႊ႕လာျခင္း နွင့္ ရုပ္၀တၱဳပစၥည္း ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာေရး အယူအဆ လႊမ္းမိုးလာျခင္း တို႔သည္ အမ်ိုးသမီးမ်ား၏ ထံုးတမ္းစဥ္လာလံုျခံဳမႈကို ပ်က္ယြင္းလာေစခဲ့သည္။ သတို႔သား၏ မိသားစုသည္ သတို႔သမီး၏ မိသားစုဘက္မွ လက္ဖြဲ႔ပစၥည္းမ်ား ရယူေလ့ရွိသည္မွာ ထံုးစံတစ္ရပ္သဖြယ္ ျဖစ္ေနခဲ့ရာမွ  ပကာသန ဆန္သည့္ အိႏၵိယျမိဳ႕ျပ ယဥ္ေက်းမႈအရွိန္အ၀ါ တိုးျမင့္လာျခင္းနွင့္ ေပါင္းဖက္မိကာ မတန္တဆ လက္ဖြဲ႔ပစၥည္းေတာင္းေသာ ဓေလ့ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ သတို႔သားဘက္မွ လက္ဖြဲ႔ေတာင္းခံရာတြင္ ေရာင္စံု ရုပ္ျမင္သံၾကားစက္၊ ဗီဒီယိုျပစက္မွစ၍ ေမာ္ေတာ္ကားအထိ္ ေတာင္းခံလာၾကသည္။ တစ္ခါတရံ သတို႔သမီး၏ မိဘမ်ားဘက္မွ အဆိုပါ လက္ဖြဲ႕ေတာင္းခံမႈအတိုင္း လိုက္ေလ်ာရန္ မတတ္နိုင္လွ်င္ျဖစ္ေစ၊ တက္နိုင္လ်က္နွင့္ မလိုက္ေလ်ာ ခဲ့လွ်င္ျဖစ္ေစ၊ သတို႔သား၏ မိသားစုက ထိုမိန္းကေလးအား သတ္ျဖတ္ပစ္သည္အထိ က်ဴးလြန္လာ တတ္ၾကသည္။ မီးဖိုေခ်ာင္တြင္ အလုပ္လုပ္ၾကရေသာ မိန္းကေလးမ်ား အေနနွင့္ ေရနံဆီမီးဖိုမွ မီးေလာင္ခံရတတ္သည္ျဖစ္ရာ ကံဆိုးသူထိုမိန္းကေလးအားလည္း မေတာ္တဆျဖစ္ေလ ဟန္ျဖင့္ မီးေလာင္ကၽြမ္းေစျပီး သတ္ျဖတ္ပစ္တတ္ၾကသည္။ ယင္းကို “သတို႔သမီးေလာင္းကၽြမ္းမႈ” ဟု ေခၚဆိုေလ့ရွိ သည္။ မၾကာေသးမီ နွစ္မ်ားအတြင္းကစ၍ ဤသို႔ေသာ “သတို႔သမီးေလာင္ကၽြမ္းမႈ” မ်ိဳးကို တိုက္ဖ်က္ရန္ အတြက္ အိႏိၵယနိုင္ငံရွိ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္လာၾကသည္။ ဂုဏ္ပကာသန မက္ေမာျခင္းနွင့္ ေခတ္မီျခင္းတို႔သည္ အိႏိၵယ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ မေမွ်ာ္မွန္းနိုင္ေသာ အႏၱရာယ္အသစ္ မ်ားကို က်ေရာက္ေစနိုင္သျဖင့္ သူတို႔အေနနွင့္ ၄င္းတို႔၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ပိုမိုနုိးၾကားစြာ သိျမင္လာေစရန္ လိုအပ္လာျပီ ျဖစ္သည္။

          အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ေခတ္မီျခင္းနွင့္ ရုပ္၀တၱဳပစၥည္းမက္ေမာျခင္းတို႔သည္ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္း -အထူးသျဖင့္ ဆင္းရဲ၍ အာဏာမဲ့ေသာ ျပည္သူတစ္ဦးခ်င္း၏ ေရွးရိုးစဥ္လာ လံုျခံဳေသာဘ၀အား  ဖ်က္ဆီးပစ္ နိုင္ေသာ အေနအထားမ်ားကို ဖန္တီးေပးေနျပီ ျဖစ္သည္။ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဆင္းရဲခ်ိဳ႕တဲ့ေသာ အေနအထားမွ ေန၍ ဤျဖစ္ရပ္ဆိုးမ်ိဳးကို ကာကြယ္နိုင္ရန္မွာ (လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ားအား ကာကြယ္ေပးသည့္) လူ႔အခြင့္အေရး အယူအဆ၌ အေျခခံေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္တိုက္ပြဲ၀င္ရန္ မွတပါး အျခားမရွိေတာ့ျပီ။ ဤသို႔ကာကြယ္ရာတြင္လည္း (ယခုအခါ ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီျဖစ္ျပီး ေနာက္ေနွာင္ ျပည္ေပၚထြန္းလာနိုင္ရန္လည္း ျဖစ္နိုင္ခဲ့သည့္) ရုိးရာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္၏ အဖြဲ႔၀င္ လူသားတစ္ဦးအား ကာကြယ္ေပးသည့္ ပံုသ႑ာန္မ်ိဳးထက္ သီးျခားကင္းလြတ္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီအား ကာကြယ္ေပးသည့္ ပံုသ႑ာန္မ်ဳိးသာ ျဖစ္သင့္ေပသည္။
          ဆင္းရဲေသာနိုင္ငံတို႔ အေနျဖင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္း မ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္နိုင္ရန္အလို႔ငွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို စေတးခံသင့္သည္ ဆိုေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္အား သံုးသပ္ၾကည့္ၾကပါအံုးစို႔။ ဤအယူအဆသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ရုိးစင္း၍ နားလည္လြယ္ေသာ သေဘာရွိ ေသာ္လည္း စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ နွင့္ နည္းစနစ္က်မႈတို႔သည္ အျမဲတေစ ဆက္စပ္ေနသည္ မဟုတ္ပါ။ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ စည္းကမ္းရွိျခင္းနွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးအေပၚ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ျခင္းတို႔သည္ စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္မႈကို အျမဲသေစ ေဆာင္က်ဥ္း မေပးနိုင္ပါ။ ျပီးခဲ့ေသာ ဆယ္စုနွစ္မ်ားအတြင္း အားက်ေလာက္ဖြယ္ စီးပြားေရးတိုးတက္လာခဲ့သည့္ ဂ်ပန္၊ ေတာင္ကိုရီးယားနွင့္ စကၤာပူနိုင္ငံ တို႔သည္ အလြန္စည္းစနစ္က်ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ အလားတူ စည္းကမ္းတင္းက်ပ္ေသာ္လည္း စီးပြားေရးရပ္တန္႔ ဆုတ္ယုတ္ခဲ့သည့္ ေျမာက္ကိုရီးယားနွင့္ ယခင္ ဆိုဗီယက္ယူနီယံတို႔ကို ဆန္႔က်င္ဖက္ ဥပမာမ်ားအျဖစ္ ေတြ႕ရွိ နိုင္ပါသည္။ တရုတ္ျပည္၌လည္း တင္းက်ပ္ေသာ ေတာ္လွန္ေရးစည္းမ်ဥ္းမ်ားအတိုင္း က်င့္ၾကံခဲ့သည့္ ၁၉၅၀ နွင့္ ၁၉၆၀ နွစ္မ်ားတြင္ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ ရပ္တန္႔ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၇၀ ေနွာင္းပိုင္း နွစ္မ်ားမွစ၍ တရုတ္ျပည္ ၏ စီးပြားေရးျပန္လည္ ဖြံ႕ျဖိဳးလာခဲ့သည္။ ဤသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ စင္စစ္အားျဖင့္ စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ပိုမိုလြတ္လပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ရပ္ကို ဖန္တီးေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့သျဖင့္ လူတို႔သည္ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ သက္သက္ကိုသာမက လြတ္လပ္ စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္နွင့္ လြတ္လပ္စြာ စုရံုးခြင့္ အစရွိသည့္ အေနာက္တိုင္းဟန္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကိုပါ လိုလားေတာင့္တလာၾကသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ၁၉၈၉ ခုနွစ္တြင္ ေၾကကြဲဖြယ္ရာ ထိန္အန္မင္း ရင္ျပင္ လူသတ္ပြဲၾကီး ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္။ ဤျဖစ္ရပ္ဆိုးသည္ ဒီမိုကေရစီနွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ပိုမိုလိုလားလာၾကသည့္ လူငယ္ပိုင္းနွင့္ တရုတ္ျပည္၏ စီးပြားေရးကို ဒီမိုကေရစီေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမပါဘဲ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္နိုင္ေစသည္ ဟု ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည့္ (ယခုတိုင္ ယံုၾကည္ေနဆဲျဖစ္သည့္) သက္ၾကီးပိုင္း တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းတို႔ အၾကား တိုက္ပြဲရလဒ္ ျဖစ္သည္။

          စက္မႈလုပ္ငန္း ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္လာျပီး လူလတ္တန္းစား အလႊာသစ္နွင့္ အလုပ္သမား လူတန္းစားတို႔၏ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ပိုမိုေကာင္းမြန္လာခဲ့သည့္ တတိယကမၻာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီနွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုသံမ်ား မၾကာခဏ ေပၚထြန္းလာတတ္ၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ထိုင္းနိုင္ငံတြင္ ၁၉၉၂ ေမလအတြင္း က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုဆန္႔က်င္ေသာ ျမိဳ႕ျပလူတန္းစားတို႔၏ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ န၀တ စစ္တပ္ ကဲ့သို႔ပင္ ထိုင္းစစ္တပ္သည္ ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕၏ လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ လက္နက္မဲ့ ဆႏၵျပသူမ်ား အား ပစ္ခတ္သတ္ျဖတ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ စစ္တပ္လႊမ္းမိုးေသာအစိုးရ ျပဳတ္က်သြားခဲ့ျပီး ၁၉၉၂ စက္တင္ဘာ လတြင္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆန္႔က်င္ေရး ဆႏၵျပသူမ်ားအနက္ မ်ားစြာမွ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡမ်ား၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ဆိုင္ပိုင္ရွင္မ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ားနွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားပါ၀င္ေသာ လူလတ္တန္းစားနွင့္ အလုပ္သမားလူတန္းစားတို႔ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤအခ်က္ကို ၾကည့္လွ်င္ စီးပြားေရးေကာင္းမြန္တိုးတက္ျပီး အလ်င္အျမန္ ေခတ္မီလာခဲ့ေသာ ထိုင္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသံကြန္ခ်ာကို ေအာင္ျမင္စြာ ျဖိဳဖ်က္ပစ္နိုင္ခဲ့ေၾကာင္း သိသာထင္ရွားေစပါသည္။ ေတာင္ကိုရီး ယားနိုင္ငံနွင့္ ထိုင္၀မ္နိုင္ငံတို႔တြင္လည္း လူလတ္တန္းစားအလႊာသစ္နွင့္ အလုပ္သမားလူတန္းစားတို႔က နိုင္ငံေရးအရ ပိုမိုလြတ္လပ္ခြင့္ နွင့္လူ႔အခြင့္အေရး ေလးစားလိုက္နာေရးအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့မႈ ေၾကာင့္ ယခင္က စစ္အာဏာရွင္ ရီဂ်င္းမ္မ်ား ျဖစ္ခဲ့ေသာ အစိုးရတို႔သည္ ယခုအခါ သေဘာထားေပ်ာ့ေျပာင္း လာၾကျပီ ျဖစ္သည္။ ၁၉၆၁ ခုနွစ္တြင္ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းယူခဲ့ေသာ ေတာင္ကိုရီးယားနုိုင္ငံ၌ ၁၉၉၂ ခုနွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားက ၄င္းတို႔၏ ပထမဆံုး အရပ္သား သမတကို ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ နိုင္ခဲ့ၾကသည္။ သင့္တင့္မွ်တေသာစည္းစနစ္သည္ စီးပြားေရးလွ်င္ျမန္စြာ တိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ အတြက္ လိုအပ္ သည္ ဆိုျခင္းမွာ မွန္ကန္ဖြယ္ရာရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ဤသို႔ေသာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ိဳးကို တစိတ္တေဒသ ရရွိလာျပီ ဆိုသည္နွင့္ ျမိဳ႕ျပလူတန္းစားအလႊာသစ္မ်ား အေနျဖင့္ နိုင္ငံေရးတြင္ ပိုမိုတက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ေဆာင္ ရြက္ခြင့္ နွင့္ အေနာက္တိုုင္းဟန္ လူ႔အခြင့္အေရးရပိုင္ခြင့္မ်ား အတြက္ ပိုမိုေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားလာၾကမည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္ပါသည္။

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။  
ကက္နက္ေအ မက္ေကးေရးသား၍ ေဒါင္းညိုဘာသာျပန္ဆိုေသာ
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား စာအုုပ္မွ ကူးယူတင္ျပပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

စာမေရးျဖစ္ေတာ့တာေၾကာင့္ က်ေနာ္ႀကိဳက္ၿပီး ဖတ္ေစခ်င္တဲ့ စာေလးေတြကို တင္ထားပါတယ္ဗ်ာ

Followers

Total Pageviews

အမွာပါးစရာမ်ားရွိေနရင္

Pop up my Cbox

Blog Archive

အက္ဒမင္

အျခားက႑မ်ားကို ေလ့လာရန္

ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရွိေလ

စာေပျမတ္ႏိုးသူမ်ား

free counters
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...